سفرنامه گرجستان (باتومی)، بهشت واقعی (2)

سفرنامه گرجستان (باتومی)، بهشت واقعی (2)
03 آذر 1392 13:42

11-Batumi-Blog cover (01-02-18).jpg

پنج شنبه 17/05/1392 باتومی :

صبح حدود ساعت 7 صبح به باتومی رسیدیم. هوا بارونی بود.پس از صرف صبحانه در یه رستوران به کنار ساحل رفتیم. باتومی ساحل بسیار تمیزو قشنگی داره .در امتداد ساحل پارک بزرگ و قشنگی نیز وجود داشت که تمام امکانات تفریحی و سرگرمی رو داشت. البته ساحل اش سنگی است نه شنی. در قسمتهای مختلف این ساحل دوشهایی نیز تعبیه شده و همه جا نجات غریق، تخت و چتر پیدا میشه. در اونجا دستگاههایی مانند کارت پارک وجود داشت که میشد با پرداخت 5 لاری (به صورت خرید کارت) برای مدت یک ساعت دوچرخه کرایه کرد.

باتومی یه شهر رو به توسعه است ودر تمام مدت شبانه روز مشغول ساخت و ساز هستن .از سنبل ها هر کشوری یک نمونه دارن درست میکنن . اگه سفرنامه های قدیمی رو بخونین تو همشون نوشته که باتومی چهره کثیف و فقیری داره و تفلیس از باتومی بهتره. ولی در سفرنامه های جدیدکاملا برعکس این موضوع اومده .امروزه باتومی یک شهر بسیار زیبا و تمیز و رویایی شده که از تفلیس بسیار زیباتره.پس تحت هیچ شرایطی بازدید از اون رو از دست ندید.یک بندر گاهی هم بود که میشد با لنج با پرداخت 5 لاری نیم ساعت و با 10 لاری یک ساعت در دریا گشت زد. در تابستونها در اونجا خط کشتی رانی تا روسیه هم داره.تفرجگاه های کنار دریا و اسکله جنوب غربی باتومی در کرانه دریای سیاه از جمله پربازدیدترین مکان های گردشگری گرجستانه. به دلیل نزدیکی این شهر با مرز ترکیه (حدودا 20کیلومتر) معماری خونه های این شهر خیلی شبیه ترکیه است. در کنار ساحل کوه های سرسبزی قرار داره که از بالای اونا می توان مناظر زیبای اطراف و مزارع بزرگ و سرسبز رو مشاهده کرد.

نمایی از سازه های شهر زیبای باتومی

پارک دولفین ها و آکواریم(۱۴ لاری برای هر نفر)که داخل پارک شهر باتومیه مکانی بسیار هیجان انگیز برای کودکانه.پارک آبی(۲۰لاری برای هر نفر)که خیلی مجهز نیست ولی به هرحال در کنار ساحل وجود چنین سرگرمی برای کودکان و خانواده ها خالی از لطف نیست.میدان فواره نپتون و مجسمه مدیا که در منطقه قدیمی و زیبای باتومی قرار داره.منطقه kobuleti که در حومه شهره و دیدن اونو حتما توصیه می کنم .همچنین بازدید از آبشاری بسیار زیبا و عظیم در حومه شهر رو نیز سعی کنین تا حتما در برنامه های خود قرار بدین.

مجسمه یادبود مده آ باتومی :

مجسمه بنای یادبود مده آ (Medea statue) ، سمبلی است از شاهزاده ای از اساطیر یونانی. دختر "ائتین" پادشاه "کوْلخیدا" که در وسط میدانی به صورت ایستاده قرار گرفته و در دست راستش تصویر گاوی را به طور واژگون به شکل تا شده نگه داشته . مده آ نام زنی در اسطوره‌ها و داستان‌های یونانیه که از اهالی منطقه کولخیس در گرجستان بوده. زمانی که یاسون برای یافتن «پشم زرین» به کولخیس آمد، مده آ عاشق او شد و یاسون را در انجام شرط‌های سخت پدر و سرانجام ربودن پشم زرین یاری داد. آن‌ها با هم گریختن و ازدواج کردن. بعدها یاسون او را رها کرد تا با گلاوکه، دختر کرئون ازدواج کند .مده آ از شدت رشک و خشم و گلاوکه و کرئون و فرزندان خود را کشت.این بنا برای زنده نگه داشتن این افسانه در شهر باتومی بر کرانه دریای سیاه ساخته شده. این مجسمه توسط میخائیل ساکاشویل رئیس جمهور گرجستان در سال ۲۰۰۷ پرده برداری شد.

مجسمه مده آ( مدیا)

مجسمه پوسیدون:

مجسمه پوسیدون با در دست داشتن نیزه ای سه شاخ در میدانی بزرگ در کنار خیابان روستاولی در بالای سکویی بلند و چهار گوشه ی سنگی قرار گرفته.در پایین پاهایش آب های فواره ای از دهان ماهیان سنگی جاری میشه و به درون گودال های سنگی که در چهارطرف مجسمه قرار داره می ریزه. نورپردازی مجسمه پوسیدون در شب بسیار زیبا و تماشاییه.

مجسمه پوسیدون

باغ گیاه شناسی باتومی (Batumi Botanical Garden) :

این باغ در ۱۰ کیلومتری شمال بندر باتومی قرار داره و بزرگترین باغ گیاه شناسی در کل دنیاست. گیاه شناس روس آندری نیکلاویچ کراسنوف به کمک دو باغبان زبده گرجی درسال ۱۸۸۰ میلادی ساخت آن را آغازو در۱۹۱۲ رسما گشایش یافت. در این باغ ۵۰۰۰ گونه ی گیاهی وجود داره که ۱۲۰۰ گونه ی اون رزه. اداره ی آن بعدها با آکادمی علوم گرجستان بود ولی از سال ۲۰۰۶ مستقل شده .بخش های مهم باغ شامل بخش های : غرب آسیا، زلاند نو، آمریکای جنوبی، هیمالیا، مکزیک، استرالیا، مدیترانه، قفقاز، پارک ساحلی و باغ رزه. در دوران اتحاد جماهیر شوروی، باغ توسعه یافت و از سال ۱۹۲۵، به یک نهاد اصلی برای مطالعه فرهنگ دریایی نیمه گرمسیری نبدیل شد. در این باغ همچنین مقبره و خانه و تندیس باغبان اولیه گرجی وجود داره.ورودی این باغ نفری 6 لاری بود.این باغ چشم اندازی فوق العاده زیبا از جنگل و ساحل داره.

نقشه پارک گیاه شناسی باتومی

نمایی از دریایی سیاه از داخل باغ گیاه شناسی باتومی

شناسنامه درختی در پارک گیاه شناسی باتومی

بلوار باتومی:

بلوار باتومی یا همان باتومیس بلواری پارکیست به طول ١٫۵ کیلومتره که مقابل ساحل اصلی کشیده شده. این بلوار پر از مسیرهای پیاده‌روی، درختان زیبا و کافه‌هاو بارهای زیبای ساحلیست. به همراه یک چرخ و فلک بزرگ که از آن بالا تمام منظره شهر رو میتوان به راحتی تماشا کرد. همچنین در قسمتی از این بلوار فواره های زیبای موزیکالی قرار گرفته که هر بیننده ای رو مجذوب خود میکنه.

نمایی از بلوار باتومی

تندیس عشق باتومی (LOVE STATUE):

نام اصلی این تندیس "زن و مرد" است ولی بیشتر به نام مجسمه عشق باتومی شناخته میشه و در کنار اسکله باتومی قرار داره. این تندیس 7 متری فلزی، مرد و زنی را نشان میده که دور از یکدیگر هستن بین 8 تا 10 دقیقه به هم نزدیک شده و یکی می شن. سازنده آن تامارا کِوِه سیتادزه(Kvesitadze Tamara)معمار، نقاش و مجسمه ساز گرجیه. ارتفاع هر کدام از مجسمه ها که فیگور شماتیکی از یک زن و مرده به 7 متر می رسه. این دو مجسمه به سمت یکدیگر می چرخن و در نهایت در یکدیگر ادغام میشن. در اصل منبع الهام ساخت این مجسمه داستان زندگی علی و نینوست. علی پسری مسلمان از کشور آذربایجان بود که عاشق دختری مسیحی به نام نینو میشه. این عاشق و معشوق به خاطر دین های متفاوت از طرف خانواده های خود مورد مواخذه قرار گرفته و به اجبار از یکدیگر جدا میشن و پس از مدتی دق کرده و دنیای فانی را ترک میکنن تا در اون دنیا به یکدیگر بپیوندن.این مجسمه ها در واقع بیانگر روح علی و نینوست که در بهشت کنار ساحل زیبای باتومی به وصال میرسن.این مجسمه ها از ساعت 9 تا 12 شب روشن بوده و نور پردازی زیبایی در شب های افسونگر باتومی به نمایش میگذارن.

تندیس عشق باتومی

مجسمه زن و مرد با نورپردازی در شب

جمعه 17/05/1392 متسختا/گوری

صبح پس از صرف یک شب در قطار در ساعت 6.30 به تفلیس برگشتیم .اول برای صرف صبحانه و استراحتی کوتاه به هتل رفتیم.سپس حدود ساعت 11 از هتل خارج شدیم و به سمت شهر مسختا وسپس گوری راه افتادیم.

متسختا(: Mtsxeta) شهر متسختا پایتخت قدیم گرجستان با معماری مثال زدنی ،شهری زیبا برای عکس برداریست. این شهر در سمت غربی تفلیس با فاصله حدودا یه ساعت از اون قرار داره و شهرتش به کلیسای قدیمی اون بر میگرده که مربوط به قرون وسطی هست. این کلیسا یکی از جاذبه های مشهور این کشوره که توصیه میکنم حتما از اون دیدن کنید .متسختا در حال حاضر جزو میراث جهانی یونسکو و پایتخت پادشاهی گرجستان شرقیه .قدمت این شهر به قرن 12 میلادی برمیگرده. کلیسای جامع آن به نام Svetitskhoveli که به معنای ستون زندگیه مربوط به قرن 15 میلادیه و در محل تلاقی رودهای متکواری(گرجستان) و اراگوی(ترکیه) قرار داره و یکی از مقدس ترین مکان های گرجستان به شمار میره.
این شهر که بزرگترین شهر سنگی دنیاست با قدمت حدودا 3000 ساله در 20کیلومتری شمال غربی شهر تفلیس واقع شده . با آثار تاریخی بسیاری از جمله صومعه جواری، کلیسای جامع سوتی تسخولی، بقایای دژآرمازتسیخه، بقایای پل پامپی، صومعه سامتاورو، دژ بریس تسیخه، انستیتوی باستان شناسی و باغ میخاییل مامولاشویلی.

نمایی از بیرون کلیسای متسختا

نمایی از درون کلیسای متسختا

کلیسای جواری:

این کلیسای بر فراز تپه ای در نزدیکی شهر متسختا واقع شده که هم بخاطر قداستش و هم طبیعت بی نظیرش محل عقد اکثر عروس و داماد های گرجیه و در اکثر مواقع نیز با صحنه های زیبایی از مراسم ازدواجشون مواجه میشین.(شما با پرداخت 20 لاری با یک تاکسی دربست می تونید به بالای کوه و بازدید از این کلیسا برین)

نمایی دور از کلیسای جواری و محل تلاقی دو رودخانه

نمایی از بیرون کلیسای جواری

سپس به سمت شهر گوری و موزه استالین حرکت کردیم.این موزه در شهر گوری زادگاه استالین واقع شده و شامل عکس ها ، مکاتبات و اسناد مربوط به آن دوران ، به همراه عکس های خانوادگی و خصوصی از کودکی تا مرگ استالین ،همچنین زادگاه ،خانه پدری و واگن قطار وی می باشد . بازدید از این موزه شما را با بخشی از تاریخ قرن بیستم آشنا میکنه. این شهر همچنین دارای چند موزه دیگر مانند موزه جنگ به همراه قلعه ،چشمه و کلیساهای قدیمیه.

عکسی از کودکی استالین

عکسی از مادر استالین

عکسی از پدر استالین

مجسمه ای از دوران جوانی استالین

مجسمه ای از دوران میانسالی استالین

عکس هایی از دوستان و یاران حزبی استالین

نقشه جنگ و مسیر حرکت ارتش در جنگ جهانی دوم

نمایی از خانه پدری استالین

پس از بازدید از شهر گوری در حدود ساعت 9 شب به هتل رسیدیم .سریع چمدانها را جمع کرده و اتاق رو تحویل دادیم.تورلیدر به همراه راننده ساعت 10 شب دنبالمون اومدن و ما رو به فرودگاه بردن.پرواز ما ساعت 1:30 بامداد شنبه 19/05/1392 بود. نتیجه گیری و توصیه ها و توضیحاتی در باره قیمت ها (مانند تاکسی، مترو، خورد و خوراک ):

در جمع بندی کلی سفر گرجستان سفر بسیار خوبی بود .گرجستان علاوه بر طبیعت بسیار زیبا و سرسبز آثار باستانی و تاریخی بسیاری دارد و یک هفته تمام برای بازدید از این فرهنگ و تمدن کهن وقت بسیار کمی می باشد .ما هفت شب و هشت روز تمام از صبح تا شب بیرون از هتل به بازدیدو گشت و گذار مشغول بودیم ولی متاسفانه باز وقت کم آوردیم و موفق به دیدن بعضی جاها نشدیم.هم اکنون تورهای باتومی 3 و یا 4 روزه وجود داره ولی من اکیدا توصیه میکنم تااز تورهای کمتر از یک هفته استفاده نکنین تا بعداز بازگشت به ایران افسوس جاهای نرفته رو نخورین.از دیگر تفریحات گرجستان و مکانهای تاریخی که ما موفق به دیدن آن نشدیم میتوان به پارک آبی تفلیس اشاره کرد که در سال 2006 افتتاح شده و سرپوشیده نیست و برای ما ایرانیان از نیمه خرداد تا نیمه مهر ماه قابل استفاده است که در زمان سفر ما به علت آتش سوزی که هفته قبل در پارک آبی رخ داده بود این پارک تعطیل بود.دسترسی به این پارک از طریق ایستگاه مترو didube امکان پذیره.هزینه استفاده از مترو برای هر مسیر 0.5 لاریه .برای تاکسی هم معمولا نرخ مشخصی وجود نداره و توافقیه پس بهتره قبل از سوار شدن حسابی چونه بزنین و قیمت رو تعیین کنین.

در مورد هزینه غذا در گرجستان باید بگم که با توجه به حجم غذاهاشون که بسیار کمه خیلی به صرفه نیست.مثلا هزینه غذا تو یه رستوران خیلی معمولی(نه مجلل) از این قراره:

جوجه کباب دو سیخ کوچک چوبی بدون برنج و مخلفات 8 لاری

کباب مصری (همون کباب کوبیده خودمون)دو سیخ کوچک چوبی بدون برنج و مخلفات 7 لاری

نوشابه 1.5 لاری

هزینه نان و سرویس هم جداگانه دریافت میشه.که البته فکر نمیکنم کسی با خوردن یه پرس از این غذاها سیر بشه(بخصوص آقایون).چون حجم این دو سیخ کباب روی هم کمتر از حجم یه سیخ کباب در ایرانه.

مراکز خرید:

مرکز خرید جدید تبلیسی مال که بزرگترین مرکز خرید مدرن در تفلیسه و در نزدیکی ایستگاه مترو didube واقع شده. این مرکز خرید، تفریح و سرگرمی فروشگاههایی با برندهای جهانی رو در خود جای داده ، دارای سینما، استخر ، محل بازی و سرگرمی برای کودکان، رستوران و کافی شاپه .با پارکینگی که برای بیش از 3200 اتوموبیل ظرفیت داره.همچنین بازار مرکزی شهر،مرکز تجاری گرجستان، میدان مرجانشویلی و خیابان پکینی از دیگر مراکز خرید تفلیس هستن.

نقد و بررسی هتل :

این هتل آپارتمان دارای 12 اتاق می باشد و ساختمانی 3 طبقه است.رستوران و بار هتل در طبقه زیر زمین قرار دارد و لابی کوچک آن در طبقه همکف می باشد.در لابی هتل آکواریوم کوچکی نیز قرار دارد.صبحانه های هتل ساده و تکراری می باشد(تخم مرغ آبپز -پنیر -کره -خیار -گوجه و چای) ولی در صورت درخواست شما تنوع کوچکی در منو صبحانه امکان پذیر است (به عنوان مثال شما میتوانید به جای تخم مرغ آبپز درخواست املت یا نیمرو یا خاگینه و یا پنکیک را کنید).کارکنان و رییس هتل رفتار بسیار خوب و دوستانه ای دارند علی الخصوص دو رسپشن هتل به انگلیسی تسلط کامل دارند و در صورت درخواست شما و پرسش از ایشان راهنمایی های بسیار خوب و مفیدی میکنند.

این هتل کوچک به صورت خانوادگی اداره میشود و رییس هتل به همراه همسر و دخترشان و 4 پرسنل دیگر در این هتل فعالیت میکنند.ظاهر بیرونی هتل مانند اکثر ساختمانهای شهر تفلیس قدیمی است و چندان چنگی به دل نمی زد ولی داخل هتل بازسازی شده و اتاق ها و راهروها تمیز و مرتب هستند.اتاق های این هتل از تک نفره تا 4 نفره با سایزها و دکوراسیون های متفاوت موجود است و در صورت درخواست شما و خالی بودن اتاق ها امکان تعویض اتاق نیز موجود می باشد.(قیمت اتاق ها بسته به اندازه و امکانات آنها متفاوت می باشد.) کف برخی اتاق ها سنگ و یا پارکت و بعضی دیگر موکت نو و تمیز میباشد.تمامی اتاق ها دارای تخت های دو نفره ،‌ آباژور ،‌ سرویس بهداشتی فرنگی ،‌ حمام دارای وان و‌ دوش،حوله ،‌ دمپایی ،‌ میز و صندلی،‌ کمد ،‌ تلویزیون و ماهواره می باشد.حوله ها و ملحفه ها خوب و تمیز بودند و هر روز عوض میشدند. همچنین در صورت درخواست شما در طول اقامت اتاق تمیز و سرویس میشد. در طول اقامت در این هتل ما چندین مرتبه تقاضای اتو کردن لباس هایمان را داشتیم که توسط پرسنل مربوطه با روی باز و بدون پرداخت هزینه انجام گرفت.

نکات مثبت هتل:

مینی بار داخل یخچال اتاق ها دارای شارژ ولی با قیمت های خوب و منصفانه ای بود.اطراف هتل سوپر مارکت،‌ نانوایی ،‌ رستوران و بار،‌ مغازه،‌ ایستگاه اتوبوس و مینی بوس(ماشوتکا) موجود است.ایستگاه مترو ISANI در نزدیکی هتل قرار دارد و دسترسی به آن از طریق ماشوتکا و یا با 15 تا 20 دقیقه پیاده روی امکان پذیر است. از نکات منفی هتل عدم وجود گاو صندوق در اتاق ها می باشد.همچنین در زمان خروج از هتل شما باید کلید اتاق ها را به رسپشن تحویل دهید(البته ما چندین دفعه پول و لپ تاپ و اشیا قیمتی در اتاق هتل گذاشتیم ولی هیچ مورد دزدی و سو استفاده و یا مفقودی دیده نشد.) از دیگر نکات منفی عدم وجود سشوار و کتری برقی در اتاقهامی باشد.همچنین علی رغم هتل آپارتمان بودن کلیه اتاق های هتل فاقد آشپزخانه و سینک ظرفشویی میباشند. درمجموع این هتل مانند آپارتمانی ساده و معمولی بود.

کیفیت و تنوع غذا..................................۳

تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها…………….5

عملکرد کارکنان…………………………9

تفریحات و امکانات هتل..........................3

منطقه و دسترسی.................................۷

ارزش قیمت به نسبت خدمات....................۷

جهت مطالعه قسمت اول (تفلیس) کلیک کنید

نویسنده : مهسا اسدالله

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.