ایران در لیست سیاه نمایشگاه ITB برلین قرار دارد

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
01 دی 1392 00:00
0

بیشتر فعالان حوزه گردشگری از هتلداران، آژانسداران و بخش حمل و نقل به عنوان سه پایه اساسی توسعه و رونق گردشگری نام می برند.

البته "ابراهیم پورفرج" رییس جامعه تورگردانان ایران معتقد است، حمایت های دولتی یکی دیگر از ارکان توسعه گردشگری است که نباید از آن غافل شد چراکه ارائه چهره ای مثبت از ایران در میان جهانیان بر عهده دولت است.

او که در روز رونمایی از پروتال جامعه هتلداران ایران در جمع فعالان حوزه گردشگری حضور پیدا کرد در این خصوص گفت: «تعامل هتل ها و آژانس ها همواره به توسعه گردشگری کمک قابل توجهی کرده است البته طی هشت سال گذشته از موهبت تبلیغات مثبت دولت درخصوص ایران محروم بودیم این درحالی است که ایران به عنوان جزیره ای امن در منطقه هیچگاه معرفی نشده است. امیدواریم دولت جدید وظیفه خودرا در این خصوص انجام دهد.»

پورفرج درادامه به عوارض خروج از کشور و اهدافی که قرار بود از این سرمایه محقق شود اشاره کرد و گفت: «در گذشته عوارض خروج از کشور 15 هزار تومان بود که امروز به 65 هزارتومان افزایش یافته است. در آن زمان قرار بود صندوقی تشکیل و این مبالغ به آن صندوق واریز شود که در نهایت می بایست این پول صرف توسعه گردشگری و زیرساخت های آن است. طبق محاسبات انجام شده این رقم 300 میلیارد تومان برآورد شد اما طی دوسال فقط 10 میلیارد به حساب سازمان میراث و گردشگری آمد که هتلداران و آژانسداران از آن بی بهره ماندند و رییس وقت سازمان میراث و گردشگری در بخش های دیگر آن مبلغ را هزینه کرد.»

به گفته او در چنین شرایطی است که از بند "ج" تبصره‌ 14 لایحه‌ بودجه‌ سال 93 یاد می شود این درحالی است که دولت باید مردم جهان رانسبت به ایران علاقه مند کند و با شناسایی بازارهای هدف و ایجاد شرایط حضور در آن بخش خصوصی را وارد عرصه کند. در این میان بخش خصوصی نیز وظیفه دارد تا محصولات خود را در بازارهای هدف معرفی کند. البته برای تهیه محصول گردشگری نیازمند امکاناتی همچون شرکت های حمل و نقل تخصصی در عرصه گردشگری هستیم.

رییس جامعه تورگردانان ایران با تاکید برآنکه بخش خصوصی فعال درحوزه گردشگری بدون تصویری که دولت از ایران در جهان می سازد نمی تواند در عرصه های بین المللی حاضر شود گفت: «با وجود آنکه تلاش داریم تا در نمایشگاه ITB برلین شرکت کنیم اما ایران در لیست سیاه این نمایشگاه قرار دارد چراکه 87 هزار یورو بدهکار است.»

به گفته پورفرج، این تنها مشکل بخش گردشگری نیست بلکه با توجه به افزایش 30 تا 40 درصدی گردشگران خارجی در کشور با کمبود هتل روبه رو هستیم چنانکه در برخی از شهرها مانند اصفهان با وجود تقاضای بسیار در ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد تمام هتلها پر هستند و دیگر ظرفیت حضور گردشگر را ندارند.

تمام این امور در حالی عنوان می شود که رییس جامعه تورگردانان ایران از هتلداران به عنوان شرکای آژانسها نام برد و یادآور شد: «آژانسداران اتاق های هتلها را می فروشند و هتلدار باید خدماتی مناسب و با کیفیت به گردشگر ارائه دهد چراکه گردشگر ورودی خواستار جای خوابی تمیز، مرتب و خدماتی با کیفیت است. اگر این امکانات برای او فراهم نشوند با نارضایتی و در نهایت عدم حضور گردشگر ورودی مواجه خواهیم شد.»

فعلا ما هیچ ها صنعت گردشگری را اداره می کنیم

"محمد حسن کرمانی" رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز با اشاره به آنکه فعالان حوزه گردشگری و هتلداران باید بتوانند نرخ فروش را مشخص کنند گفت: «اعتقاد ندارم که سرویس دهی هتلها بد است بلکه معتقدم ستاره های هتلهایمان هم سطح هتلهای اروپایی است. در چنین شرایطی باید بتوانیم نرخ گذار باشیم نه آنکه برایمان نرخ تایین کنند. اگر این کار غیر قانونی است دست متجاوزان را قطع کنید.»

او همچنین به حمایت هایی که بخش خصوصی از دولت خواستار است اشاره کرد و گفت: «در شرایطی که دولت می گوید با کمبود پول و بودجه مواجه است و حتا در دخل و خرج و پرداخت حقوق کارکنان خود مانده است چه انتظاری می توان داشت؟ بهتر است بخش خصوصی گردشگری راه خود را پیش برد. شاید اجزای صنعت گردشگری با اسامی مختلف فعال باشند اما همه آنها زیر یک چتر هستند شاید یکی از دلایل آنکه هنوز نتوانسته ایم یک پارچه شویم آن است که یاد نگرفته ایم که با هم حرف بزنیم.»

به گفته کرمانی، اقتصاد دولتی در جوامع پیشرفته اعتبار و ارزش ندارد و بخش خصوصی است که سکاندار اقتصاد گردشگری است از این رو نباید به دولت دل بست.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اظهار کرد: «هرچند یه آقایی گفته که ما کم سوادیم اما فعلا ما هیچ ها داریم این صنعت را اداره می کنیم. در این میان باید سعی کنیم دکان رانت را ببندیم.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.