سفرنامه سفر به سرزمین کپی - قسمت دوم

سفرنامه سفر به سرزمین کپی - قسمت دوم

رستوران ایرانی هم من توی شهر شنزن ندیدم ، البته توی چین رستوران های کی اف سی و مک دونالد وجود داره که غذاهای غربی داره و قابل خوردنه ، البته اگه از خیر حلال بودنش گذشتین !

سفرنامه چین

رستورانهایی که غذای حلال دارن هم با نام محمد رسول الله روی سردرب رستوران مشخص شده اند.البته هیچ کدوم غذای ایرانی خودمون نمیشد ! والبته نان که خیلی مهم بود چون توی چین فقط نان فانتزی وجود داره و با غذاهای ما سازگار نیست.پس نان خشک یادتون نره ! چون نان نرم و تر خیلی زود فاسد میشه. شاید با تلاش فراوان و خوش شانسی بتونید یه دستفروش مسلمون نانوا پیدا کنید.مثل من !

مثلا خوردن پای خروس خیلی عادیه ، تو مایه های لواشکه..میتونین توی عکس پیداش کنید ؟

والبته یک رستوران دیدم که یه سگ را مثل گوشت گوساله آویزان کرده بود ، حالم بد شد !

سفرنامه چین

آرایشگاه ها توی چین خیلی جالبه ، اولش فکر کردم کافی نته! بعدا متوجه شدم جلوی هر فرد یه کامپیوتره که از توی اینترنت جدیدترین مدل ها را پیدا می کنن و روی مو پیاده می کنند.

با استفاده از خطوط مترو خودمون را به ایستگاه ( ویندو آو د ورد ) رساندیم .خطوط مترو چین خیلی با عظمت و بزرگ است.در بعضی جاها ایستگاه مترو دارای چندین خطوط میشه که داخل 4 طبقه مستقر میشه.

وقتی همه می خواهند وارد مترو بشن توی صف می ایستن و خطوط ورودی بو خروجی به ترن مشخص بود ، یاد ایستگاه مترو توی تهران افتادم چه صفی بود و خطوط اینجوریه : همه داخل میرن ، همه بیرون میان ... البته توی چین واقعا خطوط مترو شلوغه ... ولی اینجا چینه نه تهران !!!

این دوتا کودک هم در حال بازی کردن بودند..."سنگ ، کاغذ، قیچی" جالب بود اینجا هم این بازی رواج داره . با اتوبوس هم میشه توی چین رفت وآمد کرد ، خیلی خطوط پر رفت وآمدی داره و اتوبوس ها خیلی تند تند میان و میرند. یک نفر توی اتوبوس راه میره و بلیط افراد را میگیره و راننده فقط حواسش به رانندگی هست. همین خانمی که کنار راننده ایستاده را میگم.حتی اگه اتوبوس از ادم منفجر بشه کارش را به خوبی انجام میده و مشکلی نیست. بلیط اتوبوس از برای مسافت های گوناگون متفاوته .مثلا تا 5 ایستگاه 1 یوان(300 تومان) و همینطور تا ایستگاه آخر که تا 10 یوان (3000 تومن) هم میرسه !

امروز می خواهیم بریم به دور دنیا :

Window of the world پنجره ای رو به سوی جهان این زیباترین جای دیدنی شهر شنزن هست. همون دور دنیا در چند روز ... کپی تمام دنیا در یک منطقه بزرگ ... وقتی از ایستگاه مترو بالا اومدیم ، در واقع از موزه اومدیم بیرون : موزه لوور فرانسه را دیدیم که ما از توی موزه بیرون اومدیم.

می خواهیم وارد این منطقه بشیم ، چشمانمان خیره میمونه به این نمای زیبا ، ورودی (ویندو اودورد) یکی از بزرگترین جاذبه های محبوب توریستی جهان است.به منطقه ای به وسعت چهارصدهزار مترمربع و بیش از 130 آیتم از منظره ، فرهنگ ، منطقه و جاذبه های گردشگری تمام دنیا اینجا کپی شده است.پارک در ساعت 9صبح باز میشه و ساعت 10 و نیم بسته میشه.یه نکته جالب اینکه در روز زن(8 مارس) بلیط ورودی برای تمام زنان دارای 70 درصد تخفیف است و همچنین در روز سالروز ازدواج زن و شوهر هم به همین صورت تخفیف بلیط ورودی داره به اضافه یه شاخه گل رز به عنوان هدیه ازدواج ! اینجا درب ورود به پارک جهانی است.

با خرید یک بلیط 140 یوانی (42 هزار تومانی) می تونید از صبح تا شب تو این منطقه بمانید و لذت ببرید. البته اگه از ساعت 7 بعدازظهر به بعد وارد بشید کافیه یک بلیط 50 یوانی(15 هزار تومانی) بخرید.

سفرنامه چین

ورودی های زیادی برای ویندواودورد تعبیه شده که مثلا یکیش ورودی دروازه های یونان قدیم هست و یا گیت چین و یکی از ورودی ها هم دروازه ملل کشور عزیزمان ایرانه که درست در مرکز تعبیه شده و سرستون های تخت جمشید بالاتر از سرستون های یونانی ساخته شده و این آدم را به یاد عظمت ایران باستان می اندازه و به ایرانی بودن خودمون می بالیدیم.چقدر قشنگ بود عکس اسب شاخدار ایرانی روی دیوار و خیلی هم خوش رنگ...کمی درنگ ای رهگذر ...

من شمردم شش تا دروازه داره ،شش تا دیوار بزرگ سنگی و شش تا مجسمه بزرگ و بیش از صد تا ستون سنگی از ایران ،یونان و مصرباستان و خلاصه همه جا تعبیه شده بود.

این کره زمین هم باز میشه و یک مانیتور خیلی بزرگ داره که معمولا بعدازظهرها نمایش جالبی راه میافته که نشستن بر روی صندلی های نزدیک تلویزیون خودش هزینه جدا داره.

از دروازه بزرگ چین وارد منطقه آسیا می شیم ، شاید می خواستن شکوه آسیا را با چین کبیر و متمدن نشون بدن که البته میزبان هستن و حقم دارند. اینجا همیشه هوا بارونیه و با پرداخت 7 یوان (2100 تومان) می تونید از دستفروش های بیرون ویندواودورد چتربخرین که تعدادشونم کم نیست.

سفرنامه چین

بعداز چند قدم میتونید کاخ کاتوسای ژاپنی ها را ببینید، از همون سبک های قدیمی که تو فیلم ها هست و البته خیلی ساده ، مثل چینی ها پر از رنگ و لعاب نیست ، یا مثل ما ایرانی ها پراز شیشه و آینه کاری و خاتم کاری و این حرفا نیست.ژاپنی ها به ساده زیستی معروفن ، کاخشونم ساده هست.حتی یه کوه مملو از برف هم کنار کاخ بود.که چینی ها کپی زده بودند.. نشان دانشگاه ژاپن در داخل رودخانه چشم نواز بود.

تا بازار چشم بادومی ها داغه میریم دو قدم اون طرفتر و تاج و تخت کره ای ها(جیونگ بوک کره جنوبی) را می بینیم.

ساختمان بعدی از ویتنام بود ، وقتی ویتنام میشنویم ناخداگاه فقط اون جنگشون با آمریکا یادآور میشه ! حیرت آور روی قسمت اطلاعات اینجا نوشته اندونزی ! چه بنای عجیب و غریبی ، فقط این عکس میتونه بیانگر این مطلب باشه که با دوربینم گرفتم.یه جورایی مثل عبادتگاه می مونه !

سفرنامه چین

کمی آنطرف طرف کشوری هست به اسم کامبوج که شاید حتی خیلیا ندونند کامبوج توی آسیاست.

کمی جلوتر یه قیف برعکس طلایی چشمان شما را خیره خواهد کرد ، مثل اینکه یه کوه طلایی درست کردند. اینجا بتکده میانماره ! حالا میانمار کجاست منم نمیدونم !

معبد شیانگ تاون در کشور لائوس واقع شده که طبق اطلاعاتی که روی تابلو نوشته شده از دیوارنویسی ها و نقاشی های بسیار قدیمی در آن استفاده شده است.

سفرنامه چین

اینجا را حتما همه دیدند کاخ بزرگ تایلند که رنگ های آبی و قرمز اون بسیار جذاب و دیدنیه !

فکرکنم مالزی جزئ کشورهایی باشه که توی عید نوروز خیلیا به مالزی می رند ، شنیدم ایرانی های زیادی اونجا اقامت دارند.

ماشالله مگه آسیا کوچیکه تا الان نصفه آسیا را هم ندیدیم. واقعا کف پاهام دیگه داره درد میگیره و یه چشمم به باتری دوربینه که تموم نشه ! داشتم خستگی در میکردم که یه قطار توریستی از کنارم رد شد با 50 نفر مسافر بلیطش را تحقیق کردم دیدم 10 یوان(3هزارتومن)بود.این قطار توی یک مسیر خاص از آسیا شروع میشه و تمام قاره ها را طی میکنه تا به آمریکا میرسه و مسیرش تموم میشه !

سفرنامه چین

اینجا نزدیک رودخانه هست،منظره جذابی داره ، متعلق به کناردریا با روستاهای جنوب شرقی آسیا، اینجا یازده کشور در منطقه آسیای جنوب شرقی وجود دارد: ویتنام، لائوس، کامبوج، تایلند، میانمار، مالزی، سنگاپور، اندونزی، برونئی، فیلیپین و تیمور شرقی.امروزشنیدم یکی از مناطق بزرگ اقتصادی دنیا و پویاترین اقتصادهای دنیا در این منطقه است.

این بنا دیگه خیلی زیباست ، تاج محل در هندوستان.اولش فکر کردم مسجدهست ولی دیدم نوشته بود هندوستان !

دو قدم ائنطرف طرف به نپال میرسیم ، من دارم طبق نقشه ویندواودورد حرکت می کنم وگرنه مطمئین هستم راه را که گم میکنم هیچ ، خیلی از مناطق از دستم میره ، رسیدم به نپال و در کنارش سریلانکا از روی تابلوها به راحتی قابل تشخیص اند. چیزی که توجه من را جلب کرد کشور عربستان سعودی بود ولی نمیدونم چرا ماکت کعبه را نساخته بودند ، شاید به خاطر تقدسش بوده و اینکه عربها اجازه کپی کردن نداده بودند ، خلاصه نمیدونم چرا !

از عربستان یه مکانی بود مثل اطراف کعبه ولی داخلش یه ظرف بزرگ مسی به شکل گلاب دون بود ! هرچی و هرکجای عربستان بود خیلی قشنگ بود.

سفرنامه چین

اینجا یه چیزی تو مایه های برج میلاده از نوع سه قلوش ! برج کویت !

وقتی اینجا را دیدم فکر کردم لونه ی مورچه خواران بزرگ آمریکاست ولی یادم افتاد اینجا آسیاست. تابلو نوشته بود : عراق !

حالا رسیدیم به قسمت پرحیجان ماجرا ، کشور عزیزمان ایران ! چقدر خوشحال شدم وقتی شهر خودم را به عنوان نماد ایران دیدم ! میدان امام اصفهان و همچنین تخت جمشید شیراز.ولی متاسفانه مموری گوشیم ضربه خورد وتعدادی از عکس ها از بین رفت!

سفرنامه چین

ترکیه آخرین کشور آسیایی هست که البته پاهای خسته من قادر به پیاده روی و دیدنش بودند!فکر می کنم مسجد زیبای آنکارا در ترکیه است.

فقط چند قدم تا قاره اقیانوسیه فاصله داریم ، از این قاره استرالیا و نیوزلند خودنمایی می کردند.

یه دوری میزنیم و طبق نقشه حرکت می کنیم. اولین چیزی که چشم بازدیدکنندگان را خیره می کنه ، برج ایفل فرانسه در اندازه واقعی خودشه که با تهیه بلیط 10 یوانی (3 هزارتومانی) به بالای برج ایفل میشه رفت و از کل منظره لذت برد. ما وارد منطقه اروپا شدیم.

سفرنامه چین

چشم نواز بودن یک قصر سفید همه دیده ها را خیره کرده . قصر باکینگهام بریتانیا و یه پل خیلی زیبا والبته برج پل لندن بر روی رودخانه دیده میشه.

اینجا یه بنای خیلی معروفه برج کج پیزای ایتالیا و کلیسای ایتالیا ، واقعا زیباست.ورود به همه این مناطق ممنوعه(منظورم آن طرف حصارها و زنجیرهاست.) ولی چه کنیم که خیلی زیباست آدم هوس میکنه بره وسطش و عکس یادگاری بگیره !

آکروپلیس آتن، یونان قدیم در ادامه راه ماست.آدم یاد تخت جمشید خودمون می افته باشکوه و باعظمت !

سفرنامه چین

اینجا گوئل پارک اسپانیاست.و همچنین قلعه های پادشاهان قدیم اسپانیا روی تپه های اطراف ساخته شدند.

رم ایتالیا تنها کشوری بود که خیلی بزرگ و مجلل با ریزه کاری های بسیار بسیار فراوان ساخته شده بود.

اینم کاخ سیزارز در یونان هست.یه کاخ کاملا سفید و زیبا.

سفرنامه چین

مناظر روستایی آسیابهای بادی و گل های لاله در هلند .

البته واتیکان از یادمون نمیره ، یه سری هم به آن زدم.

دوباره به فرانسه می رسیم برج آزادی فرانسه خیلی بزرگ و فکر کنم یه خورده بزرگتر از اندازه واقعی اش باید باشه !

سفرنامه چین

والبته یه پارک خیلی قشنگ در فرانسه هم کنار اینهاست.که البته با اشکال ریاضی و هندسی تزئین شده بود.

دیوار کاخ کرملین و برج ساعت ،ودیگر بناهای روسیه . فکر کنم دیگه از خستگی نای راه رفتن نباشه ولی لذت دیدن این مناظر مثل دوپینگ می مونه !

هندوستان با اینهمه بنای زیبا معرف تمام سفردوستان هست.

سفرنامه چین

بیمارستان مشهور ماریا ترازا در کشور اتریش ، حتما اسم اون را شنیدین.

البته چندین بنای دیگه هم از کشورهای اسپانیا و آلمان و کشورهای دیگر اروپایی هم بود که دورادور چند تا عکس گرفتم آخه واقعا سخت بود دیدن تمام بناهای کشورهای مختلف.

اروپا را به مقصد آفریقا ترک می کنیم.

سفرنامه چین

وقتی از جاده وسط ویندواودورد حرکت می کنیم دو تا عاج بزرگ که نماد کشور کنیاست را می بینید که مثل سر درب یک مکان زیباست...شایدم خوش آمدگویی به آفریقاست !