سفرنامه شهر زیبای استانبول

سفرنامه شهر زیبای استانبول

تلفیقی از آثار تاریخی و کاخها و مساجد و مکانهای زیبای طبیعی در کنار مراکز خرید و تفریحی تمام نشدنی به اضافه طعم و مزه غذاها و سرزندگی شهر، استانبول را به شهری دوست داشتنی و یکی از اصلی ترین مقصد گردشگری تبدیل کرده است.

مطالب و سفرنامه های زیادی در مورد استانبول نوشته شده ، که خود من استفاده بسیاری از آنها بردم . خواندن سفرنامه دیدی باز به مسافر میدهد و میتوان با خواندن تجربیات دیگران اطلاعات کامل از مکان های دیدنی و توریستی به دست آورده و برنامه ریزی بهتری برای سفر انجام داد و بهترین استفاده را از زمان برد .و البته همین جمع آوری اطلاعات بخش لذت بخش از سفر نیز هست.

من هم به نوبه خود قصد دارم جهت اطلاع خوانندگان گرامی تجربیات و جزییات به روز شده را در سفرنامه بگنجانم . تا جایی که حافظه یاری کرد سعی کردم جزییات ، اسامی مکانها و نحوه رفت و امد و اطلاعات مورد نیاز را در سفرنامه بگنجانم .

سفر ما از شهر شیراز انجام شد، به دلیل هزینه بالاتر و تنوع کمتر تورهای ارایه شده از سوی آژانس های شیراز تصمیم گرفتیم بدون استفاده از آژانس بلیت و هتل را رزرو کنیم .فروردین 95 با توجه به اینکه بلیت هواپیمایی ترکیش ایر از شیراز به استانبول در کف قیمت بود ، بلیت پرواز را به مبلغ نفری970 هزارتومان برای تاریخ 13 خرداد و برگشت 21 خرداد گرفتیم که قیمت بسیار مناسبی بود. برای رزرو بلیت ترکیش با مراجعه به سایتturkishairlines.com و بررسی قیمت بلیت در محدوده تاریخ مورد نظر می توانید بلیت خود را رزرو کنید. با توجه به متغیر بودن نرخ بلیت در تاریخ های متفاوت (این تفاوت در فاصله دو روز حتی به 200 دلار میرسد)می توانید بهترین قیمت و تاریخ را انتخاب نمایید.

قصد داشتیم از طریق سایت بوکینگ، اقدام به رزرو هتل کنیم.این سایت امکان مشاهده مشخصات و امتیازدهی و نظرات کاربران در مورد هتل را میدهد و هرکس بر اساس دیدش از سفر و توقعی که از هتل دارد میتواند هتل مد نظرش را انتخاب کند.

از آنجا که ما هتل را فقط برای محل استراحت وخواب میخواستیم ،انتظار ما از هتل تمیزی ، صبحانه متوسط ، قیمت مناسب و دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی(نزدیکی به تکسیم) بود. پس از جستجوهای فراوان در سایت booking و trip advisor و بررسی شرایط هتل های مختلف و خوندن نظرات کاربران ،از سایت بوکینگ حدود دو هفته قبل از سفر هتل pera line را که شرایط مورد نظر را داشت و امتیاز خوبی در سایت داشت(8.1) را انتخاب و رزرو را با ویزا کارت خواهرم که خارج از ایران هستند انجام دادم.

نحوه رزرو هتل در این سایت به این صورت هست که اگر رزروتون قطعی هست میتونید اتاقهایی رو انتخاب کنید که غیر قابل کنسل شدن(non refoundable) هستند که قیمت پایینتر دارند و موقع رزرو هم پول اتاقها از کارتتون کم میشود،ولی اگر برنامتون قطعی نیست ،باید اتاقهایی را انتخاب کنید که قابل کنسل شدن هستند که از مورد اول کمی گرانتر هستند و پرداخت رو هم موقعی که به هتل رسیدید انجام میدید.

در مورد هتل انتخابی ما با وجودی که رزرو هتل غیر قابل کنسل بود اما با ارسال ایمیل از مسئول هتل درخواست کردم که مبلغی از کارت کم نشود و موقع مراجعه تمام هزینه رو پرداخت کنم که موافقت شد.

هتل پرالاین در سایت بوکینگ

با توجه به اینکه سفر اول ما به استانبول بود ،تمام نقشه ها و خیابانها واسامی مکانهایی که قصد داشتیم برویم را زیرورو کردم تا سفر بدون استرسی داشته باشیم.و خوشبختانه با این کار هیچ مشکلی در پیدا کردن مکانها نداشتیم و راحت با مترو و اتوبوس از سفر لذت بردیم.

فکر میکردیم نیمه خرداد زمان مناسبی از نظر آب و هوا و کمتر بودن توریست باشد، اما متاسفانه در مدت 8 روز اقامت ما هوا گاهی سرد و بارانی و شبها همراه با وزش باد بود و همین موضوع روی برنامه های ما تاثیر گذاشت .

در نهایت 14 خرداد 95 من ،همسر و دختر سه ساله ونیمه ام (ویانا )سفر 8 روزه خود به استانبول را با هواپیمایی ترکیش در ساعت 2:45 صبح از فرودگاه شهید دستغیب شیراز آغاز کردیم. هواپیمایی ترکیش ایرباس 320 و صندلی ها جادار و راحت بود. صفحه نمایشگر مقابل صندلی ها اطلاعات لحظه ای پرواز را نشان میداد و امکان انتخاب فیلم و بازی و آهنگ بود که امکان سرگرمی حین پرواز را فراهم مینماید.

پذیرایی در هواپیمای ترکیش ایرلاین

اولین ویو از استانبول و تنگه بوسفور از هواپپیما

پس از پرواز 4 ساعته ، ساعت 5:15 به وقت ترکیه وارد فرودگاه بزرگ آتاتورک شدیم. فرودگاه آتاتورک بسیار بزرگ و تمیز با رستوران و بوفه های بسیار شیک و لوکس با انبوه مسافران خارجی از شرق آسیا و عربی و افریقایی و... .

بعد از کارهای معمول مهر پاسپورت و تحویل گرفتن چمدان ها که حدود یک ساعت طول کشید،گشتی در محوطه بزرگ فرودگاه و فری شاپ زدیم.

فرودگاه آتاتورک در فاصله حدود 20 کیلومتری تکسیم میباشد و دسترسی به میدان تکسیم و مرکز شهر بسیار آسان میباشد.چندین گزینه برای رفتن از فرودگاه به تکسیم وجود دارد .1-گرفتن تاکسی(حداقل 60 لیر) 2-استفاده از خط مترو(نفری 5 لیر ) که در طبقه پایین فرودگاه قراردارد 3-استفاده از خطوط اتوبوس رانی شهرداری به نام هاواتاش(Havatas)(نفری 11 لیر). که بعلت امکان مشاهده مناظر زنده شهر ، هاواتاش که دقیقا خارج محوطه سالن بود را انتخاب کردیم و با نفری 11 لیر به سمت میدان تکسیم حرکت کردیم.

نمای شهر در مسیر فرودگاه آتاتورک به میدان تکسیم

در طول حرکت از مناظر زیبای شهر و ساحل دریا لذت بردیم و بعد از 50 دقیقه به آخرین ایستگاه رسیدیم که درست بعد از میدان تکسیم بود وبا 5 دقیقه پیاده روی و عبور از پارکGezi به میدان تکسیم رسیدیم.

هتل در خیابان تارلاباشی بود که خیابانی به موازات استقلال است که به میدان تکسیم میرسد .هتل را بر اساس نقشه ای که پرینت گرفته بودم و حتی بدون پرس و جو پیدا کردیم.حدود ساعت 9 وارد هتل شدیم با تحویل برگ رزرو هتل و پرداخت هزینه اقامتمان ، همون موقع اتاق را تحویل گرفتیم.

ایستگاه هاواتاش در تکسیم و فاصله تا هتل پرالاین

اتاق ما در هتل پرالاین

خوشبختانه محیط هتل و اتاق دقیقا مطابق عکسهایی بود که درسایت بوکینگ دیده بودیم و بسیار تمیز و نو و مرتب. توضیحات کامل مربوط به هتل در انتهای سفرنامه و در بخش بررسی هتل آمده است.

بعد از مستقر شدن در هتل و استراحت تصمیم داشتیم روز اول را به گشت و گذار در خیابان استقلال و اطراف هتل بپردازیم بنابرین راهی تکسیم و خیابان زیبای استقلال شدیم. فاصله هتل تا تکسیم حدود 3-4 دقیقه پیاده بود. نرسیده به تکسیم گل فروش های کنار خیابون رو می بینید که گل ها و تاج گلهای زیبایی داشتند.

میدون تکسیم ، یکی از میادین اصلی شهر ،بدون عبور و مرور ماشین است و در وسط اون یادبود جمهوریت که سمبل میدان هم هست قرار گرفته است . تکسیم میدانی گرم و پر انرژی هست ، پر از کبوتر که با عبور آدما بدون اینکه به آنها برخورد کنند از نقطه ای به نقطه ای دیگر پرواز می کنند. ریختن دانه برای کبوترها و مشاهده پرواز آنها سرگرمی جالبی مخصوصا برای دخترم بود.

تکسیم از لحاظ ترافیکی نیز دسترسی به مترو و اتوبوس و تاکسی رو داشت و بعضی از مراکز تفریحی از تکسیم سرویس رایگان داشتند مثل ویالند و آکواریوم فلوریا و پارک آبی.

میدان تکسیم

عکس پانوراما میدان تکسیم

خیابان استیکلال یا همان استقلال خودمان به طول تقریبی ۳ کیلومتر ،ازمیدان تکسیم شروع میشود وسرپایینی تا برج گالاتا میرود .این خیابان زنده و شلوغ و پر ازانرژی و شادی ست ، مملو از کافه، رستوران و فروشگاههای برندهای مختلف است. به هر سمت سر میچرخانی یک برند معتبر را میبینید از نایک و مانگو گرفته تا کوتون و دیفکتو و ... نمای اکثر ساختمانها و بالای سر پر از چراغانی و تزئینات زیبا بود. هیچ ماشینی از روی سنگ فرش های این خیابان عبور نمی کرد و تنها وسیله برای رفت و آمددر خیابان یک تراموای کوچک قدیمی هست. گاری‌های فروشنده سیمیت،ذرت،صدف،بلوط و ...همه جا دیده می‌شوند.

با شروع شب خیابان استقلال زنده تر میشود و رفت و آمدها بیشتر . گروههای موسیقی و نوازندگان با آلات موسیقی خاص از ملل مختلف(ایرانی، ترکی،عربی و...) در گوشه و کنار خیابان مشغول هنر نمایی بودند.واقعا از پیاده روی و گشت و گذار در این خیابان خسته نمی شید و هر بار چیزهای تازه وجذابی میبینید.

کوچه های فرعی استقلال هم مملو از کافه و رستوران هاییست که برخلاف کافی شاپ های تاریک و گرفته ما صندلی را در پیاده روها چیده اند وراحت میتوان استراحت کرد و از فضا لذت برد. بستنی‌فروش‌هایی هم تو جاهای مختلف استانبول زیاد می‌توان دیدکه بستنی خیلی خاصی ندارند اما تردستی‌ها و بازی‌هایی که موقع دادن بستنی به مشتری درمیارند جالبه ،البته قیمت بستنیها بالاتر از جاهای دیگراست.

خیابان استقلال

به لطف نزدیک بودن هتل به تکسیم هر روز صبحمان را با دیدن تکسیم آغاز میکردیم و انتهای شب قبل از رفتن به هتل دوری در تکسیم و استقلال میزدیم و بعد از خوردن بلال خوشمزه به هتل میرفتیم. با نزدیک شدن ظهر در رستوران Bydöner اسکندر کباب به قیمت هر پرس 15 لیر خوردیم.

اسکندر کباب اولین ناهار در استقلال

تراموای استقلال بعد ازظهر پنج شنبه با افزودن یک واگن کارناوال موسیقی راه انداخته بود که فضای شاد و زنده ای رو ایجاد کرده بود .

کارناوال موسیقی تراموای استقلال

پس از صرف ناهار پیاده به سمت انتهای خیابان به راه افتادیم تا به برج گالاتا رسیدیم . این برج یک ساختمان سنگی استوانه ای شکل قدیمیست که از قدیمی ترین برجهای جهان بوده و یکی از سمبلهای استانبول محسوب می شود. بعد از ظهر زمان مناسبی برای بازدید از برج بود اما به علت اینکه ویانا توی کالسکه خواب بود بازدید از برج را به زمان دیگری موکول کردیم که متاسفانه تا انتهای سفر فرصت نشد و دیدن استانبول از بالای برج رو از دست دادیم.به هر حال سفر با بچه کوچک محدودیتهایی دارد و ممکن است بعضی مواقع نتوان طبق برنامه پیش رفت و از وقت استفاده بهتری نمود.

برج گالاتا

محوطه اطراف برج پر از کافه بود با صندلیهایی که در پیاده روها چیده شده بودند .پس از صرف چای ترکی و استراحت در یکی از کافه ها ،با پرس و جو از کوچه و پس کوچه های شیبدار گذشتیم تا به پل گالاتا رسیدیم .کوچه ها پر از فروشگاه صنایع دستی و فروشگاه آلات موسیقی بود که بعضی از فروشنده ها آهنگهای دلنشینی را مینواختند.

محوطه اطراف برج گالاتا

پل گالاتا برروی شاخ طلایی قرار دارد. شاخ طلایی مدخلی است که بخش اروپایی استانبول را به دو قسمت تبدیل می‌کند. سمت شمالی پل گالاتا کاراکوی و سمت جنوبی امینونو نام دارد .این پل مسیری پر رفت و آمد و دوطبقه هست که طبقه بالا جهت عبور و مرور ماشین و تراموا هست و در پیاده رو مردم با قلاب مشغول ماهیگیری بودند .در طبقه پایین رستورانهای متعددی با فضایی زیبا غذاهای دریایی همراه با موسیقی زنده به مشتریها عرضه میکردند و از عابرین برای صرف شام دعوت میکردند.

پل زیبای گالاتا

پل زیبایی برروی شاخ طلایی در غروب

نمای برج گالاتا از سمت امینونو

در طبقه پایین پیاده تا انتهای پل و به سمت امینونو رفتیم و از نسیم دریا، کشتی های شناور و مناظر زیبای مساجد و ساختمانها در غروب لذت بردیم. وقتی از نمای دور به شهر استانبول می نگرید، بیشترین چیزی که به چشم میاد گنبد ومناره مساجد است .

در انتها به بالای پل رفتیم و با راهنمایی متصدی تراموا یک عدد استانبول کارت از دستگاه به مبلغ 10 لیر گرفتیم و 30 لیر شارژ کردیم . با تراموا به ایستگاه کاباتاش رفتیم و سپس سوار فونیکولار شده و به میدان تکسیم برگشتیم .

میوه enginarcilik که در چرخ دستی همه جا دیده میشد

روز دوم:

صبح ساعت 8 بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه هتل بیرون آمدیم. قصد بازدید از محله بشیکتاش و شنبه بازار داشتیم. بنابراین به تکسیم به خیابان انونو(کنار هتل مامارا) رفتیم و با خط اتوبوسی که مقصد آن بشیکتاش نوشته شده بود ، به چهارراه بشیکتاش رفتیم .این خیابان زیبا با شیب زیاد بود و باشگاه معروف بشیکتاش در آن قرار داشت . میتوان از طریق این خیابان پیاده و در زمانی حدود 10 دقیقه به سمت کاباتاش رفت .

ساختمانی مخروبه ابتدای خیابان انونو

باشگاه بشیکتاش در خیابان انونو

پس از رسیدن به چهارراه بشیکتاش به سمت بازار بشیکتاش راه افتادیم. این قسمت محل تردد وخرید خود ترکها بود و توریست کمتر بود . فروشگاه های خرید خوبی در این قسمت بود و همچنین انواع فروشگاه مواد غذایی و کافه های زیبا.

کباب ترکی معروف و قدیمی در بشیکتاش

با پرس و جو به شنبه بازار رسیدیم.این بازار دوطبقه بود که طبقه پایین بازار میوه و سبزیجات بود، پر بود ار انواع میوه های تابستانی و زمستانی و سبزیجات که بسیار تمیز و مرتب و زیبا چیده شده بود و قیمتها بسیار مناسب بود. طبقه دوم مخصوص پوشاک و پارچه و اسباب بازی و ... بود برا خرید جزیی و دم دستی بدنبود امادر کل مورد پسند نبود و بیشتر از بازار میوه لذت بردیم.

شنبه بازار بشیکتاش

بعد از خروج از بازار در یک خیابان بسیار زیبا قدم زنان میرفتیم که هوا شدیدا ابری شد .قبل از شروع بارندگی خودمان را به بالکن یک مغازه رساندیم .باران تند ورگباری شروع به بارندگی کرد، به طوری که خیابان پر از آب بود و امکان سوار شدن به اتوبوس ممکن نبود .اما مشاهده باران و هوای ابری لطف خودش را داشت .

یکی از خیابانهای زیبای محله بشیکتاش

پرشدن خیابان از اب باران و هوای بارانی

حدود یک ساعت منتظر بند آمدن باران بودیم، سپس سوار اتوبوس شدیم و به سمت امینونو رفتیم. مسجد نوNew Mosque( Yeni Cami) در این قسمت قرار دارد . ساخت مسجد ینی جامی در سال 1597 میلادی آغاز گردید و پس از وقفه ای طولانی در سال 1663 میلادی به پایان رسیده بود.

محوطه و اسکله امینونو

روبروی مسجد محوطه بزرگ و زیبایی بود که جهت استراحت صندلی وجود داشت یک سمت بازارچه بذر گل و گیاه بود و سمت دیگر بازار ادویه. به سمت مسجد رفتیم .معماری مسجد زیبا و باشکوه بود. از هوای ابری و بارانی و اتمسفر زیبا وآرامش بخش مسجد لذت بردیم و ساعتی را در حیاط مسجد به استراحت گذراندیم .

مسجد ینی جامی

محوطه روبرو مسجد ینی جامی و بازارچه بذر گل و گیاه

بعد از استراحت به سمت بازار مصری ها Spice Bazaar (Mısır Çarşısı) رفتیم. این بازار به این دلیل به بازار مصری ها معروف شده که در زمان امپراطوری عثمانی که مصر جزء قلمرو عثمانی بوده، ادویه جات از مصر به آنجا اورده می شد .

این بازار به سبک بازارهای قدیمی خودمان هست که پر از ادویه‌جات، سبزی‌های معطر، میوه‌های خشک و آجیل، شیرینی‌های مختلف، چای و کالاهای دیگر جالب و شیرینی های خوشمزه بود البته قیمت شیرینی ها بالا بود .هر نیم کیلو بین 30-60 لیر بود .

بوی ادویه و گیاهان خشک و معطر داخل بازار پیچیده بود . یک مورد جالب صابون های دست ساز مختلف از قبیل صابون قهوه ، لیموو وانیل و ... بود که البته قیمت بالایی داشتند.

بازار مصری ها

صنایع دستی و میوه های خشک و انواع چای دربازار مصری ها

شیرینی جات و ادویه های رنگارنگ بازار مصری ها

بعد از خروج از بازار ادویه به خیابان محمود پاشا رسیدیم . این خیابان با مغازه های گوناگون در دو سمت خیابان بود .به تصور اینکه بازار بزرگ نزدیک است پیاده به سمت بازار راه افتادیم اما بیشتر از یک ساعت پیاده رفتیم تا به بازار بزرگ رسیدیم. برای رفتن به بازار میشود از ایستگاه تراموا با نام Beyazit استفاده کرد.

خیابان محمود پاشا و ورودی بازار بزرگ

بازار بزرگ یا همان کاپالی چارشی یکی از جاذبه های استانبول می باشد . بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا و معروفترین مرکزخرید تاریخی استانبول میباشد.بازار به سبک بازارهای سنتی خودمان باانواع فرش وقالی و پوشاک و صنایع دستی وهنری.ویترین مغازه ها در بازار بسیار زیبا و در آن انواع آثار هنری و صنایع دستی به چشم میخورد. اجناس معمولا برچسب قیمت ندارد و فروشنده به راحتی میتواند هر قیمتی خواست بگوید و قیمتها تا حدودی بالا بود اما با چانه زدن توانستیم چند تکه جهت سوغاتی خریداری کنیم.

بازار کاپالی چارشی

پس از گشت و گذار در بازار دوباره به امینونو برگشتیم. در امین نونو قایقهایی با طراحی زیبای رنگی و تزیین شده ماهی تازه را کباب میکردند و به صورت ساندویچ به قیمت 8 لیر میفروختند همان جا دستفروشهایی هستند که ترشی میفروشند . ما دو تا ساندویچ گرفتیم ولی به نظر من خیلی خوشمزه نبود و بوی ماهی خام میداد.اسم ساندویچ بالیک اکمک بود و با گوجه و کاهو و اب لیمو سرو میشد.

قایق ماهی فروش

بعد از صرف ساندویچ از روی پل گالاتا رد شدیم و سوار تراموا شدیم و به تکسیم برگشتیم و دوری در استقلال زدیم و در نهایت پس از خستگی فراوان راهی هتل شدیم.

نمردم درحال ماهیگیری از پل امینونو

روز سوم رو به خرید از مجتمع جواهیر اختصاص دادیم .از میدان تکسیم با مترو خط M2 و بعد از طی دو ایستگاه در ایستگاه sisli پیاده شدیم.یکی از خروجیهای ایستگاه مترو توی پاساژ و طبقه همکف هست و خروجی دیگه محوطه بیرون پاساژ.

مجتمع جواهیر

پاساژ جواهیر یک پاساژه 6 طبقه بزرگ و شیک با انواع برندهای پوشاک، همینطور فود کورت بزرگ و شهر بازی که می تواند یک روز کامل را به خودش اختصاص دهد.ما بعد از گشت زدن داخل پاساژ و خرید به سمت فود کورت رفتیم که دور تا دورش تمام فست فودهای مختلف و غذا خوری ها بودند و وسط سالن هم میز و صندلی برای سرو غذا چیده شده بود. بعد از صرف ناهار رفع خستگی دوباره گشتی در پاساژ زدیم و کمی هم خرید کردیم و بعد به هتل برگشتیم تا استراحت کنیم.

پس از استراحت قصد بازدید از کوچه نویزاده (nevizade sokak)را داشتیم.

کوچه نویزاده در خیابان استقلال و پشت پاساژ چیچک هست. پاساز چیچک در اواسط خیابان سمت راست هست .این کوچه با معماری بسیار زیبا وپر از کافه و رستوران هایی است که میز وصندلیهایشان را بیرون کافه ها چیده اند ومیتوانید غذاهای ترکی و یا نوشیدنی میل کنید .با ورودتان به کوچه گارسونها با اصرار از شما برای نشستن داخل یا خارج رستوران ها و صرف غذا دعوت میکنند .دیدن این کوچه وصرف غذا یا نوشیدنی به همراه موزیک ترکی را شدیدا توصیه میکنم .

موقعیت کوچه نویزاده در استقلال

کوچه نویزاده در استقلال

کوچه دیگه ای به نام جزایر سوکاک یا فرانسیز سوکاک توی استقلال هم هست که پشت مدرسه گالاتا هست که ما فرصت دیدن آن را پیدا نکردیم. پس از استراحت به میدان تکسیم رفتیم و از حال و هوای میدان وموسیقی گروهی فارسی زبان که بسیار زیبا مینواختند لذت بردیم و به هتل برگشتیم.

روز چهارم: از امروز ماه رمضان شروع شده بود و شهرداری استانبول تعداد زیادی میزو صندلی خیلی مرتب و شیک برای سرو افطاری توی تکسیم چیده بود ، یه سن بزرگ هم درست کرده بودند که قبل از اذان برنامه اجرا میکردند.

میز و صندلی برای ماه رمضان

برنامه روز چهارم رفتن به جزیره بیوک آدا بود .

جزایر پرنس نام مجموعه جزایر اطراف استانبول است که محل استراحت و تفریح اقشار پولدار ترکیه است. بزرگترین جزیره دریای مرمره ، جزیره بیوک آداست که در 20 کیلومتری جنوب استانبول واقع شده است. کشتی هایی که به سمت این جزایر حرکت میکنند از اسکله های مختلفی (کاباتاش،امینونو ...)مسافر سوار میکنند نزدیکترین اسکله به تکسیم، اسکله کاباتاش هست. با فانی کولر به کاباتاش رفتیم .بعد از خروج از ایستگاه اسکله مقابلمون بود. در اسکله بلیت کشتی دولتی را با استانبول کارت و به قیمت نفری 4.5 لیر تهیه کردیم و منتظر کشتی شدیم.ظاهرا کشتی های خصوصی نیز وجود دارند که در زمانی حدود 1 ساعت و مستقیم به بیوک ادا میروند.

کشتی راس ساعت 10:30 حرکت کرد.در این مسیر کشتی سواری می توانید از طبیعت زیبای دریای مرمره و دیدن مناظر و ساختمانهای زیبای بخشهای آسیایی و اروپایی از روی آب لذت ببرید.در طول مسیر مرغان دریایی همراهیتون میکنند.

مسیر جزیره بیوک آدا

اسکله جزیره

کشتی از چند جزیره رد میشود ، جزیره اول کینالی آدا که ساحل برای آبتنی و آفتاب گرفتن دارد ودومین و سومین بورغاز آداسی و هیبه لی آدا و آخرین جزیره ، جزیره " بیوک آدا " هست . بعد از حدود 2 ساعت به بیوک آدا رسیدیم.اولین کار بعد از پیاده شدن چک کردن ساعت برگشت کشتی ها بود

این جزیره دارای طبیعتی بکر است و هیچ وسیله نقلیه غیر از ماشین پلیس و آتش نشانی در آن دیده نمیشود .رفت و آمد در آن با کالسکه های 2 اسبه که فایتر نامیده میشود و 4 نفر ظرفیت دارد و دوچرخه انجام می گیرد .

بعد از اینکه به جزیره رسیدیم وارد یه محوطه بزرگ شدیم که میدان ساعت وسط آن بود و مملو از توریست بود و پر از مغازه های بستنی فروشی و خوراکی وتاج گل و سوغاتی و... بود.

ورودی و میدان ساعت جزیره

ویلاها و مناظر زیبای جزیره بیوک آدا

محوطه کالسکه های کرایه ای جزیره

توی جزیره میتونید پیاده روی کنید و از محیط لذت ببرید یا اینکه دوچرخه ویا کالسکه کرایه کنید،و یا میتونید در پلاژهای جزیره آبتنی کنید وآفتاب بگیرید و در رستورانهای ساحلی غذا و ماهی میل کنید. توی جزیره دو پلاژ یوروک علی و نکی بئی وجود دارد که دارای ورودی می باشند اسکله برای پلاژها سرویس رفت و برگشت رایگان دارد .

با وجود اینکه خیلی دوست داشتم پیاده تو جزیره راه برم و از کوچه ها و محیط زیبا لذت ببرم به خاطر ویانا مجبور شدیم کالسکه بگیریم. قسمت کرایه کالسکه ها رفتیم و یک کالسکه اجاره کردیم. کرایه برای گشت نصف جزیره به مدت نیم ساعت 60 لیر و گشت کل جزیره به مدت 50 دقیقه 90 لیر بود که ما گشت کل جزیره را انتخاب نمودیم. در طول مسیر تنها چیزی که سکوت رو به هم میزد صدای تردد کالسکه ها بود.

جزیره زیبا و دوست داشتنی همراه مناظربسیار زیبایی از ویلاهای شیک با حیاط های سبز و پر از گل و گیاه و ویوی دریا و کوچه های تمیز و پر از گلکاری که با شیب به دریا کشیده می شدند. وقتی کالسکه به بالای جزیره رسید توقف کرد .منظره بسیار زیبایی و چشم اندازهای بسیار دل انگیز از دریا بود و آرامش و سکوتی وصف نشدنی.

عکس پانوراما محل توقف کالسکه در بالای جزیره

خیابانهای زیبای جزیره

گل کاریها و خیابانهای زیبای جزیره

ویلاهای جزیره با گل کاری و فضای سبز زیبا

بعد از پیاده شدن از کالسکه گشتی در محوطه و خیابانهای زیبای جزیره زدیم و از بستنی های خوشمزه جزیره گرفتیم دونه ای 5 لیر و از آنجایی که می خواستیم زودتر برگردیم قید نهار جزیره را زدیم و با کشتی ساعت3:30 به اسکله کاباتاش برگشتیم. درمسیر برگشت به علت تکراری بودن مناظر و خستگی چرتی زدیم و استراحت کردیم.

بعد از برگشت قصد رفتن به خیابان عثمان بی رو داشتیم.سوار فونیکولار و بعد متروM2 شدیم و در ایستگاه عثمان بی پیاده شدیم .خیابان عثمان بی و کوچه پس کوچه هایش و خیابان نیشان تاشی یکی از بهترین جاها برای خرید هست که هم قیمتهای نسبتا مناسبی دارد و هم تنوعش. برای انواع سلیقه ها برای خرید عالیی بود ولی به علت اینکه ماه رمضان بود مغازه ها بسیار زود بسته شدند و به ناچار خرید از این منطقه را به روز دیگری موکول نمودیم . وقتی به هتل برگشتیم متوجه شدیم پلاستیک خریدی که از یک فروشگاه انجام داده بودیم همراهمون نیست و جا گذاشته ایم.

خیابان عثمان بی

روز پنجم با توجه به اینکه سه شنبه بود به بازدید از مرکز خرید اولیویوم اختصاص دادیم با خط اتوبوس T93در ابتدای خیابان تارلاباشی سوار شدیم و به راننده گفتیم که موقع رسیدن به اولیویوم اطلاع دهد.حدود 30 دقیقه طول کشیدتا اتوبوس پشت خیابان منتهی به اولیویم رسید . این مرکز یکی از اوت لتهای معروف است که ظاهرا سه شنبه ها حراج بود.اما در واقع به غیر از چند مغازه که اجناس حراجشان را بیرون فروشگاه چیده بودند کسی حراج نکرده بود.فروشگاه توسط هموطنان ایرانی پرشده بود.تا بعد از ظهر به خرید در این مرکز مشغول بودیم و ناهار رو در شعبه برگر کینگ خوردیم و سپس با پاهایی دردناک و خسته سوار همین اتوبوس شده و به هتل برگشتیم. بعد از استراحت راهی عثمان بی شدیم تا شاید بتونیم خرید جامانده روز قبل را پیدا کنیم اما نتیجه ای نداشت و خورد و خسته به هتل برگشتیم.

مرکز خرید الویویوم

برنامه روز ششم بازدید از کاخ دولماباغچه(Dolma Bahche) بود .به میدان تکسیم رفتیم و با اتوبوس به سمت خیابان بشیکتاش رفتیم و کمی بالاتر از کاخ پیاده شدیم. از طریق فونیکولار هم میشود به کاخ رفت.کاخ فقط چند دقیقه با کاباتاش فاصله دارد.

در خیابان فوق العاده زیبای بشیکتاش پیاده به سمت کاخ رفتیم. موزه صنایع دریایی ترکیه کنار کاخ است.

موزه صنایع دریایی ترکیه کنار کاخ

خیابان زیبای بشیکتاش

یکی از مهمترین جاذبه های توریستی استانبول، Dolma Bahche (دلمه باغچه) یا همون کاخ آتاتورک هست. بنای کاخ درقرن 19 میلادی ساخته شده است اما به دلیل اینکه کمال مصطفی پاشا (رهبر انقلاب ترکیه ملقب به آتاتورک) در دورۀ نخست وزیری و بعدها سه ماه پایانی عمرش را در این کاخ گذرانده، به کاخ آتاتورک هم مشهور است. تمام ساعت های این کاخ بر روی 9:05 متوقف می باشند، ساعتی که آتاتورک در سال 1938 دیده از جهان فرو بست.

این کاخ در حدود 45 هزار متر مربع مساحت دارد .بزرگترین چلچراغ که هدیه ای از ملکه ویکتوریا بوده و وزنی بیشتر از 5 تن دارد در این قصر و در سالنی بزرگ و مجلل با حدود 50 ستون قرار دارد.

ورودی کاخ دولما باغچه

یکی از درهای کاخ دولما باغچه

محوطه و حیات بسیار بسیار باصفا و همراه با ویو تنگه بسفر بود که راه رفتن در اون بسیار لذتبخش بود. کاخ بسیار خلوت بود و فقط تعدادکمی توریست برای بازدید اومده بودند.

قیمت پکیج کامل بازدید شامل بازدید از کاخ و حرمسرا و موزه نقاشی 40 لیر بود. ابتدا به موزه نقاشی رفتیم که درآن نقاشی هایی بسیار زیبا از سلاطین عثمانی و منظره هایی بسیار زیبا از بسفر و دریای مرمره بود.سپس به بازدید کاخ رفتیم.

تور بازدید از کاخ فقط به صورت گروهی انجام میشد .تعداد بازدید کننده ها که به تعداد خاصی رسید، در دو گروه به همراه لیدر و به دو زبان ترکی و انگلیسی برگزار شد .برای توریستها تور با یک لیدر انگلیسی زبان انجام شد. لیدر در هر نقطه توقف و اطلاعات لازم را در مورد آن میداد.

پس از بازدید از کاخ و استراحت در حیاط زیبا و استفاده از کافه ای که در حیاط بود به قسمت حرمسرا رفتیم .در این قسمت نیز بازدید به صورت گروهی و با لیدر دیگری انجام شد و در مورد اتاق های مختلف شاه و همسران و شاهزادگان توضیحات داده شد.

در داخل کاخ عکاسی ممنوع است. بازدید از کل کاخ دلماباغچه ساعت 3 به پایان رسید. کاخ روزهای دوشنبه و پنج شنیه تعطیل است.زمان بازدید ازساعت 9 صبح لغایت 3 بعد ازظهر می باشد.

محوطه کاخ دولما باغچه

عکس پانوراما کاخ دولما باغچه

پس از اتمام بازدید کاخ پیاده به سمت اسکله کاباتاش راه افتادیم و بلیت تور تنگه بسفر را به قیمت نفری 15 لیر خریداری کردیم . یک ساعت تا زمان حرکت کشتی زمان داشتیم بنابراین همانجا دو عدد ساندویچ دوروم گرفتیم و منتظر حرکت کشتی شدیم. باد شدیدی میوزید و هوا سرد شده بود. بنابراین در طبقه پایین کشتی که سرپوشیده بود نشستیم . کشتی بسیار خلوت بود و در طبقه پایین فقط ما بودیم .

کشتی تنگه بوسفور

تور بوسفر را دو جور می توانید بروید : یکی شبها برگزار میشود و شامل پذیرایی و تفریحات است که هزینه آن نفری ۷۰-۸۰ دلار هست.یکی دیگه روزها که حدود ۱.۵ ساعت طول میکشد و فقط سوار کشتی می شوید و توی تنگه رفت و برگشت دارد.

یکی از بهترین قسمتهای سفرمون همین تور بسفر بود، چون از راه رفتن زیاد تو کاخ خیلی خسته بودیم و فرصتی بود تا با مشاهده مناظر زیبا و دل انگیز تنگه و کاخ ها و قلعه ها و ویلاهای قسمت آسیایی و اروپایی و مساجد زیبا و صرف چای ترکی خستگیمان را در کنیم. مدت زمان این تور بسیار آرامش بخش و دل انگیز حدود 1.5 ساعت هست.

تنگه بوسفور

پس از اتمام تور قصد رفتن به استانبول فروم داشتیم .به سمت ایستگاه امینونو حرکت کردیم و سوار تراموا شدیم و در ایستگاه کجا تپه (kocatepe )پیاده شدیم. استانبول فروم دقیقا روبروی ایستگاه بود. در طبقه زیرین این مجموعه اکواریومturkuazoo قرار دارد که به بزرگی اکواریوم اصلی استانبول نیست ولی اگه نمی خواهید یک نصف روز برای دیدن اکواریم استانبول صرف کنید عالیست .زمانی که ما رسیدیم به علت تعطیلی در ساعت 7 امکان بازدید نبود بنابراین در محوطه فروشگاههای فروم گشتی زدیم و خرید مختصری انجام دادیم و پس از صرف شام در شعبه برگر کینگ با تراموا به هتل برگشتیم.

استانبول فروم

روز هفتم قصد بازدید از مسجد ایاصوفیا و سلطان احمد را داشتیم.

این مسجد یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به مسجد آبی نیز شهرت دارد. این مسجد به عمد در مقابل عمارت ایا صوفیا ساخته شده تا نشان دهد که معماران مسلمان می‌توانند مثل اجداد مسیحی خود خالق بناهای بی نظیری باشند. اما معمار نتوانست گنبد بزرگتری از ایا صوفیا بسازد و به همین دلیل تلاش کرده با تنظیم دقیق موقعیت گنبد ها و مناره‌ها بنای زیبایی را خلق کند. ابعاد ساختمان کوچکتر از ابعاد عمارت ایا صوفیا است.

برای رفتن به منطقه سلطان احمد با فانی کولر به کاباتاش رفتیم و از اونجا سوار تراموا شدیم و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شدیم. اول به یک محوطه خیلی بزرگ رسیدیم که وجود درختهای کهن چند ساله آن را زیباتر کرده بود.

توی این محوطه یک خورده گشتیم و بعدش به سمت مسجد سلطان احمد رفتیم.بازدید از سلطان احمد رایگان است. در بدو ورود کیسه ای در اختیار همه قرار می گیرد تا کفش های خود را درون آن بگذارندو به آقایان و خانومایی که لباسشان نا مناسب بود یه پارچه آبی میدادند که خودشان را بپوشانند.

این مسجد خیلی بزرگ بود و با مسجد های خودمان خیلی تفاوتی نداشت . دیوارهایی با کاشی ها و نقش و نگار هایی زیبا به همراه آیاتی از قرآن . داخل مسجد چراخ بسیار بزرگی بود که با ده ها کابل از سقف آویزان شده بود و جلوه خاصی به مسجد داده بود.

مسجد سلطان احمد

داخل مسجد سلطان احمد

نمای مسجد ایاصوفیه زیر آسمان آبی بسیار زیبا بود.

هوا خنک و تمیز بود .روی صندلی های دور میدان نشستیم و همراه با خوردن بستنی از فضای زیبا و اتمسفر مثبت ان مکان لذت بردیم. به سمت ایا صوفیا که فاصله چندانی با ما نداشت حرکت کردیم، . کلیسای ایاصوفیا در قرن ششم میلادی در دوران امپراطوری بیزانس ساخته شد و پس از فتح استانبول، سلطان محمد فاتح دستور داد ایاصوفیا را به مسجد تبدیل کنند، در قرن بیستم هم به دستور آتاتورک این مکان تاریخی به موزه تبدیل شد..

موزه ایاصوفیا

بازدید از داخل ایاصوفیا را به سفرهای بعد موکول کردیم و به چندین عکس و گشتن در محوطه اطراف آن بسنده کردیم.

چون قصد داشتیم بازدید ناقص روز قبل از اکواریوم و فروم را انجام دهیم سوار تراموا شدیم و دوباره به سمت فروم رفتیم . بلیت ورودی اکواریوم نفری 48 لیر بود. محوطه اکواریوم بسیار زیبا و لوکس بود با طراحی زیبا و آکواریوم های موضوعی مختلف . نمونه های موجودات دریایی گوناگون بودند محیط بسیار زیبا و آرامش بخشی بود. نشستن در محیط آن و تماشای ماهی ها آرامش خاصی میداد. قسمتی از این اکواریوم ، تونل شیشه ای دارد که امکان مشاهده نزدیک جانواران آبزی از جمله کوسه و سفره ماهی و .. را میدهد که بسیار زیباو حیرت انگیز بود.بازدید آکواریوم تقریبا 2 ساعت طول می کشد.

دراستانبول فروم ساختمان بزرگ نمایندگی ایکیا قرار دارد و همچنین ژوراسیک پارک که زمان امکان دیدن آنها را به ما نداد.

آکواریوم

پس از بازدید در محوطه فروم مشغول خرید شدیم .پس از خرید و صرف ناهار در فودکورت فروم به سمت باکیر کوی رفتیم .برای رفتن به بازار باکیرکوی سوار تراموا شدیم و در ایستگاه زیتون برنو پیاده شدیم .همانجا مینی بوس هایی برای رفتن به باکیرکوی ایستاده بودند.ایستگاه آخر در باکیرکوی پیاده شدیم.بازار تفاوت چندانی با عثمان بی نداشت البته قیمتها مناسبتر بود و بیشتر مردم محلی مشغول خرید بودند ولی درکل ارزش وقت گذاشتن و تا اینجا آمدن را نداشت.

بازار باکیرکوی

روز هشتم و اخر سفر ما بود پرواز برگشتمون ساعت 8 شب بود .روز آخر را به گشت و گذار و انجام خرید باقیمانده از استقلال و عثمان بی گذراندیم .قبل از خداحافظی با استقلال در باقلوا فروشی ابتدای خیابان به نام حافظ مصطفی چند با قلوا به همراه یک کپ قهوه ترک سفارش دادیم که قیمت بسیار بالای 44 لیر شد.

باقلوای استقلال

ساعت 3 به هتل برگشتیم و بعد از جمع کردن وسایل با توجه به اینکه فقط دو چمدان کوچک همراهمون بود با مترو به سمت فرودگاه رفتیم که ابتدا سوار متروی خط M2 شدیم و به ینی کاپی رفتیم و آنجا با تعویض خط وسوارشدن متروی M1a به سمت فرودگاه اتاتورک رفتیم.

ایستگاه مترو در طبقه پایین فرودگاه بود و به راحتی و به چرخ دستی حمل بار که با انداختن یه سکه 1 لیری درآن آزاد میشد به سالن فرودگاه رفتیم و کارهای مربوط به پرواز را انجام دادیم و با این شهر زیبا خداحافظی کردیم.

آخرین نما از استانبول در غروب

نکات و تجارب:

• در سفر اصلا لازم نیست ترکی بلد باشید، فقط کافیست با تحقیقات کامل و نقشه برید.ما با وجود عدم تسلط به زبان ترکی و همراهی فرزند خردسال به راحتی همه جارو گشتیم، از هیچ توری هم استفاده نکردیم، به هر حال با کمی زبان انگلیسی و ایما و اشاره میتوان مقصود را رساند.ترکها مردم مهمان نواز و مهربانی هستند .

• خانواده هایی که همراه بچه مسافرت میروند،بردن کالسکه از واجبات هست، .همه جاى شهر مى توان راحت با کالسکه رفت و آمد کرد .جزء ۳۰ کیلو بار بحساب نمیاید و تا دم هواپیما میبرید و آنجا تحویل میگیرند و مجددا موقع پیاده شدن تحویل میدهند.

• دلار در روزهای مختلف بین 283 تا 295 لیر چنج کردیم پس سعی کنید به اندازه نیاز چنج کنید.

• استانبول شهر پیاده رفتن و گشتن هست پس کفش مناسب پیاده روی بهترین چیزیه که میتوانیند همراهتون ببرید.

• فروشگاه های مختلف زنجیره ای مواد خوراکی و بهداشتی و... مانند migros ، sok ،carrefour و beem قیمتهای بسیار مناسبی دارند و میتوانید برای خرید مایحتاج از اونا استفاده کنید.در اکثر خیابانها و پاساژها شعبه دارند.

• نزدیک سفر از طریق سایتهای هواشناسی وضعیت آب و هوای استانبول را چک کنید . لباس گرم همراهتون باشه مخصوصا اگه کودک همراهیتون میکند.

• خریداز استانبول لذت بخش هست و اصلا نمیشه اونو نادیده گرفت ،اما ما ایرانیا اینقدر خودمان را درگیر خرید میکنیم که بعد از سفر خسته وخورد برمیگردیم.برندهایی مانند کوتون،السی وایکیکی ، دیفکتو و سایر برندهای ترک هر جایی شعبه دارند و جنساشون 90% یکیه و فقط ممکنه جنس خاصی در یک شعبه تمام شده باشه.بنابراین پیشنهاد من اینه که وقتتون رو در مراکز مختلف هدر ندید .از نظر من با گشتن کامل استقلال و عثمان بی میتونید برا هر سلیقه ای جنس مورد نظرتون رو انتخاب کنید و نهایتا یکی دو تا مرکز رو اونم برا گشت و گذار برید.(بهترین فروشگاهها از نظر من کوتون استقلال،ال سی جواهیر و فلو عثمان بی ،ترکوز پاساژ استقلال و چیتن کایا در استقلال،)

• حیف است کمتر از 7 روز در استانبول بمونید، ‌جاهای دیدنی مثل بناها و موزه ها ،‌ سفر دریایی،‌ خرید،‌ پیاده روی و لذت از شهر زیبای استانبول همه 7 روز شما رو پر می کند و مثل من باز هم در روز آخر آرزو می کنید کاش یه روز بیشتر بمانید.

• علاوه بر همه جاهایی که ذکر شد قسمت آسیایی ،بام استانبول پارک مینیاتورک از جمله برنامه های سفر بود که فرصت نشد بریم.

• مراقب پول و اشیا قیمتی و جنس خریداری شده باشید.

• همراه داشتن دارو هایی از قبیل قرص های مسکن ،داروهای ضد نفخ و سرما خوردگی و تب بر کودک لازم است.

• محله های اطراف تاکسیم شیب خیلی تندی دارند و موقع تردد خیلی خسته می شید .پس سعی کنید هتلتون نزدیک خیابون اصلی باشد و خیلی داخل کوچه نباشد.

غذاها و خوردنی ها

در استانبول همه جور رستوران با هرنوع سلیقه و جیبی پیدا میشود . تنوع غذایی بالا در استانبول واقعا به چشم میاد و خیلی به ذائقه ما نزدیک است .میتوان بدون نگرانی انواع غذاهای محلی( دلمه ها ، لاه ماجون، دوروم وبورک و...) و کبابهای مختلف و غیره را بسیار راحت هرجایی پیدا کنید.

یک سری رستوران به شکل سلف سرویس هستند ،یعنی غذاهای پخته شده و آماده را جلوی ویترین می چینند، مشتری هر غذایی که دوست داشت را برمیدارد، آخر سر جلوی صندوق پول غذاها رو حساب میکنید.

غذاهای اماده

آبمیوه فروشی در سطح شهر خیلی دیده میشود. می توان یک لیوان بزرگ آب پرتغال طبیعی که جلوی چشمتان آماده میشد به قیمت 2.5 لیر بخرید. کباب ترکی یا همون دونر به وفور همه جا به چشم میخوره است.شبیه کباب ترکی های خودمونه (قیمت بین 8 تا تا 12 لیر بسته به سایز و کیفیت)

اسکندر کباب (قیمت بین 14 تا 20 لیر)

کمپیر به این صورت است که توی یک سیب زمینی تنوری شده رو خالی میکنند، مواد سیب زمینی خالی شده با کره پنیر پیتزا حسابی مخلوط میشه و دوباره داخل سیب زمینی قرار میگیره حدود 12 لیر بود. مک دونالدز و کینگ برگر و کی اف سی و پیتزا هات هم که همه جا شعبه دارند .

انواع نان، شیرینیجات وباقلوا

باقلوا یکی از خوردنی هایی که خیلی تو استانبول زیاد هست، در طعم های مختلف پسته ای، گردویی و ... وجود دارد و واقعا لذیذه، تو خیلی از مغازه هایی که باقلوا دارند میز و صندلی هم موجودهست و میتوان نشست و یک چایی باقلوای خوشمزه خورد البته به قیمت بالا.

یکی از محصولات صادراتی مشهور ترکیه شیرینی لوکوم است. این شیرینی در طعم های مختلف عرضه می شود. لوکوم معمولا به همراه قهوه ترک در پایان یک وعده غذایی سرو می شود. در ماه رمضان برای توریستها محدودیتی از لحاظ پیدا کردن غذا وجود ندارد و تمامی رستورانها باز هستند.

میوه های خوش آب و رنگ در میوه فروشی های شهر

حمل و نقل:

انواع وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول وجود دارد که براحتی میتوان برای جابه جایی ازآنها استفاده نمود. هزینه تاکسی بالاست اما با وجود سیستم قوی حمل و نقل عمومی ، نیاز چندانی به استفاده از تاکسی ندارید. سیستم حمل و نقل عمومی استانبول ترکیبی از وسایط نقلیه مختلف از جمله مترو، تراموا، فونیکولار ، اتوبوس ، دولموش و ...هست.

تراموا و مترو جز محبوب ترین وسایل نقلیه میباشد که در اکثر مناطق توریستی ایستگاه دارند و با داشتن آشنایی کافی با ایستگاه ها به راحتی می توانید به مقاصد خود بروید. رفت و آمد با اتوبوس هم برای مسیرهای کم ترافیک مناسب ، و حتی گاهی راحت ترهست و می تونید فضای زیبا و زنده شهر رو ببینید.فقط کافیست نام جایی که میخواهید بروید را بدانید. در بعضی ایستگاهها معمولا نقشه خط،شماره خطوط، ایستگاه و مقاصد نوشته شده و راحت میتوان اتوبوس مورد نظر را پیدا کرد و یا با دانستن نام محل مورد نظر از رانندگان کمک گرفت. در این سایت میتوانید مسیر و شماره اتوبوس ها را با وارد کردن مقصد بیابید : https://www.iett.istanbul/en

ما برای رفت و آمد فقط از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کردیم، هیچ مشکلی نداشتیم.حداکثر زمان انتظار برای مترو 5 دقیقه هست وبسیار سریع و بصرفه .فقط لازم است یک کارت الکترونیکی قابل شارژ به نام استانبول کارت تهیه کنید. این کارت در تمام سوپر مارکتها و باجه ها به قیمت 10 لیر فروخته می شود و همچنین در بعضی ایستگاهها دستگاه هایی وجود دارد که با پرداخت 10 لیر میتوان کارت را تهیه نمود. نحوه شارژ کردن آن بدین صورت است که در تمامی ایستگاه ها دستگاهی مشابه خودپرداز ها قرار دارد که با گذاشتن پول و کارت در قسمت مربوطه شارژ انجام می شود و نمایشگر مبلغ شارژ شده و مانده کارت را به شما نشان میدهد.

نقشه مسیر مترو و تراموا

به نظرم محبوب ترین وسیله حمل و نقل تراموا هست زیرا از وسط خیابان های شهر میگذرد و امکان مشاهده شهر استانبول را می دهد. تراموا در نقشه خط آبی رنگ T1 میباشد که از کاباتاش شروع میشود و به باغچیلار میرسد.با مسیرهای خوبی که دارد ، به اکثر مناطق توریستی میتوان دسترسی داشت.ازتکسیم برای رفتن به مسجد ایاصوفیا، بازار بزرگ ،توپکاپی و جاهای دیگر از آن میتوان استفاده نمود. خط متروی M2 که از تکسیم میگذرد و برای رفتن به عثمان بی و جواهیر استفاده میشود و مسیر آخرش ینی کاپی هست که با تعویض خط مترو در ینی کاپی میتوان به فروم استانبول، زیتون بورنو و فرودگاه آتاتورک رفت.

یک خطر مترو به نام فانی کولر (FuniKuler) از ایستگاه کاباتاش تا میدان تکسیم وجود دارد که تنها یک ایستگاه دارد .فاصله میان کاباتاش تا تکسیم، شیب زیادی دارد. برای حرکت این قطار از سیم بکسلی استفاده می شود که آنرا در سربالایی می کشد و در مسیر بازگشت آرام رها می‌کند. ورودی مترو را با تابلوی M شده است و همه خطوط حمل و نقل عمومی از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب یکسره باز هستند،