سفر به تفرجگاه اروپاییان، بالی (سفرنامه)

سفر به تفرجگاه اروپاییان، بالی (سفرنامه)

بالی یکی از جزایر کشور اندونزی واقع در جنوب شرقی آسیا و جنوب خط استواست که نزدیک به استرالیا قرار دارد.از لحاظ زمانی 4ساعت و نیم از زمان ایران جلوتر است. یعنی اگه تهران ساعت 13:30 باشه اونجا ساعت 18:00 خواهد بود. بافت شهر بسیار سنتی هست و به سختی آپارتمان یا ساختمان بلند پیدا می کنید. خیابان ها بسیار باریک و پر ترافیک بدون جای پارک هستند.پس اصلا در این شهر دنبال مدرنیته نباشید.

مردم غالبا با موتور و خودروهای ون تردد می کنند. زبان انگلیسی را صحبت میکنند ولی غالبا به سختی، ولی مشکلی بابت برقراری ارتباط نخواهد بود. از لحاظ توریستی جزیره به چندین ناحیه اصلی تقسیم می شود.

1- Nusa Dua این منطقه در قسمت جنوب شرقی جزیره قرار دارد و بیشتر هتل ها ساحلی هستند. قیمت هتل ها از بقیه مناطق بیشتر بوده و حالت لاکچری تری دارد. ورزش ها و تفریحات آبی در این منطقه هستند. نقطه ضعف این منطقه دوری نسبت به مرکز جزیره و دیگر مناطق گردشگری هست. کسانی که به دنبال آرامش و استراحت هستند، این منطقه گزینه بسیار خوبی می باشد.

2-Kuta این منطقه در جنوب غرب جزیره واقع شده و دارای قسمت شمالی،مرکزی و جنوبی است. این منطقه آمالگاه گردشگران بوده و منطقه ای پر ازدحام با رستوران های فراوان و مراکز خرید و پارک های آبی می باشد. به نظر من منطقه کوتا بهترین منطقه تو جزیره هست چون بدون نیاز به تاکسی میتونید با چند دقیقه پیاده روی به تمامی رستوران ها و مراکز خرید و پارک آبی دسترسی داشته باشید.

3- Ubud این منطقا در قلب جزیره واقع شده و هتل ها در مناطق جنگلی بوده و از ساحل دور هستند.

سفر به ت<span class=

آب و هوای آن استوایی است. تمامی سال دمای هوا بین 23 تا 31 درجه سلسیوس متغیر و رطوبت بسیار بالا بوده و دارای فصل خشک و بارانی هست. کسانی که قصد سفر دارند حتما موعد سفر را با توجه به فصل خشک انتخاب کنند چون باران های استوایی بسیار شدید بوده و امکان کنسل شدن برنامه های تفریحی وجود دارد. جدول زیر میزان بارش و فصل بارندگی را به تفکیک ماه نشان می دهد. با توجه به بالا بودن رطوبت و تعرق زیاد حتما سعی کنید برای هر روز 2 دست لباس داشته باشید و کسانی که مشکل عرق سوز شدن دارن سعی کنند از پودر بچه استفاده کنند و روزی چند بار استحمام کنند و حواسشون باشه تا به مشکل بر نخورند.

واحد پول آن روپیه اندونزی و هر دلار آمریکا معادل تقریبا 13 هزار روپیه می باشد. پس اگر قصد سفر به بالی را دارید می توانید با تقسیم قیمت تومانی دلار بر 13هزار، قیمت یک روپیه را محاسبه کنید. سعی کنید در هنگام خرید دلار اسکناس 100 دلاری تهیه کنید چون اسکناس های کمتر را ارزونتر میخرند.

در سطح شهر دکه های Money Changer به وفور یافت میشود ولی حتما این نکته رو در نظر داشته باشید که دکه ها دو نوع هستند. یکی بدون کمیسیون یا کارمزد و یکی هم با کارمزد. دکه هایی که بدون کمیسیون هستند قیمت های پایینتر ارائه می دهند ولی هیچ گونه پولی از شما کم نمی کنند. دکه های با کمیسیون یا کارمزد قیمت بالاتری ارائه می دهند ولی زمان حساب کتاب 10 درصد رو به عنوان کارمزد کم می کنند که به ضرر شما خواهد بود. پس صرف اینکه قیمت خیلی بالاتری روی تابلوی قیمت دیدید اقدام به خرید روپیه نکنید.اسکناس ها 100000 و 50000 و 20000 و 10000 و5000 و 2000 و 1000 روپیه ای هستند.

پس موقع خرج کردن حواستون باشه یه صفر اضافه خرج نکنید.

ما تور بالی ۸ روز و ۷ شب را انتخاب کردیم. ایرلاین قطر و هتل Kuta Paradiso .خدمانی که شامل میشد ترانسفر رایگان فرودگاهی،یک گشت شهری رایگان، یک ناهار رایگان،تور لیدر فارسی زبان،سیم کارت، خدمات ویزا و بیمه سفر.

این هتل 5 ستاره هست و در منطقه کوتا قرار داره. روز اول به علت رسیدن پرواز در شب عملا از دست میره. پس روی روز اول حساب نکنید. هیچ پرواز مستقیمی به سمت بالی وجود نداره. چه داخلی چه خارجی. آژانسی که ما تور رو ازش تهیه کردیم به ما گفت که یا مسیر رفت باید 3 پرواز باشه یا برگشت و اون یکی 2 پروازه. ما هم تصمیم گرفتیم با توجه با خستگی برگشت، مسیر برگشت رو 2 پروازه انتخاب کنیم. تاریخ رزرو هتل 6 اکتبر بود تا 13 اکتبر ولی تاریخ پرواز 5 اکتبر ساعت 22:40 بود و برگشت 13 اکتبر ساعت 19:00 که عملا 14 اکتبر رسیدیم تهران.

کسانی که از ایرلاین قطر استفاده میکنند می تونن 24 ساعت قبل از پرواز از طریق خود سایت قطر ایرویز بصورت آنلاین چک این کنند. این کار دو تا مزیت داره. اول اینکه میتونین با توجه به خالی بودن صندلی ها، خودتون صندلی دلخواهتون رو انتخاب کنین و دوم اینکه موقع چک این تو فرودگاه نیاز نیست تو صف وایسین و از مسیر Business و first کلاس که صف نداره اقدام به چک این و تحولی چمدان ها کنین. محدودیت بار برای بلیط ما 30 کیلوگرم برای هر نفر بود.

نکاتی که در مورد پرواز هست اینه که پرواز رفت ما 3 پروازه بود. تهران به دوحه – دوحه به جاکارتا – جاکارتا به بالی. پرواز جاکارتا به بالی دیگه قطر نبود و یک ایرلاین داخلی اندونزی بود به اسم Garuda Airline که بسیار هم خوب بود. پس ما تهران 2 تا Boarding pass گرفتیم برای تهران و دوحه و توی دوحه دیگه نیازی به تحویل بار نبود.

ساعت 22:40 هواپیما به سمت دوحه حرکت کرد و پس از پذیرایی شام و تقریبا بعد از 1 ساعت 15 دقیقه به دوحه رسید. فرودگاه دوحه بسیار پیشرفته و زیبا و پر از Freeshop هستش. بسیار تجربه خوبی خواهد بود.

سفر به ت<span class=

بعد از حدود 2 ساعت مجدد سوار هواپیما شدیم و به سمت جاکارتا حرکت کردیم. پرواز به سمت جاکارتا 7:15 ساعت طول کشید. در طول پرواز 2 وعده غذا سرو میشه و در هر وعده پیش غذا و 3 نوع غذای اصلی و دسر و نوشیدنی به دلخواه وجود داره که باید یکی از 3 نوع غذا رو انتخاب کنید. نکته ای که هست در انتهای پرواز یه فرم گمرکی به مسافر ها داده می شه که حتما باید پر کنید. اگر هم گم کردید نگران نباشید تو خود فروگاه هم هستش ولی حتما باید پر بشه و تحویل داده بشه. فرودگاه جاکارتا خیلی فرودگاه معمولی و حتی نقاله های انتقال بار هم در فرودگاه دیده نمی شد و به صورت دستی چمدانها را جابه جا می کردند و اصلا قابل مقایسه با فرودگاه دوحه نبود.

اتفاقی که برای من و همسرم افتاد این بود که در جاکارتا زمانی که می خواستن پاسپورت ها رو برای کنترل ویزا چک کنند، به ما گفتند که باید برای بررسی بیستر برید دفتر پلیس. ما هم رفتیم تو اتاق افسر پلیس که یه جای تاریکی بود و هدفمون از سفر رو پرسیدن که ما گفتیم برای ماه عسل اومدیم.

بعد بلیط برگشت و برگه رزرو هتل رو گرفت و چک کرد بعدش اجازه ورود دادند. اگه این اتفاق براتون افتاد به هیچ عنوان نترسید و با اعتماد به نفس کامل جواب افسر رو بدید. پس اصلا نگران نشید. بعد از رسیدن به جاکارتا باید چمدان ها تحویل گرفته بشه. از قسمت Connecting Flights مجدد چک این کنید و Boarding pass بگیرید.

بعد از تحویل چمدان ها ما رو به یک سالن دیگه بردند و برای مدت 3 ساعت تو جاکارتا توقف داشتیم. بعدش مجدد سوار هواپیما شدیم و باز هم پذیرایی و بعد از حدود 1.30 بالاخره رسیدیم بالی. ساعت محلی حدودا 21.30 بود. من می خواستم از Freeshop بالی خرید کنم که متاسفانه فهمیدم به دلیل اینکه پرواز ما از جاکارتا به بالی بوده داخلی حساب میشه به خاطر همین از ترمینال پرواز های داخلی وارد شدیم که Freeshop نداشت.

نکته جالب این بود که توی پرواز به بالی فقط من و همسرم ایرانی بودیم و بعد از خروج از فرودگاه، تور لیدر با یه ورق که فامیلی من نوشته شده بود منتظر ما بود که ایشون هم فارسی زبان نبودن و همکار ایشون که اندونزیایی بودن فارسی صحبت میکردند.

بعد از رسیدن به هتل از ما با یک لیوان نوشیدنی بسیار خوشمزه (Welcome Drink) پذیرایی شد. سپس حوله های بسیار خنک با رایحه فوق العاده به ما دادن تا خودمون رو خنک کنیم که واقعا تمام خستگی راه رو از بدنمون بیرون کرد. 50 دلار بیعانه از ما دریافت شد و بعد چک این کردن وارد اتاق شدیم و پاسپورتی از ما نگرفتن.

اتاق از همه لحاظ قابل قبول و بدون مشکل بود.اتاقها دارای بالکن بودن که افراد سیگاری به راحتی می تونستند ازش استفاده کنن. تمیزی خیلی خوب،فضای عالی، سیستم سرمایش عالی، حمام با وان و حمام با دوش و دستشویی فرنگی با شلنگ جهت شستشو. همانطور که بالاتر گفتم روز اول سفر به دلیل شب رسیدن از دست میره و عملا باید از روز دوم شروع کرد. صبحانه مفصل و متنوع سرو می شد ویو هتل عالی و رفتار کارکنان بسیار خوب بود.

قبل از اینکه ما این هتل را انتخاب کنیم تو TRIP ADVISER امتیاز خوبی نگرفته بود و من تمام REVIEW رو خوندم اما واقعا خیلی ها حقیقت نداشت و ما واقعا راضی بودیم فقط نکنه مهم این که هتل ما ساحلی نبود و برای رفتن به دریا باید از هتل بیرون می آمدیم و چند قدم راه می رفتیم اما در کل ما راضی بودیم. و داری سه فضای استخر بود و هر روز برنامه ها و مسابقه در استخر برگزار می شد البته ما متاسفانه به دلیل اینکه اکثراً بیرون هتل بودیم به هیچ کدام از برنامه ها نرسیدیم.

نکته قابل توجه اینکه من خودم سفرنامه هایی که خوندم و از تور لیدر پرسیدیم میگفتند این دکه ها کلاهبردار هستن و اصلا استفاده نکنید، ولی ما تمام یرنامه سفرمون رو با دکه ها رفتیم و از لحاظ امنیت و کیفیت سفر عالی بود و با بهترین ماشین ها با air conditioner مناسب به صورت اختصاصی فقط من و همسرم سرتایم فیکس شده به دنبال ما در هتل می آمدند و سرتایم فیکس شده به هتل برمی گشتیم و مسلط یه زبان انگلیسی هم بودند و قیمتی که تور لیدر ما اعلام میکرد دقیقا 3 برابر مبلغ دکه های سطح شهر بود. ما هر روز پس از اتمام سفرمون به دکه که روبروی هتلمون بود می رفتیم و برنامه فردا را فیکس می کردیم

روز دوم تور لیدر ما که فارسی بلد بودن اومدن هتل و توضیحات لازم در مورد تورها و قیمت ها رو به ما گفتن و سپس با تور لیدری که انگلیسی زبان بودن رفتیم دنبال یه خانواده دیگه. گشت شهری آغاز شد و به سمت Nusa Dua حرکت کردیم و اونجا تفریحات آبی رو انجام دادیم.

تفریحات آبی کلا گرون بودن و هرکدوم از تفریحات حداقل نفری 40 دلار هزینه داشت. اونجا هم به شدت چونه بزنین چون قیمت رو پایین میارن پس اگر خواستید برید برای تفریحات آبی حتما با خودتون پول زیاد ببرید. چیزی که من بعدا فهمیدم این بود که جایی که ما رو برای تفریحات آبی بردن خیلی گرون بود و جاهای دیگه می شد با نصف هزینه ای که کردیم تفریحات بیشتری انجام بدیم. بعدش رفتیم برای ناهار رایگان که بردنمون مک دونالد. بعدش بردنمون یه پاساژ به اسم گالریا که بد نبود ولی گفتن فقط یک ساعت میتونید اینجا باشید وبعدش برگشتیم هتل. بر خلاف اسمش چیزی به اسم گشت شهری نبود.

سفر به ت<span class=

روز سوم به پارک آبی Waterbom رفتیم. از هتل ما پیاده 5 دقیقه فاصله بود. خودمون رفتیم و بلیط خریدیم. به شما یک دستبند داده میشه که به دلیل اینکه نمیتونید برای خرید کردن از داخل پارک آبی پول نقد ببرید، هرچقدر که میخواهید میتونید اونجا پرداخت کنید و دستبند رو شارژ کنید و هنگام برگشت باقی مانده پولتون رو دریافت کنید. این پارک آبی در آسیا اول و در دنیا دوم است. پارک آبی بزرگی داشت و اگر کسی تجربه سفر به مالزی را دارد این نکته قابل توجه بود که در مالزی چون کمپلکس بود و علاوه بر بازی آبی بازی غیر آبی داشت نمی توان با این که فقط پارک آبی است مقایسه کرد اما از پارک آبی آنتالیا و دبی به نظر من بهتر بود.

بعد از پارک آبی به یکی از دکه های فروش تور رفتیم و بعد از چونه زنی فروان برای روز چهارم تور یک روزه شهری را خریداری کردیم.

هزینه ورودی نفری 40$ دلار یا 520000 روپیه

سفر به ت<span class=

روز چهارم راننده توری که از دکه خریده بودیم با یک ون اختصاصی جلوی هتل سر ساعت منتظر ما بود. برنامه ای که برای روز چهام در نظر گرفته بودیم گردش در منطقه ubod بود و حدود 5/1 ساعت طول کشید و ما به منطقه ای رسیدیم که مرکز هنر "اوبود" بود که پر بود از فروشگاههای جواهر و صنایع دستی چوبی و سنگی و بدلیجات و لباس های محلی .... و تمامی تور لیدرها شما را به بهترین فروشگاهها می برند که وسعت زیادی داره و قیمت بالاتری داره از راننده تور خواهش کنید که شما رو به فروشگاههای کوچیک ببرند چون قیمت های خیلی بهتری همان جنس را می فروشند البته به شیکی آن فروشگاههای بزرگ نمی باشد.

پیشنهادی که ما به شما می دهیم اگر میخواهید سوغاتی تهیه کنید از همین فروشگاه ها تهیه کنید چون این منطقه پر از کارگاه می باشد و با قیمت بهتری می توانید این صنایع دستی را تهیه کنید و در منطقه نوسادو و کوتا این اجناس را با قیمت بالاتری می فروشند.

بعد به معبد tirta empul رفتیم که بسیار زیبا بود و پر بود از مجسمه و معبد و درخت های زیبا و استخر آبی که پر بود از ماهی های قرمز و واقعا زیبا بود و حتما پیشنهاد میکنم به دیدن این معبد برید.

بعد به مزرعه قهوه اوبود رفتیم و که در اینجا انواع قهوه ها را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد که در فضایی زیبا و رویایی قهوه خود را میل کنید و پس از تست در صورت نیاز خرید کنید و دراین مزارع قهوه، حیوانی بود که این دانه های قهوه را می خورد و طی تخمیر طبیعی در بدن این حیوان و درنهایت ماده دفع شده از حیوان را به عنوان گرانترین قهوه به نام کوپی لواک می فروشند و تنها قهوه ای بود که بابت آن از ما پول گرفتند و تجربه جالبی بود و بعد به فروشگاه آن مزرعه رفتیم و پر بود از محصولات گیاهی آن مزرعه مثل روغن نارگیل و کرم های مختلف و قهو ه های مختلف و حتما پیشنهاد می کنم از محصولاتشون خرید کنید چون واقعا طبیعی هستند.

بعد به منطقه شالیزارهای برنج رفتیم و صحنه های رویایی در آنجا دیدیم زمین های کشت برنج و منطقه ای برای گرفتم عکس های زیبا می باشد.

بعد برای صرف ناهار به رستورانی رفتیم که اردک های مشهوری داشت، ما اصلا از غذای محلی دوست نداریم اما راننده تور ما پیشنهاد کرد که حتما سفارش بدید و واقعا خوشمزه بود و تجربه جدیدی بود. رستوران در فضای شالیزار بود و صحنه ای واقعا زیبا را رقم می زد.

سفر به ت<span class=

بعد از صرف ناهار به monkey forest رفتیم که جنگلی بود فوق العاده زیبا و پر از درختهای بزرگ و رودخانه های زیبا و پر از میمونهای خوشگل که بعضی از آنها نژادهای خاصی بود و صحنه های فوق العاده ای را رقم زده بود. حدود ساعت 6 غروب به هتل رسیدیم و پس از استراحت به فروشگاه رفتیم نکته خیلییی مهم بالی اصلا برای خرید مناسب نیست و فقط تعداد محدودی برندها را دارد که می توانید خرید کنید و بیشتر محصولات محلی خودشون را می فروشند.

قیمت 30دلار برای گشت شهری در منطقه اوبود برای دو نفر

پس از صرف صبحانه ما با تور لیدر خود هتل به سافاری رفتیم و تنها سفری بود که با تور لیدر هتل رفتیم و دلیل آن قیمت سافاری فیکس شده است و تمام جاها تقریبا با یک قیمت ثابت می فروشند سوار اتوبوس شدیم و بعد 1 ساعت به منطقه مورد نظر رسیدیم

این تور رو به شکل های مختلف و با قیمت های مختلف می فروشند مثلا با ناهار قیمت آن متفاوت است و ما بدون ناهار را انتخاب کردیم چون ناهار محلی بود و ما علاقه ای نداشتیم ولی در آنجا رستوران داشت و می توانستید غذاهای مختلف را میل کنید.

در اینجا زمان بسیار مهم بود و در زمان های مختلف نمایش های مختلف را اجرا می کنند و طبق زمان و نقشه می توان تمام نمایش را دید. ابندا نمایش کلی بود که حیوانات به روی صحنه می آمدند بعد غذا دادن به ببر بعد آب بازی فیل ها بعد عکس گرفتن با فیل و نمایش فیل ها و بعد نمایش ببر و پلنگ و مرحله بعد غذا دادن به کروکودیل و بعد سوار بر ماشین های اتوبوس مانندی که کاملا پوشیده بود ما را به منطقه زندگی حیوانات مختلف بردن مثل شیر و ببر و پلنگ و زرافه و... در آخر به سالن نمایش بسیار بزرگی که نمایش فوق العاده زیبایی که تلفیقی از فرهنگ و آداب و رسوم کشور خود را به نمایش می گذارد که حیوانات مختلف بر روی صحنه می آیند و واقعا زییا و تاثیر گذار بود و بعد به قسمت شهربازی رفتیم که پارک آیی و وسایل بازی محدود ولی هیجان اگیزی داشت و طبق بلیطی که ما تهیه کرده بودیم فقط می توانستیم از یک دستگاه به صورت رایگان استفاده کنیم و بقیه دستگاهها را با پرداخت پول اضافی و شارژ اضافی می توانستیم استفاده کنیم .

نکته خیلی مهم در سافاری زمان بود و براساس زمان به قسمت های مختلف بروید چون سر زمان مشخصی شروع میکنند و شما آن نمایش را از دست می دهید و حتما نقشه را چندین بار چک و مطالعه کنید و حدود ساعت 7 ما به هتل رسیدیم .

هزینه سافاری برای هر نفر 60 دلار

روز ششم

سر ساعت 8 ماشینی که روز قبل از دکه تهیه کرده بودیم به دنبال ما آمد و ما به سمت رودخانه خروشان برد که این تور هم شامل چند نوع بود رودخانه که هیجان کمتری داشت و شامل سه چرخه سواری و فیل سواری و... بود اما ما با توجه به علاقه زیاد به هیجان داشتیم فقط رفتینگ در رودخانه خروشان telaga waja river rafting را انتخاب کردیم که حتما لباس مناسب تهیه کنید چون لباس های شما کاملا خیس می شود و ترجیحا با دمپایی و لباس و حوله اضافی بروید و فوق العاده هیجان اگیز بود.سوار بر قایقی می شدید که قایق ما با راننده 5 نفر بودیم و واقعا خوش گذشت و نم نم باران هم گرفته بود و هیجان را دوچندان می کرد و حدود 3 ساعت طول کشید و پس از اتمام دوش گرفتیم و ناهار محلی که واقعا بدمزه و بی کیفیت بود خوردیم و حدود ساع 3 به هتل رسیدیم.

هزینه رفتینگ برای هر نفر ٢٣ دلار

روز هفت معبد ‏Uluwatu ‏‏‎

این معبد که به عنوان یکی از مهمترین معبدهای مهم بالی شناخته می شود و قرار گرفتن در ارتفاع 70 متری بر فراز صخره ی در ساحل، این معبد را بی نظیر نموده است. این مکان ‏نیز برای تماشای غروب آفتاب و امواج دریا بسیار مناسب و دلنواز می باشد. ‏ ‏و منطقه ای کاملا رویایی است که شما صخره ای که امواج دریا به آن برخورد می کند را می بیند و آرامش عجیبی وجود دارد.

هزینه تور 30 دلار برای دو نفر

نکات:

- در زمانی که ما سفر کردیم کلا 5 خانواده ایرانی در سطح شهر بالی ندیدیم و حتی تور لیدر ما هم اهل اندونزی بود ولی فارسی با لهجه صحبت میکرد و برای این سفر بهتر است به زبان انگلیسی مسلط باشید.

- نکته ای که همیشه برای توریست ها سوال بوده اینه که آیا به جز تور لیدر به کسی دیگه ای اعتماد کنم و غیر از تور لیدر از کسی دیگه تور با قیمت ارزون تر تهیه کنم؟ پاسخ این سوال فقط به خود شما بستگی داره.در بالی هر 50 متر یک دکه فروش تور وجود داره که می شه تمامی تور ها رو با قیمت های کمتر از نصف ازشون خریداری کرد. این عمل دوتا نکته داره. اول اینکه شما زبان خوب داشته باشید دوم اینکه اعتماد کنید و سوم اینکه قدرت چانه زنی داشته باشید. من به شخصه فقط گشت شهری و سافاری رو با تور لیدر رفتم و بقیه تورها رو از دکه تهیه کردم.

-چانه زدن خیلی مهم است و شما می توانید جنس را با نصف آن قیمت خریداری کنید.

-بالی سرشار از تفریح می باشد و با توجه به اینکه ما تمام روزهای سفر خود را صرف تفریح کردیم اما بعد از 8 روز مکانهای زیادی بود که متاسفانه ما به دلیل ذیق وقت نرفتم .

-بالی برای خرید مناسب نمی باشد و اصلا زمان خود را صرف خرید نکنید.

-بعضی از آژانس ها پیشنهاد سفر ترکیبی به سنگاپور یا مالزی یا تایلند رو با بالی پیشنهاد می کنند ولی من اصلا این را پیشنهاد نمی کنم و تمام 8 روز را در بالی بگذرانید.

-بالی پر از هیجان های متفاوت است و با ترکیه و دبی و مالزی فرق دارد و تمام تفریح هایی که مدنظر شما باشد می توانید در این جزیره پیدا کنید

-خودتان را باید برای پرواز طولانی آماده کنید و اگر نسبت به پرواز طولانی مشکل دارید اصلا پیشنهاد نمی کنیم و لباس راحت بپوشید و بهتراست پرواز برگشت را دو stop بگیرید چون خیلی خسته می شوید و انرژی رفت را ندارید.

-زمانی که ما سفر کردیم هزینه سفر ماهان و قطر یکی بود و پیشنهاد میکنم اگر هزینه ها یکسان بود از قطر استفاده کنید.

-به هیچ عنوان در این شهر مدرنیته و ساختمانهای بزرگ و زیبا نخواهید دید و یافت شهر خیلی ساده و به خاطر خیابانهای تنگ همیشه پر از ترافیک می باشد.

-قبلا برای ورود به کشور اندونزی ویزا را در همان لحظه ورود صادر می کردند اما در حال حاضر باید قبل از ورود به کشور نسبت به اخذ ویزا اقدام کنید.

-ما قصد داشتیم خودمون بدون آزانس مسافرتی سفر کنیم یعنی خومون هتل و پرواز خارجی جاکارتا به بالی را تهیه کنیم اما با برآورد هزینه ها متوجه شدیم بالی جز سفرهایی که اگر با آژانس مسافرتی بروید به سود شما می باشد و دلیل گرانی سفر پرواز می باشد وگرنه هتل ها بسیار ارزان می باشد.

-به دلیل اینکه همیشه شهر ترافیک هست بهتر است در منطقه کوتا هتل بگیرید چون در غیر این صورت باید زمان زیادی را در ماشین سپری کنید.
-شهر پر از رستورانهای مختلف می باشد و با توجه به مذاق غذایی من و همسرم ما به رستورانهای بین المللی مثل KFC و BURGER KING و.. می رفتیم اما در سطح شهر پر از کافه و رستورانهای مختلف است که پیتزا و پاستا و برگر با کیفیت و قیمت بهتری ارائه می کنند.

-مراکز خرید discovery و galleria و beachwalk که همه در محدوده کوتا می باشد و ما discovery و beachwalk را پیاده رفتیم و به نظر من beachwalk بهتر بود و فضا و ویو زیبایی هم داشت.

- زمان سفر ما 16 تا 24 آبان بود و هوای آفتابی و استوایی بود و مشکل بارندگی شدید نداشتیم چون از 1 آبان تا اسفند فصل شدید بارندگی می باشد اما خوشبختانه زمان سفر ما بارندگی خیلی کم بود. برای چک کردن هوا اگر در منطقه کوتا هستید در weather حتما denpasar را انتخاب کنید چون مناطق مختلف جزیره آب و هوای مختلفی دارد.

نویسنده :پروا محمودی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.