سفرنامه استانبول و توصیه های ضروری

سفرنامه استانبول و توصیه های ضروری

سفرنامه ای متفاوت از سفر به استانبول و توصیه های ضروری

در مورد سفر به ترکیه سفرنامه های زیادی توی سایت های مختلف وجود داره که همگی وجوه مشترک زیادی دارن. من سعی کردم یه سفرنامه مختصر و مفید برای کاربران بنویسم و نکاتی رو بیان کنم که توی سفرنامه های دیگه ندیدم. سفر ما به استانبول مربوط به اردیبهشت سال 93 هست.

برای سفر به کشورهای خارجی اولین نکته انتخاب آژانس مسافرتی مناسبه. پکیج سفر به ترکیه معمولاً شامل بلیط رفت و برگشت، ترانسفر فرودگاهی، اقامت در هتل و یک گشت شهری رایگان به همراه ناهار هستش. روزی که شما برای تحویل گرفتن بلیط ها می رین مدارکی که تحویل می گیرین شامل بلیط+ بیمه نامه سفر+ برنامه گشت شهری رایگان هستش. مساله بعدی اینه که شما حتماً حداقل 5- 6 روزی قبل از سفر بلیطتون رو تحویل بگیرین و مجدداً تاریخ ها، ساعت پرواز، نوع هواپیمایی و .... رو کنترل کنین.

از اونجایی که تحویل اتاق در همه هتل ها (داخلی و خارجی) ساعت 2 ظهر و ساعت پس گرفتن ساعت 12 ظهر هستش سعی کنین ساعت پرواز رفت خودتون رو صبح زود و ساعت برگشتتون رو شب بزارین برای اینکه اول از همه یه روز کامل به روزهای سفرتون اضافه می شه و اینکه روز برگشت برای رفتن به فرودگاه 4-5 ساعت قبل باید حرکت کنین پس بهتره که برگشتتون شب باشه که این چند ساعت جبران بشه. برگردیم سر قضیه بلیط. برای تحویل گرفتن بلیط حتما به آژانس مراجعه کنین و طوری نشه که بلیط رو برای شما ایمیل کنن. البته ایمیل کردن بلیط هیچ مشکلی نداره چون به اسم شما توی فرودگاه جا رزور شده ولی شما باید بلیط رو حتماً با مهر آژانس تحویل بگیرین تا بتونین نفری 300 دلار دولتی از بانک تهیه کنین. (برای سفرهای زیارتی این مبلغ 200 دلاره). البته شما در هر سال فقط برای یک سفر می تونین این مبلغ دلار دولتی تهیه کنین. مطلبی که من خودم نمی دونستم و خیلی شانسی متوجه شدم.

بعد از گرفتن بلیط باید به بانک ملت شعبه ارزی مراجعه کنین و پول دلارهای دولتی تون رو پرداخت کنین و رسید بانک رو تحویل بگیرین. یه مهری هم توی پاسپورتتون از طرف بانک خورده می شه. پرداخت دلارها توی فرودگاه از شعبه بانک با نشون دادن رسید انجام می شه. البته شما می تونین تمام این کارها رو توی فرودگاه انجام بدین ولی با توجه به صف طولانی خیلی از کسانی که این مطلب رو نمی دونن و اونجا هستن بهتره قبلاً این کارها رو انجام بدین و فقط تحویل دلارها رو توی فرودگاه داشته باشین و بعدش هم با خیال راحت منتظر مقدمات پرواز.

ترکیه (زیاد فرقی نمی کنه کدوم شهر) با تهران حدوداً 2 ساعت اختلاف زمانی داره. یعنی 2 ساعت عقبتر هستن. پس کمی قبل از نشستن هواپیما ساعت خودتون رو تنظیم کنین و همینطور یادتون باشه که هزینه مکالمه بسیار بالاست. یک دقیقه صحبت 11 هزار تومن هزینه داشت و اینکه کسی هم که بهش زنگ می زنین باید اعتبار داشته باشه یعنی اگه شما به کسی که مثلاً خط ایرانسل بدون شارژ داره زنگ بزنین ارتباط برقرار نمی شه. هزینه هر پیامک هم حدوداً 2000 هزار تومنه و اگه براتون پیامک تبلیغاتی بیاد هزینه کم می شه.

بعد از رسیدن به ترکیه و تحویل گرفتن چمدونها باید دنبال کسی باشین که میاد دنبالتون برای ترانسفر فرودگاهی. روی برگه گشت شهری که آژانس بهتون داده اسم شرکتی که مسئولیت این کارو داره نوشته شده. یادتون باشه اسم آژانسی که ازش بلیط خریدین به دردتون نمی خوره. باید روی برگه گشت شهری تون اسم شرکت رو پیدا کنین و دنبال فردی که از همون شرکت تو فرودگاه منتظرتون هست بگردین و اصلاً هم دلواپس نباشین چون اگه از آژانس خوبی بلیط ها رو تهیه کرده باشین اونها هم با شرکت خوبی قرارداد بستن و فردی که توی فرودگاه منتظر شماست اسم شما رو توی فهرستش داره. فاصله از فرودگاه تا رفتن به هتل محل اقامتتون مطمئناً لیدری که اومده دنبالتون لیستی از تورهای روز و شب شرکتشون رو می ده و این فهرست طوری طراحی شده که شما تقریباً همه 300 دلاری که آوردین رو خرج می کنین.

پس بهتره هیچ کدوم از این تورها رو انتخاب نکنین و خودتون برای روزها و شبهای مسافرتتون برنامه ریزی کنین چون هم هزینه ش خیلی کمتر می شه هم برنامه ریزی به طور کامل با خودتونه. فقط یادتون باشه همون اول، تور گشت شهری تون رو که رایگان هستش رو هماهنگ کنین. ضمناً در خصوص هزینه تورهای شرکت با لیدرتون چونه نزنین!! چون هزینه به جیب صاحب شرکت می ره نه لیدر تور شما. پس از اسکان توی هتل مهمترین کاری که می کنین اینه که یه نقشه مترو از هتل تهیه می کنین و از مسئولین هتل می خواین که نزدیکترین ایستگاه مترو یا اتوبوس به هتل رو برای شما روی نقشه علامتگذاری کنه.

نقشه مترو استانبول - جهت بزرگنمایی کلیک کنید

نقشه مترو استانبول

دقت داشته باشین که تمام خط های نمایش داده شده مترو نیست. گوشه سمت راست بالا توضیح داده شده کدوم خط مترو و کدوم خط اتوبوس (تراموا) هستش.

دومین کاری که انجام می دین اینه که اگه پول درشت با خودتون بردین مقداری از پول رو از طریق هتل خرد می کنین که اگه خواستین از دستفروش یا مغازه کوچیکی خرید کنین به مشکل برنخورین و سومین کار این که استانبول کارت برای رفت و آمد و تردد تهیه کنین. از اونجایی که هزینه تاکسی توی استانبول بالاست شما باید یا از مترو یا اتوبوس (تراموا) برای رفت و آمد استفاده کنین و اگه جایی هم خواستین از تاکسی استفاده کنین قبل از سوار شدن کرایه رو با راننده هماهنگ کنین تا به مشکل برنخورین. اتفاقا راننده های خوبی داره و یادتون باشه که حتماً هم یه کوچولو البته یه کوچولو نه بیشتر چونه بزنین چون قیمت رو کمتر می کنن.

توضیح کوچیکی درباره استانبول : حکومت های ترکیه شامل سه حکومت بوده : 1- بیزانس ها 2- روم شرقی 3- عثمانی ها. محمد فاتح در سال 1453 میلادی ترکیه رو فتح می کنه و اسمش اسلامبول می شه یعنی جایی که اسلام توش زیاده، به خاطر همین مساجد زیادی که توی ترکیه هست. شما هر گوشه و کنار استانبول مسجد می بینین. در سال 1923 آتاتورک اسم شهر رو از اسلامبول به استانبول تغییر می ده. کوچیکترین مسجدش Ortakay و بزرگترین مسجدش سلیمانیه هست. 95% مردم ترکیه مسلمان هستن و 30% شیعه. استانبول 5 دانشگاه دولتی، 28 دانشگاه خصوصی، 2 خط راه آهن و فرودگاه داره. پایتخت صنعتی ترکیه بورسا، پایتخت سیاسی آنکارا و پایتخت فرهنگی استانبول هستش. ترکیه از شمال به دریای سیاه و از غرب به دریای اژه و از شمال شرقی و شرق به دریای مرمره متصله. یکی از شخصیت های مهم ترکیه معمار سینان هستش که 400 بنای معروف رو تا سن 92 سالگی از خودش به جا گذاشته و یه دانشگاه (دانشگاه معماری) هم به اسم این شخص بنا شده.

بلندترین برج ترکیه برج سفیر که 60 طبقه داره و 468 متر ارتفاع داره. بزرگترین و عادلانه ترین قوه قضائیه آسیا رو دارن. همینطور پهن ترین پل جهان به نام پل Halic که 8 تا باند داره. مذهبی ترین محله استانبول، محله ایوب سلطان هستش که آرامگاه ایوب یکی از یاران پیامبره و با تله کابین می شه رفت اونجا. محل زندگی هنرپیشه های ترک هم Sariye و bebek هستش. بازار اصلی ماهی فروشان Kumkapi و بازار فروش لوازم شکار و قایق karakoy می باشد. قبرستون ایرانی ها هم در محله اسکودار قرار داره و یه خیابونی هم به اسم جان اف کندی دارن.

مهمترین و اصلی ترین محل توی استانبول میدان تکسیم و خیابون استکبال. میدان تکسیم به خاطر این اهمیت داره که در حقیقت مرکزی ترین مکان حساب می شه و شما برای رفتن به قسمت های مختلف شهر باید برین اونجا. من توی این سفرنامه نمی خوام روده درازی کنم و عکس های تکراری که توی همه سفرنامه هستش بزارم به خاطر همین یه اشاره خیلی کوتاه به مکان هایی که می تونین برین می کنم چون توی همین سایت کلی سفرنامه هستش که می تونین ازش استفاده کنین. تلاشم بیشتر اینه که مطالبی رو ارائه بدم که کمتر جایی گفته یا نوشته شده.

همونطور که گفتم خیابون استکبال معروف ترین محله استانبول هستش. یه خیابون بزرگ که ماشین توش رفت و آمد نمی کنم و فقط یه تراموا وسط خیابون مسافرین رو جابجا می کنه که برای استفاده ازش حتما باید همون استانبول کارتی که گفتم رو تهیه کرده باشین وگرنه ازتون پول نقد نمی گیرن به هیچ وجه. توی این خیابون معروفترین برندهای لباس و لوازم آرایشی وجود داره البته خب با قیمت بالا مگر این که تخفیف خوبی خورده باشه ولی شما می تونین از مارک های خود ترکیه استفاده کنین مثل مارک Defacto و LCWalki که قیمت مناسبی داشتن و کیفیت خیلی بالا. شما وقت خرید مالیات اجناسی که می خرین رو پرداخت می کنین در حالیکه لزومی به پرداخت این مالیات ندارین.

اگه می خواین مالیات اجناس خریداری شده تون رو پس بگیرین باید از فروشنده بخواین که برگه tax free (معاف از مالیات) بهتون بده که پیشنهاد می کنم این کارو اصلا نکنین به این خاطر که اولا شما باید یه مقدار مشخصی خرید بکنین مثلا 120 لیر تا بتونین اون برگه رو بگیرین و ممکنه همه خریدهاتون رو دلتون نخواد از یه فروشگاه انجام بدین پس ناخودآگاه مجبور به خریدهای اضافی و از سر ناچار می شین. دوما که شما زیاد خرید کردین و می تونین برگه هم بگیرین ولی وقتی که برای برگشت به فرودگاه می رین اول از همه با صف طولانی آدمهایی که این برگه رو دارن مواجه می شین. سوم اینکه چمدون های شما رو هواپیمایی کشور خودمون دیگه تحویل نمی گیره و پرواز ترکیه چمدون ها رو تحویل می گیره و به ایران می ده که احتمال گم شدن چمدون هستش چهارم اینکه اصلا برگه معاف از مالیات انقدر ارزش نداره ما از یکی از فروشنده ها پرسیدیم و گفت به ازای هر 120 لیر 3 لیر پس می دن!!!

برای خرید مراکز خرید دیگه ای هم هستش مثل کاله سنتر و فروم استانبول ولی به نظر من وقت زیادی صرف خرید نکنین. همون 2 تا برندی که گفتم توی برندهای ترک معروفترین هستن و همه جا هستن. اگه هم خواستین از برندهای معتبرتر خارجی خرید کنین همش توی خیابون استکبال موجوده.

راستی یادتون نره که توی خیابون استکبال حتما از بستنی فروشی هایی که یه عده جوون با لباس سنتی هستن بستنی بخرین و بخورین. البته قبل از شروع تا تهیه بستنی فیلمبرداری کنین خیلی جالبه کارشون. انتهای خیابون استکبال برج گالاتا قرار داره، برجی با ارتفاع 67 متر و دید محیطی 360 درجه شهر استانبول و تنگه بسفر. ورودی برج هم نفری 14 لیره. کاربری برج برای نگهبانی و دیده بانی بوده.

سفرنامه استانبول

یکی دیگه از نقاط دیدنی استانبول جزیره بیوک آدا هستش که خودتون هم می تونین برین و نیاز به تور لیدر ندارین. البته اگه اصلاً انگلیسی نمی دونین و اضطراب گم شدن توی یه کشور دیگه رو دارین از تور لیدر استفاده کنین. اگه خودتون می خواین برین باید اول برین میدان تکسیم و بعدش هم با مترو ایستگاه کاباتاش. ساعت حرکت کشتی 11 صبحه پس زودتر اونجا باشین که کشتی رو از دست ندین. بعدش بلیط رو تهیه می کنین و سوار کشتی می شین. سعی کنین در مسیر رفت و برگشت سمت چپ بشینین تو مناظر قشنگتره. 7 جزیره تو مسیر هستش که 4 تاش مسکونی و زمان بیزانس ها، شاهزاده هاشون رو برای پیک نیک می فرستادن اونجا به همین خاطر اسمشون جزایر پرنسس هست. بعد از رسیدن به جزیره،

اول از همه از ساعت برگشت کشتی تون مطمئن می شین سپس مجدداً بلیط تهیه می کنین و می رین درشکه سواری چون توی این جزیره خبری از ماشین نیست. هزینه درشکه هم 35 لیر بود. تازه ساحل اختصاصی هم هست که ورودی داره و اگه دلتون خواست می تونین برین. حتما برای ناهار هم غذای دریایی بخورین چون خیلی خوشمزه س. ترک ها بعد از غذا یه شیرینی محلی دارن به اسم کنوفه و هر وقت اونو براتون آوردن و خوردین می تونین رستوران رو ترک کنین.

یکی دیگه از دیدنی های ترکیه مساجدش هست. یکی از مساجد مهم ترکیه مسجد ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد هست. این مساجد تو منطقه سلطان احمد قرار دارن که با مترو می رین کاباتاش و بعدش هم با تراموا سلطان احمد. ورودی مسجد ایاصوفیه نفری 30 لیره و مسجد سلطان احمد ورودی نداره و رایگان هستش. حجاب باید تو مسجد رعایت بشه و اونجا به توریست های خارجی روسری و دامن برای پوشوندن پاهاشون می دادن. زیبایی این مسجد بسیار زیاده. توی مسیر در ورودی مجموعه تا مسجد هم شجره نامه پیامبران و اعمال حج به طور مختصر به زبان های مختلف وجود داره.

سفرنامه استانبول

توی منطقه سلطان احمد کاخ توپکاپی قرار داره که ورودی بالایی داشت که متاسفانه ما موفق با بازدید از این کاخ نشدیم. البته شنیده بودم توی این کاخ تمام وسایل مربوط به اسلام رو از ابتدا نگه داشتن مثل عصای حضرت موسی و .... که چقدر راست باشه رو نمی دونم.

یکی دیگه از جاذبه های گردشگری استانبول که من کم دیدم بهش اشاره بشه آکواریوم ترکیه س که واقعاً در نوع خودش بی نظیره و ارزش گشتن رو داره. آکواریوم ترکیه بزرگترین آکواریوم اروپا هستش. از مناطق مختلف شهر مثل سلطان احمد، میدان تکسیم و ... ماشین های آکواریوم بود که شما رو رایگان تا ورودی موزه می بردن و بعد از هم سر یه ساعت معینی رایگان برمی گردون. روی ماشین ها هم عکس آکواریوم بود که بشه راحت تشخیص داد.

اینم باید بگم که آکواریوم یه قسمت خوش و آب هوا شهره که مسیر طولانی برای رفتن داره که هیچ مترو و تراموایی هم نیست و این گردش هم حسابی می چسبه. ورودی آکواریوم نفری 35 لیر بود.

سفرنامه استانبول

علاوه بر آکواریوم یه قسمتی هم درست کرده بود که نمای کوچیکی از جنگل های آمازون بود و همه چی ش حتی درج هواش هم مثل آمازون بود و اگه اونجا بارون می گرفت اینجا هم بارون شروع به باریدن می کرد.

یکی از دیدنی های استانبول تنگه بسفر هستش. البته اون حدی که براش تبلیغ می کنن و توی عکس ها دیدین زیبا نیست ولی خب به هر حال این تنگه از اهمیت خاصی برخورداره چون قسمت آسیایی و اروپایی رو از هم جدا می کنه. بازدید از تنگه هم توی برنامه های تور ما بود که ما استفاده نکردیم چون خیلی قیمت بالایی داشت. توی منطقه سلطان احمد هم که نشسته بودیم و استراحت می کردیم یه پسر جوونی اومد و بهمون گفت که همون برنامه تنگه بسفر رو توی شب دارن که با قیمت خیلی خیلی پایین تر از تور به ما پیشنهاد داد. تور به ما گفته بود که به این افراد نمی شه اعتماد کرد و خیلی هاشون دزدن ولی اصلاً اینطوری نبود و اتفاقاً به توریست ها مخصوصاً ایرانی ها بسیار احترام می ذاشتن. ما هم با اون جوون قرار گذاشتیم که پول رو عصر که می خوایم سوار کشتی بشیم می پردازیم و اونم قبول کرد. عصر هم با کشتی رفتیم و کلی هم توریست خارجی بود. خیلی هم خوش گذشت و ناخدا هم توضیحات لازم رو به انگلیسی بهمون داد. پیشنهاد می کنم حتماً شب برای دیدن تنگه بسفر برین چون زیبای بیشتری داره. لباس گرم هم فراموشتون نشه، شبهای دریا سرده.

مسیر حرکت و ساعت حرکت این کشتی ها

یکی از کارهای جالبی که مشخص بود تازگی ها دولت ترکیه انجام داده مستقر کردن اتوبوس های بزرگ دوطبقه و بدون سقفی بود که توی منطقه سلطان احمد گذاشته بود. این اتوبوس ها از سلطان احمد حرکت می کردن و 2 تا مسیر برای گشتن داشتن. یکی مسیر آسیایی و یکی هم مسیر اروپایی و شما رو توی این مسیر می گردوندن البته توقف نداشتن. خیلی جالب بود. به سبک اتوبوس توریستی های کشورهای اروپایی بود.

سفرنامه استانبول

کاخ دولما باغچه هم یکی دیگه از زیبایی های استانبول هستش که نزدیک ساحل تنگه بسفر قرار داره، البته ما این کاخ رو به خاطر ورودی زیادی که داشت و اینکه عکاسی ممنوع بود نرفتیم. کاخ دولما باغچه آخرین کاخی هستش که آتاتورک اقامت داشته و ساعت اونجا به احترام ساعتی که آتاتورک مرده سالهاست 9:20 مونده و یه فرش اهدایی از طرف رضا شاه که بزرگترین فرش جهان و بافت تبریز و بزرگترین لوستر جهان هدیه ملکه الیزابت تو کاخ موجوده. کاخ دولما باغچه تو محله بشیکتاش قرار گرفته و این خیابون، خیابونی هستش که رضاشاه ازش الهام گرفته و خیابون پهلوی رو ساخته به همین خاطر سن درخت های این دوتا خیابون اندازه همه و یکی از خیابون های گرون و اعیان نشین استانبوله. یکی از جاهای جالبی که ما توی استانبول کشف کردیم خیابون Sali Pazari بود. اگه با ترامو یه ایستگاه بعد از ایستگاه میدون تکسیم پیاده بشین و چند قدمی برین جلوتر این خیابون رنگی قشنگ رو می بینین. ما که کلی عکس اونجا انداختیم.

و اگه مثل ما اهل سینما و فیلم هستین حتماً حتماً یه سری به سینما بزنین. توی همون خیابون استکبال یه پاساژ هستش که فیلم های روز دنیا رو نشون می ده. البته این سینما یکی از بهترین سینماهای استانبول هستش. مبله و بسیار شیک و راحت. یادتون باشه اگه احتمال می دین می خواین فیلم سه بعدی ببینین عینک سه بعدی با خودتون ببرین تا مثل ما مجبور نشیم الکی بخرین. در انتها اینکه امیدوارم از این سفرنامه استفاده کافی رو برده باشین و توضیحات به دردتون خورده باشه.

نویسنده :سمانه زارعی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.