سفرنامه کوش آداسی (بخش دوم)

سفرنامه کوش آداسی (بخش دوم)

در ادامه به کاروانسرای محمد پاشا که در قرن هفدهم ساخته شده و در آن شبهای ترکی (turkish nigh)برگزار میگردد و بازار قدیم و بازار ماهی فروشان خواهید رسید و پس از آن اسکله اصلی شهر که محل پهلوگیری کشتی های کروز است، قابل مشاهده خواهد بود.

مسیر دریایی کشتی کروز

با طی مسیری 1.5 کیلومتری که بسیار هم جذاب و مفرح است به اسکله ای خواهید رسید که شهر را به جزیره کبوتر متصل میکند و در امتداد اسکله کشتی های تفریحی را مشاهده خواهید کرد که به شما تورهای دریایی را پیشنهاد میکنند. جزیره کبوتر با چشم انداز 360 درجه ای محل مناسبی برای آرامش وعکاسی شماست و در جزیره بقایای توپهایی را که قبلا جهت مقابله با مهاجمان استفاده میشده را میشود دید.البته دیدن درختان سفید پوش زیتون نباید شما را به اشتباه بیاندازد،خبری از شکوفه نیست و آنچه را که شما مشاهده میکنید دستمالهای سفید رنگی است که برای برآورده شده آرزوها به شاخه های درخت گره زده شده و شما این منظره را در کنار چشمه های خانه حضرت مریم نیزمشاهده خواهید نمود. برای رسیدن به جزیره کبوتر از دلموش شماره 5 میتوانید استفاده نمایید و البته بازدید آن در شب بسیار چشم نواز است.

ساحل Lady beach از جزیره کبوتر

اگر اهل شنا و تفریحات آبی مانند جت اسکی،اسکی روی آب،پارازایلینگ(چتر بازی با قایق موتوری )و .. و ساحل زیبا هستید ساحل lady beach مقصد شما خواهد بود با دلموش شماره 5 میتوانید به این منطقه که اکثر ویلاهای زیبای اجاره ای هم در آن قرار دارد برسید و از انواع تفریحات آبی لذت ببرید.البته سواحل دیگری هم در کوش آداسی معروف و شناخته شده هستند مانند Beach ,Long Beach,Paradise ,National Park ... اما تمیز ترین ونزدیکترین ساحل ،ساحل بانوان است که البته در قدیم فقط بانوان حق ورود به آنجا را داشتند اما امروزه محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. درتور سفر دریایی شما با کشتی عازم دریا خواهید شد و در سه ساحل جهت شنا و تفریح توقف خواهید داشت این تور از ساعت 8 صبح شروع شده و معمولا تا ساعت 4 عصر ادامه دارد نهار و آبمیوه هم قبلا با مبلغ تور محاسبه شده است که در شهریور 91 حدود 25 تا 30 یورو برای هر نفر محاسبه میشد.بهمراه داشتن وسایل شنا و حوله وکرم ضد آفتاب فراموش نشود.البته تور شبانه یکساعته هم با مبلغ 15 لیر به شما پیشنهاد خواهد شد برای رزرو این تورها با مبلغ کمتر میتوانید به اسکله های شهر و اسکله جزیره کبوتر مراجعه کرده و مستقیما از خدمه کشتیها خریداری نمایید. در تور جیپ سواری ( jeep safari)که با مبلغ حدود 30 یورو انجام میشود سوار بر جیپ از تپه ماهور های اطراف شهر به بالای تپه ای مشرف بر شهر خواهید رسید و پس از صرف نهار به شهر باز خواهید گشت ازمن به شما نصیحت:به دل و روده خود رحم کنید.

تور آدالند
در کوش آداسی دو پارک آبی وجود دارد یکی آکوا فانتازیا و دیگری آدالند که پارک آبی آدالند مجهز تر و به روز تر است.انواع سرسره های آبی و استخربرای بزرگسال وکوچک،استخر موج خروشان که در هر ساعت یکبار بمدت 15 دقیقه موج مصنوعی تولید میکند ،رودخانه وحشی و...درآن جانمایی شده و در سال 2012 دو سرسره که یکی از آنها به طول حدود 450 متر یکی از طولانی ترین سرسره ها ی جهان هست در این پارک افتتاح شد(Amazon Slide) وچون این پارک در دامنه تپه ای بلند قرارگرفته،یکروز خسته کننده و البته بسیار شاد را پیش رو خواهید داشت.این پارک از سه بخش تشکیل شده که برای ورود به هر بخش باید مبلغ جداگانه ای پرداخت نمود.پارک آبی،پارک دلفینها و پارک دریایی مبلغ ورودی پارک آبی در شهریور 91 برای هر نفر بزرگسال 50لیر بود که با پرداخت این مبلغ میشد از تمامی امکانات پارک بجز خوردنی و آبمیوه استفاده کرد که البته ما از آفر تورمون استفاده کردیم و مبلغ 25 دلار برای هر نفر پرداختیم.در بدو ورود،شما میتونید پولتون رو در در یک کارت سفید رنگ بدون شماره و علامت خاصی که فقط مجهز به یک تراشه کامپیوتری(مثل کارت تلفن ایران)هستش ذخیره کنین تا جهت خرید در پارک ازش استفاده کنین و در صورت مفقود شدن کارت با کسر 5 لیر مابقی پول رو به شما بر میگردونن اما... این فقط یک ادعایی بیش نیست. من کارتم رو گم کردم و وقتی به باجه شارژکارت مراجعه کردم و رسید شارژ اولیه رو ارائه دادم مسئول مربوطه ابتدا توکامپیوتر چک کرد و بعدش با تلفن شروع کرد به پچ پچ و نهایتا گفت که قبلا یکی کارت رو آورده و مابقی پول رو پس گرفته!! تصورش رو بکنین به همین راحتی 100 لیر پرید و هیچ کاری هم از دست ما ساخته نبود.آخه تو اون پارک یه کارت مثل کارت تلفن چه به درد آدم میخوره؟حداقل مثل کشورهای دیگه تراشه رو تو یه ساعت پلاستیکی جا سازی میکردن که راحت بشه دور مچ بست و خیال آدم هم راحت باشه.بهر حال شما حواستون جمع باشه و سعی کنین کارتتون رو زیاد شارژ نکنین،بستنی با مبلغ حداقل 2.5 لیر،پیتزا با نوشابه و سیب زمینی سرخ کرده حدود 20لیر و آب معدنی 2 لیر قیمتهایی هستش که تو پارک نیازتون میشه.هر 3 ساعت هم در میدان مرکزی پارک رقص فواره اجرا میشه که دیدنش خالی از لطف نیست.

منظره شهر از داخل پارک آبی-هتل توسن در روبرو قابل مشاهده است

با پرداخت مبلغ 15 یورو هم میتونید از دلفین پارک استفاده کنین و نمایش دلفین ها رو ببینید و اگه هوس عکس گرفتن با دلفین به سرتون بزنه باید 90 یورویی کنار بگذارین. در پارک دریایی با پرداخت 40 یورو میتونین تو آکواریوم پر از ماهی شنا کنین و از رودخانه وحشی و نمایش کروکودیلها لذت ببرین.

توپارک هم یکسری عکاسهایی هستند که مرتب از شما عکس میگیرن و بعد اونها رو جلوی پله های ورودی و خروجی پارک نمایش میدن و در صورت انتخاب برای هر عکس 7 لیر نقدی باید بپردازین .به نوشته محل نمایش عکس ها رو تخته چوبی دقت کنین!!

سفرنامه کوش آداسی

اما مهمترین و بیاد ماندنی ترین تور کوش آداسی :معبد آرتمیس،افسوس و خانه حضرت مریم توجه داشته باشید برای هر کدام از تورهایی که توضیح دادم شما از آژانسهای مختلف در سطح شهر قیمتهای متفاوتی رو شاهد خواهید بود که بعضا از قیمتهای ارائه شده ازسوی تور لیدرتان کمتر هم ممکن است باشد اما اگر زبان خارجی شما در حد مطلوبی نیست که کاملا متوجه صحبتهای راهنمایتان در این تور بشوید بیهوده پولتان را دور نریزید و با تور فارسی زبان از این فرصت طلایی جهت آشنایی با تاریخ کهن یک شهر، کعبه میسحیان و یکی از عجایب هفتگانه دنیا،بهره کافی راببرید. در زمان سفر ما مبلغ این تور در سطح شهر 25 یوروبرای تور نیم روز بود که شامل بازدید از شهر افسوس میشد و 35 یورو برای تور تمام روز شامل بازدید از شهر افسوس،نهار و بازدید از خانه حضرت مریم . اما ما برای تور نیم روزی بازدید افسوس و خانه مریم مقدس 55 دلار به تور فارسی زبان پرداختیم و بیش از این مبلغ از این تور بهره بردیم.

خانه حضرت مریم
در نزدیکی شهر سلجوق در میان درختان سر به فلک کشیده کوه بلبل در مجاورت شهر افسوس کلیسای کوچکی وجود دارد که امروزه پذیرای خیل عظیمی از مسیحیان دنیاست که از گوشه و کنار دنیا جهت زیارت با کشتی های کروز برای مدت یک یا دو روز به کوش آداسی وارد شده و پس از زیارت این مکان مقدس و بازدید از شهر افسوس باز میگردند. نقل است که عیسی مسیح هنگام مصلوب شدنش مریم مقدس را به یکی از حواریون به نام اس تی جن میسپارد و او حضرت مریم را به شهر افسوس که درآن زمان شهر پر رونقی بوده میبرد اما برای در امان ماندن مریم مقدس از شر پیروان بت پرست و پیرو دین آرتیمیس،برای ایشان خانه ای در کوه بلبل در خارج از شهر اما نزدیک به آن بنا میکند تا هر روز بتواند آذوقه رسانده و مراقب ایشان باشد.حضرت مریم 10 سال پایانی عمرش را در این محل گذرانده و پس از مرگ در محل نامعلومی دفن میشود.این محل امروزه به کلیسای کوچکی تبدیل شده و بازدید کنندگان بسیاری دارد.توجه داشته باشید که در داخل خانه حضرت مریم فیلمبرداری و عکسبرداری ممنوع است.

محیط اطراف خانه حضرت مریم

شمع روشن کردن مسیحیان پس از زیارت و دعا کردن

در پایین خانه حضرت مریم سه چشمه وجود دارد که به ترتیب چشمه سلامتی،عشق و ثروت نامیده میشود و معتقدین با نوشیدن آب این سه چشمه و گره زدن دستمالهای سفید رنگی(بعضا همراه با نامه هایی کوتاه) تحقق آرزوهایشان را خواستار میشوند.

مجسمه حضرت مریم که در پای کوه بلبل نصب شده است

نمای شهر افسوس از پای مجسمه حضرت مریم

معبد آرتمیس
براساس یافته های باستان شناسی،بتکده یا معبد آرتمیس (یا دیانا) و مجسمه آرتمیس در شهر افسوس و نزدیکی کلیسای اس تی جن(که انجیل یوحنا در آن توسط اس تی جن نوشته شده)در سال 560 قبل از میلاد به دستور کرزوس پادشاه لیدیه بنا نهاده شد.این بنا با ابعاد 130متر در 79 متر بر 120 ستون 20 متری و از جنس مرمر استوار گردیده بود که در وسط بنا نیز مجسمه آرتمیس قرار داشت.

سفرنامه کوش آداسی

این معبد 200 سال بعد در شب تولد اسکندر مقدونی در یک آتش سوزس عمدی تخریب گردید اما مدتی بعد بدستور اسکندر بازسازی شد و تا 300 سال پس از میلاد مسیح پابرجا بود اما با افول شهر افسوس غارت شد و نهایتا سیلی ویرانگر کل معبد را در گل و لای مدفون کرد و امروزه تنها دو ستون از آن بنای با عظمت باقی مانده است.

تک ستون بجا مانده از معبد،در نمای دور بخشی از کلیسای اس تی جن و مسجد عیسی بی دیده میشوند

معبد در گذشته در این مکان احداث شده بود

شهر افسوس
این شهر اولین بار توسط جنگجویانی که به آمازونی ها معروف بودند در 6000 سال قبل از میلاد مسیح بنا نهاده شد و رفته رفته بزرگ شد و از رونق بسیاری برخوردار گردید.در اواسط قرن ششم قبل از میلاد به تصرف لیدیها و سپس به تصرف پارسی ها در آمد.در قرن سوم قبل از میلاد و پس از مرگ کوروش کبیر،اسکندر مقدونی پارس ها را شکست داد و این شهر را به تصرف خود در آوردبعد از آن این شهر به یک مرکز مهم تجاری-فرهنگی در آمد و جمعتیش بالغ بر 260 هزار نفر گردید.در قرن اول پس از میلاد مسیح و با گسترش دین مسیحیت اولین کلیسا بنام کلیسای حضرت مریم در آن بنا گردید.اما در قرن چهارم پس از میلاد به دلیل باتلاقی شدن اسکله ها وکم شدن جمعیت،رو به افول نهاد تا آنکه در دوره عثمانی ها از سکنه خالی شد.امروزه با آنکه تنها حدود 10 درصد شهر از زیرخاک بیرون کشیده شده اما عظمت و معماری این شهر که تماما از مرمر ساخته شده بود و حتی مجهز به لوله کشی آب و بخار آب جهت مصارف خانگی بوده،شگفت آور است.همانطوری که گفتم چنانچه مشکل زبان ندارید، میتوانید از کوش آداسی با تور محلی و یا خودتان شخصا به دروازه های ورود و خروج شهر مراجعه کنید و با پرداخت 25 لیر به سیر و سیاحت بپردازید.

بلیط ورودی شهر افسوس

در دروازه های ورودی و خروجی شهر،باجه های راهنما به شما نقشه این شهر رو ارائه میکنن و همچنین میتونید با پرداخت مبلغی ناچیز از راهنماهای صوتی که به شکل گوشی بیسیم تلفن خانگی هستش استفاده کنین،به هر بنای تاریخی که رسیدین شماره ای رو که روی تابلو کوچکی در جلوی بنا قرار داره رو تو گوشی شماره گیری کنین و به توضیحات اون گوش بدین مثل عکس زیر:

همچنین توجه داشته باشین که این طی مسیر،حدو 2 تا 3 یاعت طول میکشه پس اگه میتونین بچه همراه خودتون نبرین که حسابی اذیت میشن چتر یا کلاه آفتابگیر،کرم ضد آفتاب،آب و صد البته دوربین عکسبرداری و فیلمبرداری یادتون نره و توجه داشته باشین که سیگار کشیدن در کل مسیر ممنوعه. اگه همراه تور باشین در طول مسیر یه عکاس چپ و راست از شما عکس میگیره و موقع مراجعه به پارکینگ اتوبوس ها عکس ها رو رو برد به شما نشون میده وهر عکس رو 5 لیر بهتون میفروشه. برای اینکه تصور درست و کاملی از منطقه داشته باشین یک عکس هوایی از شهر رو از یک کتاب راهنما اسکن کردم که با توضیحات مختصری که در ادامه ارائه خواهم دادشما رو با محیط اونجا آشنا میکنم:

سفرنامه کوش آداسی

شماره 22- ورزشگاه شهر در جاده اسکله و مسیر ورودی به شهر که امروزه به دلیل رسوبگذاری وعقب نشینی آب دریا،خط ساحلی به حدودا 7 کیلومتر عقب تر از این ناحیه منتقل شده.امروزه در این محل مراسم های تاریخی شهر رو برگزار میکنند:

شماره 21 -سالن ژیمناستیک

شماره 20 -سالن آمفی تئاتر با گنجایش حدود 26 هزار نفر-طوری ساخته شده که صدا به راحتی به ردیف های بالایی میرسیده.

سفرنامه کوش آداسی

شماره 19- راهرو جنوبی و بازارچه،چنانچه مراجعین فقط جهت خرید و فروش وارد شهر میشدند از این مسیر عبور میکردند ودر همان کنار مشغول داد و ستد میشدند. شماره 18 - راهرو شمالی ورودبه شهر مخصوص مراجعین به بخش فرهنگی و سیاسی شهر وکتابخانه عمومی شماره17- کتابخانه سلسوس که در سال 107 بعد از میلاددردو طبقه بنا نهاده شد. این کتابخانه در قرن چهار میلادی بازسازی شد.در نمای ورودی این کتابخانه عمومی چهار مجسمه به چشم میخورد که نماد حکمت-علم-اندیشه و هنر هستند.

عکس73:نمای بخش تجاری شهراز دروازه هرکول-کتابخانه عمومی در انتهای مسیر قابل مشاهده است در روزهایی که کشتی های کروز در شهر پهلو میگیرند خانه حضرت مریم و شهر افسوس بسیار شلوغ خواهد بود. شماره های 14و15و16 معابد هادریانوس-حمام اسکلاتی سیا و خانه عیاشی شماره 12 تراس خانه ها بوده و شماره های 8و9و10 یادبود ممیوس،گیت هراکلس و چشمه تراژن گیت هرکول شهر را به دو قسمت تجاری(سمت آمفی تئاتر و کتابخانه )و سیاسی و دینی(سمت مجلس) تقسیم میکرد.

بنای یاد بود ممیوس

چشمه تراژن

Terrace House خانه ثروتمندان شهر

سنگفرش جلوی خانه ثروتمندان

شماره 7 -معبد دومیتیان ودر جلوی آن بیمارستان شهر

با پیدا شدن این نماد مکان بیمارستان کشف گردید

شماره 5 -اودئون (چیزی مثل مجلس نمایندگان و برای سخنرانی)

شماره 6- شهرداری شهر

شماره 1 -آب انبار شماره 2 -حمام شماره 3- بازار شهر

سفرنامه کوش آداسی

لوله های سفالی که برای انتقال آب و بخار استفاده میشد مواردی را که لازم است در اینجا اضافه کنم یکی مجسمه میکا ،خدای پیروزی است که نشان مارک معروف شرکت نایک از آن بر گرفته شده.

مورد دیگر اینکه اولین توالت های فرنگی در این شهرساخته شده که البته عمومی هم بوده،مجهز به سیستم تخلیه فاضلاب از طریق کانالی که در زیر آن جریان داشته و در زیر پای استفاده کنندگان جهت شستشو،جوی آبی روان بوده است:

غار هفت خوابها(تعبیر دیگری از داستان اصحاب کهف) در قرن سوم هفت جوان طرفدار عیسی که نمی توانستند دین خود را بر امپراتور داسیوس آشکار کنند،به کوه پاناییر فرار کرده و در غاری پناه میگیرند و شبی که در خواب بودند ورودی غارتوسط سربازان امپراتوربا سنگهای بزرگ بسته میشود. ماهها و سالها این هفت دوست در خواب بودند تا آنکه چوپانی که از آن حوالی میگذشت ورودی غار را باز میکند و با تابیده شدن نور به داخل غار،جوانان بیخبر از همه جا از خواب بیدار شده و پس از آنکه برای خرید به شهر افس میروند از تفاوتهای محیط اطراف و پولهای قدیمی متوجه موضوع می شوند.انتشاراین مسئله باعث توجه و احترام به این غار میگردد و از قرن پنجم به بعد بعنوان مرکز دینی و زیارتگاه در می آید.البته ما نتوانستیم از این مکان دیدن کنیم اماعکسی رو که از راهنما اسکن کردم براتون اینجا قرار میدم:

سفرنامه کوش آداسی

البته باید اشاره کنم که در کوش آداسی مناطق دیدنی دیگری هم هست که با تور میتونین از اونها بازدید کنین اما برای 6 روز مسافرت مجبورین که محدود تر و سنجیده تر انتخاب کنین و شاید هم مثل ما آرزو میکردین بیش از 10 روز امکان اقامت داشتین اما بهر حال چارتر بودن پرواز مستقیم ،این عیب رو هم داره. درانتها متذکر میشم که به راهنمایی های تور لیدراتون خوب گوش کنین،نکاتی رو که میگن به خاطر بسپارین و به کار ببندین و لطفا وقت شناس باشین تا باعث زحمت سایرین نشین. تور لیدر ما از شرکت efe travel بود(آقا مهدی) که بهمراه سایر همکاراش(حمید و رامیز) خیلی مودب،با حوصله بودن والبته یه راهنمای حرفه ای شهر افسوس و چه ما و چه سایر همسفرهامون ازخدماتش راضی بودیم. امیدوارم این سفر نامه تونسته باشه خاطراتی رو برای مسافرای قبلی این شهر زنده کنه و کمکی باشه برای کسانی که تصمیم دارن تو آینده سفری به این شهر داشته باشند.

نویسنده: سعید-ر

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.