یک گشت کامل شهری همدان

گشت کامل شهری همدان + تصاویر

بنام خدا

با سلام خدمت تمامی همراهان لست سکند و عاشقان مسافرت،بنده بعد از سفر به چند کشور خارجی و نوشتن دو سفرنامه باکو و شهر وان ترکیه برای لست سکند،یک روز که تو شهر خودم یعنی همدان رفته بودم  آبشار گنج نامه یهویی به ذهنم رسید ،همدان اینقدر جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی داره چرا شهر خودم رو برای هموطنان عزیزم معرفی نکنم تا کسانی که قصد دارن به این شهر زیبا مسافرت کنند اطلاعات کافی در مورد گشت و گذار در این شهر رو داشته باشند،بنابراین تصمیم گرفتم برنامه گشت شهری کامل شهر همدان رو در اواخر شهریورماه پیاده کنم،روز بیست و پنجم شهریور ماه روزی بود که من تصمیم گرفتم به همراه پسر کوچکم رادین که چهار سالشه و اونم عاشق سفر هست ،صبح همدان گردی ما شروع بشه،بعد از خوردن صبحانه کامل در منزل به طرف مرکز شهر حرکت کردیم.

ماشینمو تو یکی از پارکینگهای اطراف میدان بوعلی پارک کردم،اولین جایی که رفتیم آرامگاه بوعلی سینا بود،این آرامگاه معروف داخل میدانی به همین اسم قرار داره،بلیط ورودی برای هر نفر3000تومان هست.

میدان آرامگاه بوعلی

حیاط آرامگاه بوعلی

موزه آرامگاه

سنگ قبر بوعلی سینا

گنبد آرامگاه بوعلی

نمایشگاه عکس همدان قدیم

بعد از دیدن آرامگاه ،وارد یکی از خیابانهای منشعب از این میدان شدیم یکی از معروف ترین خیابانهای شهرمون بنام خیابان بوعلی که کامل سنگفرش شده است و جای مناسبی است برای پیاده روی و خوردن چایی و خرید،چند دستگاه خودرو برقی هم که با برق شارژ می شوند در این خیابان تردد میکنند و کسانی که دوست دارند میتونند سوار بشوند،این خیابان یکی از خیابانهای مرکزی شهر همدان هست که در انتها به میدان قدیمی امام ختم میشود که میدان مرکزی شهر هست،چند تا پاساژ بزرگ به همراه رستوران های مختلف و کافی شاپ و سینما در این خیابان وجود دارد،حدود 2سالی هست که این خیابان سنگفرش شده است و یکی از جاذبه های توریستی شهرمون هست ،همشهری های عزیزمون مخصوصا عصرها در این خیابان به گشت و گذار می پردازند،دیدن این خیابون رو فراموش نکنید.

خیابان سنگفرش بوعلی

ماشین برقی

نمونه ای از مجسمه های خیابان بوعلی

با هشت دقیقه پیاده روی رسیدیم به میدان تاریخی امام،البته این میدان باشکوه در حال سنگ فرش شدن بود و کنده کاریهای زیادی در آن وجود داشت بنابراین عکس مربوط به این میدان رو از اینترنت به دست آوردم،طبق برنامه ریزی شهرداری همدان هر 6 خیابان اصلی متصل به میدان امام قراره سنگ فرش بشوند،ابتدا خیابان بوعلی سنگ فرش شده و در حال حاضر میدان امام و خیابان اکباتان هم در حال انجام است ،این میدان اطرافش پر است از ساختمانهای قدیمی که تو شب نورپردازی قشنگی داره همچنین بناها و مکانهای تاریخی زیادی در اطراف این میدان خیلی بزرگ هست،نکته جالب این میدان این است که توسط یک مهندس آلمانی به شکل بسیار زیبایی طراحی شده و 6خیابان اصلی شهر از آن منشعب میشوند و این 6خیابان به یک میدان ختم می شوند که این میدانها هم به هم متصل هستند و همینجوری در چند لایه این چینش ادامه داره و با این طراحی جالب شهری،ترافیک کمی در همدان وجود دارد

میدان تاریخی امام

ساختمانهای اطراف میدان امام

پس از گشت و گذاری در این میدان ،مقصد بعدی من یکی از مکانهای تاریخی ابتدای خیابان شریعتی ،بنام مقبره استرومردخای هست،با میدان 1دقیقه فاصله داره،استرومردخای یکی از قدیسین یهودیان جهان می باشد و برای آنها بسیار مقدس و مورد احترام هست،به در ورودی رفتم تا بلیط بگیرم و وارد بشوم اما نگهبان اجازه نداد ،علت رو جویا شدم گفتند :طبق رسم یهودیان ورود به این مکان باید خانوادگی باشد یعنی حتما زن و شوهرباید با هم باشند و اجازه ورود به افراد مجرد داده نمیشود،هر چه قدر اصرار کردم که من دارم سفرنامه مینویسم و باید عکس تهیه کنم بی فایده بود حتی پسرم که با من بود اونها رو قانع نکرد و گفتند زن و شوهر باید با هم باشند،بنابراین داخل نتونستم برم اما از بیرون یک عکسی از گنبد این بنای تاریخی گرفتم.

گنبد مقبره استرومردخای

مجموعه تاریخی حمام قلعه که در نزدیکی مقبره استر مردخای قرار داره برای رفتن انتخاب کردم،پیاده از مقبره استر تا اونجا فقط 2دقیقه راه بود.یک حمام قدیمی که به موزه و سفره خانه سنتی تبدیل شده مکان قشنگی بود حتما دیدن فرمایید.

سر در ورودی حمام قلعه

داخل حمام قلعه

حمام قلعه

پس از دیدن از این حمام زیبا و قدیمی ،راهی بازار همدان شدم که در نزدیکی همین مکان هست،پیاده تا بازار 4دقیقه راه بود،بازار همدان یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران هست و بین دو خیابان باباطاهر و اکباتان قرار داره .

سبزه میدان در ورودی بازار همدان

نمایی از بازار همدان

مسجد جامع همدان که مسجدی قدیمی است هم در گوشه ای از این بازار بزرگ قرار داره.

مسجد جامع همدان

من از سمت خیابان باباطاهر وارد بازار شده بودم،و پس از گشتی در این بازار از سمت دیگر وارد خیابان اکباتان شدم،قدیمی ترین خیابان همدان همین خیابان هست،این خیابان مثل خیابان بوعلی در حال سنگفرش شدن هست و کار سنگفرش شدن این خیابان با حضور کارگران زحمتکش در حال انجام بود،انتهای این خیابان به شهر باستانی مادها یعنی هگمتانه ختم می شود،معروف به تپه باستانی هگمتانه،از بازار تا آنجا حدود 5دقیقه پیاده روی لازم است.

ورودی تپه باستانی هگمتانه

بلیط ورودی پنج هزار تومان بود،با خرید این بلیط میتونید از شهر باستانی ،موزه،و دو تا کلیسا بازدید کنید که همگی در این مجموعه تاریخی قرار دارند،بعد از گرفتن بلیط برای رفع خستگی در کافه ای که در همون ابتدای این مجموعه قرار داشت ،آبمیوه و کیک و بستنی خوردیم ،استراحت کردیم و به سمت شهر باستانی مادها رفتیم که مهندسان از دل خاک بیرون آورده بودند.

شهر باستانی هگمتانه

بعد به سمت موزه مجموعه رفتیم ،این موزه اشیایی که در این تپه کشف شده است را به معرض دید عموم گذاشته است.

موزه مجموعه هگمتانه

کلیسای آنجلی و سنت استپانوس در کنار این موزه قرار دارند،به سمت این دو کلیسا حرکت کردیم،کلیسای آنجلی واقعا دیدنی بود.

نمایی از شهر همدان از بالای تپه هگمتانه

کلیسای آنجلی

کلیسای سنت استپانوس

تابلو توضیحات کلیساها

پس از دیدن از این مجموعه تاریخی ،مقصد بعدی من رفتن به گنبد علویان بود،این گنبد هم در نزدیکی مجموعه هگمتانه قرار داره و پیاده تا اونجا 10دقیقه راه است..در این مجموعه موزه مردم شناسی همدان هم قرار داره که خیلی جالب بود،بلیط ورودی سه هزار تومان هست.

گنبد علویان

داخل گنبد علویان

موزه مردم شناسی

پس از دیدن این مجموعه تاریخی ،پسرم احساس خستگی میکرد بنابراین یک تاکسی گرفتم به مقصد پارکینگی که ماشینمو اونجا پارک کرده بودم،بقیه مکانهای دیدنی نیاز به خودرو داشت ،این جاهایی که من رفتم در قسمت مرکزی و قدیمی شهر بود و همگی رو با کمی پیاده روی میتونید ببینید.

ماشینمو برداشتم و مکان بعدی ،آرامگاه باباطاهر همدانی بود،آرامگاه باباطاهر در داخل یک میدانی به همین نام و بر بالای تپه ای کوچک قرار دارد.

بلیط ورودی 3000تومان هست.

گنبد آرامگاه بابا طاهر

داخل آرامگاه باباطاهر

اطراف آرامگاه و میدان باباطاهر

0gjomdibBzLnBGOLli2JBZ6xUoVfvdKiEvrWCk0d.gifTx7kEaLJrUMHfPfxickCezxRu47WU3smgMihxgNo.gif

پس از دیدن از آرامگاه زیبای باباطاهر،مکان نزدیک ،باغ ایرانی است در خیابان فلسطین،به آنجا هم سری زدیم.

باغ ایرانی

دیگر ظهر شده بود و من و پسرم پس از گشتی مفصل تو شهر همدان،احساس گرسنگی میکردیم،یکی از خیابانهای معروف دیگر همدان خیابان مهدیه است،این خیابان مرکز اصلی غذا تو همدان هست تا دلتون بخواد فست فود و کافی شاپ و انواع و اقسام رستوران در این خیابان وجود داره،یکی از غذاهای محبوب همدانی ها ،دیزی است بنابراین با پسرم تصمیم گرفتیم دیزی در یکی از رستورانهای سنتی این خیابون دیزی بخوریم ،جای شما خالی خیلی خوشمزه بود.

بعد از خوردن دیزی،مکان بعدی رفتن به پارک بزرگ مردم بود که هم برای شما معرفی کنم ،هم اینکه پسرم اونجا بازی کنه.

پارک بزرگ مردم

وسایل بازی کودکان پارک مردم

ایستگاه کرایه دوچرخه

شهر بازی پارک مردم

یکی از مکانهای جذاب برای همدانی ها ،بلوار ارم هست خود همدانی ها میگن بلوار،برای پیاده روی و تفریح به این بلوار بسیار زیبا مخصوصا عصرها وشبها میروند،لاینی هم برای دوچرخه سواری هست

بلوار ارم

لاین مخصوص دوچرخه سواری

میدان زیبای ارم

در کنار این بلوار چند جای مهم قرار داره،از جمله بزرگترین شهر بازی همدان،بنام شهر بازی رنگین کمان،پارک بزرگ ارم،هتل 4ستاره پارسیان،باشگاه اسب سواری،پارک میر رضی همدانی،میدان ارم و بام همدان یا تپه عباس آباد.

شهر بازی رنگین کمان

پارک ارم

پارک میر رضی همدانی

یکی از دیدنی ترین نقاط شهر همدان که واقعا کم نظیر است،تپه عباس آباد یا همون بام همدان می باشد،اگر بلوار ارم بروید ،در کنار این بلوار جاده ای است که شما رو به سمت بالای تپه می برد،کل شهر همدان زیر پای شماست ،مخصوصا در شب منظره خیلی خوبی داره،یک استخر بزرگ داره برای قایق سواری ،رستوران و کافی شاپ و همچنین شهر بازی و فضای سبز زیبا ،دره عباس آباد و جاده گنج نامه هم در اطراف این تپه مناظر زیبایی رو پیش روی شما می گذارد.

شهر همدان از بالای تپه عباس آباد

استخر عباس آباد

دره عباس آباد از بالای تپه

فضای سبز تپه عباس آباد

بعد از گشت و گذاری مفصل در این تپه بسیار زیبا،سوار خودرو شدیم و به سمت شاید بتوان گفت معروف ترین و اصلی ترین مکان دیدنی همدان یعنی مجموعه گنج نامه شدیم،گنج نامه حدود 5 کیلومتر از همدان فاصله داره و بعد از گذشتن از یک دره سر سبز و زیبا به جایی میرسید که در دل کوهستان الوند قرار دارد،و آبشاری زیبا در آن جاری است علاوه بر آبشار دو سنگ نوشته قدیمی ،یکی منتسب به داریوش و دیگری خشایارشاه از پادشاهان هخامنشی در این مجموعه تاریخی -طبیعی قرار دارد،علاوه بر این چند سالی است که مجموعه جدیدی بنام دهکده گنج نامه نیز در این مکان در دل کوه ایجاد شده است ،که شامل:تله کابین،مرکز خرید،شهر بازی،غار آکواریوم،و.... ،محیط بسیار جذابی است برای همه سنین.

جاده گنجنامه

مرکز خرید دهکده

خانه روستایی

داخل خانه روستایی

تله کابین به علت تعمیرات بسته بود،بنابراین بعد از گشتن در این دهکده و گرفتن عکس، یک گشت کامل شهری همدان و حومه به پایان رسید نزدیکای غروب بود و من و پسر نازنینم خسته شده بودیم و به سمت منزل حرکت کردیم،امیدوارم این گشت شهری در همدان برای هموطنان عزیزمون راهنمای خوبی باشه و مفید واقع شود،از شما هموطنان خوبم خواهش میکنم حتما به همدان زیبا سفر کنید ،این گشت شهری نمونه ای کوچک از زیبایی های شهر همدان بود.