شاید باورتان نشود! جزایر قشم ، هرمز و هنگام در سه روز

شاید باورتان نشود! جزایر قشم ، هرمز و هنگام در سه روز
09 خرداد 1401 15:00

سلامی به گرمای جنوب

محمد 35 ساله اهل تهران هستم. بعد از مدتها قرنطینه و پرهیز از سفر به دلیل بیماری منحوس کرونا، دوز دوم واکسن رو که تزریق کردم بلافاصله سفری به شمال کشور و بعد به استان زیبای لرستان رفتم، ولی هنوز سفردونیم خالی بود و باید سفر دیگه ای هم تدارک میدیدم تا شاید اون نبود سفر دوساله تو زندگیم، جبران می شد.آذر ماه بود و بجز مناطق جنوبی، هوای بیشتر مناطق کشور سرد شده بود.

کیش رفته بودم، پس تصمیم گرفتم اینبار جزایر قشم هرمز و هنگام را برای مقصد بعدی انتخاب کنم. پس برای رزرو تور قشم اقدام کردم. همکارم مجید که بیشتر سفرهام همراهم بود رو مجاب کردم و بلاخره برای روز سه شنبه 16 آذر 1400 بلیط هواپیما و هتل را هماهنگ کردم. از آنجایی که ساعت 10 صبح بلیط هواپیما به جزیره قشم (با قیمت 1 میلیون 300 هزارتومان) خریده بودم، ساعت 7 از منزل به سمت فرودگاه با تاکسی اینترنتی (90 هزارتومان) حرکت کردیم. حدود ساعت 8:30 به فرودگاه مهر آباد رسیدیم و شکر خدا هواپیما بدون تاخیر راس ساعت پرواز کرد. مدتها بود با هواپیما سفر نکرده بودم. موقع صدور کارت پرواز فراموش کردم درخواست رزرو صندلی exit کنم و تا خود قشم پاهام یا تو راهرو ول بود یا تو خودم گره زدم.

ساعت 11:45 دقیقه به فرودگاه قشم رسیدیم و بخاطر گرونی تاکسی های فرودگاه، زرنگی کردیم و تاکسی اینترنتی درخواست کردیم که تقریبا نصف قیمت شد، تاکسی های فرودگاه وقتی متوجه حضور تاکسی اینترنتی شدن به ماموران اطلاع دادن که بعد کلی مشاجره با شیرین زبونی مسئله ختم بخیر شد و به سمت هتل حرکت کردیم. ساعت 12:30 را نشان میداد که روبروی رزرویشن هتل آلاله 2 درگهان بودیم، بعد از پذیرش، چمدان ها را برداشتیم و بهمراه کارگر هتل داخل اتاق 205 شدیم. کارگر هتل نگاهی به من و مجید کرد و با لبخندی ملیح بخاطر تخت دبلی که گوشه اتاق بود از ما عذر خواهی کرد. اتاق مناسب دیگری نبود.

چمدان ها را همان اتاق گذاشتیم و برای ناهار به رستوران گلدن فود  که تقریبا یک کیلومتری هتل بود رفتیم  و یک پرس چلو ماهی سفید کبابی و یک پرس قلیه ماهی جمعا 340 هزارتومان سفارش دادیم. به هتل برگشتیم و اتاق 301 با سه تخت تویین را تحویل گرفتیم. استراحتی کردیم و به بازار درگهان که پاساژهایی تودرتو داره که البته قیمت مناسبی هم نسبت به تهران دارند رفتیم. تا آخر وقت خرید هامون رو انجام دادیم که دیگه تا پایان سفر ازین بابت دغدغه ای نداشته باشیم.

در راه برگشت با تعدادی راننده صحبت کردیم که در نهایت با آقا محمد راننده خودروی هیوندای اکسنت مدل 2004 با کرایه 400 هزارتومان به توافق رسیدیم که ساعت 9 صبح جلوی هتل بیاد و یک روزه همه اماکن قشم که میشد دید و مد نظرمون بود رو ببره.

برای شام ساندویچ مرغ لبنانی (هر عدد 17 هزارتومان) در همون ساحل روبروی هتل گرفتیم و بعد به هتل بازگشتیم.

(جزیره قشم)

ساعت 8 صبح برای صبحانه به رستوران هتل رفتیم که تقریبا متناسب درجه هتل بجز کره و پنیر و مربا، تخم مرغ آب پز و خیار و گوجه هم روی سلف سرویس بود.

صبحانه هتل

راس ساعت 9 هم آقا محمد تماس گرفت و ما سوار خودروی ایشان شدیم تا جاهای دیدنی قشم را بازدید کنیم. ابتدا قرار شد به روستای لافت در شمال غربی جزیره بریم. پس از 45 دقیقه گذر از دشت های خشک به لافت رسیدیم.

1-بندر لافت

بناهای روستای لافت خیلی نزدیک به هم در کوچه‌های بسیار تنگ و باریک. بادگیرهای کوچک و بزرگ که نقش خنک کننده را برای ساکنین خانه ها ایفا میکند در میان باغ‌ها و نخلستان‌ها قرار گرفته‌اند شکوه و زیبایی خاصی به این روستای ساحلی که از روستاهای معروف قشم است، بخشیده‌ که با بالا رفتن از تپه مجاور، نمای کل روستا را خواهید یافت.

روستای لافت

این روستا علاوه بر زیبایی‌های تحسین‌برانگیز طبیعی خود، آثار ارزشمند تاریخی را نیز در خود جای داده‌است که اهم آن‌ها عبارت‌اند از: قلعه نادری، چاه های تلا، دو آب‌انبار (برکه)، گنبدی مدور، گورستان تاریخی که سنگ نبشته‌های مربوط به هزار سال پیش در آن مشهود است، زیارتگاه‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی در این روستا واقع می‌باشند که دیدن آنها رو پیشنهاد میدم از دست ندید. حدود ساعت 10:15 بندر لافت را به سمت جنگل های حرا ترک کردیم و بعد از طی نیم ساعت به ورودی ساحل جنگل های حرا رسیدیم.

2-جنگل حرا

جذر و مدی در کار نبود، قایق ها به راحتی حرکت میکردند و حتی بین درختان سرعت میگرفتند. با 300 هزارتومان 4 نفر سوار قایق میشدند، بهمراه دو زوج توریست که از کشور چین بودند (نفری 75 هزارتومان) سوار بر قایق شدیم.

دو توریست

تصور کنید که سوار بر قایق در حال حرکت هستید؛ در ابتدا همه چیز عادی است تا اینکه درختان حرا از هر طرف پدیدار می‌شوند و به هر گوشه‌ای که نگاه کنید، محو زیبایی انواع و اقسام پرندگان مهاجر خواهید شد.

جنگل حرا.jpg
جنگل حرا

نیم ساعتی با قایق روی سطح آب میان درختان حرا شناور بودیم. وقتی به ساحل جنگل برگشتیم با همراهان خارجیمون عکس یادگاری گرفتیم و پس از گذر از از بازارچه سنتی به سمت روستای سهیلی برای صرف ناهار حرکت کردیم.

3- روستای سهیلی

بعضی منازل روستای سهیلی برای گردشگران به بومگردی و یا رستوران های سنتی که از بهترین رستوران های قشم هستند تبدیل شده بودند .به یکی از آن منازل که آقا محمد معرفی کرد رفتیم و یک پرس میگو و یک پرس ماهی سرخو به همراه برنج را با قیمت 420 هزار تومان سفارش دادیم.

ناهار در روستای سهیلی

بعد از ناهار از روستای زیبای سهیلی به سمت تنگه چاهکوه حرکت کردیم.

4-جاده ای با کوه های مریخی

جاده ای با کوه های مریخی که گردشگران ایستاده، نشسته و حتی خوابیده در حال گرفتن عکس بودند. کاروان فیلمبرداری را که آقای امین حیایی در بین آن نقش بازی میکرد را طی کردیم تا وارد منطقه تنگه چاهکوه شدیم.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 11.32.50 AM.jpegWhatsApp Image 2021-12-20 at 11.32.51 AM.jpeg

5- تنگه چاهکوه

با پرداخت نفری 3 هزارتومان وارد پارکینگ شدیم و بعد از حدود 5 دقیقه پیاده روی به تنگه چاهکوه رسیدیم. صخره ها و تندیس هایی به صورت طبیعی که بر اثر گذر زمان و به طور شگفت انگیزی بر اساس فرسایش سنگ های رسوبی زمین در دل کوه به صورت یکپارچه به وجود آمده چشمان هر بیننده ای را به خود جلب میکرد.

WhatsApp Image 2021-12-19 at 1.04.33 PM (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-12-19 at 1.04.33 PM.jpeg
تنگه چاه کوه

دقایقی را در منطقه تنگه چاهکوه با دالان های منحصر بفردش ماندیم و بعد از گرفتن کلی عکس فوق العاده و خرید و نوشیدن ماءالشعیر به سمت جزایر ناز حرکت کردیم تا دیدن این جزایر زیبا را هنگام جذر و مد آب خلیج از دست ندهیم.

6-جزایر ناز

تقریبا ساعت 5 بعد از ظهر بود که به جزایر ناز رسیدیم. یک منظره فوق العاده زیباااا.

WhatsApp Image 2021-12-19 at 1.15.34 PM.jpeg
جزایر ناز

جزایر ناز با تمام ساحل هایی که تا به حال دیده بودم تفاوت داشت. از ساحل وارنای دریای سیاه و ساحل آنتالیا دریای مدیترانه و ساحل سنت پترزبورگ، خلیج فنلاند تا ساحل های دریای خزر ... اینجا هنگام جزر، باریکه‌ای از شن‌های درخشان، سه صخره‌ بیرون آمده از آب را به خشکی وصل می‌کنند. عمق آب نهایت به مچ پا می رسید و با قدم گذاشتن بر روی شن های نرم و خیس، احساس آرامش فوق العاده ای برایم ارمغان آورد.

هشدار: در هنگام پیاده روی با پای برهنه باید مواظب گذاشتن پا روی توتیا و فرورفتن تیغ‌های آن بود زیرا خار های آن اگر وارد گوشت پا شود تحریکات طولانی مدت ایجاد میکند و اگر از بدن خارج نشود عفونت خواهد کرد.

WhatsApp Image 2021-12-19 at 1.14.40 PM.jpeg
توتیا

تفریحات قشم همچون آفرود سواری، پاراسل، سواری با اسب یا شتر در کنار ساحل بود که ما چون وقت کافی نداشتیم توجهی نکردیم و سریع به منطقه دره ستارگان که در نزدیکی بود حرکت کردیم تا قبل از تاریکی هوا از آنجا نیز بازدید کنیم. از آنجایی که تفریحات ارزان قشم

7-دره‌ ستاره ها

جای عجیبی که وقتی واردش می‌شوید انگار سفری به مریخ کردید. صخره‌های عجیب و غریب که سر به آسمون کشیده نشون میدن که میلیون‌ها سال پیش، این‌جا اتفاقات زمین‌شناختی پیچیده‌ای افتاده. در واقع شکل‌گیری دره ستاره ها به دلیل فرسایشه. میلیون‌ها سال پیش که قشم از زیر آب اومد بیرون، این صخره‌ها در اثر باد و بارون به این شکل در اومدن. بسیاری از مردم بر این باورند که صداهای عجیب‌ و غریبی که شب‌ها از این دره به گوش می‌رسد، به‌دلیل حضور موجودات ماورایی است و از همین رو ورود گردشگران به دره ستارگان در شب را توصیه نمی‌کنند.

محققان زمین‌شناسی علت این صداها را پیچیدن باد در روزنه‌ها و حفره‌های پرتعداد صخره‌ها می‌دانند که هنگام عبور از این دالان‌ها و ستون‌ها، صدای خاصی تولید می‌کند. بعد از خروج از دره ستارگان به هتل رفتیم تا صبح زود برای رفتن به جزیره هرمز آماده باشیم. البته غار خربس و قلعه پرتغالی ها موقتا به خاطر بازسازی تعطیل بودند و بازدید از غار نمک نیز که یکی از محل های زیبای قشم بشمار میاد به بخاطر دوری و جاده نامناسب و کمبود وقت نتوانستیم بازدید کنیم و توصیه میکنم اگر شرایط مهیا بود حتما از این محل ها بازدید کنید.

روز دوم(جزیره هرمز)

کشتی های مسافربری برای رفتن به جزیره هرمز در اسکله شهید ذاکری قشم حداکثر تا ساعت 7 صبح مسافرگیری میکنند.

ما ساعت 6 صبح از درگهان بوسیله تاکسی اینترنتی با مبلغ 50 هزارتومان خودمون رو به اسکله رسوندیم و وقتی به داخل ترمینال بندر رفتیم با ازدحام جمعیتی روبرو شدیم که در صف خرید بلیط بودند و اونجور که معلوم بود زودتر بیشتر کشتی ها رفته بودند و دو یا سه کشتی دیگر برای رفتن به جزیره بود و بیشتر جمعیت نگران اعزامشان به جزیره بودند. ازونجایی که ما قبلا از سایت qeshmepay نسبت به خرید بلیط اقدام کرده بودیم به محض ورود به ترمینال با نمایش پرینت بلیط به سمت محل سوار شدن مسافرین مشایعت و سوار کشتی شدیم.

بعد از گذشت 45 دقیقه به اسکله هرمز رسیدیم. عده ای با موتور سه چرخ (قیمت 300 هزار تومان) عده ای با موتور سیکلت (با راکب 150 و بدون راکب ساعتی 50 هزار تومان ) و عده ای با خودرو (400 هزار تومان) و حتی دوچرخه هایی بود که ساعتی 30 هزار تومان برای گشت در جزیره به مسافرین پیشنهاد میدادند. ازونجایی که من گواهینامه موتور داشتم یک موتور سیکلت را بدون راننده ساعتی 50 هزار تومان برای 5 ساعت اجاره کردم. لازمه بدونید مراکز دیدنی جزیره هرمز در طول یک جاده 16 کیلومتری قرار دارد که اگر آنرا طی کنید پس از بازدید و ادامه مسیر نهایت به همان اسکه باز خواهید گشت پس با توجه به تابلوهای راهنما و البته تجمع مسافرین دیگر احتیاجی به راهنما و نقشه و ... نیست و به راحتی می توانید از اماکن آنجا بازدید نمایید.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 1.18.37 PM.jpeg

البته اگر قصد برگشت به قشم را دارید باید طوری برنامه ریزی کنید که قبل از ساعت 15 در اسکله باشید تا به یکی از کشتی ها به جزیره قشم بازگردید، در غیر آن مجبورید یا شب را در جزیره اقامت کنید یا به بندر عباس رفته و از آنجا به قشم برگردید که واقعا وقت گیر و خسته کننده خواهد بود.

1-الهه نمک

اولین مکانی که بعد از سوار شدن موتور سیکلت در مسیر قرار دارد الهه نمک است. بعد از پارک موتور مسیر کوتاه خاکی را طی کردیم و به بلور عظیم نمکی که کوهی نمکی با رنگ‌های متنوع که به زیبایی تراش خورده است را شاهد بودیم. البته از زیر این کوه آب در بستری نارنجی جاری می شود که به جذابیت الهه نمک می افزاید که در زمان بازدید ما تقریبا کم آب بود.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 1.28.06 PM.jpeg
الهه نمک

2-غار نمکی

در ادامه مسیر بعد از بازدید از الهه نمک، متوجه توقف موتورها می شوید که نوید محل بازدید یعنی غار نمکی را می دهد. بعد از گذر از بازارچه سنتی کوچک، غاری با دهانه سه متری را میبینید که مردم جهت ورود به آن به صف ایستاده اند. داخل غار، حدود 200 متر فضای نمکی که ایستاده قابل مشاهده است و در ادامه آن تونلی تاریکیست که حدود 10 متر را خمیده و مابقی آن را بجز سینه خیز و بدون وسیله روشنایی نمیتوان طی کرد.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 1.39.27 PM.jpeg
غار نمک

3-دره مجسمه ها(دره تندیس ها)

بعد از گذر از غار نمکی جاده را ادامه دادیم تا به دره تندیس ها برسیم. در ابتدای دره خانمی با ساز کوبه ای خود موسیقی منحصر بفردی می نوازد.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 1.43.14 PM.jpeg

دره ای که به سرزمین تخیلی شباهت دارد! چشم اندازی از ارتفاع بالا به دریا... با صخره هایی با شکل های مرموز که هر بیننده ای را محو تماشای آنها میکند.

دره مجسمه ها

در انتهای دره باریکه ای بود که کمتر کسی جرعت ورود به آنرا داشت که به اتفاق یکی دو نفر به سختی به آنجا رفتیم. دره ای با بیش از 200 متر ارتفاع! هیجان انگیز ترین بخش سفرمون در این محل شکل گرفت. جایی که با محمد و حسین که از تهران آمده بودند آشنا شدیم که به شکل گیری رویدادهایی منجر شد که در ادامه خواهم گفت.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 1.52.32 PM.jpeg

حسین و محمد از کسبه بازار تهران بودند که بعد از سفر چند روزه به یزد، کرمان و چابهار به قشم و سپس به جزیره هرمز آمده بودند. خوش اخلاقی و طراوت آنها و اینکه در تمام شهر ها بصورت کمپ با خودرو شخصی سفر میکردند من را به شدت تحت تاثیر قرار داد تا بیشتر با آنها آشنا شوم. آن ها هم موتور سیکلت بدون راکب اجاره کرده بودند و تا آنجا آمده بودند که مسیر را به اتفاق آنها ادامه دادیم.

4-دره رنگین کمان

یکی از بخش های جزیره هرمز که بیشترین رنگ ها را به خود اختصاص داده دره رنگین کمان است که در جنوب غربی جزیره واقع شده است، دره رنگین کمان از بخش ها و کوه هایی به رنگ های مختلف زرد، سفید، قرمز و … تشکیل شده که تلفیق این خاک های رنگی در کنار یکدیگر صحنه فوق العاده زیبایی را بوجود آورده است.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 2.13.29 PM.jpeg
دره رنگین کمان (عکس از اینترنت)

5-ساحل سرخ

آب دریا در ساحل سرخ تا چند متری، قرمز رنگ دیده می‌شود، صحنه باشکوه موج‌های قرمز که منظره‌ای بی‌نظیر را به چشمان هر بیننده ای هدیه می‌دهد. حتی صدف‌های موجود در ساحل سرخ، قرمز رنگ هستند. قدم زدن روی شن‌های سرخ این ساحل سبب قرمز شدن کفش‌ها و لباس‌ها می‌شود؛ البته این رنگ با یک شست‌وشوی ساده برطرف خواهد شد.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 2.15.18 PM.jpeg
ساحل سرخ

6-ساحل لاک پشت ها

منظره ای که هم چشم انداز زیبایی از ارتفاع دارد و هم در ادامه جاده می توان به نزدیک صخره لاک پشت ها رفت و نظاره گر زیبایی شکوه آن شد.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 2.25.46 PM.jpeg

WhatsApp Image 2021-12-20 at 2.25.47 PM.jpeg
صخره لاک پشت ها

7-جنگل حرای جزیره هرمز

در ادامه مسیر به منطقه ای رسیدیم که همانند جنگل های حرای جزیره قشم، درختانی در لابه لای آب قرار دارند اما خبری از قایق های تفریحی نبود و فقط از کنار ساحل شاهد منظره باشکوه آن شدیم.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 2.33.56 PM.jpeg
جنگل حرا هرمز

8-قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی های هرمز نیز همانند قلعه ی جزیره قشم در دست مرمت بود و صرفا از بیرون دیواره های آن را تماشا کردیم.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 2.37.01 PM.jpeg
قلعه پرتغالی های هرمز

هرمز جزیره رنگ هاست، این جزیره دارای خاک های رنگی بسیاری است که در کنار یکدیگر طیف وسیعی از رنگ های سفید، زرد، نارنجی، قرمز، قهوه ای، سبز و حتی طلایی ایجاد می کند، همچنین این جزیره زیستگاه حیواناتی همچون آهو است که به ندرت مردم آن ها را میبینند که خوشبختانه در بازدید ما از این جزیره شاهد یکی از این آهو های زیبا بودیم و از آن عکس گرفتیم.

WhatsApp Image 2021-12-20 at 2.37.07 PM.jpeg

مسیر جزیره هرمز ساعت 2 بعد از ظهر با رسیدن به اسکله به پایان رسید و پس از تحویل موتورها به فست فودی برای ناهار رفتیم. حسین و محمد ازما دعوت کردند برای اقامت شبانه در جزیره هنگام همراهشان باشیم و چون بازدید از جزیره هنگام و دیدن دلفین ها قبل از بازگشت به تهران در برنامه بود. با کمال میل دعوتشان را قبول کردم. هوا تاریک شده بود و ساعت 18 را نشان میداد که به هتل برگشتیم. حسین و محمد با خودرویی مملو از بار که وسایل سفر و خرید های آنها را تشکیل میداد، بعد از دقایقی به سراغم آمدند و بعد از کلی جابجایی، خودمو بلاخره به سختی تو ماشینشون جا کردم و به سمت اسکله کندالو حرکت کردیم.

بعد از پارک خودرو در پارکینگ مجاور اسکله سوار قایق تندرو شدیم (قایق ها تا ساعت 9 شب با قیمت نفری 20 هزارتومان فعال هستند). پس از چند دقیقه قایق سواری به اسکله هنگام رسیدیم و به خواروبار فروشی خاله زهرا که روبروی درب خروجی اسکه بود برای کرایه موتور و یا خودرو رفتیم. به شماره های رانندگان هنگام که بر روی دیوار مغازه نصب شده بود یکی پس از دیگری زنگ زدیم تا بلاخره علیرضا با خودروی وانت پراید پاسخ داد و بعد از دقایقی آمد. نیروی انتظامی جزیره بخشنامه ای صادر کرده بود که  برپایی کمپ در جزیره ممنوع است که عدم سرویس دهی رانندگان و راکبین جزیره به این علت بود.

قبول کردیم با مسئولیت خودمان علیرضا ما را به منطقه خماسی با مبلغ 400 هزار تومان ببرد و فردا صبح برای گشت جزیره به دنبالمان بیاید. در آن تاریکی شب از مسیری بیراهه به منطقه خماسی رسیدیم. از شانس ما گروهی دوچرخه سوار که مجوز رسمی از نیروی انتظامی و وزارت ورزش داشتند در آن منطقه کمپ زده بودند. ما هم در مجاور آنها چادر زدیم و برای جمع آوری هیزم محوطه را گشتیم. شام را که جوجه کباب پختیم را خوردم و در سکوت شب ستارگان جزیره هنگام را که میدیدم از خستگی روزی که گذشت به خواب رفتم. ساعت 1 بامداد بود که از سر و صدا و موزیک بیدار شدم. به دوستان ورزشکار که چهل نفری میشدند پیوستیم و تا ساعت 2 نیمه شب پایکوبی کردیم. صبح زود قبل از طلوع افتاب با صدای امواجی که به صخره ها میخورد بیدار شدم و از شگفتی منطقه ای که در آن اقامت داشتیم حیرت کردم.

محل کمپ

کنار آب ماهی های رنگارنگ را میشد به راحتی دید. بعد از خوردن نیمرو برای صبحانه، ساعت 8 بود که علیرضا به دنبالمان آمد. برخلاف جزیره هرمز و قشم که به ندرت آهو دیدیم در مسیر جزیره هنگام گله گله آهو بود که مشاهده کردیم.

WhatsApp Image 2021-12-22 at 1.46.52 PM.jpeg

در مسیر ابتدا به دیدن درخت معابد رفتیم. درختی که ریشه های آن به درخت آویزان بود. بعد از دیدن درخت به ساحل نقره ای رفتیم. ساحلی از شن های نقره ای و براق که اکلیل های روی اجسام را در ذهن تداعی میکرد!

ساحل نقره ای

آبی به تن زدیم و برای دیدن دلفین ها به ساحل کندالو برگشتیم. در اسکله کندالو قایق ها برای یک گشت در منطقه دلفین ها و کنار ساحل های جزیره مبلغ 80 هزارتومان میگرفتند که حدود یک ساعت طول میکشید. دلفین ها را دیدیم و بعد از بازگشت به اسکله سوار بر ماشین به سمت قشم حرکت کردیم. روز جمعه بود و اکثر مسافرین هتل بازگشته بودند و پذیرش مسافر جدیدی هم نداشت. با هتلدار صحبت کردیم و مقرر شد اتاق را ساعت 16 تحویل دهیم و حسین و محمد هم برای دوش گرفتن به اتاقمان بیایند. بعد از استحمام، کمی استراحت کردیم و محمد و حسین با خودرو به تهران و من و مجید با تاکسی اینترنتی به سمت فرودگاه حرکت کردیم. ساعت 20 پرواز برگشت به تهران نیز بدون هیچ تاخیری صورت گرفت و ساعت 10 بود که در فرودگاه مهرآباد فرود آمد و این سفر بسیار پر خاطره به پایان رسید.

در آخر نکات کلی سفر

ورودی دره ستاره ها ( 2 نفر ) – 5،000 تومان

خورد و خوراک نفری – حدود 1،000،000 تومان

برنامه ریزی کلی سفر

از اونجایی که عمده هزینه هوایی سفر به قشم بلیط هواپیماست و سفر به این جزایر نسبتا ارزان است پیشنهاد میکنم اگه وقت کافی دارید مدت زمان بیشتری را برای رفتن برنامه ریزی کنید و حداقل برای قشم و خرید از بازار درگهان 3 روز و برای سایر جزایر هر کدام دو روز را اختصاص دهید. با آرزوی بهترین ها-1400/1/10