76-Kusadasi-Blog cover (01-03-18).jpg

با سلام خدمت همه دوستان

هدف من از نوشتن این سفرنامه ادای دینی بود که به سایت Lastsecond و همچنین دوستانی که سفرنامه هاشون رو خوندم و خیلی بهم در طول مسافرت کمک کرد داشتم.البته نسخه انگلیسی این سفرنامه رو در سایت Trip Advisor هم گذاشتم. امیدوارم دوستان با مطالعه این سفرنامه بتونن به جواب سوالاتی که تو ذهنشون دارن یرسن.

از اوایل خردادماه سال 94 بود که به فکر مسافرت برای هفته آخر شهریور بودم( برای دو نفر خودم و خانومم). تنها تصمیمات قطعی ای که تو ذهنمون بود این بود که مسافرت داخل ایران نمیخوایم بریم و مسافرت خارجی هم ترکیه، حال کدوم شهر ترکیه بریم چون قبلاً استانبول رو رفته بودم پیشنهادم برای خانوم مسافرت دوباره به استانبول بود.

اواسط خردادماه یه مسافرت کاری 3-4 روزه به استانبول داشتم که باعث شد تصمیمم برای مسافرت دو نفری به استانبول رو تجدید نظر کنم دلیلش هم تعداد زیاد پناهندگان سوری بود که دلم رو زد. به هر حال بعد از مشورت با خانوم تصمیم نهایی مسافرت یه شهر کوش آداسی شد. بعد از انتخاب شهر با توجه به اینکه نمی خواستم با تور به مسافرت برم (بنا به دلایل شخصی) شروع کردم به انتخاب هتل و پرس وجو از دوستانی که تجربه مسافرت به کوش آداسی رو داشتن.

ابتدا هتلAqua Fantasy رو به سفارش یکی از دوستانی که رفته بود انتخاب کردم اما بعد از مطالعه در مورد این هتل و خوندن نظرات تصمیمم عوض شد دلیلش هم این بود که این هتل بخاطر داشتن Aqua Park خیلی شلوغ میشه و منم به دنبال هتلی ساکت تر و آرومتر بودم.

بعد از خوندن نظرات در سایت Trip Advisor هتل Fantasia Deluxe رو که هتل 5 ستاره All Inclusive بود انتخاب کرده و در تاریخ 23 خرداد رزرو کردم.

قیمت هتل برای دونفر برای 8 شب از تاریخ 16 تا24 سپتامبر (25 شهریور تا 2 مهر) 1190 یورو تمام شد البته چون هتل رو بصورت Free Cancellation و Pay Later رزرو کرده بودم حدود 150 یورو گرونتر از حالتی دراومد که باید بدون کنسلی و پرداخت آنی تسویه میکردم.(توضیح اینکه چون Credit Card داشتم امکان رزرو هتل برام بود دوستانی که این امکان براشون مهیا نیست باید از طریق واسطه این کار رو انجام بدن.)

بعد از مشخص شدن تاریخ هتل اقدام به خرید بلیط هواپیما کردم با توجه به نزدیکی محل سکونت به کشور ترکیه (ساکن اورمیه هستم) مبدا پروازی رو شهر وان ترکیه انتخاب کردم که بصورت زمینی به وان بریم و از اونجا هم به شهر ازمیر چونکه خود شهر کوش آداسی فرودگاه نداره. بلیط رفت و برگشت برای دونفر هم با تخفیف ویژه چونکه حدود سه ماه زودتر خرید میکردم قیمتش شد 780 هزار تومن
.همه چیز خوب و عالی بود تا اینکه در ابتدای شهریور یک سری مسائل در ترکیه بوجود اومد شهرهای مرزی این کشور با ایران دچار تشنج شد و هر چه به زمان مسافرت ما نزدیکتر میشد اوضاع بدتر تا اینکه حدود یک هفته مونده به تاریخ پرواز ما تمامی مرزهای زمینی کشور ترکیه با ایران بسته شد و مجبور شدم بلیط هواپیمایی رو که گرفته بودم کنسل کنم (بخاطر اینکه با تخفیف خرید کرده بودم فقط 189 هزار تومن از پولم رو برگشت دادن) و دوباره بلیط رفت و برگشت برای دونفر از اورمیه به ازمیر خرید کنم که قیمتش شد 000/171/2 تومن با پرواز پگاسوس ترکیه.

چون پرواز جدید بصورت چارتر بود پنجشنبه رفت و چهارشنبه هفته بعد برگشت بود دو شب هم از مدت اقامتمون تو هتل کم شد که هزینه کلی هتل برای دو نفر 892 یورو شد برای 6 شب و 7 روز.

به هر حال بعد از تمامی این ماجراها روز موعود فرا رسید و از اونجاییکه پروازمون ساعت 4:10 بامداد بود ساعت 2 بامداد رفتیم فرودگاه و بعد از تشریفات اولیه و تحویل چمدانها و دریافت کارت پرواز منتظر پرواز شدیم.شکر خدا برخلاف پروازهای ایرانی هواپیما راس ساعت پرواز کرد.

هواپیما از نوع Boeing 737-800 بود و صندلی هامون هم ردیف 23.شرکت های هواپیمایی خصوصی ترکیه برا اینکه قیمت بلیط هاشون ارزونتر دربیاد معمولا از خدماتی که در طی سفر ارائه میکنن کم میکنن.پرواز ما هم از این قاعده مستثنی نبود البته پذیرایی مختصری شامل ساندویچ پنیر به همراه نوشیدنی که ترجیح من از بین آب، آب میوه ،قهوه، و نوشابه، قهوه بود صورت گرفت که عکس هاشو در ادامه می بینین.

هواپیمای شرکت پگاسوس-فرودگاه ارومیه

پذیرایی مختصر طی پرواز

پروازمون در ساعت 5:30 صبح بوقت محلی در فرودگاه ازمیر به زمین نشست و حدود نیم ساعت برای تشریفات گمرکی و تحویل چمدانهامون وقت صرف شد. فاصله زمانی فرودگاه ازمیر تا شهر کوش آداسی حدود یک ساعت هستش من از قبل برای رفتن از فرودگاه به هتل هماهنگی نکرده بودم البته میدونستم که اتوبوسهای بین شهری به ازای هر نفر 20 لیر به کوش آداسی میرن. بیرون محوطه فرودگاه با سه تا مسافر دیگه که اونا هم مقصدشون کوش آداسی بود یه تاکسی کرایه کردیم به ازای نفری 40 لیر به شرطی که هر کسی رو به هتل خودش برسونه. بعد از حدود یک ساعت به هتلمون رسیدیم(ساعت 7:15 بوقت محلی).

روز اول:

با مراجعه به پذیرش هتل و ارائه پاسپورت ها و ووچری که بهنگام رزرو هتل دریافت کرده بودم و همچنین بعد از تسویه حساب چون میدونستم که زمان تحویل اتاق ساعت 12 ظهر هستش وسایل و چمدانهامون رو تحویل گرفتن و رسید دادن و چون زمان صبحانه بود ما رو به سمت رستوران راهنمایی کردن البته توضیح دادن که در صورتیکه امکانش باشه زودتر از موعد مقرر نسبت به تحول اتاق اقدام میکنن.

رسید دریافت وسایل و چمدانها

صبحانه هتل

بعد از صرف صبحانه مختصر زمانی رو برای گشت تو هتل و شناختن جاییکه اومدیم گذاشتیم و از محوطه، استخر، ساحل اختصاصی و امکاناتی که هتل داشت دیدن کردیم.حدود ساعت 10 صبح که کم کم کل محوطه اطراف استخر رو آفتاب میگرفت رفتیم برا شنا که خستگی هرچند کم ناشی از پرواز از تنمون در بره تا حدود ساعت 12 که رفتیم و اتاقمون رو تحویل گرفتیم.در طول این دو ساعت نیز پذیرایی که شامل انواع نوشیدنی ها بود از سوی کارکنان بوفه و باری که کنار استخر بود انجام می گرفت.

محوطه استخر هتل

ساحل اختصاصی هتل

بعد از تحویل اتاق و جابجا شدن چون ناهار هتل ساعت 12:30 سرو میشد به رستوران رفتیم.بعد از ناهار هم چون برنامه ای برای بیرون از هتل نداشتیم از امکانات و تفریحات خود هتل استفاده کردیم.در مورد غذاهای ارائه شده خدمت دوستان عارضم که در هر وعده تنوع غذایی بسیار زیاد بود و به جرات میتونم بگم که برای هر ذائقه ای غذا تدارک میبینن.انواع سالادها، پیش غذاها،غذای اصلی و انواع دسرها.دوستانی که نگران چربی دور شکم نیستن خوش به حالشونه.تصاویر زیر خود گویای این مسئله هست.

برنامه تفریحات روزانه هتل

توضیحاتی در مورد اتاق:

اتاقی که تحویل گرفتیم در طبقه پنجم هتل بود به اندازه تقریبا 25-30 متر مربع تر و تمیز همراه با سرویس بهداشتی که عکسهاشو در ادامه میبینین( توضیح: سرویس بهداشتی فقط صابون و شامپو بود).مینی باری که تو اتاق بود پولی بود که در وهله اول تو ذوقمون خورد ولی بعد بخاطر پذیرایی هایی که تو لابی و محوطه هتل صورت می گرفت اصلاً احساس نیاز به مینی بار توی اتاق نکردیم البته یه کتری برقی به همراه چای و قهوه توی اتاق بود که رایگان بود و روزی یک بطری آب معدنی تو اتاق میزاشتن.

در مورد اینترنت هم عرض کنم که اینترنت فقط تو لابی هتل و تا جاییکه آنتن میداد رایگان بود و اینترنت داخل اتاق پولی که برای یک هفته مبلغ 10 یورو می گرفتن. بنده شخصاً چون می خواستم یک هفته دور از ارتباطات جمعی باشم اینترنت اتاق رو شارژ نکردم.توضیح دیگه اینکه صندوق امانتی که تو اتاق بود اونم پولی بود برای یک هفته 50 لیر گرفتن که البته بعد از تحویل اتاق این مبلغ رو برگردوندن.

نمایی از اتاق

محتویات مینی بار

کتری و وسایل مربوط به سرو چای که رایگان بود

منظره بیرون از اتاق

یرنامه پذیرایی هتل:

برای اطلاع دوستان از ساعات پذیرایی هتل بدون توضیح اضافه ای عکس ذیل رو تقدیمتون می کنم:

برنامه وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها

روز دوم و سوم:

هدف ما از مسافرت به کوش آداسی صرفاً استراحت مطلق بود و تصمیم آنچنانی برای خرید نداشتیم به هر حال برای اینکه خود شهر رو هم دیده باشیم برنامه روز دوم و سوم رو برای گشت و گذار داخل شهر اختصاص دادیم. روز دوم اقامتمون بعد از صرف صبحانه تصمیم گرفتیم بریم داخل شهر.دقیقاً مقابل درب خروجی هتل ایستگاه دلموش قرار داره که مسافرین رو به مرکز شهر میبره قیمت هم به ازای هر نفر 2.5 لیر هستش(خط شماره 6).

البته تاکسی هم هست که بصورت دربستی کار میکنن ولی توجیه اقتصادی نداره که بخوایین بجای دلموش از تاکسی استفاده کنین.سیستم ترابری شهر کوش آداسی به این صورت هست که کل شهر به هفت مسیر تقسیم شده و تو هر ماشین هم یه کاغذی نصب کردن که این تقسیمات رو نشون میده در ضمن بر روی هر ماشین عددی از 1 تا 7 نصب شده که وقتی تو ایستگاه منتظر دولموش هستین با رسیدن ماشین و دیدن عدد روی اون می فهمین که آیا این ماشین به مسیری که شما میخوایین برین میره یا نه.مثلاً دوستانی که تو هتل های مسیر شش اقامت دارن و میخوان برن به پارک آبی Adaland با دولموش های خط شش میرن داخل شهر بعد با دولموش های خط یک میرن سمت پارک آبی. عکس ذیل فکر کنم گویای این توضیحات باشه.

رویایی ترین سفر به کوش آداسی

از توضیحات داخل شهر بخاطر اینکه بیشتر شامل تجربه های شخصی میشه اجتناب می کنم ولی مسائلی که بدرد دوستان میخوره رو توضیح میدم.

گشت داخل شهر ما بیشتر به دیدن خود شهر، مغازه ها،پارکها،بندر و قلعه کبوتر بود که البته قلعه کبوتر بعلت تعمیرات بسته بود و از دور فقط تونستیم ببینیم.البته یک سری خرید هایی هم انجام دادیم که در انتهای مطلب تصویر فاکتورهای خرید را جهت اطلاع دوستان از قیمت ها قرار میدم.

نمایی از شهر کوش آداسی و جاده ساحلی

قلعه کبوتر از نمای دور

کشتی های کروز شامل مسافران اروپایی

بستنی سنتی ترکیه بنام ماراش

قبل از سفر یکی از جاهایی که قرار بود حتماً بریم منطقه Pamukkale بود. (پاموکاله از شگفتی های بسیار عجیب است.آب های کالیسوس با حرارت 35 درجه از ارتفاع 100 متری فرو می ریزند و استخرهای بزرگ و متعددی را تشکیل می دهند،آب روح معماری این تشعشعات زیبا بوده و این مکان بنام قصر پنبه ای مشهور شده است.استخرهای آب گرم این ناحیه خواص درمانی نیز دارند.مردم هزاران سال است اعتقاد دارند حمام کردن در این استخرها خاصیت شفابخش دارد و قدمت آنها به زمان رم باستان می رسد و به همین دلیل باقیمانده شهر تاریخی Hierapolis که نام قدیمی پاموکاله بوده است نیز در نزدیکی محل چشمه قرار دارد.منطقه پاموکاله در جنوب غربی ترکیه و سه و نیم ساعتی شهر کوش آداسی در نزدیکی شهر دنیزلی در منطقه ای کوهستانی و در فاصله ای اندک از دریای مدیترانه واقع شده است.

این منطقه علاوه بر اینکه توسط دولت ترکیه حفاظت می شود جزء آثار طبیعی اروپا نیز به ثبت رسیده و سالانه بودجه ای نیز از طرف اتحادیه حمایت از آثار تاریخی فرهنگی و طبیعی اروپا برای حفظ این اثر تاریخی فرهنگی و طبیعی اروپا برای حفظ این اثر تخصیص می یابد.این مکان تاریخی تفریحی که شامل امکان پیاده روی در پلکان ها،بازدید از باقیمانده شهر قدیمی و استخر چشمه های آب گرم معدنی می شود دو مسیربرای رسیدن به بالای پلکان ها وجود دارد،یکی مسیر ماشین رو که اغلب توریست های از آن مسیر خود را به بالای پلکان ها می رسانند و دیگر عبور از روی حوضچه ها و طبقات برای رسیدن به طبقات بالاتر است.)از تورهای داخل شهر بلیط رفت و برگشت به منطقه پاموک کاله رو برای دونفر به قیمت220 لیر تهیه کردیم.

روز موعود ساعت 7:30 صبح اتوبوسی که قرار بود ما رو به منطقه ببره اومد دنبالمون و بعد از سوار کردن بقیه مسافران از هتل هاشون که حدود یک ساعت طول کشید براه افتادیم.در طول مسیر راهنمای توری که همراهمون بود توضیحات مقتضی رو میداد.البته یک توقف حدود بیست دقیقه ای برای استراحت و صبحانه داشتیم.

رویایی ترین سفر به کوش آداسی

قبل از رسیدن به منطقه پاموک کاله به یک کارگاه سنگ تراشی رفتیم که ماحصل کار این کارگاه رو از طریق عکس نشون میدم.

بعد از بازدید از این کارگاه سنگ تراشی یک ساعتی رو برای صرف ناهار وقت داشتیم و بعد از ناهار به راهمون ادامه دادیم و به منطقه پاموک کاله رسیدیم ( ساعت 13:30). حدود 3 ساعت زمان برای گشت و گذار داشتیم که با توضیحاتی که در مورد منطقه پاموک کاله دادم فقط عکس هارو در ادامه میارم:پ

بعد از سه ساعت گشت و گذار ساعت 16:30 به سمت کوش آداسی حرکت کرده و ساعت 20:00 هتل بودیم.بعد از صرف شام و استراحت طبق عادت مالوف هرشب به دیدن نمایش شبانه ای که هر شب ساعت 22:00 اجرا میشد رفتیم.

محل اجرای نمایشهای شبانگاهی

دو روز بعدی اقامتمون در کوش آداسی رو در هتل گذروندیم و از ورزشهای آبی استفاده کردیم.لیست ورزشهای آبی به همراه لیست قیمت رو جهت اطلاع دوستان قرار میدم.دوستانی که تشریف می برن توصیه میکنم از ورزشهای آبی حداقل Parasailing رو امتحان کنین هیجانی که داره به قیمتش می ارزه.

لیست قیمت ورزشهای آبی

تجربه شخصی استفاده از Parasailing

آخرین روز اقامتمون در هتل ساعت 12 ظهر اتاق رو تحویل دادیم البته برای Late Checkout مبلغ 120 لیر میخواستن که ساعت 4 بعد از ظهر اتاق رو تحویل بدیم که تمدید نکردیم.بعد از تحویل اتاق همانند روز اول رسیدنمون وسایل و چمدانها رو گرفتن و رسید دادن.

برای ساعت 8 شب تاکسی رزرو کرده بودیم که مارو به فرودگاه برسونه به مبلغ 150 لیر. بعد از رسیدن به فرودگاه و تشریفات فرودگاهی سوار پرواز شده و به سوی ایران عزیز رهسپار شدیم.

نکات طلایی سفر به کوش آداسی: پیشنهادم برای دوستانی که کوش آداسی رو بعنوان مقصد خودشون انتخاب میکنن اینه که اولاً وقت بزارن و سفرنامه هایی رو که دوستان نوشتن رو بخونن. بنده به شخصه با خوندن سفرنامه های دوستان جواب خیلی از سوالهام رو گرفتم.ثانیاً در هر هتلی یک کاتالوگ هست به اسم Traveller's Guide (راهنمای گردشگران) که توضیحاتی خوبی رو در مورد شهر کوش آداسی و تفریحات و مکانهای دیدنی داده.

کاتالوگ راهنمای گردشگران

فهرست مطالب کاتالوگ راهنمای گردشگران

بهترین و تلخ ترین خاطره ی سفر به کوش آداسی:

تمام مدتی که در کوش آداسی بودیم جزء بهترین خاطراتم هست ولی بدترین خاطره مربوط میشه به فرودگاه ارومیه موقع برگشتن که ساعت 2 هواپیما به زمین نشست و ساعت 5 از فرودگاه خارج شدیم. 3 ساعت طول کشید یه مهر ورود به پاسپورتمون بزنن.

تفریحات کوش آداسی :

پارک آبی آدالند- پارک ملی - پاموککاله- تورهای کشتی- انواع ورزشهای آبی- شهر تاریخی افسوس و ...

جمع بندی کل هزینه:

هزینه هتل برای 6 شب و 7 روز: 892 یورو(3025 لیر)

هزینه بلیط هواپیما از ارومیه به ازمیر و بالعکس: 000/171/2 تومان

هزینه تاکسی از فرودگاه ازمیر تا هتل(رفت و برگشت):190 لیر

هزینه Safe Box درهتل(البته بعد از Check out عودت داده میشه): 50 لیر

هزینه تور Pamukkale : 220 لیر برای دو نفر همراه با ناهار

هزینه Parasailing : 290 لیر برای دو نفر و 15 دقیقه

هزینه های متفرقه و شخصی:

جهت اطلاع دوستان از قیمتها، جمع فاکتورهای خریدم رو میزارم.البته میخواستم عکس فاکتورها رو هم بزارم اما متاسفانه تو فاکتورها چون اسم جنس رو ننوشتن و فقط کد جنس درج شده دیگه منصرف شدم.

کفش آدیداس: 187 لیر

ساک ورزشی آدیداس: 172 لیر

خرید از LCWikiki (9 قلم جنس): 320 لیر

خرید از Defacto (10 قلم جنس): 160 لیر

نتیجه گیری در مورد این سفر

مطمئناً شهر کوش آداسی و هتل فانتازیا دلوکس جزء اولین انتخاب هام برای گذروندن تعطیلاتم خواهد بود. دوستانی که به دنبال استراحت مطلق هستن من این شهر و این هتل رو پیشنهاد می کنم.بنده به شخصه تو این هتل هیچ کم و کسری ندیدم و نداشتم که مجبور بشم برای مسافرت های بعدی هتلم رو عوض کنم.

نویسنده :علیرضا حسامی افشار

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.