سفرنامه تبریز- وان-کوش آداسی

سفرنامه تبریز- وان-کوش آداسی

72-Kusadasi-Blog cover (01-03-18).jpg

درود بر دوستان

بعد از خواندن سفرنامه های مختلف تصمیم گرفتم این دفعه من نیز سفرنامه را با دوستان به اشتراک بگذارم ولی نوشتن چه کار سختی می باشد.

چون سفر نامه های زیادی در مورد کوش اداسی هست از تکرار مکررات خودداری نموده و بیشتر با عکس به بیان مطلب پرداختم. وسعی کردم عکسها بیشتر در مورد هتل باشه. سفر ما از تبریز به وان و از وان به ازمیر و از انجا به کوش اداسی می باشد.

روز 3 خرداد ساعت 4 صیح همراه با همسرم و پسر خاله و همسرش از خانه به سوی خوی حرکت کردیم.

بعد از گذشتن از صوفیان و مرند به خوی رسیدیم جاده تا مرند اتوبان ولی از مرند تا خوی دوبانده می شود ولی چون صیح زود حرکت کردیم خلوت بود، بعد از رسیدن به خوی به سمت قطور حرکت کردیم . جاده قطور متاسفاته بعلت بارندگی شدید و همچنین زلزله روز قبل خوی، پر از سنگهای بزرگ بود ولی در حالت کلی جاده بسیارسرسبز و هوا فوق العاده مطلوب بود.

پل نزدیک مرز رازی

نزدیکهای 7.30صبح به مرز رازی رسیدیم، مرز خلوت بود ماشین را در پارکینگ پارک کرده و قبض گرفتیم که برای 7 شب مبلغ 37000 هزار تومان پرداخت کردیم. چون برای اولین بار به صورت زمینی میرفتیم استرس داشتیم که به پرواز نرسیم.

مرز به تایم ایران 8.30 صبح باز میشود، ولی با معطلی مرزبانی ساعت 9 باز شد.ما همان جا قبل از عبوراز مرز با یکی شرکت های حمل مسافر هماهنگ کردیم که ما را به قیمت 35000 هزار تومان نفری تا فرودگاه ببردکه این قیمت تا شهر نفری 20 لیر می باشد، خوبی این شرکت ها و ون ها این است که هم زبان کردی هم فارسی هم ترکی بلد هستند و شما را باقیمت هتلها اشنا می کنند.

گمرک و مرز رازی

بعد از اینکه از درب که در عکس بالا می بینید رد شدیم تازه متوجه شدیم این هایی که همراه ما هستند مسافره همه روزه این مسیر ند. مرزبانی همه اینها را پیاده کرد و کیف هاشان که بعدا فهمیدیم چایی هستند را گذاشت پایین من نگران که به پرواز نرسیم دیدم ماشین حرکت کرد ، در همین حین اونها با کیف هایشان سوار شدند، چطوری رد شدند، فکر کنم شما هم می دانید چطوری!

رسیدم به ساختمان طرف ایران و بی نظمی، ولی چون اخر هفته نبود و اول وقت راحت رد شدیم ولی دوستان چایی بر باز هم در گمرگ شلوغ کاری و بی نظمی ایجاد کردند ولی رد شدند! با کیفهای پر از چایی! بعد مرز ترکیه که به وقت ایران ساعت 10 باز میشه که اونجا نظم بهتری داشت رد شدیم منتظر ماشین ماندیم.( اولین چیزی که قبلا در دیگر شهرهای ترکیه دیده بودم سگ هایی بودن که از انسانها نمی ترسیدند و دولت از آنها حمایت میکرد و حتی ظرف اب در مرز برایشان گذاشته بودند، در ان گرما)

سوار ون شدیم و از جاده پهن مرز به وان که انگار سیمان بود نه اسفالت گذشتیم و حدود50 دقیقه طول کشید که به فرودگاه برسیم. فرودگاه وان تمیز و متوسط بود کلا یک سالن خروجی و ورودی داشت.

فرودگاه وان

پرواز ما با شرکت ارزان قیمت سان اکسپرس بود و بلیط اکونومی گرفته بودیم البته هر چقدر زود تر بگیرید ارزانتر هم میشود و که برای هر نفر رفت و برگشت 360 لیر شد البته ما یک هفته مانده به پرواز بلیط ها رو خریده بودیم به خاطر همین مقداری گران تمام شد و لازم به ذکر است نفری 15 کیلو بار و یک ساک دستی به وزن 6 کیلو نیز داخل هواپیما میتوان برد.

هواپیمایی سان اکسپرس

هواپیما بویینگ 737 سری 800 بود. که هواپیما تازه و تمیز بود و مدت پرواز ما2.30 ساعت بود و در این مدت نه آب و نه غذایی داده میشود باید اگر چیزی برای خوردن خواستید یا باید داخل هواپیما خریداری کنید با قیمت های گزاف و یا ازفرودگاه چیزی بخرید و ببرید داخل پرواز.

داخل هواپیما

منوی هواپیما

صندلی های هواپیما خوب جا دار بودند. بعد از 2.30ساعت پرواز ساعت 5 بعد از ظهر به وقت ترکیه در فرودگاه ازمیر فرود آمدیم و چون پرواز داخلی بود خبری از فری شاپ ها نبودند بعد از گرفتن چمدانها رفتیم به سمت درب خروجی و چون ترانسفر داشتیم سوار ون شدیم که فقط خودمون 4 نفر بودیم لیدر کمی در مورد تورها توضیح داد ولی چون علاقه ای نداشتیم و همچنین تجربه سفرهای زیاد به استانبول و آنتالیا و همچنین کوش اداسی داشتیم و میدانستیم که قیمت ها از واقعیت بسیار بالاتر میباشد در نتیجه ترجیح دادیم خودمان برویم بدون تور .

خلاصه بعد از 50 دقیقه مسیر زمینی از ازمیر تا کوش آداسی به هتل رامادا ریزورت . گلف . کوش آداسی رسیدیم. در هتل بدون معطلی اتاق ها را تحویل دادند. اتاقها تمیز و مرتب بودند و همچنین اینترنت در همه جای هتل قابل استفاده به صورت رایگان با سرعت خیلی بالا بود. مینی باراتاق ها رایگان بودند که هر روز شارژ می شد. کانالهای تلویزیون جالب بود کانالهای فارسی رو هم داشت. اتاق جادار و بزرگ بود و تمامی لوازم مورد نیاز را در اختیار مسافران قرار داده بودند.

نمایی از اتاق هتل

اینم نمای تراس اتاق

منظره از تراس اتاق

بعد تحویل اتاق و کمی استراحت برای شام رفتیم رستوران اصلی .

شام هتل

هتل تنوع غذایی زیادی داشت ولی سبک غذاهاش با آنتالیا فرق می کرد. فوق العاده لذیذ بودند. ما هم چون از صبح چیزی نخورده بودیم خیلی خوردیم و خیلی هم چسبید. بعد از شام هر شب مراسم های مختلفی توسط انیمیشن تیم برگزار میشدکه متنوع و جذاب بودند مثل رقص ترکی ، آتش بازی یا کف پارتی و...

هتل کلا 3 تا رستوران داشت . یکی اصلی و دو تا دیگه کنار استخرها می بودند که باید غذا سفارش می دادیم تا برامون آماده کنند، البته بسیار خوشمزه بود که یکی از رستوران های کنار استخر غذاهای اصیل و سنتی ترکیه را سرو می کردند مثل اسکندر کباب و.... و دیگری انواع مختلف پیتزا بودند که طعم و کیفیت عالی داشتند.

و همچنین 3 تا رستوران مجزای دیگر داشتند(ایتالیایی،ترکیه ای و مکزیکی) که امکان رزرو فقط یکبار بصورت رایگان برای شام را داشتند. که ما رستوران ایتالیایی را برای روز سوم مسافرتمون رزو کردیم.

غذایی سرو شده کنار استخر

این غذای رستوران کنار استخر بود که باید از منو انتخاب می کردی تا برایتان رایگان سرو می شد.

بخشهای تفریحی و ورزشی هتل شامل اتاق بازی های کامپیوتری ، میزهای تنیس روی میز،تنیس، سرسره های آبی برای بزرگسالان و سرسره ی آبی برای کودکان و... سرسره ی آبی هتل شامل 4 تا سرسره بود که تا زمانیکه نرفته بودیم آدالند مهیج بود.

کشتی کروز

ویوی اکثر اتاق های هتل مشرف به دریا بود و فضای خدماتی همچون کافه ها و رستوران ها کاملا رو به دریا بودند.

از تراس یکی از کافه ها ازکشتی کروز که به سمت یونان می رفتند. عکس گرفتم البته بیرون هتل تور ها با مبلغ 37 یورو شما را 3 تا جزیره یونان می بردند ولی ویزا شنگن می خواستند.

نماد معروف هتل که همون زمین های گلف بود،که ما نرفتیم چون بلد نبودیم و البته باید در لابی، قسمت راهنمایی هتل ثبت نام می کردیم تا با سرویس شما را می بردند.

زمانی که ما در کوش آداسی بودیم، بازی های جام ملت های اروپا بود که در تلویزیون لابی اصلی نیز پخش می شد و در روزی که انگلستان و ولز با هم بازی داشتند، ما در لابی نشسته بودیم و فوتبال تماشا میکردم و حرص خوردن انگلیسی ها را می دیدم.

زمین گلف هتل .عکس از اینترنت

هتل های کوش آداسی به نظر من آرا م تر از هتل های آنتالیا هستند و بیشتر به درد استراحت می خورند. چون بار دوم بودکه به کوش آداسی میرفتیم فقط یکبار بیشتر شهر نرفتیم. هتل ما به شهر نزدیک بود با دولموش شماره 1 که از درب پشتی هتل عبور می کرد آن دست خیابان، نفری 3 لیر رفتیم مرکز شهر و برای دوستداران خرید باید از مرکز شهر با دلموش 6 یا 7 بروند Avm کوش اداسی. البته با تور هم می بردند ولی هر کس خودش راحتر می تواند با دلموش برود که بعلت خرابی بازار و کم بودن توریست تمام مغازه دار ها متوجه می شدند ایرانی هستیم و با بفرما ,ارزان, ما را دعوت به خرید می کردند.

شهر کوش اداسی

هتل اسکله و ساحل دریای صخره ای داشت و برای رفتن باید از زیر خیابون عبور می کردیم . دریای کوش اداسی بسیار تمیز است در حدی که می توانید ماهی ها رو ببینید، عمق آب زیاد بود.هتل ساحل شنی اختصاصی داشت که در تایم های مشخص شده با سرویس و ورودی رایگان شمارا تا ساحل می برد.

اسکله هتل

کنار ساحل یه جایی بود به نام اومگا ارنا برای برگزاری کنسرت و جشن در کوش آداسی آمفی تاتر روباز مجهز بود که در آن زمان به علت کنسرت خوانندگان ترکیه در ماه آینده در حال آماده شدن بود.

روز چهارم چون برنامه ای به غیر از استراحت نداشتیم رفتیم آدالند، با دلموش شماره 1 که نفری 2 لیر گرفت که درب پشتی هتل سوار شدیم و 2 ایستگاه بعد در جهت مخالف مرکز شهر پیاده شدیم رفتیم آدالند، بلیط ورودی اش نفری 65 لیر بود که از ساعت 10صبح تا 6 بعد از ظهر دایر بود . ما بلیط تماشای دلفین ها رو نگرفتیم

.در قسمت ورودی سمت چپ بخش رختکن قرار دارد که آقایان و خانم ها بصورت مجزا وارد بخش رختکن ها میشوند و مایو پوشیده و وسایلی که در محوطه نیاز دارند را برمیدارند مثل کرم ضد آفتاب،دوربین،عینک و... ومابقی وسایل و لباسهای خود را در کمدی که کلیدش را از متصدی مربوطه گرفته اند قرار میدهند البته برای اشیا قیمتی خود میتوانند بصورت پولی سیف باکس کرایه کنند.

برای خوردن در رستوران های داخل آدالند یک عدد کارت شارژ تهیه می کنید که با توجه به اینکه چه چیزهایی می خواهید میل کنید مثلا 50 لیر شارژ می کنید که در قسمت ورودی سمت چپ قرار دارد و هر موقع خواستید در فست فود ها و رستورانهای داخل محوطه با آن کارت نسبت به شارژتون میتونید از خوردنی ها استفاده کنید و غذا و نوشیدنی سفارش بدید که البته کارت قابلیت شارژ برای چندین مرتبه در مدت زمانی که آدالند هستید را دارد.واقعا آدالند کوش آداسی جای بسیار دیدینی و مهیجی هست،تنوع سرسره های آبی و بازی های آبی آنقدر زیاد است که تا ساعت 6 بعد ظهر وقت کم می اورید، به ما که خیلی خوش گذشت.

در پارک شما از هر کشوری با هر نوع فرهنگ و پوششی می بینید که همه سرگرم لذت بردن از پارک هستند.

در پارک آبی عکاس های حرفه ای در حال عکس گرفتن از مسافران و افرادی هستند که در حال تفریح و لذت بردن از دقایق خود می باشند که تا آخر وقت تمامی عکس ها بصورت چاپ شده در قسمتی از پارک برای فروش در اختیار صاحبان عکس ها قرار می گیرند که برای هر عکس حدود 4 یورو پول می خواهند تا عکس را به شما تحویل دهند.البته اجباری در کار نیست.

ادلند

رفت امد در کوش اداسی خیلی راحت می باشد و با دلموش با دانستن مسیرها راحت می توانید همه جا بروید

بقیه عکسها از هتل

سفرنامه کوش آداسی

در لابی هتل چند تا فروشگاه بود مثل عینک فروشی،صنایع دستی،لباس فروشی، کیف و کفش فروشی و همچنین سوپر مارکت و هر روز می توانستید برای دریا و استخر حوله های جدید و تمیز از سوپر مارکت هتل با کارت هایی که در قبال تحویل حوله های کثیف روز قبل خود دریافت کرده بودید بگیرید.

لابی هتل

ما رستوران ایتالیایی را رزو کردیم برای ساعت 8 شب در تراس هتل با نمای زیبا

رستوران ایتالیایی

پیش غذاهاو نوشیدنی ها که بسیار خوشمزه بودند.

پیش غذای بیفتیک غذای اصلی که سفارش دادیم استیک و بیفتیک بود که با پیشنهاد خود سر آشَپز بود و سالاد سزار و سوپ نیز جز پیش غذا سرو شد که تمامی غذا با کیفیت و طعم بسیار عالی بودند.

رستوران ایتالیایی

در همکف اتاق گیم نت و کافی نت و سالن اجتماعات و سالن ورزشی و همچنین استخر سر پوشیده و سونا و حمام ترکی بود. که هر روز صبح به علت سحر خیز بودنمان از سالن ورزش و دستگاه های بدنسازی بصورت اختصاصی استفاده می کردیم و یکبار هم ماساژ را که در ابتدا حمام ترکی و سپس ماساژ بود به قیمت 120 لیر برای چهار نفر رزرو کردیم البته با تخفیف بسیار خوب.

حمام ترکی واقعا دلچسب بود چون حسابی کیسه همراه با کف به صورت سنتی انجام می دهند. و بعد ماسک صورت و ماساژ تایلندی.البته می توانید انتخاب کنید که ماساژور خانوم یا آقا بشد. شهر کوش آداسی شهری بسار زنده میباشد تمامی رستوران ها ،مغازه ها و مکان های تفریحی تا صبح دایر هستند ساحل و اسکله اصلی شهر خیلی وسیع و زیباست که برنامه ها و موسیقی زنده در ساحلی که بصورت سنگ فرش و عریض در کنار دریا تعبیه شده بصورت رایگان هر شب برگزار میشود که اصولا شبهای کوش آداسی بسیار سرزنده و پر انرژی و زیباست.با اینکه کوش آداسی شهر بزرگی نیس ولی خیلی زیباست مرکز شهر بصورت کوچه پس کوچه های تاریخی هستند که امکان عبور و مرور ماشین ها و وسایل نقلیه وجود نداره و اکثر مراکز خرید شباهت زیادی به بازارهای ایرانی که بصورت ویترین در خارج از مغازه را دارد که واقعا روح و رنگ خاصی به شهر میدهند که مختص کوش آداسی هست.

هوای ازمیر و کوش آداسی در خرداد ماه خیلی گرم و سوزان می باشد که بهتر است کرم های ضد آفتاب و ترمیم دهنده سوختگی بهمراه داشته باشیم چون تهیه در آنجا مقداری گران میباشد. فردای حملات تروریستی به فرودگاه اتاتورک روز برگشت ما به ازمیر بود.که ترانسفری که از تبریز هماهنگ شده بود راس ساعتی که گفته بودند در مقابل هتل آماده بودند تحویل اتاق خیلی سریع تر از توقعی که داشتیم صورت گرفت البته به خاطر رایگان بودن همه چیز در اتاق ها بود که فقط کارت ورودی اتاق رو از ما گرفتند.

هتل

نقشه هتل

فرودگاه ازمیر

آسمان ترکیه

دقیقا همانگونه که کوش آداسی رفته بودیم همانطور هم برگشتیم که هواپیمای ازمیر -وان بعد از 2 ساعت پرواز از روی دریاچه وان به آرامی فرود آمد.

سریع بارها رو تحویل گرفتیم و با اتوبوسی که از فرودگاه داخل وان میرفت به خیابان جمهوریت وان رفتیم . چون ساعت 5.30 به وقت ترکیه بود مرز بسته بود مجبور شدیم یک شب در هتل 4 ستاره ی تامارا وان بمانیم که نفری 55 لیر با صبحانه و اینترنت شد هتل نسبتا تمیز و خوبی بود.

و اما در باره ی وان، فکر کنم برای خرید اگر دنبال مارک های خیلی گران نباشید همه چیز هست و بیشتر فست فودهای معروف نیز در وان شعبه دارند ،مرکز خرید وان سینما هم دارد که برای دیدن فیلم های روز مناسبه که در پاساژAVM وان قرار دارد.

مرکز خرید وان

فردا ساعت یک با ون نفری 20 لیر رفتیم مرز و نیم ساعت طول کشید که از گمرک رد شویم و البته مرز با توجه به جمعه نبودن و آخر وقت بودن نسبتا خلوت بود سپس رفتیم پارکینگ ماشین را تحویل گرفتیم عازم تبریز شدیم.

تصمیم گرفتیم اگه بعد ها خواستم یه شهر دیگه ی ترکیه برویم حتما از وان برویم . چون تهیه بلیط ارزانتر و راحتر است. من در طول سفر بی احترامی ندیدم چه در مرز ترکیه چه در وان چه ازمیر و کوش اداسی البته بنا به شرایط ترکیه چون مسافر اروپایی کمتر بودند و فقط ایرانی ها خرید می کردند خیلی احترام میگذاشتند.

اگر می خواهید شلوغی نبیند در مرز حتما از شنبه تا چهارشنبه برای ورود و خروج استفاده کنید. انشالله برای سفر بعدی به آنتالیا از وان خواهیم رفت چون پرواز از تبریز اول یه شهر دیگه میرود بعد انتالیا و اگه پرواز ایرانی باشدکه میرود اسپارتا به خاطر همین ترجیح میدهم از وان مستقیم برویم آنتالیا که هم بهتره و هم راحت تر.

هزینه ها :

بلیط و هتل و بیمه و ترانسفر هتل کوش اداسی نفری 2150 تومان ( در اون تاریخ اگه از تبریز می خواستیم بریم نفری 3500 باید پول میدادیم) رفت و برگشت وان به رازی نفری 50 لیر

هتل تامارا وان نفری 55 لیر با صبحانه

در پایین : اگر انشاء خوبی نداشتم به بزرگی خودتان ببخشید.

نویسنده :شاهین علیپور

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.