46 نکته از یک سفر رویایی دونفره به استانبول

نکاتی چند از سفر رویایی دونفره به استانبول+ تصاویر

47 نکته از یک سفر رویایی دونفره به استانبول

سلام ، من و همسرم در اواخر خرداد سال 96 به یک سفر 5 روزه استانبول رفتیم. از سفرنامه های لست سکند خیلی کمک گرفتیم و بعد از بررسی تمام آنها و برنامه ریزی دقیق روز به روز توانستیم سفر خیلی عالی را داشته باشیم. اما نکاتی وجود دارد که برای خود من قبل از سفر سوال بود و در میان سفرنامه های موجود هم اشاره ای به آنها نشده بود. برای همین آنها را به صورت موردی نوشتم تا بتواند تکمیل کننده آن سفرنامه ها باشد. پیشنهاد من اینست که حتما سفرنامه های دیگر را نیز بخوانید.

مشاهده تورهای استانبول 4 شب و 5 روز

و اما نکات :

1. در اواخر خرداد دمای هوا 22-27 درجه بود که بسیار عالی بود و خنک. حتی بعضی شبها باران هم میبارید. بردن یک چتر کار هوشمندانه ایست.
  2. وضعیت هوا را از گوگل حتما ببینید. تا حد زیادی درست است.
  3. یک روز از سفر ما دمای هوا 33 درجه شد که به خاطر شرجی شدن هوا اعصاب خردکن شده بود.
  4. ما در ماه رمضان به استانبول رفتیم ، ماه رمضان فرقی با سایر ماه ها ندارد و مسجد و مغازه ها و ... حتی در شب قدر هم باز هستند.
  5. غروبهای ماه رمضان در تکسیم افطاری میدهند که میز و صندلی چیده اند و صف می ایستند برای نشستن و افطاری خوردن. ما افطاری نرفتیم.
  6. همیشه تکسیم و استقلال تا نیمه های شب باز هستند و میتوانید از آن لذت ببرید. مردم همیشه در این خیابان در حال رفت و آمد هستند. حتی در شب های بارانی.
  7. گول بستنی فروشهایی که در خیابان استقلال با بستنی بازی میکنند را نخورید، آخر کار با زور یک بستنی معمولی را 20 لیر بهتان می اندازند.
  8. در خیابان استقلال میتوانید در کافه هایی که موسیقی زنده دارند فقط یک چای یا نسکافه بخورید و ساعتها از موسیقی آنها لذت ببرید.
  9. حتما به کوچه نویزاده (Nevizade) که یکی از فرعیهای استقلال است سر برنید، پر از کافه و موسیقی است و در شب خیلی دیدنی است.
  10. یک غذا پزی به نام پهلوان (pihlevan) اول استقلال چسبیده به تقسیم است که غذاهایش بدک نیست، آنجا بادمجان شکم پر و اسپاگتی خوردم.
  11. کیفیت مک دونالد آنچنان تعریفی ندارد. از برگر کینگ چیزی نخریدیم.
  12. مک دونالد یک نوع بستنی یک لیری دارد که قیمتش مناسب است و مزه اش هم خوب است. ما چند بار از آن گرفتیم.
  13. سوپرمارکتهای زنجیره ای به اسم sok (شوک تلفظ میشوند) وجود دارند که اگر یکی دو خیابان از تکسیم و استقلال دور شوید براحتی پیدایشان میکنید. قیمتهایشان فوق العاده است. در تکسیم یک کوکاکولا 3 تا 5 لیر است ولی در این سوپرمارکتها حدود 1 لیر است.
  14. ماهی نخورید (بوی ماهی میدهد)، برنج هم نخورید( میگویند بیمزه است ).
  15. از غذاهای خوب آنجا، کباب ترکی یا شاورما، اسکندرکباب، کامپیر و پیده (یک نوع پیتزا) است. اکثر غذاها و ساندویچ های استانبول کبابی است. یعنی با کباب درست شده و برخلاف قیافه اش (که به نظر بعضیها جالب نیست) بسیار خوشمزه و لذیذ و واقعا عالیست.
  16. ما برای خرید به مجتمع های cale outlet center و cevahir رفتیم. اولی مناسبتر بود. ضمنا در هر دو مجموعه فروشگاه Lc Walkiki وجود دارد که قیمتش نسبت به بقیه خیلی بهتر است.
  17. لباس مردانه قیمت مناسبی دارد، لباسهای زنانه کمی قیمت بالا دارند و کفشها قیمت زیاد دارند. البته جنس لباس و کفشها واقعا عالی هستند.
  18. اکثر آدمهای آنجا ترکی حرف میزنند و انگلیسی در حد گفتن عددها بلدند. ولی برای خرید یا صحبت به مشکل برنمیخورید.
  19. تور یکروزه گردشگری را نرفتیم. از یکی از دوستان شنیده بودیم فقط دوسه تا پاساژ میبرند. برای همین نرفتیم و خودمان به پاساژها در روزی که برنامه ریزی کرده بودیم رفتیم.
  20. وسایل نقلیه عمومی شامل موارد زیر میشود. 1- تراموا : 2.5 لیر. 2- مترو : 3.5 لیر. 3- فانی کولر : 3.5 لیر. 4- اتوبوس 2.5 لیر. به نظر من تراموا بهترین وسیله است، هم پرسرعت و آسان است هم میتوانید از مناظر زیبای شهر لذت ببرید.
  21. با تاکسی عبور و مرور نکنید که ضرر میکنید و سرتان را کلاه میگذارند.
  22. اکثر نقاط استانبول را میتوان با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد کرد. نقشه تمام مسیرها در مترو به صورت کاغذی و رایگان موجود است. میتوانید از گوگل مپ هم براحتی استفاده کنید. بنظر من جابجایی در استانبول راحت تر و قابل فهم تر از جابجایی در تهران است.
  23. احتیاجی به سیم کارت ندارید. قیمت سیم کارت 50 لیر است که برای شارژ آن باید هزینه کنید. میتوانید نقشه های مسیر هر روزتان را شب قبل در هتل بررسی کنید ، اسکرین شات بگیرید و دیگر احتیاجی به اینترنت نخواهید داشت.
  24. ما آنجا از چند نفر آدرس پرسیدیم حتی پلیس که اشتباه جواب دادند. شاید منظور ما را اشتباه فهمیدند یا منظورشان را اشتباه فهمیدیم.
  25. برای رفتن به برج گالاتا اگر از سمت پل گالاتا بخواهید بروید سربالایی خیلی زیادی را در قالب پله و کوچه های سربالایی باید طی کنید. پس بهتر است از سمت استقلال بروید و بعد به سمت پل سرپایینی بروید.
  26. کافه برج گالاتا قیمتشان کمی بیشتر از قیمت کافه های داخل استقلال است اما نه انقدر زیاد که نتوانید چیزی بخورید. حتما آنجا بنشینید و لذت ببرید.
  27. قیمت بلیط ها : بلیط برج گالاتا : نفری 25 لیر ، کاخ ایاصوفیه : نفری 40 لیر ، آب انبار سیسترن : نفری 20 لیر ، مسجد آبی : رایگان ، سینما : 15 لیر ، عکس با 67 تندیس بازیگر معروف هالیوود : 50 لیر ، خالکوبی 150 : لیر ، اسکندر کباب : 30 لیر ، پیده و کامپیر : 15 لیر ، کباب ترکی : 15 تا 30 لیر .
  28. ما به بوسفور نرفتیم ولی تور بوسفور قیمتش 60 دلار بود. اکثر تورهایی که برایتان میگذارند قیمتهای بالای 40 لیر دارند و شاید خیلیهایش را بتوانید خیلی ارزانتر بروید.
  29. سفر با کشتی به جزیره بویوک آدا فقط 3.5 لیر است که کشتی 1.5 ساعت روی آب است و از دو جزیره میگذرد و به بویوک آدا میرسد . حتما در عرشه کشتی بنشینید که خیلی صفا دارد. مخصوصا در رفت که سرحالتر هستید.
  30. در جزیره میتوانید دوچرخه کرایه کنید ساعتی 10 لیر یا درشکه کرایه کنید. جزیره بسیار سرسبز است. با دوچرخه بروید میتوانید هرجا خواستید بایستید و عکس بیاندازید. ولی از ورودی جزیره تا بالای آن اکثرش سربالاییست که نفس گیر هم هست و برگشتنش سرپایینی لذت بخشی با دوچرخه میشود.
  31. در جزیره چیزی نخورید ، قیمتها بالا هستند.
  32. همین تور جزیره را نفری 60 دلار میگیرند که برای ما دو نفر مجموعا 40 دلار تمام شد.
  33. برای رفتن به جزیره از ایستگاه امینومو بروید. از کاباتاش هم میتوانید بروید.
  34. دستشویی در همه جای استانبول فرنگی هست و دستشویی ایرانی فقط در مسجدها پیدا میشود آنهم با یک پارچ کوچک جای آفتابه بدون شیلنگ. تنها جایی که شیلنگ داشت یک مسجد در بازار بزرگ بود.
  35. بازار بزرگ (grand bazar) بازاری شبیه بازارهای خودمان است، قیمت ها در آنجا مانند سایر فروشگاه هاست و به نسبت بالاست، به نظر من ارزش رفتن ندارد.
  36. برخورد ایرانی ها با هم در استانبول جالب است ، اصلا به روی هم نمی آورند که ایرانی هستند و سعی میکنند نه با هم برخورد کنند نه در مسیر هم قرار بگیرند نه حرفی بزنند نه کمکی کنند. کلا از هم فرار میکنند.
  37. در استانبول تجمع ایرانی ها بسیار زیاد است در حدی که گاهی اصلا احساس نمیکنی در کشوری غریب هستی و در مسیر و فروشگاه ها به وفور با ایرانی ها برخورد میکنی. این موضوع شاید برای عده ای خوشایند نباشد.
  38. اکثر مردم استانبول در یک ساعت خاص غذا میخورند برای همین یک غذاخوری یکدفعه شلوغ و یکدفعه خلوت میشود.
  39. در استانبول رفتار با محجبه ها خیلی خوب است و هیچ کس نمیتواند نگاه بد یا توهینی بکند و حتی در فروشگاه های خودشان هم پرسنل بی حجاب و محجبه در کنار هم کار میکنند و هیچ موردی ندارند.
  40. عجیبترین تیپ ها در استانبول را ایرانیها میزنند. نهایت آرایش دختران ترک رژ لب است. اما وقتی ایرانیها را میبینید انگار به عروسی در فضای باز رفته اید. خواهشا ازین کارها نکنید :)

و اما نکاتی در مورد هتل چهارستاره تایتانیک سیتی :

1. ما در هتل تایتانیک سیتی بودیم. هتل نزدیک تکسیم بود و دسترسی خیلی خوبی داشت. هتل الیت وورد چسبیده به آن است. اتاق ما 1202 بود. دو نوع اتاق در این هتل بود. یکسری پنجره اش رو به دیوار ساختمان بغلی باز میشود با یک متر فاصله و نمای دیوار بلند زشت و کم کیفیت . اما اتاق ما از دسته دوم بود ، پنجره به کوچه و کافه ها داشت ، بسیار تمیز و شیک بود. دائم شارژ میشد. حمامش تمیز بود و وان داشت.
  2. شامپوها ، حوله ها و بقیه وسایل حمام هرروز شارژ میشدند . مسواک نداشت ، البته درصورت درخواست میدادند اما دیگر شارژ نمیشد . دمپایی هم شارژ نمیشد. دمپایی حتما ببرید چون پارچه ایست و خیس میشود.
  3. غذای هتل متنوع و واقعا خوب بود ، پرسنل برخورد خیلی خوبی داشتند ، تجمع ایرانی ها در هتل متوسط بود و در هر صبحانه حداقل 5-6 خانواده ایرانی میدیدیم.
  4. آب استخر هتل سرد است و جکوزی آنهم گرم نیست ، اصلا نمیچسبد و ارزش رفتن ندارد.
  5. حمام ترکی هتل مبلغش حداقل 170 لیر است.
  6. خیابان حد فاصل هتل و تکسیم پر از رستوران و کافه است که ناهار ،اسکندر کباب، آنجا خوردیم و خوب بود.

نویسنده : حسین حسینی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.