گفته ها و ناگفته ها در سفر به کوالالامپور

با سلام خدمت دوستان عزیز، من و همسرم هفته آخر اسفند ماه سال 1393 برای یک هفته به کوالالامپور سفر کردیم. محل اقامت مون هتل سه ستاره Arena Star بود و قیمت تور13800000 بود.که ما این تور رو از آژانس الفبای سفر ایرانیان و با همکاری خانم جعفریان تهیه کردیم. با توجه به اینکه دوستان زیادی سفر نامه کوالالامپور رو نوشتن من سعی کردم قسمت های که دوستان دیگه کمتر بهش پرداختن برای دوستان تشریح کنم.من عکسی از جاهای دیدنی کوالالامپور توی سفرنامه ام نمی زارم چون فکر میکنم اگه قصد تشریف بردن به کوالالامپور رو دارید خودتون زیبایی جاهایی مثل گنتینگ ، برجایا هیل ، دریاچه titiwangsa و برج های دوقلو ...را باید تجربه کنید. طول پرواز تهران-کوالالامپور 8 ساعت هست و اختلاف ساعت تهران با کوالامپور 4.30+ در زمستان و 3.30+ در تابستان می باشد.آب و هوای مالزی در تمام فصول سال بین 20 تا 35 درجه است. ولی بعضی ماهها کم بارش و بعضی ماهها پربارش هست. ولی ما یک هفته اسفند ماه اونجا بودیم اصلا باران نزد.

1- ارز مسافرتی :

گرفتن ارز مسافرتی از باجه آخر بانک کار بسیار راحتی است اگه از قبل کارهای گرفتن فیش بانک و عوارض خروج را انجام داده اید دیگه نگران نباشید. چون با کمبود ارز یا شلوغ بودن باجه مواجه نمی شوید.

2- فرودگاه کوالالامپور:

فرودگاه کوالامپور یک فرودگاه بسیار بزرگ است که دقیقا دو فری شاپ مشابه داره پس وقتی از هواپیما پیاده شدید بلافاصله به سمت قطارهایی که شما رو به قسمت دیگه فرودگاه میبره برید و پس از اینکه پاسپورتون رو برای یک هفته اقامتتون مهر کرد می تونید از فروشگاههای فرودگاه لذت ببرید فقط به خاطر بسپارید که چمدون شما در گیت بعد از فروشگاهها منتظر شماست.

3- مراکز خرید کوالالامپور:

تعداد مراکز خرید کوالالامپور خیلی زیاد و بزرگ هستن باید یک یا دوتاشو انتخاب کنید که بتونید خوب بگردید و چون قیمت اجناس به پول ایران خیلی زیاد میشه توی فصل حراج یا مغازه های که حراج دارن می تونید خرید کنید. ولی قیمت بدلیجات به شکل چشم گیری از ایران ارزون تر هست.و بعضی از مارکها به نسبت ایران ارزون تر است اکثر مراکز خرید مهم کوالالامپور بین دو ایستگاه مترو Imbi و bukit Bitang هست. Midvally هم جز مرکز خرید های بزرگ کوالالامپور هست که برای رسیدن به اون برید ایستگاه KL Sentral و از اونجا سوارخط (KTM –Rawang-seremban)بشید و ایستگاه بعد midvally پیاده بشید.

4- خورد و خوراک در کوالالامپور:

این موضوع کاملا سلیقه هست اگه از لحاظ قیمت می خواهید بدونید مک دونالد ، KFC، papajunes و burger kingو hard rock Cafe(این کافه که خیلی به هتل کنکورد نزدیک هست همبرگرهای خیلی خوشمزه ای داره) فست فودهای زیاده دیگه هستن که میتونید با قیمت های نسبتا مناسب میل کنید ولی پیشنهاد می کنم اگه میخواهید سفر کم هزینه ای داشته باشید یه مقدار کنسروهای متنوع با خودتون ببرید که وقتی از این فست فودها دلزده میشید مجبور نشید به غذاهای گرون رو بیارید. در ضمن قیمت آب توی کوالالامپور خیلی متفاوت هست. قیمت آب در سوپرهای معمولی یا هایپر مارکت های بزرگ بطری 50 سنت است اما همون بطری در جاهای توریستی تا 14 رینگت هم بهتون می فروشن. خوردن 100 plus رو مخصوصا وقتی خیلی گرمتون میشه رو پیشنهاد می کنم یه عملکردی مثل خاکشیر خودمونو داره و ضد گرمازدگی هست. قیمت اش هم خیلی مناسب (بین 1.5 تا 3 رینگت) است.

5- خرید میوه

: اگه میخواهید میوهای خوشمزه استوایی رو مزه کنید توی اکثر جاهای دیدنی و مراکز خرید میتونید یه مقدار کمی از این میوه ها رو بخرید ولی اگه قصد دارید که این میوه ها رو با خودتون به ایران بیارید پیشنهاد می کنم که از بازار ChinaTown یا بازار ChowKit یا از میوه فروشی بزرگی که در kl sentral هست میوه خریداری کنید یادآوری میکنم میوه در کوالالامپور به نسبت ایران خیلی گرونتر هست.

6- حمل و نقل در کوالامپور:

حمل و نقل در کوالامپور با تاکسی خیلی گرون در می آید مخصوصا اگه راننده احساس کنه عجله دارید، یا به زبان انگلیسی مسلط نیستید یا در مواقع پیک ترافیک بخواهید جابجا شید. پس قبل از اینکه به کوالالامپور برسید حتما جای هتلتون روی نقشه پیدا کنید .(با توجه به اینکه آژانس های ایران با چند هتل محدود کار می کنند شما می تونید از روی سفرنامه های قبلی نزدیک ترین راه های دسترسی به هتلتون رو پیدا کنید.)

7- وسایل حمل و نقل عمومی در کوالامپور:

نقشه قطار شهری کوالا که شامل سه نوع قطار هست رو براتون می زارم و جاهای مهم رو براتون علامت می زنم. از طرف دیگه کوالالامپور اتوبوس های به نام Go KL در 4 رنگ(قرمز، آبی، بنفش و سبز) داره که همگی رایگان هستند. و بیشتر مناطق توریستی شهر رو پوشش می دهند.

مسیر اتوبوس های Go KL و ایستگاهها

برنامه حرکت اتوبوس ها

نقشه قطار شهری کوالالامپور به همراه علامت زدن نقاط مهم

شب اول:

به همراه تور لیدر به رستوران مالیایی رفتیم و اغلب غذاها و میوه های مالیایی رو خوردیم و میوه های رو که دوست داشتیم را بعدا خریداری کردیم.ورودی این رستوران همون 30 دلار هست پس اگه تور شما رو 30 تا 35 دلار ببره ، مقرون به صرفه هست.

روز دوم:

به همراه تور به گشت نیم روز شهری رفتیم . میدان استقلال ، کارخونه شکلات و معبد چینی ها جاهای دیدنی گشت شهری بودن.(شکلات توی کوالالامپور خیلی گرون هست اگه می خواهیدشکلات را به عنوان سوغاتی بخرید می تونید توی بازار Central market یا هایپر مارکت midvally با قیمت های مقرون بصرفه خریداری کنید.)

بعداز ظهر روز دوم:

به شهر پوتراجایا رفتیم . بنظر بنده 2 الی 3 ساعت برای بازدید از این شهر کافی است برای رفتن به شهر پوتراجایا خودمون را به ایستگاه KL sentral رسوندیم و از اونجا سوار قطارهای سریع السیری خط KLIA Trassitشدیم و ایستگاه Putrajaya/Cyberjayaپیاده شدیم طبقه پایین ایستگاه مرکز اتوبوس ها هست که با نیم رینگ خودمون را به مسجد صورتی رسوندیم. ازکنار مسجد بروشورهای می تونید تهیه کنید و با تاکسی یا دوچرخه جاهایی که دوست دارید رو میتونید برید و ببینید.جاهای شاخص پوتراجایا 2 مسجد و 5 پل هست.(فقط دقت کنید که توی ایام فستیوال به اون شهر نرید چون ممکنه مثل ما توی یه شهر شلوغ و پرترافیک مواجه بشید. ماشین ها روی پل پارک کرده و رفته بودن ، اتوبوس ها سر ایستگاهها نمی ایستادن و به دلیل ترافیک مسافر جابجا نمی کردن. متاسفانه ما هیچ خاطره خوبی از اون شهر نداریم ولی در روزهای عادی فکرمی کنم شهر قشنگی باشه.) در ادامه به ایستگاه Kl sentral برگشتیم و از اونجا سوار خط (KELANA JAYA LINE) و ایستگاه KLCC پیاده شدیم به برج های پتروناس رفتیم و از زیبایی کوالالامپور در شب لذت ببریم. و از مرکز خرید Suria KLCC دیدن کردیم. ( در ضمن باید بگم که چراغ های برج پتروناس رو ساعت 10 شب شروع می کنن به خاموش کردن گرچه یه مدت زمانی هم طول می کشه تا همه چراغ ها رو خاموش بشه)

روز سوم :

با اتوبوس های hop on hop offبه دیدن شهر رفتیم. این اتوبوس ها توی 23 نقطه از شهر ایستگاه دارن و 43 تا از جاهای دیدنی و تفریحی رو پوشش میدن. این اتوبوس ها از ساعت 9 صبح الی 8 شب کار می کنند و با یک بلیط 45 رینگتی می توانید تا 24 ساعت از این اتوبوس ها استفاده کنید.

نکات ضروری در سفر به کوالالامپور

1- اولین ایستگاه مرکز MTic ( Malasiya tourism information Center) هست که توی خیابان Jalan Ampangهست. برای دسترسی به آن مرکز راه های مختلفی هست. شما از برج های پتروناس و یا هتل کنکورد پیاده هم می تونید به این مرکز برسید. ایستگاه KLCC نزدیک ترین ایستگاه مترو به این مرکز هست، همچنین با اتوبوس های Go KL سبز رنگ هم می تونید دقیقا توی یه ایستگاه به نام MTic پیاده بشید.

2- دومین ایستگاه برج مخابراتی KL Tower هست که بجز عکس گرفتن کار خاص دیگه ای واسه انجام دادن نیست.

3- سومین ایستگاه Jalan P Ramlee یک خیابان معروف کوالالامپور پر از رستوران هست که برای قدم زدن در شب مناسب است و پیاده نشدیم.

4- ایستگاه چهارم اکواریوم کوالالامپور هست ورودیش 50 رینگت هست که ما پیاده نشدیم.

5-ایستگاه پنجم مرکز خرید karyaneka هست و همچنین یک خانه کوچک بنام Rumah Penghulu abu seman که ورودی خونه 10 رینگت هست. خونه قشنگی هست بنظرم ارزش دیدن داره.

6- ایستگاه ششم و هفتم ایستگاه های مراکز خرید مهم و خوب کوالالامپور هست، ما که توی این بازدید مرکز خرید مورد علاقمون رو پیدا کردیم و دفعات بعد فقط به اونجا سر زدیم چون تعداد و وسعت مراکز خرید کوالالامپور اونقدر زیاده که نمیتونی به درستی همه اونها رو بگردی. از این مراکز خرید می تونم این 8 تا رو نام ببرم:

1- Bukit bitang plaza ( BB plaza)

2- Sungei wang plaza

3- Lot 10

4- Starhill

5- Bitang Walk (این خیابون پر از مغازه های بزرگ از جمله H&M، Mango، ZARA، Vincci و غیره هست)

6- Pavillion

7- lowyat

8- Berjaya time square(کارهای مهمی که ما توی این مرکز خرید انجام دادیم یکی اش این بود که بلیط دهکده فرانسوی ها و ژاپنی ها (Kolmar tropical) که در طبقه هشتم این مجتمع قرار داشت رو خریدیم و همچنین از در اصلی برجایا تایم اسکور که بیرون اومدیم سمت چپ یه آژانس مسافرتی به اسم کلمبیا هست که توجهمون رو جلب کرد و بعد از کلی پرس و جو تونستیم بلیط پارک آبی رو به قیمت 80 رینگت از اونجا خریداری کنیم. بهتون پیشنهاد می کنم که حتما سوار ترن هوایی این فروشگاه بشید چون هیچ جای دیگه تجربه اش نمی کنید.)

نکات ضروری در سفر به کوالالامپور

آژانس کلمبیا که بلیط تورهای مختلف و همچنین در صورت تمایل بلیط لنکاوی و شهرهای دیگر را هم می توانید خریداری کنید.

9- یه قهوه خونه عربی با قلیان هم توی اون خیابان(bukit Bitang) هست که بسیار ازش استقبال می کنن اما واسه ما جذابیتی نداشت . استارباکس هم اونجا شعبه داره و می تونید یه قهوه خوشمزه نوش جان کنید. همچنین یه چند تا صرافی هم اونجا بود که ما دلارها رو اونجا change می کردیم.

7-ایستگاه هفتم Tengkat Tong shin که ما اصلا نمی دونستیم چی هست پیاده هم نشدیم

8-ایستگاه هشتم china Town هست و معبد sri mahamariamman Temple از این معبد زیبا حتما دیدن کنید ولی وقتتون توی بازار چینی ها تلف نکنید. چون جنس های بدی دارن و نسبت به ایرانی ها اصلا احترام قایل نیستند.
9-ایستگاه نهم Central Market هست که بنظر من ارزش دیدن داره ما یه سری شکلات سوغاتی با قیمت مناسب و همچنین صنایع دستی کوالالامپور از اونجا خریدیم . قیمت ها مقرون بصرفه بود و بازار آرامی داشت . چندین تا مغازه نقاشی فروشی بیرون مجتمع بود که از عکس شما نقاشی های زیبایی می کشیدن

10- ایستگاه دهم Little india هست. ما توی این ایستگاه پیاده شدیم و از بازار هندی ها ادویه ماسالا خریداری کردیم که بعدا پشیمون شدیم که چرا بیشتر نخریدیم. باید بگم که که این محله و بازار هندی ها توی Brickfield هست.کوالالامپور یه محله هندی دیگه هم داره که دقیقا پشت ایستگاه مترو Masjid Jamek واقع میشه.

11- ایستگاه یازدهم KL Sentral هست که ما توی این ایستگاه پیاده نشدیم

12- ایستگاه دوازدهم تا شانزدهم محوطه اطراف lake garden هست که از بناهای شاخص(landmarks) اون اطراف می تونم:

1-National museum

2-National Planterium Negara
3-Police Museum

4- national mosque (masjed negara)

5- Islamic Art Museum

6-national monument

7-tun Abdol Razak memorial

8-national mosque

ایستگاه لیک گاردن شامل 22 نقطه دیدنی هست که از جمله شاخص ترین هاش میشه ( پارک آهو، پارک پرندگان، پارک دایناسورها، باغ ارکیده و پارک پروانه ها )رو نام برد

16-20 – ایستگاه شانزدهم تا بیستم این مراکز مهم توش هست چون ما پیاده نشدیم نمی تونم اطلاع دقیقی بهتون بدم.

موزه ملی

Royal selanger club که محل بازیهای کریکت در کوالالامپور هست

ساختمان Sultan abdul samad

کلیسای st Mary

مسجد جامع

خیابان jalan Tunku abdol Rahman که یه بازار ارزون فروشی اونجا هست

21- ایستگاه بعدی که توش پیاده شدیم دریاچه titiwangsa بود که پارک بسیار زیبایی هست و به همه پیشنهاد میکنم که حتما از این پارک دیدن کنید.از کنار دریاچه می تونید برج های دوقلو ، برج مخابراتی ،Istana Budaya و ساختمون های مهم کوالالامپور رو ببینید. توی دریاچه قایق سواری کنید و سوار یکی از بزرگ ترین چرخ و فلک های دنیا بشید و از اونجا تمام کوالالامپور رو ببیند. بهتون پیشنهاد می کنم یه طوری برنامه ریزی کنید که غروب رو اونجا باشید تا خستگی یه روز کامل کوالا گردی رو از تنتون در بیارورد.و از برنامه رقص آب و نور دریاچه هم لذت ببرید

روز چهارم :

genting , batu cave

برای رسیدن به batu cave باید خودمون را به ایستگاه KL sentral رسوندیم و با 1 رینگت رفتیم باتو کیو (فقط دقت کنید که قطارهای باتو کیو هر نیم ساعت یک بار حرکت می کنند، پس زمان رفتن می تونید زمان تقریبی برگشتون تخمین بزنید که مجبور نشید معطل قطار بشید ( اگه نخواهید به غارنوردی در باتو کیو برید مدت زمان مورد نیازتون 3 ساعت هست) با همون قطاری که رفته بودیم برگشتیم ایستگاه KL sentral و از اونجا بلیط اتوبوس و تله کابین genting رو تهیه کردیم. از تله کابین که پیاده شدیم مستقیم وارد یه هتل شدیم از اون هتل بیرون اومدیم بیرون، سمت راست مون هتل First World Hotel بود. اونجا دیگه یه تکه کاغذ کوچیک به عنوان راهنمای معبد chin swee زده که ما رو به طبقات پایین تر هدایت میکرد خیلی پایین رفتیم تا به ایستگاه اتوبوس رسیدیم وسط راه کازینو، جاهای بازی برای بچه ها و فروشگاههای مختلفی رو دیدیم. اولین حرکت از هتل به سمت معبد ساعت 9 صبح هست و اخرین حرکت 9 شب همچنین اولین بازگشت از معبد به هتل ساعت 9.15 صبح هست و آخرین برگشت9.15 شب.اتوبوس ها هر یک ساعت به سمت معبد حرکت می کنند و بالعکس.(دقت کنید که اتوبوس های معبد بهشت و جهنم از ساعت 12 الی 2 کار نمی کنند).کنار محوطه معبد chin sweeهتلی هست که اگه دوست داشته باشید می تونید شب رو هم اونجا بگذرونید.خرید بلیط رفت و برگشت genting با یه خورده برنامه ریزی کار هوشمندانه ای بود که ما انجام ندادیم. برگشتن از genting اصلا به راحتی رفتنش نبود. تو راه برگشت با اذحام آدم ها برای برگشتن مواجه شدیم که بصورت کاملا شانسی توی Waiting list اتوبوس جا گیر آوردیم وگرنه 1.30 باید منتظر اتوبوس خودمون می موندیم. (بهتون پیشنهاد می کنم زمان تقریبی برای خرید بلیط برگشت Genting را اینطوری حساب کنید که حدود 1 ساعت حرکت با اتوبوس رو دارید 30 (15 دقیقه رفت 15 دقیقه برگشت) اگه تله کابین صف باشه باید به زمان انتظارتون اضافه کنید.اتوبوس های معبد بهشت و جهنم هر یک ساعت میان پس حداقل یک ساعت معبد chin swee(بهشت و جهنم)طول می کشد. گشتن توی کازینو که خودش یه تجربه جدید هست هم بهش اضافه کنید. فقط مواظب کیف و جیبتون باشید گول نخورید چون اونجا پر از چینی های که قیافه ای کسی که وارد نیست و اهل اونجا نیست رو خوب شناسایی می کنن.) فاصله بین بلیط رفت و برگشتتون حتما باید بیشتر از 4 ساعت باشه) genting هوای کاملا ییلاقی داره، خانم ها اگه یه گرمکن نازک با خودشون ببرن ضرر نمیکنن. اونجا هوا خیلی خوبه و آرامش زیادی داره بهتون پیشنهاد می کنم زمان زیادی رو اونجا بگذرونید. چیزی که خیلی توی genting توجه منو جلب کرد اومدن مردم با هر سنی بود.

پیرمرد چینی در کنتینگ

روز پنجم : دهکده فرانسوی و ژاپنی ها

ما بلیط دهکده که معروف به برجایا هیل(Berjaya Hill) یا(Kolmar Tropical) روزی که با اتوبوسHop on-Hop off رفته بودیم بلیط اش را از Beriaya Time square خریده بودیم.ساعت های رفت (10-13-17)هست و برگشت(11.30-15-18.30)هست. اتوبوس سر ساعت روبروی مرکز خرید تایم اسکور سوارمون کرد و تقریبا 1 ساعت طول کشید تا به دهکده فرانسوی ها رسیدیم، دهکده فرانسوی ها خیلی قشنگ ،کوچیک و ارام بود . اونجا هتل هایی داره که اگه دوست داشته باشید می تونید شب رو اونجا بمونید. یه سری شاتل هم هست که شما رو بصورت رایگان به دهکده ژاپنی ها می بره ( دقت کنید که دهکده ژاپنی ها ساعت 5:30 تعطیل میشه) توی دهکده ژاپنی ها می تونید کیمنو بپوشید (قیمت 20 رینگت) هست. منطقه برجایا هیل تفریحات دیگه ای از قبیل دیدن خرگوش ها، اسب دوانی، و بازی گلف هم هست. (بهتون پیشنهاد می کنم بلیط دهکده رو زودتر بگیرد حتی اگه همون روز رفتن می خواهید بلیط بگیرید صبح زود برید چون روزی که می خواستیم بریم ساعت 10 صبح بلیط های 1 بعدازظهر کاملا پر شده بود.)

عصر روز پنجم: خیابان Bukit Bitang و Alor و Jalan P Ramlee

این خیابان با تاریک شدن هوا یه حال و هوایی خیلی خوبی پیدا میکنه، ارکست های خیابانی، دستفروش ها و در خیابان Alor رستوران های خیابونی متنوع که غذاهای حلال هم سرو می کنند و مراکز ماساژهای مختلف حال و هوای خیلی خوبی داره. شما می تونید چندین ساعت رو بدون خستگی از nightlife کوالالامپور لذت ببرید.

روز ششم : Sunway lagon

روش دسترسی به سان وی لاگون هم خیلی ساده است به ایستگاه Kl sentral برید از اونجا با مترو به setia jaya برید (این خط همون خط batu cave) هست پس دقت کنید که قطارهای آن هر نیم ساعت یک بار می آیند. و قیمت بلیط آن 1 رینگت هست. از همون سمتی که از قطار پیاده شدید به خارج از ایستگاه برید و حدود چندین متر کنار یه ساختمون بزرگ جلو برید تا به چندین تاکسی برسید ما با حدود 10 رینگت روبروی در sunway lagon پیاده شدیم. اگه بتونید ساعت 9:50 خودتون رو به در پارک برسونید می تونید از مراسم رقص هم لذت ببرید.

وقتی به ورودی سان وی لاگون رسیدید چندین گیت وجود داره که بلیط ها رو تحویل می گیره و یه دستبند بهتون میدن، حواستون باشه که بعضی از این صف ها مربوط به کوالالامپورایی ها و بقیه متعلق به خارجی هاست. پس صفها رو که اغلب هم شلوغ هست رو اشتباه نایستید.شما همونجا میتونید دستبندی که بهتون میدن رو شارژ کنید ما 100 رینگت شارژ کردیم و کافی بود.(اگه بخواهید بیشتر می تونید شارژ کنید و اگه خرج نکردید توی گیت خروجی پول رو بهتون پس میدن)اگه بخواهید کمد کرایه کنید باید تا ورودی پارک آبی برید ما اونجا یه کمد کوچک کرایه کردیم که 15 رینگت هزینه داشت و برای دو نفر کافی بود.ورودی پارک با خانه وحشت شروع شد که باید بگم به نسبت اون چیزی که توی کیش رفته بودیم اصلا ترسناک نبود. شهر بازی اش هم تقریبا 4 تا بازی ترسناک برای بزرگسالان داره که حتما سوار شوید. (vultures، lost city of gold scream coaster، Pirate Revenger، ،Tomahawk)(این بازی ها توی نقشه قسمت Amusement Park شماره 1،9،11،14 هست) یه باغ وحش کوچیک هم داره که دیدنش خالی از لطف نیست.

نزدیک ساعت 12 ما وارد پارک آبی شدیم و بطرف سرسره های رفتیم صف نسبتا خلوتی بود که بعدا متوجه شدیم دلیل خلوتی این بوده که موقع ناهار بوده. سوار4 تا سرسره شدیم یه استخر مواج و یه ساحل شنی هم داره که واسه ریلکس کردن خیلی خوب بود.(warerplexx،Cameroonclimb،Africanpython،vuvuzela،Cangochallenge، wavpool،flowrider )(این بازی ها توی نقشه قسمت water park شماره 2،3،4،5،6،14،16)در خروجی sunway lagon یک مرکز خرید بسیار شیک و زیبا به نام Sunway Pyramid باز میشه که یه زمین پاتیناژ هم داره. ولی متاسفانه ما اینقدر خسته بودیم که نتونستیم خیلی اونجا رو بگردیم.از در پاساژ که خارج شدیم متوجه شکل زیبای پاساژ شدیم که شبیه اهرام ثلاثه مصر بود. روبروی در ورودی یه عالمه تاکسی هست که با قیمت های مختلف بهتون پیشنهاد می دن که شما رو برسونن. ما مستقیم به بادجه که شبیه تاکسی سرویس خودمون بود رفتیم و با یه فیش 8 رینگتی به ایستگاه قطار Setri Jaya برگشتیم.در مورد سان وی لاگون باید بگم با وجود نقشه ای که درابتدا گیج کننده به نظر میرسه اما پارک چندان بزرگی نیست. پارک وحشت که همون ابتدای ورودی هست.

نقشه پارک آبی

روز هفتم :

روز هفتم رو ما به مجموعه lake garden پرداختیم. اونجا بزرگ تر از اونی که فکر بکنید. پس روزی که سوار اتوبوس hop on hop off شدیم یه بررسی کلی کردیم که کجاهاشو می خوایم ببینیم دیگه صبح روز هفتم را کلا به اونجا پرداختیم.

نقشه لیک گاردن

نقد و بررسی هتل : هتل سه ستاره Arena Star به نسبت هتل تمیز با موقعیت خوبی بود که همه پرسنل انجا هندی بودن، صبحونه اشم تقریبا هندی بود.در کل به نسبت قیمت و سه ستاره بودنش هتل خیلی خوبی بود.

مزایای هتل Arena star:

1- اتاق های هتل سیف باکس، یخچال،تلویزیون،چای ساز و سشوار و همچنین Wi-Fi دارند.

2- ملافه های تمیز، بالشت های فوق العاده نرم و تختخواب راحت و دوش آب گرم

3- اتاق های هتل به سمت برج Kl و کلیسا دید داشتند.

4- هتل تم بسیار زیبایی بالیوودی دارند.لابی هتل دکوراسیون بسیار جالبی داره و همچنین راهروی هتل پر از عکس هنرپیشه های مختلف می باشد.

5- یک نوشیدنی رایگان و شوی هندی مهمان هتل هستید.

6- قیمت شام هتل مناسب بود و کیفیت خوبی هم داشت.

7- صبحونه هتل به سبک هندی بود ولی غذاهای تندی نداشت و یک قهوه فوق العاده عالی داشت.

8- پرسنل هتل بسیار مهربان و کمک دهنده بود. میز پذیرش هتل 24 ساعته و در همه ساعات پاسخگویی سوالات بودند. و در پیدا کردن مسیر بسیار کمک می کردند.

9- فاصله هتل تا خط LRT ایستگاه Masjid jamak پیاده 5 دقیقه بود و فاصله این ایستگاه تا ایستگاه اصلی KL Sentral فقط یک ایستگاه بود.

10- کنار در ورودی هتل ایستگاه اتوبوس های رایگان Go kl بنفش رنگ قرار داشت.

11- حدودا 10 دقیقه پیاده روی تا China Town داشت.

معایب هتل Arena Star :

1- اتاق هتل بسیار کوچک بود

2- بجز لابی ،اتاق های هتل همگی کهنه و قدیمی بودند.

3- توی اتاق های هتل دمپایی نبود.

4- توی راهرو هتل کولر نداشت.

5- استخر هتل بسیار کوچک بود و جکوزی اون خراب بود

6- Gym هتل وسایل بسیار کمی داشت.

7- شامپو و کاندیشتر هتل اصلا کیفیت خوبی نداشت.

8- تنوع میوه های صبحونه بسیار کم بود. اغلب 2 نوع میوه بود.

9- غذاهای پختنی هتل بسیار چرب بودند.

10- برق اتاق مشکل داشت و شارژ موبایل بیشتر از حد طول می کشید.