سفر به ارمنستان (سفرنامه)

سفر به ارمنستان (سفرنامه)

سلام دوستان خوبم و درووود به همه شما لست سکندی های عزیز.من امید هستم 34 ساله اصالتا یزدی از مشهد.دندان پزشک هستم و عاشق سفر.

4 سفرنامه را برای شرکت در مسابقه تیر 1395 لست سکند به نقش و نگار قلم خاطرات سپردم که با صرف بیش از 120 ساعت کار مفید و تحقیقات و جمع آوری و تنظیم مطالب مفید صفر تا 100 یک سفر خوب شامل مجموعه کاملی ازتهیه بلیط وانتخاب آژانس مناسب و عکس ها و اطلاعات جامع و مورد نیاز برای این شهر ها و آداب و رسومشون. هتل های خوب تمیزو اقتصادی. رستوران ها، تفریح گاه ها، مراکز خرید معتبر،اماکن دیدنی و... را برای شما جمع آوری نمودم.

امیدوارم هرکسی که سفرنامه های من را مطالعه نماید تاثیر مفید و بسزایی در کیفیت سفرش داشته باشد و بتواند با استفاده از تجربیات و نکات خوب و مفیدی که من تهیه نمودم سفری خوب بیادماندنی و با حداقل هزینه و کم و کاستی داشته باشد.

سفر به شما این امکان را می دهد که بدون فکر کردن به وظایف و مسئولیت های خانه،زمان بیشتری را با همسرتان و خانواده تان بگذرانید و کمی به گذشته برگردید. مطمئناً گذراندن اوقاتی خوش کنار خانواده در سفر، خیلی بهتر از دعوا کردن در مشکلات روزانه و خانوادگی است. دور شدن از محیط خانه و کار، باعث تجدید قوا و آرامش می شود و برای سلامتی روحی خانواده نیز مفید است.

سفر به ما احساس رهایی می دهد، حتی اگر از جایی آزاد به جایی محدود برویم. دگرگونی و تفاوت وقتی منتهی به شکست آنچه زندگی خود می نامیم بشود، به انسان احساس آزادی می دهد. انسان همواره آرزوی شکستن کلیشه های زندگی خود را دارد و هیچ نوعی از رهایی بالاتر از این نیست .(میشل فوکو فیلسوف بزرگ فرانسوی)

این رهایی از کلیشه ها و عادت های زندگی، احساس آزادی می دهد. پس اولین احساسی که سفر به انسان می دهد، رهایی و آزادی از زندگی روزمره است. سفرنامه های من:

1-مارماریس عروس رویایی شهرهای ترکیه(26فروردین 95)
2-تایلند سرزمین مهربانی ها سرزمین طبیعت و زیبایی(سفرنامه بانکوک.پاتایا.پوکت اسفند94)
3-آنتالیا شاه شاهان شهرآرامش و جذابیت در 2 هتل همزمان-خرداد 95
4--ارمنستان، ایروان شهر عشق شهر معابد شهر خاطره ها(24شهریور 95)
که هر کدام را در قسمت مربوط به خودش میتوانید مطالعه بفرمایید

مقدمه:

سفر نامه هایی که در این سایت برای شما دوستان نوشته ام همگی حاصل تجربه شخصی و فردی و حضور اینجانب بوده است.که سعی کردم اطلاعات خوب جامع و موشکافانه ای از همه موارد و نکاتی که شما دوست و مسافر عزیز در سفر به آن نیازمند هستی را در آن بگنجانم. مسلما در تمامی سفر نامه هایی که نوشتم ابتدای سفر نامه ها یکسان میباشد چون مواردی مشابه هست که هر مسافر در هر سفر به دانستن آن ها نیازمند میباشد و ممکن است مسافری که سفر نامه من را در قسمت ترکیه مارماریس میخواند به سفر نامه تایلند بنده مراجعه ننماید.لذا تمامی نکات مشترکی که در هر سفر لازم و حیاتیست را در همه 4 سفر نامه خود منظور نمودم تا بیشترین بازده و بازخورد را برای شما خواننده عزیز داشته باشد.
مطالب و مضامینی وجود دارد که در یک سفر نامه خوب برای هرکسی لازم و مهم میباشد . من نیز به همه ان ها اشاره نموده ام که به تفصیل عبارتند از:

1-انگیزه من از نوشتن سفرنامه

مسلما 2 عامل مهم و بسزا من را برآن داشت تا این 4سفرنامه را به قلم دربیاورم اولین و مهم ترین آن کمک به صنعت گردشگری کشورم ایران و مردم وطنم.دوم شکل گیری تصویر روشنی از شهرهایی که به آن ها سفر کردم در ذهن خواننده عزیز وانتقال تجربیات تلخ و شیرین خودم برای کمک به شکل گیری یک سفر خوب و خاطره انگیز برای مخاطب محترم.که البته درایت و تدبیر سایت لست سکند نیز در برگزاری اینگونه مسابقات و انتخاب زمان مناسب برای حضور سفرنامه ها نیز بسیار ستودنیست.

2-فاکتور مهم انتخاب زمان ومکان سفر (در چه ماهی به چه شهری و کشوری مسافرت کنیم؟)

فارغ از اینکه در کدام فصل هستیم همیشه مکان های مناسبی برای مسافرت وجود دارند پس دیگر لزومی ندارد تا خودمان را محدود به ماه های به خصوصی برای مسافرت کنیم. فقط لازم است بدانید بهترین مکان ها برای مسافرت شما به هنگام مرخصی تان کجاست. مثلا ترکیه با اینکه 12 ماه سال مکانی بی نظیر است اما عملا در فصل اواسط فصل بهار تا آخر شهریور بهترین زمان سفر بوده و میتوان بهترین قیمت ها را بیابید ولی در پاییز و زمستان به علت سردی هوا هتل ها اکثرا با ظرفیتی نصفه مشغول خدمات هستند و امکاناتی چون استخر های روباز و پارک آبی و دریا عملا قابل استقاده نمیباشند. اگر برایتان هزینه مسافرت اهمیتی ندارد توصیه می کنم در ماه های تیر و مرداد و شهریور ازترکیه دیدن کنید و اواخر فروردین تا اواسط خرداد نیز با توجه به اب و هوا و سفر کمتر توریست ها و خلوتی هتل ها قیمت ها مناسبتر است. ولی دقیقا در تایلند بالعکس میباشد.و بهترین زمان سفر به تایلند ماه آذر تا اواخر اسفند و اوایل فروردین است.زیرا باران های موسمی و رطوبت هوا به حداقل خود می رسد و آب و هوای مطلوبی برای سفر محیاست دراین ماه ها

نکته ای مهم که باید اشاره کنم حتما

دوستان خوبم مسلما در هر سفری استفاده از تمامی تورها و دیدن همه مراکز تفریحی دیدنی و مراکز خرید ان شهر برای یک فرد امکان پذیر نیست و هر کسی معمولا با توجه به وقت و هزینه ای که میکند چند مورد را از هرکدام انتخاب مینماید.ولی من سعی کردم در سفر نامه های خود به تمامی نکات مهم و تورها و مراکز خرید و دیدنی و تفریح گاه ها چه اون هایی که خودم رفتم و چه اون هایی که خودم نرفتم هم با جستجوی زیاد در سایت های معتبر به همه آن ها اشاره کنم با ذکر دقیق جزعیات.حتا در هر سفرنامه تمامی سفرنامه های قبلی منتشر شده قبل از خودم را نیز به دقت چندبار خواندم و نکات مهم و کلیدی آن هارا نیز برای شما درسفرنامه خودم گنجاندم.در عمل شما با خواندن سفرنامه من تقریبا نکات خوب و مهم همه سفرنامه هایی که تا امروز منتشر شده است را مطالعه و استفاده میفرمایید.تا شمای خواننده قدرت دید و انتخاب وسیعی داشته باشی و نیاز نباشد دیگه بعد خواندن این سفر نامه به سایت یا منبع دیگری مراجعه کنی و نکته مبهمی برای شما دوست عزیز نماند

3-از کجا و چه آژانسی بلیط معتبر و بی استرس تهیه نماییم؟

یکی از انواع بلیط هواپیما، بلیط چارتر است. خرید این نوع بلیط، با نوعِ دیگر بلیط هواپیما، یعنی بلیط سیستمی، تفاوتهایی دارد که باعث میشود مسافران تا حد زیادی در خرید بلیط چارتر مردد و سردرگم بمانند. اما به راستی چرا چنین اتفاقی میافتد؟ برای خرید بلیط چارتر باید چه نکاتی را رعایت کرد تا دچار ضرر و زیان نشد؟ و اینکه بلیط چارتر و آژآنس معتبر، چه مزیتی نسبت به دیگر آژانس های نامعتبردارد تا بتوانید در نهایت، بهترین خرید بلیط هواپیمای چارتری و مطمئنترین سفره هوایی را داشته باشید

در یک کلام، چون بلیط چارتر، بر خلاف بلیط سیستمی، قابل استرداد نیست و اکثر بلیط ها وهتل هایی که امروزه توسط آژانس ها معرفی میشود به مسافر چارتی میباشد خریدار باید در زمان خرید این نوع بلیطها، حتما حواساش را جمع کند و فقط اگر از برنامهی سفرش کاملا مطمئن است، این نوع بلیط را در زمان مناسب و از آژانس معتبر و یا سایت معتبر همچون لست سکند خریداری کند

4-انتخاب ایرلاین مناسب

اگر سفرنامه های دوستان دیگر را نیز مطالعه نمایید متوجه میشوید که انتخاب ایرلاین در سفر هایی چندساعته مثل ترکیه 3تا4ساعت برای مسیر های آنتالیا بودروم مارماریس و کوش آداسی) و تایلند حدود 6تا7ساعت که باید مسافر در هواپیما سپری کند چقدر مهم و حیاتی است.خیلی از دوستان از فاصله کم بین صندلی ها وپذیرایی محدود و بعضا همراه با شارژ پول و تاخیر های زیاد در ایرلاین های ترکیش شکایت داشته و همگی بر این نکته که این طول مدت بلند پرواز با این شرایط بد به خستگی سفر ان روزشان افزوده است متفق القول بودند.و مثلا خود من که از ایر لاین معراج و ماهان در سفر ترکیه و ایرلاین قطری در سفر به تایلند استفاده کردم بسیار راضی بودم.هم از نظر پذیرایی و شرایط مهمان داری در طول پرواز و فاصله مطلوب و راحتیه صتدلی ها و تاخیر کم.که 4 عامل مهم در طول پرواز در سلامت جسمی و روحی مسافر میباشند.لذا انتخاب ایرلاین مناسب بسیار حیاتیست.

5-نکات ضروری در سفرهای هوایی

همانطوری که می دانید تنها با مراجعه به یک آژانس هواپیمایی معتبر و خرید بلیط هواپیما، تمامی مشکلات و نگرانی های سفر شما حل نمی شود، بلکه تازه تجربه سفر شما آغاز می شود. داشتن اطلاعات و تجربه کافی از شیوه عملیات پذیرش مسافران در فرودگاه و رویه های مختلف فرودگاهی، به مسافران کمک می کند با دردسر کمتری بتوانند سفر خود را شروع کنند و از استرس های سفر کم کنند. در این مطلب به چند نکته مهم که مسافران برای سفرهای هوایی باید به آنها توجه کنند، اشاره می کنم:

همیشه کمی زودتر از زمان مقرر در فرودگاه حضور داشته باشید.

کارت پرواز و گذرنامه را برای ارائه به مأمور بازرسی آماده در دسترس بگذارید.

بعضی شرکت های هواپیمایی باجه های مخصوصی دارند که به صورت خودکار روند کنترل مدارک و تشریفات قبل از پرواز را انجام داده و کار شما را تسریع می بخشند.

هرگز فیلم را در بار چک شده قرار ندهید. زیرا ممکن است دستگاه اسکرین به آن آسیب برساند.

مطمئن باشید که بار غیر مجاز مانند چاقو، وسایل نوک تیز، مواد آتش زا و غیره به همراه نداشته باشید.

فلز، جواهر، سکه، تلفن همراه و کلید را از بار چک شده برداشته و سعی نمایید از پوشیدن لباس با دکمه های فلزی و همچنین کمربند فلزی پرهیز نمایید.

از بسته بندی کامل بار مانند سوغاتی و هدایا خودداری نمائید. زیرا ممکن است جهت بازرسی بار شما باز شود.

اگر با لپ تاپ مسافرت می کنید به یاد داشته باشید که باتری آن کاملاً شارژ باشد. زیرا ممکن است خواسته شود آن را روشن کنید.

لوازم شخصی خود را در قسمت جداگانه قرار دهید. تا سرعت بازرسی را تسریع بخشد.

مطمئن باشید که برچسب شناسایی بار بر تمامی چمدان ها و اثاثیه شما الصاق شده باشد.

مقدار و اندازه بار مجاز را قبل از مسافرت با شرکت هواپیمایی مورد نظر چک نمائید

6-انتخاب هتل مناسب با کیفیت و قیمت مناسب و برنامه ریزی اقامت در هتل

انتخاب هتل مناسب همیشه یکی از مهمترین دغدغه ها در طول سفر بوده است. چه به تنهایی و برای کار سفر کنید چه با اعضای خانواده و به قصد تفریح، آسودگی در طول اقامت شبانه از اهمیت بالایی برخوردار است. قبل از رزرو و انتخاب هتل تعیین کنید که دقیقاً به چه چیزهایی نیاز دارید.

آیا قصد دارید به شهری سفر کنید که هیچکس را در آنجا نمیشناسید؟ در این صورت ممکن است که زمان زیادتری را در هتل صرف کنید و بعد از دیدن جاها و مکانهای دیدنی و گذرندان یک روز شلوغ بخواهید وقت بیشتری را به استراحت در هتل اختصاص بدهید. از طرفی وجود دوستان و آشنایان مقیم آن شهر را در نظر بگیرید، ممکن است که وقت کمتری را در هتل صرف کرده و یا قصد داشته باشید که از هتل فقط برای خوابیدن و یا دوش گرفتن استفاده کنید در این صورت لزومی ندارد که هتل مجهز و گران قیمتی را انتخاب نمایید و میتوانید هزینهی کمتری را به رزرو هتل اختصاص بدهید

از آنجا که هر مسافر دارای نیازهای مختلفی است، هنگام انتخاب هتل باید اولویتها از پیش مشخص شوند. پس بهتر است پیش از سفر از خود بپرسید کدامیک از انواع اقامتگاهها مورد نیازتان است و چه میزان از بودجه سفرتان را به آن اختصاص میدهید. اگر سفری کاری در پیش دارید، موقعیت مکانی محل اقامت شما و سکوت و آرامش آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در سفرهای خانودگی اما بهتر است به امکانات تفریحی هتل و همچنین مراکز خرید و جاذبههایی که در اطراف آن وجود دارد، بیشتر توجه کنید

مشاوره با راننده تاکسی ممنوع

شاید بسیاری با این ترفند قدیمی هتل دارها آشنا باشند. در تمام ورودیهای مقاصد گردشگری معمولا تعدادی راننده تاکسی دیده میشوند که به محض خروج گردشگران از فرودگاهها و پایانههای قطار و اتوبوس سعی در مجاب کردن آنها نسبت به اقامت در هتلی خاص هستند. بهترین گزینه در مقابل ناآشنایی با مقصد و افتادن به دام رانندگانی که به قصد دریافت پورسانت اقدام به تعریف از هتلی با عناوین مختلف ارزانترین یا باکیفیت ترین میکنند،(به خصوص در تایلند که در بانکوک مارا تاکسی های توک توک 2میلیون تومان نقره داغ کردند!!که در سفرنامه تایلند خود قسمت بانکوک کامل توضیح داده ام)کسب اطلاعات کافی پیش از اقدام به سفر است. با جمعآوری یکسری اطلاعات اولیه نسبت به مراکز مختلف اقامتی مقصد سفر میتوان از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری کرد.

اما اگر به هر دلیلی بدون هیچ آشنایی یا اطلاعاتی قدم به مقصد گذاشتید، با ورود به هتل بسرعت اقدام به گرفتن اتاق نکنید. بلکه از مسئول پذیرش بخواهید یک یا دو اتاق را به شما نشان دهد؛ از رستوران بازدید کنید تا میزان سلامت محیط و رعایت موارد بهداشتی را دریابید؛ به موقعیت محلی هتل توجه کنید که سر و صدا و شلوغی در طول شب آزارتان ندهد؛ و سپس با در نظر تمام جوانب تصمیم به ماندن بگیرید.

از اینترنت بهره ببرید

در عصر فناوری و ارتباطات بیشتر کسب و کارها خصوصا مشاغل خدماتی دارای وب سایت هستند. با یک جستجوی ساده در موتورهای جستجو میتوان به راحتی به شبکه گستردهای از هتلها در سراسر جهان دست یافت. علاوه بر اینکه هر هتل دارای تارنمای مخصوص به خود است که میتوان به واسطه آن با امکانات و شرایط هتل آشنا شد؛ بسیاری از وب سایتها نیز با ارائه مشخصات کاملی از انواع هتلها در درجه بندی و قیمتهای متنوع، اقدام به رزرو اینترنتی میکنند. با استفاده از این سایتهای خدمات دهنده همچنین میتوانید از تخفیفهای مختلف دوره ای و فصلی با خبر شده و حتی تاریخ سفر خود را متناسب با این تخفیفها تعیین کنید.

با مراجعه به سایت محلی که قرار است در آن اقامت داشته باشید میتوانید از امکانات آن با خبر شده و همچنین با دیدن عکسهای آن تا حدی به شرایط هتل واقف شوید و در صورتی که با معیارهای شما مطابقت ندارد از خرید تور مذبور خودداری کنید.فراموش نکنید پیش از سفر با صرف زمان کمی جهت تحقیق، میتوانید اقامتگاهی با قیمتی مناسب و خدماتی شایسته پیدا و سفری باکیفیت تر را تجربه کنید

با توجه به تجربه خود استفاده از اطلاعات 2سایت معتبر و عالی را در انتخاب هتلی خوب و با کیفیت به شما پیشنهاد مینمایم

TRIPADVISOR
LASTSECOND.IR

7-مهارتهای مهم که هر گردشگر باید داشته باشد

همه می توانند چند کلمه از یک زبان خارجی را یاد بگیرند ولی گردشگران حرفه ای آنهایی هستند که می توانند توانایی های خاصی را بیامورند که سفر را همه جا برای آن ها آسان تر کند

خواندن نقشه

در عصری که GPS همه جا وجود دارد، هنوز هم خواندن نقشه به درد می خورد – به خصوص برای جاهایی که شبکه تلفن وجود ندارد. نقشه یک ابزار مهم در کوهنوردی و سفرهای جاده ای است. مهارت های جهت یابی خود را با یک قطب نمای قدیمی افزایش دهید. همچنین می توانید قبل از سفر به جایی نقشه آن را مطالعه کنید تا با مکان های جدید بیشتر آشنا باشید.

چانه زدن

چانه زدن یک هنر است. همچنین مهارتی است که اگر نمی خواهید تمام قیمت را پرداخت کنید باید بلد باشید. بازارهای خیابانی جای خیلی خوبی برای تمرین کردن است: از قیمت پائین شروع کنید و اگر فروشنده سر حرف خود ماند شروع به رفتن کنید.

چانه زدن برای رزرو هتل نیز خیلی به درد می خورد. سعی کنید رزرو را تلفنی انجام دهید چون وقتی رو در رو نیستید اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. از دست دادن شما به عنوان یک مشتری پشت تلفن خیلی راحت تر از زمانی است که در هتل هستید پس به شما معامله بهتری پیشنهاد می شود. حتی اگر نتوانید سر قیمت به توافق برسید می توانید امتیازهایی مثل صبحانه یا پارکینگ به دست آورید

یاد گرفتن زبان محلی

اینکه زبانی به جز انگلیسی بلد باشید عالی است ولی گردشگران حرفه ای این کار را نمی کنند در عوض جمله های اصلی را یاد می گیرند که هرجا بروند به دردشان می خورد. به جای اینکه از کسی بپرسید "انگلیسی بلدید؟" سعی کنید چیزهای به زبان محلی بگویید. محلی ها از تلاش شما خوششان می آید و ارزش بیشتری برای شما قائل می شوند

7-اطلاعات شهری که به ان سفر میکنید دیدنی ها و جاذبه ها

خواندن همین سفرنامه ها و یادداشت کردن و مرور کردن نکات مهم آن در مورد سفر و شهرها و جذابیت هایش و نقاط دیدنی آن گوهری است گرانقدر که به واسطه تدبیر و خرد سایت سایت لست سکند این شانس رایگان و به راحتی در اختیار همه ما قرارگرفته است.پس حداکثر استفاده را ازین بانک اطلاعاتی جامع و کم نظیر ببریم

8-مراقبت از وسایل و مدارک خود از ابتدای پرواز تا پایان سفر

در سفر خارجی باید نکاتی را رعایت کنید تا امنیت بیشتری داشته باشید. تعدادی از این نکات را برای شما بازگو می کنم

شما در گیت خروج هستید.کارت پرواز خود را دریافت کرده اید.عازم مقصدی هیجان انگیز هستید و بی صبرانه منتظرید تا به مقصد برسید و خبرها را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، بنابراین از کارت پرواز خود عکس میگیرید و آن را به اشتراک می گذارید .آیا کاری بدون خطر است؟ شاید نه.

بخاطر اینکه اطلاعات درج شده بر روی کارت پرواز شما در واقع نمایانگر اطلاعات بیشتری از آنچه شما فکر می کنید، است.

سایت هایی وجود دارند که می توانند بارکد های روی کارت پرواز را بخوانند و به شخص دیگری امکان دسترسی به اطلاعات پرواز شما را بدهند مثل : شماره تلفن ، شماره باشگاه مشتریان ایرلاین ها برای مسافر و نه تنها اطلاعات پرواز فعلی بلکه تمامی پرواز های آینده مسافر که با همان شماره رزرو شده است . با دسترسی به کارت پرواز شما ، کسی می تواند حتی پرواز شما را تغییر دهد و یا حتی آن را لغو و شماره PIN حساب شما را تنظیم مجدد کند.

دستورالعمل اینجاست : هیچوقت عکسی از کارت پرواز خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

با هم تعدادی دیگر از توصیه های ایمنی، در حین سفر را بررسی می کنیم

• اسم و شماره تلفن و آدرس خود را نوشته و در جای مخصوص ساک قرار دهید. مدارک خود را در ساک دستی که با خود به داخل هواپیما حمل می نماید، قرار دهید. از قرار دادن پاسپورت و مدارک مهم در ساک بزرگ که تحویل بار هواپیما می دهید، خودداری نمایید.

• مواظب بارهایی که جهت بارگیری هواپیما می دهید باشید، دقت کنید برچسب بارها به آنها چسبیده و ته برگ برچسب ها نیز به بلیط شما الصاق شده باشد و از حضور در جاهای شلوغ فرودگاه دوری نمایید. • قفل کردن چمدانها یک اقدام احتیاطی خوب در جهت مقابله با سرقت و یا اشتباه باز شدن چمدانهاست.
• وقتی به مقصد رسیدید گذرنامه و ویزای خود را برای ارائه در دسترس داشته باشید و بعد از کنترل گذرنامه به مهر ورود و خروج و نیز تاریخ های مربوطه که در گذرنامه شما ثبت می شود توجه کنید. در صورت وجود اشکال سریعاً موضوع را پیگیری کنید.

• مدارک هویتی و مسافرتی خود مثل گذرنامه، شناسنامه و… را به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید، چرا که در صورت وقوع هر گونه مشکل یا سوء استفاده از این مدارک توسط هر شخص دیگر، مسئولیت آن بر عهده شما خواهد بود.

• چنانچه گذرنامه خود را برای انجام سفر در اختیار شرکت مسافربری قرار داده اید حتماً نسبت به اخذ رسید آن با درج زمان تحویل گذرنامه اقدام نمایید

خوب بعد از اطلاعات مفصل و مفیدی که برای شما دوستان عزیزم بالا گذاشتم سفر نامه خاطره انگیز و شاد 4 روزه خودم را به ایروان شهر شادی و همیشه زنده آغاز مینمایم

سفرنامه من شامل مراحل زیر میباشد :

1-معرفی کشورارمنستان نکات مهم قبل ورود به این کشور وموقعیت جغرافیایی آداب و رسوم محلی
2-جاذبه های توریستی و نقاط دیدنی و مهم شهر ایروان
10-روز چهارم:وداع با ایروان وداع با ارمنستان و دنیای خاطراتش
11-موزه نقاشی بسیار زیبا و معروف ماتنداران
12-تحویل خانه دوست داشتنیه ما خداحافظی با دوستان و خاطره ها و حرکت به سمت ایران

کشور ارمنستان از لحاظ طبیعت بسیار زیباست و از این لحاظ میتونید اطمینان داشته باشید که به یه کشور خوش آب و هوا سفر میکنید، مخصوصا توی تابستون که هوا کاملا خنکه و گردش راحت هست.از نظر هزینه ایم باید بگم که میتونید با صرف هزینه کمی به یه سفر خارجی برید.اگه بخواید با اتوبوس هم برید که این سفر براتون ارزونتر میشه. برای ویزا هم اگه از طریق هوایی برید توی فرودگاه ایروان میتونید ویزا بگیرید اگه هم از طریق زمینی برید میتونید توی مرز برای گرفتن ویزا اقدام کنید. از نظر امنیتی هم ارمنستان کشور امنی هست و مردمش با فرهنگ و خوش برخورد هستند.

armeniaویزای ارمنستان

تا چند هفته قبل ایرانیان برای ورود به کشور باید ویزای توریستی ارمنستان میگرفتند . هزینه ویزای توریستی معادل ۳۰۰۰ درام ارمنستان که حدود ۱۰ دلار می شه. ویزای توریستی رو در فرودگاه بین المللی ایروان یا مرز زمینی ایران‌ – ارمنستان می تونید تهیه کنید.که خبر خوشی در ادامه سفرنامه خود درین رابطه برای شما دارم...

armeniaمدارک لازم برای سفر به ارمنستان

پاسپورت و ویزای ارمنستان که در بالا راجع نحوه دریافتش توضیح دادیم، مدارکی هستند که برای سفر به ارمنستان نیاز دارید.

سفر به ارمنستان با تور یا بصورت شخصی

این یه موضوع شخصیه و بستگی به این داره که شما چطور سفری براتون لذتبخش تره،اما اینجا چندتا نکته رو راجع سفر با تور و سفر شخصی میگم که میتونه تو تصمیم گیری بهتون کمک کنه. از نظر هزینه معمولا سفری شخصی ارزونتر درمیاد،مخصوصا اگه تعدادتون بالا باشه از لحاظ امنیتی ارمنستان کشور امنی هست ولی به هر حال سفر با تور امن تر هست.

هتل یا هتل آپارتمان

اگه تعداد کسانی که با سفر میکنید زیاد هست، اجاره آپارتمان با صرفه تره،البته باید بدونید که نرخ هتل که از آژانس های هواپیمایی میگیرید بخاطر همکاری آزانس ها با هتل ها نسبت به اینکه خودتون مستقیما برای رزرو هتل اقدام می کنید، ارزونتر هست.ما چون 3نفر بودیم یک هتل آپارتمان نوساز شیک به اسم مارکوپولو 1خوابه حدودا 95متری اجاره کردیم که از ایران از طریق سایت های مربوطه رزرو کردم و هیچ پولی هم بابت رزرو ندادم.

هزینه مکالمه ایران – ارمنستان

وسایل حمل نقل ارمنستان

برای حمل و نقل عمومی در ارمنستان شبکه کاملی از ون ها وجود دارند که میشه از آن ها استفاده کرد.برای مسیر های طولانی هم می تونید از تاکسی استفاده کنید .هزینه حمل و نقل نسبتا پایین هست. ایروان مترو هم داره و میتونید از مترو ایروان که 9 ایستگاه داره استفاده کنید.

پوشاک مناسب برای سفر به ارمنستان

بدلیل کوهستانی بودن آب و هوای کشور ارمنستان در فصل تابستان، تابش آفتاب شدید هست به همین دلیل کرم ضد آفتاب ، عینک آفتابی و کلاه حتما همراه خود داشته باشید. از اوایل آذر هوا رو به سردی رفته و از ماه دی بارش برف و باران شروع و هوا بسیار سرد می شود. در ماه مارچ که مصادف با فروردین است هوای بهاری مطبوعی در ایروان داریم که البته داشتن لباس گرم در این فصل سال همچنین مورد نیاز است .

پول رایج ارمنستان

پول رسمی کشور درام هست .مسافران عزیز ایرانی بهتراست پول مورد نیاز خود را قبل از سفر به ارمنستان به دلار یا یورو تبدیل کنند.24 شهریور 95 که من به ارمنستان رفتم هر درام ارمنی معادل 75.5 ریال ایرانی بود یعنی حدودا هفت و نیم تومان برای هر درام.و ساعت رسمی آن ها هم 30 دقیقه از ایران عقب تره در 6ماه نخست سال و 30 دقیقه جلوتر است در 6 ماه دوم سال.دلیلش هم عقب و جلو کشیدن ساعت رسمی ماست.

یک نکته خوب اینه که در صورت احتیاج میتوانید در بانک ملت با ارائه شتاب کارت و پاسپورت از حساب ریالی خود پول رایج ارمنستان ، دلار یا یورو برداشت کنید .

رانندگی در ارمنستان

در صورت همراه داشتن گواهی نامه بین المللی میتوانید در ارمنستان اتومبیل کرایه کرده و یا با ماشین شخصی خود از طریق مرز نوردوز وارد ارمنستان شوید.

البته تا یادم نرفته بگم که برای مسافرت با ماشین شخصی خود شماره اتومبیل خود را باید ترانزیت کنید ، که برای این کار باید قبل از مسافرت به اداره مربوطه در تهران مراجعه نمائید .

جاذبه های ارمنستان-ایروان

دلیجان ارمنستان- Dilijan Armenia

دلیجان ارمنستان از زیباترین شهرهای ارمنستان می باشد . دلیجان ارمنستان هوایی معتدل با تابستانی خنک و زمستانی آفتابی و گرمی را دارد. همینطور چشمه های معدنی با هوای تازه که شفا بخشی چشمه ها مانند آب های ویچی در فرانسه می باشد. به همین علت برای کسانی که برای استراحت به شهر دلیجان ارمنستان می روند شاهد معجزه این چشمه آب گرم می باشند و امکانات درمانی و تفریحی متنوعی برای بزرگسالان و کودکان وجود دارد.
شهر دلیجان ارمنستان در قسمت شرقی ارمنستان با کوههای قفقاز در دره رود اقسدف در ارتفاع ۱۱۰-۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است محصور شده می باشد رشته کوههای زیبای دلیجان که با پوشش جنگلی زیاد پوشیده شده است که شبیه مراتع در ارتفاعات کوه های آلپ است

dilijan-central-area شهر دلیجان را سوئیس کوچک ارمنستان می نامند که آسمان زیبایی دارد و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ارمنستان میباشد. شهر دلیجان در شمال ارمنستان در منطقه تاووش بین دریاچه سوان و لجوان قرار گرفته است. این شهر کوچک در ارمنستان زیباترین شهر با ساختمان های قدیمی است که با مناظر زیبای جنگل و کوه احاطه شده است و یکی از بهترین دیدنیهای ایروان ارمنستان به شمار میرود. برخی از صحنه هایی که در طول مسیر می بینید از شدت زیبایی باورنکردنی است. سردترین و گواراترین نوشیدنی جهان را در روستای سیمنوکا در کنار چشمه آب خواهید نوشید. هنگام رانندگی به سمت دلیجان دو نوبت توقف کنید و در جنگل های وحشی، آلو و سیب ترش، تمشک و گلابی وحشی بخورید.

به طور کلی مسیر امنی در پیش رو دارید و اتومبیلهای کمی در طول مسیر خواهید دید. هوای پاک، منظره های بکر و زیبا، مردمی با اخلاق دوستانه و طبیعت مثال زدنی، دلیجان را به منطقه ای بی نظیر برای تعطیلات مبدل کرده است.

هوا سرشار از اکسیژن است، رایحه دل انگیز درختان بلوط و منظره زیبای درختان پرشمار کاج چشم را می نوازد. چشمه های آب طبیعی از دل کوه های پرچین جاری است. شهر دلیجان از گردنه سوان با جنگل شروع می شود هر چند بعضی از قطعات جنگل در طول بحران انرژی ارمنستان از بین رفته است اما بخش بزرگی از جنگل هنوز باقی است.
جنگل دلیجان بخشی از پارک ملی ارمنستان است و توسط دولت حفاظت می‏شود و یکی از جاذبه های توریستی ایروان به شمار میرود. درختان بومی شامل بلوط، زبان گنجشک و نارون هستند. درختان کاجی را که در سال های اخیر کاشته شده اند نیز در جنگل قابل مشاهده هستند.

بهترین راه رسیدن به شهر دلیجان رفتن از بزرگراه اسون و گذشت از تونل اسون است که با گذشتن از تونل در وقت شما صرفه جویی خواهد شد. در جنگل چشمه های آب معدنی متعددی وجود دارند که به جز روزهای بارانی که گل آلود می شوند قابل شرب هستند.

حیات وحش جنگل شامل خرس، گرگ، روباه، خرگوش، پرندگان مختلف، جوجه تیغی، جانوران پستاندار شبیه راسو و دیگر حیوانات می باشد. اگر به زیست شناسی علاقمندید حیوانات جالب و نمونه های گیاهی جالبی در این جنگل پیدا می کنید.

جاذبه های توریستی اکثرا در مرکز شهر واقعند کوچه های قدیمی در نزدیکی خیابان میاسنیکیان قرار دارند، ساختمان های تاریخی و موزه مردم شناسی، کتابخانه داوتیان سریک و موزه شارامبیان در خیابان گاجیک داتویان هستند.

دریاچه سوان ارمنستان/ Lake Sevan Armenia

دریاچه سوان ارمنستان یکی از دیدنی های ارمنستان است و یکی از جاهایی است که گردشگرانی که به ارمنستان سفر می کنند حتما به آن سر می زنند. اگر شما هم به ارمنستان سفر می کنید و یا در تور ارمنستان شرکت میکنید.

lake_sevan_armenia

در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی ایروان و در استان گغارکونیک دریاچه سوان قرار دارد. این دریاچه که بزرگ‌ترین دریاچهٔ قفقاز و از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است در بلندای ۱۹۱۶ متری سطح دریا واقع شده است. نام سوان از ریشهٔ اورارتویی سیونا و به معنی «سرزمین دریاچه‌ها» گرفته شده‌است. حدود ۳۶ جویبار به این دریاچه می‌ریزند و تنها رودخانه‌ای که از سوان سرچشمه می‌گیرد رود هِرازدان است.

گردشگاه‌های مختلفی در اطراف این دریاچه قرار دارد،از جمله این گردشگاه ها چشمهٔ آب معدنی دیلیجان و شهرستانی به همین نام است. ماهی قزل‌آلای مشهوری به نام ایشخان (شاهزاده) بومی این دریاچه است. دراطراف دریاچه سوان مراکز تفریحی وتوریستی بسیاری وجود دارد که از ساحل شنی مجموعه پارک ابی مجموعه سوارکاری وزمین تنیس وسوییت های اقامتی درساحل می باشد.دریاچه سوان یکی از بزرگترین دریاچه های اب شیرین دنیا از جهت ارتفاع نسبت به سطح دریا است.

پارک دنیای آب ایروان ارمنستان/ World Water Park Yerevan Armenia

یکی از مراکز تفریحی ارمنستان که تفریح در آن برای ساکنان ارمنستان و توریست ها بسیار لذت بخش است، پارک دنیای آب ایروان ارمنستان است، که یکی از بهترین تفریحات ارمنستان و تفریحات در ایروان به شمار میرود.در صورتی که در تور ارمنستان شرکت کردید حتما به این پارک هم سر بزنید. مطمئنا اوقات خوبی خواهید داشت.مجموعه آبی رو باز پارک دنیای آب ایروان در دو هکتار در منطقه نورک ایروان قرار دارد، شامل استخر شنای موج دریا، جکوزی بار، سرسره‌های آبی،‌ بازی‌های آبی، استخر کودکان و مسابقات و بازی‌های بسیاری در این پارک آبی برگزار می‌شود.که البته به دلیل سردی نسبی هوا ما نرفتیم.آپارتمون ولی هم استخر داشت هم سونا ولی قطعا پارک ابی چیز دیگست.

دره گل ها ارمنستان

دره گل ها در دامنه کوههای شمال شرقی ایروان است، این دره سرسبز کوهستانی در فصل تابستان غرق در گل و گیاهان زیبا و در زمستان با انبوهی از برف پوشیده است. دره گلها از مراکز اصلی تفریحی در طول سال می باشد که شامل مجموعه های ورزشی رستوران ها هتلها است. طول پیست اسکی 7 کیلومتر است،درسال 2004 تل سیژ تب دره را باز سازی و به تعداد ایستگاه های آن اضافه کردند. 4 کلیسای بزرگ و 2 کلیسای کوچک در این دره وجود دارند .کلیسای اصلی به اسم GRICOR مقدس است که درسال 1013 میلادی ساخته شده .در محوطه کلیسا مقبره بنیانگذار ان GRICOR و سنگهای سلیبی قرن 12و13 می باشد و نیز مقبره 2 پادشاه ارمنی که در جنگ سلجوقیان جان سپرده اند می باشند

سفرنامه ارمنستان

هانرابدوتیان هراپاراگ ( میدان جمهوری )

میدان جمهوری در مرکز ایروان قدیم واقع شده که در سال 1926 با طراحی و نظارت مستقیم شخص الکساندر تامانیان بنا گردیده است .نام قدیم این میدان لنین بوده است .این بنا ساختار پیچیده ای دارد طرح میدان بصورت بیضی شکل است ودر اطراف ان ساختمان های دولتی و فرهنگی قرار گرفته است که شامل ساختمان هییت دولت (درضلع شمال شرقی ) وزارت امور خارجه در (در ضلع شمال غربی ) هتل زنجیره ای MARRIOT ARMENHA (ضلع جنوب غربی ) و پست مرکزی (ضلع جنوب شرقی) ودر مرکز جهت شمالی میدان ساختمان موزه تاریخ و ملی ارمنستان قرار گرفته است.در فصل تابستان به عنوان یکی از جذابترین مراکز تفریحی به شمار میرود .در روبروی موزه فواره های موزیکال قرار گرفته که باپخش آهنگ و نور پردازی خاص هماهنگ است .در ایام جشن های ملی مراسم زیادی در این میدان برگزار می شود و در انتها با اتش بازی هیجان انگیزی خاتمه می یابد

ساختمان اپرا ایروان

این سالن جزو یکی از 10 سالن اپرای برتر دنیا و یکی از شاهکار های معماری شهر ایروان و می باشد که بنام Aram kachatorian ( اولین اپرا نویس ارمنی ) نام گذاری شده است.اساسا این ساختمان از 2 قسمت تشکیل شده که سالن غربی ان سالن فیل هارمونیک (ارکستر سمفونی ) به نام Aram kachatorian و سالن شرقی ان سالن اپرا و باله به نام Alexander spendiarian می باشد این بنا با طراحی و نظارت مستقیم معمار معروف Alexander Tamanian در سال 1931 ساخته شده است ودر سال 1936 در نمایشگاه بین المللی پاریس مدال طلای معماری را دریافت کرده و اولین برنامه ای که در آن اجرا شده درسال 1932 بوده است .درسالهای اخیر یکی از مراکز جذب توریست محسوب می شود هنرمندان معروف بسیاری جهت برگزاری کنسرتهای موسیقی درساختمان اپرا به ارمنستان سفر می کنند و از استقبال خوبی برخوردارمی شوند .مراکز تفریحی بسیاری در اطراف ساختمان اپرا دایر گردیده که تمام مسافران از این امکانات مخصوصا در فصل تابستان استفاده می نمایند .

گاسگاد معروف به هزار پله

مهندس الکساندر تامانیان بعد از استقلال یافتن ارمنستان طرح جامعی را برای شهر ایروان ارائه داد که یکی از مهمترین قسمتهای آن گاسگاد می باشد ودر سال 1970 زیر نظر معمار TOROSIAN تکمیل گردید است .

گاسگاد پایین ترین نقطه شهر رااز نظر ارتفاع (مرکز شهر ) به بالاترین نقطه (شمال شهر و پارک پیروزی )وصل می کند .که دارای 750 پله می باشد ازاین رو به1000 پله معروف میباشد .در شمالی ترین نقطه گاسگاد به مناسبت پنجاهمین سالگرد پیروزی روس ها علیه آلمان های نازی درجنگ جهانی دوم بنایی ساخته شده که در مرکز آن یک برجک قرار دارد که بر روی ان نشان جاودانگی حک شده است.ما درطبقات مختلف گاسگاد ساهد مجسمه های بسیاری هستیم که از اثارهنرمندان معاصر محسوب می شود .همچنین در مجموعهcafeschian شاهد مجسمه های شیشه ای ( ساخت زوجی از کشور چک ) و همچنین مجسمه های از هنرمندان دیگر واثار معروفی از خانجیان و نقاشان برجسته دیگر می باشیم .

خیابان مارشال باغرامیان

از مهمترین خیابان های شهر ایروان است که از قسمت شرق به اپرا وازغرب به میدان baregamutiun ختم می شود وبه نام یکی ازفرماندهان دلیر نیروی زمینی درجنگ جهانی دوم مارشال باغرامیان نام گذاری شده است ،اهمیت ان وجود بناهای تاریخی ودولتی از جمله مجلس جمهوری ارمنستان و محل نشست رییس جمهور دادگاه قانون اساسی سفارت خانه ها دانشگاه امریکایی ها وغیره می باشد .

هامالیر ( مجتمع فرهنگی ورزشی )

از منحصر به فرد ترین اثارمعماری در ارمنستان به شمار میرود که بدستور گارن دمیرچیان دبیر وقت حزب کمونیست ساخته شده است وطراح این بنا عقابی را تجسم کرده که میخواهد اززمین برخیزد ودر حال باز کردن بالهایش است .این مجموعه بزرگ محل اجرای نمایشگاههای بینالمللی مسابقات ورزشی وکنسرت های مختلف میباشد واز مهمترین امکانات این مجموعه پیت پاتیناژ (رقص روی یخ ) است که در طول سال قابل استفاده عموم می باشد .

کلیسای گغارت ارمنستان Geghard Church Yerevan

در 35 کیلومتری جنوب شرقی ایروان و ساحل شرقی رودخانه آزاد ، در دره تاریخی کلیسای گغارت قرار گرفته است . این بنا در دو بعد زمانی مختلف ساخته شده و از دو قسمت اصلی تشکیل شده است در اوایل قرن سیزدهم این منطقه جزو املاک اختصاصی خاندان زاکریان بوده است . خاندان زاکریان یکی از ثروتمندترین خاندان در تاریخ ارمنستان بوده اند که به دستورشان کلیسای بیرونی در سال 1215 ساخته می شود بعدها خاندان پروشیان این ملک را از خاندان زکریان خریداری نموده اند و دستور ساخت کلیسای درونی رابه یک خواهر و معمار دادند و در اواخر قرن سیزدهم کلیسای درونی ساخته که از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند و یکی از این قسمتها ارامگاه سلسله پروشییان محسوب می شود ساخت کلیسای درونی که از تراش صخره به وجود آمده به مدت 10 سال به طول انجامیده است .

مراکز خرید مهم

بازار گوم(انواع گوشت، میوه، سبزیجات، خشکبار و غیره راه میتوان در ان بازار پیدا کرد.10 دقیقه پیاده تا میدان جمهوری)
بازار بنگلادش(اجناس غیر مارک شیر مرغ تا جون آدمی زاد پیدا میکنید)

بازار راتیسا(من نرفتم ولی شنیدم اجناسش گرون ولی اصله)
بازار پتاک(نرفتم)
ایروان مال (انواع پوشاک، کیف و کفش، عطر و ادکن، لوازم آرایشی و ... با قیمت مناسب)
دالما(بزرگترین مرکز خرید چند منظوره در ایروان ارمنستان است. با گستره ای وسیع از فروشگاهها،رستورانها، کافه ها و مراکز سرگرمی. این مرکز خرید دارای طراحی مدرن و بسیار زیبا و کاملا دارای معماری مهندسی نوین میباشد.)
بازار شوکا ارمنستان(جایی مناسب برای تهیه سبزیجات، میوه‌جات، شیرینی‌جات و آجیل و شیرینی‌های ارمنی بسیار خوشمزه)
بازار ورنیساج ارمنستان(بازار هنر و صنایع دستی است آخر هفته‌ها (شنبه و یکشنبه) در نزدیکی میدان جمهوری (ریپابلیک) تشکیل می‌شود.)
کجا سیم کارت موبایل بخریم در ارمنستان؟و چه سیم کارتی بهترین است؟؟

ار کشور ارمنستان 3 شرکت Orange - Vivacel و Beeline خدمات تلفن همراه ارائه می کنند. سیم کارت در ارمنستان هیچ گونه هزینه ای ندارد یعنی مجانی می باشد.

هنگام خرید سیم کارت شما مبلغ ۵۰۰ درام پرداخت می کنید که معادل همان مبلغ شما شارژ یا اعتبار دارید.

هنگام خرید سیم کارت اصل پاسپورت نیاز هستش و صاحب پاسپورت
با در دست داشتن پاسپورت خودتون شما می توانید هر چند تعداد سیم کارت بخرید.بعد از خرید سیم کارت باید، فعال کنید سیم کارتتون و سعی کنید در همان شعبه خدماتی نسبت به فعال کردن بسته اینترنتی خود اقدام کنید.
بسته اینترنتی روزانه ۱۰۰ درام و هفتگی ۵۰۰ درام می باشد

و اما از کدام یک از شرکت های موجود در ارمنستان سیم کارت بخریم؟

Vivacel پیشنهاد من به شما شرکت ویواسل هستش، دلیلش هم درای پوشش آنتن دهی بسیار بالا، اینترنت پر سرعت. همچنین با استفاده از پیش کد ۷۷ شما هزینه مکاله را تا یک سوم به ایران کاهش میدهید.

تلفن به خارج از ارمنستان - سیم کارت ارمنستان

از طریق تلفن ثابت و یا سیم کارت بی لاین : * 88* + 00 + کد کشور + کد شهر + شماره تلفن
شماره مقصد بدون صفر اول 98 00 88
اضافه کردن پولvivacell :
call#رمز شارژ*123*

سفرنامه ارمنستان

**من سیم کارت ها اپراتورهای دیگه را نگرفتم ولی برای کسایی که احتمالا بخوان از سیم کارت های دیگری هم استفاده کنند همه اطلاعاتشون را براتون پیدا کردم میذارم اینجا که استفاده کنین. از طریق سیم کارت اورنج: قبل از شماره تلفن خود کد 0098 را برای ایران بگیرید. بعد از 0098 شماره خود را بدون صفر ابتدای آن شماره گیری کنید

چک کردن خطوط Orange :
# 133 *
اضافه کردن پولOrange :
call # رمز شارژ * 144 *
پیش شماره های سیم کارت های ارمنستان:
Beeline: 91,96,99
Vivacell: 93,94,98,77
Orange: 55, 95
من خودم ویواسل خریدم و بسیار راضی بودم.ایترنت نامحدود 7روزه هم همون اول دادم دور میدون جمهوری برامون شارژ کردن خود نمایندگی 24ساعت ویواسل

اجاره اتومبیل در ارمنستان - اجاره ماشین ایروان

برای رانندگی در ارمنستان می بایست یا دارای گواهی نامه ملی ارمنستان باشید یا دارای گواهی نامه بین المللی باشید.
پس قبل ازهر چیزی از به همراه داشتن گواهی نامه یاد شده اطمینان داشته باشید.
همه خودرو ها دارای بیمه بدنه و ثالث می باشند.
راننده می بایست حداقل ۲۱ سال سن داشته باشد و خودرو را با همان میزان سوختی که دریافت می کنید باید تحویل دهید.
مبلغ ودیعه مسلمأ برای هر خودرو متفاوت بوده و کلیه خودرو ها برای ۲۴ ساعت و بدون محدودیت مسافت اجاره داده می شوند

تلفن های ضروری ارمنستان را براتون پیدا کردم میذارم حتما یادداشت کنید به درتون میخوره

تلفن‌های تماس ضروری در ارمنستان

اطلاعات امداد برق: 180
بانک ملت شعبه ایروان: 540885
3-شروع سفرنامه :

وقتی یکی از سفرنامه های سایت لست سکند درباره ارمنستان را خواندم و با شنیده هایی که از دوستانم نیز ازقبل داشتم سرانجام 20 مرداد 1395 تصمیم قطعی خود را برای سفر به ارمنستان به همراه 2نفر از دوستانم گرفتیم.با توجه به تشابه شرایط آب و هوایی ایروان به مشهد و برنامه کاری خودمان بلیط را برای تاریخ 24 ام شهریور با هواپیمایی مدرن و بزرگ و جادار ایرباس ماهان مستقیم از مشهد به ایروان رفت و برگشت از آژانس معتبر اسپادانا در مشهد تهیه نمودیم 3شب و 4روز مبلغ یک میلیون تومان!

من از همان شب خرید بلیط شروع به خواندن ونکته برداری 7 سفرنامه خوب و پرمحتوای دوستان عزیزم نمودم که از16مهر سال 91تا 23مرداد 95 در سایت لست سکند ثبت کرده بودند.دقیقا کاری که برای سفر های قبلی خودم به 6شهردرکشورهای ترکیه(استامبول آنتالیا مارماریس) و تایلند(بانکوک پاتایا پوکت) انجام دادم و با خواندن سفرنامه های دوستانم در سایت لست سکند واقعا اطلاعات بسیارارزنده درعین حال کاربردی و مفیدی بدست آوردم.

7سفرنامه ارمنستان این سایت را در مدت 6شب مطالعه و به دقت خواندم و هر کدام را 2بار دیگر نیز مرور کردم حتا همه نظرات و سوال و جواب ها و انتقادات خواننده ها بعد انتشار سفرنامه ها را نیز خوب و به دقت خواندم قبل سفرم.لذا دوست عزیزی که سفرنامه من را میخوانی و منت بر دیده من میگذاری در این سفرنامه سعی کردم ایرادات و نکات مهم و یا مبهمی که در سفرنامه های قبل برای خواننده وجود داشت را کاملا برطرف سازم و جوری اطلاعات و خاطراتم را منتقل سازم تا شمای خواننده تا حد امکان جای هیچ سوالی برایتان نماند.گرچه سفرنامه های قبل نیز بسیار جامع خوب و خواندنی و مهیج بودند و خود من نیز به شخصه بسیار از همه آن ها بهره بردم.لذا خواهشمندم حتما به نکات مهم و حیاتی که در انتهای سفرنامه ام متذکر میشوم توجه و تامل دوچندان نمایید.

روز اول سفر :

لحظه شماری برای 3شب و 4روز در ایروان زیبا ایروان شاد و همیشه زنده و بیدار.14.15 روز 24 ام شهریور 95 ساعت پرواز ما بود .2ساعت زودتر در فرودگاه بین المللی مشهد حاضر شدیم با دوستانم علی و محمود.از همان لحظه ای که از تاکسی پیاده شدم تا لحظه ورود به هواپیما و حتا در هواپیما بیشتر از آنکه حواسم به چمدان ها و مدارک و پرواز باشد به گرفتن عکس های خوب و هیجان انگیز برای سفرنامه ام بود.

پرواز ما با تاخیر بسیار کم 14.20 به سمت ایروان ز زمین بلند شد.مدت پرواز رفت 2ساعت 20 دقیقه و برگشت 2ساعت بود.هواپیما بسیار بزرگ و تمیز بود و همان طور که در عکس ها مشاهده میکنید 10 ردیف آخر هواپیما نیز کاملا خالی بود!که من نیز نهایت استفاده را از این شانس خوب کردم.پذیرایی خوب بود غذا مرغ یا گوشت گرم به انتخاب مسافر که من هم مرغ هم گوشت خوردم.یعنی درخواست غذای اضافه کردم و مهماندار دار هم با مهربانی جواب مثبت داد.دسر شکلات سالاد و کیک و چای و نوشابه و بیسکوییت هم بود.خلاصه تا نهار خوردیم و یک خواب سبک در صندلی های خالی عقب هواپیما کردیم خودمون را در آسمان ایروان دیدیم.عکس های زیر خود نمایان کیفیت خوب هواپیما پرواز و همه چیز حتا صندلی های خالی آن است .جای همتون واقعا روی اون صندلی های خالی, خالی بود دوستان.

خبر خوب:

ویزا برای ایرانی ها برداشته شده است و حتا آن فرم پیچیده که همه در ابتدای ورود به ارمنستان چه زمینی چه هوایی باید پر میکردند و بسیار وقت گیر هم بود آن هم برداشته شده است و با صرف کمترین زمان ما در عرض 15 دقیقه چمدان ها را تحویل گرفتیم و به بیرون فرودگاه کوچک ولی تمیز ایروان هدایت شدیم.

نکته مهم:

ما چون 3نفر بودیم با اینکه هتل های خوبی ایروان دارد ولی بجای اینکه شبی نفری چند ده دلار بدیم و یک اتاق نهایت 30تا40 متری تو هتل بگیریم ترجیح دادیم خودمون یک هتل آپارتمان اجاره کنیم.من هم از طریق سایت ها و تلگرام بعد از مذاکره با حدود 13 لیدر در ارمنستان و دیدن عکسای خانه های آن ها نهایت توانستم یک آپارتمان 95متری 1خوابه بزرگ شیک لوکس نوساز طبقه 9 یک هتل آپارتمان مسکونی زیبا به نام مارکوپولو در یکی از بهترین و زیباترین نقاط ایروان یعنی 1000پله کاسگاد اجاره کنم.که عکس ها را در ادامه حضورتون تقدیم میکنم.حتا این آقای لیدر که فامیلشون دولت خواه بود از ما پول پیش برای رزرو هم نخواست.مسلما خیلی از شما الان تمایل دارین شماره و آدرس و تلگرام این آقا را داشته باشین.درصورتی که مدیریت محترم سایت صلاح بدانند در قسمت سوال و جواب بعد انتشار سفرنامه براتون حتما میذارم.چون فکر میکنم گذاشتن شماره و آدرس نوعی تبلیغ حساب میشه و شاید ممنوع باشه.ولی اگه مدیریت سایت اجازه بدن حتما تقدیم میکنم

بله لیدر ما بیرون فرودگاه منتظر ما بود و با یک ون تمیز بدون گرفتن حتا یک درام (درام واحد پول ارمنستان میباشد که در شهریور 1395 با دلار 3555 تومان معادل 55/7 تومان ایران بود) مارا از فرودگاه به آپارتمان بزرگ شیک و تمیزمان در منطقه کاسگاد برد.

درام در ارمنستان از سکه های 10 20 100 200 500 شروع به اسکناس های 1000 5000 10000 و20000 درامی ختم میشود.که عکس های آن را در ابتدای سفرنامه مشاهده نمودید

نکته مهم :

اسکناس های 1000 درامی و 10000 درامی شبیه هم هستند بخصوص روز اول و دوم که هنوز عادت نکردید به اسکناس ها.پس خیلی خیلی مواظب باشید بلایی که سر خیلی ها اومده و من خودم به چشمم دیدم سرشما نیاد و بجای اسکناس 1000 درامی به تاکسی و فروشگاه و ... 10000درامی ندین!چون آن ها هم معمولا سنگ تمام میذارن و بقیشو پس نمیدن اگه شما متوجه نشی!کلا به هنظر من بعضی از راننده تاکسی ها و فروشگاه های ایروان با کوچه علی چپ قرارداد مستقیم دارند)**البته آدم های درست و دست پاک هم زیاد دیدم.

در ادامه عکس های آپارتمان خوب و تمیز و بزرگ ما و منطقه آن را لطفا مشاهده کنین

شاید کسی بگه نه هتل بهتره تمیزتره و کلی مزیت داره.این نظر هم محترم.اما ما که 3نفر بودیم ترجیح دادیم بجای اینکه نهایت یک اتاق 30تا40 متری با امکانات اولیه و جمع و جور در یک هتل داشته باشیم با قیمت های نجومی! شبی نفری 60 هزار تومان بدیم(50 دلار قیمت کل خانه برای هر شب که میشه نفری 17 دلار شبی!!) و یک آپارتمان شیک و خوب و تمیز و بزرگ در منظقه ای شیک و توریستی ایروان یعنی کاسگاد داشته باشیم.

آپارتمان ما از ضلع شمالی به 1000پله کاسگاد و رستوران های 24ساعته باز و شیکش نما داشت از ضلع جنوبی هم به یک پارک خوب و خوش آب و هوا و بی سروصدا و چندتا آپارتمان مرتفع دیگر.حمام تمیز شیشه ای شیک.ظروف و قابلمه برای تا 7نفر.یخچال فریزر- گاز- اتو -حوله و ملافه تمیز -مسواک -خمیردندان -دمپایی 2مدل- شارژر برای گوشی های اندروید و اپل- پنکه - تخت 2طبقه 2عدد -و یک عدد 1نفره -کفپوش پارکت تمیز و سیستم تهویه مناسب-هر شب هم ساعت 22 یک خانوم با ادب و خوش برخورد میامد آشغالارو تحویل میگرفت .واقعا چیزی کم نداشتیم و حس کردیم تو یه هتل خوب هستیم.

بعد از 2ساعت استراحت و حمام و نظافت تصمیم گرفتیم پیاده قدم بزنیم و جاهای دیدنی و خوب ایروان را که از قبل من به لطف سفرنامه های خوب دوستانم در همین سایت و عکس های زیبای آن همه را جمع آوری وروی کاغذ نوشته بودم کشف کنیم.ما 3شب و 4روز بود سفرمون.پس باید نهایت استفاده را میکردیم.اولین کار تبدیل دلار به درام بود در نزدیک ترین فروشگاه ساس (sas) در فاصله 100 متری از کاسگاد.

سفرنامه ارمنستان

نکته :اگر نمیخواهید در موقع چنج کردن دلاراتون سرتون کلاه برود و ضرر کنید هرگز در فرودگاه و بازار و رستوران و دیسکو پول چنج نکنید.فقط و فقط در فروشگاه های ساس و یا یروان سیتی

**ساس و یروان سیتی هایپرمارکت های بزرگی هستند که از شیر مرغ تا جون آدمی زاد میتونین آنجا پیدا کنین.بهترین مکان برای چنج دلار و پول مسافر هستند.24ساعته هستند و در هر منطقه ای شما میتوانید 1 ساس یا یروان سیتی پیدا کنید که نمونه عکس های آن را بالا براتون گذاشتم.

نکته : دلار های خود را یکجا و یا با مبالغ بالا به درام تبدیل نکنید!تا اولا از نگه داری حجم بالایی درام ارمنی جلوگیری کنید، دوما در هنگام برگشت به ایران با تبدیل مجدد درام به تومان یا دلار مجددا متضرر نشوید

نکته :حتما همراه خودتون مقداری پول ایرانی و نیز عابر بانک شتاب همراه داشته باشید.همه ساس ها اگه بهشون پول ایرانی بدین به شما دلار یا درام هم میدهند.یک بانک ملت هم دور میدان جمهوری هست که عابربانک ملت داره و کارت های شتاب هم قبول میکنه.که اینکارا برای روز مباداست و خدای نکرده اگه اتفاقی افتاد پول لازم داشتین جای نگرانی نیست

سفر خودرا با خواندن این نکته ارزان تر و لذت بخش تر کنید :

سیم کارت و اینترنت و ارتباطات در هر سفری نقش بسیار بسیار مهم و عمده ای دارد و شما میتوانید با انتخاب یک سیم کارت خوب خوش آنتن ارزان وبا اینترنت سریع لذت سفر خود را دوچندان کنید.در ابتدا سفرنامه براتون انواع اپراتورهای تلفن در ارمنستان را توضیح دادم.دقت کنین لحظه ورود شما به فرودگاه یک نمایندگی بزرگ ویواسل داخل فرودگاه بعد ازقسمت کنترل و مهر پاسپورت مشاهده میکنین که سعی میکنن با گفتن حرفایی مثل 20ساعت تماس ویدئویی رایگان با همه دنیا، 10 ساعت تماس رایگان با دیگر اپراتورهای خطوط ارمنستان و یا 10 گیگ رایگان سیم کارت را با اینترنتش به شما10500درام معادل 80000تومان بفروشند!هرگز گول نخورید.

اولا طبق تحقیق من بین اپراتورها تو ارمنستان ویواسل از همه بهتره و آنتن دهی و اینترنت اون هم عالیه که طی این 4روز خودمم به این امر یقین پیدا کردم و خیلی راضی بودم.دوما دور میدان جمهوری ویواسل نمایندگی 24ساعته داره که در قبال مبلغ 1500 درام=11000تومان سیم کارت رایگان میده به شما و پانچش میکنه خودش و سیم کارت و اینترنتش را هم فعال میکنه .

شما با همون 1500 درام میتونین به همه خطوط ویواسل مجانی و بدون محدودیت تماس بگیرین و 1گیگ هم اینترنت رایگان دارین.که اگه تمام شد فوقش 500درام میدین باز شارژش میکنین.ما هر3 نفر ویواسل خریدیم تو این 4روز تماسمون رایگان بود باهم و 24ساعته هم هممون فیلم و عکس به ایران میفرستادیم بازم اینترنتش تمام نشد!درضمن همه ارمنی ها اگه هرچندتا خط داشته باشن حتما یکیش ویواسل هستش.پس تماستون با اون ها هم رایگانه.مثل لیدرها و تاکسی ها و سفارشات و ...

3تا نقطه توریستی و همیشه شلوغ و معروف داره ایروان به نام میدان جمهوری(هراپراگ) که مرکز شهر ایروان هستش و اصلی ترین نقطه ایروان.دومی ساختمان اپرا و سومی منطقه بسیار زیبا و توریستی 1000پله کاسگاد.ما از سمت کاسگاد به سمت اپرا که رفتیم پیاده 3دقیقه و از اپرا تا جمهوری پیاده 5دقیقه راه بود.در بین راه هم سراسر کافه ها و رستوران های خوب وشیک و مغازه و بازار بود.که من چندتا از بهترین خوشمزه ترین و در عین حال ارزان ترین رستوران های اطراف و نیز یک بازار بسیار ارزان خوب و با اجناس شیک و کلی سوغاتی ولی گمنام برای ما ایرانی ها را که خودم کشف کردم و در هیچ کدام از سفرنامه های قبل نیستند را در ادامه براتون میگم.

خواهشا همین الان همه نرن آخر سفرنامه و کل سفرنامه رو نخونده زیر و رو کنن تا اون رستوران ها و بازارو اول پیدا کنن!باهم پله پله جلو میریم تا به اون ها هم برسیم)**

از یک مغازه کنار اپرا بستنی های قیفی خوشمزه ای خریدیم بعد هم رسیدیم میدان جمهوری که اونجا کلی ایرانی دیدیم.لیدر های زیادی هم در فاصله کمتر از 20 دقیقه مارو نشون کردند و کلی به ما کارت و شماره تبلیغاتی رستوان و کافه و ... دادند.

کلی عکس گرفتیم و حدود ساعت 8.30 شب رفتیم برای شام

نکته :اصلا نگران زبان در ارمنستان نباشید به لطف مسافرای بیشمار ایرانی در این سال ها از راننده تاکسی و فروشگاه و رستوران گرفته تا حتی گداهاش فارسی شکسته بسته حرف میزنند و منظور شما و خودشون را منتقل میکنند! دور میدان جمهوری یکهو دیدم یک پیرزن شیک با لباس محلی به من همش میگفت تومان بده تومان بده!!بعد که به دوستام گفتم این ایرانیه؟؟چی میگه؟؟گفتن نه بابا این گداست ارمنی هم هست منتها فارسی بلده و داره میگه پول بده!جلل الخالق!

تو ایروان صدها رستوران و کافه و بازار هستش ولی به دلیل وقت کم سفر شما نمیتونین همه اون ها را امتحان کنین و بعد خوب هاشو دستچین کنین.پس بهترین کار استفاده از تجربیات کسایی هست که قبلا رفتن.من خبر داشتم یک رستوران ضلع شرقی اپرا هست که غذاهاش عالیه و با قیمت مناسب.حتی دیزی سنگی ایرانی داره! اما دقیقا نمیدونستم کجاست با دوستام کلی گشتیم و بین اون همه رستوران اپرا داشتیم سرک میکشیدیم که دیدیم یک خانواده دارن دیزی میخورن.بله خودش بود پیداش کردیم غذاهاش عالیه این رستوران .که عکساش و آدرس دقیق رستوران و خیابونشو تو عکس براتون پایین گذاشتم.

شیشلیک بزرگ 600 گرمی با 3مدل گوشت مرغ و گاو و خوک بنا به سلیقه 20000 تومان!کوبیده 200 گرمی سیخی 6000 تومان کباب معروف شاورمای ارمنستان با سیب زمینی و سالاد فقط 700 درام!یعنی 5000 تومان دیزی سنگی 8000 تومان نوشابه و دوغ محلی هم 1500 تومان.واقعا هر کدوم از غذاهاشو بخورین هر روز مشتری داعمش میشین.خوش مزه ارزان با کیفیت و محل شیک

ما یک شیشلیک گوساله گرفتیم یک شاورما مرغ با سیب زمینی و 1دیزی با دوغ و نوشابه برای 3نفرمون شد حدود 37000 تومان.تازه اضافه هم اومد بردیم خونه برای آخر شب بخوریم.

از رستوران رفتیم بالای 1000 پله کاسگاد و کلی عکس گرفتیم.بعدش در یکی از کافه های شیک پایین خانه تا ساعت 2 موسیقی محلی گوش دادیم نوشیدنی خوردیم و رقص محلی دیدیم.اینگونه بود که روز و شب اول سفر ما به اتمام رسید

سفرنامه ارمنستان

نکته :1000 پله کاسگاد یک منطقه بسیار جذاب و زیباست که در 6 طبقه به ارتفاع زیاد واقع شده است و هر طبقه شامل حدود 150 پله است.در اکثر سفرنامه ها دوستان ذکر کردند از کنار پله ها میتوان با استفاده از پله برقی هم به بالای کاسگاد رفت که من اصلاح میکنم پله های برقی کنار پله ها نیستند بلکه در دو ضلغ پایینی شرقی و غربی کاسگاد سالون هایی هست که با ورود به آن ها میتوانید رایگان با استفاده از پله های برقی به هر طبقه که دوست داشته باشین برین و عکس بگیرین.

ساعت کار پله برقی 7صبح تا 7شب هستش و 2تا موزه رایگان هم داخل طبقه 2 و 4 هستش.بیرون هم که از پله های معمولی و فضای سبز و پارکش میتونین 24ساعته استفاده کنین.عکس های زیر که گرفتم خود موید این امر است.

روز دوم :

بازدید از باغ وحش هیجان انگیز و زیبای ایروان و معابد و کلیساها

روزها و شب های سفرما اندک ولی دیدنی ها بسیار بودند.6صب به زور کمربند و پارچ آب بچه هارو از خواب بیدار کردم دوش گرفتیم صبحانه خوب و مفصلی در کافه سنتی دور میدان جمهوری خوردیم .پنیر فرانسوی ماست محلی عملت و خوراک درست شده از کره وتخم مرغ محلی عسل خامه و نان گرد تنوری داغ .با اب پرتقال طبیعی کلا برای 3نفرمون شد 3700درام یعنی حدود 27000تومان.عین همین صبحانه یا نهار روز قبل را با همان کیفیت رستوران ها و کافه های دیگری با 3برابر این قیمت به توریست میدادند!
پس داشتن اطلاعات قبلی و خوب در انتخاب رستورانی که میخواین درآنجا غذا میل کنین و کیفیت و هزینه آن بسیار موثر است دوستان خوبم.

بعد از آن با تاکسی که همه هم دربستی هستند رفتیم به سمت باغ وحش Yerevan zoo

نکته : در ایروان تاکسی ها همه دربستی ولی ارزان هستند هرجایی برین نهایت 1000درام میشه یعنی حدود 7500تومان!حتما تاکسی بگیرین که تاکسی متر داره و ازشش بخواین روشن کنه تاکسی مترش را.نگران نباشین هرجایی برین در ایروان نهایت 1000تا 1300 درام میشه کرایش.تمامی مسیر ها هم با توجه به ترافیک نهایت بین 3تا10 دقیقه راهه با تاکسی.مگه خارج شهر بخواین برین

10صب جلوی باغ وحش بودیم ورودیش برای هر نفر 1100 درام و تا آخر هم پولی ندادیم

سایت باغ وحش

3ساعت زیبا به گشتن دراین باغ وحش اختصاص دادیم.اصلا اینجوری نیست که فقط برای بچه باشه باشه!هرکسی که به طبیعت و حیوانات علاقه داره بره بهش خوش میگذره.همه چی داشت همون اول از خرس و سوسمار و عقاب گرفته تا گوزن ها میمون ها، شیر ،ببر، پلنگ، شتر مرغ و خلاصه همه چی.یه دریاچه زیبا هم آخر باغ وحش داشت برای استراحت و 3تا رستوران هم داشت برای نوشیدنی و غذا.ساعت 12تا2 هم به حیوونا غذا میدن که این هم خودش خیلی دیدنی بود و جذاب.شیرها و ببرها سر غذا دعواشون میشد، میمون ها موز های همو از دست هم میقاپیدن!

گوزن ها و آهو ها با اون چشمای قشنگ و برق خاصی که داشت مودبانه پیشنهاد ما برای دادن شاخه برگ و سبزی را میپذیرفتند.روباه های مکار حتی موقع غذا خوردن هم حواسشون به همه جا حتا پشت سرشون بود!

کروکودیل ها هم که خودشونو به خواب زده بودن که اگه رفتیم اون سمت میله دست مارو گاز بگیرن!عجب!خلاصه خیلی خوش گذشت پیشنهاد میکنم حتما برین.هزینه کم محیط زیبا حیوون های زیبا و زیاد . محیط گرم و پرهیاهو و پرنشاط.

در ادامه شما را به دیدن عکس های این باغ وحش زیبا و مهیج دعوت مینمایم

حدود ساعت 15 رسیدیم جلوی پیتزا پپینو که بازهم اسم و آدرس این پیتزای معروف و خوش مزه را از سفرنامه های قبل همین سایت برداشته بودم.دوستان واقعا پیتزای بزرگ عالی متنوع خوش مزه و با کیفیت .حتما امتحان کنین.ما 7مدل اسلایس پیتزا سفارش دادیم در 18تکه برای 3 نفرمون که شد 7500درام

سفرنامه ارمنستان

نکته :پیتزا پپینو به شما این امکان را میده که پیتزای خود را تکه تکه یا همون اسلایس اسلایس انتخاب کنین.پس بهتره چند مدل پیتزاشو انتخاب کنین و از هر کدوم بگین براتون 1یا2 تیکه بیارن.کاری که ما کردیم و خلیی هم راضی بودیم.

ازونجا تاکسی گرفتیم رفتیم کلیسای گریگور لوساوریچ که مکانی زیبا و بزرگ بود سپس به سمت معبد گارنی و گغارد رفتیم .آن ها هم هردو زیبا دیدنی بودند.البته 1 ساعت حدودا راهه ولی ارزششو داشت حتما برین.9
شب برگشتیم میخواستیم بریم رستوران پروانا که همه دوستان به محیط خوب و غذای عالیش و رقص محلی و آوازش در همه سفرنامه ها اشاره کرده بودند، ولی ترجیح دادیم رقص آب و جشن پیشواز روز ملی ارمنستان را در میدان جمهوری مشاهد کنیم ه و لذت ببریم.تا 11 شب اونجا بودیم و بعدش رفتیم پارک آبی کنار اپرا عکس گرفتیم و باز دوباره همه 1000پله کاسگاد را تا آخر رفتیم و برگشتیم.با همه مجسمه هاش هم عکس گرفتیم.شام را در رستورانی به نام آریا خوردیم.رستوران آریا یک رستوران ایرانی با کیفیت خوب قیمت نسبتا مناسب و دقیقا در وسط پارک کاسگاد است.

ما ماهیچه و ماهی قزل خوردیم با دوغ محلی شد حدودا 7000درام برای 3نفر.درضمن این رستوران در طبقه پایین آواز زنده ایرانی داره از ساعت 13تا12 شب.حدودا ساعت 1 صبح بود که رفتیم ساس و کلی قهوه شکلات نوشیدنی شیرینی و...خریدیم

درادامه ...عکسهای کلیسای گریگور رقص نور و آب میدان جمهوری و رستوران ایرانی آریا

نکته : نظر شخصی من اینه در ارمنستان شکلات قهوه و غذا بسیار ارزان هست.از فروشگاه های ساس من شکلات ها و قهوه های مارک و خوبی خریدم که تا 3برابر در ایران به فروش میرسند!شیشلیک شاندیز مشهد هم که میدونین معروفه و الان شاندیز شیشلیک شده 60000 تومان درصورتی که اونجا حدود 20000 تومان بود و کیفیتش هم واقعا خوب بود.

چه شب ها چه روزها به نظر من ارمنستان برای گردشگر کشوری امن آرام و زیباست.خبری از دعوا سر جای پارک یا مزاحمت برای نوامیس یا بوق بوق پشت چراغ قرمزها ودعوا نبود.خبری از آذار و اذیت و دلهره و استرس بیجا نبود! همه چی آرام تحت کنترل و بسیار لذت بخش بود در کمال امنیت حتا در ساعات واپسین شب. ما 4صب برگشتیم به آپارتمانمون و امشبمون هم به زیباییه هرچه تمام تر به پایان رسید

روز سوم:

خرید در بازارو ایروان گردی

حدود 10 صب بچه ها از ترس کمربند و پارچ آب با ملایمت و مسالمت هرچه تمام تر خودشون بیدار شدند!شب قبلش از فروشگاه ساس پنیر کره شکلات قهوه و کلی چیز دیگه خریده بودیم خلاصه صبحانه مفصلی شد خوردیم و رفتیم برای خرید لباس و کفش و سوغاتی...
در همه سفرنامه ها دوستان خوبم به بازارهای تاشیر- ایروان مال –ورنیساج-شوکا-دالما-راتیساو پتاک به عنوان بازار های خوب و گران با اجناس مارک و بازار بنگلادش و فردوسی به عنوان بازار ارازان و غیر مارک تا حدودی اشاره کرده بودند.ما هم تصمیم گرفته بودیم بریم اول بازار تاشیر و دالما و بعدش بنگلادش ولی....

وقتی سوار تاکسی شدیم وقتی فهمید ایرانی هستیم و دوستم هم ترک زبان بود ترکی با هم حرف زدند خوش و بش کردند چون اون هم زنش ترک تبریز از ایران بود!به ما گفت نرین تاشیر و بنگلادش مارو برد یه جا 1 کیلومتر خارج از ایروان که از کاسگاد هم 10 دقیقه راه بود به نام آرنج مال.واقعا هرچی ازین بازار بهتون بگم کم گفتم.اسم این بازار در هیچ سایت و سفرنامه و خاطره و هیچ جایی که فارسی نوشته شده باشه نیست .بازاری بسیار بزرگ با همه مدل اجناس هم مارک هم غیر مارک ولی در حد خوب.قیمت هاش خیلی عالی بود.کیف زنانه لباس زنانه و مردانه -شلوار -پوشاک- کفش -گوشی و خلاصه هرچیزی که فکرشو بکنید حتا زیورآلات بدلیجات ساعت و.. داشت با قیمت خیلی مناسب .بهتون توصیه میکنم اولین جایی که برای خرید میرین اینجا باشه مطمعن باشین با یک یا چند چمدان خرید میاین بیرون)*.
درضمن از هر مغازه اگر بیشتر از 3 عدد جنس خرید میکردین 30درصد رو کلش باز تخفیف میداد! ما 3نفری 5تا کیف زنانه شیک خریدیم دونه ای 2000 درام یعنی 1500 تومان!! 5تا شلوار زنانه دونه ای 1200درام 4 تا لباس زنانه تاپ شیک فری سایز دونه ای 1100 درام و 2عدد ساعت مچی طرح طلا و زیبای زنانه و مردانه دونه ای 1700درام از یک مغازه خریدیم با تخفیفش البته.عکساشو هم میذارم ببینین که فکر نکنین جنس بد و تقلبی یا به درد نخور خریدیم.این بازار واقعا معرکه بود بخصوص برای سوغاتی! قهوه ترک خریدیم بسته 300 گرمی دونه ای 1500 تومان و شکلات ریتر اسپورت که در ایران 15000 تومانه میدادن 6000 تومان!منم که عاشق شکلات هستم 100 بسته خریدم...اسم بازارش هست آرنج مال و به معنی واقعی کلمه فروشگاهاش آتیش زدن به مالشون!!

درضمن برای دوستان سیگاری هم بگم در ارمنستان قیمت سیگار هم بسیار پایین تر از ایران است و هم با کیفیت خیلی بهتر از ایران است.

پس تا اینجا 1رستوران و 1بازار فوق العاده خوب ارزان و باکیفیت بهتون معرفی کردم که تو هیج سایتی نمیتونین حتا اسمی ازش پیدا کنین.به علاوه شارژ 1500 درامی سیم کارت ویواسل که با همون شارژ حداقل 1هفته اینترنت رایگان پرسرعت دارین به همراه مکالمه نامحدود 24ساعته درون شبکه.خود سیم کارت هم که رایگان هستش

بازهم اگه اطلاعات جدید و به درد بخوری به دستم برسه که کمکی به کسی بکنه حتما در پایان همین سفرنامه قسمت نظرات بعد انتشار به دیده منت براتون میذارم.حتا اگه چندماه و سال دیگه گذشته باشه... عکس های بازدید از بازار بزرگ و خوب و ارزان آرنج مال تقدیم شما

خلاصه تا ساعت 4 عصر توبازار بودیم و بازم نصف مغازه هاشو نشد ببینیم.نهار همون جا کباب شاورما خوردیم بعدش رفتیم آپارتمانمون خریدامونو گذاشتیم و سریع رفتیم بنای یاد بود قتل عام ارامنه. این جور که شنیدم این بنا به پاس یاد بود شهدای سال 1915 بنا گردیده است این بنا در سال 1968 ساخته شده وساخت ان 2سال به طول انجا میده است این بنا از 2قسمت تشکیل شده یک بخش ان 2ستون به ارتفاع 44 متر به نشان از ارمنستان غربی وشرقی ابدیت و وحدت ارامنه هستش وبخش دوم شامل 12 ستون خمیده شکل است که نشانگر 12 ایلات ارمنستان غربی است که قتل عام در ان صورت گرفته شده است وهمچنین در مرکز این بنا آتشدانی قرار گرفته که دران نماد جاودانگی حک شده است.جالب زیبا و با یاد ماندنی بود.

سفرنامه ارمنستان

ساعت 6 رفتیم مجتمع بزرگ ورزشی فرهنگی هامالیر که از منحصر به فرد ترین و لوکس ترین اثارمعماری در ارمنستان هستش.کنسرت 4تا خواننده ارمنی و روس بود.هم جالب بودهم واقعا آهنگای شادوبا اینکه مفهوم و مضمون آهنگاشونو متوجه نشدیم ولی لذت بردیم. .این مجموعه بزرگ محل اجرای نمایشگاههای بینالمللی مسابقات ورزشی وکنسرت های مختلف هستش واز مهمترین امکانات این مجموعه پیت پاتیناژ (رقص روی یخ ) است که البته اون روز این برنامه نبود.

ساعت 8هم رفتیم موزه اثار خطی MATENADARAN

که بسته بود قرار شد فردا بریم.9شب رفتیم بعد از دیدن هاختاناکی ایگی (مجسمه مادر ارمنستان ) رفتیم هراپراگ و رقص آب میدان جمهوری را دوباره تماشا کردیم و موزیک ارمنی هم بود.آخرین شام سفرمون راهم در پیتزا HUT خوردیم.خوشمزه بزرگ و لذیذ.حدود 11 شب رفتیم چندتا کافه و موسیقی محلی داشتن و رقص عربی. تصاویر زیبای موزه ماتنداران

روز چهارم روز وداع با ایروان وداع با ارمنستان و دنیای خاطراتش

تاکسی مارا 9 صب جلو موزه مارتیروس ساریان ارمنستان پیاده کرد.تعریف این موزه را زیاد شنیده بودم.آثار نقاشی و خطاطی زیبا از زیباترین و بکر ترین نقاط جهان و طبیعت زیبا از جمله ایران روسیه ترکیه آسیای شرقی و آمریکا به وضوح قابل مشهده بود.

حدود 10.30 ما داخل موزه ماتناداران بودیم که شب قبلش رفته بودیم بسته بود. ماتناداران یکی از قدیمی ترین و ثروتمند ترین خزانه های کتاب در دنیاست که توسط مارک گریکوریان در سال 1957 میلادی طراحی شده است. کمتر گردشگری پیدا میشه که بدون ملاقات از این مرکز ایروان را ترک کند.

به شما هم توصیه میکنم حتما ازین موزه زیبا دیدن کنین دوستان.مجموعه ای از پله ها که به سمت مجسمه مسروپ ماشتوس ، مخترع الفبای ارمنی ( در سال 396 میلادی ) سوق میداد در یک طرف و در کنار آن مجسمه شاگرد مسروپ ماشتوس ساخته شده است به چشم می امد ، که دستش را با اشاره به مدرس خود بالا نگه داشته است و درکنار او زانو زده است.

مجموعه ای از کتاب ها هم در معرض دید عموم بود که اونجور که برامون توضیح دادن شامل 17000 نسخه خطی است ، که تقریبا شامل تمامی نسخه های فرهنگی و علم دوران باستانی و میانه است. این نسخه ها شامل : تاریخ ،جغرافیا ، دستور زبان ، فلسفه ، قانون ، علم پزشکی ، ریاضیات ، گیتی شناسی ،تحقیقات نظری در مورد تقویم ، علم کیمیا ، علم شیمی ، ترجمه ها ، ادبیات ، تاریخ شماری ، تاریخ هنر ، نقاشی با تذهیب (مینیاتور ) ، موسیقی و تئاتر هستند. همچنین نسخه های خطی به زبانهای عربی ، فارسی ، یونانی ، سوریه ای ، لاتین ، اتیوپی ،هندی ، ژاپنی و غیره وجود دارد.قبل از ورود به موزه ، مجسمه هایی از فیلسوفان ، دانشمندان و هنرمندان باستانی قرار دارند ، که به ترتیب توروس روسلین ، گریکور تاتواتسی ، آنانی شیراکاتسی ، موسس خرناتسی ، مخیتار گوش و فریک هستند.

درضمن به محض ورود از درهای بزرگ مس اندود شاهد موزاییک نبرد آوارایر می شوید، که هال ورودی را تزیین کرده است! عکس های زیبا و هنریه این موزه های جاودان و نقاشی های مجذوب کننده اش

حدود 12ظهر نهارمون را در همان رستوران مقابل اپرا خوردیم .دیزی سنگی شیشلیک مخلوط مرغ و گوشت سوپ قارچ و سیب زمینی سرخ شده و دوغ محلی در مجموع شد 7000درام برای 3نفریمون.بعدش هم رفتیم آخرین عکس هارا در پله های کاسگاد گرفتیم و رفتیم آپارتمانمون برای تحویل خانه و حرکت به سمت فرودگاه...پرواز برگشت ساعت 17.30 بود و ما راس ساعت 15 به سمت فرودگاه حرکت کردیم و نیم ساعت بعد هم رسیدیم.مثل برق و به خوبی کارای پروازمون انجام شد.و راس 17.33 دقیقه هواپیما از ایروان به سمت مشهد پرید و اینگونه بود که سفر کوتاه ولی لذت بخش و با دنیایی از خاطره برای ما به نقطه پایان خود رسید.
نکته جالب :!

در سراسر خیابان های ایروان حتا در پارک ها و همه و همه جا مطابق عکس های زیر شیر های آبی مشاهده میکنید که 24 ساعته بازهستن و جالبه بدونین که اون آبی که بیرون میاد و حیف و اصراف میشه آب شرب هستش!و شما میتونین باخیال راحت اون آب را نوش جان کنین.خیلی سعی کردم بدونم چرا این همه شیرآب در سطح شهر 24ساعته باز هستش و اون همه آب هدر میره ولی نتیجه ای نگرفتم!فکر کنم در ارمنستان یا مشکل و بحران آب اصلا نیست یا براشون مهم نیست این همه آب هدر بره!

سفرنامه ارمنستان

نقد و بررسی ایرباس هواپیمایی ماهان و آپارتمان اجاره ای در مسیر مشهد ایروان برای اولین بار در یک سفرنامه:

بله تصمیم گرفتم بعد از نقد و بررسی هتل و آژانس برای اولین بار آپارتمان اجاره ای و نیز هواپیماهای سفرنامه های خودم را نیز نقد و بررسی کنم

1-فاصله و راحتی صندلی ها =9
2-محیط دما و فضای داخل هواپیما =9
3-برخورد پرسنل و مهمان دارها=10
4-نداشتن تاخیر و پرواز به موقع=9.75
5-پذیرایی و غذا=9
6-تمیزی سرویس های بهداشتی و نظافت داخل=10
7-ارزش قیمت بلیط باتوجه به خدمات=9.5

نه تنها من بلکه همه از سرویس دهی خوب هواپیمایی ماهان البته مشخصا در این پرواز راضی بودیم.از نداشتن تاخیرش برخورد خوب و مودبانه پرسنل غذای خوب و پذیرایی خوب نطافت عالی سرویس های بهداشتی بزرگ و تمیز و خوش بو.خلبان ماهر همچنین فاصله خوب و راحتی صندلی ها و خالی بودن چند ردیف صندلی آخر که نقش تخت خواب را برای من داشتند نیز خود شایان ذکر است.

نقد و بررسی هتل آپارتمان مارکوپولو در کاسگاد :

خدمات اینترنت
اینترنت بیسیم رایگان در همه نقاط خانه حتی در راه پله طبقه 9

دیدگاه :

دیگه خودتون قضاوت کنید هم میشه بدون صرف وقت در کمترین زمان بهترین و شیک ترین هتل را رزرو کرد با یک اتاق نهایت 30تا40 متری و امکاناتی که خودتون هم میدونین.هم میشه یکم بیشتر وقت گذاشت پرس و جو کرد و یک همچین آپارتمانی با همه جور امکانات با قیمت کمتر اندازه بزرگتر(1خوابه در جای مناسب اجاره کنین.البته هر کسی یک نظری داره و من هم به نظر بقیه احترام میذارم و تجربه و نظر شخصیه خودمو صادقانه تقدیم کرد.)

بخش نقشه های ارمنستان راه ها و شهر ایروان:

نکات کلیدی جمع آوری شده از سفرنامه خودم و 7سفرنامه قبلی سایت لست سکند:

1- از ایران به ارمنستان هزینه مکالمه بابت هر دقیقه حدود 650 تومان و هزینه مکالمه از ارمنستان به ایران حدود 1900 تومان است که با سیمکارت ویواسل اگر قبل کد ایران 77 رابگیرید هزینه مکالمه ارزان تر میشود مثلا 7700989121111111

2-ضد آفتاب ، عینک آفتابی و کلاه حتما همراه خود داشته باشید. از اوایل آذر هوا رو به سردی رفته و از ماه دی بارش برف و باران شروع و هوا بسیار سرد می شود. در ماه مارچ که مصادف با فروردین است هوای بهاری مطبوعی در ایروان داریم که البته داشتن لباس گرم در این فصل سال همچنین مورد نیاز است .

3-24شهریور شهریور 95 که من به ارمنستان رفتم هر درام ارمنی معادل 75.5 ریال ایرانی بود مثلا 1000درام معادل 7550تومان است.

4- ساعت رسمی آن ها 30 دقیقه از ایران عقب تره در 6ماه نخست سال و 30 دقیقه جلوتر است در 6 ماه دوم سال.دلیلش هم عقب و جلو کشیدن ساعت رسمی ماست.

5- در صورت احتیاج میتوانید در بانک ملت جنب میدان جمهوری با ارائه شتاب کارت و پاسپورت از حساب ریالی خود پول رایج ارمنستان ، دلار یا یورو برداشت کنید

6-به نظر من بهترین سیم کارت در ارمنستان با آنتن دهی خوب و اینترنت سریع و قیمت مناسب سیم کارت ویواسل هست

7-به نظر شخصی من برای مسافرت از 3نفر به بالا اجاره یک آپارتمان شیک و نوساز در محله خوب بسیار بهتر و مقرون به صرفه تر است از رزرو هتل

8-اسکناس های ارمنی 1000 5000 10000 و 20000 درامی هستند و اسکناس هزار و 10هزار درامی تاحدودی شبیه هم هستند مواظب باشین به جای اسکناس هزاری ده هزاری ندین!

9-دلار های خود یکجا و یا با مبالغ بالا به درام تبدیل نکنید!تا اولا از نگه داری حجم بالایی درام ارمنی جلوگیری کنید دوما در هنگام برگشت به ایران با تبدیل مجدد درام به تومان یا دلار مجددا متضرر نشوید

10-به نظر شخصی من بهترین ارزان ترین مکان برای خرید در ایروان آرنج مال هستش که اجناسش هم باکیفیت هستش و اگر چندتا از یک مغازه خرید کنین بازهم تخفیف خوبی میگیرین.اسم این مکان را در هیچ سایت و سفرنامه فارسی زبانی نمیتونین پیداش کنین و خود من شانسی پیداش کردم تو ایروان.نوش جونتون برین تا میتونین خرید کنین

11-از باغ وحش ایروان معابد کلیساها موزه های زیبای تاریخی و دره گل ها و دریاچه سوان حتما دیدن کنین.

12-پول خودتون را فقط در فروشگاه های ساس و یروان سیتی تبدیل کنین و تا حد ممکن در فرودگاه و دیسکو و... پول چنج نکنین!

13-در ارمنستان غذا و برخی از مارک های خوب و مشهور شکلات قهوه سیگار به نظر من بسیار ارزان تر از ایران و مناسب برای خرید و حتا سوغاتی میباشند.

14-در ایروان اکثر آپارتمان ها مجهز به آب لوله کشی شرب مطلوب هستند

15-برای سفر هوایی تا حد ممکن از پرواز ایرانی ماهان یا تابان استفاده کنین واقعا از هرجهت به نظر من از هواپیماهای خارجی تو این خط سیر بهتر هستند

16-برای رزرو آپارتمان نیازی نیست پولی به عنوان ضمانت به حساب کسی واریز کنید! از طریق تلگرام رزرو کنید وحتا در خود فرودگاه هم افراد زیادی هستند به شما پیشنهاد خانه خوب میدهند پس اصلا نگران نباشید.

نکات سفرنامه های دیگر دوستان در این سایت:

17-حتما موقع ورود و خروج پاسپورت های خود را کنترل نمایید تا مهر های ورود و خروج زده شده باشد(سفرنامه زیبای 23 مرداد 95 جناب آقای حسنی)
18- ایروان شهر بسیار منظمی است که خورروها کاملا به مقررات راهنمایی احترام میگذارند.(سفرنامه 23مرداد 95 جناب آقای حسنی)

19- بهتر است در ایروان از ماشین شخصی استفاده نکنید چون حتما و بدون شک جریمه سنگین خواهید شد.(سفرنامه 23مرداد 95 جناب آقای حسنی)

20- شهر ایروان از ساعت 5 عصر به بعد زنده میشود و در واقع از ساعت 5 به بعد شهر دیدن دارد. (سفرنامه 23مرداد 95 جناب آقای حسنی)

21-هزینه پارک آبی 8000 درام حدود 60000 تومان هست. البته آیتم بندی داره. سعی کنید وسایل قیمتی همراه نبرید. کلا زیاد پارک پیشرفته ای نیست. ولی ارزش یکبار رفتن رو داره. شنبه یکشنبه شلوغ ترین روز هاست. کرایه تاکسی از مرکز شهر تا اونجا هم حدودا 5000 درام هست.میتونید خوراکی و غذا با خودتون ببرید.البته ساندویچ سرد اونجا هست.(جناب رشید قسمت نقد و بررسی بعد سفرنامه خوب جناب آقای حسنی)

22-مکان های دیدنی ایروان و اطراف آن که ارزش حداقل 1بار دیدن را دارند:

۱.اولین چیزی که من در سفر زمینی که به ارمنستان داشتم نظرم رو جلب کرد اون خط سفید مرزی است که وسط پل مرزی بر روی رود ارس قرار داره که من یواشکی چند تا عکس جوری که انگار دارم با تلفن حرف میزدم گرفتم.
۲. بعد از اونجا حدود 10 کیلومتر که میروید یک شیر کوچک آب که از یک سنگ بیرون اومده رو میبینید که از توش آب چشمه بیرون میاد .
۳. تله کابین دره گلها درارمنستان
۴.شهر جرموک:این شهر با طبیعت و دریاچه زیبا و چشمه های زیاد دیدنش خالی از لطف نیست .
۵. کاسکاد یا هزار پله که در مرکز شهر قرار دارد.
۶.باغ وحش ایروان که در آن حیوانات کم یابی از قبیل ببر سفید وجود دارد.
۷.موزه ملی ارمنستان
۸.هراپاراگ با رقص آب و نور
۹.اپرا«جزو ۱۰ سالن برتر اپرا جهان است.
۱۰ . پارک آبی
۱۱.پارک عشاق
۱۲،مسجد آبی
۱۳. بازار هفتگی «ورنیساژ»:میتوانید از این بازار که در ریپابلیک «در نزدیکی میدان جمهوری»صنایع دستی بخرید.
۱۴.یادواره نسل کشی ارامنه
۱۵.مجموعه ورزشی کارن دمیرچیان
۱۶. خیابان های اطراف جمهوری
۱۷.خرید از فروشگاه sas «جای تفریحی نیست ولی از نظر من خیلی حال میده»
۱۸.دروازه عقاب
۱۹.کلیسا ها
۲۰.دریاچه سوان
(نوشته جناب امیررضا رزمجو در نقد سفرنامه مهیج آقای حسین نژاد آذر94)

23-اگر با تور به ارمنستان سفر می کنید این تجربیات به درد شما میخوره: از توری مطمئن خرید داشته باشید.

در همان ابتدا از هتل های انتخابی اطلاعات کسب کنید که در کجای ایروان هستند، آیا استخر دارد یا خیر .
هتل های متروپل و آرارات نزدیک به جمهوری هستند و میتوان پیاده 15 دقیقه به میدان اطلی رسید

اتوبوسها اکثر قاچاق سوخت می کنندو مسیر 22 ال 24 ساعت رو تا 29 ساعت می کشونند.

همان اول طی کنید چون باید با باک پر حرکت کنند ولی این کار رو نمی کنند و قبل از مرز 1 ساعت تو پمپ بنزین معطل می کنند. در صورت مشاهده حتما به پلیس راه بگید چون خیلی برخورد می کنند.
درجریان باشید در مواقع تعطیلی مرز شلوغ است و بین 3 الی 4 ساعت تو مرز درگیر هستید ولی اینو بدانید کمترین 1:30 می باشد .

پول زیادی این سمت به درام نکنید چون نفری 4 هزار درام برای ویزا و 4 هزار درام هم برای خرید تا ایروان نیاز دارید و اونسمت به دلار درام کنید.

تو ایروان فقط لوازم آرایشی(اصل نیست) و لباس زیر زنونه و شکلات ارزون هست

کباب خیابان پروشیان رو بخورید نفری 3 الی 4 هزار درام میشه ولی ارزش داره

از جاهای دیدنی با ارزش که میتوان از میدان جمهوری پیاده رفت هزار پله ، پارک پیروزی، کلیسای لوساوریچ می باشد .

اگه با خانواده هستید حتما هتلی بگیرید که مجرد ها نمی تونن مهمون بیارن.(نوشته جناب پدرام کلهر در بحث و نقد و انتقاد سفرنامه خوب و جامع آقای حسین نژاد آذر94)

24-تساخکادزوره یا به عبارتی دره گلها که تقریبا در 40 کیلومتری ایروانه وجایی که طراوتش دعوتت میکنه که دوباره بری اونجا و بخصوص تله کابین زیبا و مهیجش ارزش این رو داشت که1500 درام بدی و بری اون بالا جای جالبی بود فکر کنم زمستونهاشم خوب باشه برای اسکی.(سفرنامه زیبای سرکار خانم رکسانا مهر 92)

25- انار نماد ملی ارمنستان به شمار می رود و در همه جا به اشکال مختلف به چشم می خورد. انار به معنای وحدت در عین کثرت است و ارمنستان تنها کشوری است که مردمانش بیش از جمعیت ساکن در داخل کشور در سایر کشورها پراکنده اند ولی وحدت میان خود را حفظ کرده اند(سفرنامه سلیس و روان سرکار خانم گودرزی مهر91)

26-توضیحات و عکس های زیبای معبد گارنی و گغارد سفرنامه خانم گودرزی را از زیباترین و جامع ترین توصیفات این دو معبد در سفرنامه های ارمنستان این سایت میدانم.حتما ملاحظه کنید.

27-سلام هموطنان عزیز لطفا توجه کنید وقتی از مرز زمینی رد میشوید و میخواهید با تاکسی یا ماشین های شخصی به ایروان بروید چند نفر راننده شما را دوره میکنند و از شما میپرسند چقدر کرایه میدهید قیمت کرایه خودرو از مرز تا ایروان 100 دلار است نه کمتر نه بیشتر اگر به شما خندیدن و گفتن قیمت ها بالا رفته اصلا توجه نکنید و سعی کنید کمی جلوتر بروید هول نشوید چون آنجا تورم ندارد و زود دور شما جمع میشوند و میخواهند شما را ببرند البته یک وعده غذایی راننده را باید شما بدهید چون مسافت 7 ساعت طول میکشد اما اجباری نیست ولی کمی ولخرجی اشکالی ندارد چون این اتفاق برای من افتاده بود، خواستم شما پول بیشتری ندهید با تشکر(تجربه سرکار خانم شیما در سفرنامه زیبا و پرشور خانم گودرزی مهر 91)

اصول محوری و پایه تنظیم سفرنامه من :

1-بیان دقیق و موشکفانه جزییات سفر و نمایش نقشه راهها و جزییات هزینه ها و قیمت ها به شکلی که خواننده محترم کاملا فضای توضیح داده شده را درک نماید

2-پاسداشت زبان و ادبیات پارسی

3-کیفیت خوب عکسها و درج به موقع و مناسب و تکمیل کننده توضیحات نوشتاری

3- انتقال سریع و راحت مطلب به خواننده در عین صلابت وصراحت کلام

4-استفاده از خلاقیت ابتکار و نوآوری شخصی در قلم و نگاشت سفرنامه

***کلام آخر با خواننده عزیز:

نکات و اطلاعات و نظرها و پیشنهاداتی که در طول سفرنامه ام ذکر کردم فقط و فقط نظر شخصی خود من هستش.ممکنه درست باشه و یا اشتباه باشه و یا بر خلاف نظر شما خواننده محترم باشه.چون هر کسی یک نظر و برداشتی داره از هر چیزی.لذا بابت خوبی هاش و قسمت های باب طبع شما خواننده محترم خداروشکر و قسمت های که از نظر شما اشتباه یا ناقص یا حتا بر خلاف فکر و نظر شما بود هم بنده به دیده منت می پذیرم و شما به بزرگی خودتون من را عفو نمایید.اگه هر نفر حتا 1 نکته مثبت از سفرنامه من بدست آورده باشه بازم من خداروشکر میکنم.

درضمن برای اولین بار در سایت لست سکند که بزرگترین و معتبرترین سایت گردشگری ایران میباشد با خواندن و تجزیه و تحلیل تمامی سفرنامه های قبلی مربوط به سفرهای خودم که در این سایت منتشر شده است سعی کردم برای اثربخشی و رفاه حال مخاطب عزیزم نه تنها نکات کلیدی و فیلم و لینک های مرتبط با هر 4سفرنامه ام را منتشر نمودم بلکه نکات مهم و کلیدی سفرنامه های دیگر دوستانم را که قبلا در همین سایت منتشر شده است در پایان هر سفرنامه ام درج نهادم تا خواننده محترم با خواندن یک بار سفرنامه من تا حدی به محتوای سفرنامه هایی که قبل از من نیز منتشر شده است دست یابد.

همچنین برای اولین بار درتاریخ سفرنامه نویسی آپارتمان و شرکت هواپیمایی مورد استفاده در سفرهایم را نیز نقد و بررسی مفصل نمودم.

لازم به ذکر است به تمامی سوالات شبهات نکات و تمجید و یا انتقادات احتمالی شما خواننده عزیز بعد از انتشار این سفرنامه تا 1ماه صبورانه و با افتخار پاسخ خواهم داد.