سفرنامه روسیه (مسکو+سنت پترزبورگ)

خاطرات سفر به روسیه:

من عاشق جهانگردی هستم تا کنون از 23 کشور دیدن کرده ام.نکته جالب در مسافرتم به روسیه پدیده شبهای سفید (نقره ای) بود که عمدتا در 11 جون تا2 جولای این پدیده در سنت پیترز بورگ بخصوص در هوای صاف بهتر دیده می شود واما در هوای ابری مشاهده نمی شود.در این شبها خورشید کاملا غروب نکرده دوباره طلوع می کندبرای دیدن این شبها در اواخر خرداد 90 به روسیه رفتم.با ارائه دعوتنامه ای که دوست روسی ام(دانشجوی دکترای زبان فارسی در ایران است)برایم فرستاده بود وبلیط رفت و برگشت به مسکو از سفارت روسیه ویزا گرفتم.باید یادآوری کنم که رفتن به روسیه بدون راهنما مانند سایر کشورهای آسیایی آسان نیست توصیه من این است حتما با تور مسافرت کنید. روز اول: از تهران به مسکو با پرواز ایرفلوت بعد از حدود 4 ساعت پرواز به فرودگاه مسکو رسیدم و برای رفتن به سنت پیترز بورگ ساعت 11.30 بلیط داشتم( که از قبل دوستم تهیه کرده بود) به سالن پروازهای داخلی رفتم این سالن در همان فرودگاه است و با نشان دادن بلیط ام مرا راهنمایی کردند.ساعت 13.30 به فرودگاه سنت پیترز بورگ رسیدم دوستم در فرودگاه منتظرم بود ومرا به هتل برد که بعد از خوردن نهار و استراحت . ساعت 10 شب برای قایق سواری روی رودخانه نوا و دیدن شبهای سفید و باز شدن پلهای متحرک با هم به محل کشتی رفتیم.برای قایق سواری در شب حتما لباس گرم همراه داشته باشید اگرچه در کشتی به هر نفر پتو میدهند.نکته دیگر اینکه پلهای متحرک به ترتیب باز می شوند و قبل از باز شدن پل آخر باید به سمت دیگر می رفتیم در غیر این صورت بیشتر از 4 ساعت باید منتطر می ماندیم تا پل مجددا بسته شود چون تنها راه عبور و مرور در دو طرف رودخانه نوا همین پلها هستند حالب است بگویم ساعت 11.30 شب هوا هنوز روشن بود مثل غروب آفتاب در ایران. سنت پیترز بورگ (لنینگرادسابق)دومین شهر بزرگ روسیه بعد از مسکو است که و بنیانگذار این شهر پطر کبیر بوده (1703) درزمان پطر کبیر پایتخت روسیه بوده و هم اکنون به دلیل داشتن تالارها و تاترهای زیاد آنرا پایتخت علمی –فرهنگی می نامند.

دیدنیهای سنت پیترز بورگ

موزه هرمیتاژ:

هرمیتاژ کلمه ای فرانسوی است و به معنای جای آرام در کنار آب و جنگل است،از قدیمیترین و بزرگترین موزه های دنیاست که کاترین کبیر بنیانگذار آن بوده در آغاز کاخ زمستانی تزارها بوده و بعدا کلکسیون شخصی کاترین و در زمان لنین بعنوان موزه برای بازدید عموم تبدیل شده است،روزهای دوشنبه تعطیل است .و روزهای سه شنبه هر ماه برای دانشجویان و همه بازدیدکنندگان ورودیه ندارد.

Peter & paul fortress:

دژ و استحکامات نظامی پتر و پاول اولین بناهایی بودند که در سنت پیترز بورگ ساخته شدند .محل دفن پطر کبیر ، کاترین کبیر ،نیکلای دوم و سایر تزارها است.امروزه از مکانهای دیدنی-توریستی و مقر فرماندهی است.چهار شنبه ها تمام ساختمانهای موزه بسته است ولی محوطه های حیاط بازند. ناقوس و ساعت بزرگی در روی ساختمان کلیسا هست )نخستین بار در جنگ جهانی اول در دریای بالتیک بکار گرفته شده بودCruiser Aurora ناو جنگی اورورا(. هر روز ظهر توپ شلیک می شود و منطره جالبی برای توریستها به نمایش می گذارد.

تندیس الکساندر پوشکین در میدان هنر سنت پیترزبورگ:

شاعر معروف روسی که علی رغم کار دولتی ضد رژیم تزار بوده و مورد غضب تزار نیکلای قرار گرفت،در سن 37 سالگی در یک دوئل به ضرب تپانچه یک افسر غیر روسی به نام دانتس مجروح شده و چند روز بعد می میرد.با وجودیکه دوئل در آن زمان ممنوع بود و تزار هم از این دوئل اطلاع داشت ولی مانع این دوئل نشدوچون اگر پوشکین شکست می خورد به نفع رزیم بود و اگر پیروز می شد به جرم ممنوع بودن دوئل روانه زندان می شد.تندیس دیگری از این شاعر در مسکو در محل ازدواجش با ناتالیا وجود دارد.پشت تندیس پوشکین کاخ الکساندر سوم قرار دارد که به موزه نقاشی تبدیل شده است.

در خیابان اصلی شهر سنت پیترزبورگ:

الف)کلیسای جامع شهر به نام کلیسای کازان: که به شکرانه پیروزی بر ناپلئون ساخته شده و معتقدند که با کمک مریم مقدس به این پیروزی رسیده اندریا، تصویری از مریم مقدس در این کلیسا هست که گروه های زیادی برای دعا و نیایش در مقابل این تصویر ادعای احترام می کنند. ب) خانه کتاب که بصورت زنجیرهای است مانند شهر کتاب در تهران است. ج) تالارهای موسیقی د) قد یمی تری هتل شهر (هتل اروپا) دیده می شود.

رودخانه نوا:

با پلهای متحرک .قایق سواری شبانه ودیدن شبهای سفید و باز شدن پلهای متحرک منبع درآمد بسیار خوبی برای این شهر است.

متروی سنت پیترز بورگ:

در سال 1955 به دستور استالین ساخته شده است و از عمیق ترین متروها در دنیاست.با 5 لاین و 65 ایستگاه که 56 ایستگاه در سطحعمیق تری قرار دارند.لاین 1 قدیمی تریت لاین با ایستگاه های زیبا جزء دیدنیهای مترو است.از اگوست 2009 عکس گرفتن بدون فلاش اشکالی ندارد.ساعت کار مترو بین 4.45صبح تا 0.30 است. ) کلیسای منجی بر خون ریخته ،شبیه کلیسای سنت باسیل در مسکو است

spilled blood :

و محل به قتل رسیدن الکساندر دوم است که در اثر انفجار بمبی جان سپرد.این کلیسا در کنار رودخانه نوا قرار دارد.

کلیسای اسحاق مقدس:

از بزرگترین بناهای گنبدی شکل در دنیاست بین سالهای1818- .1858 توسط مهندس فرانسوی ساخته شده است.نمای سردر خارجی از یک قطعه سنگ بزرگ یکپارچه گرانیتی سرخ رنگ است و از بزرگترین کلیساهای روسیه است با گنحایش 14000 نفر .در اوائل سال 1930 بسته شد و بعداز بازگشایی بعنوان موزه از آن استفاده می شود.که برای ورود باید بلیط تهیه کنید.اگر بتوانید 300 پله را بالا بروید نمای بسار زیبایی از شهر را می بینید.

مجسمه برنزی:

مجسمه پطر کبیر را سواربر اسب نشان میدهد که به دستور کاترین کبیر توسط یک مجسمه ساز فرانسوی ساخته شدوهمچنین نام یکی از شعرهای پوشکین در باره این مجسمه ، که در سال 1833 سروده است. امروزه این مجسمه سمبل سنت پیترزبورگ است مانند مجسمه آزادی که سمبل نیویورک است و هر دوی این مجسمه ها توسط هنرمندان فرانسوی ساخته شده اند.

مسکو:

در روز پنجم سفرم ، از سنت پیترزبورگ به مسکو رفتم.ساعت حدود 8 شب بود در فرودگاه مسکو یکی از دانشجویان ایرانی (دانشجوی زبان روسی )منتظرم بود بعد از رساندن من به هتل به خوابگاه رفت . اگر راهنمای محلی و وارد ،شما را راهنمایی کند و یا همراه شما باشد با کمترین هزینه میتوانید با مترو به مکانهای مورد نظرتان بروید. این دانشجوی ایرانی هم در مورد من سنگ تمام گذاشت. از فرودگاه که خارج شدیم با اتوبوس شماره 949 به مترو رفتیم ،سپس با توجه به آدرس هتل که نزدیک میدان سرخ بود با لاین شماره 2 (خط سبز) دردهمین ایستگاه به نام پیاده شدیم از پله ها که بالا آمدیم میدان سرخ پشت سرمان بود تا هتل راهی نبود پیاده رفتیم. "OKHOTNY LYID" درپایان سفرم برای برگشت به ایران، خودم از همین مسیر به فرودگاه رفتم. (دوست روسی من که در ایران دکترای زبان فارسی می خواند دردانشگاه مسکو و سنت پیترزبورگ تدریس می کند به دانشجویان روسی زبان فارسی و برعکس به دانشجویان ایرانی زبان روسی درس میدهد و از آنها برای راهنمایی من کمک گرفت در سنت پیترز بورگ 2 دانشجوی روسی و در مسکو 2 دانشجوی ایرانی راهنمایم بودند که بعنوان لیدر تور با آژانس ها هم همکاری می کنندو یکنوع کار دانشجویی محسوب می شود.)

هتل تا میدان سرخ فاصله ای نداشت و صبح روز بعد برای دیدن مکانهای دیدنی به میدان سرخ رفتم،تجربه بسیار جالبی بود ، چون اولین باری بود بدون راهنما و همان روز اول در شهری نا آشنا قدم می زدم شهری که در گذشته دیواری دور آن کشیده شده بود و هیچ توریستی اجازه ورود نداشت حالا مملو از توریست بود روز دوم یکی دیگر از دانشجویان ایرانی برای بردن من به بام مسکو و توضیح دیدنیهای آن محل به هتل آمد از صبح تا عصر باهم بودیم و در ایستگاه مترو از هم جدا شدیم به یک مرکز خرید رفتم و سپس به هتل برگشتم. روز سوم و جهارم باز هم خودم بدون راهنما در شهر گشتی زدم و خیلی از ایستگاه ها را تا هتل یادگرفته بودم.باید بگویم قبل از رفتنم به روسیه از اینترنت نقشه متروی مسکو را که خیلی پیچیده است با اسم ایستگاه ها به زبان انگلیسی روی برگ بزرگ پرینت گرفته بودم ( در متروی مسکو اسم ایستگاه ها به زبان روسی است وبا تلفظ سخت) چند کلمه ای روسی هم که مورد نیاز بود از دیکشنری انلاین روسی تمرین کرده بودم.

سفرنامه روسیه

مسکو به معنی شهر کنار رود با وسعت زیاد بزرگترین کشور دنیا ست، بیش از 11.5 میلیون نفر جمعیت دارد،اختلاف ساعت با تهران 1.30 ساعت،فاصله هوائی تا تهران 3.50 ساعت است واحد پول:روبل ، مذهب اکثریت ارتدکس(توسط اولین یونانیانی که به مسکو رفتند)و مسلمان و سایر مذاهب بیشتر دیدنیهای مسکو در این 3 منطقه قرار دارد:

1)میدان سرخ روسیه شامل:مقبره لنین،کلیسای سنت باسیل، کاخ ها وموزه کرملین، باغ الکسا ندر و مقبره سرباز گمنام 2)بام مسکو(تپه گنجشکها)شامل: پارک پیروزی،دروازه مسکو،فواره ها،لوح یادبود با تندیس گرگی مقدس،و همچنین از بام مسکو میتوان برجهای مخابراتی، شوفاژخانه اصلی شهر،هفت خواهران استالین،استادیوم ،و پیست پرش اسکی وآکادمی علوم زیستی را دید

3) متروی مسکو : خیابان آربات قدیم و آربات جدیدو تندیس شاعر معروف روسی الکساندر پوشکین. متروی مسکو در سال 1935 به دستور استالین ساخته شده است ایستگاه آربات طولانی ترین ایستگاه مترو است داخل آن با سنگهای گرانیت و مرمر و لوسترهای برنزی و قیمتی تزیین شده است. .بعد از توکیو دومین شهر ازنظر جابجایی مسافران است.متاسفانه من از متروی مسکو فیلم گرفتم نه عکس.

کلیسای سنت باسیل:

کلیسای واسیلی مقدس یک کلیسای ارتدکس است با گنبدهای رنگارنگ پیازی شکل، که به دستورتزار به افتخار پیروزی بر تاتارها بهفرماندهی ایوان مخوف در سالهای (-1561- 1555) ساخته شد.نام کلیسا از نام یکی از قدیسان ارتدکس گرفته شده است.بعد از اتمام کار کلیسا ایوان مخوف دستور میدهد تا چشمان معمار کلیسا را کور کنند که دیگر نتواند کلیسایی مشابه سنت باسیل بسازد.تا سال 1600 این کلیسا بلندترین بنای مسکو بود. این کلیسا بعدا به موزه تبدیل شد و در سال 1990 این موزه و کرملین و میدان سرخ بعنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد.جشنهای ملی و مراسم مذهبی و جشن سال نو در محوطه این کلیسا برگزار می شود.

مجسمه پطر کبیر در مسکو:

تنها همین یک مجسمه از پطر کبیر در مسکو وجود دارد،و پطر کبیر را بر عرشه کشتی که خودش ساخته، نشان میدهد.وپطر کبیر دهها حرفه میدانسته و کشتی سازی یکی از آن حرفه هاست.

کلیسای عیسی منجی:

وقتی آخرین سپاه ناپلئون از روسیه خارج می شود برای تشکر از خدا و به شکرانه این پیروزی الکساندر اول تصمیم گرفت این کلیسا را بسازد .تندیس الکسا ندر اول در مسکو ولی بعدا ساخت این کلیسا متوقف شد تا در زمان نیکلای اول در محل فعلی کار ساخت کلیسا آغاز شد و 44 سال طول کشد تا کلیسا ساخته شد .بعدا استالین دستور داد تا این کلیسا را خراب کنند وبه جای آن کاخ شوراها را بسازند ولی با مرگ استالین کاخ شوراها هرگز ساخته نشد و دوباره کلیسا به مدت 5 سال بازسازی گردید.

موزه تاریخ روسیه :

در میدان سرخ مسکو در سال 1874 ساخته شده ،بعدا بعنوان شورای شهراستفاده می شده و سپس به موزه تبدیل شده است.در پشت این موزه و مقابل میدان مانژ مجسمه سوار بر اسب دیده می شود که مربوط به یک مارشال فرمانده نظامی روس است که در سال 1945 برلین را فتح کرد.

کاخ کرملین:

قلعه ای باستانی که محل زندگی رئیس جمهور روسیه و استقرار قوه مجریه در این شهر است

مقبره لنین: لنین رهبر کبیر انقلاب روسیه در سال 1924 در اثر بیماری درگذشت.و جسدش مومیایی شد.برای بازدید و ورود به داخل مقبره بلیط لازم نیست فقط باید کلیه لوازمی که همراه دارید به غرفه امانات بسپرید وسپس در صف طویلی برای داخل شدن قرار بگیرید.بازدیدکنندگان از یک در وارد میشوند و بعد از دیدن جسد مومیایی لنین از در دیگر خارج می شوند در طول مسیرسربازان بلند قامتی با لباس رسمی و قیافه ای خیلی جدی و کمی ترسناک در سرهر پیچ شما را راهنمایی می کنند. در داخل مقبره نوربسیار کمی فقط برای دیدن مسیر وجود دارد ولی بر روی جسد مومیایی لنین نور کافی است و میتوانید لنین را در حالتی که رو به بالا خوابیده ببینید.

باغ الکساندر ومقبره سرباز گمنام: در کنار باغ بزرگ الکساندر مقبره سرباز گمنام قرار دارد.در این قبر بقایای سربازی گمنام که در جنگ با آلمانها کشته شده ،از بزرگراه لنینگراد به این محل انتقال یافته ،کلاه و شنل سرباز روی مقبره هست و همیشه سربازی با لباس فرم و اسلحه به دستروی مقبره به حالت آماده باش ایستاده، که تعویض می شود و می گویند مراسم تعویض سربازان دیدنی است ولی متاسفانه من فرصت دیدن این مراسم را از دست دادم .

پارک پیروزی:

به نشانه پیروزی در جنگ با ناپلئون ساخته می شود.لوح یادبودی که نام تمام شهرهای شرکت کننده در جنگ جهانی دوم روی آن حک شده وهمچنین تندیسی از گرگی مقدس(یکی از قدیسین)با شمشیری در دست که در حال کشتن اژده است را نشان می دهد اژدها نشانه فاشیست است.

فواره ها: 144 فواره در پارک پیروزی به تعداد روزهای جنگ حهانی دوم ،که شبها رنگ آب فواره ها به یاد شهدای جنگ به رنگ قرمز در می آید.

دروازه مسکو: در بام مسکو این دروازه را می توان دید که به یادبود پیروزی در جنگ با ناپلئون ساخته شده است.

برجهای مخابراتی مسکو: از بام مسکو 2 برج بلند مخابراتی را میتوان دیدوارتفاع برج استا نکینو 540 متر است که از بلندترین برجهای دنیاست.(برج میلاد تهران نیز با 435 متر ارتفاع از بلندترین برجهای دنیاست )

شوفاژخانه اصلی شهر:به گفته راهنما در روسیه دو شوفاژخانه اصلی برای کل شهر مسکو وجود دارد (مثل ایران نیست که هر خانه سیستم گرمایشی جداگانه داشته باشد) که اب گرم کل شهر را فراهم می کند و در تابستان برای ررسی لوله ها به ترتیب هر منطقه چند روزی اب گرم ندارد.این شوفاز خانه ها از بام مسکو(تپه گنجشکها) دیده می شود.

هفت خواهران استالین:

7 آسما نخراش بلند که هفت خواهران استالین نامیده می شوند به دستور استالین در سال 1957 ،و بصورت حلقه ای ساخته شده اند . اولین آسما نخراش ساخته شده که بلندترین و قشنگترین آنهاست، در حال حاضر دانشگاه ملی مسکو است. با 36 طبقه که گنجایش 30 هزار دانشجو را دارد. دومین آسما نخراشی بود که ساختما نش کامل شد.MGO آسما نخراشهای دیگر ساختمان وزارت امور خارجه و همچنین ساختمان دو هتل ، که از بام مسکو دیده می شوند استادیوم:این استادیم رکورد ساختن در مدت کوتاه را با توجه به بزرگی و وسعتش به خود اختصاص داده است. نمای گنبدی شکل پشت لوح یادبود در پارک پیروزی مسکو،موزه جنگ مسکو است.