03-Gorjestan-Blog cover (01-02-18).jpg

کشور گرجستان (تکه ای از بهشت بر روی زمین) گرجستان یکی از کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی است که در منطقه قفقاز واقع شده و از نظر جغرافیای سیاسی دارای اهمیت زیادی است. این کشور از شمال با روسیه از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از شرق با جمهوری آذربایجان همسایه بوده و در غرب آن نیز دریای سیاه واقع شده است .

پایتخت آن تفلیس است و این کشور در مرز میان اروپا و آسیا واقع شده است و کشوری کوهستانی و پرباران محسوب میشود که حدود 69700 کیلومتر مربع وسعت داشته و جمعیت آن 6/4 میلیون نفر بوده که بیشتر آنها به دین مسیحیت گرویده اند و به زبان گرجی سخن گفته و خط نوشتاری آنها هم خط ویژه گرجی است. این کشور مدتها جزیی از خاک میهن ما بوده و در دوره صفویه نیز میبینیم که مادر بیشتر پادشاهان ایران گرجی بوده اند و این کشور در سال 1812 میلادی طبق پیماننامه گلستان رسما از ایران جدا شد و به خاک روسیه پیوست و همین طور از روسیه نیز در دسامبر 1991 جدا شد و استقلال یافت .

نام بین المللی این کشور جورجیا (Georgia) و واحد پول آن لاری (Lari) است و حکومت آن جمهوی دموکراتیک و سکولار است. در حال حاضر برای سفر به این کشور میتوانید از طریق تور گرجستان آژانسهای مسافرتی که خود پروازی از خط هوایی ایران اجاره کرده اند را استفاده کرد و یا بلیط خود را از خط هوایی جرجیا خریداری کرده و یا همین طور میتوانید از طریق زمینی و از کشور ارمنستان به این کشور سفر کرد. مدت پرواز از تهران تا تفلیس حدود 45/1 دقیقه میباشد و فرودگاه اصلی پایتخت بسیار کوچک بوده و در حال حاضر با توافقات بعمل آمده بین دو کشور ایران و گرجستان نیازی به اخذ ویزا نیست و به راحتی وارد آن کشور میشوید.

مردم این کشور اکثرا به زبان انگلیسی هیچ گونه آشنایی ندارند و همین امر در بعضی جاها شما را دچار مشکل میسازد اما در هتلهای خوب آن ، چه در پایتخت و چه در شهرهای بزرگی چون باتومی مشکل نخواهید داشت ، مردم کشور گرجستان بسیار مهماننواز بوده و با مهربانی پاسخگوی شما هستند حتی وقتی که هیچکدام از طرف همدیگر چیزی را درک نمیکند. پایتخت این کشور با مدیریت بسیار خوب اعمال شده در آن که در حفظ ساختمانها و بناهای قدیمی بسیار کوشا بوده.

کشور گرجستان دارای آب و هوای بسیار خوب و مناظر دیدنی بوده که چنانچه وقت بگذارید و علاوه بر شهرهای بزرگ آن به روستاهای اطراف تفلیس هم سر بزنید می توانید تاکستانها ، کلیساها ، برجها و روستاهای زیبایی را نظاره گر شوید .

سفرنامه گرجستان

این کشور صنعتی نبوده و تنها از صادرات آن میتوان آب معدنی بسیار غنی آن را نام برد که آن را به کشورهای دیگر صادر می کند و از این حیث مقام خوبی را بدست آورده و همینطور صنعت شراب سازی که با وجود تاکستان های فراوان در این کشور صادرات شراب هم جزیی از صنعت کشور محسوب میشود که با توجه به دین اکثریت مردم این کشور که مسیحیت است امری طبیعی است . واحد پول کشور لاری بوده که دارای قدرت پولی بالا بوده و همانند لیر ترکیه قدرت خرید بالایی را دارد ، اما سطح زندگی مردم در این کشور در دو سطح بالا و یا پایین بوده و حد وسطی به عنوان طبقه متوسط برای مردم معنا ندارد و به همین علت سطح حقوق ها نیز بسیار در این کشور پایین است.

تفلیس دارای خیابانهای بسیار زیبا است و در این خیابانها رستورانهای زیاد با تنوع غذایی منحصر بفرد می باشد که علاوه بر غذاهای گرجی که طعم و مزه بسیار خاص و خوشمزهای را دارا است غذاهای بین المللی و عامه پسند هم یافت می شود ، در خود تفلیس نرخ غذا در رستورانهای خوب کمی بالا است اما از شهر که دور میشوید علاوه بر اینکه بر طعم و مزه غذاها و همینطور تازگی آنها افزوده میشود از نرخ آنها هم کاسته می شود. برای خرید سوغاتی میتوان گفت این کشور چیزی نداشته و اکثرا اجناس نیز از ترکیه وارد آن میشود و بیاد داشته باشید که هدف از مسافرت به این کشور فقط دیدن مکانهای دیدنی و مناظر طبیعی بوده و همین طور استفاده از رستورانهای متنوع آن ، پس فکر خرید را از سر خود به در کنید چرا که مسلم بدانید دست خالی بر میگردید.

از نقاط دیدنی شهر میتوان پل دوستی و صلح که بر روی رودخانه پرآب تفلیس زده شده و همینطور مجسمه بسیار بزرگ و بلند مادر گرجستان که برروی کوهی در جوار شهر بنا شده را نام برد ، به همراه بازدید از کلیساهای بسیار قدیمی و ساختمانهای قدیمی شهر و ساختمان پارلمان کشور و ساختمان ریاست جمهوری که دیدنشان خالی از لطف نیست ، همینطور پارک نسبتا بزرگی که بر روی کوه هم جوار تفلیس بنا نهاده شده که علاوه بر هوای بسیار مطبوع دارای رستورانها و وسائل تفریحی متعددی برای استفاده بچه ها میباشد.

سفرنامه گرجستان

یکی دیگر از این مکان ها هم موزه اصلی شهر است که دیدنش با راهنمای انگلیسی زبان و یا فرانسه زبان خود موزه همراه بوده و خالی از لطف نیست . از سمت شرقی شهر تفلیس که خارج شوید با مسیری زیبا از تاکستان ها و مزارع گسترده بعد از حدود 2 ساعت می توانید به روستای سیقناقی(Signaghi)برسید که مشابه روستای ماسوله کشور ما می باشد و ضمن حفظ آثار قدیمی ، در این روستا میتوانید به کلیسای قدیمی آن و همینطور خانه های روستایی و زیبای آن سر زده و لحظاتی را با آرامش در آن سپری کنید.

و از سمت غربی شهر تفلیس نیز با طی حدود 1 ساعت به روستای متسقتا (Mtsxeta) می رسید که شهرت آن به کلیسای قدیمی آن بر میگردد که بازدید از آن شما را به قرون وسطی میبرد این کلیسا یکی از جاذبه های مشهور این کشور است و در سفر به این کشور باید در لیست نقاط بازدیدی قرار داد .در خود شهر تفلیس و بالای کوهی که به آن مشرف است دریاچه ای واقع شده که مشهور به دریاچه لاک پشت ها است و علاوه بر هوای مطبوع دارای رستوران های زیادی در اطراف خود است که بازدید کننده میتواند ساعتی به دور از هیاهوی شهری به استراحت مشغول شود اما چرا نام آن را دریاچه لاک پشت ها آن هم بدون داشتن لاک پشت شاید شکل لاک این حیوان بوده باشد .