راهنمای جامع گردشگری مالزی (سفرنامه-قسمت 4)

راهنمای جامع گردشگری مالزی (سفرنامه-قسمت 4)

بنده تصمیم گرفتم برای اولین بار، یک قسمت جداگانه به نام راهنمای گردشگری بنویسم چون در زمان سفر، پراکندگی اطلاعات و تجربیات، خیلی جمع آوریشون رو برای من سخت کرده بود. در این قسمت، قیمت ها، زمانبندی ها، آدرس ها و تجربیات خودمون و دوستان دیگر سفرنامه نویس رو یکجا میتونید مشاهده کنید.

قبل از هر چیز اگر بخوام اطلاعات عمومی مختصری درباره این کشور خدمتتون عرض کنم، باید بگم این کشور با جمعیت حدود 30 میلیون نفر، از دو قسمت شرقی و غربی تشکیل شده که دریای جنوبی چین بین اونها قرار گرفته. پایتخت تجاری( کوالالامپور) و پایتخت سیاسی(پوتراجایا) در خاک غربی این کشور قرار دارد که از شمال با تایلند و از جنوب با اندونزی همسایه هست.خط های قرمز پرچم به معنای 13 ایالت میباشد و در کنار اون ماه و ستاره به معنای رسمیت دین اسلام وجود دارد.

بر اساس قانون اساسی مالزی، پادشاه، از میان ۹ سلطان ایالت‌های مختلف مالزی از ۱۳ ایالت، بطور دوره‌ای و برای مدت ۵ سال انتخاب می‌شود. در چهار ایالت دیگر که سلطان ندارند بالاترین مقام رسمی، فرمانداران انتصابی هستند که آنها نیز با ترتیب خاصی انتخاب شده و مقام تشریفاتی و اختیارات رسمی سلاطین را دارا می‌باشند.

سفرنامه مالزی

اسکناس های این کشور 1، 5، 10، 20، 50 و 100 رینگتی هست که 1 و 5 رینگتی جنس بسیار جالب پلیمری دارد و دستگاه های بلیط هم این اسکناس ها و سکه ها رو دریافت می کنند.

طبق گفته محلی ها آب شهر هم غیر قابل شرب است که خودشان از فیلتر های سختی گیر برای نوشیدن مصرف میکنند اما توریست ها غالبا آب معدنی 1.5 لیتری به قیمت 3 رینگت مصرف مینمایند. در ضمن مصرف نوشابه های 100+ به دلیل املاح معدنی زیاد، جهت جلوگیری از گرمازدگی رو به همه شما عزیزان توصیه میکنم. ابتدا برنامه سفر خودمون رو برای شما عزیزان ارائه میکنم:

روز اول: انتقال از فرودگاه به هتل- خرید بلیط های پارک آبی و کولمار تراپیکال و نهار مک دونالد در مجتمع برجایا تایمز اسکور- استراحت مختصر- بازدید از معبد هندو نزدیک هتل- بازدید از خیابان بوکیت بینتانگ و برج های دوقلوی پتروناس

روز دوم: گنتینگ- نهار در طبقه پایین هتل first world hotel – شب هم شرکت در مراسم اولیه تایپوسام
روز سوم: کولمار تروپیکال- ناهار در رستوران دهکده فرانسوی- شب klcc (برج های دوقلوی پتروناس)

روز چهارم: باتو کیو برای مراسم تایپوسام- نهار در هتل- بعد از ظهر پوتراجایا

روز پنجم: سان وی لاگون- نهار در پارک آبی- شب هم بازدید از پاساژ های بوکیت بینتانگ

روز ششم: بازدید از دو معبد thean hou و thai buddhist و نهار درهتل- بعد از ظهر بازدید از محله چینی ها و میدان جمهوری و شب هم خرید در برجایا تایمز

روز هفتم: حرکت به سمت فرودگاه برای لنکاوی- نهار در هتل- عصر: ساحل

روز هشتم: پل آسمان- نهار در ساب وی- عصر: ساحل

روز نهم: گشت در ساحل- نهار کنار ساحل- برگشت به کوالالامپور- شب: پیدا کردن هتل در نزدیکی هتل قبلی- شام در kfc

روز دهم: باغ پرندگان- رفتن به فرودگاه برای برگشت به ایران

آب و هوای مالزی:

در کل، این کشور هوای شرجی و گرمی داره و همیشه تابستانیست، اما دارای دو فصل پر بارش و کم بارشه که توصیه برای گردشگران فصل کم بارانه که بین ماه های نوامبر تا فوریه هست چون باران های اونجا بسیار سیل آسا و گذراست و تداخل در گشت و گذار مسافران ایجاد میکنه.

Kl sentral : اصلی ترین مکانی که شما باید به خوبی با اون آشنا باشید و قبل سفر یک سری اطلاعات از اون حفظ کنید ایستگاه بزرگی به نام کی ال سنترال هست. این ایستگاه، به شکل سوله ای بسیار بزرگه که محل تلاقی همه خطوط ریلی کوالالامپور و ایستگاه اتوبوس به مقصد اکثر جاهای مهم هست که پاساژ زیبایی در کنارش، صرافی ها، سوغاتی فروشی و توریست اینفورمیشن رو هم در خودش جا داده.

برای سر در گم نشدن در اون، پیشنهاد میکنم اولاً اسم خطوط و ثانیاً مکان ورود و خروج هر کدوم از اون ها رو در نقشه، پلان و عکسهای زیر حفظ فرمایید. در ضمن در بین خود افراد مالزی، اسم شاخص خط بیان میشه، یعنی شما برای پرسیدن مکان ایستگاه مترو باید بپرسید به طور مثال ایستگاه LRT کجاست، نه مترو یا قطار. برای همینه که تأکید در حفظ این اسامی دارم.

نحوه گرفتن بلیط مترو:

قیمت مترو در فاصله های داخل شهر از 1 تا 3 رینگت متغیر هست. برای این کار باید اسم خط خودتون و انتهای مسیر رو در دستگاه های شبیه عابر بانک انتخاب کنید و با انتخاب تعداد نفرات، پول مورد نیاز رو با اسکناس های 1 و 5 رینگتی( جنس پلیمر) یا سکه پرداخت کنید و سکه های پلاستیکی آبی رنگی رو به عنوان بلیط دریافت فرمایید.

فرودگاه ها:

دومین چیز مهم برای سفری مستقل از تور، دانستن اطلاعاتی درباره فرودگاه های کوالالامپوره. ابتدا باید عرض کنم دارای دو فرودگاه مجزا ولی کنار هم به نام klia1 و klia2 هست که پرواز های ایران در ترمینال اول و پرواز های ایر آسیا در ترمینال دوم انجام میشه. برای رسیدن به اونها دو روش وجود داره. اولاً استفاده از خطوط ریلی که از کی ال سنترال هم میگذره و هزینه 55 رینگتی داره. این خط همون خطی هست که برای رفتن به پوتراجایا هم باید از اون استفاده کنید. ولی راه ارزان تر که ما از اون استفاده کردیم، اتوبوس های اسکای باس هست که از زیرزمین کی ال سنترال( در عکس ورود به زیر زمین رو مشخص کرده ام) همون جایی که اتوبوس های گنتینگ هم می ایستند، قرار دارند. هزینه 11 رینگتی داره و برنامه حرکت اون هم به شرح زیر هست:

سفرنامه مالزی

نکته مهم اینه که این اتوبوس ها شمارو در 45دقیقه تا یک ساعت به ترمینال دو میرسونن. به این معنی که ما برای رفتن به لنکاوی به راحتی سوار این اتوبوس ها شدیم ولی برای برگشت به ایران چون تور ما سه روز پیش برگشته بود، اول سوار این اتوبوس ها شدیم، بعد با همون خط ریلی که از کی ال سنترال شروع میشد و به هر دو ترمینال میره، به ترمینال 1 برگشتیم.

آدرس ها، تجربیات، قیمت ها و زمانبندی ها به ترتیب ارائه در قسمت سوم سفرنامه: ابتدا نقشه کلی کوالالامپور رو دقت بفرمایید که از چیدن کنار هم اسکرین شات های زیادی از گوگل مپ برای شما تهیه کردم:

توضیح: کادر قرمز: باتو کیو. کادر سبز: باغ وحش. کادر مشکی: بافت شهری مالزی. کادرآبی: پارک آبی

گنتینگ و معبد چین سویی: شما باید ترجیحاً روز قبل از رفتن، بلیط گنتینگ رو از طبقه پایین کی ال سنترال به قیمت 20 رینگت برای هر نفر که شامل بلیط رفت، برگشت و تلکابین میشه رو تهیه فرمایید.

سفرنامه مالزی

اولین چیزی که باید شما توجه داشته باشید، زمان رفت و برگشت این اتوبوس هاست که در جدول زیر مشاهده میفرمایید:

اشتباه بزرگ ما وقت 5 ساعتی بود که برای رفت و برگشت اختصاص دادیم. چون با وجود مسافت یک ساعتی و از دست رفتن حداقل دو ساعت برای حمل و نقل، 3 ساعت برای بازدید از پارک گنتینگ و معبد اون باقی موند که زمان بسیار کمی بود که حتی من دوست داشتم نزدیک به 6 ساعت اونجا باشم و از جای جای اون با زمان کافی لذت ببرم. برای رفتن به معبد هم شما میتونید از شاتل های رایگانی که بین زیر زمین هتل first world و معبد در تردد هستند استفاده کنید. جدول زمانبدی شاتل ها:

معبد Tean Hou temple: برای رفتن به این معبد ابتدا باید از کی ال سنترال با خط ktm به ایستگاه mid valley برید و از اونجا با کرایه تاکسی به قیمت 10 رینگت به ورودی این معبد زیبا برسید. توجه داشته باشید که حتماً به تاکسی دار ها تأکید کنید که از تاکسی متر استفاده کنن. برگشت هم به همین طریق به کی ال سنترال برگردید.

سفرنامه مالزی

محله چینی ها: این محله نزدیک به هتل ما بود و پیاده به اونجا رفتیم ولی شما در صورت دور بودن میتونید با ایستگاه pasar seni یا masjid jamek از خط LRT ،خودتون رو به این محله زیبا برسونید. در ضمن مسجد جامع کنار این ایستگاه هم جاذبه توریستی به حساب میاد که بازدید از اون خالی از لطف نیست.

موقعیت معابد در اطراف محله چینی ها

توضیح: کادر سبز: محله چینی ها( معابد رو به صورت ستاره مشخص کردم)

کادر آبی: میدان استقلال

کادر قرمز: پارک lake garden

کادر صورتی: ترمینال پودورایا

Batu cave:

برای رسیدن به این معبد زیبا هم اصلاً احتیاجی به گرفتن تورهای پیشنهادی لیدرها به قیمت زیاد نیست. چون من شنیدم که حتی به گردشگر ها اجازه بالا رفتن از پله هارو هم نمیدن و با عجله جاهای مختلف رو نشونشون میدن. شما میتونید در آخرین ایستگاه خط KTMB پیاده بشید. در ضمن برای رفتن به این خط هم باید بلیط های کاغذی تهیه فرمایید که با بقیه خط ها فرق داره. قیمت رفت و برگشت هم تنها 4 رینگت میباشد.

سفرنامه مالزی

معبد sri kandaswamy kovil : برای رسیدن به این معبد باید شما در ایستگاه tun sambanthan از مونوریل پیاده بشید و بقیه راه را با تاکسی یا پیاده طی کنید.

معبد thai Buddhist chetawan temple : برای رسیدن به این معبد تایلندی هم شما باید در ایستگاه taman jaya از خط LRT پیاه بشید و ادامه راه رو با کمک جی پی اس با پای پیاده یا با تاکسی طی کنید.

برج های دوقلوی پتروناس: رسیدن به این برج ها که در مکان تجاری به اسم KLCC قرار داره یا به کمک ایستگاه KLCC از خط LRT امکان پذیره یا به کمک اتوبوس های رایگان صورتی رنگ که در خیابان بوکیت بینتانگ، مدام مسافران رو به این سایت تجاری حمل میکنه.

سفرنامه مالزی

برج مخابراتی کوالالامپور: رسیدن به این برج زیبا از ایستگاه bukit nanas مونوریل امکان پذیره. بهترین منبع برای تفریحات مثل باغ وحش، آکواریوم، رستوران یا پارک بازی و هزینه های داخل اینجا در عکس زیر کاملاً مشخصه:

ابتدا به موقعیت پاساژ های مختلف در خیابان بوکیت بینتانگ توجه کنید:

برج های time squere : ایستگاه IMBI مونوریل دقیقاً روبروی این مجتمع خرید فوق العاده قرار داره.ما خرید های خودمون رو از فروشگاه بزرگی در طبقه پنجم کردیم که عکس ورودی اون رو میتونید ببینید:

سفرنامه مالزی

پاساژ برج های pavilion: با طی مسافت بسیار کمی از ایستگاه مونوریل raja chulan شما میتونید از زیبایی های خیابان بوکیت بینتانگ لذت ببرید و به این پاساژ زیبا برسید.

دهکده فرانسوی ها و ژاپنی ها (colmar tropical) : برای تهیه بلیط شما میتونید به مغازه ای به اسم the chaeou در طبقه هشتم پاساژ تایم اسکوور برید و با انتخاب زمانبندی های مختلف، بلیط 60 رینگتی رو به ازای هر نفر و برای رفت و برگشت تهیه فرمایید.

زمانبندی بندی برای رفت ساعت های 9:30 ، 12، 18، 20 و برای برگشت ساعت های 8، 10:45، 16، 19:30 بود که ما ساعت 9:30 رو برای رفت و ساعت 16 رو برای برگشت انتخاب کردیم که بسیار زمان مناسبی بود. ماشین ون شمارو در دهکده فرانسوی پیاده میکنه، ولی بنده پیشنهاد میکنم ابتدا با شاتل های رایگان به دهکده ژاپنی ها برید و از اونجا بازدید کنید و سپس با خیال راحت به دهکده فرانسوی ها برگردید. برنامه زمانبندی شاتل ها و اجرای زنده در سن دهکده فرانسوی ها:

برنامه شاتل

برنامه سن

پوتراجایا: برای رفتن به این شهر زیبا شما میتونید با خط KLIA Transit از کی ال سنترال به ایستگاه پوتراجایا با قیمت 6 رینگت برای رفت و برگشت برید و اونجا اتوبوس های گردشگری یا قایق ها و یا تاکسی هارو برای گردش انتخاب کنید.

مجموعه lake garden:بنده جای این جنگل بزرگ رو روی نقشه براتون مشخص کرده ام. برای رسیدن به اینجا شما میتونید در ایستگاه kuala lumpur از خط ktm پیاده بشید و بقیه راه را پیاده یا با تاکسی طی کنید. قیمت تاکسی هم در مسافت های کوتاه از 5 تا 15 رینگت متغیر هست. همون جور که در قسمت قبل عرض کردم، بلیط باغ پرندگان و پروانه ها به ترتیب 48 و 30 رینگت هست و دو باغ دیگر ورودی رایگان دارد. پیشنهاد میکنم قبل از رفتن نقشه زیر را که موقعیت های باغ ها در اون مشخص شده را مطالعه فرمایید که در اونجا به راحتی به گشت و گذار بپردازید.

سفرنامه مالزی

انتخاب ما پارک پرندگان و ارکیده بود که بسیار هم برای ما لذت بخش بود و به شما هم همین پیشنهاد رو میکنم که حدود 4-5 ساعت زمان نیاز دارد.

نقشه پارک پرنده ها

برنامه اجرایی در پارک پرندگان

پارک آبی sun way lagoon :

ورودی این پارک زیبا 150 رینگت هست که ما اون رو از یکی از آژانس های عربی طبقه هفتم برج برجایا اسکور به قیمت 110 رینگت خریداری کردیم. برای رسیدن پارک شما باید در ایستگاه setia jaya از خط kmuter پیاده بشید و طرف دیگه خیابون مجدد سوار سیستم حمل و نقلی جدید و بسیار جالب دیگه به شکل اتوبوس هایی بروی پل های کاملاً جدا از خیابان بشید که سیستم تهیه بلیط هم دقیقا شبیه مترو هست و شما رو بعد از سه توقف در ایستگاهی به نام سان وی لاگون پیاده میکنه

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که این پارک سه شنبه ها تعطیل میباشد و شنبه و یکشنبه به دلیل ورود افراد بومی بسیار شلوغ میباشد. بنده مجدد توصیه میکنم که برای رفتن به این پارک هم، از قبل به دقت نقشه را حفظ فرمایید.

سفرنامه مالزی

باغ وحش ملی zoo Negara : برای رسیدن به این باغ وحش زیبا شما میتونید از ایستگاه sri rampai از خط LRT تاکسی بگیرید و به سرعت به ورودی باغ برسید و با بلیط 50 رینگتی، خاطرات زیبایی در اونجا به ثبت برسونید. نقشه اون رو براتون میذارم تا در صورت لزوم از اون بهره ببرید.

میدان جمهوری: نزدیکترین ایستگاه به این میدان، masjid jamek از خط LRT است که بعد از پیاده شدن با 5 دقیقه پیاده روی میتونید خودتون رو در این میدون زیبا ببینید.

دریاچه titiwangsa : ایستگاه titiwangsa مونوریل نزدیکی این دریاچه زیبا قرار داره ولی شما برای رسیدن به اون باید از تاکسی هم استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه:
دوست دارم توصیه اکیدی به شما عزیزان برای بازدید از یکی از جزیره های مالزی داشته باشم چون واقعا لذت تماشای اون ساحل ها غیر قابل توصیف هست و متاسفانه سواحل کوالالامپور هم دور هست و جذابیت کمتری نسبت به جزیره هاش داره. اگر پول و زمان مناسب دارید، ردانگ بهترین گزینه هست. اگر زمانش به سفرتان نمیخوره، لنکاوی هم بسیار زیباست. اما پیشنهاد ویژه من به کسانی که میخوان 7 روزه به مالزی سفر کنند و قصد صرفه جویی بیشتری در هزینه ها دارند، سفری دو روزه با اتوبوس به جزیره زیبا و کوچک پانکور هست. به این منظور مراحل رفتن به این جزیره رو به تشریح خدمت شما عرض میکنم. ابتدا به راحتی شما میتوانید با خط LRTبه ایستگاه plaza rakyat برید که کنار اون ایستگاه مرکزی puduraya قرار دارد.

شرکت های مسافر بری sri maju و plusliner هر 15 دقیقه اتوبوس به بندر lumt دارند که بلیط اون 25 رینگت هست و شمارو در 3 ساعت به این مقصد میرسونه. با 2 دقیقه پیاده روی از ایستگاه اتوبوس بندر تا محل اسکله، میتونید سوار قایق ها بشید که از ساعت 7 صبح تا 20:30 حرکت میکنند و در 45 دقیقه با 10 رینگت شما رو به جزیره میرسونن.

سفرنامه مالزی

بهترین و به صرفه ترین هتل جزیره هم که بنده به شما پیشنهاد میکنم، هتل pangkor waterfall beach resort هست که شما به طور مثال برای ماه فوریه با پراخت فقط 14 دلار میتونید یک شب خاطره انگیز رو در این محیط زیبا تجربه کنید.

در پایان از شما خوانندگان عزیز که با حوصله نوشته های بنده رو مطالعه کردید و همچنین از سایت خوب لست سکند تشکر میکنم. امیدوارم قلم بنده راهگشای گردشگرهای هموطن عزیزم باشه. به امید سفرنامه های بیشتر در این سایت زیبا.