نگرانی از تبدیل جشن نوروز به کارناوال

4.2
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
25 اسفند 1394 11:00
0

معاون صنایع دستی کشور گفت: واهمه داریم که نوروز تبدیل به یک کارناوال شود.

بهمن نامورمطلق در نشست خبری پایان سال 94 درباره آیین نوروز بیان کرد: نوروز آیین طبیعت و هویت ماست، نوروز تعطیلات نیست بلکه آیینی است که ما را با چیزهایی مثل طبیعت و جامعه معنویت پیوند می زند.

او افزود: ما به نوعی در آیین نوروز فرصت استثنایی داریم که با هویت و طبیعت پیوند بخوریم. اینکه پدران ما آیینی مثل نوروز را برای مان به یادگار گذاشتند، مایه افتخار است.

معاون صنایع دستی اضافه کرد: نوروز تمدن های دیگر در فصل های دیگر برگزار می شود. اما نوروز ما و برگزاری آن در فصل بهار ذکاوت ایرانیان است که نشان دهنده نگرش آن ها به هستی است که این روز را به عنوان نخستین روز بهار انتخاب کردند و ما ایرانیان توانسته ایم نوروز را به خوبی تا کنون حفظ کنیم.
این اسطوره شناس بیان کرد: ما در دوره معاصر معنای زندگی را گُم کرده ایم و این آیین ها می تواند آن را به ما برگرداند. به خصوص که ما رابطه بحرانی با طبیعت داریم. نوروز ما را به طبیعت پیوند می زند.

نامورمطلق گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای این آیین تلاش بسیاری می کند. سفرها، موزه ها، سایت های باستانی پیوند ما با هویت ماست و یکی از بخش هایی است که می تواند نوروز را با ما پیوند بزند. هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز یکی از این هویت ها است.

او با بیان اینکه واهمه داریم این آیین ها تبدیل به کارناوال شود، افزود: برخی فکر می کنند نوروز فرصت خوبی است که به کشورهای خارجی سفر کنند. در جایی که پایگاه و خاستگاه نوروز هست بد است که ایرانیان برای نوروز به کشورهای خارج از ایران سفر کنند.

معاون صنایع دستی بیان کرد: آیین نوروز می تواند یکی از جاذبه های گردشگری ما باشد یک نوع گردشگری آیینی که مردم دنیا با عمق فرهنگ ما و پیام نوروز که ارتباط با دیگران و طبیعت است آشنا شوند. یکی از مهم ترین آیین های ما دید و بازدید حتی با مُردگان است. نوروز آمده که بر رابطه ما با دیگران تحکیم ببخشد.


منبع:دنیای سفر

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.