سفر نامه هند (تور مثلث طلایی)

سفر نامه هند (تور مثلث طلایی)

India-Blog cover (01-03-24) (13).jpg

سفر مکانها را برای ما تازه میکند ، بعد از هر سفر به همه چیز با تعمق بیشتری نگاه میکنی و بعدأ می فهمی اهمیت همسفر به اندازه خود سفر است ، ودر سفرهای گروهی کوله بار تجربه ات پربارتر میشود تور مثلث طلایی هند که ما از آن استفاده نمودیم شامل بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی هند در شهرهای دهلی – جیپور واکرا و مدت تور 7 شب اقامت در هتل تعیین گردیده بود .

سه شنبه 14 دیماه 1389

ساعت 7:00 پرواز بطرف دهلی از فرودگاه امام خمینی با هواپیمایی ماهان و ورود به دهلی در ساعت 1:30 به وقت دهلی . مدت پرواز حدود 4ساعت است، پرواز تقریباًبدون تاًخیر صورت گرفت ولی درسالن ترانزیت فرودگاه گاندی بخاطرعدم حضور5 نفر از اعضای گروه به مدت 2 ساعت در هوای سرد ونمناک آنروز دهلی معطل شدیم (بعداً مشخص شد آن افراد اصلاً از ایران همراه گروه نبوده اند ولی چون ویزا گروهی بود و هتل نیز دور از فرودگاه ، مجبور شدیم منتظر بمانیم ) در حالیکه با کمال خستگی وارد اتوبوس میشدیم با حلقه های گل زرد ونارنجی که به گردنمان انداختند مشعوف شدیم وبا روحیه خوب و مناسب به طرف هتل حرکت کردیم،باید بگویم که فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی در 16 کیلومتری جنوب غربی دهلی نو واقع شده وبزرگترین فرودگاه هند و آسیای جنوب شرقی محسوب شده و ظاهراً ظرفیت جابجایی 46 میلیون مسافر را دارد .فرودگاه دارای 3 ترمینال بزرگ است که ترمینال شماره 1 آن مخصوص پروازهای داخلی است .در مجموع فرودگاهی تمیز و دارای همه گونه امکانات وخدمات میباشد.هتل مورد نظرجهت ما در واقع ساختمانی کوچک در 3 طبقه ولی نسبتاًتمیز بود . تا مشخص شدن اطاقها وسکنا گزیدن ساعت به وقت محلی 5 بعد از ظهر بود بعد صرف ناهار دیروقت و کمی استراحت برای دیدن بازار محلی نزدیک هتل رفتیم البته فقط برای تماشا نه خرید .

جمعیت دهلی حدود 13 میلیون نفر است .همه جا در این شهر جمعیت موج میزند آدمهای فقیر در همه جا دیده میشود و عمدتاً در کنار خیابان و بیغوله هایی که باحلبی درست کرده اند زندگی میکنند. جالب این اینکه در تمام طول سفر هر جا که اتوبوسمان توقف میکرد ،در محاصره گدایان وفروشنده های دوره گرد که با اصرار چیزی رامیخواهند بفروشند قرار میگرفتیم.ازعجایب اینکه با وجود این همه مردم فقیر هیچگاه در گیری ومرافعه ای در تمام طول سفر ندیدیم . چهارشنبه صبح ساعت 9 بود که برای بازدید از مقبره گاندی ومسجد جامع دهلی که توسط شاه جهان نوه اکبر شاه از پادشاهان مغول هند ساخته شده حرکت کردیم .

برای ورود به مسجد جامع پوشیدن کاور مخصوص بجای کفش و برای خانمها لباس بلند شبیه مانتوی بدون دکمه الزامی بود .در صورت امتناع از ورود شخص جلوگیری میشود .در صورت همراه داشتن دوربین فیلمبرداری ویا عکاسی مبلغی حدود 25 روپیه باید پرداخت نمود . کتیبه های موجود در این محل به زبان فارسی دری وسانسکریت نوشته شده اند که خواندن آنها برای ما لذت بخش بود . تجمع کبوترها در صحن بزرگ مسجد و پرواز وفرود مداوم آنها منظره ای دیدنی بوجود آورده بود که باعث انبساط خاطر بازدید کنندگان میشد. مسجد جامع دهلی ، از مهمترین مساجد هندوستان و از بزرگترین و زیباترین مساجد عالم اسلام است. این مسجد از نوادر روزگار بوده و از ماسه سنگ ساخته شده و دارای دو منار و سه گنبد مرمرین می‌باشدوروزگاری بزرگترین مسجد جهان بوده‌است .

مسجد جامع دهلی بین سال‌های ۱۶۵۰ تا ۱۶۵۶ میلادی به دستور شاه جهان پنجمین امپراتور گورکانی هند و سازنده تاج محل ساخته شده‌است. این مسجد روبروی قلعه سرخ، در قسمت دهلی قدیم قرار دارد و یکی از مراکز مهم مسلمانان در هند به شمار می‌رود. روبروی مسجد جامع قلعه سرخ یا لال قلعه که تماماً از ماسه سنگهای سرخ میباشد به دستور شاه جهان در زمانی که پایتخت خود را از اکرا به دهلی منتقل نمود ساخته شده واحداث آن نه سال طول کشید

نمای بیرونی مسجد جامع

قلعه سرخ دهلی

نمایی از قلعه سرخ دهلی

مسجد جامع دهلی

نمای داخلی مسجد جامع دهلی

بازدید از مقبره گاندی

مهندس گاندی رهبر سیاسی و معنوی هند که توانست با تز عدم خشونت استقلال را برای مردم هند به ارمغان آورد ،درسال 1948 ترور وبه قتل رسید مقبره او در محوطه ای سرسبز و با معماری ساده بنا گردیده است . مقبره درمحلی که جسدش به خاکستر تبدیل شد ساخته شده و یک سکوی مرمر سیاه و ساده که در مرکز چمنزاری آرام واقع شده است مقبره این بزرگ مرد تاریخ را تشکیل میدهد ، تنها تزیین مقبره، شمع‌های کوچکی هستند که در اطراف آن قرار گرفته‌اند.در بالاسر سکو شعله ای همیشه روشن است که روشنی این شعله نماد عشق او به مردمش میباشد . روی دیواره سکو ایده اصلی گاندی به این صورت نوشته شده است : My life is my mutto

همه ساله در 30 ژانویه سالگرد ترور گاندی مراسم یادبودی در این محل برپا می‌گردد. مقبره گاندی در این روز با گل‌های رنگارنگ پوشیده می‌شود. تزیینی که تاکیدی بر فرهنگ هندی است.

مقبره گاندی

دروازه هند

دهلی از دو بخش دهلی قدیم وجدید بوجود آمده است . کاخ ریاست جمهوری و اغلب وزارت خانه ها در دهلی نو واقع شده اند . دهلی نو که توسط بریتانیا در دوران استعمار ایجاد شده است بسیار سرسبز و مدرن میباشد .

دروازه هند که بنای یاد بودی برای 90000 سرباز هندی است که در جنگ جهانی اول کشته شده اند از مکان هایی است که در برنامه بازدیدتور قرار داشت ،ساختمانی است بلند که با استفاده از سنگ قرمز بنا شده وهمیشه سربازانی به حالت احترام وخبردار در کنار آرامگاه توجه بیننده را جلب میکنند . این بنای با شکوه با ارتفاع 42 متردر محوطه ای باز و نزدیک به کاخ ریاست چمهوری هند در سال 1931 ساخته شده است .

کاخ ریاست جمهوری

در بخش غربی میدان مرکزی دهلی نو ، کاخ ریاست جمهوری قرار دارد دفتر نخست وزیر و وزارت خارجه در حاشیه شرق و ساختمان مجلس در حاشیه شمال شرقی کاخ ریاست جمهوری قرار گرفته است .به علت عدم امکان توقف ماشین در این منطقه بازدید فقط از داخل اتوبوس میسر بود .ظاهراً سالی یک بار بازدید عموم ازکاخ و باغ زیبای آن که به مغول گاردن معروف است میسر میباشد .

منار قطب

بعد از ظهر برای دیدن قدیمی ترین منار هند به نام منار قطب رفتیم ، منار در میان محوطه وسیعی که در جای جای آن بازمانده های معابد قدیمی دیده میشود قرار دارد .ارتفاع منار 5/72 متر است و از سنگ قرمز ومرمر ساخته شده واز نظر زیبایی واقعاً بینظیر است. قُطُب منار جزو اولین بناهای عظیم هند و از نمونه‌های بارز معماری هندو-اسلامی است. این منار، پیوسته به مسجد قوة الاسلام و بر روی خرابه‌های تعداد زیادی از معابد مربوط به آئین بت پرستان، ساخته شده‌است. امروزه هنوز ستون‌ها و بقایای معابد همراه با نقش‌برجسته‌های انسانی وگیاهی آن به شکل آشکار درون بخش‌های مختلف مسجد به‌چشم می‌خورند. وجود درختان کهنسال در اینجا وآنجا، زیبایی وابهت خاصی به مجموعه بناهای موجود ومتروک بخشیده است .مشاهده سنجاب های زرنگی که در بدو ورود با جست خیز به پیشوازتان می آیند ودرمقابل دوربین ژستهای بامزه میگیرند خالی از لطف نیست. آنچه مجموعه قطب منار را جذابتر می‌کند وجود یک ستون فلزی است که در صحن اصلی مسجد قوة الاسلام قرار دارد و مربوط به قرن چهارم یا پنجم میلادی است. این ستون فلزی از آلیاژ ناشناخته‌ای ساخته شده که هرگز زنگ نمی‌زند. وبرروی آن کتیبه ای به زبان سانسکریت نقش بسته است .عامه مردم دهلی لمس این ستون را خوش یمن میدانند .

در مسیر بازگشت به هتل به یک مجتمع تجاری بزرگ رفتیم که معادل آن در تهران وجود ندارد، انواع البسه شیک مد روز در فروشگاه های آن با قیمت گران بفروش میرسد .ما که نتوانستیم چیزی بخریم وفقط به دیدن اکتفا کردیم. در دهلی و بطور کلی هند در کنار خیل جماعت فقرا، ثروتمندان همانندپادشاهان زندگی میکنند وعجیب آنکه در تمام طول سفر هیچگونه دعواومرافعه ای بین آنها ندیدیم ظاهراً مردم فقیر با شرایط شدیداً نکبت بار خود خو کرده اند . در مراجعت به هتل سوار موتورهای سه چرخ که بانصب اتاقکی بر روی آن ظرفیت 2 تا 3 نفر مسافر دارند شدیم ،کرایه این وسیله نقلیه مناسب بوده ولی به علت باز بودن اطراف آن سرما در حین حرکت تا مغز استخوان نفوذ میکرد . به این موتورهای سه چرخ توک توک میگویند .در مناطق شلوغ و پر ازداحام از ریکشا که یک نوع دوچرخه اطاقک دار است نیز استفاده میشود ولی راهنمای تور استفاده از ریکشا را بدلایل امنیتی توصیه نمی نمود.

توک توک(هم تاکسی هم وسیله حمل <span class=بار ) " width="640" border="0" />

توک توک(هم تاکسی هم وسیله حمل بار )

پنجشنبه 16 دیماه

ساعت 10 صبح با اتوبوسی که در اختیار تور بود به سمت جیپور حرکت کردیم . فاصله جیپور تا دهلی حدود 230 کیلومتر است .در واقع سه شهر دهلی ،جیپور و اگرا سه راس یک مثلث متساوی الاضلاع را تشکیل میدهند که چون بلحاظ اقلیمی ، فرهنگی و اجتماعی وجه اشتراک زیادی دارند به آن مثلث طلایی میگویند . جاده بسیار پرترافیک و تردد کامیون نیز زیاد . از شگفتی های هند علاوه بر جمعیت زیاد وانبوه مردم فقیر در همه جا یکی اینکه بر روی اغلب کامیونها و برخی خودروها نوشته شده <لطفاً بوق بزنید>و بهمین لحاظ در مناطق پرترافیک و شلوغ صدای بوق ماشینها گوش فلک را کر میکند ودر شگفتم که چه اعصابی دارند این هندی ها .

راهنمای لیدر تور که بسیار خوش اخلاق نیز بود اطلاعاتی راجع به مردم ، مقدسات ،اعیاد ومکانهای دیدنی هند در اختیار میگذاشت . ازجمله اینکه برخی حیوانات نظیر گاو ،میمون ، طاووس وموش وهمینطور برخی اشجار نظیر درختی به نام " بی بل"بدلیل پیوندی که با خدایان هندو ها دارند مقدس و محترم شمرده میشوند . و اینکه هندو بدلیل اعتقاد به زندگی پس از مرگ ( تناسخ روح ) در زندگی دنیوی کنونی سعی میکنند کارهای خوب انجام دهند تا روح آنها پس از مرگ در هیات یک انسان خوب ظهور کندنه در قالب یک جانور یا موجود شرور . اعیاد هندوها زیاد است که میتوان به عید هالی (مقدس) عید چراغانی ،عید محبت و جشن آتش اشاره نمود .در جشن آتش عروس وداماد در مراسم عروسی دور آتش میچرخند تاحرارت آتش گرمی بخش زندگی آنها باشد . در بین راه جهت صرف نهار در یک مجتمع پذیرایی که هم رستوران داشت و هم فروشگاه صنایع دستی توقف کرد که جای واقعاً با صفایی بود . ساعت 4 بعد از ظهر وارد جیپور شده و به سمت هتل عزیمت نمودیم . در آستانه درب هتل با انداختن حلقه گل به گردن میهمانان و زدن طبل و دهل از ما پذیرایی شد . هتل ظاهراً 4 ستاره بود.پس از مشخص شدن وضعیت اسکا ن با توک توک به یک مجتمع فروشگاهی بزرگ که در فاصله 2 کیلومتری هتل بود رفتیم جایتان خالی 5 نفر سوار یک توک توک !

جیپور یا شهر صورتی از شهر های تاریخی هند و مرکز ایالت راجستان است .جمعیت آن نزدیک 3 میلیون نفرو از جاهای دیدنی آن میتوان به دژ آمبر(جایگر) ،کاخ جل محل وهوامحل و ورصد خانه جنتر ومنتر اشاره نمود . روز جمعه ساعت 8:30 برای دیدن دژ آمبر رفتیم ،این دژ در واقع شهری است از استحکامات نظامی وقصر های باشکوه، که بر روی ارتفاعات مشرف بر منطقه بنا شده اند،درب ورودی قلعه بر روی تپه است وما توسط یک جیپ به آنجا رفتیم عده ای از توریستها نیز با فیل که کرایه آن 900 روپیه بود بالا می آمدند.در محوطه قلعه اردحام زیادی بود . تعدادی خانم هندی با لباسهای ارغوانی در دو صف بر روی پله های پوشیده از گل ایستاده بودند .تعدادی فیل با لباس و کجاوه و یک ماهارجه با لباس آبی رنگ در حال حرکت به سمت پله ها بود .دوربین های فیلمبرداری را که دیدیم فهمیدیم قضیه از چه قرار است ،فیلمبرداری یک پلان از فیلمی تاریخی. بازدید از قلعه 3 ساعت طول کشید واقعاً دیدنی است کلی نیز عکس گرفتیم .

صحن اصلی قلعه آمبر وگروه فیلمبرداری

قلعه آمبر

قصر ماهاراجه در قلعه آمبر

نمایی داخلی قصر ماهاراجه در قلعه آمبر

نمایی دیگر از یک گوشه قلعه

نمایش مارگیرها

قصر صورتی City palace

قصر صورتی در واقع مجموعه ای از چند قصر با شکوه است که از جاذبه های اصلی جیپور بشمار میرود .این مجموعه در منطقه وسیعی در دوران پادشاهی ساوایی جای سینگ درسال 1729ساخته شده و توسط حاکمان بعدی تکمیل شده است . دراین قصرها بخشهایی نیز به موزه اسلحه که سلاح هایی با قدمت 15 قرن رادر خود جای داده اخثصاص یافته است یکی از بناهای دیگر این مجموعه به موزه لباس والیها و حاکمان جیپورو موزه عکس از آنها اختصاص یافته است .

قصر ماهاراجه و مجموعه قصر صورتی در مرکز شهر

دروازه ورودی قصر

نمای بیرونی یکی از قصرهای شهر صورتی

شهر جیپور در اصل مرکز ایالت راجستان هند محسوب میشود و به سبب فرهنگ سرشار از رنگهای طبیعی وقلعه ها وکاخها ودزیاچه های طبیعی زیبا از مرکز مهم توریستی کشور هند محسوب میشود . علاوه بر همه اینها وجود میمون ها که آزادانه در همه جا دیده میشوند برای گردشگران، جالب و تماشایی است .

قصر ماهاراجه و مجموعه قصر صورتی در مرکز شهر

جمعه 18 دی ماه

ساعت 9:30 بود که با اتوبوس به سمت آگرا حرکت کردیم ، در بین راه مزارع و بوستانهای سرسبز چشم بیننده را نوازش میکند در لابلای درختان وجود طاووس و طوطی های الوان زیبایی طبیعت این قسمت از هند را دوچندان میکند .در بین راه توقف در مجتمع های رفاهی جهت صرف غذا و خرید سوقات از صنایع دستی گرفته تا چای وادویه خستگی را از تن مسافران مشتاق ایرانی بدر میکرد . خوشبختانه همسفریهای ما اکثراً جوان وهمراه بودند در طول راه ها میخواندند ، مسابقه اجرا میکردند وگاه نیز میرقصیدند و بهر طریق مشغول بودندوکمتر از طولانی بودن مسیرها خسته میشدند . همینجا بگویم که از سفر 7 روزه ما 3روز کامل در راه بین شهرهای دهلی-جیپور وآگرا بودیم . در واقع این تور به یک گردش علمی بیشتر شباهت داشت تا یک سفر تفریحی .

ساعت 5 بعد از ظهر به اگرا رسیدیم هوا سرد بود وهتلی که برای ما در نظر گرفته بودند تاسیسات گرمایشی که هیچ حتی بخاری برقی نیز نداشت و اجباراً شب هنگام خواب لباسهای گرممان را پوشیدیم ودر رختخواب سرد فرورفتیم . صبح جهت بازدید از قلعه شاه جهان و تاج مخل رفتیم هوا مه بود وفوق العاده سرد . ولی هر طور بود میبایست حداکثر استفاده را از مدت یکروزه اقامتمان در اگرا ببریم. شهر اگرا در غرب رودجمناواقع شده است . عمران و آبادی این شهر از زمان اکبر شاه نوه بابر خان مغول شروع شد . ساحت قلعه های نظامی و باغهای به سبک ایرانی ازاین جمله اند.

بعدها جهانشاه نوه اکبر شاه در درون قلعه، کاخهایی برای اقامت خود وهمسرانش از جمله سوگلی ایرانیش به نام ممتاز بانو را ساخت . قلعه دارای چهار دروازه است و توسط خندقهای عمیق احاطه شده است . دیوارهای قلعه بلند و ازسنگ قر مز ساخته شده اند قصرها نیزعمدتاً با سنگ مرمر سفیدتزیین شده است.ساخت این کاخها و آرامگاه سوگلی شاه ممتاز بانو که به تاج محل معروف است بسار پرهزینه بوده بگونه ای که اورنگ زیپپ پسر شاه جهان پدر را از قدرت بر کنار ودر همان محل در قصرش زندانی میکند . بهر طریق دیدن قصر های باشکوه همراه باشرح ماوقع که توسط لیدر تور ارایه میشد ، برایمان جالب و شگفت آور بود.

دروازه ورودی قلعه آگرا

دیوان خاص  (محل بارعام شاه)

دیوان خاص (محل بارعام شاه)

قصرتابستانه شاه

نمایی از قصرشاه و محوطه جلوی آن

سر ستون زیبای یکی از کاخها

تخت شاه در فصل تابستان

زیبا ترین قسمت کار بازدید از تاج محل آرامگاه ممتاز بانو سوگلی شاه جهان بود . زیبایی این بنا که با سنگ مرمر سفید ساخته شده است باعث جلب هزاران توریست از اکناف جهان به این منطقه شده است . به نوعی که تاج محل را نگین هند میدانند. بعد از پیاده شدن از اتوبوس مسافت نسبتاً طولانی را تادرب ورودی در یک بلوار مشجر پیمودیم .درلابلای بوته ها ودرختان وحتی در باغچه کنار پیاده رو میمونها آزادانه در تردد وسیر احوالات عابرین هستند . ورود به محوطه تاج محل با رعایت کامل اقدامات امنیتی صورت میگیرد . حمل مواد غذایی ودخانیات اکیداً ممنوع شده است .

در جلوی آرامگاه حیاط وسیعی است که در وسط آن آبنما و یک استخر وطرفین با باغچه های وسیع تزیین شده است . سبک باغهای ایرانی کاملاً مشهود است . آرامگاه دارای چهار گلدسته و یک گنبد بزرگ وچهار گنبد کوچک است ، تقاران اجزاء در همه بخشها به بهترین وجهی رعایت شده است . تمام ارامگاه با سنگهای مرمر سفید ساخته شده که بر روی برخی از این سنگها شاهکار کنده کاری را در قالب گل بته های زیبا میتوان ملاحظه نمود . در داخل آرامگاه گور شاه جهان وهمسرش ممتاز بانو در کنار همدیگر قرار دارند.

رودخانه مقدس جمنا از پشت ساختمان عبور میکند ودر شبهای مهتابی تصویر تاج محل در آب رودخاته بسیار دل انگیز است . از زیبایی این بنا هرچه بگویم کم گفته ام امیدوارم که شما هم بتوانیداز نزدیک ببینید . از دیدنیهای دیگر اکرا قلعه فاتح پور سیکری است که در خارج شهر اکرا میباشد و این قلعه که کاربرد نظامی داشته توسط اکبرشاه ساخته شده است . به علت ضیق وقت بازدید از این قلعه میسر نگردید . روز بعد از اکرا به دهلی عزیمت کرده وپس از یکشب استراحت در دهلی در صبح روز 21 دی ماه با پرواز ماهان به ایران عزیز مراجعت کردیم .