رفتار بد گردشگران چینی و واکنش مردمان چین

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
24 فروردین 1394 12:37
0

افزایش و انتشار موارد تازه و بی‌سابقه‌ای از سورفتار گردشگران چینی در هواپیما، معبدها و مراکز گردشگری، تنها در دوماه نخست جدید میلادی، سبب سخت گیری دولت چین برای کنترل بدرفتاری گردشگران چینی شد.این رفتارهای زشت حتی شهروندان چینی را نیز از سفر بیزار کرده است.

درپی افزایش موارد بدرفتاری و بدنامی گردشگران چینی در بازارهای گردشگری جهانی ، مقامات گردشگری دولت چین اعلام کردند که گزارش این بدرفتاری‌ها از سوی گردشگر یا گردشگران چینی درخارج از کشور به صورت مستند ثبت وبه صورت سوابق بدرفتاری گردشگر درخارج از کشور نگهداری می‌شود.

اداره ملی گردشگری چین همچنین با تاکید بر اثر مستقیم صنعت گردشگری بر تصویر مردم و کشور چین، اعمال نوعی نظارت اجتماعی بررفتار گردشگران درخارج از کشور را که سبب بدنامی شدید این کشورشده، الزامی دانست.

به گزارش آسوشیتدپرس این بدرفتاری‌ها شامل هرگونه تخلف یا خشونت اجتماعی است که تنها به موارد قمار، فحشا و یا تخریب اموال عمومی محدود نمی‌شود.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که بدرفتاری گردشگران چینی که در مراکز مختلف گردشگری وسفر بشدت افزایش یافته و درنتیجه مورد بررسی دقیق مقامات چین قرار گرفته بود.

افزایش این بدرفتاری‌ها به ویژه بروز مواردی جدیدتری که در بانکوک پست گزارش شده، همچون دستگیری سه گردشگری چینی درژاپن به دلیل آنچه که عکسبرداری نامناسب و سخیف توصیف شده، همچنین تلاش یک گردشگرچینی دیگر که برای ابراز نارضایتی خود از تاخیردرپرواز تلاش کرده به زور درب کابین هواپیما را باز کند و درموردی دیگر انتشارفیلمی درماه فوریه گذشته که یک گردشگر چینی را حین لگدزدن به زنگ یک معبد مقدس بودایی در تایلند نشان می‌داد، بشدت توجه مقامات چین را نسبت به حل جدی مشکل جلب کرده است.

این گزارش به نقل از چاینا نیوز آورده است که بدنامی گردشگران چینی ظاهرا بر تمایل برخی از خود چینی‌ها هم به سفرهای خارجی اثر منفی گذاشته است. " ژانگ هوی "یک شهروند چینی شانگهای درگفتگو با چاینا نیوز می‌گوید:«من هرگز طی تعطیلات بزرگ و عمومی چین به سفر نمی روم زیرا می‌توانم از قبل تصور کنم که دراین روزها چه هرج ومرج و آشفتگی درهمه جا قابل مشاهده است. انبوه زباله‌ها ، سروصدا و مزاحمت شدید در مناطقی که باید سکوت و آرامش درآن جا حکمفرما باشد و درکنار همه این ها ازدحام و اختلال در برنامه حرکت قطار یا پرواز هواپیماها را از یاد نمی‌برم.»

ژانگ درعین حال انتشار این دستورالعمل جدید موسوم به " نظارت اجتماعی" را با شک و تردید تایید می‌کند و می‌گوید:«دراین دستورالعمل‌ها مواردی از سو رفتار قید شده که علی الاصول درهمه جا و طبق همه مقررات برای همه گردشگران ممنوع است مثل تخریب آثار تاریخی ! روشن است که این مورد نیاز به صدور مقررات جدید ندارد زیرا این قانون قبلا درحمایت از آثار فرهنگی و محافظت از آن‌ها یک اصل قطعی و الزامی برای هر گردشگر است بنابراین نیازی به وضع قوانین درمورد قوانینی که از قبل وجود داشته، نیست.»

او می‌افزاید که به جای وضع قوانین تکراری بهتر است نسبت به آگاهی بخشی گردشگران چینی نسبت به مقررات از طریق آموزش و پرورش و یا روش های جدید اطلاع رسانی اقدام شود. روش‌هایی همانند ثبت گزارش بدرفتاری از افراد هم به طور موقت باید به گونه ای بسیار محتاطانه به گونه‌ای که سبب نقض حریم شخصی افراد نشود، اعمال شود.

در ژانویه گذشته دفتر گردشگری ملی چین سیستم موسوم به طبقه بندی رفتاری برای رتبه بندی شهروندان چینی درهنگام سفر‍های خارجی راه اندازی کرد. این سیستم به تمامی دفترهای گردشگری و مراکز توریستی و آژانس‌ها و راهنمایان گردشگری امکان می‌دهد به اطلاعات مربوط به رفتار گردشگر در سفرهای خارجی دسترسی داشته باشند و با استفاده ازاین اطلاعات نسبت به این که مسئولیت سفر با شخص متقاضی سفررا برعهده بگیرند و به او مجوز سفر بدهند، تصمیم بگیرند.



منبع :خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.