فصل ۳ قسمت ۲۰: ماداگاسکار، قاره هشتم

5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
فصل ۳ قسمت ۲۰: ماداگاسکار، قاره هشتم
08 فروردین 1403 11:00
0

ماداگاسکار، کشور جزیره‌ای در اقیانوس هند است که در جنوب قاره آفریقا قرار دارد. این کشور، از جزیره ماداگاسکار که چهارمین جزیره بزرگ جهان است و چندین جزیره دیگر تشکیل شده است. مساحت ماداگاسکار حدود یک‌سوم مساحت ایران و جمعیت آن، حدود 29 میلیون نفر است.

ماداگاسکار 2.jpg
آنچه بیش از هر چیز دیگری ماداگاسکار را منحصربه‌فرد می‌کند، گونه‌های جانوری و گیاهی آن است که با هر جای دیگری از کره زمین تفاوت دارد. حدود 90درصد از حیات وحش ماداگاسکار را حیات وحش بومی این کشور تشکیل داده‌اند و بیشتر از 80درصد از حیات وحش ماداگاسکار در هیچ جای دیگری از زمین پیدا نمی‌شود. به همین دلیل، کسانی که به ماداگاسکار سفر می‌کنند، احساس می‌کنند که به کره دیگری سفر کرده‌اند. بسیاری از دانشمندان، ماداگاسکار را قاره‌ای جدا در نظر می‌گیرند؛ زیرا اکوسیستمش مشابه هیچ قاره دیگری نیست.
حیوان ملی ماداگاسکار، لَمور نام دارد. لمور فقط در ماداگاسکار و جزایر کومورو در نزدیکی ماداگاسکار زندگی می‌کند. لمورها جد مشترک با میمون‌ها و انسان‌ها دارند و به‌شکل کاملاً متفاوتی در ماداگاسکار تکامل پیدا کرده‌اند. این حیوان‌ها هم مثل میمون‌ها، گونه‌های متفاوتی دارند. کوچک‌ترین لمور، موش است که فقط 30 گرم وزن دارد و بزرگ‌ترین لمور هم ایندری است که اندازه یک گربه است و حدود 9 کیلوگرم وزن دارد.
حیوانات عجیب‌غریب در ماداگاسکار فراوان‌اند. آی آی، فوسا و تنرک، فقط برخی از حیوانات خاص این کشور هستند. البته فقط حیوان‌های ماداگاسکار به‌تنهایی شما را شگفت‌زده نمی‌کنند؛ بلکه بیشتر گیاهان و درختان هم مخصوص ماداگاسکار هستند و به‌سادگی در دیگر کشورها پیدا نمی‌شوند. علاوه‌بر درخت ملی ماداگاسکار، یکی از اصلی‌ترین نمادهای این کشور، درخت بائوباب است که احتمالاً آن را در کارتون‌ها و فیلم‌ها دیده‌اید. شش گونه از این درخت‌ها فقط بومی ماداگاسکار هستند و در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌شوند. ظاهر این درخت بسیار جالب‌توجه است. این درخت شبیه حرف T انگلیسی است؛ یک درخت قطور و بلند را تصور کنید که شاخه‌ها و برگ‌ها فقط در بالای درخت قرار دارند. محلی‌ها به‌دلیل شکل میوه‌اش، به آن درخت موش مرده هم می‌گویند.
در این اپیزود، سفرمان را از شهر آنتاناناریوو، پایتخت ماداگاسکار، شروع می‌کنیم و سپس، تاریخچه جالب این شهر را مرور می‌کنیم. بعد به سمت غرب این کشور می‌رویم و سری به خیابان بائوباب و صخره‌های جینگی می‌زنیم و در امتداد رودخانه سیریبینا ماجراجویی می‌کنیم. در انتها هم درباره تاریخ و فرهنگ مردم ماداگاسکار صحبت می‌کنیم و از نوشیدنی‌ها و غذاهای خاص ماداگاسکار برایتان می‌گوییم.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.