سفرنامه چین (پکن+شانگهای) : قسمت سوم

سفرنامه چین (پکن+شانگهای) : قسمت سوم
06 بهمن 1392 17:08

بعد از طی یک سربالایی و کلی پله، به ایستگاه تله کابین رسیدیم و نفری 80 یوان برای رفت و برگشت پرداخت کردیم. اینجا نرخ بلیط برای همه یکسان بود و پیر و جوان و دانشجو و دانش آموز فرقی نمیکرد. طول مسیر تله کابین بسیار زیبا و سرسبز بود و منظره دیوارچین هم از بالا بسیار دیدنی بود. برای بیماران قلبی و افرادیکه برای بالارفتن از پله ها مشکل دارند ، آسانسوری درنظر گرفته شده که می توانند بخشی از مسیر تا گیشه بلیط فروشی تله کابین را با آسانسور بالا یروند.

سفرنامه شانگهای و پکن

از تله کابین پیاده شدیم و به سمت دیوار حرکت کردیم. هوا گرم بود و بالارفتن از پله ها سخت و طاقت فرسا . پس از بالارفتن از تعدادی پله، کمی راه صاف می شود، به یک قلعه(بارو ) می رسید و دوباره به همین ترتیب. دیوار یکی از این قلعه ها (باروها) تبدیل به نوشتن یادگاری توریست ها شده بود و با دیدن جمله "زنده باد ایران" یک حال خاصی بهم دست داد، علیرغم تمام مسائل و مشکلات کشور عزیزمان ولی با دیدن نام و پرچم ایران در سایر کشورها یک حال عجیبی به آدم دست میدهد و یکجورایی حس وطن پرستی آدم گل میکند، حداقل من چنین حسی دارم .

زنده باد ایران به وضوح دیده می شود

در سرتاسر دیوار قفل هایی دیده میشد که با روبان های قرمز به روی میله های فلزی بسته بودند. که پس از پرس و جو متوجه شدیم عروس دامادها با لباس عروسی می آیند و قفلی را با هم به میله های روی دیوار چین می زنند تا زندگی شان همانند دیوار چین مستحکم و عمر ازدواجشان به بلندی دیوار چین باشد( قابل توجه عروس و دامادهایی که برای ماه عسل به پکن می روند ).

البته ما دیگه تا آخر نرفتیم چون باید 2:30 دم اتوبوس می بودیم و بنظر من فرقی هم نمیکرد چون همش شبیه هم بود . نزدیک ورودی تله کابین یکجای سرسبز بود کمی آنجا نشستیم و بعد سوار تله کابین شدیم و آمدیم پایین.، توصیف مناظر روبرو و پشت سر در مسیر تله کابین وصف ناپذیر است البته قطعا" اگر هوا غبار آلود نبود با دیدن آسمان آبی زیبایی آن دو چندان میشد.

مسیر پر از دکه های آب و آبمویه و نوشابه و تی شرت فروشی و لیوانهای چای و نمادهای مختلف چین و ... بود که باید حسابی چانه می زدید من 2 تا دیواره چین خریدم یکیش را 20 یوان و یکیش را 10 یوان، دقیقا به یک شکل و اندازه ولی به 2 قیمت مختلف. البته هیچکدام از فروشنده ها باور نمیکردند که این اندازه را 10 یوان گرفتم

سفرنامه شانگهای و پکن

برای ناهار به sub wayفست فود رفتیم و 4 تا ساندویچ مخصوص گرفتیم( نفری 12 یوان) .برام جالب بود همه راس ساعت 2:30 داخل اتوبوس نشسته بودند و راننده هم سر 2:30 به سمت پکن حرکت کرد ، خوشبختانه مسیر برگشت خلوت تر بود.

ما روز قبل برای شو گلدن ماسک جا رزرو کرده بودیم و باید 5:30 در محل بودیم از آقای راننده پرسیدیم میشه بین راه پیاده بشیم که گفت نه و بدین ترتیب امکان نداشت ما ساعت 5:30 در happy valley باشیم تماس گرفتیم و کنسل کردیم و برای فرداش رزرو کردیم.

ساعت حدود 6 به ایستگاه رسیدیم هوا دیگه داشت کم کم تاریک میشد، صبح ضمن بدو بدو متوجه یک کلیسا نزدیک ایستگاه شدیم ، برای همین با توجه به کنسلی گلدن ماسک تصمیم گرفتیم بریم داخل کلیسا.

از آنجا با اتوبوس برای صرف شام به یک رستوران عربی به نام Xingjiang Red Rose Restaurantدر منطقه ایگور رفتیم، شام به همراه حرکات موزون و موزیک بود . برای برنامه ها و موسیقی هزینه اضافی دریافت نمی کنند و تنها اشکالش این بود که ساعت 9 برنامه اش تمام میشد.، از آنجاییکه من کارمندم و یکی از تفریحات کارمندان نوشیدن چایی به دفعات هست من اونجا شدیدا" دچار کمبود کافئین شده بودم و تا نشستیم ابتدا سفارش چایی دادم آقایان به حرف ما توجه نکردند و کلی غذا سفارش دادند که ما طی دو ساعتی که آنجا بودیم هر کاری کردیم نتونستیم همه را بخوریم.

سفرنامه شانگهای و پکن

پس از آن با اتوبوس به خیابان معروف پکنSanlitun که مراکز خرید آنچنانی و انواع رستوران ها در آن خیابان است رفتیم. مرکز خرید مدرن village در ابتدای خیابان قرار دارد که در آن انواع فروشگاه های لباس با برندهای مشهور< سینما و کامپیوتر و گوشی موبایل با ویترین های فوق العاده وجود دارد. یک محوطه میدان مانند دارد که در ساعات خاصی بازی آب و نور دارد و در محوطه، دو مجسمه مرد برهنه به رنگ قرمز وجود دارد و در قسمتی هم مسابقات و سرگرمی و تبلیغ کالاها برقرار است. کمی بالاتر دو طرف خیابان پر از کافه و رستوران است.

از آنجاییکه هتل ما در همین منطقه قرار داشت پیاده به طرف هتل رفتیم و از جلوی تمام دکه های خوراکی عبور کردیم.

روز چهارم- پکن

روز چهارم و در واقع روز آخر سفر پکن رسیده بود ، با توجه به اینکه باید چک آوت میکردیم کمی دیرتر برای صبحانه رفتیم و از آنجاییکه از خوراکی های یخچال استفاده نکرده بودیم ، مبلغ دیپازیت را برگرداندند و ظرف 5 دقیقه چک آوت انجام شد و چون پروازمان ساعت 11 شب بود بارها را امانت به آنها سپردیم و با مترو رفتیم معبد آسمانی.
Heaven Temple (معبد آسمانی)

معبد آسمانی یکی از نقاط دیدنی پکن به شمار می رود . این بنا که بسیار بزرگ تر از شهر ممنوعه و کوچک تر از قصر تابستانی است ، 2،700،000 متر مربع مساحت دارد و در سال 1420 در دوران سلسله مینگ به منظور قربانی کردن برای خدا ساخته شد . امپراطوران چین خود را فرزند آسمانی می نامیدند از این رو برگزاری مراسم قربانی آسمان مخصوص امپراطوران چین بوده است. این معبد با دیواری بلند در قسمت شمالی به صورت نیم دایره محصور، نماد و سمبل آسمان و بهشت و در دیوار جنوبی که به صورت مربع است نمادی از زمین است. چینیان در آن دوره اعتقاد داشتند که آسمان، بلند و مرتفع و زمین، پست و حقیر می‌باشد. این بنا از چوب و آجر ساخته شده است و هیچ میخی در آن بکار نرفته است. ساختمان‌های اصلی در یک خط از جنوب تا شمال معبد داخلی قرار گرفته است و شامل یوان چیو؛ خوان چون یو و سالن چی نیان می باشد. شمال این سکو، «قصر حوان چون یو» قرار دارد که از شگفت انگیزترین قسمت های این معبد است . اطراف آن دیوار گرد یعنی دیوار انعکاس صدا است. این دیوار بسیار عجیب است. اگر در انتهای یک طرف با صدای پایین سخن گفته‌شود، در انتهای دیگر به وضوح شنیده می‌شود. معمولاً در بامداد 22 دسامبر به تقویم کشاورزی چین، مراسم عبادت توسط امپراطوران در این میدان برگزار می‌شد در آن زمان فانوس ها در مقابل معبد آویزان می‌شد و داخل آن، شمعی به اندازه بیش از یک متر روشن بود. در گوشه‌ای واقع در جنوب‌شرقی این سکو، یک ردیف بخوردان مخصوص مشاهده می‌شد. بخور بویژه برای سوختن چهارپایان قربانی و پارچه ابریشمی ‌به عنوان عبادت بکار می‌رفت. در جریان عبادت ضمن بخوردادن، طبلها به صدا در آمده و محیط ویژه‌ای شکل می‌گرفت.

سالن چی نیان با شکوه‌ترین ساختمان معبد آسمان است و ارتفاع آن ۳۸ متر و قطر آن ۳۲ متر است و بر پایه سنگی دوار قرار دارد. پادشاهان هر سال در این سالن مراسم برکت محصولات فراوان را برگزار می‌کردند.

این قصری است که امپراطوران تابستان هر سال برای غنای محصولات در آن دعا می‌کردند. از این رو، معماری این قصر با کشاورزی و فرهنگ مربوط است. مثلا چهار ستون درون قصر نماینده بهار - تابستان - پاییز وزمستان است به‌این دلیل که نیاکان چینی‌ها، یک روز را به 12 ساعت تقسیم کردند، از اینرو 12 ستون درطبقه اول نماد 12 زمان است در ضمن 12 ستون در طبقه دوم نماد 12 ماه سال است، جمعا 24 ستون نشانه 24 بخش آب و هوای سال به تقویم کشاورزی چین است.

OCT Theatre( Golden Mask Show) ساعت 5:30 خودمان را به محل نمایش شو گلدن ماسک که در تئاتر OCT بود رساندیم. قیمت بلیط بستگی به جای صندلی و مکان قرار گیری به شرح زیر بود :
منطقه زرد (ردیف 19-28): 120 یوان
منطقه آبی (جلو / هر دو طرف / ردیف 1-18): 140 یوان
منطقه خاکستری (پشت / بخش میانی / ردیف 19-28): 160 یوان
منطقه سرخ (جلو / بخش میانی / ردیف 1-7، 10-18): 180 یوان
منطقه سبز VIP (بخش وسط / ردیف 8-9): 300 یوان

سفرنامه شانگهای و پکن

البته آژانس هایی هستند که شما از طریق تلفن جا رزرو می کردید و با شما تماس می گیرند و هماهنگ می کنند و جلوی ورودی سالن بلیط را به شما می دادند. ما بلیط 180 یوانی خریدیم که در کمال ناباوری منطقه سبز وی آی پی را به ما دادند، این آژانس ها بسیار ارزان تر از گیشه سالن ، بلیط را به شما می فروشند. پس از اخذ بلیط به طرف سالن رفتیم ، نظم و ترتیب خاصی حاکم بود، سالنی بزرگ با طراحی زیبا. چراغها خاموش شد و موسیقی زنده در تمام تالار پخش شد< رقص نور فوق العاده بود. شو درواقع تئاتر بدون کلام بود. نمایش درباره سرباز جوانی بود که عاشق شاهزاده میشود و برای به دست آوردنش مراحل مختلفی را طی میکنه و با نیروهای شیطانی مبارزه می کند و ... بالاخره پیروز میشه و به شاهزاده خانم زیبا می رسد . البته همه این نمایش در خواب دختر بچه ای بود که در ابتدای نمایش کتاب.داستانی را می خواند و بعد خوابش میبرد و همه این صحنه ها را در خواب می بیند.

در کمتر از چند ثانیه دکورها و صحنه ها از کف و سقف و بک گراند و دیواره های اطراف همه به سرعت تغییر میکردند. آنچنان غرق داستان و موسیقی می شوید و احساس آرامش می کنیدکه احساس خواب می کنید . زیباترین صحته آن صحنه ای بود که سیل جاری میشه و احساس می کنید الانه که سیل شما را ببرد . لباس ها و حرکات موزون و آکروباتیک فوق العاده بود راستش من خیلی اهل تئاترهای سنتی و علی الخصوص بدون کلام نیستم ولی از این شو بسیار لذت بردم خیلی از کشورها تلاش کردند چنین نمایشی را درست کنند ولی هنوز موفق نشدند.

تئاتر ساعت 5:30 آغاز و 6:45 تمام شد. در طول تئاتر عکسبرداری و فیلمبرداری ممنوع بود و پس از اتمام نمایش، بازیگران به بیرون سالن آمدند و با تماشاگران عکس می انداختند. کنار این سالن تئاتر، مرکز تفریحی Happy Valley بود که یک شهربازی بزرگ است ولی ما فرصت چرخ زدن در آنجا را نداشتیم و روبروی آن ، پس از عبور از یک پل هوایی بسیار شیک و جالب به آن سمت خیابان که پر از رستوران و کافی شاپهای معروف بود رفتیم و از KFC ساندویچ خریدیم و یک تاکسی گرفتیم و گفتیم اول بره هتل تا چمدان هایمان را برداریم و با همان تاکسی تا فروزدگاه رفتیم.

پل عابر پیاده

سفر پکن ، سفر فوق العاده ای بود و به لطف هومن با استفاده از کتاب های راهنمای "Lonely Planet" و "Rougm Guide" و گوگل مپ حتی 5 دقیقه هم وقت تلف شده نداشتیم . نقشه خوانی اش هم فوق العاده بود و ما هیچ مسیری را اشتباه نرفتیم و حتی لازم نبود از کسی سوال کنیم. مطمئنم لیدرها هم به این خوبی نمیتوانستند برنامه ریزی و مسیریابی کنند.

در فرودگاه هم پس از طی مسافتی به کانتر رسیدیم و بارها را تحویل دادیم و منتظر زمان پرواز شدیم، سر ساعت مقرر همه در صندلی های هواپیما نشسته بودیم و لی 15-20 دقیقه ای طول کشید تا اجازه پرواز صادر شود ، در طول مسیر هم فقط چای و قهوه و آبمیوه سرو شد. در ساعت 1:30 بامداد به فرودگاه شانگهای رسیدیم. نمیدانید چه بارانی بود به جای قطرات باران سیل از آسمان می آمد.

سفرنامه شانگهای و پکن

اکثر پروازها به شانگهای تا 24 ساعت قطع شده بود ما شانس آوردیم شنبه برگشتیم. ظاهرا" این چند روز که ما پکن بودیم شانگهای بارندگی بوده است. نیمه شب مگلو کار نمیکرد ، درنتیجه با تاکسی زیر سیلی که می بارید به خانه رسیدیم. هوای پکن در تمام مدت سفر ما غبار آلود بود ولی نمیدانم به دلیل آلودگی هوا بود یا ابری بودن هوا، در هرحال علیرغم اینکه پکن خیلی خوش گذشت ولی به دلیل غبار هوا من دوست داشتم زودتر به شانگهای برگردیم و در کل من زندگی در شانگهای را به پکن ترجیح می دهم.شانگهای بسیار مدرن تر و ساکنان آن باکلاس تر و شیک تر بودند البته این به آن معنی نیست که مردمان پکن شیک و مرتب نیستند ولی یکجورایی متفاوتند.
فروشگاه Metro

امروز هم هوا بارانی است و باد شدیدی هم می وزید، بادهای شانگهای معروف است و آدم فکر میکنه همین الانه که باد شما را از زمین بلند کند. ما هم خسته از سفر ترجیح دادیم استراحت کنیم و فقط عصر به مرکز خرید آمریکایی METRO رفتیم مترو فروشگاه بزرگی است و مشابه فروشگاه های زنجیره ای کارفور و لوتوس می ماند با این تفاوت که انبار کالا بالای هر جنسی است و اگر کالایی تمام شود همانجا با ماشین های مخصوص غرفه اون کالا را پر می کنند.تینا اکثرا" گوشت و مرغ و ماهی را از اینجا می خرید هم قیمتش مناسب است و هم اینکه از حلال بودن آن مطمئن هستند.

سفرنامه شانگهای و پکن

یکی از سوغات خوب چین سویا سس است (قیمت سویا سس ها را میتوانید مشاهده کنید)

فروشگاه Decathlon

امروز هم هوا گاهی بارانی و گاهی آفتابی است و به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم برای درامان بودن از باران به فروشگاههای سربسته برویم. "دی کتلون "یک فروشگاه ورزشی بزرگ است که در آن انواع کفش ها ، کلاه و لباس ورزشی از قبیل مایو ، لباس تنیس و ...، لوازم ورزشی از قبیل راکت تنیس، بدمینتون ، ,وسایل ماهیگیری، هاکی، اسکیت ، دوچرخه و ... در واقع هر نوع وسیله و لباس ورزشی را می توانید در آنجا پیدا کنید. برخی از کیف و کفش و لباس ها هم حراج بودند و قسمت آت لت نیز دارد.بعید میدانم نیاز به یک وسیله ورزشی داشته باشد و در آنجا پیدا نکنید حتی قسمت تعمیر دوچرخه هم دارد.پدرم یک کفش ورزشی به قیمت 99 یوان و یکذ سری خرده ریز مثل قطب- نما و سوت خرید.

در کنار این فروشگاه هم مرکز خریدی هست که چند تا مغازه لوازم خانگی و چندین رستوران دارد و شعبه دیگری از کارفور هم آنجا بود.

سفرنامه شانگهای و پکن

Jing'an Temple ( معبد جینگ آن)

معبد جینگ آن که معنی آن معبد "صلح و آرامش" است یکی از مشهورترین معابد شانگهای است که در خیابان نانجینگ غربی در یکی از بهترین مناطق شانگهای قرار دارد. این معبد ما‌بین سالهای ١٩١١ تا ١٩١٨ میلادی با طرحی از دوره ی سلسله‌ی سُنگ ساخته شد و یکی از نادرترین معابد بودایی شانگهای از لحاظ ارزش وسایل داخلی و طراحی، به شمار می‌رود. این معبد طی یک انقلاب فرهنگی به کارخانه پلاستیک تبدیل شده بود که در سال 1975 کاملا در آتش سوزی ازبین رفت و پس از آن معبد مجددا" بازسازی شده است و از سال 1990 بازدید برای عموم آزاد شده است. آنروز هم اتاقی که یک طبل بسیار بزرگ در آن بود بسته بود و مشغول ترمیم و مرمت بودند.

با مترو خط 2 به معبد جینگ آن رفتیم ، بلیط آن 30 یوان است و ساعت بازدید 7:30 تا 5 بعد ازظهر است. افرادیکه برای پرستش آمده بودند در ابتدا با پرداخت 2 یوان یک بسته عود خریداری می کردند و بوسیله آتش بزرگی که در محوطه بود عود را روشن و با عود روشن دعا و نیایش(خم و راست می شدند) می کردند و در وسط محوطه یک محفظه ای بود که سوراخهای متعددی داشت ، نیت میکردی و سکه پرتاپ میکردی که اگر سکه داخل آن می افتاد یعنی حاجتت برآو رده می شود، برای توریست ها یک سرگرمی بود هی سکه می انداختند وقتی نمی افتاد داخلش دوباره و دوباره می انداختند چند پسر جوان که بنظر اروپایی می آمدند حدود نیمساعتی سرگرم بودند منم دو سه تا انداختم با نیت های مختلف که یکیش فقط داخل محفظه افتاد :)))

سفرنامه شانگهای و پکن

پس از بالارفتن از تعدادی پله به معبدرسیدیم. مشهورترین مجسمه‌ی معبد در تالار اصلی قرار دارد که مجسمه‌ی بودای خندان است که از جنس آن از طلا است . در این معبد سه تالار اصلی وجود دارد: تالار ماهاویرا ، در این تالار بودا جید با ارتفاع 3.87 متر و وزن 11000 کیلوگرم با چهره ای مهربان و آرام که سنبل خوش یمنی است، قرار دارد . تالار دوم تالار آسمانی پادشاهان و سومین تالار سه پرستار است.

در شرق سالن اصلی تالار Guanyin است . در مرکز سالن مجسمه الهه است که بر روی یک پایه نیلوفر آبی ایستاده است که 6.2 متر دارد و وزن آن 5 تن است و از چوب کافور ساخته شده است

مشهورترین قسمت این معبد، مجسمه‌ی بودای یک متر و ٩٠ سانتی‌متری است که از جنس سنگ یشم سبز رنگ است. این معبد دارای دو مجسمه‌ی یشمی بوداست یکی نشسته و دیگری خوابیده. در زمان سال نوی چینی بیش از ٢٠٫٠٠٠ چینی بودایی در این معبد جمع می شوند و دعا می کنند.

در پایین معبد سالنی بود که مرده های چینی را برای دفن می آوردند و فکر کنم همانجا هم می سوزاندند. اتاق های متعددی برای نگهداشتن مرده ها بود یعنی درواقع قبرستان آنها اتاق اتاق بود و خاکستر مرده ها در کشوهایی در کنار یکدیگر قرار داشتند و عکس و مشخصات آن ها روی قفسه ها نوشته شده بود . اتاق ها و سالن های متعددی هم برای برگزاری مراسم ختم و سوگواری درنظر گرفته شده بود، توریست ها اجازه ورود به اتاق هایی که خاکستر افراد فوت شده در آن بود را نداشتند.

این معبد چند طبقه بود و بازدیدکنندگان اجازه رفتن به طبقات بالا تر که مخصوص آموزش و زندگی راهب ها و کاهن ها بود را نداشتند. در حیاط معبد برای جوانان و نقاشان معاصر یک سالن برای برگزاری نمایشگاه دائمی نقاشی، آثار گرافیکی و مجسمه سازی برقرار است.
Jing'an park

روبروی معبد، پارک کوچک، زیبا و تمیزی بود که بر روی برخی نیمکت ها گروهی پیرمرد و پیرزن نشسته بودند و مشغول گپ روزانه بودند و در انتهای آن یک دریاچه زیبا پر از نیلوفر آبی قرار دارد و یک رستوران و کافی شاپ گران قیمت به نام " Bali Laguna "در کنار آن است . در جلوی آن محوطه ای بود که انواع مسابقات و سرگرمی ها برقرار بود . مثلا" یک تشک روی زمین انداخته بودند و شما دراز می کشیدید و به شما یاد میدادندکه حرکاتی با پاهاتون در بیارید و بدین ترتیب یک شو و حرکات موزون زیبا روی یک پرده بزرگ نمایش داده میشد . درواقع شما فقط چند حرکت ساده پا انجام می دادید ولی روی پرده نمایش یک حرکات موزون فوق العاده زیبا نشان داده میشد.

یک قسمت دیگه یک سبد کوچک دور کمر شما می بستند و شما باید کمر خودتان را تکان میدادید و در واقع قر می دادید تا این توپ ها تو سبد بیفتد و اگر سه تا توپ تو سبد افتاد به شما یک کوپن تخفیف سالن ورزشی می دادند.

پس از گشتی در داخل پارک به ابتدای پارک که چندین کافی شاپ معروف در آنجا بود برگشتیم و کافی شاپ Donut king را انتخاب کردیم که علاوه بر سالن سربسته ، تعدادی میز و صندلی در یک فضای سرسبز و زیر درختان چیده بود. جای همه دوستان خالی چای و کافه لاته بزرگ(31 یوان) و دونات شکلاتی (4 تا دونات شکلاتی کوچک 12 یوان)خوشمزه خوردیم.

سفرنامه شانگهای و پکن

West Nanjing (نانجینگ غربی)

از معبد پیاده به خیابان West Nanjing که یکی از مناطق مرکزی شانگهای است و به عنوان یک منطقه اقتصادی-بازرگانی محسوب می‌شود، رفتیم. توریست های اروپایی و ترک و هندی زیادی در این منطقه دیدیم. دو طرف خیابان را تعداد زیادی از مراکز خرید بزرگ و مدرن احاطه کرده بود . شما می توانید لباس های شیک، کفش ، محصولات آرایشی، زیورآلات ، ساعت، عینک،گوشی موبایل و سوغاتی های مختلف تهیه کنید.

ساعات کار بیشتر فروشگاه ها از ساعت 10:00صبح تا 22:00 است. رستوران و کافی شاپ های متعددی در خیابان و در مراکز خرید وجود دارند. هتل های بسیار شیک و معروفی هم در این خیابان هستند. همینطور پیاده مشغول قدم زدن بودیم که به هتل Porman Ritz Carlton Shanghai که بسیار بزرگ و زیباست رسیدیم و در همان لحظه ماشین عروس خانم چینی که موفق شده بود قاپ یک جوان اروپایی را بدزدد به همراه ساقدوش ها و فامیل داماد رسیدند و جالبه که اصلا مهمان چینی ندیدیم. این هتل دارای مرکز خرید و فروشگاه مواد غذایی و انواع رستوران و کافی شاپ از جمله استار باکس بود.

نقشه فروشگاهها و مراکز خرید هتل

در این خیابان اتوبوس های توریستی هم زیاد دیده می شوند ، شما می توانید با پرداخت 30 یوان سوار اتوبوس های توریستی شوید و با نشان دادن همان بلیط به مدت 24 ساعت در طول مسیر در ایستگاههای مختلف پیاده و مجددا" سوار شوید .

اتوبوس های توریستی دو طبقه

خیلی گشنه امان شده بود ولی تو این خیابان که هر جا نگاه میکردی رستوران بود حالا که ما حسابی گشنه امان شده بود همشون غیب شدند، رفتیم آنطرف خیابان و به سمت بالا حرکت کردیم پشت فروشگاهM H& یک خیابان فرعی دیدیم که بنظر تابلو غذاخوری می آمد، وارد خیابان شدیم پر از رستوران بود حتی قنادی (کافی شاپ) 85 درجه هم بود، وسط کوچه چند تا دکه محصولات خوراکی را تبلیغ می کردند و نمونه محصولات را برای تست کردن به عابرین می دادند.

تصمیم گرفتیم بریم نودل بار ، سه مدل غذا سفارش دادیم، پلو با مرغی شبیه جوجه کباب و دو نوع نودل سفارش دادیم.نمیدانم من گشنه ام بود یا واقعا خوشمزه بود ، من همش چشمم دنبالش بود تا اینکه دو روز قبل از برگشت به ایران هم برای خوردن این نودل به همین جا آمدیم. نودل هاووس زیاد دیدم ولی همچین نودلی نداشتند ، من نودل، نودل بار را بیشتر از نودل هاووس پسندیدم. بعداز ناهار چند ساعتی را در فروشگاههای H& M، Zara و Marks & Spenser گذراندیم و بالاخره پس از چند روز چشمم به قیمت ها عادت کرد و خرید لباس آغاز شد و دیگه راحتتر یوان خرج میکردم.

غذاهای نودل بار همراه با قیمت

Huaihai road

با اتوبو س خط 759 به راحتی به خیابان هوآی هوی رسیدیم.یکی دیگر از خیابان های معروف شانگهای ، خیابان Huaihai است که معروفیت آن کمتر از خیابان نانجینگ نیست. در این خیابان مراکز خرید و انواع مارکها و برندهای بین الملی در آن شعبه دارند.

سفرنامه شانگهای و پکن

اگر در این خیابان بودید و وقت آزاد داشتید یک سری به مرکز خرید مدیسون مد بزنید. این مرکز خرید به اشرافی ترین پاساژ در کل این خیابان مشهور است. در این مرکز خرید می توانید برند هایی نظیر : گوچی، هوگو، هوگو باس، کنزو، بالی و فراگامو و ... . را ببینید.

در طبقه زیریناین مرکز خرید یک طبقه فقط رستوران است، ناهار ، نودل با بامبو و سبزیجات و برنج با چیزی شبیه جوجه کباب و سالاد آنجا خوردیم.

نودل با بامبو و سبزیجات

سفرنامه شانگهای و پکن

به مرکز خرید C& A رسیدیم و چند ساعتی در آنجا مشغول بودیم آمدیم بیرون شب شده بود و چراغانی درخت های خیابان منظره بسیار زیبایی بوجود آورده بود. اونشب هوا نسبتا" سرد بود و باد شدیدی می وزید، طفلک پدرم حوصله اش سر رفته بود و چند ساعت تو این هوا بیرون ایستاده بود.

هومن آمد دنبالمون و برامون Roasty Duck بسیار خوشمزه خرید. باوجودیکه خیلی چرب و چیل بود ولی نمیشد آدم بره چین و اردک نخورده برگردد.

این غذا همواره به عنوان بخشی از منوی سلاطین و پادشاهان چین بوده است. کباب اردک تخصص چینیها است و بهترین رستورانهای کباب اردک در پکن و شانگهای است. در رستورانهای شانگهای به منظور طبخ بهتر این غذا، آنها را در تنورهای کوره ای مخصوصی می پزند که این باعث بهبود کیفیت این کبابها می شود و به همین دلیل هم ما این غذا را در شانگهای خوردیم.

Century Park

پارک بزرگ و بسیار سرسبز و زیبایی است و به راحتی میتوان چندین ساعت در آن وقت گذراند در هر قسمت از پارک گلهای خاصی کاشته بودند و دریاچه ای در آن قرار داشت که احساس آرامش خاصی در آن منطقه به آدم دست میداد قسمتی از دریاچه برای قایقرانی درنظر گرفته شده بود و بخشی برای ماهیگیری، قسمتی از پارک به نام جزیره پرندگان را به پرنده ها اختصاص داده بودند، قسمتی برای بادبادک هوا کردن درنظر گرفته شده بود، رستوران ها و زمین های بازی کودکان متعددی داشت .در یک قسمتی داشتند تمام گلهای آن قسمت را می کندند و به ما هم اجازه دادند هر چقدر میخواهیم از گلهای آن بچینیم و با خودمان ببریم:). تعداد زیادی از بچه های مدرسه را برای گردش به پارک آورده بودند. دست تعدادی از آنها کیسه هایی با ماهی قرمز بود شبیه ماهی های عید نوروز ما. ملت هم را به راه یواشکی و برخی ها با لبخند از من عکس می‌گرفتند فکر کنم بزودی در صفحات مجازی چینی ها معروف می شوم :)))

یک دریاچه هم سمت راست بود که سه تا عروس و داماد برای گرفتن عکس آمده بودند .

سفرنامه شانگهای و پکن

چشمتان روز بد نبینه این پارک بزرگ 7 تا در ورود و خروج داشت و منم که خبر نداشتم و وقتی وارد پارک شدیم کمی جلوتر یک رستوران هنگ کنگی بود و من آن را به عنوان نشان در نظر گرفتم و بعدقسمت های مختلف رفتیم. زمانیکه تصمیم به برگشت گرفتیم از هر کی سوال میکردیم کسی آنجا را نمیشناخت و تو نقشه هم معلوم نبود ، پدرم از اول می گفت بیا از یکی از درها خارج بشیم ولی می خواستم از همان در ورود خروج کنیم که به راحتی خانه برویم.خلاصه همینطور یک ساعتی راه رفتیم تا رسیدیم به شهر بازی و از آنجا پارکینگ و در خروج را دیدیم.

و از دو سه نفری آدرس خانه را پرسیدیم یکی گفت راست یکی گفت چپ . مودم سیار همراهم بود ولی متأسفانه شارژش تمام شده بود و نمیتو.نستم از طریق نقشه گوگل مسیر را شناسایی کنم. ما هم حدس زدیم باید از راست بریم، گفتیم اگر مسیر اشتباه بود و خلاف جهت حرکت کرده باشیم تاکسی می گیریم. و پس از طی مسافتی و گذشتن از چهار تا چهارراه به خیابانی رسیدیم که آشنا بنظرمان آمد و به خیابان مورد نظر رسیده بودیم به سمت بالا حرکت کردیم . متوجه شدیم که ما از در ورودی دوم رفتیم و از در خروجی هفتم خارج شدیم. یعنی تمام پارک مرا دور ساعت 5:30 پس از 5 ساعت و نیم پیاده روی به خانه رسیدیم.

مرکز خرید Grand Gate Way (گرند گیت وی)

خط 9 مترو را سوار شدیم و بعد از 9 ایستگاه، به مرکز خرید بزرگ گرند گیت وی رسیدیم ، البته برای رسیدن به گرند گیت وی از خطوط 1 و 11 نیز میتوان استفاده کرد. مرکز خرید گرند گیت وی یک مرکز خرید 6 طبقه بزرگ است با آسانسور شیشه ای. در هر طبقه چندین پله برقی دارد وطبقات اینقدر بزرگ هستند که هر طبقه دو سرویس بهداشتی دارد. و با وجودیکه در طبقه زیرین رستوران های متعددی وجود دارد ، در هر طبقه هم چند تا رستوران و کافی شاپ دارد و انواع برندهای معروف از قبیل لیوایز، لی، زارا، سی اند ای، گوچی، ..... در این مرکز خرید شغبه دارند.

سفرنامه شانگهای و پکن

البته من فقط فروشگاه لیوایز رفتم که ارزان ترین شلوار لیوایز 899 یوان بود. برای ناهار داشتیم رستوران انتخاب می کردیم که دیدیم چند تا دختر و پسر در کنار سالن سینما با بعضی ها صحبت می کنند و یک کارت پر می کنند و یک بلیط بهشون میدن، فکر کردم شاید کارت تخفیف رستوران باشه، سؤال کردم داستان چیه گفتند تبلیغ شرکت" بی ام و" است و در ازاء پرکردن یک فرم که شامل مشخصات فردی و شماره موبایل بود به شما بلیط سینما مجانی میده، بدین ترتیب به ما سه بلیط داد.، چند دقیقه از شروع فیلم گذشته بود اسم فیلم "چشم" بود ما گفتیم خوب بد نیست سالن سینما شانگهای را هم ببینیم ، قصد داشتیم چند دقیقه بیشتر نشینیم ولی از آنجاییکه فیلم به زبان انگلیسی ( با زیرنویس چینی ) و مهیج بود تا آخر فیلم را نگاه کردیم. نکته جالب این بود که من تا آخر فیلم شک داشتم این فیلم در شانگهای فیلمبرداری شده بود یا نیویورک، البته فیلم آمریکایی بود و در نیویورک تهیه شده بود و اونجا بود که متوجه این مطلب که می گویند شانگهای "نیویورک دوم "است شدم.

بعد رفتیم تا ناهار و شام را باهم بخوریم . از آنجاییکه چینی ها معمولا ساعت 6 -7 شام می خورند، رستوران ها بسیار شلوغ بود و ما نفر 32 B بودیم و باید A تمام میشد بعد نوبت ما. گفتیم بریم طبقه پایین پیتزا مازاریتا را هم ببینیم، اونجا ظاهرا " تعداد نفرات کمتر بود ولی همزمان نوبتمان شد و کمی سخت بود انتخاب بین رستوران چینی با غذاهای متنوع و ارزان تر و پیتزا مازارینا. بالاخره پیتزا مازارینا را انتخاب کردیم و یک پیتزا سالمون خانواده (81 یوان) و از روی عکس های منو یک پیش غذا (30 یوان)سفارش دادیم.

از بس گشنه بودم یادم رفت عکس بندازم چند تکه خورده شده(;

یک نکته مهم: از آنجاییکه اسم برخی خیابان های شانگهای خیلی شبیه به هم هستند در پیدا کردن آدرس از طریق گوگل خیلی دقت کنید.

فروشگاه IKEA (ایکیا)

ایکیا یک شرکت سوئدی و چندملیتی محصولات خانگی است، که انواع لوازم آشپزخانه از بشقاب و قاشق، لیوان ، قابلمه و ماهیتابه گرفته تا طراحی و فروش مبلمان آماده برای نصب، مانند تخت‌خواب، میز و سایر لوازم اصلی و فرعی منزل به علاوه انواع شمع ، قاب عکس و گلهای تزئینی را دارد.