سفرنامه روسیه-شهریور 95

سفرنامه روسیه-شهریور 95
ُ

راستش من همیشه از بخش سفرنامه سایت لست سکند خیلی استفاده کردم واسه همین تصمیم گرفتم تجربه خودم رو در سفر به روسیه در اختیار علاقمندان به سفر به این کشور زیبا قرار بدم. اول از همه اینکه باید بگم توی سفر به نکاتی برخوردم که توی هیچکدوم از سفرنامه ها بهش اشاره نشده بود که حتما توضیح میدم چون مطمئنم میتونه خیلی مفید باشه.

دوم اینکه این مطالب و نکاتی که گفته میشه نظر من و تجربه شخصی من هست و هر فردی آزاده که از این نکات استفاده کنه یا نکنه. ما تورمون رو از آژانس پارمیس سیر پارس که توی همین سایت آگهیش رو دیدیم، خریداری کردیم. از طرز برخورد کارکنان آژانس و نظم در کار اخذ ویزا و تهیه بموقع اون هم بسیار راضی بودیم. ولی عملکرد لیدرهای اونجا زیاد خوب نبود و ناهماهنگی های زیادی وجود داشت که در جای خود بهشون اشاره می کنم.

سفرمون رو از سن پترزبورگ شروع کردیم و پرواز ما ساعت 21:30 سه شنبه 2 شهریور 95 (8شب به وقت سن پترزبورگ) با هواپیمایی قشم ایر انجام شد. همه چیز به موقع انجام شد و ما بعد از 3 ساعت و 50 دقیقه پرواز به سن پترزبورگ رسیدیم. متاسفانه به دلیل جابجایی چمدون یکی از دوستامون با یه مسافر ایرانی دیگه، حدود ساعت 3 شب به وقت محلی به هتل رسیدیم. اینم تو پرانتز بگم که اونی که چمدون اشتباه برده بود از طرف فرودگاه جریمه شد که با هزینه رفت و آمدش حدود ششتصد هزار تومن هزینه کرد. پس مواظب چمدونهاتون باشین و اگه مدل خاصی نداره حتما براش نشونه بزارین تا در همون لحظه اول بتونین شناساییش کنین.

ما به هتل انگلتر رفتیم. خیلی هتل خوب و تمیزی بود و کارکنان اون هم به انگلیسی مسلط بودن و هم به برنامه های گردشگری شهرشون و کاملا میتونستن شما رو راهنمایی کنن. استخر و سونا و جکوزی هم داشت که به صورت رایگان قابل استفاده بود. اینترنت رایگان هم در اختیار مسافرین قرار داده میشد. توی اتاقها، اتو و کتری برقی نداشت ولی اگه درخواست می کردین براتون میوردن و آخر هم هزینه ای بابتش از ما دریافت نکردن. صبحانه هم تنوع زیادی داشت و با انواع ذائقه سازگار بود.

تصویر اتاق

روز اول ساعت 10 صبح برنامه تور ما شروع شد. تعدادی هم تور آپشنال به ما معرفی شد که خریداری کنیم که در موردشون توضیح خواهم داد. اول به باغ پترهوف رفتیم که خارج از شهر بود و کنار خلیج فنلاند بود. بین راه با معماری شهر اشنا شدیم که خیلی هم زیبا بود. در مورد مکانهای دیدنی زیاد توضیح نمیدم و فقط به نام مکانها اشاره میکنم. چون اولا برنامه های اکثر تورها شبیه به هم هستن و ثانیا مسیر گردشگری روسیه کلا یه مسیر تاریخی تعیین شده تا گردشگران با تاریخ روسیه اشنا بشن واسه همین توضیح تک تک مکانهای دیدنی به تفصیل ممکنه کسل کننده باشه.

باغ پترهوف

بعد از برگشت به شهر به یه رستوران قفقازی رفتیم و یه ناهار به سبک ایرانی خوردیم که خیلی هم خوشمزه بود. بعد از ناهار رفتیم صرافی برای تبدیل پول.

نکته1: حتما از ایران مقداری روبل با خودتون ببرین. ما روبل نداشتیم و حتی نمیتونستیم یه بطری آب بخریم. و متاسفانه لیدر ما بدون راهنمایی ما برای تبدیل پول حتی فرصت اینکار رو همون ابتدای صبح بما نداد و در جواب هم گفت که اومدین روسیه باید روبل میوردین با خودتون!

نکته2: بسیاری از صرافی هایی که ما دیدیم در هر دو شهر سنت پترزبورگ و مسکو بسیار ناعادلانه پول رو تبدیل می کردن بخصوص صرافی های هتل ها!

بعد از تبدیل پول، مسافران سیمکارتهاشون رو گرفتن و شارژ کردن ولی ما نگرفتیم چون اولا فقط یه سیمکارت خالی بود و شارژ و راه اندازیش حدود 500 روبل میشد. ثانیا هزینه مکالمه خیلی گرون بود و فقط میشد برای هماهنگی با همسفرا و لیدر ازش استفاده کرد.

یکی از تورهای آپشنال که از طرف لیدر به ما پیشنهاد شد تور گشت کشتی رود نوا بود که با شام حدود 60 دلار میشد. ما این تور رو خریداری کردیم به دلیل اینکه خیلی خسته بودیم و می خواستیم راحت این گشت رو بریم.

نکته: اگه خودمون میرفتیم هزینه 4 نفرمون شاید حتی کمتر از 60 دلار میشد. واسه همین پیشنهاد میکنم اگه میخواین از تور استفاده نکنین با همسفراتون اکیپ تشکیل بدین و خودتون برین. هم با هم بیشتر آشنا میشین و کلی بهتون خوش میگذره هم هزینه تون رو به طرز قابل توجهی کاهش میدین.

اول برای شام به یه رستوران که موسیقی زنده هم اجرا می کرد رفتیم. تا ساعت 23:30 دقیقه اونجا بودیم و بعدش به کشتی رفتیم و تا ساعت 2 بامداد اونجا بودیم. خیلی زیبا بود پل های رودخانه نوا هم که از ساعت 1:30 یکی یکی با فاصله های 5 الی 10 دقیقه بازشدن تا کشتی های باری عبور کنن.

برنامه روز دوم ما خیلی فشرده بود. برنامه ما از میدان نیکلای دوم که کمی پایینتر از هتلمون بود شروع شد. بعد از توضیحات لیدر به سمت ساختمون گمرک رفتیم. بعد از اون کلیسای کازان رو دیدیم که کلیسای جامع شهره و یکی از مهمترین کلیساهای کشور محسوب میشه که هنوز هم محل عبادته. اونجا هم جیب یکی از همسفرامونو زدن و خاطره بدی شد براش.

کلیسای کازان

نکته1: توصیه میشه لباس مناسب بپوشین چون بیشتر گردشهای روسیه شامل یه مکان مذهبی هم میشه و اونها به احترام گذاشتن به مکانهای مذهبی با پوشش مناسب خیلی معتقد هستن.

نکته2: توی کلیساها نباید با همراهاتون صحبت کنید یا سروصدا و همهمه ایجاد کنید. همچنین عکس گرفتن هم نوعی بی احترامی محسوب میشه.

بعد از بازدید از کلیسا به یه مرکز خرید رفتیم که خیلی عالی بود و بعد از اون هرجا توی سن پترزبورگ و مسکو رفتیم بیشتر به این نتیجه رسیدیم که هم قیمتهاش و هم کیفیت جنس هاش خیلی خوب بود. این هم از جمله نکاتی بود که توی سفرنامه ها ندیده بودم که به این مرکز خرید اشاره بشه.

مرکز خرید مناسب در سن پترزبورگ

سوغات روسیه همونجور که میدونید سنگ کهربا،ماتروشکا (همون عروسکهای تودرتو) و تخم مرغهای زینتی هست. بنظرم جز اینها و شکلات که واقعا قیمتش و کیفیتش مناسب هست هیچ چیز دیگه نخرید. چون روسیه صنعت پوشاکی مثل ترکیه نداره که بشه لباسهای خاص پیدا کرد. اونجام لباسهای مارکهای ترکیه ای، فرانسوی و .. رو داره که خیلی هم گرونتره پس توصیه میکنم وقتتون رو با چرخیدن توی مراکز خرید تلف نکنید. این نکته ای بود که بهش اشاره شده بود ولی من متاسفانه نتونستم رعایت کنم و هرچی پیش میرفتم بیشتر متوجه میشدم که اشتباه کردم.

بعد از صرف ناهار به سمت موزه ارمیتاژ حرکت کردیم، یه موزه باشکوه که گفته میشه بعد از لوور بزرگترین موزه جهان هست. مسیر گردشگری که ما رو بردن متاسفانه بیشتر شامل تمدنهای یونان و مصر و نقاشیهای داوینچی و رامبراند بود. ولی بعدها شنیدیم که مسیر اصلی گردشگری توی این موزه، مسیر آشنایی با تاریخ روسیه هست. . گشت ما همچنین بمدت 1 ساعت طول کشید درحالی که اگه بخواین چندتا سالن رو خوب ببینین باید حداقل 4 ساعت وقت بزارین. ولی متاسفانه لیدر ما برنامه اون روز ما رو کامل فشرده کرد تا روز بعدش بتونه تورهای آپشنال ببره. درصورتی تور آپشنال روز بعد، یه برنامه نیمه وقت بود. پس نکته این که قبول نکنین آرمیتاژ رو خیلی کوتاه و با عجله ببینین چون واقعا زیبا هست!

بعد از آرمیتاژ به جزیره خرگوش ها یا همون قلعه پتروپاول، جایی که همه تزارها و پترکبیر دفن شدن رفتیم.

بعد از برگشت با همسفرامون به خیابون نفسکی رفتیم. یکی از خیابون های اصلی که هم زیباست و هم محل وقوع رویدادها و گردهماییهای تاریخی شهرشون هست. مراکز خرید خیلی زیادی نداره و قیمتها هم بالاست. فقط جاییه که یه گشتی بزنین و از حال و هوای این خیابون در شب و معماری زیبای اون لذت ببرین.

روز آخر اقامتمون در سن پترزبورگ تصمیم گرفتیم به دهکده پوشکین (یا دهکده تزارها) بریم. هتل به ازای هر نفر 5000 روبل برای بردن به دهکده تزارها دریافت میکرد و لیدر خودمون هم باغ پاولفسکی (اگه اشتباه نکنم) رو پیشنهاد میدادن به مبلغ 70 دلار. ولی پوشکین یا دهکده تزارها رو گفتن شلوغه و بلیطش پیدا نمیشه، خارج از شهره و ... و نبردن. بعدا فهمیدیم که اون باغی که میخواستن ببرن کلا چندتا ایستگاه اتوبوس با هتل ما فاصله داشت و متاسفانه کل اون روز رو برای بردن به اون باغ خالی کردن که ما مجبور شدیم زمان کمی رو در ارمیتاژ باشیم....بگذریم...

حدود 20 نفر بودیم و یکی از همسفرای ما خودش لیدر ما شد و تصمیم گرفتیم که با راهنمایی اون با مترو و اتوبوس بریم اونجا. از ایستگاه مترو بلیط رو به مبلغ 35 روبل خریداری کردیم و با مترو تا جلوی دفتر حزب کمونیست رفتیم و از اونجا با مبلغ 40 روبل، مینی بوس سوار شدیم و مستقیم رفتیم پوشکین. با راننده صحبت کردیم که بیاد دنبالمون و همه ما رو دربستی در ازای 2000 روبل به هتل برگردونه ولی تو برگشت زد زیر حرفش و مارو تا ایستگاه مترو رسوند با این توجیه که مینی بوس اجازه نداره توی شهر بره. پس اگه خواستین همچین کاری بکنین حتما باهاش طی کنین که میتونه تا دم هتلتون ببره یانه. اینجوری ما دوبرابر و نیم در مقایسه با رفت بهش پول دادیم ولی نهایتا مارو تا همونجایی برد که سوار کرده بود.

در مورد مترو هم باید این نکته رو یادآور بشم که چه توی نقشه چه تابلوها اسامی تمامی ایستگاهها به زبان روسی نوشته شده و در ایستگاهها هم نام ایستگاه به زبان روسی هم اعلام میشه. پس یه نقشه دستتون بگیرید، از ریسپشن های هتلتون که انگلیسی بلدن محل دقیق پیاده شدن رو بپرسید و علامت گذاری کنید و وقتی سوار شدین ایستگاه ها رو بشمرین و مواظب باشین که شمارش از دستتون نره که اول دردسره! حالا باید بگردین کسی رو پیدا کنین که لااقل بتونه بهتون بگه که کجایین!

خلاصه که ما به پوشکین رفتیم و اونجا بجز باغش حدود 24 جای دیدنی داره ولی ما فقط بلیط کاخ کاترین رو خریدیم که زیباترین بخش دهکده هست. لازمه که بگم هرجایی رو بخواین ببینین باید بلیط باغ رو هم خریداری کنین چون بهرحال باید از باغ عبور کنین و به اون محل برسین. بلیط باغ 120 روبل و بلیط کاخ کاترین 1000 روبل بود. خلاصه با محاسبه هزینه های رفت و برگشت، هزینه چهار نفر ما حدود 5320 روبل شد که در مقایسه با مبلغ پیشنهادی هتل، بسیار به صرفه بود.

وقتی هم به کاخ کاترین رفتین اتاق کهربا و اتاق طلا رو ازدست ندین. اتاق کهربا هشتمین جای عجیب جهانه که به دستور کاترین همه دیوارهاش با کهربا تزیین شده و عکاسی هم در اونجا ممنوعه.

ورودی دهکده تزارها

اتاق طلا

بعد از برگشت از پوشکین، به یه رستوران نزدیک هتل رفتیم و غذا خوردیم. ماهی و اسپاگتی که هم خیلی خوشمزه بود و هم قیمتش مناسب بود. و برای هرنفر به واحد پول خودمون حدود 40000تومان شد.

ماهی و اسپاگتی پخته شده به سبک روسی

بعد از صرف غذا به کلیسای آیزاک رفتیم که روبروی هتل بود و دو بخش موزه و بازدید از گنبد رو داشت که ما فقط بلیط گنبد رو خریداری کردیم به مبلغ 300 روبل. گفته شده که این دومین گنبد بلند جهان و بلندترین مکان سن پترزبورگ هست و ما حدود 300 پله رو طی کردیم تا به بالای اون رسیدیم.|

نمای شهر سن پترزبورگ از گنبد کلیسای آیزاک

روز بعد برای رفتن به مسکو پرواز داشتیم. شب وسایلمونو جمع کردیم و آماده شدیم تا هشت صبح فردا به طرف فرودگاه حرکت کنیم. صبح روز بعد به فرودگاه رفتیم و از حدود 43 نفر اسم 13 نفر از جمله ما، در لیست پرواز نبود! بعد از بررسی هایی که لیدر ما انجام دادن متوجه شدیم که پرواز ما یک ساعت بعد از گروهمون یعنی ساعت 12 قراره انجام بشه. لیدر ما با ما خداحافظی کرد و گفت که منتظر گروه بعدی باشیم و به محض رسیدن به مسکو از مسئول استقبال فرودگاهی بخوایم ما رو پیش اونا ببره.

ما منتظر شدیم و فهمیدیم که پرواز ما ساعت 13:30 قراره انجام بشه و ما از ساعت 9 صبح تا موقع پرواز توی فرودگاه علاف شدیم! نه تونستیم استراحت کنیم و نه زودتر به مسکو برسیم تا روزمون از دست نره! و این واقعا به دلیل عدم هماهنگی و بی مسئولیتی بعضی از لیدرها ممکنه اتفاق بیفته! بعد از رسیدن به اونجا هم گفتن که ما کلا گروهمون عوض شده و بازهم ناهماهنگی بعدی! خلاصه با کلی کشمکش ساعت 7 عصر به هتل آیرواستار رسیدیم.

دیگه فرصتی نمونده بود فقط اتاقهامون رو تحویل گرفتیم و آدرس کی اف سی رو توی یه مرکز خرید نزدیک اونجا گرفتیم تا بریم و اونجا شام بخوریم. اونجا شاممون رو خوردیم و چرخی زدیم و مقداری خرید کردیم. و بعدا فمیدیم که بهترین مکان برای خرید پوشاک همونجا بوده و قیمتهای بسیار مناسبی داشت. حتما آدرسش رو میزارم اگه مجبور بودین خرید کنین اونجا برین.

مرکز خرید AviaPark

آدرس مرکز خرید آویاپارک

روز دوم به سمت تپه گنجشک ها و دانشگاه مسکو حرکت کردیم. لیدر ما شخصی بود به نام حمید بسیار خوش برخورد و صبور و دارای دانش کافی در مورد مکان های دیدنی. این شخص با ما در طول سفر خیلی خوب همکاری کرد و من بشدت این فرد رو توصیه میکنم که اگه حق انتخاب داشتین از تورتون بخواین که لیدرتون باشه. بعد از دانشگاه به میدان پیروزی و بعد از اون هم به کلیسای عیسای منجی رفتیم و بعد از اون هم برای صرف ناهار.

بعد از ناهار از متروی مسکو دیدن کردیم که حدود 100 سال پیش ساخته شده و حدود 230 ایستگاه داره و حدودا 480 کیلومتر هم طولش هست. جذابیتش در قدیمی بودنش هست و اینکه هر ایستگاهی معماری و تزیینات خاص خودش رو داره. سرعتش هم خیلی بالا هست.

بعدش به هتل رفتیم تا برای فولک شوی معروف مسکو حاضر بشیم. مبلغ پیشنهادی تور حدود 60 دلار بود. ما میتونستیم خودمون بریم ولی همسفرای من ترسیدن که بلیط گیرمون نیاد و با توجه به اینکه ریسپشن های هتل هم اطلاعات کافی نداشتن و درست راهنمایی نمیکردن ما مجبور شدیم از تور استفاده کنیم ولی انصافا ردیف سوم رو برای ما خریداری کرده بودن که بسیار دید خوبی داشت. حتما به لیدرتون تاکید کنین که جای خوبی روبراتون رزرو کنه چون توی این نمایش حتما باید صورت افراد رو درست ببینید. اینم بگم که دوستانی که خودشون اومده بودن هم تونستن بلیط تهیه کنن و حدود 35 دلار به ازای هر نفر هزینه کرده بودن.

روز بعدی برنامه ما بازدید از کلیسای واسیلی، میدان سرخ و کاخ کرملین بود. متاسفانه نتونستیم به مقبره لنین بریم چون دوشنبه بود و اونجا دوشنبه ها بسته هست. پس حتما با لیدرتون هماهنگ کنین که روزی غیر از دوشنبه شما رو به اونجا ببره. بعد از بازدید از این بخش ها تور به هتل برگشت و من و دوستم تصمیم گرفتیم به قبرستان معروف مسکو بریم. از لیدرمون آدرس رو گرفتیم و با مترو به اونجا رفتیم. بلیط مترو در مسکو 50 روبل و بلیط قبرستان 600 روبل بود.

از اونجا با مترو به خیابون آربات قدیم رفتیم که یه خیابون قدیمی در مسکو هست و چیزی شبیه به خیابون استقلال در استانبول هست که با طاق گل تزیین شده و شب های قشنگی داره. البته میگن شب تا دیروقت اونجا موندن خطرناکه و اگه شب خواستین برین گروهی برین.

همه به ما توصیه کرده بودن اونجا سوغاتی بخریم درحالی که در مقایسه با اون فروشگاهی که توی سن پترزبورگ بهش اشاره کردم قیمت ها بسیار بسیار بالا بود. با توجه به اینکه از اونجا قیمت داشتیم با کلی چونه زدن تازه قیمت رو به نزدیک قیمت اونجا رسوندیم و خرید کردیم. پس اصلا مناسب خرید نیست. بعد از اون میخواستیم به گشت کشتی مسکو بریم که بلیطش 400 روبل بود ولی خیلی خسته بودیم و برگشتیم به هتل. فردای اون روز قرار بود به پارک هوافضای مسکو و آکواریوم بریم ولی از اونجایی که همسفرای من خیلی خسته بودن تصمیم گرفتیم که به همون مرکز خرید پشت هتل بریم تا اونجا خریدهاشون رو انجام بدن.

با توجه به اینکه شب پرواز داشتیم و لیدرمون قرار بود مارو به مرکز خرید مگا در نزدیکی فرودگاه ببره من خیلی خودمو برای خرید خسته نکردم به این امید که مگا خرید کنم ولی کاملا اشتباه کردم چون اونجا بسیار بسیار گرون بود و فقط تونستیم از فروشگاه زنجیره ای کنارش شکلات بگیریم. که انصافا شکلات هاش هم با کیفیت و قیمت مناسب بود.

خلاصه بعد از همه چالش های روز آخر به فرودگاه رسیدیم و متوجه شدیم پروازمون 4 ساعت تاخیر داره و تا 4 صبح توی فرودگاه منتظر پرواز نشستیم.

در آخر بهتر میدونم چند نکته رو یادآوری کنم:

درخصوص زبان انگلیسی: بسیاری از روس ها حتی جوونهاشون زبان انگلیسی رو اصلا حتی در حد چند جمله بلد نیستن. پس چندتا جمله کلیدی یا حداقل الفباشون رو یادبگیرین تا بتونین لااقل تابلوهای اسم خیابون یا ایستگاه های مترو رو بخونین. چون حتی تابلوهای بانک ها و صرافی هاشون هم به زبان روسی بود. و من واقعا فکر نمیکردم توی یه کشور پیشرفته با چنین مشکلی مواجه شم.

رستوران: غذا رو در رستوران های کی اف سی و مک دونالد بخورین چون رستوران هایی که غذای روسی سرو میکنن هم گرونه و هم مشخص نیست که با ذائقه شما سازگاری داشته باشه. رستوران های کوچیک که صندلی هاشون رو توی خیابون چیدن هم قیمتشون مناسبه. توی رستوران های قفقازی هم چه توی سن پترزبورگ چه توی مسکو میتونین غذای ایرانی بخورین ولی از حدود قیمتش اطلاعی ندارم چون ما با تور اینجا ها رو رفتیم.

سوغاتی: سوغاتی اصلی همونطور که گفتم ماتروشکا، کهربا و تخم مرغ تزیینی هست. کهربا که قیمتش بالاست و از 100هزارتومن تا چندین میلیون تومن هست. ماتروشکا هم که از 40000تومن تا چندمیلیون تومن قیمت گرفتیم و تخم مرغ هم از حدود 160000تومن به بالا قیمت گرفتیم. در هر صورت پیشنهاد اکیدم اینه که از همون فروشگاهی که توی سن پترزبورگ معرفی کردم بخرین. یه بازارچه هم به نام Izmailovsky نزدیک ایستگاه متروی Partizanskaya مسکو هست که گفتن قیمت کهرباهاش حتی از اونی که معرفی کردم مناسبتره ولی اون روزی که ما میخواستیم بریم تعطیل بود پس حساب کتاب نداره و سوغاتی رو به مسکو واگذار نکنید و اگه تونستین برین اونجا برای خودتون خرید کنین. مگا هم خیلی گرون بود و اونجا از فروشگاه زنجیره ای آشان فقط میتونین شکلات بخرین.

استفاده از تور یا ....؟ : نکته ای که در روسیه وجود داره مشکل زبان هست. چون به انگلیسی نمیتونن صحبت کنن و تمامی تابلوهاشون به زبان روسی هست یه مقدار اینکه خودتون برین مشکل میشه. از طرف دیگه اگه ریسپشنهای هتلتون یا لیدرتون خوب نباشن شما رو راهنمایی نمیکنن که خودتون برین تا شما مجبور شین از برنامه های آپشنال اونها استفاده کنین. بهرحال نشدنی نیست و بنظر من اگه محدودیت هزینه دارین میتونین با کمی تلاش خودتون برین. فقط باید همونطوری که توضیح دادم از مترو و اتوبوس استفاده کنین. و بدون شک اینکار بشدت هزینه های شما رو پایین میاره.

نکته بعدی اینه که تورها اکثرا شما رو خیابون و میدون و .. کلا بیشتر جاهایی میبرن که ورودی پرداخت نکنن. مثلا بسیاری از موزه ها رو فقط از بیرون بهتون نشون میدن. پس اگه با چنین چیزی مواجه شدین خیلی سخت نگیرین چون با اینکه کارشون منصفانه نیست ولی اگه بخواین تک تک جاها رو کامل ببینین باید حداقل 10-12 روز رو به سفرتون برای هر دوشهر اختصاص بدین و یک هفته واقعا زمان کمی هست.

در پایان امیدوارم مطالبم برای اونایی که قصد سفر به روسیه رو دارن مفید بوده باشه.