به نام خدا

دوستان عزیز سلام بنده را پذیرا باشید، من این سفرنامه را برای این می نویسم که بقیه هموطنانم از سفرشون به بهترین نحو لذت ببرند چون خواندن سفرنامه های دوستان دیگر خیلی به من کمک کرد. در ابتدا پیشنهاد می کنم وسایلی که با خودتون می برید محدود باشه تا در صورتی که خرید کردید با مشکل اضافه بار روبرو نشوید. همچنین من از دادن یک سری از توضیحات (چون تکراری است) صرف نظر می کنم.من و همسرم به مناسبت اولین سالگرد عروسیمون تصمیم گرفتیم که به استانبول سفر کنیم. ساعت 6:50 صبح روز 5 شنبه مورخ 09/08/1392 با پرواز ماهان به مدت 3 شب (که خیلی کم بود) راهی استانبول شدیم. پرواز ماهان عالی بود و هیچ مشکلی در این پرواز نداشتیم.

برای 3 روز اقامت در استانبول بعد از تحقیقات و جستجو در سایت های مختلف تصمیم گرفتم که هتلی را در منطقه تکسیم انتخاب کنم. بعضی از هتل های انتخابی من جا نداشتن و در آخر به پیشنهاد آژانس هواپیمایی، هتل گلدن پارک (Golden Park) را انتخاب کردیم. هتلی کوچک و بسیار نزدیک به میدان تکسیم با اتاقی نسبتا کوچک (که اتاق های کوچک را به ایرانی ها می دهند) و با منظره یک ساختمان دیگر. ولی اتاق هتل تمیز بود و صبحانه اش هم نسبتا خوب (با در نظر گرفتن 4 ستاره بودن هتل) ولی چون ما فقط برای خواب به هتل می رفتیم فقط موقعیت مکانی هتل برایمان مهم بود. موقعیت مکانی هتل ما در عکس زیر به صورت علامت نارنجی رنگ مشخص شده است.

سفرنامه استانبول

وقتی که به استانبول رسیدیم و راهنمای تور در حال ترانسفر بود، چند تا از هتل ها رو با موقعیت شون دیدیم، مثل هتل سورملی و هتل ریکسوس (که هر دو 5 ستاره هستند)، و وقتی که ما به هتل رسیدیم از انتخابی که داشتم خوشحال شدم (البته به خاطر موقعیت عالی هتل، چون من داخل هتل های دیگر رو ندیدم). ساعت 11 به هتل رسیدیم و هتل تا ساعت 1:30 اتاق نداشت. به همین دلیل بار رو تحویل هتل دادیم و به قصد رفتن به تنگه بوسفور و یا کاخ دولما باغچه هتل رو ترک کردیم. (البته بعد از گرفتن نقشه از رسپشن هتل). از هتل ما تا میدان تکسیم حدود 1 الی 2 دقیقه پیاده راه بود و از میدان تکسیم به همه جای استانبول، وسیله نقلیه عمومی (مترو، اتوبوس و فانی کولر (FuniKuler)) داشت. از طریق فانی کولر (FuniKuler) واقع در تکسیم می تونید به ایستگاه کاباتاش Kabataş بروید، سپس از اونجا به ایستگاه تراموای (TramWay) دسترسی پیدا می کنید.

ما از طریق فانی کولر (FuniKuler) از میدان تکسیم به ایستگاه کاباتاش رفتیم. نزدیک ایستگاه کاباتاش، اسکله ای بود که از اونجا هم تور بوسفور داشت و هم از اونجا می تونید به جزایر پرنسس بروید (بزرگترین جزیره این مجموعه جزایر، بیوک آدا هست ). ولی حتماً زمان رفت و برگشت این تور ها رو چک کنید. اون روز یعنی 5 شنبه، کاخ دولما باغچه بسته بود. و ما مجبور شدیم که تور تنگه بوسفور رو انتخاب کنیم. برای مدت 1 ساعت تا 1:15 دقیقه با کشتی های مخصوص (فری ها) روی دریای مرمره گشتیم (حتماً با خودتون لباس گرم ببرید به همراه شالگردن و حتی کلاه، تا بتونید از فضای آزاد (طبقه دوم) کشتی استفاده کنید. این تور برای مدت 1:15 به مبلغ نفری 12.5 لیر بود که اگر این تور را با تورهایی که لیدرتون معرفی می کنه بروید مبلغ 55 دلار می شود (البته با شام و نوشابه) که به نظر من اصلاً به صرفه نیست.

 دوستان عزیز پیشنهاد من به شما این است که از هیچ کدام از تورهای ارائه شده توسط لیدرتون استفاده نکنید، چون حدودا 3 برابر مبلغی می شود که خودتون بخواهید بروید. با احتساب اینکه وقتی خودتان با وسایل نقلیه عمومی می روید، با ترافیک روبرو نمی شوید.

 پیشنهاد دیگر من به شما این است که برای وسایل نقلیه عمومی به جای اینکه از ژتون که معادل 3 لیر است استفاده کنید، آکبیل کارت (استانبول کارت) تهیه کنید. خود کارت را می تونید در ایستگاه کاباتاش به مبلغ 8 لیر تهیه کنید سپس آن را شارژ کنید. چون برای هر سفر مبلغی حدود 1 تا 1.5 لیر به صرفه تر است.

 همچنین ما برای مکالمه با تهران سیم کارت ترک سل (Turk Cell) خریدیم معادل 35 لیر و 20 لیر نیز آن را شارژ کردیم. که متاسفانه در هنگام برگشت به تهران متوجه شدیم که اعتبار این سیم کارت ها چند ماهه است. که پیشنهاد من به مسافران عزیز این است که برای تماس های ضروری از سیم کارت خود استفاده کنند و همچنین چون در اکثر هتل های استانبول WiFi به صورت Free می باشد می توانند در هتل از طریق Viber یا WE Chat و برنامه های این چنینی برای مکالمه با ایران استفاده کنند.

در مورد مراکز خرید ترکیه، ما به مرکز خرید جواهر (مرکز خریدی بزرگ که نتوانستیم تمام فروشگاه های آن را ببینیم) رفتیم، که با اینکه قیمت در بعضی از فروشگاه ها بالا بود ولی در بعضی از مارک ها که مخصوص ترکیه بودند مثل Lc Waikiki و یا Grayder و یا Cotton به راحتی می توانید خرید کنید. که تمامی این برند ها در خیابان استقلال نیز وجود دارد. برای رفتن به مرکز خرید جواهر از متروی ایستگاه تکسیم به ایستگاه شیشیلی sisili)2 ایستگاه بعد) رفته و از آن ایستگاه می توانید به طبقه زیرین این مرکز خرید راه پیدا کنید.

ما همچنین برای خرید قهوه به بازار میسی چارشی (روبروی ایستگاه تراموای امین انو) رفتیم. که در آنجا مغازه قهوه محمد افندی بسیار محبوب است. (گاهی اوقات صف های طویلی را روبروی آن مشاهده می کنید). برای رفتن به ایستگاه تراموای امین انو می بایست از طریق فانی کولر (FuniKuler) واقع در تکسیم به ایستگاه کاباتاش Kabataş بروید، سپس از آنجا به ایستگاه تراموا (TramWay) دسترسی پیدا می کنید.

برای رفتن به کاخ توپکاپی می بایست در ایستگاه تراموای گل هانه پیاده شده و با چند دقیقه پیاده روی به ورودی این کاخ می رسید. وقتی از در ورودی که کمی جلوتر از ایستگاه گل هانه است وارد می شوید، ابتدا موزه تاریخی استانبول را مشاهده می کنید که ورودی آن نفری 10 لیر است و ما ابتدا به اشتباه برای دیدن عصای موسی و لباس ها و وسایل ائمه به این موزه رفتیم. در صورتی که این موزه به تاریخ استانبول و مصر و مومیایی ها و ... اختصاص دارد، که با وجود زمان اندکی که ما داشتیم، دیدن آن برایمان جذاب نبود. کمی جلوتر از این موزه، کاخ توپکاپی واقع شده، که دیدن این کاخ حدود 2:30 الی 3 ساعت زمان می برد.

ورودی این کاخ 25 لیر و برای دیدن حرم سرا می بایست 15 لیر بصورت جداگانه پرداخت کنید. ما از حرم سرا نیز دیدن کردیم که به دلیل اینکه اکثر اتاق های حرم سرا را بسته بودند، دیدن آن را پیشنهاد نمی کنم. ولی حتما برای بازدید از این کاخ زمان مناسبی را اختصاص دهید. همچنین پیشنهاد می کنم که مقداری خوراکی همراه خود ببرید. زیرا رستوران هایی که در کاخ توپکاپی واقع شده اند بسیار گران و بی کیفیت هستند. بطور مثال ما 2 عدد چای به همراه باقلوا را که در سایر نقاط شهر با کیفیت بالاتر به مبلغ 10 الی 14 لیر خریداری می کردیم، در کاخ توپکاپی 29 لیر و بسیار بی کیفیت خریدیم.

(موزه تاریخی استانبول)

(کاخ توپکاپی)

در روز شنبه به جزیره بیوک آدا رفته و آب و هوای عالی این جزیره را تجربه کردیم. برای رفتن به این جزیره از اسکه کاباتاش بلیطی به مبلغ 5 لیر(هر نفر) برای رفت تهیه کردیم و پس از صرف ناهار، سوار درشکه شده (70 لیر برای هر درشکه به مدت 45 دقیقه) و گشتی در کل جزیره زدیم. فقط توجه داشته باشید که به محض رسیدن به جزیره بلیط برگشت را تهیه کنید و ساعت برگشت خود را تنظیم نمایید. و از آنجایی که کشتی ها رأس ساعت مقرر حرکت می کنند، 10 دقیقه زودتر در اسکله حضور پیدا کنید.

(درشکه)

روز یکشنبه (روز پایانی) را هم به خرید اختصاص دادیم، پس از Check Out در هتل در ساعت 12، به مرکز خرید جواهر و خیابان استقلال رفته و پس از صرف ناهار و گذراندن اوقات خوش در خیابان استقلال، ساعت 5 به هتل بازگشتیم و در ساعت 5:30 به همراه لیدر تور به فرودگاه رفتیم. در فرودگاه، گیت خروجی پروازهای ماهان اکثراً G1 الی G5 می باشد. در ساعت 22:10 به وقت استانبول نیز این شهر زیبا و پر جنب و جوش را به مقصد تهران ترک کردیم.

در مورد Tax Free اجناس در ترکیه باید این نکته را بگم که ابتدا در هر مغازه در صورتی که شما بیش از 120 الی 150 لیر (به یکباره) خرید داشته باشید از Cashier درخواست فاکتور Tax Free کنید (که البته بسیاری از فروشگاه ها فیش های مخصوص آن را ندارند). در صورت موجود بودن فاکتور، آن ها فاکتوری 3 برگی به همراه مهر و امضا به شما تحویل می دهند. (به شما پیشنهاد می کنم که تمام اجناس Tax Free را در یک چمدان بگذارید) وقتی که به فرودگاه رسیدید پس از اینکه از گیت مربوط به پرواز خود، کارت پرواز را گرفتید و بارهایتان Tag خورد، به مسئول گیت بگویید که بارتان Tax Free است و چمدانی را که حاوی اجناس مربوطه است را از وی بگیرید و به گیت C29 ببرید. (به دلیل اینکه Tax Free تمامی پروازها در این گیت است، بنابراین صف آن بسیار طولانی خواهد بود که بهتر است یک نفر زودتر در صف این گیت بماند (مواظب باشید که از پرواز جا نمانید). سپس با چمدان حاوی Tag و فاکتورهای 3 برگی و کارت پرواز و پاسپورت به این گیت بروید، ممکن است مسئول مربوطه چمدان شما را باز کند و آن را کنترل کند. سپس چمدان شما را با چمدان پروازهای دیگر در گیت C29 می گذارد. (برای اینکه بارتان گم نشود، مواظب باشید کهTag چمدان شما پاره یا مخدوش نشود چون از روی این Tag متوجه می شوند که بار شما متعلق به کدام پرواز است)؛ که با این تفاسیر، ما از گرفتن این مبلغ صرف نظر کردیم.

مکان های دیدنی استانبول:

- تور بوغازی (تنگه بسفر وشاخ طلایی)

- برج گالاتا (امین اونو)

- مسجد سلطان احمد (ایستگاه تراموای سلطان احمد)

- موزه ایا صوفیه (ایستگاه تراموای سلطان احمد)

- کاخ توپکاپی (ایستگاه تراموا گل هانه)

- جزایر پرنسس – جزیره بیوک آدا (تکسیم به کاباتاش)

- کاخ دولما باغچه (نزدیک ایستگاه کاباتاش)

- کاخ بیلر بیئی (اقامتگاه تابستانی سلاطین عثمانی ) کنار تنگه بسفر واقع شده

مراکز خرید استانبول:

- مرکز خرید جواهر (از تکسیم به ایستگاه متروی شیشیلی sisiliرفته)

- بازار قدیمی ادویه بنام میسی چارشی (روبروی ایستگاه تراموا امین اونو)

- بازار کاپالی چارشی یا گرند بازار (ایستگاه تراموا بازار کاپالی چارشی یا گرند بازار)

- جمعه بازار (ایستگاه تراموای فندوق زاده)

- منطقه آکسارای (ایستگاه تراموای آکسارای)

- منطقه مرتر (قیمتهای اجناس ارزان)

- مرکز خرید اولویوم (از ایستگاه زیتون برون میتوانید با دلموشها DOLMOS که چیزی شبیه ونهای خودمان است به این مرکز خرید بروید)

- مرکز خرید مارمارا فروم (نزدیکی منطقه زیتون برون)

- مرکز خرید فروم استانبول که آکواریم استانبول در آن واقع شده است. (درایستگاه زیتون برون از طریق مترو به ایستگاه (گجاتپه) بروید)

- خیابان عثمان بی (مترو تکسیم - لونت رو سوار شده و درایستکاه اول پیاده شوید. یا با اتوبوس برید( عمده و تک فروشی ارزان))

- خیابان بغداد (مارک های خوب و گران قیمت)

رستوران ها:

- یک رستوران خیلی خوب که من غذاهاش رو خیلی دوست داشتم رستوران Saray بود که خیلی جاها شعبه داشت. که ما به شعبه خیابان استقلال و شعبه امین اونو این رستوران رفتیم.

سفرنامه استانبول

- همچنین یک شیرینی فروشی و باقلوا فروشی خیلی خوب که همون جا هم شیرینی و باقلوا سرو می کنند در خیابان استقلال به اسم Mado بود.

- در مورد خوراکی های استانبول هم پیشنهاد می کنم که حتماً باقلوا - آیران (دوغ) - چای کمر باریک - نان سیمیت- بستنی دوندورما - دونر کباب - کوفته کباب - بلوط را تجربه کنید

مترو:

- خط Funicular: تکسیم Taksim - کاباتاش Kabatas

- خط Funicular: کاراکوی Karakoy - بی اوغلو تونل Beyoglu tunel

- خط نستالژیک تراموا: تکسیم Taksim – تونل Tunel

دوستان عزیز امیدوارم همیشه شاد باشید و سفرهای خوبی را در پیش داشته باشید.