اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

4.2
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
پایتخت زیبا و دیدنی نروژ را بیشتر بشناسید + تصاویر
04 اسفند 1396 08:00
0

اوسلو (Oslo) از نظر مساحت یکی از بزرگ ترین پایتخت های جهان است اما تنها 20 درصد از این مساحت ساختمان سازی شده و مابقی آن به پارک ها، جنگل های حفاظت شده، تپه ها و صدها دریاچه ی این شهر اختصاص یافته است. پارک ها و فضای سبز بخش جدایی ناپذیری از فضای شهری اوسلو بوده و از هر نقطه ی شهر به آسانی قابل دسترسی هستند. پیاده روی و کشف مرکز شهر اوسلو به لطف پیاده روهای زیادی که اغلب به فضای سبز منتهی می شوند، بسیار لذت بخش است. همچنین بیشتر نقاط شهر، از جمله خیابان اصلی به نام کارل یوهان (Karl Johans gate)، به نحوی مناسب پیاده روی طراحی شده اند. این خیابان عریض، در امتداد ایستگاه راه آهن مرکزی اوسلو قرار گرفته و با عبور از آب نمای نزدیک ایستگاه به کاخ سلطنتی منتهی می شود. بسیاری از گردشگران برای بازدید از کاخ، تئاتر ملی، ساختمان های قدیم دانشگاه، و کلیسای جامع اوسلو در این خیابان قدم می زنند. این شهر که در فهرست بزرگ ترین شهرهای جهان قرار گرفته، از لحاظ دارا بودن میراث فرهنگی بسیار غنی است و برای تئاترها، موزه ها و گالری های متعددش مشهور است.

  1. قلعه ی آکِشهوس (Akershus)

این قلعه ی باشکوه که بر فراز آبدره ی اوسلو (Oslofjord) و بر لبه ی دره ی آکِشنِس واقع شده، در اواخر قرن 13 توسط شاه هاکون پنجم ساخته شد. توصیه ی ما این است که قبل از ادامه ی مسیر به سمت کلیسای جامع و مقبره هاکون هفتم که در این کلیسا واقع شده است ، و بازدید از باقی مانده های قلعه ی قرون وسطایی اش،  حتماً در برج و باروهای این قلعه به گشت و گذار بپردازید و منظره ی زیبای بندر را تماشا کنید. موزه ی مقاومت نروژ هم در محوطه ی این قلعه قرار گرفته است. اگر دوست دارید درباره ی دوران اشغال پنج ساله ی نروژ توسط آلمان (45 - 1940) بیشتر بدانید، چند ساعتی را در این موزه سپری کنید. اگر خسته نیستید به موزه ی نیروهای مسلح نروژ که در محوطه ی مهمات قدیمی شهر واقع شده و سلاح های قدیمی و تاریخ نیروهای مسلح نروژ و نبردهای آنها در طی قرون گذشته در آن به نمایش در آمده است.

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

  1. کلیسای جامع اوسلو (Oslo Cathedral)

این کلیسا که در سال 1697 بنا شده تا به حال چندین بار مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفته است. برج این کلیسا در سال 1850 بازسازی شد و فضای داخلی آن بعد از پایان جنگ جهانی دوم مورد نوسازی قرار گرفت. ویژگی های جالب توجهی از جمله ورودی اصلی کلسیا با درب های حکاکی شده ی برنزی، سقف های نقاشی شده توسط هانسون مور نقاش نامدار نروژی، منبر و محرابی که در سال 1699 به سبک باروک ساخته شده، و پنجره های رنگی شیشه ای که توسط امانوئل ویگلند کار شده اند، همه و همه این کلیسا را به بنایی کم نظیر در نروژ تبدیل کرده اند. بعد از بازدید از کلیسا حتماً از بازار قدیمی اوسلو که در سایه ی دیوارهای قدیمی کلیسا قرار گرفته دیدن کنید. قدمت این راهروهای باریک و تو در تو که امروزه پر از کافه و گالری و عتقیه فروشی هستند، به سال 1841 میلادی می رسد.

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

  1. مرکز اجتماعات شهر (Rådhuset)

تالار اجتماعات عظیم اوسلو (رادهوست) بدون شک یکی از دیدنی ترین نقاط شهر است. این ساختمان دایره ای شکل که از بتن ساخته شده و نمای آجری دارد، توسط آرنستین آرنبرگ و مگنوس پولسون طراحی شده و دارای دو برج است که یکی از آنها یک برج ساعتی است. در یکی دیگر از برج ها، 38 ناقوس قرار گرفته که صدای آنها در تمام منطقه ی بندری اوسلو شنیده می شود. علاوه بر نمای شگفت انگیز این ساختمان با مجسمه ها و نقش برجسته هایش، نقاشی آبرنگ ورودی ساختمان نیز که اثری است مشترک از هنریک سورنسن، پر کروگ، ادوارد مونک، و دیگر مشاهیر نقاشی نروژ، بسیار دیدنی است.

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

  1. اِکر بریگ (Aker Brygge)

این منطقه که  در نزدیکی یک کارخانه کشتی سازی ساخته شده ، قلب و روح شهر است. اکر بریگه که در تمام شبانه روز فضایی زنده و پرهیاهو دارد با معماری بی نظیرش که ترکیبی است منحصر به فرد از سنت و مدرنتیه ، مکملی عالی برای زیبایی طبیعی و نفس گیرِ نروژ است. تخمین زده می شود که سالانه 12 میلیون نفر از اکر بریگ بازدید می کنند. با عبور از پیاده روی کنار آب این منطقه از کنار فروشگاه های خوب، رستوران های عالی و کافه های خیابانی دنج این منطقه با شومینه ها و میزهای چوبی شان عبور می کنید. در هنگام بازدید از اکر بریگ حتماً سری هم به موزه ی هنرهای معاصر آستروپ فیرنلی (Astrup Fearnley) ، که به تازگی بازگشایی شده است، بزنید . این موزه از دو ساختمان مجزا تشکیل شده؛ یکی از این ساختمان ها، نمایشگاه دائمی آثار متعلق به موزه است که آثار هنرمندان بزرگ نظیر اندی وارهول، دمین هرست، و جف کونز را در خود جای داده است. ساختمان دیگر این موزه هم به برپایی نمایشگاه های فصلی اختصاص دارد.

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

  1. موزه ی ملی هنر، معماری و طراحی

دیدن موزه ی ملی اوسلو از واجبات است. در واقع از نمایشگاه های متعددی تشکیل شده پس بهتر است خودتان را برای یک بازدید چندساعته از این موزه آماده کنید. برخی از مهم ترین این نمایشگاه ها عبارتند از نمایشگاه ملی (شامل آثاری برگزیده از هنرمندان نروژی از قرن نوزدهم تا کنون، از جمله یوهان کریستین دال و ادوارد مونک)؛ موزه ی هنر معاصر (شامل آثاری از هنرمندان معاصر نروژ و جهان)؛ موزه ی ملی معماری (شامل مروری بر دوره های مختلف تاریخ معماری نروژ)؛ و موزه ی طراحی و هنرهای دکوراتیو (شامل طراحی و صنایع دکوراتیو دوره های مختلف).

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

  1. کاخ سلطنتی

بنای کاخ سلطنتی نروژ که در سال 1852 ساخته شده، در انتهای شمال غربی خیابان کارل یوهان واقع شده و نماد شهر است. گرچه بازدیدکنندگان نمی توانند به ساختمان این کاخ 173 اتاقی وارد شوند، اما گردش در باغ و محوطه ی کاخ یا تماشای تعویض نگهبان های کاخ هم جالب است. در جنوب این کاخ هم انستیتو نوبل نروژ واقع شده که همه ساله جایزه ی صلح نوبل در آن اهدا می شود.

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

  1. باغ تندیسِ ویگلند (Vigeland)

ویگلند، بزرگ ترین باغ-تندیسِ جهان، و مشهورترین جاذبه ی گردشگری نروژ است. این باغ-تندیس که در همه ی ایام سال دائر است، 650 تندیس برنزی، گرانیتی و آهنی از کارهای گوستاو ویگلند را در خود جای داده است. خودِ ویگلند مسئول طراحی و چینش پارک بوده (که در سال 1949 به پایان رسید) و بیشتر تندیس ها را در پنج گروه موضوعی در زمینی به طول 850 متر قرار داده است. قدیمی ترین گروه تندیس های این باغ، گروهفواره است که چرخه ی حیات بشر را به تصویر می کشد. بزرگ ترین اثر این گروه، تندیسی 17 متری از جنس مونولیت است که از 121 پیکره ی انسانی درهم تنیده ساخته شده است. (اگر دوست دارید در مورد گوستاو ویگلند بیشتر بدانید، به موزه ی ویگلند در نزدیکی موزه ی شهرداری اوسلو سری بزنید)

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

  1. موزه ی تاریخ طبیعی و باغ های گیاه شناسی

موزه ی تاریخ طبیعی اوسلو - متشکل از موزه ی زمین شناسی، موزه ی جانورشناسی و باغ های گیاه شناسی - بزرگ ترین مجموعه ی تاریخ طبیعی نروژ است. موزه ی زمین شناسی شامل سنگ های معدنی، فلزات قیمتی، شهاب سنگ ها، و مجموعه ای جالب از فسیل دایناسورهاست، و در موزه ی جانورشناسی، مجموعه ی متنوعی از حیات وحش نروژ به نمایش درآمده است. بهتر از همه ی اینها، باغ های مجلل گیاه شناسی است که در سال 1814 تأسیس شده است. این باغ ها بیش از 7500 گونه ی گیاهی متنوع از نروژ و سایر نقاط جهان را به نمایش می گذارند. باغ صخره ای این مجموعه با آبشارهای زیبایش، 1500 گونه از این گیاهان را در خود جای داده است.

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

  1. موزه ی مونک (Munch)

این موزه که به زندگی و آثار مشهورترین نقاش نروژی، ادوارد مونک (1863 تا 1944) اختصاص دارد، مجموعه ی بزرگی از نقاشی ها، طرح های گرافیکی، نقاشی های آبرنگ، سیاه قلم ها و مجسمه سازی های این هنرمند را در خود جا داده است. این موزه با در اختیار داشتن 2800 اثر هنری از این هنرمند به علاوه ی وسایل و یادداشت های شخصی و حتی کتابخانه ی شخصی او، همه ساله نمایشگاه هایی را برای پرداختن به جنبه های ویژه ای از زندگی و آثار مونک در قالب فیلم، کنسرت، و سخنرانی برگزار می کند.

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

10 خانه ی اُپرای اوسلو

خانه ی اپرای اوسلو که اپرا و باله ی ملی نروژ و تئاتر اپرای ملی در آن قرار دارند، با گنجایش 1364 نفر دقیقاً در ساحل بندر اوسلو قرار گرفته و نمای خارجی زاویه دار آن، این تصور را ایجاد می کند که خانه ی اپرا، قایقی است که بر کرانه ی دریا. خانه ی اپرا با نمایی از مرمر ایتالیایی و گرانیت سفید، بعد از کلیسای جامع نیداروس متعلق به قرن 14، بزرگ ترین بنای فرهنگی نروژ است. بازدیدکنندگان از این اپرا می توانند در برنامه های آموزشی متنوعی شرکت کنند و از پشت صحنه ی برنامه ها بازدید کنند، و حتی بر سقف این عمارت قدم بزنند.

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

اوسلو ، پایتخت زیبا و دیدنی نروژ

  1. جشنواره ی موسیقی معاصر اولتیما (Ultima)

در این جشنواره که هرساله در اواسط اکتبر برگزار می شود، انواع سبک های موسیقی از اپرا گرفته یا موسیقی ارکسترال و مجلسی، تا تک نوازی های پیانو به اجرا در می آیند. مؤسسات هنری متعددی مسئول برگزاری این جشنواره هستند و همه ساله بهترین نوازندگان و آهنگ سازان از سراسر جهان در مسابقه ی انتخاب بهترین آثار ارکسترال که از بخش های اصلی جشنواره است، به رقابت می پردازند.

  1. جشنواره ی موسیقی مجلسی

در این جشنواره که هرساله در آگوست برگزار می شود، نوازندگان مشهوری از سراسر دنیا برای اجرای کنسرت های مجلسی به اوسلو می آیند. اجراها در قلعه ی آکشهوس، مشرف به آبدره ی اوسلو انجام می شوند. در همین ماه و همین مکان، جشنواره ی موسیقی جاز اوسلو هم برگزار می شود که طرفداران مخصوص به خود را جذب می کند.

 

منبع : planetware

 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.