سفرنامه تفلیس، عروس سبز پوش + تصاویر

سفرنامه تفلیس، عروس سبز پوش + تصاویر

42-Tblisi-Blog cover (01-02-24).jpg

با سلام به همه ی دوستان که این سفر نامه رو می خونند و به همه ی کسانی که قصد سفر به کشور گرجستان و شهر زیبای تفلیس رو دارند. قصدم اینه که یه سفرنامه ی مختصر و البته کاملی رو در اختیارتون بدم چرا که خودم وقتی میخواستم برم واقعا خیلی کم سفرنامه در این خصوص بود واینکه دونستن خیلی چیزا توی سفر مهمه

تفلیس عروس سبز پوش

ابتدا به توضیح مختصری از کشور گرجستان می پردازم. این کشور به صورت طولی در امتداد مدارت کشیده شده و طول آن حدود ۳۷۰ کیلومتر، حداکثر عرض آن ۲۰۰ کیلومتر وطول قطر بزرگ آن ۶۱۳ کیلومتر است. مساحت گرجستان ۶۹٬۷۰۰ کیلومتر مربع است. سرزمین گرجستان از نظر اقلیمی منحصر به فرد است، یعنی هر چهار فصل سال دیده می‌شود به طوری که در یک زمان در کناره‌های دریای سیاه هوای تابستانی در میان نخل‌های بلند و همیشه سبز حکم فرماست؛ در تپه ماهورهای پایکوهی، رویش علف‌های تازه و گل‌های بهاری، همچنین در کوهستان، مه غلیظ همچون ابری که با ریزش برف و باران همراه‌است وجود دارد زبان گرجی زبان رسمی و رایج مردم گرجستان است که بیشترین متکلمان را در بین زبان‌های قفقازی داراست. زبان گرجی در شمار زبان‌های قفقازی است و زبان‌های قفقازی به آن دسته از زبان‌ها گفته می‌شود که در منطقهٔ قفقاز بین دریای سیاه و دریای خزر با آن ارتباط برقرار می‌شود. در حدود ۳۰ تا ۴۰ زبان در این منطقهٔ جغرافیایی وجود دارد و همین تنوع زبانی در منطقه‌ای به این کوچکی امر قابل ملاحظه‌ای است.

داستانی هست در خصوص گرجستان که بین خود مردم این کشور رایجه . میگن روزی که خدا داشت زمین رو بین ادمهاش پخش میکرده گرجی ها به خاطر اینکه جشنی داشتند به این مراسم نمیان . فردای اونروز میرن پیش خدا و درخواست زمین میکنن و خدا میگه که دیروز همه رو تقسیم کردم و دیگه چیزی به شما نمی رسه . گرجی ها هم از اونجا که مردم قانعی هستن قبول میکنن و ازخدا درخواست میکنن که به جشنشون بیاد و در این جشن انقدر به خدا خوش میگذره که میگه من قطعه ای از بهشت رو که مال خودمه بهتون میدم . و میگن که گرجستان قطعه ای از بهشته . من از روز اول براتون توضیح میدم که سفرنامه ی کاملی رو در اختیارتون قرار بدم.

ما روز 3 /5 /92 از تهران و ترمینال غرب ساعت 3 سوار اتوبوس و راهی سفر شدیم. اتوبوس vip تک نفره و راحتی بود. و خلاصه بعد از طی چندین ساعت حدود ساعت 1.30 شب به مرز بازرگان رسیدیم که زیاد معطلی نداشت فقط اتوبوس ها رو که چک میکنن یکم معطل میشید اما از اونجایی که شوق سفر در ادم هستش این معطلی زیاد احساس نمیشه . یه نکته ی کوچولو : اگر خواستید wc برید تا توی ایران هستید برید چرا که ترکیه ازتون 1 لیر بابت استفاده از wc میگیره . نکته ی دیگه ای که شاید مهم باشه اینه که قرص کدیین دار به هیچ عنوان با خودتون نبرید یا اگر همراهتونه توی مرز ایران بندازید دور. خلاصه بعد از طی این مراحل وارد سرزمین ترکیه میشین. که شهرهای نسبتا بزرگی مثل اقدیر و بایزید رو هم میتونید توی مسیر ببینید. جاده ای که از ترکیه به سمت گرجستان میره جاده ی پیچ در پیچیه اما زیبایی خودشو داره یکم سرده اگر سفرتون زمینیه حتما با خوتون پتوی مسافرتی همراه داشته باشید به خصوص موقع برگشتن به دردتون میخوره .

تفلیس عروس سبز پوش

اصولا اتوبوس ها یه جا نگه میدارن که اسمش باغچه هستش که محیط خیلی با صفا و قشنگیه و باید بگم غذاهاش فوق العاده خوشمزست اگر زمان ناهار یا شام رسیدید حتما چنجه اش رو امتحان کنید و اگر صبحونه هم برسید چیزای دیگه ای رو میتونید امتحان کنید که ما تخم مرغ واسه صبحانه گرفتیم تخم مرغ محلی و خیلی خوشمزه ای بود زیتون هم براتون میارن که 10 لیر کل صبحانمون شد و برگشت که غذا خوردیم هر غذایی 10 لیر بود .

حدود 6 ساعتی از مرز بازرگان تا مرز گرجستان راهه. به مرز گرجستان که میرسید متاسفانه به خاطر ویزایی که برای ایرانی ها قرار دادن حدود 1 ساعتی طول میکشه تا کارتون راه بیفته نرخ ویزاش هم 35 دلار برای هر نفر هستش. . از مرز گرجستان تا تفلیس حدود 5 یا 6 ساعتیه که بسته به معطلی های توی جاده متفاوته. سعی کنید توی این جاده بیدار باشید و از طبیعت بکر و زیبای گرجستان لذت ببرید. در این مسیر همچنین میتونید شهرهای مختلف گرجستان رو ببینید که از مهمترین اونها شهر زیبای بورجومی هستش.

ما توی هتل irmeni اقامت داشتیم. هتل بدی نبود . تور به ما گفته بود 3 ستارست اما بعید میدونم . ولی خوب به نظر من البته نطر شخصیه من اینه که توی مسافرت هتل حرف اخرو میزنه چون واقعا شما زمان کمی رو توی هتل هستید که اون زمانم واسه ی خواب یا استراحته پس زیاد به فکر هتل نباشید. در ضمن این هتل تقریبا مرکز شهره و دارای اینترنت بیسیم هستش به ایستگاه مترو نزدیکه . نزدیک هتل فروشگاه معروف پوپولی هم هست که میتونید بسیاری از خوردنی ها رو از اونجا تهیه کنید. صرافی ، رستوران ، نانوایی و فروشگاههای مختلفی در اطراف هتل وجود داره.

.خدماتشم به نسبت خوبه به عبارتی معمولیه. خدمات هتل ما فقط شامل صبحونه بود که صبحونه شامل میوه های مختلفی مثل هندوانه ، سیب ، الو و.. بود که میوه ها فصلی هستن. پنیر / کره / خامه / مربا برای دوستداران صبحونه به سبک سنتی و غذاهای متفرقه ی دیگه مثل کالباس و سوسیس که هر روز به شکل های مختلف سرو میشد . و ناگفته نمونه که اکثرا با گوشت خوک بودن که من سوسیش رو بیشتر دوست داشتم . نوشیدنیم شامل اب میوه / اب/ شیر/ چای و قهوه بود .اگر توی این هتل اقامت میکنید و هوا مناسبه روی تراس صبحونتون رو سرو کنید چرا که خیلی بیشتر حال میده . هتل ارومی بود . سر و صدای اذیت کننده ای نداشت. سالن ارایشگاه و ماساژ هم داشت که بابت ماساژش 30 لاری میگرفتن. برخورد رسیپشنها هم خوب بود و به طور کلی یه هتل متوسط ارزیابی میشه به نظر من . در ضمن توی اتاقها گاو صندوق / تلوزیون ( که یکی دوتا شبکه ی ماهواره ایه فارسی رو هم میگرفت ) / یخچال / سشوار / کمد / اینه و اواژور هم بود ) البته اتاق ما استاندارد بود و شما اگر اتاق اکونومی یا vip بگیرید شرایط متفاوته ولی وسایل پایه به طور حتم در همه ی اتاقها وجود داره . ولی مثلا یکی از تفاوتهای اتاق های vip این بود که یک عدد پیانو هم در این اتاقها وجود داشت .

اگر هم روی گوشیتون برنامه ی viber رو داشته باشید با یک سیمکارت گرجی راحت با دوستاتون میتونید به صورت رایگان در تماس باشید لازمه که بگم شهر تفلیس تماما دارای اینترنت بی سیم هستش و اکثر نقاط شهر رو ساپورت میکنه اگر wifi رو روشن کنید اسم وایفاش tebilise loves you هستش . که میتونید استفاده کنید. ما روز اول که رسیدیم چون شب رسیدیم سعی کردیم محیط اطراف هتل رو قدم بزنیم . اینو بگم که تفلیس شهر امنیه پس نگران امنیتتون نباشید . شباش خیلی قشنگه و سعی کنید که از شبای تفلیس حتما استفاده کنید. برای عبور از خیابونهای شهر اگر زیر گذر هستش حتما از زیر گذر استفاده کنید چون ماشینها فوق العاده با سرعت می رند پس به فکر سلامتی خودتون باشید.

برای رفت و امد مسیر مترو بهترین گزینه هست البته واسه جاهایی که مترو داره . که یه کارت میگیرید و شارژش میکنید و هر مسیر نیم لاری (تتری ) هستش یعنی اگر 2 نفر باشید روی هم میشه 1 لاری . لاری واحد پول گرجستانه . که هر لاری چیزی نزدیک به 2000 تومنه ماست . و هر 100 دلار معادل 165 لاریه . البته بعضی از صرافی ها مالیات میگیرن پس سعی کنید از صرافی change کنید که نرخ مالیاتش صفر باشه . مسیر تاکسی هم قبل از سوار شدن حتما با راننده طی کنید و الا گرون ازتون میگیرن . مسیرهایی که ما سوار شدیم بیشتر 3 لاری یا 5 لاری ازمون نگرفتن. من به صورت کلی از خیابونهای تفلیس . غذاهاش و نرخ چیزاهایی که داره میگم

خیابونهای تفلیس:
از خیابونهای معروف شهر تفلیس خیابون روستاولی هستش که این خیابون به نظر من واقعا زیبا بود و معماری فوق العاده قشنگی داره . ساختمون پارلمان که یکی از ساختمونهای معروف شهر تفلیسه توی همین خیابون واقع شده . مجسمه استالین و لنین هم یکم پایینتر از ساختمون پارلمانه. کل خیابون سنگفرشه. و بسیار تمیزو شیکه

تفلیس عروس سبز پوش

. میدون لنین سابق یا همون ازادی liberty هم میتونید انتهای خیابون روستاولی ببینید.

توی این خیابون بیشتر مراکز خرید مارکدار وجود داره . مثل نمایندگی zara/ dika/ nike/ koton/ pennti/ Roberto و نمایندگی های دیگه که در خصوص قیمتاش هم توی قسمت قیمتها توضیح میدم . این خیابون ایستگاه مترو هم داره. خیابون دیگه مرجان ایشویلی هستش که سراسر مرکز خرید هستش که نسبت به روستاولی ارزونتره . این خیابون بیشتر رستوران های حلال داره که مال ترک ها و عربهاست . و همچنین ایستگاه مترو هم داره. خیابون دیگه ساخویاموست هستش که اگر علاقه به چیزهای قدیمی و عتیقه دارید به این خیابون سر بزنید. همه دست فروشن سعی کنید باهاشون چونه هم بزنید که ارزونتر بدن .

خیابون پکینی هستش که این خیابون هم بازم مرکز خریده البته یا اجناسش خیلی خوب نیست یا خیلی خیلی گرون هستن. ما به شخصه چیزی از این خیابون نخریدیم. ولی بازهم خالی از لطف نیست میتونید با کمی حوصله و گردش چیزهای خوبی هم پیدا کنید . خیابون شاردن هستش که در شب بی نهایت زیباست . بیشتر دیسکوها و رستورانهای خیلی خیلی شیک و البته گرون توی این خیابون هستن. اینو بگم که مراکز خرید از صبح بازن تا ساعت 8 شب . بعد از اون میبندن . پس خریدون رو توی این ساعتها انجام دید.

غذاهای گرجستان و رستورانهاش:

به شخصه تمام غذاهای گرجی رو دوست داشتم اصلا چیزی نبود که بخورم و بدم بیاد . از غذاهای محلی گرجستان خاچابوری هستش که به شکلهای متفاوتی عرضه میشه که نوع اکثریتش با پنیره . این غذا مثل نون پیتزاست که توش پنیر داره . بعضی جاها با گوشت و سبزیجات هم درست میکنن که من با گوشتشو خیلی دوست داشتم . قیمت این غذا با پنیرش 1 لاری بود و با گوشتش 7 لاری .

غذای خینکالی هستش که فوق العاده خوشمزست . این غذا خوردنش اداب خاصی داره باید از نوکش بگیرید و بخورید چرا که توش ابه و اگر تیکه کنید تمام ابش خالی میشه و هم طعمش از بین میره هم ظاهر بدی پیدا میکنه . این غذا هم دونه ای نیم لاری بود که هرجا میتونید پیداش کنید البته یه رستوران هست به اسم خونه ی خینکالی که فقط خینکالی ارائه میده که ما متاسفانه اطلاع نداشتیم اما از هرجا هم بگیرید بازم خوشمزست.

حتما حتما شیشلیک گرجستان را امتحان کنید خیلی خوشمزست. یعنی واقعا فوق العادست .سالاد سزار هم همینطور ( توی سالاد سزار کاهو و سبزیجات با تکه مرغ ابپز و نون هستش و زیتون ). یه غذای دیگه ای هم دارن که اسمش کاتسوری هست که اینم خیلی خوشمزست . کلا همونطور که گفتم غذای بدمزه من نخوردم . اها یه چیز دیگه هم دارن که به من خیلی چسبید لوله کباب بود که کباب چنجه داخل نون لواش با سس مخصوص بود .

در خصوص رستوران اگر میخواید رقص گرجی ببینید رستوران chemizo گزینه ی خوبیه ولی گرونه . رستوران تاقلااوری یا ماچاخلا هستش که به تاکسی بگید میبردتون . ما از هتل 7 لاری دادیم بابت تاکسی. قیمت غذاهاش خوبه کیفیتشم عالیه . موزیک زنده داره . و گرجیه . رستوران مک دونالدم که دیگه حرف نداره یه شعبه توی مرجان ایشویلی داره یکیم توی روستاولی که شعبه ی مرجان ایشویلی تا 8 شبه ولی شعبه ی روستاولی تا دیر وقتم بازه.

تفلیس عروس سبز پوش

یه رستوران هست به اسم aquapup توی خیابون شاردن که رئیسش ایرانیه . غذاهای ایرانی هم داره . قیمتشم بد نیست . اگر دلتون برای غذاهای ایرانی تنگ شده میتونید یه سری به این رستوران هم بزنید. غذای کاتسوری هم در این رستوران طبخ میشه . یه خوراکی دیگه ای که باید حتما امتحان کنید لیمونادهای گرجستانه که هیچ جای دنیا فکر نکنم مثلش پیدا بشه با اب بورجومی درست میشه که این اب به طور طبیعی گازداره و سرشار از املاح معدنیه . میگن خاصیت جوان کننده داره . لیموناد با طعمهای مختلف هست که همشون خوشمزن .

نرخ غذاها و پوشاک و غذاها :

اگر اهل خرید هستید از اونجا که پول ایران بی ارزشه به نظر من دنبال چیز ارزون نگردید چون با توجه به ارزش پولی ایران اینجا هم میتوند همون جنس با همون قیمت و کیفیت شایدم بهتر پیدا کنید . مگر اینکه خیلی ارزون باشه. من خودم به شخصه تمام خریدام از نمایندگی های مختلف بود. چون اجناسی که توی نمایندگی ها هستن نسبت به ایران قیمتاشون فوق العاده ارزون تر هستن. مثلا ما اینجا نمایندگی زارا پیراهن مجلس زنونه فکر نکنم زیر 400 تومن پیدا کنم اما اونجا پیراهنا ی شیکی داشت که 59 لاری هم بود یعنی کمتر از 120 تومن . پس به صرفتونه که از نمایندگی ها خرید کنید. یه نمایندگی هم هست به اسم koton مارک ترکه . واجناسش قیمتای خوب و مناسبی داره و جنساشم عالین. Koton و zara توی روستاولی هم شعبه دارن. غذاها هم نرخاش متفاوته البته هرجا برید قیمتا نزدیک به هم هستن. ولی رستوران های شیک و بهتر مسلما پول خدماتی که ارائه میدن رو میگیرن . و هرچی رستوران بهتر باشه خوب پولشم بیشتر میشه. ما 3 نفر توی مک دونالد غذا خوردیم با سیب زمینی شد 25 لاری .

محل های گردشگری:

خیلی زیاده اگر بخوام بگم . اما کلیسای سامیبا هستش که چهارمین کلیسای بزرگ دنیاست فوق العاده زیبا هستش. و من هرچی بگم از زیبایی این کلیسا کم گفتم متاسفانه به دلیلی که روزی که ما به دیدن این کلیسا رفتیم مراسم مذهبی بود بنابر رعایت ادب نتونستم عکسی از داخل کلیسا بندازم

نارین قلعه

تفلیس عروس سبز پوش

مجسمه ی مادر که نماد نگهبانی شهر رو داره یک دستش شمشیره برای دشمنان و یک دستش زیتون برای دوستان میگن مشابه همین مجسمه در اکراین وجود داره. برای دیدن این مجسمه و همچنین نارین قلعه باید از تله کابین استفاده کنید

و مسجد عباسی. که این بنا تنها مسجد دو محراب جهان هستش.

حموم حرم سرای شاه عباس که ما رفتیم در دست تعمیر بود . ولی میتونید از حموم های اب معدنی که نزدیک این بنا هست استفاده کنید

تفلیس عروس سبز پوش

پل شیشه ای هستش که در شب بی نهایت زیباست و میتونید توش قدم بزنید.

تفلیس پارک ابی هم داره که ورودیش 15 لاریه . شهر بازیشم هست که دوستانی که رفته بودن میگفت کلی بهشون خوش گذشته چهارتا دریاچه داره که دوتاش قابل شناست . دریاچه ی لاکپشت رو داره که میتونید قایق سواری کنید . و حالشو ببرید. اگر فرصت دارید به شهر متسختا برید فوق العاده زیبا و قشنگه . ما با تاکسی رفتیم 40 لاری گرفت بردمونو برگردوند . این شهر نزدیکه خود تفلیسه . میگن یکی از قدیمی ترین شهرهای گرجستانه و کلیساهاش بسیار قدیمی هستن و خارج از کلیساهاش این شهر انقدر زیبا هست که میتونه تا چند روز حالتون رو خوب کنه کلیسای اصلی شهر باید حجاب داشته باشید که البته خودشون روسری و دامن دم در گذاشتن که میتونید استفاده کنید

شهر عشقم هست که ما نرفتیم ولی میگفتن زیبا و دیدنی بوده و بنا بر روایاتی میگن صدای بادهایی که در این شهر میپیچه چونان نغمه های عاشقانه ی عاشقان در گوش هم است. و اکثر عروس و دامادهای جوون برای عقد به این شهر میرن. اگر از جمله افرادی هستید که به دنبال یادگاری هایی میگردین که بعدا در خونتون قرار بدین خیلی چیزها میتونید تهیه کنید . اما به نظرم یه سری چیزها که نماد کشور خاصیه بهتر گزینست که در مورد گرجستان شاخ های گاو هست . ولی اگر دوس نداشتین میتونید از صنایع دستی های دیگشون تهیه کنید که یکیشون عروسک های پارچه ای هستن که بسیار هم زیبا بودن

تفلیس عروس سبز پوش

خلاصه فکر کنم هرچی که لازم بود رو گفتم امیدوارم مورد استفادتون قرار بگیره و حتما تفلیس رو به خاطر زیبایی هایی که داره از دست ندید چرا که واقعا ارزش رفتن رو داره . و به دلیل فرهنگ کاملا متفاوتشون با ما قطعا میتونه جذابیت داشته باشه .

نقد و بررسی هتل :

شرح ویژگی های هتل داده شد. تنها توضیح اضافه ای که میتونم بهتون بدم اینه که توی شهری مثل تفلیس واقعا هتل باید براتون کمترین اهمیت رو داشته باشه و به جای هزینه در خصوص هتل بهتر میتونید بایت یک روز اضافه موندن هزینه کنید

کیفیت و تنوع غذا ................5
تمیزی و زیبایی هتل .............5
عملکرد کارکنان...................6
تفریحات و امکانات هتل..........4
منطقه و دسترسی ............10
ارزش قیمت به نسبت خدمات...7

نویسنده : نازنین کریمی مخصوص

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.