سفر به سرزمین رنگارنگ (بخش 3)

سفر به سرزمین رنگارنگ (بخش 3)

به این نکته دقت کنین که برای دیدن غارهای باتو حدود 3 الی 4 ساعت وقت لازمه. پس برنامه ریزی هاتون رو جوری انجام بدین که به این امر برسین. ما حدود ساعت یک بود که از غار خارج شدیم و با مترو دوباره برگشتیم. حدود ساعت 2 برگشتیم به هتل. کمی استراحت کردیم و ناهار خوردیم. برناممون واسه بعد از ظهر، گردش در شهر و رفتن به شهر چینی ها بود واسه خرید. پس ابتدا با مترو رفتیم به ایستگاه مسجد جامع که در مسیر مستقیم ما بود. سپس در این اییستگاه پیاده شدیم و اطراف مسجد جامع که میدان استقلال و کاخ های زیبای آن اطراف هست رو گشتیم. فوق العاده زیبا بود. سپس دوباره از مترو رفتیم به ایستگاه کی ایل سنترال و با منوریل رفتیم ایستگاه مهاراجالا.

این ایستگاه، ایستگاه شهر چینی هاست. درست در کنار این ایستگاه وقتی که از پله ها دارین پیاده میشین یک معبد چینی هست که تا ساعت 5 بعد از ظهر بازه. ما چون دیر رسیدیم نتونستیم بریم تو. ولی از بیرونش زیبا بود. مسیر و تابلو هارو که دقیقا از خروجی پله های ایستگاه منوریل شمارو به طرف شهر چینی ها هدایت میکنن رو ادامه دادیم. در مسیرمون یک معبد بی نظیر چینی رو دیدیم که متاسفانه چون حدود ساعت 6:30 بود، بسته بود و نتونستیم اونجا رو ببینیم ولی شما میتونین با کمی برنامه ریزی منسجم تر این کار رو انجام بدین. و خلاصه اینکه واسه خرید و گشت و گذار رسیدیم به شهر چینی ها. در ابتدا این امر رو بگم که شما سعی کنین اکثر خرید هاتون رو از اینجا انجام بدین ولی بعد از اینکه قیمت های پاساژهای مختلف رو دیدین بیاین اینجا. چون در مورد تی شرت و نمادههای مالزی و کیف و این موارد قیمت های اینجا خیلی بهتره. پس اول مجتمع برجایا رو بگردین و از قیمت ها اطلاع کسب کنین. در مورد شهر چینی ها دوتا واقعیت وجود داره.

یک. اینکه شما باید چونه بزنین. تا جایی که وقتی جنسی رو میگن 80 رینگیت، اونرو میشه به 15 الی 20 رینگیت هم خرید. پس فروشنده ها قیمت رو 3 الی 4 برابر زیاد میگن. ولی با نهایت خوشرویی بر میگردن میگن که شما هم قیمت مورد نظرتون رو روی ماشین حساب وارد کنین و بالطبع روی یک قیمتی به توافق میرسین. پس با نهایت متانت و ادب چونه بزنین. دو. شما در هر صورت بازنده هستین. شک نکنین. ممکنه که در خرید نسبت به مجتمع ها و پاساژهای خرید با قیمت های مناسبتر برنده باشین، ولی وقتی جنسی رو میخرین، مطمئن باشین که همون جنس دو مغازه پایین تر با قیمتی پایین تر وجود داره. (البته این یک اصل خرید هست که میگه وقتی چیزی رو با کلی گشت و گذار و به خیال خودت با قیمت مناسب میخری، بعد ازخرید دوتا مغازه پایین تر همون رو با قیمت کمتری میفروشن)

محله چینی ها

و در نهایت حوالی ساعت هشت و نیم بود که از شهر چینی ها خارج شدیم و حدود ساعت نه به هتل برگشتیم. پیشنهادات روز پنجم: تور ما، باتو کیو و گنتینگ رو 35 دلار به ازای هر نفر میبرد که واقعا گرونه. رفتن به باتو کیو انقدر راحته که حتی تصورش رو هم نمیتونین بکنین. پس حتما خودتون برین. ولی نکته ایی که باید بهش توجه کنین اینه که اگه میخواین بیشتر بگردین و یا مثل ما بعد از ظهر رو به شهرگردی و خرید از شهر چپینی ها اختصاص بدین، کمی زودتر از خواب پاشین. جوری که ساعت 9 تو معبد باشین. اینطوری زود تموم میشین و در بعد از ظهر هم میتونین سر راه، سری به اون دوتا معبد چینی بزنین که تا ساعت 5 بعد از ظهر باز بودن بزنین. هم سیاحت داشته باشین و هم خرید. نکته:

دوستان عزیز تاکید میکنم که برای خرید حتما اول قیمت های پاساژها رو بدونین و بعد وارد شهر چینی ها بشین. توی شهر چینی ها واقعا میشه چیزهای خوبی پیدا کرد و با قیمت کمتر. شک نکنین. پس سعی کنین دیدن از این شهر و خرید از اینجا رو به روزهای آخرتون اختصاص بدین.

هزینه های روز پنجم

هزینه مترو برای غارها برای رفت و برگشت = 8 رینگیت

هزینه مترو برای شهر چینی ها و رفتن به هتل = 6

کل هزینه ها = 14 رینگیت

اسامی انگلیسی که به دلیل پس و پیش افتادن در متن فارسی، من بصورت جداگانه در پایین قرار میدم. Batu Caves, KL Sentral, China Town

روز ششم

برنامه ی روز ششم ما رفتن به دهکده فرانسوی و ژاپنی بود. هزینه تور برای رفتن به این مکان 35 دلار برای هر نفر بود که با احتساب 70 دلار، چیزی حدود 220 هزار تومان میشد. ما راه رفتن به این مجموعه رو بلد بودیم. یعنی روز قبلش هنگام رفتن به غارهای باتو، پرسیده بودیم. فقط نکته ایی که باید مد نظر قرار بدین اینه که این مکان رو اصلا به نام دهکده فرانسوی نیمشناسن. اسم اصلی این مکان کولمار بوتانیکال می باشد. محل حرکت اتوبوس و یا ون های مربوط به این مکان از جلوی لابی هتل برجایا تایمز اسکور می باشد. برای تهیه بلیط 55 رینگیتی به ازای هر نفر نیز باید به طبقه هشتم مجتمع تجاری برجایا تایمز اسکور برین. در اونجا عکس و شرکتی هست که بلیط کولمار بوتانیکال رو می فروشن. من عکس در شرکت رو میزارم تا کمکی بشه برای دوستان عزیز.

کولمار تراپیکل – عکس در دفتر فروش در طبقه ی هشتم مجتمع برجایا

نکته ای که باید مد نظر قرار داد اینه که ساعات حرت از مجتمع برجایا تایمز اسکور روزانه ساعات 10، 13و 17 می باشد. و ساعات برگشت 11:30، 15و 18:30 می باشد. برای بازدید از این مکان شما حداقل 4 ساعت زمان نیاز دارین. چون دقیقا 45 دقیقه مسیر رفت و 45 دقیقه مسیر برگشت طول میکشه. بهترین و کاملترین حالت اینه که ساعت 10 صبح حرکت کنین و ساعت 18:30 برگردین. اینطوری کامل به همه جا میتونین برسین. ولی اگر میخواین فقط دهکده فرانسوی و ژاپنی رو ببینین و علاقه ی به دیدن خرگوش ها، اسب دوانی و بازی گلف ندارین، همون ساعت 15 برگردین.

کولمار تراپیکل – بلیط کولمار تراپیکل

کولمار تراپیکل – صفحه آخر بروشور تبلیغی در مورد رفت و آمد به این محل

نکته ی دیگه ایی که مهمه اینه که به محض رسیدن به دهکده فرانسوی، سعی کنین اول برین دهکده ژاپنی رو ببینین. در وروی دهکده فرانسوی، در میدان آن، شاتل هایی قرار دارند که شمار رو بصورت رایگان به دهکده ی ژاپنی می برن. ساعات حرکتش هم معلومه. البته به این ساعات دل خوش نکنین. چون به دلیل ازدیاد مسافر زودتر حرکت میکنن. پس اول برین با خیال راحت از طبیعت زیبای دهکده ژاپنی استفاده بکنین و سپس با خیال راحت برگردین به دهکده ی فرانسوی و بقیه جاها.

کولمار تراپیکل – نقشه ی این محل

کولمار تراپیکل – شاتل های حمل و نقل

کولمار تراپیکل – برنامه ی حرکت شاتل های حمل و نقل

نکته ی سوم در مورد پوشیدن لباس ژاپنی یا همون کیمونو است. تو دهکده ی زاپنی این لباس رو با هزینه ی 20 رینگیتی به شما به مدت 10 دقیقه اجاره میدن. و میتونین خاطرات بی نظیری رو باهاش ثبت کنین. خانومی ژاپنی اونجا هست که فارسی هم میتونه بصورت شکسته صحبت کنه. و حتی در داخل خانه ژاپنی در حالت های مختلف هم از شما عکس بگیره. من عکس های اونجارو میزارم. نکته ی چهارم در مورد مسیر این دهکده هست که فوق العاده پیچ در پیچ هست. در واقع شما در اوتوبان از غارهای باتو و بلندی های گنتینگ رد میشین. یک راه انحرافی هست که میره به طرف بالای کوه. مسیرش از نظر ایمنی هیچ مشکلی نداره. اصلا. ولی شدیدا پیچ در پیچه و ممکنه سرتون کمی گیج بره یا بترسین و این موارد. یادتون باشه اون بالا که رسیدین همه ی مشکلاتتون فراموش خواهد شد. چون ما ساعت 15 قرار بود برگردیم، فقط دهکده ی ژاپنی و فرانسوی رو رسیدیم بریم. و بقیه ی جاها رو نرسیدیم. در ضمن بعضی از توریست ها نیز اگه بخوان میتونن یک شب یا بیشتر رو در هتل های فرانسوی این دهکده استراحت کنن. مثلا اگه شما بعدازظهر ساعت 5 برین اونجا باید شب رو بمونین حتما. چون به غیر دهکده ی فرانسوی جایی رو نمیتونین ببینین.

کولمار تراپیکل – دهکده فرانسوی

کولمار تراپیکل – دهکده ژاپنی

ما حدود ساعت 3 سوار شدیم و برگشتیم. نزدیکای ساعت چهار بود که برگشتیم به مجتمع برجایا اسکور. و بعد از ظهر رو هم رفتیم به مجتمع خرید کی ال سنترال. این مجتمع خرید چند طبقه چسبیده به ایستگاه مرکزی کی ال سنترال که به همدیگه متصل اند. توی ایستگاه کی ال سنترال، هنگامی که از مترو پیاده میشین و به طرف خروج حرکت میکنین، ز کنار پله ها، اگه برین به طرف پایین ایستگاه فروش بلیط گنتینگ همونجاست. ما برناممون واسه فردا رفتن به گنتینگه. بلیط هاشو یه روز قبل خریدیم تا خیالمون راحت شه. هزینه های روز ششم = بلیط رفت و برگشت به دهکده فرانسوی ( کولمار بوتانیکل) 55*2 = 110 رینگیت

هزینه های مترو = 8 رینگیت

هزینه های کل = 118

اسامی انگلیسی که به دلیل پس و پیش افتادن در متن فارسی، من بصورت جداگانه در پایین قرار میدم. Berjaya Times Square, Colmar Tropicale, Japanese Willage, Berjaya Hills

روز هفتم و آخر

بلیط های گنیتینگ رو ما روز قبل خریده بودیم. (از ایستگاه کی ال سنترال). بلیط نرخش 10 رینگیته که 4 رینگیتش برای اتوبوس و 6 رینگیتش برای تله کابینه. و در کل برای رفت و برگشت 40 رینگیت برای دو نفر پرداخت کردیم. طول مسیر دقیقا یک ساعت طول میکشه. و مسیر زیبا و سرسبزیه. وقتی بلیط رفت رو تهیه میکنین اگه بلیط برگشت رو هم تهیه کنین راحت تر خواهید بود. ساعت حرکت ما 9 صبح و برگشتمون 3 بعد از ظهر بود که دو ساعت در حرکت بودیم و چهار ساعت در گنتینگ که در آخر به این نتیجهع رسیدیم که کم بود. پس سعی کنین حداقل بین بلیط رفت و برگشتتون 7 ساعت فاصله باشه. چون دو ساعت در راهین و چهل دقیقه در تله کابین ( بیست دقیقه رفت و بیست دقیقه برگشت). واسه رفتن به معبد بهشت و جهنم هم یکم باید معطل شین. چون تعداد افراد زیاده و اتوبوس ها از گنتینگ به معبد بهشت و جهنم از 12 تا 14 حرکت نمی کنن. از طرفی معبد بهشت و جهنم انقدر زیباست که حداقل 2 ساعت وقتتون رو میگیره. و شاید بیشتر از 200 تا عکس بگیرین. عکس هایی از این معبد بهشت و جهنم رو میزارم تا به زیبایی های این معبد پی ببرین.

بلیط گنتینگ

ساعات حرکت اتوبوس ها

ایستگاه معبد بهشت و جهنم – چین سویی

تله کابین گنتینگ

معبد بهشت و جهنم – چین سویی

شما وقتی در ایستگاه پایین تله کابین از اتوبوس پیاده میشین، بلافاصله سوار تله کابین میشین. تله کابین گنتینگ طولانی ترین تله کابین جنوب شرقی آسیاست. این تله کابین 3.4 کیلومتر طول داره و در بین مسیر از بالای جنگل های استوایی عبور خواهید کرد. در بعضی جاها ارتفاع تله کابین به بیش از 100 متر خواهد رسید که کمی ترسناک می باشد ولی اینجا به قدرت مطلق خدا پی می برین. بعد از حدود 20 دقیقه به هتل ماکسیم میرسین. ار لابی هتل که میرین بیرون، هتل فرست ورلد پلازا رو مشاهده میکنین. هتل رنگارنگی که از همه جا قابل مشاهده است. حدود دویست متر پیاده میرین و سپس وارد مجتمع گنتینگ میشن که شمار و با تابلو به هتل فرست ورلد پلازا راهنمایی میکنن. تابلوهارو دنبال کنین. وقتی که به هتل فرست ورلد پلازا رسیدین، طبقه ی پایینش رو برین به ایستگاه اتوبوس. ایستگاه معبد بهشت و جهنم یا چین سویی رو پیدا کنین. به ساعات حرکت اتوبوس ها دقت کنین. بیست دقیقه زودتر تو ایستگاه باشین. حمل و نقل رایگانه. از همون جایی که سوار شدین، در مسیر برگشت هم در هون جا پیاده خواهید شد.

نکته ی مهمی که وجود داره اینه که شما باید حدود نیم ساعت قبل از حرکت اتوبوس تون از گنتینگ به کی ال سنترال، از بالا حرکت کنین و با تله کابین برگردین. یعنی اگه ساعت حرکتتون 3 بعداز ظهر می باشد، حدود ساعت 2:10 دقیقه بعداز ظهر باید سوار تله کابین بشین و برگردین.

نکته ی دوم اینه که هم در پایین تله کابین و هم در ایستگاه بالای تله کابین از شما عکس میگیرن و در ایستگاه بعدی با پول میفروشن که هزینشون فوق العاده بالاس. واسه یه عکس 50 رینگیت میخوان که ما هیچکدوم رو نگرفتیم. در آخر هم سوار اتوبوس شدیم. یه ساعتی خوابیدیم تو اتوبوس و ساعت 4 بعداز ظهر رسیدیم به کی ال سنترال. کمی گشتیم و خرید کردیم و ناهار خوردیم. و حدود ساعت 7 برگشتیم به هتل تا واسه فردا صبح که پرواز داشتیم چمدون هامون رو ببندیم و حاضر بشیم.

اسامی انگلیسی که به دلیل پس و پیش افتادن در متن فارسی، من بصورت جداگانه در پایین قرار میدم. Genting Highlands, Maxim Hotel, Hotel First Plaza, Chin Swee Temple

هزینه های روز آخر = 45 رینگیت برای اتوبوس گنتینگ و مترو

نتیجه گیری و توصیه ها

حمل و نقل:

حمل و نقل در مالزی گران نیست و لی خوب در ایستگاه های مترو، قطار و یا مونوریل، ارزان ترین مسیر نیز 1.2 رینگیت می باشد. نحوه ی رفتن به نقاط مختلف به شرح زیر می باشد. ابتدا به نقشه حمل و نقل کوالالامپور توجه کنید.

تقشه ی حمل و نقل و ایستگاه های قطار، مترو و مونوریل

نحوه ی رفتن به نقاط مختلف از مبدا کی ال سنترال

نام خط ریلی/ اتوبوس نام ایستگاه ریلی که باید پیاده شوید نام ایستگاه ریلی که باید سوار شوید نام جاذبه توریستی KTM KOMUTER BATU CAVES KL SENTRAL غارهای باتو

KLI TRANSIT PUTRAJAYA/CYBERJAYA KL SENTRAL پوتراجایا

KELANA JAYA LINE MASJID JAMEK KL SENTRAL مسجد جامع

KELANA JAYA LINE MASJID JAMEK KL SENTRAL میدان استقلال

KELANA JAYA LINE KLCC KL SENTRAL مرکز شهر (کی ال سی سی)

KL MONORAIL MAHARAJALELA KL SENTRAL شهر (محله چینی ها)

KL MONORAIL IMBI KL SENTRAL مرکز خرید تایمز اسکور و بقیه مراکز خرید

KL MONORAIL IMBI KL SENTRAL دهکده فرانسوی

Genting Resorts Genting Highlands KL SENTRAL بلندی های گنتینگ

یک. برای رفتن به دهکده فرانسوی باید ابتدا به مجتمع برجایا تایمز اسکور بروید و از آنجا با اتوبوس و یا ون حرکت خواهید کرد. دو. برای رفتن به بلندی های گنیتنک از ایستگاه کی ال سنترال باید با اتوبوس حرکت کنید. سه. در ایستگاه های ریلی کوالالامپور، شما باید بلیط های سکه ای مانند خود را از ماشین های لمسی دریافت کنین. این ماشین های کامپیوتری که همانند دستگاه ای تی ام بانک هستند، با دریافت سکه و پول کاغذی، به شما بلیط می دهند. نمونه ایی از بلیط هاو ماشین های مربوطه را در زیر می بینید.

ماشین های ای تی ام مانند برای دریافت بلیط

بلیط های ریلی

تغذیه و خوراک در کوالالامپور

کوالالامپور پر است از فست فود های معتبر دنیا. از مک دونالد و کی اف سی گرفته تا پاپاجونز و ..... شما از بابت تغدیه به هیچ عنوان به مشکلی برخورد نخواهید کرد. قیمت فست فود نیز گرون نیست. به عنوان مثال من قیمت یک سری از منوهای گرون قیمت کی اف سی رو می زارم. تا با مقایسه ای ببینیم که نسبت به ایران ارزانتر است.

قیمت غذا

در صورتی که از فست فود خسته شدید، میتونین از غذاهای مالایی بخورین. توی رستوران ها و هتل ها، سوپ های قارچ و مرغ بسیار خوشمزه ایی رو میتونین امتحان کنین. نوعی برنج با مرغ هم دارن که بد نیست. البته مزه اش کمی فرق میکنه چون مالایی ها برنج رو با آب نارگیل دم میارن. اما در صورتی که هوس غذای ایرانی در کوالالامپور به سرتون زد و یا دلتنگ غذاهای سنتی شدین، میتونین به رستوران های ایرانی سر بزنین.

رستوران ایرانی ناب

رستوران ایرانی کاخ

نکته ی دیگه ای که گفتنش خوبه اینه که در مالزی میوه واقعا گرونه. یعنی باید دونه ایی بخرین. ولی به خوردنشون می ارزن. قیمت یک سری از میوه هارو که از طبقه ی پایین مجتمع کی ال سنترال گرفتم رو میزارم براتون.

قیمت میوه

هتل سانی

این هتل به نسبت هزینه ایی که به آن پرداخت میکنید، واقعا ارزشش رو داره. هتل ار نظر دسترسی دقیقا نزدیک هتل گرند سیزنز بوده و با ایستگاه مترو(قطار) پی دابلیو تی سی کمتر از صد متر فاصله دارد. روبروی هتل یک صرافی هندی فوق العاده خوبی هست که عالیه. این هتل با فست فود کی اف سی فقط 15 متر فاصله دارد که خودش مزیتی خوب به شمار می رود. ولی منطقه هتل زیاد خوب نیست و شب ها نباید دیر وقت به هتل برگردید. شب ها معتادان زیادی در این منطقه جمع می شوند.

از نظر تمیزی و امکانات همه چیز عالی بود. هتل، سیفتی باکس، یخچال، چای ساز و کولر داشت و واقعا تمیز بود. کارکنانش فوق العاده خون گرم و مودب بودند. و من خیلی از این هتل راضی بودم و به بقیه دوستان نیز توصیه میکنم که اگه خواستن تو این هتل بمونن، مطمئن باشن که این هتل فراتر از یک هتل سه ستاره ظاهر خواهد شد. در زیر نیز امتیازات من به هتل از ده می باشد.

8 کیفیت و تنوع غذا

10 تمیزی و زیبایی هتل و اتاق ها

9 عملکرد کارکنان

3 تفریحات و امکانات هتل

9 منطقه و دسترسی

8 ارزش قیمت به خدمات

هتل سه ستاره سانی

و در نهایت سفر خاطره انگیز ما در تاریخ ششم مهر ماه 93 در ساعت 5 بعد از ظهر به وقت تهران در فرودگاه امام به پایان خودش رسید. امیدوارم که مطالب این سفرنامه برای دوستان عزیز مفید واقع شود.