سفرنامه استانبول (بخش 4 )

سفرنامه استانبول (بخش 4 )
31 فروردین 1394 17:20

دوباره برگشتیم و سوار مینی بوس شدیم تا به سمت ایستگاه زیتون بورنو بریم که از همونجا خیابان مرتر شروع میشد.خیابان مرتر هم که بنجل فروشی بیش نبود که فقط از اونجا خریدهایی مثله شلوار جین و تیشرت و یه سری لباس های بنجل رو میشه کرد، البته اینجور چیزا سلیقه ای و شانسی هست و شاید کسی بتونه خرید خوبی از اونجاها بکنه ولی ما که هیچی نتونستیم از مرتر خرید کنیم. توی اکثر سفرنامه ها هم گفته بودن که به درد نمیخوره ولی من تا چیزی رو خودم تجربه نکنم و نبینم راضی نمیشم. بعد از مرتر رفتیم هتل و استراحت کردیم و اماده شدیم که بریم برای تور بوسفور که با توجه به اینکه اون روز هوا طوفانی شده بود و یه خورده بارون بود نظرمون عوض شد و تور بوسفور رو گذاشتیم برای آخرین روز. مجددا شب رو به خیابان زنده و شلوغ و رستورانهای استقلال اختصاص دادیم.که به نظره من از همه ی مکان های استانبول برای شب بهتر بود.

روز هفتم (چهارشنبه)

روز آخر برنامه این بود که اول بریم چهارشنبه بازار که خیلی تعریفش رو شنیده بودم و توی منطقه فاتیح بود که از آکسارای میشه رفت اونجا که ظاهرا دو قسمته یک قسمتش بیشتر میوه و سبزی و یه سری دستفروش برای لباس هست و یه قسمت دیگه اش همش لباس و کفش و کلی ازین چیزا داره که متاسفانه تاکسی ما رو اشتباها اون یکی قسمت اش که بیشتر میوه و سبزی بود برد و ما هم یه نیم ساعتی رو توی این بازار دور خوردیم و از اونجا رفتیم به سمته کاخ دولما باغچه (کاخ آتاتورک) که این کاخ هم توی همون ایستگاه امین نونو هست و جز یکی از گران ترین کاخ های جهانه و برای ساختش از کلی طلا و نقره استفاده شده و بزرگترین حال بدون ستون رو داره و از اونجایی که آتاتورک 5 ساله آخره عمرش رو در این کاخ زندگی کرده به کاخ آتاتورک هم معروفه و تمامی ساعت های کاخ هم سره ساعت 9:20 یعنی زمانی که آتاتورک فوت شده ایستادن. ورودی کاخ نفری 30 لیر بود .

نمایی از محوطه بیرون کاخ دولما باغچه (آتاتورک)

محوطه و داخله کاخ خیلی قشنگ و رویایی بود و یه مکان فوق العاده برای لذت بردن از طبیعت و منظره و دریا و عکس گرفتن هست، البته داخل ساختمان کاخ عکس گرفتن ممنوعه ولی در محوطه آزاده.

سفرنامه استانبول  سفرنامه استانبول  سفرنامه استانبول  سفرنامه استانبول  سفرنامه استانبول  سفرنامه استانبول

نمایی از درون کاخ دولما باغچه (با توجه به اینکه عکاسی درون کاخ ممنوع بود کیفیت عکس های گرفته شده خوب نیست.عکس ها صرفا به این خاطر از داخل کاخ گرفته شده که اگر برای کسی جذابیتی نداره تا حدودی بفهمه داخل چه خبره و بیخودی هزینه نکنه)

بعد از دولما باغچه هم به سمت مسجد سلیمانیه رفتیم که برای اون هم پیاده روی خیلی زیادی کردیم تا به این مسجد رسیدیم. مجددا اشتباهی که ما کردیم این بود که از ایستگاه امین نونو اول وارد بازار میسی چارشی شدیم و بعد از اونجا پرسون پرسون پیاده رفتیم تا مسجد سلیماینه، در صورتی که نزدیکه مسجد سلیمانیه، تراموا ایستگاه داره که نیازی به این همه پیاده روی نبود. ولی خب این مسجد ارزش این همه پیاده روی رو داشت و از همون اولش تا آخرش برامون جالب بود.

اولش که یه قبرستان قدیمی بود که مدله سنگ های قبر که ایستاده بودن جالب بود و بعدش هم که قبر سلطان سلیمان و مهری ماه در یک جا بود و قبر خرم سلطان هم توی همون مسجد ولی داخله یه مقبره دیگه بود. ورودی مقبره رو قفل کرده بودن ظاهرا از زمانی که سریال حریم سلطان پخش شده به این مسجد توریست های زیادی میرن که برای حفاظت از قبرها دیگه اجازه ورود به داخل مقبره رو نمیدن.

سفرنامه استانبول

قبرستان ورودی مسجد سلیمانیه و قبرهای ایستاده

مقبره اصلی مسجد که سلطان سلیمان و چند تن دیگر از سلاطین عثمانی به همراه مهری ماه در آن دفن شده اند.

بعد از اونجا قرار بود که تور بوسفور رو بریم، از اونجایی که ما دوست داشتیم غروب اونجا باشیم تصمیم گرفتیم که با آخرین حرکت کشتی یعنی ساعت 6 بعد از ظهر بریم. چون زمان زیاد داشتیم ما مجددا به عثمان بی رفتیم و یه سری خرید باقیمانده رو انجام دادیم و همچنین میدان تکسیم رو رفتیم تا در روز کنار مجسمه معروف وسطه میدان عکس بگیریم، چون خریدامون زیاد بودن موقع برگشت هم یه سر هتل رفتیم و خریدارو گذاشتیم و نهار خوردیم و وقتی به ایستگاه تراموا رسیدیم از شانسمون دوتا تراموا رد شد و مسافر سوار نکرد.

سفرنامه استانبول  سفرنامه استانبول

مجسمه وسطه میدان تکسیم

ما به جای اینکه ساعت 6 برسیم 6:10 دقیقه رسیدیم که تازه کشتی راه افتاده بود و یه آقایی ایستاده بود که میگفت اگر مسافر جمع شه میبرمتون ولی چون ما ساعت 9 باید هتل آماده میبودیم تا تور لیدرمون بیاد دنبالمون نتونستیم ریسک کنیم و قیده تور بوسفور رو زدیم. که من خیلی ناراحت شدم و واقعا دوست داشتم که تور بوسفور رو برم. روز اول هم تور لیدرمون بهمون گفته بود که کسایی که برای اولین بار از زیره پل بغاز رد بشن آرزو کنن، ارزوشون براورده میشه که البته خرافاته ولی خب یه اعتقادیه که ترکای اونجا دارن.

سفرنامه استانبول  سفرنامه استانبول  سفرنامه استانبول

ایستگاه امین نونو

به این ترتیب سفره 7 روزه ما به استانبول به پایان رسید و ما در این 7 روز از لحظه به لحظه ی سفرمون لذت بردیم و واقعا بمون خوش گذشت. غیر از این جاهایی که ما رفتیم، استانبول مکانهای دیدنی زیاد دیگه ای هم داره که با توجه به اینکه برای ما خیلی جذابیت نداشتن توی برناممون نذاشتیم، البته لیست اکثر جاهای دیدنی و تفریحی و مراکز خرید رو تا اونجایی که تحقیق کردم و از سفرنامه ها خلاصه کردم ،براتون اینجا میذارم شاید به دردتون بخوره:

1- مسجد سلطان احمد

2- مسجد ایاصوفیه

3- آب انبار یرتابان : که سر مجسمه مدوسا هم اونجا هست .

4- کاخ توپکاپی و گلخانه

5- کاخ دولما باغچه

6- گرند بازار

7- میسی چارشی

8- مسجد بایزیت

9- بازار یونانی

10- مسجد سلیمانیه (آرامگاه سلطان سلیمان و خرم و مهری ماه)

11- پارک مینیاتورک : بناهای تاریخی استانبول رو به صورت ماکت در یک پارک قرارداده.

12- آکواریوم: دوتا اکواریوم در استانبول هست یکیش که جدیده و بزرگترین اکواریوم اروپا محسوب میشه و ماشین هاش از میادین اصلی استانبول مثله تکسیم به صورت رایگان میبره و برمیگردونه که این اکواریوم یه قسمت هم داره که جنگل های آمازون رو تقریبا اونجا شبیه سازی کردن و دمای هوا هم در اون فصله سال در آمازون هر جوری که باشه اونجا هم به همون صورت تنظیم شده. یک اکواریوم دیگه اش هم در پاساژ استانبول فروم قرار داره که میتونید با مترو برید، موزه یخ هم داره .

13- برج گالاتا

14- شب های ترک هتل هیلتون

15- پل گالاتا

16- شهربازی ویالند

17- پارک آبی دلفین لند (میگن که این پارک بهتره)

18- پارک آبی آکوا مارین

19- جزیره پرنسس(بیوک آدا)

20- بام استانبول (چامیلیجا تپه): بلندترین تپه استانبول که یه پارک هست و کله استانبول زیره پاتونه ترجیا قبل از تاریکی برید بهتره مراکز خرید:

1- جواهر (گران)

خیابان ها :

1- شیشیلی

2- نیشان تاشی (لباس مجلسی): یکی از کوچه های خیابان عثمان بی هست

3- مرتر (عمده فروشی و مناسب)

4- فاتیح (لباس مجلسی)

5- کادیکوی (لباس مجلسی، در منطقه آسیایی)

6- خیابان بغداد (گران)

7- لاللی (عمده فروشی و مناسب)

8- باکرکوی (لباس مجلسی)

9- بازارهای هفتگی مثله شنبه،یکشنبه،...، جمعه بازار: هر روز در یک منطقه هستن

10- خیابان های اصلی و فرعی آکسارای و دست فروش ها (مناسب)

ساحل:

1- اورتاکوی

2- بشیکتاش

3- منطقه کیلوس

4- منطقه فلوریا

چند توصیه :

1- قبل از سفر حتما آب و هوای مقصد رو توی اون روزایی که هستید چک کنید.که من از این سایت : https://www.accuweather.com/ چک میکردم و غالبا درست بود.

2- حتما یک لیست کامل از اماکن دیدنی و تفریحی و تاریخی که مورد علاقتون هست و نحوه رفتن به اون جاها رو پیدا کنید.اگر بینه این جاهایی که من توی لیست قرار دادم جایی مد نظرتون بود بگید تا نحوه رفتنش رو بتون بگم.

3- حتما از تورهایی استفاده کنید که بیمه مسافر رو انجام میدن چون هزینه درمان در خارج از کشور خیلی بالاست.

4- میتونید زمان ورود به کشور سیم کارتتون رو از گوشی خارج کنید و از طریق وایبر و واتس آپ با خانواده در ارتباط باشید.

5- اگر تفریحات آبی براتون مهمه برنامه سفرتون رو جوری تنظیم کنید که از اواخر خرداد تا اواسط شهریور استانبول باشید در غیر اینصورت اصلا برای تفریحات آبی هواش مناسب نیست.

6- با توجه به اینکه قبل از سفر توی اکثر سفرنامه ها خونده بودم که منطقه آکسارای اصلا امن نیست و شبها رفت و آمد اونجا خطرناکه و هتل رو اونجا نگیرید، اصلا همچین چیزی درست نبود و ما با وجوده اینکه هتلمون آکسارای بود خیلی راضی بودیم و با توجه به اینکه تراموا فقط در آکسارای رفت و آمد داشت و اکثر جاهای دیدنی هم با تراموا میشه رفت به نظره من خیلی بهتر از مناطق دیگه استانبول هست. اینکه میگن هرچی هتل به تکسیم نزدیکتر باشه بهتره فقط به خاطره خیابان استقلال هست که خیلی راحت در تمام ساعات شب دلموش برای رفت و آمد هست و از لحاظ امنیت هم چون اکسارای منطقه توریستی هست معمولا بیشتر غذاخوری هاش تا نصفه شب بازن و مشکلی از بابت امنیت ندارید.

7- به محض اینکه به هتل رسیدید از رسپشن هتل نقشه ی کامل تراموا و مترو و ینی کاپی (اتوبوس) رو بگیرید و هر جا که خواستید برید قبلش از رسپشنتون بخوایید که نحوه رفتن به اونجا رو از روی نقشه بتون نشون بده.

8- آکبیل کارت یا استانبول کارت رو از دکه های روزنامه فروشی حتما تهیه کنید چون هزینه بلیط با آکبیل 2 لیر میشه و بدون آکبیل 4 لیر حساب میشه. شارژ آکبیل رو هم حسابش رو داشته باشید که قبل از اینکه شارژتون تمام بشه مجددا شارژش کنید چون امکان داره بعضی جاها دستگاه یا باجه های شارژ آکبیل نباشه. یک آکبیل هم برای چند نفر کافیه و به ازای هر بار قرار دادن آکبیل روی دستگاه ورودی، یک بلیط یعنی 2 لیر کم میشه.(که بار اول به خاطره اینکه ما ناشی بودیم و فکر میکردیم که مثله کارت های مترو خودمونه و اگه چند بار هم بزنیم هزینه ای کم نمیشه ، آکبیل رو اشتباهی دو سه بار زدیم و منتظر بودیم میله ها اتوماتیک خودشون باز بشه و حدودا 6 لیر ازمون کم شد.)

9- پاساژهای استانبول تقریبا همشون مثله هم هستند و نمایندگی های معتبر و ترکی داخله بیشترشون شعبه دارن و جنساشون هم تقریبا مشابه هستن نیازی نیست که همه پاساژارو دونه دونه برید و بگردید اگه قصدتون خرید اسپرت هست که توی چند پاساژی که زدم مناسب گیرتون میاد و اگر هم قصد خرید لباس های شب و مهمانی و زنانه دارید هم توی خیابان هایی که مشخص کردم توی لیست میتونید پیدا کنید.بیخودی خودتون رو مجبور نکنید که همه پاساژا رو دونه دونه برید به نظر من که پاساژای گرون اصلا ارزش رفتن ندارن فقط یه خورده شیک تر هستند همین.

10- مسافرهایی که هتلشون گلدن هیل بود خیلی خیلی ناراضی بودن و میگفتن اتاق هاشون خیلی کهنه و قدیمیه و درو دیوارای اتاقشون کاغذ دیواری هاش بلند شدن و شیر آب حمام و دسشویی ها چکه میکرده جوری که تا صبح از صداش خوابشون نمیبرده، و اتاق ها نمور و بد بو بودن و کلا از خدمات و نظافت هتل خیلی ناراضی بودن و برای استفاده از استخر هتل هم باید نفری 30 لیر ورودی میدادن و کلا خیلی از هتلشون بد میگفتن و با اینکه هتل 4 ستاره بوده اصلا راضی نبودن ولی هتل ما با اینکه 3 ستاره بود (هتل آلفا) ما واقعا راضی بودیم و خیلی خیلی تمیز و نوساز بود.

11- در تمام کشورهای توریستی، دزدی و کیف زدن چه در هتل از طرف کسایی که اتاقتون رو نظافت میکنن و چه بیرون امکان دزدیده شدن پول و وسایلی که میخرید هست. پس در هتل حتما حتما وسایل با ارزش مثله پول و پاسپورت و بلیط هاتون رو داخله سیف باکس بذارید که معمولا مجانیه و کاملا امن هست و سعی کنید قبل از بیرون رفتن از هتل خریداتون رو داخله چمدون بذارید و درش رو کامل ببندید و اگر چمدانتون قفل داشته باشه که خیلی خوبه ولی همین که وسایل و خریدهای نو جلو چشمشون نباشه بهتره. برای ما که اتفاق نیوفتاد ولی هم در هتل خودمون برای یکی از همسفرامون از اتاقش پول و وسایلش رو دزدیده بودن و هم توی فرودگاه از چند نفر دیگه شنیدیم که با اینکه هتل های معروف و 4 یا 5 ستاره بودن ولی از اونها هم توی اتاقهاشون دزدی شده بود. پس تا جایی که امکان داره موظب وسایلتون باشید که خدایی نکرده ازین اتفاقا براتون نیوفته.

12- یکی از همسفرامون موقع برگشت برای پسرش تفنگ شکاری خریده بود که از همون دمه در فرودگاه بهش اجازه ندادن بیارتش داخل، و به جای اینکه تحویل تور لیدر بده که براش ببرتش هتل به دوستش بده خودش از همون فرودگاه تاکسی گرفته بود و رفته بود هتل و تفنگ رو به دوستش داد و برگشت که هم 500 لیر هزینه رفت و برگشتش شد و هم نزدیک بود که پرواز رو از دست بده و هم اینکه 3 ملیون تومنی که پول تفنگ رو داده بود از دستش رفت. به هیچ عنوان گول حرفای فروشنده ها که میگن این تفنگ مجوز داره و میتونید ببرید داخله پرواز رو نخورید. هیچ نوع تفنگ و چاقو و وسایل اینجوری رو نمیتونید با خودتون ببرید. اگر هم احیانا وسیله ای داشتید که بتون اجازه ندادن با خودتون ببرید داخله هواپیما یا توی بار بذارید حتما از تور لیدرتون بخوایید که وسیلتون رو برگردونه یا به اون تحویل بدید که بعدا از طریق شماره ای که ازش دارید بتونید پیگیری کنید یا اینکه براتون بفرسته خودتون فرودگاه رو ترک نکنید.

13- برای چنج کردن پول هاتون حواستون جمع باشه هر صرافی اونجا یه قیمت میده دو تا صرافی کنار هم بودن که یکیشون هر 100 دلار 215 لیر چنج میکرد صرافی که چند متر بالاتر بود هر 100 دلار رو 222 لیر چنج میکرد که من با توجه به اینکه قبلا پرسیده بودم فهمیدم که اولی داره قیمت رو پایین میگه و پیش اون پول هام رو چنج نکردم. و در آخر اگر سوال دیگه ای داشتید خوشحال میشم از تجربیاتی که توی این سفر بدست آوردم در خدمت شما خوانندگان عزیز بذارم. با سپاس فراوان از سایت بسیار خوب و پرکاربرد لست سکند.