دبی نامه( سفرنامه دبی)

دبی نامه( سفرنامه دبی)

دبی ؛
ستاره‌ی کوچک اما پرزرق و برق خاورمیانه؛

یک خط ساحلی مزین شده به صحرا که بعضی از هیجان‌انگیزترین دیدنی‌های جهان رو در خودش جا داده؛

بلندترین ساختمان دنیا، سریع‌ترین رولرکاستر دنیا، پیشرفته‌ترین پارک آبی دنیا و آکواریومی صفحه ای شگفت انگیز؛

جزایری به شکل درخت نخل و مجموعه جزایری به شکل قاره های زمین ، پارک‌های ساحلی و یک پیست اسکی سرپوشیده بزرگ و تجربه ی پرهیجان سافاری در صحراهای بکر رو هم به این لیست پرهیجان اضاف کنید!

دبی برای عاشقان خرید هم یک بهشته که به خاطر بازارها و مراکز خرید بزرگ و با شکوهش، به مرکز خرید خاورمیانه معروف شده و البته در بزرگترین مرکز خرید جهان یعنی دبی مال میتونید حسابی قدم بزنید و ببینید و از خرید لذت ببرید!

اگر به غذاهای فست فود علاقه دارید در اینجا بهترین برند های فست فود منتظر شما هستن و اگر به دنبال تجربه ای لوکس هستید دبی با رستوران های زنجیره ای و لوکس و بین المللی قطعا نیاز شما رو برطرف میکنه؛ شاید هم دوس دارید غذای محلی رو امتحان کنید که در این صورت فلافل ها و شاورماها در خیابان های زنده دبی انتخاب خوبی هستن!

این زیبایی شهری رو تنها نمیشه با نوشتن توصیف کرد و عکس هم که تنها میتونه گوشه ای از این حجم زیبایی و مدرنیته رو منتقل کنه؛ پس پیشنهاد میکنم قبل از شروع سفرنامه برای اینکه بهتر حس بودن در این شهر به شما منتقل بشه وارد لینک زیر بشید و در دبی با این عکس 360 درجه با کیفیت 45 گیگاپیکسل (!) از بالای بلندترین برج دنیا سرک بکشید!

برای دیدن تصویر 360 از دبی کلیک کنید.

سلام به همه ی دوستان عزیز!

سال پیش با سفرنامه ی "کوالانامه" سفرنامه نویسی رو شروع کردم و خوشحالم که سفرنامه مورد استقبال قرار گرفت و شاید با اون سفرنامه تونستم نقش کمی در لذت بخش کردن سفر دوستان به مالزی داشته باشم. اما در اسفند سال پیش سفری به دبی داشتم که این سفر هم سرشار از لذت و تجربه های خوب بود و تصمیم گرفتم با نوشتن این سفرنامه این تجربه های خوب رو به شما هم منتقل کنم تا یک بار دیگه همسفر بشیم!

در بین سفرنامه راهنمایی هایی رو هم انجام میدم تا اگر شما قصد سفر به دبی داشتید سفرتون رو با اطلاعات و آگاهی های بیشتری انجام بدید و لذت بیشتری در این سفر تجربه کنید! تلاش کردم که این سفرنامه، سفرنامه ای متفاوت تر و ملموس تر باشه تا بتونه حس همسفر بودن با نویسنده رو بهتر القا کنه؛ به همین دلیل با استفاده از فیلم های کوتاه و تصاویر 360 درجه (پانوراما) آنلاین سعی کردم سفرنامه رو به این هدف نزدیک تر کنم.

مقدمات و برنامه ریزی قبل از سفر:

یکی از مهمترین و حتی لذت بخش ترین کارها در سفر، کارهایی هست که قبل از سفرباید انجام داد و برنامه ریزی هایی هست که باید انجام بدید تا از سفر حداکثر استفاده رو ببرید. اولین کاری که باید برای سفرتون انجام بدید انتخاب مقصده، بعد از اون با استفاده از آژانس های هواپیمایی یا خودتون به صورت مستقل بلیت و هتل رو رزرو میکنید.

در چنین سفرهای کوتاه 3 یا 4 روزه بهتره که پرواز رفت و برگشت طوری انتخاب بشه که زمان بیشتری رو در مقصد بگذرونید. در مورد هتل هم بهتره که ابتدا اولویت های خودتون برای انتخاب هتل رو مشخص کنید و با استفاده از وبسایت هایی مثل booking.com و trip advisor اطلاعات لازم رو در مورد هتل های مورد نظر خودتون بدست بیارید که بتونید انتخاب خوبی داشته باشید. در شهری مثل دبی بهتره که اولویت، دسترسی خوب به ایستگاه مترو و نزدیکی به مکانهای گردشگری در نظر گرفته بشه چون شما احتمالا وقت بیشتری رو در بیرون از هتل میگذرونید و زیبایی و لوکس بودن هتل در اولویت های بعدی قرار میگیره.

همونطور که در عکس زیر میبینید اکثر هتل ها در دبی در سه منطقه قرار دارن که هتل های مناطق 1 و 2 نسب به منطقه 3 محبوبیت بیشتری دارن و هتل های منطقه 2 که در خیابان شیخ زاید قرار دارن از نظر دسترسی و نزدیکی به مناطق گردشی بهترین موقعیت رو دارن و معمولا گرون قیمت تر و لوکس تر از هتل های سایر مناطق هستن.

نقشه پراکندگی هتل ها در مناطق مختلف دبی

از کارهای دیگه ای که باید در سفر به دبی انجام بشه اقدام برای ویزا هست که بهتره از دو هفته قبل اقدام بشه البته زمان آماده شدن ویزای معمولی چیزی حدود 7-10 روز هست. قبل از پرواز و بعد از گرفتن بلیت و ویزا، برای پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کنید تا همه چیز برای یه سفر خوب مهیا بشه.

اما یکی از کارهای لذت بخش قبل از سفر برنامه ریزی برای دیدن جاهای دیدنی و فعالیت های تفریحی در سفره که بهتره برای هر روزی با توجه به سلایق و علایق و شرایط و وقتی که دارید برنامه ریزی کنید.

مثل هرکار دیگه ای که امروزه تکنولوژی به کمک ما اومده برای این کار جذاب هم نرم افزاری کاربردی با نام "sygic travel" هست که به ما کمک میکنه تمام جاهای دیدنی و حتی تورهای برگزار شونده یک مقصد گردشگری رو بشناسیم و تنها کاری که باید انجام بدیم انتخاب این مکان ها برای روز مورد نظر هست و برنامه ریزی و ساعت مورد نیاز برای گردش و اطلاعاتی مثل ساعات کاری و آدرس و حتی قیمت رو این برنامه در اختیار ما میگذاره و برای برنامه ریزی بیشتر مقاصد گردشگری میتونیم ازش استفاده کنیم.

عکسهایی از صفحات برنامه "sygic travel" مربوط به دبی رو قرار میدم تا بیشتر با این برنامه آشنا بشید:

دبی نامه

نرم افزار sygic travel- سمت چپ صفحه اول برنامه و امکانات خوبی که میتونید استفاده کنید-سمت راست قسمتی که در اون میتونید از لیست بلند جاهای پیشنهادی، مکان های مورد نظرتون رو برای روزهای سفرتون برنامه ریزی کنید!

صفحه مربوط به دبی در نسخه وبسایت-برای ورود به وبسایت اینجا کلیک کنید.

من هم با توجه به روزهای سفر (3 شب و 4 روز)، یک برنامه ریزی خوب رو در اولویت قرار دادم و با این نرم افزار برای 4 روز سفر برنامه ریزی کردم:

روزهای برنامه ریزی شده سفر در نرم افزار sygic travel

برای تهیه این برنامه کاربردی میتونید از لینک های زیر استفاده کنید:

دستگاه های اندرویدی

دستگاه های اپل

شروع سفر:

پکیجی که تهیه کرده بودم شامل پرواز ایران ایر و 3 شب و 4 روز اقامت در هتل آپارتمان امارات گرند(emirates grand hotel apartments) میشد که به خوبی همه ی کارها رو هماهنگ کردن و کارها کاملا غیر حضوری و خوب پیش رفت و آماده شدن ویزا هم حدودا 8 روز کاری طول کشید.

دلیل انتخاب هتل اپارتمان امارات گرند موقعیت مکانی بسیار خوب این هتل هستش که در خیابان شیخ زاید و در چند قدمی ایستگاه مترو financial center قرار داره که تنها یک ایستگاه با دبی مال و برج خلیفه فاصله داره و نسبت به قیمت مناسب هتل، ارزش خوبی داره. در قسمت نقد و بررسی هتل ها در اینجا به طور کامل این هتل را مورد نقد و بررسی قرار دادم.

سعی کردم پروازی که انتخاب میکنم طوری باشه که نسبت به پروازهای دیگه زمان بیشتری در دبی باشم و ساعات رفت و برگشت ایران ایر بهترین گزینه بود و به همین دلیل هم این پرواز رو انتخاب کردم. زمان پرواز رفت، 7 صبح و زمان برگشت، 22:10 بود.

روز اول:

خب بالاخره روز سفر یعنی 11 اسفند رسید و 4 صبح فرودگاه امام بودم و حدود 2 ساعتی که گذشت متوجه شدم که پرواز تاخیر داره اما هیچ اطلاعاتی از علت و زمان تاخیر داده نمیشد! واقعا برای سفر 4 روزه اینطور تاخیر ها خیلی بده؛ مخصوصا اگه ساعت پرواز براتون مهم باشه!

بالاخره پروازی که قرار بود ساعت 7 صبح انجام بشه ساعت 13:40 (!) انجام شد و همین باعث شد که برنامه ی روز اول رو تغییر بدم و در ادامه ی سفر هم برنامه فشرده تر بشه.

پروازخوبی بود و وقتی که هواپیما بالای خلیج فارس به سمت دبی ارتفاع کم میکرد با دیدن منظره ی شهر تا حدودی تلخی بوجود آمده از تاخیر فراموش شد و ساعت 3:20 هواپیما در فرودگاه زیبا و شلوغ دبی به زمین نشست.

فرودگاه دبی -عکس از اینترنت

مسافران وارد ترمینال 1 فرودگاه دبی شدن. فرودگاه فوق العاده بزرگ و شلوغ بود و فرآیند خروج از فرودگاه حدود یک ساعتی طول کشید و حضور افراد با ملیتهای مختلف توی صف های کنترل پاسپورت، مطرح بودن دبی از نظر گردشگری در سطح دنیا رو ثابت می کرد.

صف کنترل پاسپورت ترمینال 1 دبی

بعد از انجام شدن فرایندهای فرودگاهی تصمیم گرفتم که سیم کارت محلی بگیرم. در دبی دو شرکت ارایه دهنده سیم کارت به نام های "ETISALAT" و "DU" با هم رقابت خوبی دارن که باید یکی از این شرکت ها رو انتخاب کنید. هر دو شرکت در فرودگاه دبی نمایندگی فروش دارن و میتونید به راحتی سیمکارت تهیه کنید. اما اینکه از کدوم شرکت استفاده کنید بستگی به این داره که چه ملاک هایی رو درنظر دارید. ویژگی های این دو شرکت ارایه دهنده سیمکارت رو قرار میدم تا بتونید بهتر تصمیم بگیرید:

ویژگی های سیمکارت ETISALAT

ویژگی های سیم کارت DU

سیمکارت DU تهیه کردم و به سمت ایستگاه مترو رفتم. البته درسته که باید با ترنسفر آژانس به هتل میرفتم اما ترنسفری اونجا ندیدم که احتمالا به خاطر تاخیر بوجود اومده بود؛ هرچند که با مترو رفتن کار خیلی بهتری بود و هم در وقت صرفه جویی میشد و هم برای من راحت تر بود. البته این نکته رو در نظر داشته باشید که فقط ترمینال های 1 و 3 مترو دارن.

برای استفاده از مترو دبی چند راه وجود داره. میتونید بلیت های کاغذی قرمز بگیرید که فقط برای یک بار با شارژ 10 درهم شارژمیشن و برعکس کارت های نوع دیگه برای اتوبوس قابل استفاده نیستن؛ و یا میتونید از کارت های نقره ای (silver card) یا طلایی(golden card) استفاده کنید که به صورت اعتباری شارژ میشن و برای تهیه باید 25 درهم بپردازید که 19 درهم اون اعتبار اولیه هستش؛ تفاوت دو کارت نقره ای و طلایی در واگن های اونها در مترو هست که واگن کارت های طلایی راحت تر و معمولا خلوت تر هستن و به ازای مسیر یکسان، هزینه ی بیشتری دارن. نوعی دیگه از کارت های مترو به رنگ آبی هم وجود دارن که برای ساکنان دبی مناسبه و برای مسافرت کاربردی ندارن.

انواع کارت های حمل و نقل عمومی

مترو دبی دو مسیر سبز و قرمز داره که اکثر نقاط دیدنی و مراکز خرید رو تحت پوشش قرار میده. استفاده از مترو در دبی بسیار راحت هستش و میتونید به خوبی در وقت و هزینه صرفه جویی کنید. نکته جالب در مورد ایستگاه های مترو دبی اینه که در طراحی اونها از نمادهای چهار عنصر طبیعت استفاده شده: رنگ آبی در کف پوش به نشانه آب، رنگ طلایی در سقف ایستگاه به نشانه آتش، رنگ مشکی در شیشه ها به نشانه خاک و رنگ سفید به نشانه باد! و نکته ی جالب تر اینکه مترو دبی در تاریخ 9/9/2009 در ساعت 9 و 9دقیقه و 9ثانیه افتتاح شده!

نقشه مترو دبی

ایستگاه مترو و فضای داخلی مترو

از ایستگاه ترمینال1 فرودگاه به ایستگاه financial center که درست روبروی هتل قرار داشت رفتم و هزینه ی این مسیر هم 5 درهم شد. حدودای ساعت 6 شده بود و هوا هم کم کم تاریک میشد. به هتل رفتم و چک این به سرعت و بدون مشکل انجام شد و درخواست کردم که اتاق رو به خیابان شیخ زاید باشه تا منظره ی خوبی داشته باشه. به اتاق که رسیدم به بالکن اتاق رفتم و با دیدن منظره ی خیابان، انرژی خیلی خوبی گرفتم و حس لذت بخشی بود.

منظره ی خیابان شیخ زاید در شب از بالکن اتاق

تصمیم گرفتم که به دبی مال و برج خلیفه برم. بعد از یه استراحت کوتاه به ایستگاه مترو رفتم تا در ایستگاه بعدی یعنی Burj khalifa پیاده بشم. هزینه ی رفتن به ایستگاه بعدی 3 درهم شد. از ایستگاه مترو برج خلیفه تا دبی مال سرپوشیدست و مستقیما به دبی مال وارد میشید.

دبی مال، پر بازدید ترین مرکز خرید دنیا، بخشی از پروژه 20 میلیارد دلاری برج خلیفه هست که در 4 نوامبر 2008 افتتاح شده. این مرکز خرید دارای 1,200 فروشگاه، هتلی با ظرفیت 250 اتاق لوکس، 120 رستوران، 22 سینما، اکواریوم و باغ وحش زیر آب، پیست اسکیت روی یخ، فضای پارکینگ با گنجایش 14,000 ماشین و دیدنی های و امکانات دیگه هست.

نمای بیرونی دبی مال -عکس از اینترنت

دبی مال واقعا بزرگه و ممکنه حتی در اون گم بشید و به همین دلیل در جاهای مختلف افراد راهنما و تابلو های راهنما و باجه های اطلاعاتی الکترونیک وجود دارن که به خوبی میتونن شما را راهنمایی کنن. نمادها و ساختارهای بسیار زیبایی رو در دبی مال میتونید ببینید مثل این آبنمای زیبا و آرامش بخشی که در پایین میبینید:

آبنمای زیبای دبی مال

یکی دیگه از جاذبه های معروف دبی مال آکواریوم صفحه ای اون هست. این اکواریوم غول پیکر میزبانی بیش از 140 گونه از آبزیان و بیش از 300 کوسه و سفره ماهی را برعهده داره. اَکریلیک به کار رفته در ساخت این اکواریوم ضخامتی در حدود 75cm داره، و به خوبی قادر به تحمل وزن و فشار ده میلیون لیتر آب موجود در این اکواریوم هست.

آکواریوم صفحه ای دبی مال

نمایی دیگه از آکواریوم و آسمان شب مصنوعی زیبای دبی مال

برای دیدن عکس زیبای 360 این آکواریوم هم میتونید وارد لینک زیر بشید تا بهتر در اون فضا قرار بگیرید و این زیبایی را بهتر حس کنید!

لینک تصویر 360 آکواریوم دبی مال

یک آکواریوم تونلی به همراه باغ وحش زیر آب هم در طبقه دوم مجموعه آکواریوم دبی مال قرار داره که تونل این آکواریوم 51متر طول، 20متر عرض و 11متر ارتفاع داره. ساعات کاری این آکواریوم تونلی در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه 10صبح تا 11شب هست و روزهای دیگه 10 صبح تا 12 شب. بلیت این مجموعه هم با توجه به پکیجی که در خواست میکنید 100 یا 120 درهم برای هر نفر هست.

از مکانهای تفریحی دیگه ای که این مرکز خرید بزرگ داره پیست اسکیت روی یخ (dubai ice rink) در ابعاد استاندارد المپیک هست که در طبقه ی همکف قرار داره. این پیست مجهز به امکانات متنوعی مثل یک نمایشگر LED با ابعاد 20 در 10 متر هست و ظرفیت گنجایش دوهزار نفر را داره!

پیست اسکیت روی یخ دبی مال-عکس از اینترنت

یک بازار طلا با معماری زیبای سنتی هم در طبقه ی همکف دبی مال قرار داره که اگر دوست داشته باشید میتونید از این مجموعه فروشگاه های طلای خیره کننده هم دیدن کنید.

بازار طلا در مرکز خرید دبی مال

اگر که دوست دارید از بالای بلندترین برج دنیا به دبی نگاه کنید درطبقه زیرین دبی مال (lower ground) و از دفتر "at the top" میتونید بلیت تهیه کنید. این تور در طبقه 124 انجام میشه(برج خلیفه163 طبقه هست)و میتونید که دید 360 درجه به دبی داشته باشید. ساعات کاری این دفتر 8:30 تا 24:00 هست و بلیت این تور 125 درهم هستش.

دبی نامه

دفتر تهیه بلیت رفتن به بالای برج خلیفه در دبی مال(عکس از اینترنت)

بعد از کلی پیاده روی، به فود کورت (food court) دبی مال در طبقه دوم رفتم و از فروشگاه برگرکینگ غذا خریدم و قیمتش هم 36 درهم شد. فود کورت دبی مال واقعا بزرگ و خوبه و میتونید انواع غذاهای فست فود و محلی یا بین المللی رو در اون پیدا کنید؛ پس قطعا هر سلیقه ای که داشته باشید در اینجا چیزی برای خوردن پیدا میکنید!

شام در برگر کینگ

بعد از خوردن شام از دبی مال به سمت محوطه فواره ها(dubai fountain) رفتم. این فواره ها بزرگترین فواره های رقصان در دنیا هستن و توانایی این رو دارن که آب رو تا ارتفاع 140 متری پمپ کنن! پیشرفته ترین نورپردازی فواره در دنیا در این فواره ها به کار رفته به طوری که 6600 منبع نور در این فواره ها به کار برده شده و گفته میشه که پرنور ترین نقطه در آسیای مرکزی هستن! 35 آهنگ در این فواره ها پخش میشه و زمان اجرای برنامه های رقص فواره ظهر ها در ساعات 13:00 و 13:30 (جمعه ها 13:30 و 14:00)، و بعد از ظهرها هر 30 دقیقه از ساعت 18:00 تا 23:00 هست.

رقص فواره های زیبای برج خلیفه

برج خلیفه با نور پردازی زیبا (EMAAR: اسم شرکت سازنده مجموعه برج خلیفه)

نمایی زیبا از محوطه برج خلیفه

محوطه برج خلیفه زیبایی و آرامش خیلی خوبی داره خصوصا وقتی که رقص فواره ها و موزیک زیبا در این محوطه پخش میشه و زیبایی رو بیشتر میکنه. پس من هم فیلمی که از بخشی از برنامه رقص فواره ها تهیه کردم قرار میدم تا قسمتی از این حس خوب و آرامش بخش رو به شما هم منتقل کنم.

و همینطور برای هرچه ملموس تر شدن این فضا برای شما لینک تصویری 360 از این مکان برای شما قرار میدم تا لذت ببرید و خودتون رو در این مکان حس کنید!

لینک تصویر360 محوطه برج خلیفه در شب

بعد از یک روز پر از تجربه های خوب و جالب و یک شب آرامش بخش و فراموش نشدنی، اولین تکه ی این پازل چهارقسمتی سفر در جای خودش قرار داده میشه و هنوز سه تکه دیگه با تجربه های خوب، منتظر هستن!

هزینه های روز اول: (هزینه هایی که در پایان هر روز نوشته میشه فقط هزینه های پایه رو شامل میشه)

خرید سیمکارت DU : 75 درهم
خرید کارت نقره ای حمل و نقل عمومی: 25 درهم
هزینه جابجایی با مترو: 11 درهم
شام در برگرکینگ: 36 درهم
مجموع هزینه های روز اول: 147 درهم

روز دوم:

بعد از خوردن صبحانه، به میز گردشگری (concierge desk) هتل رفتم و یک بلیت هاپ آن هاپ آف (hop on hop off) یکروزه به قیمت 240 درهم تهیه کردم. این روز با این اتوبوس های گردشگری، بهترین روز سفر من بود و واقعا تجربه ی خیلی خوبی بود؛ که به معنای واقعی میشه با این اتوبوس ها تمام شهر رو شناخت و این امکان وجود داره که همزمان جایی رو که دارید میبینید، با زبان فارسی(!) اطلاعات بسیار جالب و خوبی در مورد اون مکان بدست بیارید.

قبل از ادامه ی سفرنامه بهتره توضیحی درباره ی این سرویس خوب بدم:

دبی نامه

اتوبوس های (city sightseeing dubai)

این اتوبوس ها به صورت hop on hop off هستن یعنی شما بلیتی رو در ابتدا مستقیما از خود اتوبوس، مراکز فروش، میزگردشگری هتل یا آنلاین تهیه میکنید؛ بعد از اون، این اتوبوس ها در مسیر هایی مشخص در شهر گردش میکنن و در جاهای دیدنی ایستگاه هایی دارن که میتونید پیاده شید.

اتوبوس ها هر 20-25 دقیقه به ایستگاه ها میرسن. علاوه بر این کار، که اساس کار این اتوبوس هاست، خدمات جانبی هم با این اتوبوس ها ارایه میشه مثل ورودی رایگان خیلی از جاهای گردشی و موزه ها،تخفیف هایی برای بعضی از فروشگاه ها و مراکز تفریحی و رستوران ها، بلیت رایگان سوار شدن به قایق های محلی(Dhow cruise) و اتوبوس های آبی (water bus)،آب آشامیدنی در طول گردش و... . همچنین در بعضی از ایستگاه ها، راهنماهایی برای برگزاری تورها و خدمات دیگه به صورت رایگان وجود دارن.

قیمت بلیت این اتوبوس ها برای یک روز برای هر نفر 240درهم، برای 2روز 295 درهم و برای 3 روز 340 درهم و تور شبانه این اتوبوس ها 170 درهم هست. من پیشنهاد میکنم که اگر براتون امکان و وقتش هست بلیت 2 روزه خریداری کنید که بتونید با حوصله ی بیشتری، مکان های بیشتری رو با این اتوبوس ها ببینید؛ چون واقعا ارزش این کار رو دارن. و حتی میشه بعد از خرید، اگر وقت بلیت در حال تمام شدن باشه، بلیت یکروزه رو به دوروزه یا دو روزه رو به سه روزه تبدیل کرد که در این صورت فقط باید تفاوت قیمت رو بپردازید

دبی نامه

نقشه مسیرهای اتوبوس های گردشگری city sightseeing برای دیدن نقشه با اندازه بزرگتر و کاملتر کلیک کنید.

بعضی از سرویس های ارایه شده همراه اتوبوس ها

در این اتوبوس ها راننده نقش راهنما هم داره و علاوه بر اعلام کردن اسم ایستگاه ها، ورودی های رایگان رو هم باید از راننده تهیه کنید و اگر سوالی بود ازش بپرسید. ویژگی خیلی خوب و مفیدی که این اتوبوس ها دارن، این هستش که کنار هر صندلی دستگاهی صوتی هست که با وارد شدن به اتوبوس راننده هندزفری هایی بهتون میده و میتونید از این وسیله استفاده کنید.

این دستگاه گوینده هایی به 13 زبان مختلف داره که خوشبختانه زبان فارسی هم در لیست زبان ها وجود داره و با انتخاب زبان فارسی، گوینده ای درباره ی مکان هایی که همون لحظه می بینید به زبان فارسی توضیحاتی میده و این هماهنگی بین مکان و گوینده واقعا برای من جالب بود و اطلاعاتی که میداد باعث میشد به شکل خیلی خوبی اطراف رو بشناسی و دقیقتر به اون توجه کنی!

دستگاه صوتی راهنمای گردشگری در اتوبوس گردشگری

البته علاوه بر اتوبوس های city sightseeing، اتوبوس های شرکت big bus هم سرویس های خیلی مشابهی ارایه میدن. این دو شرکت تفاوت های خیلی جزیی دارن و به نظر من اتوبوس های city sightseeing در ارایه خدمات کمی بهتر بودن و به همین دلیل این شرکت رو انتخاب کردم. اما لینک وبسایت big bus هم قرار میدم تا بتونید این دو شرکت رو با هم مقایسه کنید و یکی رو انتخاب کنید.

برای شروع گردش با این اتوبوس ها باید به یکی از ایستگاه ها برید. بعضی از این ایستگاه ها، همون ایستگاه اتوبوس های معمولی هستن اما بعضی هم مکان خاصی هستن که نشانه ای ندارن. من تصمیم گرفتم که گردش رو با مسیر قرمز شروع کنم و ایستگاه 10 یعنی ایستگاه شیخ زاید رو انتخاب کردم. راحت ترین راه برای رفتن به این ایستگاه، رفتن به ایستگاه مترو emirates towers هست و بعد از رسیدن به ایستگاه با پل هوایی مترو به سمت مقابل اتوبان برید و وقتی پایین رفتید کمی جلوتر، ایستگاه اتوبوس قرار داره. کمی منتظر موندم و عکسهایی هم از خیابان زیبای شیخ زاید گرفتم.

نمایی زیبا از خیابان شیخ زاید

اتوبوس رسید و بعد از سوارشدن، رسیدی که از میز گردشگری هتل گرفته بودم به راننده دادم و بلیت و یک هندزفری و آب و نقشه به من داد و من هم به طبقه بالا که روباز بود رفتم. همه ی مسافران هم غیر ایرانی بودن و امیدوارم استفاده از این چنین روش ها در مسافرت، در بین هموطنان هم رواج پیدا کنه.

ایستگاه بعدی دبی مال بود که در این ایستگاه میشد تعویض بین خط قرمز و آبی و سبز رو هم انجام داد. من در این ایستگاه پیاده نشدم چون قبلا رفته بودم. توی راه نماهای خوبی از برج خلیفه و برج های اطراف دیده میشد.

برج خلیفه با شکوه!

هتل address downtown معروف که سوخته بود و در حال بازسازی بود

برج های دوقلوی DAMAC که برنده طراحی در سال 2010 شده بودن

بعد از فاصله کمی، اتوبوس به ایستگاه برج های دوقلوی امارات (Jumeirah emirates towers) رسید. یکی از این ساختمان های دوقلو هتل و دیگری مرکز اداری - تجاری هست. این دو برج بسیار زیبا یکی از نماد های شهر دبی هستن و از نکات جالب درباره ی طراحی این ساختمان ها این هست که از هرطرفی که دیده بشن طراحی و نمای متفاوتی رو نشون میدن!

برج های دوقلوی امارات

در راه، قصر امیر دبی، شیخ راشد هم دیده میشد و راهنما توضیح میداد که چون امیر دبی به ماشین های لوکس علاقه داره در این قصر کلکسیونی با بیش از 150 ماشین لوکس وجود داره. همینطور راهنما توضیح میداد که اسم شهر دبی بر اساس نظرات تاریخ نویس ها میتونه دوتا ریشه داشته باشه: اول اینکه اسم دبی ریشه در کلمه ای عربی به معنی آب آرام رونده داره که این به خور دبی(dubai creek) مربوط میشه و ریشه دیگه اسم دبی میتونه از ضرب المثل عربی "دب الدبی" باشه به معنی "با پول زیادی آمده اند!".

قصر امیر دبی از نمای بیرونی

کم کم به بافت سنتی و قسمت قدیمی شهر دبی وارد میشیم. در یک طرف خور دبی قسمت جدید شهر به نام "بر دبی" قرار داره و در طرف دیگر خور، قسمت قدیمی شهر به نام "بر دیره" جایگاه محله های قدیمی شهره. به محله قدیمی بستکیه در کنار خور و در قسمت "بر دبی" رسیدیم. خونه های این محله با بادگیر های زیبا و بافت قدیمی، از قسمت های دیگه شهر متمایز میشن. بیشتر مصالح ساختمانها از سنگهای مرجانی بوده که از دریا به دست میومد.

در حال حاضر دولت دبی در حال بازسازی این منطقه برای تبدیل اون به دهکده گردشگریه. نکته ی جالب اینکه نامگذاری این محله به «محلهٔ بستکیه» از اونجاست که در گذشته ثروتمندهایی از شهر بستک به اینجا مهاجرت کرده بودن و بنیانگذار این محله شدن که شهر بستک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایرانه!

نمایی از محله قدیمی و زیبای بستکیه

مسجدی در بافت قدیمی شهر

تصمیم گرفتم که با قایق های سنتی به نام ابرا به طرف دیگه خور و قسمت قدیمی دبی یعنی "بردیره" برم تا از بازار های محلی و زیبای طلا(gold souk) و ادویه(spice souk) دیدن کنم. برای رفتن به بازارها میتونید هم با اتوبوس و مسیر معمولی برید و هم میتونید از ایستگاه 16 با قایق و بلیتی که از راهنمای اتوبوس در محل تهیه میکنید به ایستگاه 3 در مسیر قرمز برید.

اگر هم که بخواهید به طور مستقل و بدون اتوبوس های گردشگری به این بازارها برید میتونید با مترو به ایستگاه al ras برید. برای گرفتن اینجور خدمات رایگان اتوبوس ها مثل بلیت قایق هایی که در خور دبی بود، باید بلیت اتوبوس همراهتون باشه و قسمت مربوط به اون مکان رو برش میدن و ورودی رو به شما میدن. سوار شدم و قایق به آرومی از خور عبور میکرد تا به طرف دیگه خور برسه.

قایق های سنتی عربی به نام ابرا

منظره ای از قایق ها در خور دبی

اول به بازار سنتی طلا رفتم. قدم زدن در این بازار سنتی و دیدن وسایل زینتی طلایی و متفاوت اونجا تجربه ی خیلی خوبی بود!

ویترین طلایی مغازه ای در بازار طلا

برای دیدن تصویر 360 بازار طلا و آشنایی بیشتر با محیط بازار اینجا کلیک کنید.

بازار ادویه(spice souk) از لحاظ ساختار و معماری شبیه بازار طلاست و بافت سنتی و مغازه هایی با شکل قدیمی و راهروهای باریک، تجربه ی جالبی از دیدن بازار های سنتی ادویه عربی برای شما ایجاد میکنه! بوی ادویه های معطر و ادویه جات رنگارنگ و زیبا محیط زیبایی رو بوجود آورده بود.

ادویه جات رنگارنگ و خوشبوی بازار ادویه

موقع نهار شده بود و تصمیم گرفتم ایستگاه بعدی که پیاده میشم ایستگاه 8 یعنی سیتی سنتر دیره باشه تا هم گشتی در مرکز خرید بزنم و هم نهار بخورم. از ایستگاه 3 که سوار شدم، تا ایستگاه 8 فرصت خوبی بود برای تماشای شهر و شنیدن توضیحات راهنما!

سازه شهری زیبایی از دبی

سیتی سنتر دیره، مرکز خریدی در سطح متوسط هستش که فروشگاه های برند هم مثل gap، adidas، pierre cardin، river islandو.. در اون وجود دارن. این سیتی سنتر کارفور(carrefour) خوبی داره که در اون میتونید خرید های خوبی با قیمت مناسب داشته باشید.

در یکی از درب های ورودی این سیتی سنتر(taxi drop off entrance) مرکز فروش بلیت های اتوبوس های هاپ آن هاپ آف هر دو شرکت big bus و city sightseeing قرار دارن و برای کسایی که هتلشون در این منطقه هست، هم ایستگاه مناسبیه و هم مکان خوبی برای خرید بلیت. همچنین توی این ایستگاه برای بلیت های دوروزه میشه بین مسیر قرمز و بنفش (مسیر گشت شهری شارجه) تعویض مسیر انجام داد

کارفور سیتی سنتر دیره

بعد از خوردن نهار از فودکورت سیتی سنتر و قدم زدن، دوباره سوار اتوبوس شدم تا به گردش شهری ادامه بدم. تقریبا تمام جاهایی رو که در مسیر قرمز برای دیدن در نظر داشتم و تا اونجایی که وقت اجازه میداد، دیدم و تصمیم گرفتم که درایستگاه دبی مال (ایستگاه 11)پیاده شم تا بین مسیر قرمز و آبی تعویض انجام بدم. توی راه، اتوبوس از خیابان با شکوه شیخ زاید عبور میکرد و راهنما هم در مورد برجها توضیح میداد و هرکدوم ویژگی های جالبی داشتن. مثلا برجی که در پایین میبینید طراحیش طوریه که نشون دهنده علامت احترام تایلندی هست که دست ها مقابل هم قرار میگیرن!

برجی زیبا به نشانه حالت دستها در سلام تایلندی

مسیر آبی بیشتر مربوط میشه به نواحی ساحلی و تفریحی و برعکس مسیر قرمز، کاملا در قسمت جدید شهر(بر دبی)انجام میشه و جاذبه های مدرن شهر رو نشون میده. وارد مسیر آبی شدم. از بین ایستگاه های این مسیر 4 ایستگاه رو برای پیاده شدن در نظر گرفته بودم و برای همین به عکس گرفتن از ایستگاه های دیگه از روی اتوبوس قانع شدم.

در ایستگاه های اول، مسجد جمیرا وجود داشت. گفته میشه این مسجد بیش از هر مسجد دیگه ای در دبی سوژه عکاسی بوده و عکس این مسجد هم روی اسکناس 500 درهمی چاپ شده. از ویژگی های این مسجد اجازه ی ورود به غیر مسلمانان هست و تورهایی هم در اون برگزار میشه.

مسجد جمیرا

کم کم خط ساحلی زیبای دبی دیده میشد و اتوبوس به موازات خط ساحلی به سمت جزایر پالم حرکت میکرد. دبی دو ساحل تفریحی معروف تر نسبت به بقیه سواحل داره که یکی ساحل جمیرا و اونیکی ساحل JBR هستش. ساحل JBR در منطقه مارینا قرار داره و از نظر امکانات تفریحی و خوراکی و برای قدم زدن، سطح بالاتری نسبت به ساحل جمیرا داره و اگر وقت کافی برای ساحل رفتن داشتید به نظر من ساحل JBR میتونه انتخاب بهتری باشه. در ایستگاه 22 که ساحل جمیرا هست پیاده شدم. در این ساحل میشه منظره ی زیبایی از برج العرب رو هم دید.

گفته میشه که برج العرب تنها هتل هفت ستاره ی دنیا هست که هفت طبقه از این هتل به صورت آکواریوم در زیر دریا وجود داره. کوچکترین اتاق این هتل 169متر مربع و بزرگترین اتاق این هتل 780 متر مربع مساحت داره. قیمت هر سوئیت، از ۱۰۰۰ دلار(هر شب) تا ۱۵ هزار دلار متغیره و سوئیت سلطنتی که گرون قیمت ترین سوییت این هتل هست، شبی 28هزار دلار قیمت داره! طراحی این هتل به شکل بادبان کشتی های عربی هستش و برای مدت زیادی به عنوان نماد اصلی دبی شناخته میشد.

نمایی از برج العرب از ساحل جمیرا

تا وقتی که اتوبوس بعدی برسه، آبمیوه خوردم و روی شن های گرم و آرامش بخش ساحل قدم میزدم. نیم ساعتی توی ساحل بودم و بعدش با اومدن اتوبوس، سوار شدم و ایستگاه بعدی که قصد داشتم پیاده شم، "مدینه الجمیرا"، یکی از زیبا ترین محل های با بافت سنتی در دبی بود. مدینه جمیرا بزرگ ‌ترین تفریحگاه مجلل در دبی هستش.

طراحی این تفریحگاه با الهام از شهرهای سنتی مناطق عرب‌نشین بوده‌. این تفریحگاه دو هتل لوکس به نام‌های «القصر» و «مینا السلام» داره که بیش از ۴۰ رستوران لوکس در اونها وجود داره. همچنین یک بازار محلی به نام «سوق مدینه جمیرا» هم در مدینه جمیرا قرار داره.

میتونم بگم که این مکان از زیبا ترین و آرامش بخش ترین جاهایی بود که در این سفر دیده بودم.

دبی نامه

منظره ای زیبا از مدینه الجمیرا و برج العرب در دوردست که خودنمایی میکنه!

مدینه الجمیرا و فضای آرامش بخش اونجا

پیاده رو های مدینه الجمیرا

برای دیدن تصویر زیبای 360 مدینه الجمیرا در شب،کلیک کنید

بعد از قدم زدن در مدینه الجمیرا و گرفتن عکس و استراحت کردن، سوار اتوبوس شدم و به سمت ایستگاه بعدی یعنی هتل آتلانتیس رفتم. البته اگر بخواهید میتونید با مونوریل به این جزایر و هتل آتلانتیس برید. برای این کار میتونید به ایستگاه gateway مونوریل جزایر پالم برید؛ البته توجه کنید که مونوریل راه ارتباطی با مترو نداره و برای سوار شدن به مونوریل میتونید در یکی از ایستگاه های نزدیک پالم جمیرا مثل "نخیل" پیاده بشید و با تاکسی مسیر کمی رو تا ایستگاه مونوریل برید.

اتوبوس وارد جزایر پالم(palm jumeirah) شد و به سمت بالای جزایر و هتل آتلانتیس حرکت کرد. جزایر نخل در دبی بزرگترین جزایرساخته شده توسط بشر در جهان هستن و حتی گاهی جزو هشتمین عجایب جهان شناخته میشه! این جزایر در سه مکان مختلف در سراسر سواحل دبی ، یعنی جمیرا ، جبل علی و دیره(در حال ساخته شدن) هستن. این جزایر ، که همچنین به عنوان پالم دبی یا دبی پالم شناخته میشن با سنگ و شن و ماسه روی بستر دریا، در عمق ده متری ساخته شدن. حجم مصالح لایه روبی شده برای ساختن نخل جمیرا به تنهایی به اندازه ایه که میشه یک دیوار به ارتفاع 2متر، دور کره زمین کشید!

دبی نامه

جزیره نخل جمیرا-عکس از اینترنت)

منظره ای دریایی زیبا از روی جزایر پالم

لینک تصویر بسیار زیبای هوایی و 360 از نخل جمیرا

بیشتر جزایر پالم از ویلاها و هتل های لوکس ساخته شده که کاربرد تفریحی داره، به طوری که بیشتر افراد مشهور دنیا در این جزایر ویلای شخصی دارن. اونطور که راهنمای صوتی اتوبوس میگفت، با خریدن یک ویلای با مساحت نسبتا کم در جزیره پالم جمیرا، یک خودروی مینی کوپر هم به صورت هدیه داده میشه و اگر ویلای با مساحت متوسط خریداری بشه خودروی BMW و اگر ویلاهای لوکس و بزرگ خریداری بشه لامبورگینی هم با این ویلاها به مالک داده میشه.

ویلاهای زیبای جزایر پالم

در انتهای پالم جمیرا، هتل زیبا و لوکس آتلانتیس با چشم انداز زیبای خلیج فارس قرار داره. این هتل بزرگترین هتل خاورمیانه هست و یکی از پیشرفته ترین پارک های آبی دنیا در اون قرار داره. همچنین یک آکواریوم زیر آبی بزرگ و زیبا در این هتل وجود داره. در این ایستگاه پیاده نشدم و فقط چند عکس از این هتل زیبا و فضای اطراف گرفتم.

البته در این ایستگاه میتونید بین سه مسیر آبی، صورتی و زرد تعویض مسیر انجام بدید. مسیر صورتی در هلال پالم جمیرا گردش میکنه و مسیر زرد هم به منطقه ی مارینا میره.

هتل آتلانتیس باشکوه

چشم انداز زیبای خلیج فارس در محوطه هتل آتلانتیس

با دیدن هتل آتلانتیس، جاهایی از مسیر آبی که میخواستم بینم رو دیدم و تصمیم گرفتم که مسیر رو عوض کنم. چیزی که باید بهش توجه کنید آخرین حرکت اتوبوس از هر ایستگاهه. مثلا آخرین زمانی که میتونید از ایستگاه دبی مال وارد مسیرهای زرد، قرمز و یا سبز بشید 17:30 هستش و این ساعت ها در نقشه مسیرهای اتوبوس نوشته شده. ساعت حدود 4:30 شده بود و من ناچار بودم بین یکی از مسیر های زرد و نارنجی یکی رو انتخاب کنم چون در صورت انتخاب هرکدوم از مسیر ها، از زمان آخرین پیک آپ مسیر دیگه گذشته بود.

مسیر زرد به منطقه ی مارینا میره و مسیر نارنجی بین مکان های امارات مال،میراکل گاردن و دهکده جهانی(global village) گردش میکنه.مسیر نارنجی و خصوصا میراکل گاردن به نظرم جذاب تر میومد پس با اتوبوس به سمت ایستگاه امارات مال رفتم. از پالم جمیرا منظره ی برج های زیبا و پرتراکم منطقه ی مارینا دیده میشد. منظره ی این منطقه و آب زیبایی که در وسط این منتطقه جریان داره واقعا زیباست!

منظره ی منطقه ی مارینا

لینک تصویر 360 منطقه ی مارینا

اتوبوس به ایستگاه امارات مال رسید. امارات مال یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید خاورمیانه هست که در دبی قرار داره. این مرکز خرید که در خیابان شیخ زاید واقع شده، در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد و از ویژگی های متمایز کننده این مرکز خرید با شکوه، وجود یکی از بزرگترین پیست های اسکی سرپوشیده دنیاست! قیمت بلیت این پیست اسکی از 185 درهم برای آموزش اسکی تازه کارها، شروع میشه.

دبی نامه

نمای داخلی امارات مال-عکس از اینترنت)

از ایستگاه امارات مال وارد مسیر نارنجی شدم تا به میراکل گاردن برم. توجه داشته باشید که مسیر نارنجی از این ایستگاه فقط در ساعت های 15:00 و 17:00 حرکت میکنه. میراکل گاردن یا باغ معجزه دبی در محیطی بسیار زیبا با گل های درخشان در وسط صحرا ساخته شده و به راستی که این باغ معجزه ای طبیعی در زمینه! این پارک که در روز ولنتاین 2013 راه اندازی شد، با خانه هایی از گل و حلقه های قوسی و قلب شکل و حتی سازه های معروف جهان از جنس گل آراسته شده.

باغ حدود 45 میلیون گل داره و حداقل 45 رنگ طبیعی مختلف رو به زیبایی به نمایش میذاره! این باغ در حال حاضر نامزد ثبت رکورد گینس بخاطر طولانی ترین دیوار گل جهانه. ورودی این باغ 30 درهمه که اگه از طریق این اتوبوس ها به این باغ اومده باشید میتونید ورودی رایگان از راننده دریافت کنید. توضیح بیشتری لازم نیست و بهترین شرح به وسیله عکس های این مکان زیباست!

میراکل گاردن زیبا!

خانه هایی با مصالحی از زیبایی!

نمادی از میراکل گاردن

همه جا سرشار از طراوت!

فرش رنگارنگ زمین!

ایفل شهر زیبایی ها

ساعتی از جنس گل!

نمایی زیبا از میراکل گاردن و برج خلیفه گیاهی!

نمایی رنگارنگ از این باغ زیبا

سقفی از جنس رنگ!

بعد از لذت بردن از این همه زیبایی و طراوت، ساعت 18:20 سوار اتوبوس شدم تا به امارات مال برگردم. اما دقیقا در همین موقعیت جایی رو از دست دادم که هنوز هم افسوس میخورم که چرا نرفتم. مسیر نارنجی، جای بسیار زیبا و شاد و پر از هیجان دیگه ای هم شامل میشه که دهکده جهانی(global village) گفته میشه. راستش حتی از قبل سفر هم برای رفتن به اینجا برنامه ریزی کرده بودم اما واقعا نمیدونم اونروز چی شد که من ایستگاه مربوط به دهکده جهانی رو پیاده نشدم؛ اما اونشب تصمیم گرفتم که تا پایان سفر اگر وقت شد به اینجا برگردم که متاسفانه نشد و اگر دوباره به دبی سفر کنم حتما به این جای زیبا میرم!

اما دوست دارم این مکانی که کمتر در بین ایرانی ها شناخته شدست رو به شما معرفی کنم تا اگه سفری به دبی داشتید به اونجا برید. این دهکده سالانه در بین ماههای نوامبر و آوریل بر پا میشه و ساعات بازدید از 16:00 تا 24:00 و در جمعه تا 1:00 هستش. کشورهای سراسر دنیا در این دهکده در اطراف دبی، غرفه هایی به شکل بناهای مشهور کشور خودشون درست میکنن و در اون انواع سوغاتی ها، خوراکی ها و لباس های محلی و صنایع دستی سنتی کشورشون رو به نمایش و فروش میگذارن.

در این دهکده میتونید هیروگلیف های مصر ، معابد تایلند ، شهر ممنوعه پکن ، برج ایفل و بناها و نمادهایی از بیش از 70 کشور دنیا رو از نزدیک ببینید و با فرهنگ و آداب و رسوم اونها آشنا بشید! همچنین هر غرفه در ساعت های مشخصی جشن و کارناوال برپا میکنه که تجربه ی شادی رو برای شما بوجود میاره. بلیت رفتن به این دهکده هم در خدمات اتوبوس های گردشگری هاپ آن هاپ آف قرار میگیره اما ورودی آزاد 15 درهم هستش. همچنین میتونید برای رفتن به دهکده جهانی از اتوبوس های ویژه این مکان استفاده کنید که در ایستگاه های مترو union و al ghubaiba قرار دارن و از 3:15 تا 23:15 این مسیر 30 دقیقه ای رو طی میکنن. عکس هایی قرار میدم تا با این مکان زیبا بهتر آشنا شید.

دبی نامه

نمایی از دهکده جهانی رنگارنگ و روشن!(عکس از اینترنت)

نماد کشورهای مختلف در دهکده جهانی(عکس از اینترنت)

کارناوال مصر در دهکده جهانی(عکس از اینترنت)

اما این دهکده اونقدر بزرگ و زیباست که نمیشه در چند عکس توصیفش کرد و برای اینکه بهتر در این فضای زیبا قرار بگیرید عکسی 360 زیبا از دهکده جهانی در شب برای شما قرار میدم تا وارد لینک زیر بشید و این مکان براتون ملموس تر باشه!

برای دیدن تصویر 360 دهکده ی جهانی (global village)در شب کلیک کنید !

به هرحال با اینکه نتونستم دهکده جهانی رو ببینم اما به نظر خودم اون روز، روز خیلی خوبی برام بود چون جاهای زیادی رو دیده بودم. با اتوبوس گردشگری به ایستگاه امارات مال برگشتم و تصمیم گرفتم که به مرکز خرید ابن بطوطه برم. برای رفتن به این مرکز خرید بهترین و سریعترین راه استفاده از مترو هستش و من هم تصمیم گرفتم که از ایستگاه مترو امارات مال به ایستگاه مترو ابن بطوطه(ibn Battuta) که چند ایستگاه فاصله داشت برم.

مرکز خرید ابن بطوطه یکی از مراکز خرید منحصر به فرد دبی هست که با توجه به معماری و فرهنگ کشورهای متمدن باستانی از جمله ایران، که در نوشته های ابن بطوطه، جهانگرد مشهور به آنها اشاره شده، ساخته شده. در این سفر از بلاد آندلس، تونس، فارس، مصر، هند و چین دیدن کرد و این مرکز خرید با الهام از ماجراهایی که این جهانگرد در طول سفرش داشته، طراحی شده. در این مرکز ۶ بخش به نشانه ۶ منطقه ای که ابن بطوطه بهشون سفر کرده، ساخته شده که هر کدوم ویژگی ساختاری معماری و هنر دوران ابن بطوطه یعنی قرن ۱۴ رو داره و در هر بخش، یکی از نمادهای شاخص اون کشور قرار داده شده.

نمای بیرونی مرکز خرید ابن بطوطه

هر قسمتی از این مرکز خرید متفاوت و زیبا، حال و هوای خاص خودش رو داره و حس متفاوتی میده و هرکدوم از بخش ها به زیبایی و شکوه خوبی طراحی شدن و باعث میشه بهتر خودمون رو با ابن بطوطه همسفر بدونیم! عکس ها بهتر میتونن توضیح دهنده باشن!

بخش زیبای مصر!

نمادی از مصر

بخش تونس با طراحی متفاوت

قسمت بسیار زیبای فارس!

بخشی دیگر از فارس

در قسمت فارس موزه ای درباره ی ابن بطوطه وجود داشت که اشیا و اطلاعات جالبی میشد در اون پیدا کرد مثل سفرنامه اصلی و دست نویس ابن بطوطه:

سفرنامه ابن بطوطه در موزه ابن بطوطه

بخش هند

ساعت فیلی، نمادی از هند

بخش زیبای چین

قسمتی دیگه از چین

بعد از خوردن شام از KFC در فودکورت مرکزخرید ابن بطوطه، به ایستگاه مترو ابن بطوطه رفتم و با 5درهم و طی کردن مسیر نسبتا طولانی با مترو، به ایستگاه مترو financial center و هتل رسیدم و از اینکه تونستم روزی به این خوبی داشته باشم و دور دبی بگردم و جاهای زیبای زیادی رو ببینم حس خوبی داشتم! روز دوم سفر هم به خوبی به پایان رسید و یکی از بهترین روزها در این مسافرت هیجان انگیز بود.

هزینه های روز دوم:

خرید بلیت اتوبوس های گردشگری هاپ آن هاپ آف: 240 درهم
نهار و شام مجموعا: 41 درهم
استفاده از مترو مجموعا: 11 درهم (3مسیر)
مجموع هزینه های روز دوم: 292 درهم

روز سوم:

با یه چشم انداز خوب در یک صبح زیبا از یک خیابان با شکوه و از پنجره ی اتاق، این روز خاطره انگیز رو شروع میکنیم:

منظره ای از پنجره ی اتاق

امروز تصمیم داشتم که به کویر و تور سافاری برم. پس به میز گردشگری هتل رفتم تا تور سافاری تهیه کنم. ارایه دهنده تور، دو پکیج تور سافاری داشت که هرکدوم ویژگی های نزدیک به هم داشتن اما تفاوت هایی جزیی مثل خدمات ارایه شده یا محل برگزاری تور داشتن. من سافاری شن قرمز(Red dune safari) از شرکت توریستی راینا رو انتخاب کردم که محل برگزاریش اطراف شارجه بود.

تور امکانات رایگانی مثل شام بوفه، نوشیدنی، موتور کواد، شترسواری و... رو شامل میشد که لیست کامل این امکانات و ویژگی های این تور رو در عکس زیر مشاهده می کنید:

خدمات تور سافاری

این تور رو به قیمت 300 درهم خرید کردم و بین ساعت 15:00 تا 15:30 قرار شد ترنسفر که ماشین لندکروز بود به هتل بیاد. چند ساعتی وقت آزاد داشتم و تصمیم گرفتم به استخر و سونای هتل برم. هتل استخر خوبی داشت که در طبقه های بالای هتل بود و دیوار شیشه ای که داشت منظره ی زیبایی از دبی رو نشون میداد. نزدیکای ناهار شده بود که به دبی مال رفتم تا از فودکورت دبی مال چیزی بخورم و گشتی هم در این مرکز خرید بزرگ بزنم تا این 2-3 ساعت باقی مونده تا رفتن به سافاری اینطور بگذره. ترنسقر تور سافاری به موقع اومد و به سمت کویر در خارج دبی حرکت کرد.

ظرفیت لندکروزها 7 نفره هستش و کسای دیگه ای که هم گروه بودیم، از کشورهای مختلف بودن. همون طور که گفتم محل برگزاری سافاری در صحرایی نزدیک شارجه بود. پس، از دیره و محله های قدمی تر در "بردیره" گذشتیم. توی راه، راننده برای استراحت جلوی فروشگاهی توقف کرد و بعد از خرید نوشیدنی و خوراکی، دوباره به سمت صحرا حرکت کردیم و مسیر خیلی زیبا و خاصی بود و هرچه بیشتر میرفتیم، مناطق بکرتر و زیباتر میشدن و کم کم تپه های شنی دیده میشدن. به تپه های شنی و زیبا رسیدیم و ماشین ها دوباره توقف کردن تا اینبار از منظره ی زیبای کویر عکاسی کنیم و استراحتی کرده باشیم.

دبی نامه

کویر بکر و زیبا و آرامش وصف نشدنی!

بعد از حدود یک ساعت به جایی رسیدیم که قسمت هیجانی تور سافاری شروع میشد و اون هم تپه نوردی و بالاپایین رفتن در صحرا بود. ماشین ها به صف پشت سرهم توقف کردن و اتفاقا ماشینی که ما در اون بودیم به عنوان رهبر دسته قرار گرفت و هر حرکتی که انجام میداد بقیه ماشین ها هم پشت سرش انجام میدادن.

مسیر پر از هیجان بود و همه ی هم گروهی ها با اینکه از کشورهای مختلف با زبان های مختلف بودن، اما با یک زبان مشترک با هم ارتباط برقرار میکردن و شوخی میکردن و اون زبان مشترک"خنده و شادی و جیغ و فریاد" بود! واقعا تجربه ی خیلی خوبی بود و هیجان بالایی هم داشت اما انتهای مسیر کم کم این حس به سرگیجه تبدیل میشد و تصور کنید چی میشه وقتی که حس های هیجان و سرگیجه با هم قاطی بشن! این بار زبان مشترک همه "please slow!" خطاب به راننده شده بود و گهگاهی هم بر اثر اصابت سر حضار به سقف(!) صدایی خشن به گوش میرسید! و راننده هم که گوشش بدهکار نبود!

دبی نامه

سافاری پر هیجان! (به دلیل خطر اصابت دوربین به سر(!) عکس از اینترنت)

بعد از این تجربه ی پر هیجان به یه محیط آروم و زیبا یعنی کمپ تفریحی رسیدیم. همونطور که گفتم بیشتر خدمات و تفریحات این کمپ مثل شترسواری، موتور کواد، میان وعده، شام،عکس گرفتن با لباس عربی و نوشیدنی(soft drink) به تعداد نامحدود، رایگان هستن و میتونید خودتون رو سرگرم کنید و لذت ببرید.

کمپ تفریحی سافاری

ورودی کمپ سافاری

از تپه های شنی بالامیرفتم و در این تشک خنک و طبیعی قدم میزدم و با دست شن های نرم رو لمس میکردم و واقعا با تمام وجود از این همه زیبایی و آرامش لذت میبردم. تورسافاری از تورهایی هستش که کاملا با جاهایی که قبلا در دبی رفتید متفاوته و از مدرنیته و شکوه خبری نیست و همه چیز طبیعی و غرق در آرامشه.

تصمیم گرفتم که موتورسواری با کواد رو تجربه کنم و از اونجایی که این تفریح رایگان هستش برای 20 دقیقه، موتوری رو به من دادن. موتورسواری روی شنها لذت بخش بود و هیجان خوبی داشت اما تنها ایرادی که داشت کوتاه بودن مسیر بود و باعث میشد که در مدت کوتاهی مسیر تکراری بشه و باعث شد در کمتر از 10 دقیقه موتور رو تحویل بدم.

محوطه موتور کواد در کمپ تفریحی سافاری

در جای دیگه میشد با عقاب عکس گرفت و من هم به عکس گرفتن با پرنده ها علاقه دارم و عکسهای خاطره انگیزی گرفتم و هزینش هم 10 درهم شد. در طرف دیگری از این محوطه هم جایگاه شترسواری بود که این هم رایگان بود اما من علاقه ای نداشتم و اونرو امتحان نکردم.

شترسواری در محوطه سافاری

وارد کمپ شدم تا فضای اونجا رو بشناسم و نوشیدنی بخورم و استراحت کنم. در همون وقت میان وعده هم داده میشد که وعده مختصری از غذای عربی بود و طعم خوبی هم داشت. بعد از خوردن میان وعده دوباره به بیرون کمپ رفتم چون واقعا بیرون کمپ و اون فضای آرامش بخش برام جذاب تر بود!

کم کم آفتاب غروب میکرد و شن ها هم خنک تر میشدن و بهترین موقع بود برای نشستن در شن های نرم و خنک و لذت بردن از تماشای غروب زیبای آفتاب در این کویر باشکوه و زیبا!

دبی نامه

غروب زیبای آفتاب در کویر!

بعد از مدتی برنامه های اصلی کمپ شروع شد. باید غذا رو با میزهایی که به صورت بوفه از انواع خوراکی های عربی و بین المللی و سبزیجات پر شده بود، انتخاب میکردیم و درجایگاه هایی که برای شام در اطراف سن درنظر گرفته شده بود مینشستیم. غذاها طبق انتظار از غذاهای عربی، اغلب گوشتی بودن و ادویه های خوبی در اونها به کار رفته بود و تا حدود زیادی با غذاهای ایرانی مشابه بودن.

ظرف شام در کمپ سافاری

همزمان با شام خوردن، اجراهای شاد روی سن با رقص شاد عربی شروع شد. بعد از رقص عربی یک اجرای متفاوت شروع شد که آقایی با لباس رنگارنگ و پر از چراغ به روی سن اومد و مدام در حال چرخیدن بود و حرکات زیبا و شادی هم انجام میداد. برای اینکه شما هم این اجرای جالب رو ببینید، علاوه بر عکس ها، فیلمی کوتاه از این اجرا رو هم قرار میدم.

اجرایی شاد و رنگارنگ!

خودنمایی موزون و جذاب نور و رنگ

اجرای بعدی روی سن، مربوط به هنرنمایی با آتش بود که به شکل خیلی زیبا و هیجان انگیزی و با مهارت خیلی خوبی با آتش و نور، صحنه های جالبی رو بوجود میاورد. قطعا عکس ها بهتر از توضیحات من هستن و چه بهتر که فیلم کوتاه این اجرا رو هم میتونید ببینید تا بتونید بهتر خودتون رو در اون فضا مجسم کنید.

هنرنمایی با آتش

بعد از اجرای برنامه ها و تمام شدن این تور سافاری و تجربه های خوب و آرامش بخش و در بعضی مواقع هم هیجان انگیز، با همون گروه قبلی برگشتیم و در مسیر برگشت هم همون برنامه ی هیجان انگیز بالاپایین رفتن از تپه ها وجود داشت اما خوشبختانه با شدت و زمان کمتر ولی خنده ها و جیغ ها با همون شدت دوباره وجود داشت و باعث شد همگی خیلی بخندیم و شاد باشیم! حدود ساعت 9 بود که به هتل رسیدم و بعد از استراحت خیلی کوتاه در هتل، تصمیم گرفتم که در خیابان زیبای شیخ زاید پیاده روی کنم و تا برج خلیفه برم تا بار دیگه برنامه رقص فواره ها رو ببینم و از اون فضای زیبا لذت ببرم. این پیاده روی باعث میشد این قسمت از شهر رو بهتر کشف کنم و زیبایی های اون رو بهتر حس کنم.

خیابان های روشن و زیبای دبی

به برج خلیفه رسیدم. محوطه برج خلیفه رو میگشتم و عکس های زیادی گرفتم. مهمان هایی با ماشین های لوکس به هتل برج خلیفه میومدن و با شکوه خاصی ازشون استقبال میشد که اکثر اونها هم عرب بودن که به تجملات و لوکس سفر کردن علاقه دارن. ماشین های لوکس و زیبایی هم در اطراف برج خلیفه دیده میشد و با اینکه علاقه ای به ماشین های لوکس ندارم اما جذابیت و شکوه خاصی داشتن.

نمایی متفاوت از برج خلیفه

خودرویی لوکس و زیبا در برج خلیفه

کمی هم در اطراف فواره ها قدم زدم و رقص فواره ها رو نگاه کردم و لذت بردم و از اینکه آخرین شب این سفر خوب بود، حس عجیبی داشتم و عکس و فیلم های زیادی هم گرفتم. برای برگشتن به مترو برج خلیفه رفتم و به هتل برگشتم و اینطور بود که این روز پرهیجان و سرشار از آرامش هم از این سفر جذاب تمام شد.

هزینه های روز سوم: (هزینه های جانبی حساب نمیشن)

ناهار از مک دونالد در فودکورت دبی مال: 21 درهم
خرید تور سافاری: 300 درهم
استفاده از مترو مجموعا 9 درهم (3مسیر)
مجموع هزینه ها: 330 درهم

روز چهارم:

امروز آخرین روز از این سفر بود. بعد از خوردن صبحانه به میز گردشگری هتل رفتم تا برای پارک آبی وایلدوادی بلیت تهیه کنم. بلیت آزاد پارک آبی وایلد وادی 275 درهمه اما چون تورهای قبلی رو هم از خودشون تهیه کرده بودم تخفیف دادن و 250 درهم بلیت رو خریدم. دو پارک آبی بزرگ در دبی بیشتر از بقیه مطرح هستن که یکی وایلد وادی و اونیکی پارک آبی آکواونچر هستش که جزیی از مجموعه بزرگ هتل آتلانتیسه و در بالای جزیره پالم جمیرا قرار داره. از نظر ویژگی هایی که این دو پارک دارن، در سطح تقریبا یکسانی هستن و انتخاب یکی از اینها به نظر شخصی خودتون برمیگرده اما برای تصمیم گیری بهتر، جدولی رو براتون آماده کردم و بعضی از خصوصیات این دو پارک رو با هم مقایسه کردم:

مقایسه ی ویژگی های پارک های آبی آکواونچر و وایلد وادی

نقشه پارک آبی وایلدوادی

نقشه پارک آبی آکواونچر

برای رفتن به پارک آبی وایلد وادی میتونید از مترو استفاده کنید و فاصله ی کمی رو هم باید با تاکسی برید. با مترو میتونید به یکی از ایستگاه های نزدیک مثل Noor bank یا first gulf bank برید و از این ایستگاه ها تا پارک آبی تاکسی بگیرید. برای رفتن به پارک آبی آکواونچر هم میتونید به یکی از ایستگاه های نزدیک پالم جمیرا مثل Nakheel برید و از اونجا با تاکسی به ایستگاه مونوریل gateway برید و مونوریل هم آخرین ایستگاهش هتل آتلانتیس و پارک آبی هستش.

مکان پارک های آبی روی نقشه

بعد از انجام دادن کارهای چک اوت، وسایل رو در هتل گذاشتم و برای رفتن به پارک آبی مثل همیشه از بهترین راه یعنی مترو استفاده کردم.

با 5 درهم به ایستگاه مترو first gulf bank(FGB) رفتم و از اونجا با تاکسی و 16 درهم به پارک آبی رسیدم. طراحی هنرمندانه وسیله ها شامل هشت سرسره آبی و دو بخش موج سواری در این پارک، هیجان فوق العاده ای رو ایجاد میکنه. شما می تونید حالت بی وزنی رو در قسمت سرسره سرعت در حالت سرخوردن از بلندترین سرسره آبی جهان(به جز آمریکای شمالی) با سرعت زیاد و از ارتفاع 33 متری تجربه کنید! این پارک بر اساس افسانه قدیمی سندباد طراحی شده. نوع طراحی و توجه به جزئیات باعث شده تا این پارک آبی، جایزه بهترین طراحی پارک های آبی رو از طرف انجمن نوآوری در ساخت پارک های آبی، دریافت کنه.

ورودی پارک آبی وایلدوادی

نمایی از پارک آبی وایلد وادی-عکس از اینترنت

حدود ساعت 11 بود به این پارک آبی زیبا رسیدم که پر از بازی های هیجانی و جالب بود! وقتی وارد پارک آبی میشید باید از فروشگاهی که در اول پارک وجود داره دست بند های مغناطیسی تهیه کنید که با این دست بند میتونید لاکر رو باز کنید و هم میتونید اونرو شارژکنید تا اگر در پارک خریدی خواستید انجام بدید با این دست بند ها انجام بدید و در آخر اگر هنوز شارژی در دستبند باقی مونده باشه میتونید اون مبلغ رو پس بگیرید.

قیمت خوراکی داخل پارک نسبت به داخل شهر بالاتره و توجه داشته باشید که نمیتونید با خودتون خوراکی به داخل پارک ببرید. فکر میکنم که چیزی بین 70-100 درهم برای هرنفر کافی باشه تا نیاز دوباره به شارژ کردن دستبند نداشته باشه؛ من هم دستبند رو 100 درهم شارژ کردم. هزینه ی اجاره ی لاکرهای کوچک 40درهم، لاکرهای متوسط55 درهم و لاکرهای بزرگ 70 درهم هستش. اگر حوله هم خواستید اجاره کنید هزینش 40 درهمه. ساعات کاری این پارک آبی هم از ساعت 10:00 تا 18:00 هست. نکته ای که در مورد این پارک وجود داره اینه که میتونید با هرنوع پوششی که راحت هستید باشید و از این نظر محدودیتی وجود نداره.

شاید میشه گفت که از مزیت های این پارک آبی کوچک بودن نسبی اونه و باعث میشه در اون گم نشید و همه ی بازی ها رو به راحتی پیدا و استفاده کنید. سرسره ها و وسایلی که در این پارک وجود داره واقعا هیجان انگیز و خوبه مخصوصا تجربه ی سقوط از ارتفاع 33 متری به صورت تقریبا عمودی نفس رو برای لحظه ای حبس میکنه و چیزی نمیبینید تا به زمین برسید و حتی فرصت فریاد زدن هم پیدا نمیشه! از بازی های دیگه این پارک آبی تجربه ی موج سواریه که واقعا هیجان آور و اونقد سخته که به سختی میشه فقط چندثانیه تعادل داشت و معمولا سرنوشت خیلیا پرت شدن به وسیله فشار آب به خارج از بازیه! مگر اینکه قبلا تجربه حرفه ای موج سواری داشته باشید!

تا قبل نهار هربازی رو تقریبا یک بار رفتم و خیلی هم خوش گذشت و هیجان خوبی داشتن. برای ناهار به یکی از رستورانهای پارک آبی رفتم و با 55 درهم غذا خوردم و استراحت کردم. بعد از استراحت، به رودخونه ای رفتم که اطراف پارک کشیده شده بود و اینطور دور پارک آبی رو گشتم و جاهای جدیدی هم دیدم و بعضی بازی ها رو برای دومین بار امتحان کردم.

برعکس چیزی که انتظار داشتم میشد در طی 3-4 ساعت همه ی پارک رو دید و حتی چندبار هر بازی رو امتحان کرد. ساعت 15:00 بعد از پس گرفتن شارژ باقی مونده در دستبند، از پارک بیرون اومدم و با تاکسی به ایستگاه مترو first gulf bank رفتم. پرواز برگشت 22:10 بود و حدود ساعت 7 باید فرودگاه بودم. پس تصمیم گرفتم که این وقت باقی مونده رو به دبی مال برم تا قدم بزنم و استراحت کنم و هم برای برداشتن وسایل و رفتن به فرودگاه، به هتل نزدیک باشم. اونروز جمعه بود و ثروتمندهای دبی توی این روز ماشین های لوکس رو بیرون میارن و بیشتر مردم هم برای گردش و خرید بیرون از خونه هاشون هستن. به خاطر همین، اونروز دبی مال با روزهای دیگه متفاوت بود و این اتفاق به خاطر ماشین های لوکسی بود که بیرون این مرکز خرید پارک کرده بودن.

خودروهای لوکس در دبی مال

حدود ساعت 6 بود که از مترو برج خلیفه به هتل رفتم و بعد از برداشتن وسایل، از هتل با مترو به ترمینال 1 فرودگاه بزرگ و زیبای دبی رفتم. یکی از خوبی های ایستگاه مترو فرودگاه اینه که شما با پایین رفتن از ایستگاه مترو مستقیما به سالن اصلی فرودگاه میرسید. فرودگاه دبی جوری هستش که کمتر در اون حوصلتون سر میره و میتونید جاهای مختلف قدم بزنید یا در رستوران ها و کافی شاپ های اونجا چیزی بخورید؛ برخلاف فرودگاه امام، قیمت ها بالاتر از داخل شهر نیستن و در یه سطح هستن. تحویل چمدان مربوط به پروازهای ایرانی از گیت چک این 3 در ترمینال 1 انجام میشه.

کارهای فرودگاهی به خوبی پیش رفتن و هواپیما بدون تاخیر پرواز کرد و این سفر هم به خوبی و با تجربه های بسیارخوبی که داشت تمام شد. قطعا این سفر از بهترین سفرهایی بوده که حالا داشتم و به راستی که دبی شایستگی این رو داره که هرسال بین مقاصد توریستی برتر جهان قرار بگیره و پیوسته از لحاظ توریستی و امکانات گردشگری غنی تر میشه. پس یقینا میتونه یکی از بهترین مقاصد سفر برای شما باشه!

هزینه های روز چهارم:

خرید بلیت پارک آبی وایلدوادی: 250 درهم
مجموع خریدهای داخل پارک آبی: 80 درهم
کرایه لاکر کوچک در پارک آبی: 40 درهم
هزینه تاکسی برای رفتن از ایستگاه مترو به پارک آبی و برگشت: 32 درهم
مجموع هزینه های مترو: 18 درهم(4 مسیر)
مجموع هزینه های روز چهارم: 420 درهم

نکات و توصیه ها در سفر به دبی:

1- دبی آب و هوایی گرم و خشک داره و میزان بارندگی در اونجا بسیار کم هست. پس بهترین زمان سفر به دبی میتونه در نیمه دوم سال و خصوصا فصل زمستان باشه که با آب و هوایی خنک و لطیف روبه رو میشید. ولی اگر در نیمه اول سال قصد مسافرت دارید و گرما رو دوست ندارید انتظار آب و هوایی گرم و خشک با آفتاب رو داشته باشید. البته بعضی مناطقی که در سفر به اونجا میرید سرپوشیده هستش و وسایلی هم که برای جابجایی از اونها استفاده میکنید سیستم خنک کننده دارن تا بتونید سفر بهتری رو داشته باشید. اگر هم برنامه ریزی دارید که اکثرا مناطق سرپوشیده رو در برمیگیره مشکلی برای شما پیش نمیاد.

2-آب آشامیدنی در دبی وجود نداره و تنها راه، استفاده از بطری های آب تصفیه شده هستش.

3-برای رفتن به ابوظبی بهترین راه رفتن به ایستگاه مترو ابن بطوطه، و خرید بلیت اتوبوس از ایستگاه اتوبوس ابن بطوطه به قیمت 25 درهم برای ابوظبی هستش. اتوبوس ها تقریبا هر 1 ساعت حرکت میکنن و فاصله زمانی بین دبی و ابوظبی حدود 90 دقیقه هستش. اگر هم که بخواید با تاکسی برید هزینش حدود 250-300 درهم میشه. از جاذبه های گردشگری ابوظبی مسجد زیبای شیخ زاید و فراری ورلد هستن. فراری ورلد یک شهربازی بزرگ و پرهیجان با تم فراری هستش که در اونجا میتونید سوار سریعترین مترو دنیا بشید! ورودی این شهربازی 350 درهمه که با این ورودی میتونید از همه ی امکانات اونجا استفاده کنید.

دبی نامه

مسجد زیبای شیخ زاید در ابوظبی(عکس از اینترنت)

پارک فراری(Ferrari world) در ابوظبی(عکس از اینترنت)

4-ساعات کار مترو دبی از شنبه تا چهارشنبه 5:30 تا 24:00، پنج شنبه 5:30 تا 1:00 و جمعه ها 10:00 تا 1:00 هستش.

5-امنیت بسیار بالایی در دبی برقرار هست و بابت این موضوع هیچ نگرانی نداشته باشید و این در حالیه که معمولا در سطح شهر پلیسی رو نمی بینید!

6-برای رفتن به تور سافاری بهتره که از صندل استفاده کنید و لباس خنک و عینک آفتابی رو فراموش نکنید! استفاده از کلاه آفتابی و کرم ضد آفتاب هم میتونه مفید باشه.

7-خوردن و آشامیدن در مترو جریمه نقدی داره پس به این موضوع توجه داشته باشید.

8-رستوران های ایرانی زیادی در دبی هست که اگرتمایل دارید میتونید با یه جست و جوی ساده در اینترنت و یا پرسیدن از راهنمای گردشگری هتل، اونها رو پیدا کنید که چون تعدادشون زیاد هست نمیتونم در سفرنامه اسم ببرم.

9-گاهی وقت ها من در جاهای مختلفی میدیدم که گفته میشه در فرودگاه ها با ایرانی ها خوب برخورد نمیشه یا شنیده بودم که اسکن چشم برای ورود، فقط از ایرانیها گرفته میشه، در حالی که اصلا این چنین موضوعاتی وجود نداره و کشوری مثل امارات که سهم بزرگی از درآمدش از راه توریست تامین میشه قطعا این رفتارها که باعث کاهش توریست ها میشه رو انجام نمیده. در هرجایی از دبی با همه افراد مثل هم برخورد میشه و در کمال احترام و محبت به شما کمک میکنن. حتی در جاهایی مثل اتوبوس های گردشگری، زبان فارسی هم در پکیج های زبان راهنمای صوتی وجود داشت و این یعنی اهمیت ایران در گردشگری امارات!

10-در دبی تنها کافی شاپ یخی خاورمیانه با اسم Chillout Ice Lounge وجود داره که بازدید از اون تجربه ی خوبی خواهد بود. این کافی شاپ در مرکز خرید times square در خیابان شیخ زاید قرار داره و اگر قصد دارید با مترو به این مکان برید نزدیک ترین ایستگاه مترو (FGB)first gulf bank هستن و ادامه ی مسیر رو میتونید پیاده یا با تاکسی برید.

11-جشنواره خرید دبی هر سال به مدت یک ماه و در ماه ژانویه برگزار میشه که در این مدت میتونید خریدهای خیلی خوبی با تخفیف های خوبی داشته باشید. از برنامه های دیگه این جشنواره برگزاری قرعه کشی هایی با جایزه های ارزشمند و برگزاری جشن ها و مسابقات شاد در تمام شهره. اگر اهل خرید هستید قطعا ژانویه از بهترین زمانها برای رفتن به دبی برای شماست!

حرف آخر:

این سفرنامه حاصل تجربیات من از این سفر خوب و پرهیجان بود و مثل هر سفردیگه، تجربه های خوبی در اون وجود داشت و خوشحال میشم اگر این سفرنامه تونسته باشه سهم اندکی در بهتر شدن سفری که انجام میدید داشته باشه.امیدوارم که از خوندن سفرنامه لذت برده باشید و تونسته باشم دبی رو بهتر به شما نشون بدم و یا حداقل دید و نظرتون رو درباره ی این شهر زیبا تغییر داده باشم و تصویری خوب از این مقصد رو در ذهنتون ثبت کنم! پیشنهاد میکنم در هر سفری به هرجایی که میرید سعی کنید از تمام لحظات سفر لذت ببرید و با تمام وجود زیبایی های اونجا رو حس کنید و با فرهنگ و شرایط اونجا ارتباط نزدیکی برقرار کنید و بدونید که قطعا کشف هرجایی لذت بخشه!