11 خرداد 1395 15:03

چندین سال بود که در صدد سفر به شیراز بودم ولی از آنجایی که اصرار خاصی به سفر در ماه اردییبهشت داشتم مرتب این برنامه به سال بعد به تعویق می افتاد. تا اینکه طی صحبتهایی که با چند نفر از دوستان دبیرستان داشتیم تصمیم جدی برای سفر به شیراز برای اردیبهشت سال 95 گرفته شد.

از اواسط اسفند به دنبال چک کردن بلیط قطار بودیم تا اینکه بعد از تعطیلات نوروز بلیط قطار توسط یکی از همسفران از آژانس مسافرتی تهیه شد. به این ترتیب که ساعت 16.40 پنج شنبه مورخ 95.02.09 تهران رو به مقصد شیراز ترک کردیم. سال ها پیش با قطار سفر کرده بودم که تجربه خوبی هم برام نبود به همین علت با کمی نگرانی نسبت قطار و شرایطش سوار شدم.

ولی تغییرات مثبتی رو به نسبت به قبل در سیستم حمل و نقل ریلی کشور مشاهده کردم. هم تمیز و مرتب تر و هم برخورد نیروهای راه آهن مناسبتر شده بود.

مسیر قطار به صورت شماتیک

روز اول:

قطار شب رو بود بنابراین وقتمون به گپ و گفت های دوستانه گذشت و بعد هم خواب نصف و نیمه ای که به دلیل حرکت و سرو صدای قطارعمیق نمیشد. صبح در مقایسه با ساعتی که در بلیط درج شده بود حدود یک ساعت و نیم زودتر رسیدیم.

بعد از خروج از قطار و پیدا کردن تاکسی به سمت محل اقامتون -هتل آپارتمان آرنیکا - واقع در میدان اطلسی خیابان هجرت حرکت کردیم. از نظر موقعیت مکانی فاصله هتل از مجموعه زندیه با خودرو حدود 5 دقیقه است.

در راه هم از خوش زبانی راننده شیرازیمون لذت بردیم و کلی کیف کردیم. وقتی فهمید که قصد گردش در شهر رو داریم گفت که به علت رای گیری اکثر اماکن تاریخی و دیدنی تعطیل هستند و تصمیم بر این شد که به بیرون شهر و برای بازدید از تخت جمشید بریم. خود آقای راننده هم یک نفر از آشنایش را که منصف هم بودن برای ترانسفر به ما معرفی کردند.

نمای بیرونی هتل آرنیکا

نمای سوئیت در هتل آرنیکا

نقشه شهر شیراز

وقتی به هتل رسیدیم با سه نفر دیگر از دوستان که سفر با هواپیما رو ترجیح می دادند و پنج شنبه صبح به شهر شیراز رسیده بودند دیدار کردیم و بعد از صرف صبحانه در ساعت 8.40 صبح به سمت مرودشت حرکت کردیم. هر هفت نفر خانم سوار یک ون شدیم. و راننده مون آقای عباسی در طی مسیر راجع به شهر و جاذبه های گردشگریش برامون صحبت کرد.

حدود 50 کیلومتر فاصله تخت جمشید از شهر بود که تقریبا ساعت 10 بعد از تهیه بلیط وارد محوطه آثار به جا مانده از ایران باستان شدیم. آثار تاریخی به جای مانده در تخت جمشید، از باشکوه ترین مجموعه های تاریخ ایران و جهان است. این بنا در زمان داریوش اول از پادشاهان هخامنشی در سال 518 قبل از میلاد به قصد ایجاد پایتختی آئینی در جلگه مرودشت، بر دامنه کوه مقدس رحمت (کوه مهر) بنیان نهاده شده و ساخت آن جمعا حدود120 سال به طول انجامیده است.

مجموعه تخت جمشید شامل هفت کاخ (تالار)، نقوش برجسته، پلکانها،‌ ستونها، ‌و دو آرامگاه سنگی است. جمعا بیش از سه هزار نقش برجسته در ساختمان ها و مقبره های تخت جمشید وجود دارد که به طرز خارق العاده ای هماهنگ می باشند.

با وجود اینکه جابه جایی و فرسایش زیادی صورت گرفته است، ابهت و شکوه این بناهای به جای مانده طی سالیان سال کاملا باعث شگفتی است.به طوریکه بعضی جاها یادمون می رفت گروهی هفت نفره هستیم و هر کدوم به سمتی که برامون جذابیت داشت کشیده می شدیم.

بعد از بازدید تقریبا 2 ساعته ای که از تخت جمشید داشتیم به سمت مجموعه پاسارگاد با فاصله ای حدود 135 کیلومتر حرکت کردیم.

تخت جمشید

برجسته ترین بخش مجموعهٔ پاسارگاد، بنای آرامگاه کورش بزرگ است که نزدیک ۵۳۰ تا ۵۴۰ پیش از میلاد از سنگ آهکی به رنگ سفید ساخته شده‌است. بنای آرامگاه میان باغ‌های سلطنتی قرار داشته و از سنگ‌های بزرگ، که ارتفاع بعضی از آن‌ها به هفت متر می‌رسد، ساخته شده‌است.

تخته سنگ‌های آرامگاه با بست‌های فلزی معروف به بست دم چلچله‌ای، به هم پیوسته بوده، که بعدها آن‌ها را کنده و برده‌اند و اکنون جایشان به صورت حفره‌هایی دیده می‌شود که بیشترشان را بازسازی کرده‌اند.

پاسارگاد، مقبره کورش بزرگ

پس از بازدید از پاسارگاد و کاخ به جای مانده در نزدیکی پاسارگاد از مغازه های سوغات فروشی اطراف پاسارگاد دیدن کردیم که به علت قیمت پایین تر نسبت به مغازه های بازار داخل شهر خرید خوبی رو انجام دادیم. آقای راننده مارو به سمت سعادت شهر و کلبه آقا میر برای صرف ناهار محلی و سنتی برد، بنایی ساخته شده در سال 1301 خورشیدی که صاحبان اخیر آن با حفظ اصالت معماری سنتی خونه اون رو به محلی آرامش بخش برای اسکان و پذیرایی از مهمانان خارجی و داخلی تبدیل کرده اند.

در ورودی کلبه آقا میر

حیاط کلبه آقا میر

از مزایای سفر به شیراز اینه که به علت تعداد زیاد مسافران خارجی شوق افتخار به میهن و تاریخ و فرهنگمون در درونمون بیشتر میشه.

در کلبه آقامیر که با 2 نفر مسافر دیگر بر سر یک سفره همراه بودیم ازمون پذیرایی شد. گوهر پلو، کلم پلو شیرازی و دوپیازه آلو و ... نام غذاهایی بود که در کلبه آقا میر ارائه شد و خیلی هم خوشمزه بودند . بعد از ناهار برامون دمنوش گیاهی از چند گیاه مختلف آوردند. و بعد از دعوت از جمعی از مسافران اروپایی به ایوان خانه برامون دف زدند و آواز خوندند.

سفره ای از غذاهای سنتی و محلی

کلم پلو شیرازی

گوهر پلو

دمنوش گیاهی

یکی از کارهای مثبت و ارزنده ای که توسط این کلبه در زمینه محیط زیست انجام میشه کمپین حمایت از خرس پاسارگاد است.

کمپین حمایت از خرس پاسارگاد

بعد ا ز دیدن اتاق های قدیمی و با مزه خونه خونه و عکاسی به سمت نقش رستم حرکت کردیم.

اتاق های کلبه آقا میر

هزینه غذا برای هر نفر 30000 تومان شد.

بافت کوه های مسیر نیز جالب بود و انرژی و حس خوبی رو منتقل می کرد .

نقش رستم در فاصله ۶ و نیم کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد. در نقش رستم آرامگاه‌های شاهنشاهانی مانند داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم واقع است. آرامگاه پنجمی هم هست که نیمه‌کاره باقی‌مانده و احتمالاً متعلق به داریوش سوم است.

نقش رستم هم همانند تخت جمشید هر کدوممون رو برده بود به یک حال و هوایی که بعد از گشت و گذار در محوطه با یک آبمیوه خنک کامل شد.

نقش رستم

کعبه زرتشت

خسته سوار ون به سمت شهر حرکت کردیم . حدود ساعت 6 به هتل برگشتیم و برای ساعت 7 با آقای راننده هماهنگ کردیم که برگردد و ما رو در شهر جا به جا کند. بعد از تحویل گرفتن سوئیت و استراحتی کوتاه عازم بازدید از باغ ارم شدیم و بعد از انتظار در صف طولانی تهیه بلیط وارد فضای زیبای باغ شدیم.

باغ ارم با وسعتی بیش از سه هکتار از درختان سرو و مرکبات پوشیده شده است. قدمت این باغ به روزگار سلجوقیان و آل اینجو بر میگردد، در زمان زندیه کریم‌خان زند در سازندگی و بهسازی این باغ کوشید ودر زمان قاجاریه عمارتی در این باغ ساخته شد. در پیشانی بنا، دو نیم‌دایره در دو طرف، و یک تابلو بزرگ در وسط قرار گرفته که از ۳ هلال روی هم تشکیل شده‌است. این تابلو، تصاویری از شاهنامهٔ فردوسی و نبرد شاهان قاجار را نشان می‌دهد.

باغ ارم

به علت فشرده بودن برنامه ها و کوتاهی زمان برای هر مکان حدود 40-60 دقیقه در نظر گرفتیم. بعد از قدم زنی در باغ و خرید از قسمت چایخانه و بازارچه فروش سوغات به سوی آرامگاه سعدی روانه شدیم.

این مکان در ابتدا خانقاه سعدی بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا می‌گذرانده و سپس در همانجا دفن شده‌است.

با انداختن سکه در حوض ماهی آرامگاه سعدی هم برای برآورده شدن آرزوهامون آرزو کردیم.

آرامگاه سعدی

مقصد بعدی آرامگاه حافظیه بود .

حدود ۶۵ سال پس از وفات حافظ شمس‌الدین محمد یغمایی، وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی؛ حاکم فارس، برای اولین بار عمارتی گنبدی شکل بر فراز مقبره حافظ بنا کرد و در جلو این عمارت، حوض بزرگی ساخت که از آب رکن آباد پر می‌شد.

کریم‌خان زند بر مقبره حافظ، بارگاهی به سبک بناهای خود ساخت و بر تربتش سنگی مرمرین نهاد که سنگ امروز نیز باقی است و دو غزل از حافظ به شیوه نستعلیق توسط حاجی آقاسی بیک افشار آذربایجانی نگاشته شده‌است.

نورپردازی و فضای باغ های این دو آرامگاه باعث شد که شلوغی و ازدحام جمعیت کمتر اذیتمون کنه. آقایی هم در محوطه حافظیه برای دوستان فال گرفتند که خود باعث شادکامی و خرسندی بیشتر شد. بازارچه و مغازه های سوغات فروشی هم در گوشه ای از محوطه انواع محصولات و صنایع دستی رو به نمایش گذاشته بودند.

حافظیه

آرامگاه حافظ

بازارچه فروش سوغات واقع در حافظیه

ساعت 10 شب بود که آقای راننده مارو جلوی رستوران هفت خوان از رستوران های معروف شیراز پیاده و خداحافظی کرد.
هفت خوان رستورانی مجلل و چند طبقه در شیرازهست، که هر طبقش مختص یه نوع غذاست. اسم این رستوران هم از"هفت خوان " رستم در شاهنامه انتخاب شده. البته کلمه "خوان " در ادبیات فارسی به معنی سفـره و طَبَق خوردنـی هم هست.

اینجا یک مجموعه کامل با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و حتی فست فود و کافی شاپ، برای هر نوع ذائقه و سلیقه است. چیدمان و دکوراسیون هر طبقه ای هم مختص نوع غذایی که در اون سرو میشه، تغییر می کند. ما رستوران سنتی و غدای ایرانی رو انتخاب کردیم فضایی با معماری جالب و طراحی خاص و همراه با موزیک زنده که بسیار هم مورد توجه مسافران خارجی بود و از قضا به مناسبت تولد یکی از مشتریان رستوران آهنگ تولدت مبارک نواخته می شد و مراسم تولد فضای رستوران رو جالبتر کرده بود.

قلیه ماهی، خورش قیمه، کوبیده مخصوص و میگو جزو سفارشات ما بود و هزینه غذا برای هر نفر حدود 40000 تومان شد که با توجه به کیفیت غذا و محیط خاص رستوران رقم بالایی نبود. لازم به ذکر است ورودی رستوران برای وعده ناهار به صورت بوفه و نفری 75000 تومان می باشد.

به علت کوتاهی فاصله رستوران تا هتل و هوای مطلوب شهر قدم زنان به هتل برگشتیم.

رستوران هفت خوان

روز دوم:

بعد از صرف صبحانه به سمت مجموعه زندیه حرکت کردیم. فاصله بین اماکن مختلف دیدنی در مجموعه زندیه بسیار کم است و به راحتی و پیاده می توان جابه جا شد و احتیاج به خودرو نیست.

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریمخان معروف شد.

در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به‌عنوان زندان استفاده شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده‌است و یکی از برج‌های چهارگانه این ارگ مانند برج پیزا کج شده بوده و به این خاطریکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز به حساب می‌آمد. روند توقف کج‌شدگی این برج به لحاظ فنی و مهندسی مورد اهمیت قرار دارد.

بنای ارگ ترکیبی از دو معماری مسکونی و نظامی است. بخش درونی ارگ با ایوان‌ها و اتاق‌های نقاشی شده، آبنماها و باغچه‌ها از ظرافت خاصی برخوردار است.

سه ضلع شمال، جنوب و غرب هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است. ضلع شرقی شامل حمام خصوصی و برخی امکانات خدماتی است.ضخامت دیوارها در پایه ۳ متر و در بالا ۸/۲ متر است. ارتفاع برجها نیز ۱۵ متر می‌باشد و از آجر ساخته شده‌اند.

نمای بیرونی ارگ کریم خان

سر در ورودی ارگ کریم خان

فضای درونی ارگ کریم خان

حمام خصوصی ارگ کریم خان

سوغات فروشی ارگ کریم خان

سپس راهی حمام وکیل شدیم ...

بین ارگ کریم خانی و حمام وکیل باغ نظر یا موزه پارس قرار دارد که علاوه بر مکان به خاک سپاری کریم خان زند ، محل نگهداری قرآنی معروف به هفده من است که سابقا در اتاقک بالای دروازه قرآن قرار داشته است. ولی ما به دلایل متعددی موفق به دیدن این باغ نشدیم.

گرمابه وکیل تبدیل به موزه گرمابه شده و مجسمه های مومی که هر یک نماد آداب و رسوم و فرهنگ مردم شیراز هستند قرا داده شده اند. در یکی از اتاق ها مراسم حنابندان به روش قدیم و سنتی همراه با پخش موسیقی محلی به شکل نمادین به نمایش گذاشته شده بود.

فضای داخلی حمام وکیل

مراسم نمادین حنابندان

بعد از گفتگویی که با سرپرست تیم مرمت حمام وکیل در مورد نحوه مرمت آثار تاریخی و تاریخ مربوط به دوران زندیه و قاجار داشتیم از حمام خارج شدیم. دو نفر از همسفران به مسجد وکیل رفتند ولی بقیه به علت انجام عملیات مرمت و بازسازی در مسجد ترجیح دادند راهی بازار وکیل شوند.

مسجد وکیل

بازار بسیار زیبا و جذاب و با حفظ اصالت و دارای غرفه های گوناگونی بود. در بازار بهار نارنج خریدیم و در انتهای بازار به توصیه فروشندگان فالوده شیرازی خوردیم.

بازار وکیل

به سرای مشیر یا گلشن رفتیم که حیاطی است با حوضی در وسط که دورتادور اون رو کارگاههای صنایع دستی و فروشگاهها در بر گرفته است . از یکی از مغازه ها یک مینا کاری با قیمت مناسبی خریدم. پس از خروج از بازار با گذر از کوچه پس کوچه های کنار بازار به قنادی هنر برای خرید مسقطی رسیدیم و بعد هم به علت خستگی و گرسنگی برای ناهار و استراحت به هتل برگشتیم.

کوچه های بازار وکیل

عصر با انرژی بازیافته سوار تاکسی شدیم و به سمت نارنجستان قوام که یکی از زیباترین بناهای شهر است حرکت کردیم. قوام السلطنه در سال ۱۲۵۲ ه. ق به حکومت فارس منصوب گردید و در محله سکونت خویش (محله بالاکفت) اقدام به احداث ابنیه تاریخی و سکونتی نمود که به شکل گیری مجموعه قوام منجر گردید. این مجموعه که در بین عامه مردم به باغ قوام معروف است بواسطه نام بنای بیرونی خود امروزه به نارنجستان قوام معروف است.

پس از طی کردن حیاط نارنجستان به عمارت زیبایی برخوردیم. پنجره ها با شیشه های رنگی به شکلی هنرمندانه طراحی شده اند و تزئینات و آیینه کاری ها و نقاشی هایی که با ظرافت خاصی دیوارها و سقف ها را مزین می کنند زیبایی خیره کننده ای را به وجود آورده است.

پله های بلندی طبق اول و دوم بنا را به وصل میکنند. تفاوت در طراحی و نقوش سقف های اتاق های مختلف باعث جذابیت بیشتر این ساختمان می شود. زیبایی شگفت آور و تزئینات به کار رفته در سقف ها و دیوارها از قبیل آیینه کاری، شیشه کاری، نقش پردازی، منبت کاری، سنگ تراشی، گچ کاری و مقرنس کاری باعث شد زمان نسبتا زیادی را صرف کنیم و کمی هم در کافه حیاطش بشینیم.

از موزه ای که در زیر زمین بنا دایر بود دیدن کردیم. موزه محل نگهداری سکه های قدیمی و ظروف سفالی اکثراً به جای مانده در قرن های چهارم و پنجم بود که من رو به یاد موزه آبگینه تهران انداخت.

نارنجستان قوام

بخشی از نقاشی سقف یکی از اتاق ها

موزه ظروف سفالی

سفری به شیراز از نوع اردیبهشتی

پس از آن به خانه زینت الملوک رفتیم . این خانه به فاصله یک کوچه از باغ قوام قرار دارد و این دو باغ توسط یک تونل زیر زمینی به هم وصل می شوند که در گذشته برای رفت و آمد بین دوعمارت از این تونل استفاده می شده است. در واقع خانه زینت محرمخانه و اندرونی باغ قوام به حساب می آمده است.

خانه زینت‌الملک یا زینت‌الملوک نیز یکی از آثار به جای مانده از دوره قاجار است. سقف بیشتر اتاقهای این خانه چوبی است که با نقاشی تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته آراسته شده‌است. در زیرزمین این بنا موزه مشاهیر فارس همراه با مجسمه‌های مشاهیر این استان برپا شده است. عکسبرداری در این موزه ممنوع می باشد

خانه زینت الملوک

سفری به شیراز از نوع اردیبهشتی

از آنجاییکه برای این بخش از شیرازگردی با آقای عباسی راننده ون هماهنگ کرده بودیم اومد دنبالمون وسپس راهی باغ گلشن یا عفیف آباد شدیم. نکته جالب توجه این است که هر یک از باغ های شیراز زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد. معماری این باغ آمیزه‌ای از ویژگی معماری دوران هخامنشی، ساسانی و قاجاریه است.

باغ عفیف آباد

از موزه اسلحه مهمات در بخش زیر زمینی بنا که یکی از بزرگترین موزه های سلاح خاورمیانه است دیدن کردیم. در طبقه بالایی ساختمان نیز اتاق هایی با دکوراسیون و مبلمان مربوط به دوران پهلوی به نمایش عموم گذاشته شده است.

موزه اسلحه و مهمات باغ عفیف آباد

از ویژگی های این بنا قرار گیری متوالی پنجره هایی از اتاق های کنار هم هست که باعث می شود پنجره ها در یک امتداد قرار بگیرند و رو به در باغ باز شوند به طوریکه می توان در ورودی باغ را از میان پنجره ها دید.

فضای داخلی عمارت باغ عفیف آباد

از قهوه‌خانه سنتی و حمام خزینه‌ای باغ هم دیدن کردیم. قهوه‌خانه دارای شش حجره است که آراسته به نقوش شاهنامه فردوسی می‌باشد که با ظرافت و زیبایی خاصی بر روی کاشی کشیده شده‌است. از آن میان این نقاشی‌ها می‌توان داستان ضحاک و کاوه آهنگر، داستان زال و سیمرغ، نبرد رستم و سهراب، نبرد تهمتن و دیو سفید و نبرد رستم و اسفندیار را نام برد.

یکی از حجره های حمام خزینه ای باغ عفیف آباد

از آنجا پس از ترافیک نسبتاً طولانی به باغ جهان نما رسیدیم . این باغ کهن‌ترین باغ شیراز است و در خیابان حافظ شیراز قرار دارد و در گذشته از آب رودخانهٔ پُرآوزاهٔ رکن آباد مشروب می‌شده است. قدمت این باغ به دوره فرمانروایی آل مظفر و آل اینجو بر می گردد و با روی کار آمدن کریم خان زند این باغ بازسازی شده و عمارت وسط آن ساخته می‌شود.

منظره باغ در شب به علت نورپردازی های اجرا شده خیلی چشمگیر بود ولی متاسفانه به علت بارش ناگهانی باران موفق به گشت و گذار در کل باغ نشدیم.

باغ جهان نما

سوار بر ون شده به سوی دروازه قرآن حرکت کردیم . باران چهره جذاب و جدیدی به شهر بخشید و تماشای شهر بارون زده از دروازه قرآن تجربه ای است که در سفر 2.5 روزه نصیب کمتر کسی می شود. دروازه قرآن شیراز یکی از 6 دروازه باقیمانده این شهر و یکی از آثار دیدنی شیراز به شمار می‌رود. و از زمان آل‌بویه در همین مکان فعلی بارها ویران و تجدید بنا شده است. دروازه قرآن کنونی را نیکوکاری به نام حسین ایگار ساخته و به مردم شیراز هدیه کرده است.

در بالای طاق بزرگ این دروازه اطاقی تعبیه شده که دو قرآن نوشته شده به دست سلطان ابراهیم نوه شاهرخ تیموری در آن نگهداری می‌شده است. این دو قرآن که در اصطلاح آن را قرآن هفده‌ منی می‌نامیدند هم اینک در موزه پارس شیراز در معرض دید علاقه مندان قرار دارد و یکی از شاهکارهای نگارش کتاب آسمانی مسلمانان جهان به شمار می‌رود.

دروازه قرآن

به خاطر باران نتونستیم وارد بوستان خواجوی کرمانی شویم و به بازدید از مجمسه نصب شده پایین پله ها اکتفا کردیم.

خواجوی کرمانی

سفری به شیراز از نوع اردیبهشتی

سپس برای زیارت راهی شاهچراغ شدیم ...

قبل از رسیدن به شاهچراغ از مغازه های پشت ارگ کریم خان آبلیمو خریدیم.

شاه‌چراغ آرامگاه «میر سید احمد» ملقب به شاه‌چراغ، پسر موسی کاظم امام هفتم شیعیان است. این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده‌است و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی کاری‌های زیبایی است. درون حرم را با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده و انواع خط‌های زیبای فارسی و عرب
ی، تزیین کننده نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ها است.

شاهچراغ

سپس با راهنمایی آقای راننده برای صرف شام به سمت رستوران صوفی چنچنه حرکت کردیم. و بعد از آن به هتل برگشتیم.

رستوران صوفی

روز سوم :

از آنجائیکه سه نفر از همسفران ساعت 13.30 به مقصد تهران پرواز داشتند. صبح زود جهت بازدید از مسجد نصیر الملک حرکت کردیم.

مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری ارزنده ترین مسجد ایران و از دیدگاه ساختمان سازی به ویژه کاشیکاری و مقرنس بیمانند می باشد. این بنا به دستور میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک، که از اعیان و اشراف شیراز بود، ساخته شده است.

طبق گفته مسئولین مسجد بهترین زمان از بازدید از مسجد صبح زود و به ویژه زمستان است زیرا به علت زاویه تابش آفتاب و انعکاس نور خورشید از پنجره های رنگی مسجد به داخل فضای شبستان منظره ای بی نظیر و شگفت انگیز پدید می آید.

مسجد نصیر الملک

نکته قابل توجه اینجا بود که تقریبا 80 درصد بازدیدکنندگان از این مسجد افراد خارجی بودند .

سپس با سرعت هرچه تمام تر خودمون رو به باغ دلگشا رسوندیم . سابقه آبادانی و رونق باغ دلگشا به دوران پیش از اسلام و به دوره حکومت ساسانیان نسبت داده شده است. طبقه اول عمارت به موزه ای از اشیاء قدیمی و اسکناسهای مربوط به دوره قاجار و پهلوی و طبقه فوقانی به موزه ای از رادیوهای قدیمی اختصاص داده شده است. در اتاقی بین 2 طبقه آقایی به زیبایی مشغول نواختن ساز و آواز خواندن بود. در پاگرد هم عکسهایی از شیراز قدیم به ویژه مراحل ساخت دروازه قرآن به چشم می خورد. هنگام خروج از باغ و بازگشت به هتل از فروشندگان دم در باغ گل تازه چیده شده بهار نارنج خریداری کردیم.

فضای داخل عمارت باغ دلگشا

موزه اشیاء واقع در عمارت باغ دلگشا

نگهداری اسکناس های مربوط به دوران قاجار و پهلوی در عمارت باغ دلگشا

فضای باغ دلگشا از پنجره های طبقه فوقانی عمارت

موزه رادیوهای قدیمی واقع در عمارت باغ دلگشا

ساعت 12 به هتل بازگشتیم و یک دوست قدیمی عزیز را ملاقات کردم. سه نفر از همسفران ما برای رسیدن به پرواز راهی فرودگاه شدند و ما هم اتاق رو تخلیه کردیم.

هتل آپارتمان محل اقامتون ساختمانی نوساز و تازه تجهیز بود و از نظر نظافت اتاق ها و تختخواب ها و برخورد پرسنل در حد مطلوب و رضایت بخشی قرار داشت.

دوست شیرازی ما رو به رستوران شاطر عباس واقع در خیابان خاک شناسی برد. هزینه غذا برای هر نفر حدود 25000 شد. پس از صرف ناهار و تحویل بارمون از هتل به ایستگاه راه آهن رفتیم.

بر روی بلیط قطار حرکت به سمت تهران ساعت 16.45 درج شده بود. بنابراین ساعت 16 خودمون رو به ایستگاه قطار رسوندیم. و با کلی خاطره شیراز رو ترک کردیم. در طی مسیربرگشت تو قطار با دو خانم که از بلژیک به ایران سفر کرده بودند آشنا شدیم و در مورد دیدنی ها و جاذبه های ایران با هم صحبت کردیم و از مناظر مسیر حرکت قطار لذت بردیم. ساعت 7 صبح روز دوشنبه به تهران رسیدیم.

مسیر شیراز به تهران

-هزینه بلیط قطار و اقامت برای هر نفر: 254000 تومان

-هزینه تهیه بلیط برای هر یک از موزه ها و اماکن دیدنی : نفری 3000 تومان

-هزینه سفر شامل ورودیه، حمل و نقل برون و درون شهری و غذا برای هر نفر: 270000 تومان