باکو، سرزمین باد و آتش (سفرنامه)

باکو، سرزمین باد و آتش (سفرنامه)
03 آبان 1395 13:34

تقریبا وسط های تیر ماه بود که من و همسرم تصمیم گرفتیم دومین سفر خارجی مون رو به یکی از شهرهای ساحلی ترکیه بریم، همین که در حال تحقیق و بررسی بودیم ناگهان در ترکیه کودتا شد و همه چی بهم ریخت، در طول این مدت به مقصدهای دیگری فکر می کردم تا اینکه باکو توجه ی من رو جلب کرد در همین بین نیز از طریق یکی از دوستان با یک گروه گردشگری با مدیریت آقای یوسفی آشنا شدم که دقیقا تو همون تاریخی که ما امکان سفر داشتیم تور باکو به صورت زمینی برگذار می‌کردند. پس اینجوری شد که تصمیم گرفتیم بهشون ملحق بشیم.

با خودم گفتم خوب مثل سفرهای قبلی کلیه ی اطلاعات گردشگری رو از اینترنت در میارم و در باکو ازشون جدا میشیم و خودمون همه جا رو می گردیم ولی وقتی در طول مسیر با اعضای گروه آشنا شدم نظرم عوض شد و بیشتر تمایل داشتم تا جایی که امکان داشت به صورت گروهی گردش کنیم بخصوص اینکه قیمت تورهای داخلی آقای یوسفی نیز آنقدرها با قیمت واقعی تفاوت نداشت، در باکو نیز لیدر محلی (آقا داوود) منتظر ما بود که ظاهرا کلیه هماهنگی ها از قبل با ایشان انجام شده بود.

در ابتدا سعی می کنم نتیجه ی تحقیقاتم رو در اختیار شما قرار بدم و بعد از اون سفرنامه رو به صورت روز به روز شروع کنم

حمل و نقل:

برای حمل و نقل در باکو سه گزینه دارید 1- مترو 2- اتوبوس 3- تاکسی

هزینه ی مترو و اتوبوس بسیار ارزان هست (20 قاپیک) ولی مترو کل شهر را پوشش نمی دهد و اتوبوس هم در مسیرهای مشخصی حرکت می کند به طوری که ممکن است مجبور شوید برای رفتن به یک مقصد خاص چند اتوبوس عوض کنید برای استفاده از مترو می توانید از نقشه ی زیر استفاده کنید

نقشه ی متروی باکو

و برای استفاده از اتوبوس نیز می توانید از وب سایت های زیر کمک بگیرید، به کمک این وب سایت ها شما می توانید مسیر حرکت هر شماره اتوبوسی را متوجه شوید، همچنین می توانید متوجه شوید چه شماره اتوبوس هایی در ایستگاه مورد نظر شما توقف می کنند و سپس به کجا می روند (در باکو در بالای هر اتوبوسی شماره ای درج شده است که مشخصه مسیر آن می باشد.)

wikiroutes.info/en/baku

www.bakubus.az/en

استفاده از تاکسی بسیار راحت و آسان هست به طوری که در جلوی اکثر هتل ها، چهار راه ها و مکان های دیدنی تاکسی موجود است، تاکسی ها شبیه تاکسی های لندن می باشند و ظرفیت 5 نفر را دارند نرخ منصفانه در مسیرهای معمولی 5 منات هست و در مسیرهای طولانی تر تا 7 منات (من فقط یک بار بالای 5 منات به تاکسی پرداخت کردم.)

بازدید از اماکن گردشگری:

توصیه بنده به شما اینه که قبل از سفر از طریق سایت هایی که بانک گردشگری هستند لیست کلیه ی مکان های دیدنی باکو را جمع آوری کنید و پس از اون یک تصویر از آن مکان دیدنی و موقعیت اش بر روی نقشه را در گوشی خود ذخیره کنید

برای اینکار من سایت tripadvisor.com رو پیشنهاد می کنم، در صورت تمایل می توانید از لینک زیر استفاده نمایید، در این لینک کلیه ی مکان های دیدنی باکو به همراه تصاویر و موقعیت آن ها بر روی نقشه بر اساس رتبه ی کاربران tripadvisor لیست شده است

دلیل این توصیه من اینه که شما بدون اینکه نیاز باشه ترکی صحبت کنید تنها با نشان دادن عکس یا نقشه ی اون مکان به راننده تاکسی، می توانید از اون بخواهید شما را به آنجا ببرد، به همین آسانی! این کار را حتما برای هتل خود نیز انجام دهید (علاوه بر داشتن کارت هتل) در طول سفر چندین بار این اتفاق افتاد که تاکسی مسیر را اشتباه رفت و وقتی من آدرس هتل را بر روی نقشه به راننده نشان دادم تازه متوجه مسیر صحیح شد.

استفاده از برنامه نقشه ی آفلاین با قابلیت اتصال به GPS هم توصیه می شود نمونه های زیادی از این جور نرم افزارها موجود می باشد که من به شما برنامه Yollar را پیشنهاد می کنیم برای دانلود و نصب آن بر روی گوشی خود تنها کافی است که عبارت Yollar Baku را در گوگل جستجو کنید، این برنامه قابلیت نمایش سه بعدی ساختمان های باکو را نیز دارد، به کمک این برنامه هیچوقت در باکو گم نمی شوید

تور مجازی:

شاید شما هم از اون دسته از توریست هایی باشید که دوست دارید قبل از سفر و رفتن به مکان های دیدنی و گردشگری گشتی مجازی در آن بزنید، برای این کار دو سایت رو به شما پیشنهاد می کنم که این امکان رو بهتون میدن که توری مجازی به اکثر مکان های معروف باکو یا آذربایجان داشته باشید

www.360.az

www.baku3d.az

تفریحات دریایی:

موضوع مهم دیگه ای که لازم است ذکر کنم در مورد دریا در باکو هست، کلا ساحل باکو صنعتی است و امکان شنا در آن وجود ندارد و برای استفاده از تفریحات آبی و دریایی می بایست به مناطق زیر که در نزدیکی باکو هستند مراجعه نمایید

1. AF Hotel در منطقه ی نوخانی
2. Aqua Park Shikhov که در جاده ی salyan sossesi در سه کیلومتری مسجد بی بی هیبت قرار گرفته است
3. Amburan Beach Club در منطقه ی Bilgah
4. Dalga Beach Aquapark Resort در منطقه ی Mardakan

مراکز خرید:

1. مرکز خرید 28Mall: در نزدیکی متروی 28Mall و پارک حیدر علی اف قرار گرفته، همه جور برند اینجا پیدا میشه از lcwaikiki گرفته تا zara و mango ، همچنین در طبقه ی چهار اون فودکورت قرار داره و در طبقه ی پنج هم یکی از بهترین سینماهای باکو

www.mall28.az

2. مرکز خرید ParkBulvar: این مرکز خرید روبروی هتل هیلتون در داخل بلوار باکو قرار گرفته و در زمان گردش در بلوار می توانید سری هم به اینجا بزنید، در این مرکز خرید هم علاوه بر فودکورت شش سالن سینما وجود دارد

www.parkbulvar.az

3. مرکز خرید PortBaku: ظاهرا جدیدترین و بزرگ ترین مرکز خرید باکو هست و فقط برندهای خیلی معروف اینجا شعبه دارن، میشه گفت باکلاس ترین مرکز خرید باکو هست و بخاطر همین هم، جنس های موجود در اون قیمت بالایی دارند

www.portbakumall.az

4. مرکز خرید MetroPark: در کنار متروی narimanov قرار گرفته، همه جور برند اینجا پیدا میشه، در طبقه پنجم و ششم یک مرکز بازی و تفریح هم وجود داره

www.metropark.az

5. بازار Sadarak: در این بازار که خارج شهر قرار گرفته همه جور جنس از بی کیفیت تا با کیفیت پیدا میشه و گشتن در اون بخاطر بزرگی وقت زیادی می خواد و در کل ارزش خرید جزئی رو نداره در کل پیشنهاد می کنم بیش از یک نصف روز رو صرف خرید نکنید و بیشتر وقت تون رو به گردش و تفریح در باکو اختصاص بدید، برای مشاهده ی لیست برندهای هر مرکز خرید به وب سایت آنها مراجعه نمایید، در تمامی مراکز خرید فودکورت و یک سوپر مارکت بزرگ به جهت تهیه ی مایحتاج روزانه وجود دارد

ساعت کاری مراکز خرید 10 تا 22 و سوپر مارکت ها 9 تا 22 می باشد و معمولا رستوران ها و فست فوت ها تا زمانی که مشتری دارند باز می باشند

اپرا و باله:

شهر باکو از نظر هنرهای نمایشی (اپرا و باله) در منطقه شناخته شده است متاسفانه در زمان حضور ما هیچ برنامه ای در باکو اجرا نمی شد و من این موضوع رو از طریق سایت https://www.citylife.az چک کرده بودم، پس در صورتی که به این نوع برنامه ها علاقه دارید قبل از سفر حتما این سایت رو بررسی کنید

روز اول سفر ما از ساعت 6 بامداد روز 28 مرداد 1395 به همراه یک گروه گردشگری از بوستان ملت شهر رشت شروع شد پس از طی 3 ساعت به پایانه ی مسافربری شهر آستارا رسیدیم، در بدو ورود مشاهده ی شلوغی و بی نظمی موجود ما را که تا کنون تجربه ی سفر زمینی خارجی را نداشتیم آزار میداد، با توجه به تابلوی نصب شده در طرف ایرانی ساعت کاری مرز از 9 تا 21 بود ولی در ورودی سالن ترانزیت در ساعت 9:20 باز شد،

قبض عوارض شهرداری رو از باجه بانکی تهیه کردیم و وارد سالن شدیم، خلاصه مراحل کنترل و ممهور شدن پاسپورت ها انجام شد و از ساختمان ایرانی خارج شدیم و با طی کردن مسیر مرزی ایران آذربایجان از روی پلی که بر روی رودخانه ارس وجود داشت وارد پایانه ی آذربایجان شدیم.

سالن مسافری پایانه مرزی آستارا

نکته ی 1: از آنجایی که بانک ملی در پایانه ی مسافربری تنها یک باجه دارد حتما عوارض خروج از کشور را در شهر خود پرداخت کنید وگرنه ممکن است مجبور شوید ساعت ها در صف پرداخت عوارض خروج منتظر بمانید

نکته ی 2: در مسیر ورود به ساختمان پایانه مرزی (همچنین در زمان بازگشت) دلالانی هستند که از شما می خواهند کالایی را به آن سمت مرز ببرید و بابت این کار نیز دستمزدی برای شما در نظر می گیرند، برای حفظ امنیت خود بدون توجه از کنارشان رد شده و با آن ها، هم صحبت نیز نشوید

در پایانه ی آذربایجانی نظم بهتری برقرار بود ولی کنترل پاسپورت ها بسیار کند انجام میشد، خوشبختانه بر خلاف مطالبی که در مورد فساد و رشوه مامورین مرزی آذربایجانی شنیده بودم (که اکثرا نیز مربوط به سال های گذشته بود) هیچ درخواستی از ما نشد

پس از اینکه کار کنترل روادید و بار کلیه اعضای گروه تمام شد از ساختمان خارج شده و پس از طی مسافتی از بین دلالان آن سمت مرز سوار ون بنزی شدیم که از قبل در آنجا منتظر ما بود، ون رزرو شده متصل به اینترنت وایرلس بود این موضوع باعث خوشحالی کل گروه شد

نکته ی 3: با توجه به اینکه مسیر آستاراخان تا باکو پر از دست انداز است ترجیحا از سواری یا اتوبوس استفاده نمایید

ون در ساعت 11:15 پس از سوار شدن کلیه ی همسفران و گذاشتن چمدان ها در یک سواری (به دلیل محدود بودن جای بار) حرکت کرد مسیری که 6 ساعت 30 دقیقه تا هتل به طول انجامید که البته 2 ساعت آن صرفا به جهت استراحت و صرف ناهار بود!

ابتدای مسیر مثل روستاهای استان گیلان بود ولی هرچه که به باکو نزدیک تر می شدیم طبیعت سرسبز کنار جاده جای خود را به خشکی میداد و پوشش گیاهی منطقه تغییر محسوسی داشت در طول مسیر (حتی در حاشیه ی باکو) از نظر شهرنشینی بافت جالبی وجود نداشت احساس می کردیم در حال گذر از روستاهای دورافتاده ی ایران هستیم ولی وقتی وارد خود باکو شدیم کلا همه چی تغییر کرد شهری بسیار زیبا، تمیز و مدرن، به طوری که احساس می کردیم در داخل یک شهر اروپایی هستیم

هتل ما قفقاز باکو اسپورت، هتلی بسیار شیک و تمیز بود به طوری که وقتی اتاق خود را تحویل گرفتیم بخشی از خستگی سفر ما رفع شد، در صورت تمایل به مطالعه ی نقد و بررسی این هتل که توسط اینجانب نوشته شده است می توانید از لینک زیر استفاده نمایید

نقد و بررسی هتل قفقاز باکو اسپورت

هتل قفقاز باکو اسپورت

پس از اندکی استراحت و باز کردن چمدان و چیدن وسایل، برای صرف شام در رستوران شاه و بررسی و خرید از هایپر مارکت نپتون (که از قبل اینها را از طریق اینترنت نشان کرده بودم) از هتل خارج شدیم.

نکته ی 4: قیمت در سوپرمارکت های نپتون به مراتب پایین تر از سایر سوپرمارکت ها بود بخاطر همین خرید سوغاتی از این مکان را به همه پیشنهاد می کنم برای مشاهده ی شعبه های نپتون بر روی نقشه و آدرس آن ها می توانید از لینک زیر استفاده نمایید

شعبه های نپتون

پس از طی 10 دقیقه پیاده روی مطابق با نقشه ی گوگل ناگهان در آن سمت خیابان رستوران شاه و فروشگاه نپتون را مشاهده کردیم (که البته بانک زمین در بین آنها قرار داشت) تصمیم گرفتیم ابتدا چرخی در نپتون بزنیم سپس برای خوردن شام اقدام کنیم

ورودی رستوران شاه از نمای دور

نکته ی 5: در اکثر سوپرمارکت ها در صورتی که کیف بزرگ یا کوله پشتی داشته باشید باید آن را در قفسه ای مخصوص قرار دهید و حق بردن آن را به داخل ندارید که نپتون هم از این موضوع مستثنی نبود

بعد از اینکه خرید اندکی در آنجا کردیم تصمیم گرفتیم روز آخر برای خرید سوغاتی دوباره به اینجا بیایم و از اونجایی که دیگه خیلی گرسنه بودیم از نپتون خارج و وارد رستوران مورد نظرمون شدیم رستوران شاه (که اسم آن به دلیل شاه اسماعیل صفوی انتخاب شده است) مانند عکس های آن در اینترنت بسیار زیبا بود و به سبکی قدیمی تزئین شده بود لحظاتی بسیار خوبی در این رستوران داشتیم بخصوص آنکه یکی از پیشخدمت های آن رستوران تسلط به زبان انگلیسی داشت و با توضیحاتش ما را راهنمایی می کرد، هزینه ی غذا در این رستوران نیز بسیار مناسب بود به طوری که یک وعده استارتر (چیزی شبیه بادمجان شکم پر) و یک پرس دلمه و یک پرس کباب به همراه نوشیدنی و پس از آن صرف چای با باقلوا 25 منات برای ما هزینه داشت که با توجه به برخورد مناسب پیشخدمت آن رستوران 5 منات نیز به عنوان انعام به ایشان پرداخت کردم

نکته ی 6: برای حفظ اعتبار ایران و ایرانی در صورتی که رستورانی تشریف می برید که به شما خدمات و سرویس عالی ارائه می دهند حتما مبلغی را به عنوان انعام در نظر بگیرید پس از خروج از رستوران به دلیل خستگی راه و بی خوابی شب گذشته تصمیم گرفتیم برای استراحت و آمادگی به جهت تور شهری (که قرار بود فردا صبح انجام شود) به هتل برویم

روز دوم:

پس از صرف صبحانه سریعا به جهت تبدیل دلار به منات به هتل Boulevard Autograph (دقیقا روبروی هتل ما در نزدیکی دریا) که دستگاه تبدیل ارز با نرخ منصفانه داشت رفتم (در آن روز نرخ تبدیل 1.63 بود)

نکته ی 7: کار با دستگاه تبدیل پول بسیار آسان بود، ابتدا ارز را در محل مورد نظر قرار می دادید پس از آنکه اسکناس داخل دستگاه می رفت به شما اعلام می کرد که نوع ارز شما و مبلغ آن چقدر هست و به ازای آن چه مقدار منات دریافت می کنید، در پایان شما می توانستید با تایید این معامله منات مورد نظر را از دستگاه دریافت کنید

تور گشت شهری ما از پارک مفاخر شروع شد، پارکی زیبا در باکو که آرامگاه سیاست ‌مداران، دانشمندان و مفاخر بود، نکته ی جالب این آرامگاه این است که مجسمه ی هر یک از این شخصیت ها در بالای مزار آن نصب شده است، افراد معروفی مثل حیدر علی اف و رشید بهبودوف در این مکان دفن شده اند

مقبره حیدر علی اف که هر روز با گل تزئین می شود

بعد به سمت شهر قدیمی باکو (ایچری شهر) حرکت کردیم و از یکی از دروازه های آن وارد شدیم این بخش از شهر که با دیوارهای بلند محصور شده است از زمان های بسیار قدیم محل سکونت بوده است و در طول تاریخ حکمرانان مختلفی را به خود دیده از ساسانیان گرفته تا شیروانشاهان و عثمانیان

منجنیقی که برای محافظت از شهر از آن استفاده میشد

با گذر از کوچه پس کوچه های این شهر قدیمی و مشاهده ی دیوارهای بلند و قلعه هایی که برای محافظت از این شهر ایجاد شده بود به کاخ شیروان شاه رسیدیم (مجموعه ای که شامل قصر، مسجد، حمام، مخزن آب و چند مقبره است) کاخی که دیدن آن خالی از لطف نیست ولی در مقابل کاخ ها یا بناهای قدیمی موجود در شهر شیراز و اصفهان حرفی برای گفتن نداشت

نمایی از سر در کاخ شیروان شاه

بناهای داخل مجموعه ی کاخ شیروان شاه

ماکت شهر قدیمی باکو که قلعه ی دختر در آن مشخص است

نکته ی 8: در شروع مسیر مردی دست فروش را مشاهده خواهید کرد که آب معدنی فریز شده می فروشد به دلیل طولانی بودن مسیر حتما از ایشان این آب یخ زده را تهیه نمایید (به مبلغ 1 منات) در غیر این صورت در طول مسیر پشیمان خواهید شد

از کاخ شیروان شاه خارج شدیم و به سمت موزه ی کتاب های مینیاتوری حرکت کردیم، موزه ای که در آن کتاب های کوچک کشورهای مختلف دنیا جمع آوری شده بود که قسمت کوچکی نیز به این نوع از کتاب های ایرانی اختصاص داده شده بود

نمایی از داخل موزه ی مینیاتوری

پس از استراحت در کافه ای که روبروی Yay Gallery بود به قلعه ی دختر یا قیز قالاسی رفتیم، بنایی که یادگار دوران ساسانی است و یکی از مهمترین آثار تاریخی کشور آذربایجان می باشد این قلعه در قدیم نیایشگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان زیادی برای زیارت به آنجا می رفتند افسانه های زیادی نیز برای اسم این قلعه وجود دارد که قطعا لیدر شما آن را برایتان تعریف می کند

قلعه ی دختر

بر اساس صحبت های لیدر ظاهرا مبلغ ورودی قلعه ی دختر 8 منات بود ولی از بس که خسته بودیم توان بالا رفتن از پله های این قلعه را نداشتیم پس عکس های یادگاری را گرفتیم و به سمت در خروجی حرکت کردیم و پس از گذر از کنار موزه ی نظامی و سپس میدان فواره ها ناهار تور شهری را در طبقه ی آخر یک مرکز خرید خوردیم

نکته ی 9: برای خرید سوغاتی یا یادگاری می توانید از کیوسک ها و دکه هایی که در خیابان ورودی شهر قدیمی هست اقدام کنید (در سایر نقاط شهر این یادگاری ها به فروش نمی رسد و اگر هم پیدا شود قیمتی به مراتب بالاتر دارد) همچنین با کمی چانه زدن می توانید قیمت ها را اندکی نیز کاهش دهید.

گزینه ی دیگری که جز تور شهری ما بود بازدید از نمای موزه ی حیدر علی اف بود، پس به سمت موزه حرکت کردیم، معماری ساختمان بسیار زیبا و دیدنی بود عکس های خود را گرفتیم ولی متاسفانه به دلیل اینکه اتوبوس قصد حرکت به هتل داشت زمان کافی به جهت ورود به موزه را نداشتیم پس به ناچار سوار بر اتوبوس شدیم و بازدید از این موزه ی زیبا را به آینده سپردیم (مبلغ ورودی این موزه 15 منات بود)

نمای موزه ی حیدر علی اف

برای استراحت به هتل آمدیم و به پیشنهاد لیدر تور (آقا داوود) تصمیم گرفتیم شب برای شام به رستوران چاناکله (chanaqqala) که موسیقی زنده داشت برویم و توافق کردیم به ازای هر نفر 45 منات پرداخت کنیم، غذا نیز بر اساس توضیحات لیدر چند نوع پیش غذا، چند نوع کباب، نوشیدنی و دسر بود که بر روی میز چیده میشد

لحظه ی موعود رسید و وارد رستوران شدیم از آنکه که دیدیم آقا داوود یکی از بهترین میزها را برای ما رزرو کرده است بسیار خوشحال شدیم، رستوران دارای دو فضای سربسته و باز بود که به دلیل موسیقی زنده و جو شاد موجود اکثرا ترجیح می دادند در فضای باز بنشینند، به نوبت خواننده های مختلف بر روی سن می آمدند و چند آهنگی می خواندند و جای خود را به شخص دیگری می دادند در این بین به دلیل حضور چشمگیر ایرانیان نیز چند آهنگ ایرانی نیز پخش می کردند (بسیاری از دوستان این رستوران را به رستوران پروانه ارمنستان تشبیه می کردند) شب بسیار خوب و خاطره انگیزی بود و بنده با توجه به رزرو میز نزدیک سن از مبلغی پرداختی بسیار راضی بودم

روز سوم:

بر اساس برنامه ی قبلی به جهت استفاده از پارک آبی و دریا به سمت آف هتل (AF Hotel) که در منطقه ی نوخانی بود حرکت کردیم و پس از طی یک ساعت به آنجا رسیدیم ما برای این تور مبلغ 35 منات پرداخت کردیم که شامل ترانسفر رفت و برگشت و ورودی پارک آبی میشد (مبلغ ورودی به پارک آبی و دریا برای افراد خارج از هتل 15 منات بود)

هتل دارای چند استخر و چند سرسره مخصوص بزرگسالان بود و مکانی نیز برای تفریح کودکان در نظر گرفته شده بود، پارک آبی به دلیل کوچک بودن اصلا قابل مقایسه با سایرکشورها نبود (در سایر مناطق آذربایجان نیز وضعیت به همین شکل است) در ساحل نیز امکان اجاره ی جت اسکی به مبلغ 20 منات (ده دقیقه) وجود داشت

در دور استخرها و همچنین در ساحل به تعداد کافی تخت به جهت آفتاب گرفتن موجود بود؛ همچنین امکان سفارش غذا و نوشیدنی در محوته ی پارک آبی و دریا نیز وجود داشت، در صورت تمایل به استفاده از سیف باکس می بایست مبلغ 4 منات نیز پرداخت نمایید ولی بزرگ ترین عیب سیف باکس ها کلیدی بودن آن بود که همین موضوع احتمال گم شدن و پرداخت جریمه را بالا می برد

با توجه به علاقه شخصی به بحث گردشگری و هتل ها با سرک کشیدن در گوشه و کنار هتل و صحبت با اشخاصی که در آنجا ساکن بودند متوجه شدم که این هتل از کیفیت بالایی برخوردار نیست و اکثرا از نظافت و نبود امکانات و کثیفی اتاق ها ناراضی بودند، حال فاصله ی طولانی این هتل را نیز به باکو در نظر بگیرید! اکثر ایرانیان نیز گرفتار تبلیغ "هتل چهار ستاره ساحلی همراه با پارک آبی در باکو" شده بودند و خبر فاصله ی زیاد و سختی رفت و آمد تا باکو را نداشتند!

با توجه به ساعت کاری پارک آبی (از ساعت 10 تا 20) بنده یک تور نیم روزی به این مکان یا سایر مناطقی ساحلی اطراف باکو را به شما پیشنهاد می کنم نکته ی 10: ورود غذا و نوشیدنی به پارک آبی آف هتل ممنوع می باشد، البته هدف این است که این موارد را با قیمت بالاتر از کافه و رستوران داخل مجموعه خریداری نمایید، پس حتما در صورت تمایل به بردن تنقلات به داخل، آن را در داخل ساک یا کوله پشتی قرار دهید

پس از خروج از پارک آبی و خوردن ناهار در یک رستوران بین راهی به جهت استراحت به هتل آمدیم، تصمیم گرفتیم شب، چهار نفری (به همراه دو تن از دوستانی که در همین گروه گردشگری با آنها آشنا شدیم) به چرخ و فلک معروف باکو که به چشم باکو معروف است و خیابان تارگوی و میدان فواره ها بریم

سوار یکی از تاکسی های روبروی هتل شدیم و با پرداخت 7 منات (بالاترین هزینه ی تاکسی که در طول سفر پرداخت کردیم) در انتهای بلوار باکو در نزدیکی هتل INTOURIST پیاده شدیم و با طی مسیری در داخل بلوار زیبای باکو به چرخ و فلک رسیدیم، از باجه ی مربوطه بلیط 5 مناتی را تهیه کردیم و سوار چرخ و فلک شدیم، هر کابین 6 نفر ظرفیت دارد و از نظر امنیتی در بالاترین سطح ممکن است، به طوری که فضای آن کاملا بسته بوده و همچنین سیستم تهویه هوا و LCD به جهت نمایش ارتفاع از سطح زمین نیز در آن موجود می باشد، تماشای شب های باکو و برج های شعله از بالای چرخ و فلک زیبایی خاص خودش را دارد

چشم باکو

نمای بلوار و شهر باکو از بالاترین نقطه ی چرخ و فلک

از بلوار خارج شده و سوار تاکسی شدیم و به سمت معروف ترین خیابان باکو یعنی تارگوی حرکت گردیم، به مقصد رسیدیم در حالی ساعت 11 شب بود ولی آن قسمت از شهر همچنان زنده بود، خیابان ها روشن و مردم نیز در حال رفت و آمد بودند، با خیابان تارگوی و فواره های نورانی معروفش عکسی به یادگار گرفتیم و برای شام به مک دونالد رفتیم ساندویچی به مبلغ 5 منات خوردیم وسپس قدم زنان به سمت میدان فواره ها رفتیم پس از کمی گشت و گذار و خوردن چای در پارک در حدود ساعت 12:30 به هتل برگشتیم و برای فردا صبح به جهت خرید لباس از مرکز خرید 28Mall با هم قرار گذاشتیم. دو موضوعی که درباره باکو بسیار چشمگیر است یکی ساختمانهای بسیار عظیم با بافت دوران شوروی سابق می باشد و دیگری خیابانهای بسیار عریض و تقریبا کم ازدحام آن است.

خیابان تارگوی

روز چهارم:

به مرکز خرید 28Mall رفتیم و از برند های lcwaikiki و newyorker مقداری خرید کردیم و برای ناهار به فود کورت مجتمع که در طبقه ی چهار بود رفتیم و در رستوارن ترکی PAK DAD یک پرس دونر کباب مرغ و یک پرس اسکندر کباب سفارش دادیم، غذا بسیار خوشمزه و با کیفیت بود همچنین بر خلاف سایر رستوران ها موجود در باکو حجم غذا نیز خیلی زیاد بود، برای این دو پرس غذا و دو عدد دوغ 15 منات پرداخت کردیم که کاملا معقول و به صرفه بود.

ناهار خوشمزه ما در فود کورت

پس از گشتی دوباره در داخل مرکز خرید و خریدی جزئی این بار به استارباکس رفتیم و دو عدد Mocha Frap و Caramel Frap به مبلغ 13 منات خوردیم و پس از آن از 28Mall خارج شده و برای خرید سوغاتی به شعبه سوپر مارکت نپتون نزدیک هتل مان رفتیم و پس خرید شکلات های خوشمزه به هتل برگشتیم.

غروب به همراه کل گروه گردشگری به تور کشتی رفتیم، کشتی کوچک سه طبقه ای که اسکله ی آن در بلوار در روبروی مرکز خرید ParkBulvar قرار داشت، بعد از تهیه بلیط VIP به مبلغ 10 منات طی یک صف تقریبا شلوغ سوار کشتی شدیم و به مدت 40 دقیقه در دریای خزر کشتی سواری کردیم.
در داخل کشتی موسیقی پخش میشد و در صورت تمایل می توانستید تنقلاتی نیز از آنجا خریده و میل کنید، متاسفانه به دلیل اینکه ما در روز تعطیل سوار کشتی شده بودیم به دلیل شلوغی، بی نظمی در کشتی موج میزد به طوری در ابتدا ما اصلا صندلی برای نشستن نداشتیم (فکر کنید بلیط VIP بخرید و بعد جای نشستن نداشته باشید) که بعد با اعتراض ما مکانی برای نشستن تهیه کردند.

نمایی از بلوار و برج های شعله از داخل اسکله

عکسی از داخل کشتی از نمای شهر باکو در شب

بعد از پایان تور کشتی تصمیم گرفتیم با فونیکولار به بام باکو بریم ولی وقتی به آنجا رفتیم متوجه شدیم که فونیکولار تا ماه سپتامبر به دلیل تعمیرات تعطیل شده است پس تنها راه موجود برای رسیدن به بام باکو رفتن به سمت ورودی پارک داغ اوستی و عبور از پله ها بود ولی به دلایلی کل گروه از انجام این کار انصراف دادند و هر کدام به مقصد مورد نظر خودشان حرکت کردند، من و همسرم نیز تصمیم گرفتیم دوباره به بلوار برگردیم و مقداری پیاده روی کنیم و بعد از آن به رستوران آنادولو (Anadolu) برویم و همین کار رو هم کردیم، بهترین مزیت این رستوارن منوی چند زبانه ی آن بود که زبان فارسی هم در آن وجود داشت، یک لوله کباب (همان کباب کوبیده خودمان) و یک پیتزا به همراه نوشابه کلا به مبلغ 24 منات سفارش دادیم که پس از خوردن با تاکسی به هتل برگشتیم و کم کم وسایل خود را جمع کردیم تا فردا صبح برای آماده شدن کار زیادی نداشته باشیم

ورودی فونیکولار باکو در شب

روز پنجم:

پس از خوردن یک صبحانه ی کامل و بستن چمدان به لابی رفتیم، کارهای Check Out اتاق ها را انجام داده و به وسیله ی مینی بوسی که از قبل رزرو شده بود به سمت مرز آستارا حرکت کردیم، هرچقدر که از باکو دورتر می شدیم دلمان برای آن تنگ تر میشد، همانجا تصمیم گرفتیم که در زمانی دیگر دوباره به باکو برگردیم .

چهار ساعته به مرز آستارا رسیدیم خدا رو شکر مرز بر خلاف زمان آمد خلوت بود و کارهای خروج و ورود ما سریعا انجام شد پس از آن مسیر را با اتوبوس وطنی طی کردیم و به خانه رسیدیم در پایان به همه ی شما عزیزان پیشنهاد میکنم به شهر زیبای باکو سفر کنید و از دیدنیها و مراکز گردشگری و تفریحی آن لذت ببرید

نویسنده :سالار یگانه

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.