وقتی نماینده ایرلاین فرانسوی به داد مسافر ایرانی می‌رسد!

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
03 مرداد 1394 10:11
0

هر چند طبق مقررات هواپیمایی و آنچه که در تمام کشورهای جهان اجرا می‌شود، ایرلاینی که به سمت یک فرودگاه پرواز دارد باید با باز کردن یک دفتر یا قرار دادن یک نماینده در آن فرودگاه، مسئولیت تمام مراحل پرواز مسافران خود را بر عهده گیرد، اما به نظر می‌رسد بعضی از ایرلاین‌های ایرانی چندان علاقه‌ای به اجرای این مسئولیت خود ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چندی قبل مسافر یکی از پروازهای تهران به استانبول در تماسی که با این خبرگزاری داشت، موضوعی را اعلام کرد که در ظاهر به شدت عجیب به نظر می‌رسید.

این مسافر که از طریق یک تور و با هواپیمای یک ایرلاین ایرانی به استانبول رفته بود، در زمان رسیدن به فرودگاه نتوانست محموله باری همراه خود را تحویل بگیرد و این مساله موجب معطل شدن وی به مدت 4 ساعت در فرودگاه استانبول شد. البته با این توضیح که اگر نماینده ایرلاین فرانسوی به یاری این مسافر ایرانی نمی‌آمد معلوم نبود وی چند ساعت دیگر باید در فرودگاه معطل می‌ماند.

به طور قطع این حق مسلم مسافران است که پس از ورود به فرودگاه مقصد، در اولین فرصت بار خود را دریافت کرده و از ترمینال خارج شوند اما در رخداد اخیر نه تنها ایرلاین ایرانی مربوطه در این زمینه توضیح یا واکنشی نشان نداده که حتی هیچ کسی را مسئول پیگیری امور مسافران نیز نکرده است.

در این شرایط و پس از چندین ساعت معطلی به جای ایرلاین ایرانی، نماینده یکی از شرکت‌های هواپیمایی فرانسوی که در فرودگاه حضور داشته مسئولیت پیگیری این مساله را بر عهده گرفته و بالاخره موفق می‌شود مسافر ایرانی را از بلاتکلیفی خارج کند.

ایرلاین نمی‌تواند مسافران را در فرودگاه رها کند

این ایرلاین ایرانی در شرایطی که پروازهای مداوم و برنامه‌ای به سمت فرودگاه استانبول دارد، نه تنها نسبت به باز کردن یک دفتر رسمی در این فرودگاه اقدام نکرده است که حتی از قرار دادن یک ایجنت یا دفتری که مسئولیت کارهای آن را در فرودگاه مربوطه بر عهده می‌گیرد نیز خودداری کرده است. این در شرایطی است که طبق قوانین داخلی و بین‌المللی هواپیمایی این کار نه تنها مجاز نیست، بلکه طبق صراحت قانون، مسافران می‌توانند از ایرلاین مربوطه به این دلیل شکایت کنند.

پیگیری خبرنگار ایسنا از شرکت فرودگاه‌های کشور نشان می‌دهد که طبق قوانین و مقررات موجود در این شرکت تمامی ایرلاین‌ها موظفند در فرودگاه‌هایی که پرواز دارند یک نماینده رسمی از خود معرفی کرده و پس از تایید نهایی آن نسبت به آغاز پروازها اقدام کند.

در این رابطه یک مقام آگاه در شرکت فرودگاه‌ها گفت: در تمامی فرودگاه‌ها باید دفاتر مربوط به ایرلاین‌ها وجود داشته باشد تا از نظر قانونی امکان تردد در فرودگاه مربوطه برای ایرلاین به وجود آید، در غیر این صورت قطعا شرکت فرودگاه‌ها اجازه برقراری این پروازها را نخواهد داد.

شیرازی، مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با نحوه اجرای قوانین مربوطه به این حوزه، اظهار کرد: ایرلاین‌ها باید در تمام فرودگاه‌هایی که برای آنها برنامه‌ریزی پرواز دارند یک دفتر رسمی افتتاح کنند تا آنچه از آن به عنوان امور زمینی مربوط به مسافر یاد می‌شود بدون هیچ مشکلی و در کمترین زمان ممکن پیگیری شود.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت پرواز، برخی ایرلاین‌ها برای آنها صرفه اقتصادی گشایش یک دفتر در فرودگاه وجود ندارد، اظهار کرد: در چنین مواقعی آژانس‌هایی که از آنها به GSA یاد می‌شود وارد کار می‌شوند. این آژانس‌ها وظیفه بر عهده گرفتن مسئولیت ایرلاین‌هایی را دارند که در فرودگاه مربوطه دفتری تاسیس نکرده‌اند. با نهایی شدن هماهنگی‌های لازم بین این آژانس‌ها و ایرلاین‌های مربوطه کار مسافر از سوی آنها انجام می‌شود و تمام مراحل از جمله دریافت کارت پرواز یا تحویل بسته‌های باری از سوی آنها نهایی می‌شود.

شیرازی با بیان اینکه برای برقراری یک پرواز باید یک ایرلاین یکی از این دو دفتر را داشته باشد، اظهار کرد: قطعا سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ شرکت هواپیمایی اجازه نمی‌دهد بدون معرفی نماینده رسمی خود در فرودگاه‌ها، برنامه‌های پروازی‌اش را اجرایی کند.

مدیرکل سابق فرودگاه مهرآباد درباره اتفاق رخ داده در فرودگاه استانبول و نحوه برخورد با آن نیز توضیح داد: در صورتی که ثابت شود ایرلاین هیچ نماینده‌ای در فرودگاه مربوطه نداشته، مسافران حق دارند با ارائه شکایت رسمی به سازمان هواپیمایی موضوع را پیگیری کرده و در نهایت ایرلاین متخلف را مجبور به پرداخت جریمه کنند.

به گزارش ایسنا، هر چند در قوانین هواپیمایی ما بارها صحبت از جریمه یا پرداخت خسارت مسافر مطرح شده، اما تعداد زیادی از ایرلاین‌ها سعی می‌کنند با استفاده از شیوه‌های گوناگون از زیر بار مسئولیت فرار کنند. این خلاءهای قانونی کار را تا جایی پیش برده که یک ایرلاین ایرانی به خود اجازه می‌دهد مسافران خود را در یک فرودگاه برای چندین ساعت رها کند.

منبع : ایسنا

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.