سفرنامه چین (پکن+شانگهای) : قسمت پنجم

سفرنامه چین (پکن+شانگهای) : قسمت پنجم

زمان پرواز:

تهران تا شانگهای (با هواپیمای ماهان)، رفت هشت ساعت و نیم؛ برگشت نه ساعت و نیم است. پکن تا شانگهای (با خط داخلی چین) ۲ ساعت است. اخلاف زمانی: نیمه اول سال آنها سه ساعت و نیم و نیمه دوم سال چهار ساعت و نیم جلوتر از ایران هستند. آب و هوا: بهترین زمان برای سفر به چین ماه های سپتامبر و اکتبر است

حمل و نقل:

تاکسی های پکن و شانگهای در رنگ های مختلف (قرمز و زرد، آبی و زرد، سبز و زرد و...) مشغول بکار هستند که نرخ تمام آنها یکسان است: در پکن 12 یوآن به عنوان ورودی تاکسی تا مسافت 3 کیلومتر، بعد از آن به ازای هر کیلومتر 1 یوآن و به ازای هر 5 دقیقه توقف در ترافیک هم 1 یوآن. در شانگهای ورودی تاکسی کمی بیشتر است: 14 یوآن و 3 یوان به ازای هر کیلومتر. ترافیک در شانگهای بسیار بسیار کمتر از پکن است.

متروی شانگهای دارای ٥ خط زیرزمینی است. بهای بلیت 2 یوان است که این بستگی به طول مسیر شما دارد، در ضمن به خاطر داشته باشید که تا هنگام خروج از مترو، بلیت خود را دور نیندازید. خط ١: این خط ایستگاه گُنگ‌فو‌شین‌چون را به شمال شهر وصل می‌کند. خط ٢: این خط از خیابان سُنگ‌هُنگ در غرب به منطقه‌ی ژانگ‌جا‌هانگ‌هی‌تچ در منطقه‌ی پودونگ کشیده شده. خط ٣: به این خط مترو LRT، قطار سبک شهری نیز می‌گویند ( این قطارها معمولاً دارای سه واگن هستند و با نیروی برق بر روی سطح زمین، زیرِ آن و یا هم‌سطح با زمین حرکت می‌کنند) . مسیر این خط غرب و شرق شانگهای است.

خط ٤: در امتداد خط ٣ شروع می‌شود اما بعد از غرب به شمال می‌رود.
خط ٥: این خط از شین ژوانگ به مین هانگ کشیده شده است.

مسیرهای مترو شانگهای که از زیر آب عبور می کند:

خط 2 – نانجینگ ایست نا لوجیاجه
خط 9- شانگچن رود تا یونگشینلی

حرکت واگن ها در ایستگاه مترو شانگهای سر ساعت و منظم است و من در هیچ ایستگاهی بیش از 2 دقیقه منتظر قطار نماندم.زمانیکه می خواهید وارد گیت ایستگاه بشوید دستگاه xRay داره برای اینکه اگر ساک و کوله و چمدان اینا دارید کنترل شود و البته این برای ایمنی و رفاه حال مسافران است. مثلا یکی از مواردیکه دیدم اجازه ندادند داخل واگن ببرند بادکنک گازی بود. پس برای اینکه بعدا " با بچه هاتون مشکل پیدا نکنید یادتان باشد زمانیکه قصد دارید مترو سوار شوید بادکنک نخرید.

در داخل کابین هم به انگلیسی و از طریق عکس تذکر داده شده بود که درصورتیکه افراد پیر، عصا به دست ، خانم های باردار و یا بچه دار می بینید جای خودتان را به آنها بدهید.

سفرنامه شانگهای و پکن

نقشه مترو شانگهای

نقشه مترو پکن

نکات منفی در شانگهای و پکن:

• تف کردن در اماکن عمومی رایج است.
• برخی از کودکان چینی به جای پوشک یک چاک در پشت شلوارهایشان دارند، که در هر زمانی مایل باشند جیش ددر کنند. البته من در یک ماهی که آنجا بودم فقط یکبار چنین صحنه ای دیدم ولی به هرحال وجود دارد.

نکات مثبت در شانگهای و پکن:
• تمیزی فوق العاده شهر در اماکن عمومی و خصوصی؛
• رعایت مقررات و ایستادن پشت چراغ قرمز توسط عابرین؛
• وجود لاین مجزا برای دوچرخه و موتورهای گازی(اسکوتر)؛ حتی یک مورد هم ندیدم کسی تو سایر خطوط دوچرخه یا موتور سواری کند یا تو حریم خط عابر پیاده بیایند.
• امنیت فراوان؛
• مردمان بسیار مهربان و صمیمی؛ درصورت نیاز به راهنمایی تمام تلاششان را می کردند که بتوانند شما را درست راهنمایی کنند؛
• نظم و ترتیب مترو، تهویه های عالی داخل ایستگاهها و واگن ها ( مخصوصا" در شانگهای )؛
• عدم معطلی برای پیدا کردن تاکسی؛
• در فروشگاههایی نظیر C&A ، H&M ، Foreve و ..... تا یکماه می توانید لباسی را که خریده بودید (به شرط نپوشیدن) پس بدهید.
نکات جالب در شانگهای :

• مدل عکس گرفتن دهه های مختلف در چین:
 متولدین دهه ی ۷۰ میلادی دست به سینه عکس می گیرند.
 متولدین دهه ی ۸۰ با انگشت دست راستشان علامت پیروزی نشان می دهند.
 متولدین دهه ی ۹۰ انگشتان دست راستشان را مشت می کنند.
 متولدین سال ۲۰۰۰ به بعد. با دستشان علامتی نشان نمی دهند بلکه فقط لبشان را غنچه می کنند.
• به دلیل بادهای شدید شانگهای تمام درختها را با حفاظ چوبی حال داربست حفظ می کنند؛
• قابل توجه دختران مجرد: خصوصیات ویژه آقایان شانگهای از دیگر توصیف های معروف این شهر است. آنها نه تنها معمولا آشپزهای خوبی هستند و غذاهای خوشمزه ای درست می کنند بلکه در کارهای خانه هم بسیار به همسر خود کمک می کنند. به همین سبب، دخترهای زیادی علاقه مند هستند همسر آینده خود را از مردان اهل شانگهای انتخاب کنند؛
• حتی شیرینی ها هم تاریخ مصرف دارند در قنادی بودم که یک خانم خارجی آمد و یک ظرف خالی کیک دستش بود کتجکاوی ام گل کرد دیدم یک فاکتور نشان میده که .یک کیک شکلاتی خریده بوده ظاهرا" دو روز مهلت داشته و فروشنده روز سوم فروحته بوده حالا آمده بود اعتراض که چرا تاریح گذشته دادی حالا بماند که معلوم بود نوش جان کردند دختر فروشنده هم رفت و یک چیز کیک کمی از اون ظرف کوچکتر بهش داد و خانمه هم قبول کرد و رفت  اونوقت تو ایران بهترین قنادی هم روی کیک تاریخ مصرف نمی زنند و به راختی کیک یک هفته مانده را می فروشند؛
• در مترو و انوبوس ها اکثر جوانان چینی گوشی موبایل به دست و مشغول دیدن فیلم و سریال و یا یک هدفون تو گوششان مشغول گوش دادن موسیقی یا .... و البته یک بطری چایی هم تو دستشان؛
• املاک مسکن و آرایشگاه ها تا پاسی از نیمه شب باز هستند و جالب اینکه آرایشگاه ها معمولا" در آن ساعت مشتری دارند.