سفر به مروارید نهفته دردل زمین، مارماریس (سفرنامه) - قسمت 2

سفر به مروارید نهفته دردل زمین، مارماریس
03 مرداد 1394 13:22

29-Marmaris-Blog cover (01-05-01).jpg

صبح روز پنجشنبه، طبق برنامه و رسید تورکشتی دالیان ، ساعت 8:30 جلو هتل منتظر اتوبوس شدیم.بعد از 20دقیقه انتظار و نیامدن اتوبوس موضوع رو از حراست هتل جویا شدم و خانم نگهبان گفت که اتوبوس ساعت 8:15 آمد و شما نبودید و رفت.موضوع رو از مسئول فروش تور در شهر پیگیر شدم و ایشان ضمن عذر خواهی گفت که دیشب پسرش تور رو برای ما رزرو کرده و اشتباهی به جای ساعت 8:15 برای هتل شما 8:30 زده و چون مسیر تور طولانی بود امکان برگشت اتوبوس نیست و تنها می تونیم پول پیش پرداخت شما رو پس بدیم.بالاخره مجبور شدیم به دفتر تور در اسکله بریم و پیش پرداختمونو پس بگیریم.در راه بازگشت دیدیم که یک کشتی تور تورنج ،جای خالی داشت و ساعت 10:30 حرکت می کرد. هنوز 30 دقیقه به زمان حرکت کشتی مانده بود و ما برای این تور به قیمت هرنفر35 لیره ثبت نام کرده و داخل کشتی شدیم.

برنامه این کشتی تفریحی از ساعت 10:30 تا 16 به همراه ناهار و نوشابه و گشتن روی دریا و دیدن چند جزیره و ساحل منطقه تورنج و گشت و خرید در کوی ترنج، مشاهده غار فسفری ، شنا در دریا در چند نوبت و در بازگشت گذر از ساحل زیبای ایچمه لربود.

بعد از حرکت کشتی از اسکله، بعد از چند دقیقه، از نزدیکیهای "یالانجی بوغاز" (تنگه دروغکی) رد شدیم.

یالانجی بوغاز

اینجا محلی بود که تا 20سال پیش باز بود و بعنوان تنگه مورد استفاده قرار می گرفت ولی به علت وقوع طوفانهای شدید دریائی و تهدید شهر مارماریس بسته شد و هم اکنون با پهلو گرفتن بیش از 1000 کشتی ، یکی از بزرگترین مراکز تعمیر و نگهداری از کشتیها در ترکیه محسوب می شود.در سمت راست "یالانجی بوغاز" سه تا ویلای بزرگ و سرسبز دیده می شد که یکی از آنها متعلق به "فردی تایفور"خواننده سرشناس ترکیه می باشد. سپس با حرکت کشتی به جلو،حدود 2 کیلومتری آنجا به محلی رسیدیم که اسکله ماهیگیری بود و با انداختن نان به روی آب ماهیها به بالا می آمدند و بخاطر زلال و شفاف بودن، تا چندین متر زیر آب قابل مشاهده بود.

اسکله ماهیگیری

کلا در خلیج مارماریس سه تا جزیره وجود دارد. یکی که از همه بزرگتره به نام "جنت آداسی(جزیره بهشت)(جزیره پارادایس ) دومی "کچی آداسی"(جزیره بز)و سومی که از همه کوچکتره به نام "بدیرآداسی"است. مکان بعدی استقرار کشتی در نزدیکی های جزیره بهشت بود جهت شنا در دریا.

توقف کشتیها درکنارجزیره بهشت جهت آبتنی گردشگران

محل دیگری جهت شنای گردشگران در تور تورنج

محل بعدی دیدن غار فسفری از نزدیک بود.

سپس کشتی بطرف ناحیه(آموس کویی)آموس حرکت کرد و بعد از آن در کوی ترنج حدود 30/1 ساعت جهت استراحت و خرید نگه داشت .بعد در ناحیه ای از دریا که رنگ آن سبز بود و به Green sea معروف بود نگه داشت تا گردشگران شنا کنند.

بعد از صرف ناهار(شامل استیک مرغ – ماکارونی و سالاد و نوشابه) ،کشتی به حرکت خود در بازگشت از مسیر ایچمه لر ادامه داد.

ناهار درداخل کشتی تور به ناحیه شهری تورنج

کشتی از سواحل ایچمه لر که پر از تفریحات آبی و هتلهای 5* بود ، به طرف اسکله و پایان تورادامه مسیر داد.

سواحل ایچمه لر

ساعت 16 در اسکله مارماریس از کشتی پیاده شدیم.

چون در اسکله و نزدیک "کاپالی چارشی"(بازار بزرگ مسقف شهر)بودیم و چند ساعتی تا شام در هتل فرصت داشتیم از آنجا و فروشگاههای مارکدار آن دیدن کردیم. ابتدا به پرطرفدارترین برند لباس ترک ایرانیان،یعنی ال سی وایکیکی رفتیم.

سفرنامه مرمریس

فروشگاه لباس" ال سی وایکیکی"

طبق معمول پر بود از مشتری، با لباسهای خوب و با قیمت مناسب.

روبروی ال سی بوسیله چندین کوچه به فواصل مختلف ،منتهی به بازار بزرگ مارماریس میشد.

بازار بزرگ مسقف مارماریس

اینجا بازار بسیار بزرگی که بیشتر مسقف وقسمتی رو بازبود، که وسعت آن به بیش از نیم کیلومتر مربع می رسد و پر از فروشگاههای مختلف(بیش از 1000فروشگاه) بودند.لباسها ولوازم آرایش وکیف و کفش و... که برند های فراوانی به چشم می خورد و تعدادی از آنها واقعا ارزان و با تخفیف بودند.

برند های معروف لوازم آرایش وپوشاک در بازار بزرگ مارماریس به قیمتهای مناسب و بعضا با تخفیف کلی

صبحانه هتل فوق العاده متنوع وکامل بود.

مواد غذائی متنوع و کامل صبحانه درهتل گرین نیچر

روز جمعه رو با توجه به مطالعه و بررسیهای انجام داده در روزهای قبل از سطح شهر و بازار ، به خرید که باب میل خانمهاست، اختصاص دادیم.با توجه به نرخهای مناسب و تخفیف دار بعضی فروشگاهها در "کاپالی چارشی" ابتدا به آنجا رفتیم.

سفرنامه مرمریس

داخل "کاپالی چارشی"(بازارمسقف بزرگ مرکزی شهر)

این بازار که دارای چندین راسته بزرگ و دالان بود، چند فروشگاه داشت که قیمتهاش واقعا مناسب و تخفیف دار بود و ما از آنها مقداری خرید کردیم.یک نمونه از آن ،فروشگاه" آمبار" بود.

بیرون و داخل فروشگاه لباس زنانه "آمبار"

ظهر، هنگام بازگشت به هتل جلو یکی از دفاتر خدمات گردشگری ،چشمم به وسیله موتوری سه چرخه ای افتاد که به نام "my pet" معروفه .

کرایه این سه چرخه های موتوری به ازائ هر ساعت 15 لیره بود.

سفرنامه مرمریس

وسیله سه چرخه موتوری سبد دار جالب ، جهت حمل و نقل شهری و گردش در خیابان ساحلی به نام my pet

ناهار هتل هم همانند شام بسیار متنوع وپر از انواع باقلواها و غذاهای خوشمزه ترک بود. نکته جالب اینکه تعدادزیادی از گردشگران خارجی بخصوص روسها ،عاشق گیلاس بودند بطوریکه در عرض چند ثانیه بعد از باز شدن در رستوران حتی یک خوشه گیلاس نمیشد پیدا کرد.

نمونه های مواد غذائی دروعده ناهاردر رستوران هتل

ساعت 30/19 جلو در خروجی از محل استخر هتل ، سوار میدل باسی که از طرف آژانس آمده بود شدیم وبطرف محل برگزاری شو "شبهای ترک"(تورک گجه لری) در مکانی به نام " کروانسرای" حرکت کردیم.

"کروانسرای" محل اجرای برنامه " شبهای ترک

برنامه از ساعت 30/20 با سرو شام شروع شد و ساعت21 با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و ورزشی(کشتی مخصوص ترکها که به بدن خود روغن می مالند) ادامه یافت ودرانتها با اجرای برنامه های سنتی و تاریخی و رقص سماع با اشعار مولانا به زبان فارسی به اتمام رسید.

قسمتی از برنامه های فرهنگی اجرا شده در شب ترکی

این برنامه حوالی ساعت 30/23 به پایان رسید و ما با همان خودروبه هتل ترانسفر شدیم.

حیفمون اومد آخرین روز حضورمون در مارماریس رو (روز شنبه 13تیر94) به دیدن جامع و نزدیک از منطقه زیبای ایچمه لر،اختصاص ندهیم. به این منظور با 500 متر پیاده روی از هتل به بلوار مرکزی شهر اومدیم و باسوار شدن به دولموشهای مخصوص ایچمه لر به آنجا رفتیم.

دولموشهای مخصوص کوی ایچمه لر

این دولموشها که به رنگ نارنجی کاملا در سطح شهر مشخص و به تعداد زیاد موجود است، مسیر شمالشرقی شهر تا انتهای جنوبغربی شهر (ایچمه لر) رو در حرکت هستند. کرایه آنها به ازائ هر نفر سوارشدن(بین) و پیاده شدن(این ) 3لیره می باشد.مسیر حدود 7 کیلومتری تا ایستگاه آخر رو رفتیم و از آنجا با پیاده روی از مسیر پیاده روی کنار ساحل تا هتل مارتی ریزورت رو طی کردیم.

مسیر11 کیلومتری پیاده روودوچرخه سواری کنار ساحل ایچمه لر تا اسکله مارماریس(غرب به شرق شهر) بسیار زیبا و یکی از مسیرهای سرسبز ومعروف پیاده روی در جهان می باشد که روزانه شاهد حضور چشمگیر گردشگران از سراسر دنیا است.

مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی کنار ساحلی ایچمه لر تا اسکله مارماریس

سراسر این مسیرپر از هتلهای 5* چسبیده به دریا(دنیزه صفر) و از بهترین هتلهای ترکیه هستند.

یکی دیگر از هتلهای5* کنار ساحلی کوی ایچمه لر

یکی از هتلهای فوق العاده معروف و 5* UAll ایچمه لر، هتل مارتی ریزورت هست که هزینه هر شب اقامت در اتاق دو تخته (برای دو نفر)520 لیره است.

هتل مارتی ریزورت

ساعت 19، آلپر بی (دوست ترک ترانسفرما) مارو از هتل برداشت وبعد از سوار کردن سایر دوستامون از هتلهای دیگر،شهرمارماریس رو بطرف فرودگاه ازمیر ترک کردیم.

ساعت23:30 در فرودگاه عدنان مندرس بودیم. پرواز ما یک ساعت تاخیر داشت و ساعت 3 صبح(به وقت ترکیه) روز یکشنبه 14 تیر، ازمیر رو بطرف تهران ترک کردیم. پرواز بسیار خوب و راحتی با هواپیمای ایرباس A300-600 هواپیمائی معراج داشتیم. کاپیتان حیدری ، ساعت 8صبح به وقت ایران، هواپیما رو با مهارت کامل و بدون هیپچگونه لرزش و مشکلی در فرودگاه امام خمینی(ره) به زمین نشاند.

پایان

قسمت اول : سفرنامه مارماریس

نویسنده :فرشاد شفیعی شهیدلو

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.