کاهش نرخ بلیت هواپیما جدی است؟

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
03 آذر 1392 00:00
0

این روزها شنیده‌ها حکایت از کاهش نرخ بلیت هواپیما می دهند.از سویی آزادسازی نرخ بلیت به عنوان یک تکلیف از سوی دیگر هم سرانجام مثبت مذاکرات نه تنها واکنش‌های متعددی را به دنبال دارد بلکه همه منتظرند ببینند چه اتفاقی می‌افتد آیا شرایط بهتر می‌شود یا کما فی سابق وضعیت همانطور باقی می‌ماند.

یکی از اقدامات مهم و به گفته تحلیلگران صنعت هوایی ایران ناخوشایند صنعت هوانوردی ایران در تصمیم گیری وزارت راه و شهرسازی و به تبع آن سازمان هواپیمایی کشور در دولت دهم افرایش 70 درصدی نرخ بلیت هواپیما بود.اقدامی که صدای کارشناسان ارشد و مسئولان ایرلاین ها را که به نظر می رسید خوشحال شوند درآورد.اما این اقدام نتیجه ای نداشت جز کاهش چشم گیر مسافران هوایی.امروز با لبخند ژنو به نظر می رسد که نرخ بلیت هواپیما هم کاهش یابد.

این در حالی است که پیش از این کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی ایران اعلام کرده بودند که در صورت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما باز هم شاهد درصدی افزایش نرخ بلیت هواپیما خواهیم بود. که این اظهار نظرها نگرانی بازار هوایی را تشدید می‌کرد.در مذاکرات ژنو به این موضوع اشاره شد که مشکلات اقتصادی و مالی بانک ها رفع شود و این در صنعت حمل و نقل یعنی معجزه.

اما به تازگی کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی ایران اعلام کردند که با نتیجه ای که از مذاکرات ژنو به دست آمده می توان امیدوار بود که نرخ بلیت هواپیما نیز کاهش یابد.

"سیروس باهری "مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتوربه دنبال لغو تحریم واردات قطعات هواپیماهای مسافری، در رسانه ها اعلام کرد با کاهش نرخ قطعات هواپیما و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها در نهایت کاهش نرخ بلیت هواپیما را می‌توان شاهد بود.

به گفته او، با لغو تحریم‌ واردات قطعات هواپیما طبیعی است مسائل و مشکلات بانکی نیز در مراحل بعدی برطرف و سوخت‌گیری از اروپا نیز ارزان‌تر می‌شود و به دنبال آن کاهش هزینه در بخش‌های مختلف را خواهیم داشت.

در همیت راستا "دکتر احمد مظفری" عضو هیات علمی دانشگاه مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی ایران در گفت و گو با CHN، خاطرنشان کرد: « با نتیجه‌ای که از 5+1 حاصل شده می توان امیدوار بود که نرخ بلیت هواپیما کاهش یابد چرا که شرکت‌های هواپیمایی مجبورند سیاستی دنبال کنند که هزینه‌های جاری آنها کاهش یابد.»

وی درپاسخ به این سوال که مذاکرات انجام شده و تاثیر آن بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما چگونه ارزیابی می کنید اذعان داشت:« آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به خودی خود منجر به کاهش نرخ بلیت می‌شود حال نتیجه مذاکرات هم، چون با هزینه ایرلاین‌ها رابطه مستقیم دارد در نتیجه می‌توان گفت این موضوع در کاهش نرخ بلیت بی‌تاثیر نخواهد بود .»

این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی در پاسخ به این سوال که بسیاری از کارشناسان معتقدندکه با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما قیمت بلیت افزایش می‌یابد گفت: « در صورتیکه بازار هوایی رقابتی شود نرخ بلیت هواپیما کاهش خواهد داشت در غیر این صورت امکان افزایش قیمت وجود دارد.»

این طور که به نظر می‌رسد اگر شرایط ناوگان هوایی ایران برای آزادسازی نر خ بلیت هواپیما فراهم شود رقابت‌پذیری در میان ایرلاین‌ها شدت گرفته و در نهایت کاهش بلیت خواهیم داشت اما مذاکرات هسته‌ای ایران هم چون ارتباط مستقیمی با مساپل مالی ایرلاین‌ها دارد در نتیجه کاهش هزینه شرکت‌های هواپیمایی به مرور زمان به وجود می‌آید.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.