سفرنامه فیلیپین

سفر به فیلیپین و دیدار از یکی از عجایب هفتگانه غار جهان : رودخانه زیر زمینی پورتو پرنس در جزبره پالاوان

آغاز سفر 17 اسفند 1390 با سوار شدن به هواپیمای امارات در تهران آغاز شد. و هدف رفتن به کشور فیلیپین و دیداراز زیبایی های خیره کننده . کشور فیلیپین در جنوب شرق اسیا واقع شده وباتوجه به اینکه از مجموعه ای از هفت هزار جزیره یزرگ وکوچک تشکیل شده باهیچ کشوری مرز زمینی ندرد. وسعت این کشور قسمت خاکی آن حدود یک پنجم خاک ایران اما جمعیتی به اندازه ایران حدود 88 میلیون داردکه بیشتر جمعیت در سه جزیره اصلی یعنی لوزون ویسایاس ومیدانائو ساکنند .لوزون در شمال و جزایر ویسایاس در مرکزو جزایرمیندانائو در جنوب واقع شده. دین بیش از 90 در صد مردم ازشاخه های مختلف مسیحیت بوده و 10 در صد مسلمان هستند .جالب اینکه علیرغم اقلیت بودن مسلمانان از آزادی مذ هبی بالابی برخور دار بوده و د رنقاط مختلف کشور از جمله پایتخت مساجدی بزرگ وجود دارد و تعطیل های مذهبی مسلمانان مثل عید فطر وقربان تعطیل رسمی میباشد. حکومت این کشور جمهوری است رییس جمهور هرشش سال یکبار بارای مردم انتخاب می شود. بدون اغراق می توان گفت که یکی از دموکرات ترین کشور ها در جنو.ب شرق آسیا میباشد..در کشور آزادی های سیاسی و دینی به وضوح مشاهده میشود.با توجه به اینکه یک کشور طرفدارغرب . سرمایه داری است اختلاف طبقاتی شدید وجود داشته و در بعضی مناظق فقر مشاهده میشود به خصوص حاشیه نشان پاینخت همانند همه پایتخت های جهان به دنبال کار وزندگی بهتر کوچ میکنند . علیرغم تلاش دولت جهت انتقال آنها به مناطق دیگرو دادن خانه وزمین کشاورزی متاسفانه دوباره به حاشیه ها باز گشته و به زندگی کپر نشینی خود ادامه می دهند.

نمایی از منطقه تجاری ایست وود مانیل

رستوران ایرانی حسین در ایست وود

فروشگاههای زنجری ای کولتورا در مانیل

ساختمانهای زیبای مانیل بامعماری مدرن

پایتخت فیلیپین مانیل میباشد که باحومه بنام مترومانیلا خوانده میشه که جمعیتی بیش از 15 میلیون را در خودش جاداده .شهری شلوغ و پر ترافیک که علیرغم وجود بزرگراهها ومترو هوایی باز هم ترافیک در ساعات میانی روز خسته کننده وشدید است..دومین شهر سبو میباشد که با حومه نزدیک به 8 میلیون در مرکز این کشور وااقع شده از مراکز توریستی کشور است.پول رایج فیلیپین پزو و هردلار معادل 41 پزو میباشد. باتوجه به اینکه در هرگوشه ای از شهر وخیابان صرافها به صورت شبانه باز هستند . بهتراست که دلار همراه داشته باشید . البته تمامی ارز های معتبر بین المللی قابل تعویض به هم میباشد..جالب اینکه در بیست سال گذشته نه تنها ریت تعویض دلار یالا نرفته بلکه در ده سال گذشته هر دلار از 50 پزو به نزدیک به 40 پزو تنزل کرده با توجه تورم جهانی و بحران اقتصادی در دنیا از اقتصاد باثباتی برخوردارمیباشد..اقتصاد این کشور مبتنی برصادرات نیروی کار که با ارز آوری بسیاربالا توانسته اقتصاد این کشور را آرام وشکوفا نگه دارد .

مجسمه آزادی در کیوزن سیتی مانیل

زیبا ودیدنی منطقه ایست وود

لباس های صنایع دستی ساخته شده از فیبر های گیاهی

درختچه های دیدنی

صادرات موز و میوه های استوایی همانند نارگیل وانبه از منابع ارز آوری کشور میباشد.ازجمله صادرات این کشور قطعات الکترونیکی و کامپیوتری به خاومیانه نیز میباشد.در مورد زبان رایج این کشور باید عرض کنم که زبان رسمی انگلیسی و در مجموع زبان آموزشی به همین ربان میباشد. به همین دلیل دانشجویان زیادی از تمام نقاط جهان از جمله ایران در دانشگاههای این کشور مشغول به تحصیل هستند. زبان های تگالوگ و سبوانو و ایلوکانو ولهجه های مختلف که در سراسراین کشور به آن صحبت میشه .هوای این کشور همانندبیشتر کشور های جنوب شرق آسیااز دو فصل یارانی و تابستان تشکیل شده که فصل بارن از مرداد ماه آغاز ودر آذر ماه پایان میابدوفصل گرمادر دی ماه آغاز میشه که بهترین زمان رفتن به فیلیپین ماههای دی و بهمن واسفندوفروردین است بخصوص ایام عید خودمان .به خصوص ایام کریسمس وسال نومسیحی دیدنی است درجه حرارت اکثر نقاط فیلیپین درطول سال بین 20 درجه تا38 درجه متغیر و تا بحال زیر صفر نبوده.

غروب در ساحل خلیج مانیل

صنایع دستی پالاوان

ورودی غار رودخانه

نقشه فیلیپین

البته باران های طولانی وخسته کننده در ایام بارانی بخصوص برای ما ایرانیها میباشد.توصیه میکنم برای رفتن به فیلیپین حتما از هوای زمان مسافرت خود اگاهی کامل داشته باشیدباتوجه به ارزان بودن هزینه زندگی نسبت به جاهای دیگر ایرانیها ترجیح می دهند در دانشگاههای این کشور درس بخوانند. مشهور ترین دانشگاهها بو پی در مانیل می باشد. اگر به مدت طولانی میخواهید در مانیل بمانید بهتر است از آپارتمانهایی زیادی که در سطح شهر هستند اجاره کنید. که بسیار به صرفه است .شهر مترو مانیلا که مجموعه ای از شهرهای به هم پیوسته است . یک شهر ساحلی است .دارای هتل ها ومتل ها ومحل های اقامتی مختلف باقیمت های مختلف می باشد .این شهر دارای مراکز خرید فراوان و مگا مال های زیادی بوده که آنقدر یزرگ هستند که ساعتها ورو ز های زیادی نیاز است که در انجا وقت خود را با خرید و خوردن غداهای متنوع در فست فود های بزرگ با غذاهای متنوع حتی ایرانی و چلو کباب ایرانی گذراند . ازجمله رستوران های زنجیره ای ایرانی حسین که در منطقه تجاری ایست وود واقع شده .مال اف ایشیا یکی از بزرگترین مراکز خرید که از مشهور ترین محل های توریستی است که در کنار خلیج مانیل واقع شده.

مناظق تجاری مانیل

داخل غار

که غروب زیبای مانیل را میشه در ساحل کنار این مرکز تجاری مشاهده کنید مگا مال و ایست وود و مناتق توریستی وتجاری مکاتی نیز از جمله جاهای دیدنی شهر مانیل میباشد. در این مکانها اکثرا دارای فست فوود های بزرگی هستند که هر نوع غذای مورد علاقه را با هر ذایقه ای میشه نوش جان کنید. که این مکانها بیشتر توریستها را به خودش می کشونه .برای توریستها عمدتا خارجی غذاهای دریایی و غذاهایی مثل مگدونالدز بسیار محبوب هستند .در هر حال در اکثر مراکز خرید وشاپینگ مال ها با رفتن به فست فوود ها در شهر مانیل هستند . ازنقاط دیدنی فیلیپین می توان از جزیره پالاوان و جزیره بوراکای و هاندرد ایلند و پورتو گالاریا.بوهول و سبو و داوائو و تپه های شکلاتی وبسیاری دیگر نام برد که هرکدام دفتری و خاطراتی باید براش باید نوشت. برای رفتن به فیلیپین از تهران می توان از هواپیما یی امارات وقطر واتحادو بیشتر ایزلاین های مشهور که با یک پرواز ارتباطی (کنکتینگ فلایت ) شمارا به مانیل ببره و قیمت بلیط اکنومی حدود 1200 دلاردر زمان های لو سیزون برای رفت وبرگشت تهیه کرد. من پیشنهاد میکنم از امارات استفاده کنید چون تعداد پرواز ها متنوع از تهران میباشد. متاسفانه ایران پرواز مستقیم نداره و پرواز کنکشن صرف نمی کنه . من باگرفتن بلیط از دفتر هواپیمایی امارات در تهران ارزانترین گزینه راداشتم که باتجربه های قبلی وبا توجه مسیر طولانی مثل فیلیپین یعنی ده ساعت پرواز بهترین مسیراست.

ورودی غار

نقشه دیگری از فیلیپین

نمایی دیگر از ورودی غار

بفرمایید چلوکباب در مانیل

برگردیم به آغاز سفر و سوار شدن به هواپیما. بعد از دو ساعت به دوبی رسیدیم باتوقف سه ساعته در ترانزیت فرودگاه وتعویض هواپیما سفر ده ساعته مان راآغاز کردیم . هواپیمایی امارات یکی از راحت ترین خطوط هوایی است که برای سفر های طولانی میشه روش حساب کرد. چکینگ آن لاین و انتخاب انترنتی غذا و صندلی و پذیرایی عالی از جمله مزایای آن است. در طول پرواز از سیستم مونیتور فیلم بسیار متنوع آن میشه استفاده کرد. بعد از ده ساعت پرواز ساعت 10 شب به مانیل رسیدیم و باگذشتن از مسیر گذرنامه وغیره وارد سالن برای تحویل بار شدیم. لازم به ذکر است که برای فیلیپین باید از طریق سفارت در تهران ویزا گرفت که برای بیست روز تا یک ماه 50 دلار هزینه دارد. برای گرفتن ویزا حتما باید بلیط اوکی دوطرفه نیاز دارید .مدت انتظار حداکثر هفت روز کاری است.خوب مقصد ما رفتن به چزیره پالاوان ودیدار از یکی از عجایب غار هفتگانه جهان است از شرح وقایع ماتیل صرف نظر میکنیم .برای رفتن به جزیره پالاوان از یکی از آزانس های مانیل بلیط رفت برگشت به شهرپورتوپرنس مرکز جزیره پالاوان تهیه کردیم .ایرلاین های داخلی اکثرا به پورتوپرنس مرکز جزیره پالاوان در ساعات مختلف روز پرواز دارند . من از فیلیپین ایرلاین بلیط گرفتم .قیمت رفت برگشت 150 دلار برای هر مسافربود. . ساعت 6 بعد از ظهر از فرو دگاه مانیل ترمینال 3 سوار هواپیما شدیم وبه طرف پورتوپرنس راه افتادیم .

تابلوی ورودی غار بامشخصات کامل

محوطه سوارشدن به قایق

قایق اماده برای انتقال مسافران به غارآبی نمایی از ورودی غار آبی

تابلوی راهنما ی مسیر

حدودا 50 دقیقه پرواز بودو هواپیمایی نسبتا راحتی بود باپذیرایی مختصر . به اسمان پورتوپرنس رسیدیم .جزیره دوکی شکل زیبا و جذاب از اسمان به نظرمیرسید . لازم به ذکر است که پالاوان یکی از جزایر مرکزی که در شرق فیلیپین واقع شده . در همان ازانسی که بلیط هواپیما گرفتیم تونستیم برای چهار شب اقامت در هتلی رزرو کنیم که باعث حل مشکل اقامت ما هم شد . در فرودگاه اومدند دنبالمون ومارا به هتل بردن . هتل در پورتوپرنس تا بخوای باقیمت های مختلف هست . البته با صبحانه . هتلی که ما اقامت داشتیم هتل امپایر سویتسز بود که هم عالی وتمیز ودر مرکز شهربود . همان شب با هماهنگی هتل برنامه سفر فردایمان را انجام دادیم. که تور بازدید یکروزه از رودخانه زیرزمینی و به همراه کلیه بلیطهای قایق و نهار به صورت بافه ت و سرویس ون رفت وبرگشت بود .البته با راهنمای تور .

بورد نشان دادن نقشه غار ومشخصات کامل آن

غار سوسمار دراگون هایی که در اطراف ورودی غار پرسه میزنن

من واژدهای کوچک

ساعت 6 صبح دنبالمون اومدن سوار ون شدیم و با چند نفر توریست همراه شدیم و راه افتادیم . در مسیر مناظر طبیعی جزیره بسیار زیبا بود. حدود دو ساعت توراه بودیم تا به بندر ی رسیدیم که باید سوار قایق میشدیم . در بندر پس از مدتی انتظار قایق موتوری را افتاد . در مسیر ساحل مناظر خیره کننده ای رادیدیم در به راستی منطقه هم جزو عجایب بود وبکر پس اریک ساعت به ساحلی رسیدم که پیاده شده و در مسیرساحلی راه افتاده تا به دهانه غار میرسیدیم . در مسیر ساحلی تعدادی حیواناتی شبیه سوسمار اما شکل ازدها که بامردم اونجا همزیستی داشته دیدیم که از ماهم نمی ترسیدند !. مسیر دارای تابلوی راهنمای غار ومشخصات آن نصب شده بود که عکس اونو مشاهده میکنید. تا به دهانه غار رسیدیم . در اونجا تعدادی قایق منتظر بودن که مارا سوار کردن که به داخل غارببرند . البته جزو پکیج است لازم نیست پول بدین . تقریبا در هرقایق 8 نفرجا می شد با قایق ران که توضیحات لازم را میداد . از دهانه غار ببعد تاریک بود که با یک عددنورافکن که با باطری کار میکرد روشن میشد که داخل غار میتونستیم ببینیم . انچه در داخل غار دیدیم وصف تاشدنی است و عجایب خلقت در انجاست . رودخانه ای در دل کوه با عبور از غار با دریا میریزه که ما به عمق بیش از 5 کیلومتری ان رفتیم که بیشتر از ان هنوز برای توریستها مناسب نیست و ادامه دارد . توصیه می کنم کسانی که دوست دار طبیعت بکر و ناشناخته هستند حتما این غار راببینند . بعد از یکساعت در داخل غار از اونجا بیرون امدیم و بعد از سوار شدن به قایق اصلی به ساحل رسیدیم .

نقشه اصلی راهنمای مسیر

هتل ریسورت بسیار زیباو مدرن برای اقامت

ورودی به زیپ لاین در مسیر جاده

که به رستوران نزدیک محل رفتیم که نهار اماده در انتظارمان بود . نهار متنوع باغذاهای محلی وبرنج و مرغ سرخ کرده باب ذایقه ایرانی را نوش جان کردیم . بعد از ظهر از با سوار شدن به ون برای برگشت راه افتادیم در مسیر توقفاتی هم برای دیدن مناظر ظبیعی و سرسبز داشتیم و در جایی هم از همراهان ما از زیپ لاین هم استفاده کردند. زیپ لاین طنابی بکسل ماننده که در بلندی نصب شده که با اویزان شدن به ان سر میخورین و از بلندی میاین پایین . بهر حال اینم یک تفریحیه بخصوص برای جوانان . ساعت 6 بعد از ظهر به شهر پورتو پرنس برگشتیم به هتل محل اقامتومون برگشتیم..فردای ان روز باهمانگی هتل تور یکروزه دیگری را اغاز کردیم که دیدار از تور یکروز ه هوندا به ی بود