وارنا، تفرجگاه جوانان اروپایی (سفرنامه)

وارنا، تفرجگاه جوانان اروپایی (سفرنامه)

بعد از سفر به تایلند (بانکوک و پاتایا) که بصورت انفرادی و بدون تور انجام شد به دنبال سفر به یک سرزمین متفاوت بودم. کار تحقیق و انتحاب همسفر از اواخر سال 94 پیگیری شد ..بعد از بررسی و خواندن چندین سفرنامه بالاخره مقصد رو انتخاب کردیم، سرزمین ماسه های طلایی ، اروپای کوچک و پایتخت برگزیده جوانان اروپایی برای سال 2017 یعنی وارنا در بلغارستان!!

حالا نوبت به انتخاب آژانس ، هواپیمایی و هتل بود که جا داره از وبسایت وزین Lastsecond کمال تشکر رو داشته باشیم که مطالعه سفرنامه های بلغارستان و راهنمای سفر به گلدن سندز کمک زیادی به ما کرد. پکیج ها مورد بررسی قرار گرفت و قیمت ها دستمون اومد. سرانجام توسط آژانسی در بوشهر که ارایه دهنده تورهای بلغارستان تاریخ و تور مورد نظر انتخاب شد. جهت رزرو هتل چندین روز در سایت های بوکینگ و تریپ ادوایزر مشغول بررسی شدیم و در نهایت برای تاریخ 29 مرداد الی 4 شهریور تور یک هفته ای گلدن سندز با پرواز قشم ایر و هواپیمای A320 و هتل 4 ستاره رویال با قیمت 2960 انتخاب شد. رسیدیم به انجام کارهای مربوط به ویزا که حتما باید انگشت نگاری در سفارت بلغارستان واقع در خیابان ولیعصر تهران صورت میگرفت. این کار فقط 3 الی 5 دقیقه زمان بر هستش (در صورتی که حدود 3 الی 4 ساعت پشت در سفارت معطل شدیم).

ویزای بلغارستان شنگن نیست ولی با توجه به عضویت کشور بلغارستان در اتحادیه اروپا قوانین صدور ویزا مانند شنگن هست و شامل ضمانت ، گواهی محل کار، پرینت حساب بانکی ، انگشت نگاری و... میشه که البته با توجه به اینکه ما چهار نفر مجرد بودیم سفارت 5 روز مونده به سفر سختگیری هاش رو نسبت به ما بیشتر کرد و از آژانس خواسته بود که از ما علاوه بر چک ضمانت مبلغی هم بصورت نقدی جهت ضمانت دریافت کنه که اگر ما قبول نمیکردیم مهر ریجکتی تو پاسپورتمون می خورد. این سخت گیری ها مخصوصا نسبت به افراد مجرد به این جهت هست که ایرانی ها از بلغارستان به عنوان دروازه ورود به اروپا استفاده میکنن و به ایران بر نمیگردن.

استرس بعدی که به ما وارد شد، بر میگرده به هتل که آژانس به ما اطلاع داد هتل رویال جای خالی نداره و شما باید هتل رو تغییر بدین و هتل Arena Mare چهار ستاره آل با همون قیمت قبلی رو پیشنهاد دادن هتلی که قیمتش 3200 بود و ما که برای انتخاب هتل قبلی نزدیک یک هفته وقت گذاشته بودیم باید ظرف یک ساعت برای این هتل اوکی میدادیم که سریع کار تحقیق رو شروع کردیم( هر کدوم از چهارنفر جدا) و با توجه به امتیازات در Booking و TripAdvisor مورد تایید واقع شد زیرا هم تازه تاسیس بود و هم مسافتش تا ساحل از هتل رویال کمتر بود و بعدا ازین انتخاب خوشحال هم شدیم. در انتخاب هتل در گلدن سندز دقت داشته باشین که هتل حتما در لاین اول کنار ساحل یا حداکثر در لاین دوم باشه. چون مسیر ها دارای پله و شیب زیادی هستند و ممکنه رفت و آمد رو سخت کنه.

همزمان با پایان کارهای ما اوضاع سیاسی و امنیتی ترکیه هم تغییر کرد و تورهای ترکیه کنسل شد و اکثر توریست های ایرانی بلغارستان رو به عنوان جایگزین ترکیه انتخاب کرده بودن که همین باعث افزایش قیمت تورهای گلدن سندز شد که خوشبختانه این مورد دیگه شامل ما نشد ولی اگه بخوام مثال بزنم میتونم بگم که قیمت پکیج برگزیده ما تا 4100 نیز افزایش پیدا کرد. با توجه به محل کار ما که در عسلویه واقع شده سفر ما روز 28 مرداد از فرودگاه خلیج فارس عسلویه شروع شد و ما یک شب قبل از پرواز در منزل یکی از دوستان در تهران بودیم و البته تهران گردی هم داشتیم.

مصیبت بعدی که گروه ما گرفتارش شد در فرودگاه امام خمینی اتفاق افتاد و اون جایی که می خواستیم کارت پرواز بگیریم . بارها تحویل رو دادیم و منتظر دریافت کارت پرواز بودیم که در کمال تعجب به ما گفتن اسم یکی از همراه ها در لیست مسافرا نیست و نفر مربوطه خیلی خونسرد به ما گفت شما میرین یا میمونین (البته که میرفتیم :دی) ولی خدا رو شکر نماینده هواپیمایی قشم ایر اونجا بود و خیلی سریع مشکل مارو برطرف کرد. پرواز ما بالاخره ساعت 20:40 انجام شد. مدت سفر 3:30 بود ، پذیرایی و رفتار کادر پرواز و خود پرواز خوب بود. ساعت24 هواپیما در فرودگاه کوچک وارنا فرود اومد. کارای ورود به کشور بلغارستان خیلی راحت انجام شد.

تو سالن انتظار فرودگاه تور لیدرها منتظر ما بودن. انجام کارهای مربوط به تور وارنا برای توریست های ایرانی توسط شرکت های توریستی انجام میشه که کارهای مربوط به ما رو انجام میداد که انصافا باید از تور لیدرها و این شرکت تشکر کرد که اصلا سعی نمیکردن از هموطن های خودشون کلاه برداری کنن و راهنمایی های بسیار خوبی انجام میدادن و هر ساعت از شبانه روز در دسترس و پاسخگو بودن.

بعد از حدود یک ساعت معطلی، حرکت ما به سمت منطقه گلدن سندز شروع شد. اتوبوس از سطح انتظار ما پایین تر بود، توی اتوبوس تورلیدر توضیحات لازمه رو ارایه می کرد، به همگی هم آب معدنی دادن. واحد پول بلغارستان لوا هست(حدود 2000 تومان) که برای تبدیل ارز بهتر هست که یورو همراه داشته باشین چون نرخ تبدیلش نزدیک 15 ساله که ثابته ولی نرخ تبدیل دلار هر روز تغییر داشت. توی گلدن سندز صرافی های زیادی وجود داشت که هم کمیسیون می گرفتن هم اینکه به صرفه نبود. بانک ها هم همگی در شهر وارنا قرار داشت که با توجه به فاصله وارنا تا گلدن سندز این کار هم سخت بود. این کار ما هم تورلیدر های محترم راحت کردن و ارزهای مارو به قیمت مناسبتری نسبت به صرافی های موجود در گلدن سندز چنج می کردن که واقعا مناسب بود. فاصله فرودگاه تا گلدن سندز نیم ساعت هست که شما از میون انبوهی از هتل ها و جاده های سرسبز عبور می کنین تا به منطقه برسین. توی وارنا ریزورت های متعددی وجود داره که فعالترین و پر رفت و آمد ترینش گلدن سندزه.

ریزوت هایی که در منطقه بودن:

گلدن سندز:

در 17 کیلومتری شمال شهر وارنا بیش از یکصد هتل ویلا و آپارتمان در مساحتی به طول 3.5 کیلومتر در میان بافت منحصر به فرد کوه ، جنگل و دریا سالانه میزبانی هزاران گردشگر را بر عهده دارند .
بنا به افسانه ای قدیمی، گروهی از دزدان دریایی طی حفاری هایی در شمال شهر وارنا به گنج عظیمی از طلا دست پیدا کردند . اما زمین انتقام خود را از آنها گرفت و طلای به دست آمده را به شن تبدیل کرد . از این رو نام گلدن سندز یا شن های طلایی را بر این مکان گذاشته اند . گلدن سندز تنها 25 کیلومتر با فرودگاه بین المللی وارنا فاصله دارد .

تفرجگاه جوانان اروپایی

وارنا پایتخت برگزیده جوانان اروپایی برای سال 2017 که همه جای شهر این المان رو میدیدین.

آلبنا:

در 30 کیلومتری شمال وارنا و در 12 کیلومتری بالچیک قرار دارد . تنها 43 هتل در این منطقه وجود دارد و نکته جالب اینکه هیچ هتل 5 ستاره ای در آنجا فعالیت نمی کند . در مقایسه با دیگر مقاصد ساحلی در بلغارستان آلبنا در سطح و کیفیت پائین تری قرار دارد اما به واسطه وجود چشمه های آب معدنی همچنان جذابیت های خاص خود را دارا می باشد .

سنت کنستانتین و النا:

در 10 کیلومتری شهر وارنا و 6 کیلومتری گلدن سندز واقع شده . این منطقه قدیمی ترین مجتمع تفریحی ساحلی بلغارستان به شمار می رود . حدودا 50 هتل در این منطقه وجود دارد .

29 مرداد 95

مسافرا هر کدوم جلو هتل ها پیاده شدن. ساعت دو، کار چک این خیلی راحت انجام شد و دست بند های مربوطه رو بهمون دادن که بتونیم از امکانات هتل استفاده کنیم. وای فای توی لابی رایگان و توی اتاق ها پولی بود. Safty Box هم توی اتاق بود که در صورت استفاده باید هزینه رو پرداخت می کردی. تور لیدر به ما گفت که جلسه توجیهی فردا توی هتل اینترنشنال برگزار میشه و سیم کارت ها اونجا تحویل داده میشه. ماهم رفتیم تو اتاق مستقر شدیم و از ویو اتاق تعجب کردیم. بالکن اتاق ما روبروی خیابونی بود که پر از کافه ها و مراکز تفریحی و موارد دیگر بود. ولی با توجه به نوع پنجره اتاق ها سر و صدا مارو اصلا اذیت نمیکرد.

بعد از مستقر شدن در اتاق و عوض کردن لباس ها بلافاصله تصمیم گرفتیم که از هتل خارج بشیم و دوری توی منطقه بزنیم و با فضا آشنا بشیم. از هتل که خارج شدیم راهمون رو به سمت ساحل پیش گرفتیم، چیزی که شما اونجا میبینی حضور جوانان اروپایی و فضای شاد و زنده بود. بدون اینکه مزاحمتی برای کسی ایجاد کنن. وقتی به ساحل رسیدیم این فضا رو بیشتر لمس کردیم. نزدیک ساحل دو پاتوق وجود داره یکی خیابان ساحلی که از جلوی هتل Bonita شروع میشه و تا هتل Admiral ادامه پیدا می کنه، البته این خیابان تا نقطه پایانی منطقه ادامه داره اما خب طبیعتا در ادامه فاصله هتل ها از مرکز زیاد میشه ، پاتوق دوم Party Street که چسبیده به ساحل نام داره که در امتداد خیابان اصلی قرار گرفته و شب ها هیجان و هیاهوی بیشتری درش جریان داره.

ما بعد از یه پیاده روی طولانی و شناختی که از منطقه بدست آوردیم و با توجه به خستگی به هتل برگشتیم. برای فردا و شروع برنامه ها استراحت کردیم.بازم تاکید میکنم که پیاده روی توی گلدن سندز به هیچ عنوان کسی رو خسته نمیکنه یعنی اصلا وقت نمیکنی که به چیزی جز لذت بردن از آب و هوا و دیدنی های اونجا فک کنی.

30 مرداد 95

ساعت 8:30 از خواب بیدار شدیم. واقعا چسبید این خواب...دوش ، اصلاح صورت و رفتیم برای صبحانه. تنوع غذا و آبمیوه ها و دسر و میوه و شیرینی خوب بود ماهم که طبق عادت ایرانی های ظرفامون رو پر کردیم. البته سعی کردیم ظرفامون رو تا ته خالی کنیم. بعد از صرف صبحانه به سمت هتل اینترنشنال حرکت کردیم. هتلی لوکس و پنج ستاره که میشه گفت بهترین هتل ریزورت بود. ما به سمت سالن کنفرانس رفتیم و مسئول تور توضیحات لازمه رو ارایه کرد که خیلی هم کاربردی و مفید بود و تورهاشون رو معرفی کرد. ما هم با توجه به اینکه از قبل مطالعه کرده بودیم و کم و کیف و کیفیت تورها رو میدونستیم چیه، تصمیم گرفتیم که فقط سه تا تور رو به همراه گروه ایرانی بریم و برای سایر جاهای دیدنی و توریستی تنها اقدام کنیم که هم به صرفه تر بود و هم اینکه در اختیار خودمون بودیم و بیشتر خوش میگذشت و البته جاهای دیگه هم رفتیم که توی تورهای پیشنهادی نبودن. تورهایی که توسط آژانس معرفی شدن: شب های بلغاری ، کشتی دزدان دریایی ، شبهای ایرانی ، گشت شهری رایگان،نسبار، جیپ سافاری و پارک آبی بود.

رستوران هتل

صبحانه روز اول

سیم کارت رو هم همینجا تحویل گرفتیم، این سیمکارت برای صحبت توی خود بلغارستان خوب بود و همچنین دارای بسته 5 گیگ اینترنت است. یه نکته که باید بگم اینه که اگه شارژ و بستتون تموم شد بهتره که یه سیمکارت جدید بگیرین چون بصرفته تر در میاد تا اینکه پول بدید شارژ بخرین و بستتون رو تمدید کنین. سرعت سیمکارت 3G هست و اینکه همه جا حتی توی کوهستان و جاده های پر پیچ و خم آنتن دهی عالی داره.

سیمکارت M tel

ما تورهای شبهای بلغاری، کشتی دزدان دریایی و جیپ سافاری رو انتخاب کردیم که هر کدوم شامل یک وعده غذا هم بودند. برنامه شب اول شبهای بلغاری و ساعت حرکت 18 بود. ماهم که وقت داشتیم تصمیم گرفتیم برگردیم هتل ناهار رو میل کنیم و برای گردش و پیاده روی روزانه در گلدن سندز آماده بشیم. ناهار هم دارای کیفیت و تنوع نسبتا مناسبی بود. یکی از فست فود هایی که به وفور یافت میشه پیتزا هست که بصورت برش داده شده و هر برش 2/5 تا 3 لوا بفروش میرسه.

برای کسایی که غذا و گوشت حلال براشون مهمه باید عرض کنم که توی گلدن سندز دنبالش نگردن چون نیست. کسایی هم که هتل All انتخاب نکردن اصلا نگران نباشن چون کنار ساحل تعداد زیادی رستوران و فست فود با کیفیت و قیمت و تنوع زیاد وجود داره. عموما توی گلدن سندز باید هتل BB انتخاب کرد بخاطر اینکه از کنار ساحل نخوای یه مسافتی رو طی کنی و به هتل برگردی. و غذا رو بخوری و باز برگردی به ساحل و به تفریحاتت برسی. اگر ماهم که هتل All گرفتیم بخاطر سختگیریهایی بود که در مورد ورود توریست های مجرد ایرانی می گرفتن مجبور شدیم و گرنه خیلی درگیر غذاهای هتل نبودیم.

انواع پیتزا

کنار ساحل و در مجاورت پارتی استریت بازارچه ساحلی قرار داره که می تونید اجناس مورد نیازتون رو از ازش تهیه کنید. توی این بازارچه همه چیز پیدا میشه، از رستوران و کافه و سوپرمارکت گرفته تا پوشاک و صنایع دستی و وسایل بازی و ... اکثر مردم واسه رفت و آمد از این محل استفاده می کنن. خیلی اجناس با کیفیتی واسه فروش وجود نداره اما در حد نیاز مدت اقامت خوبه. از این بازارچه که خارج میشید بعد از کمی پیاده روی حد فاصل هتل Admiral تا هتل Melia بازارچه دیگه ای هست که البته از قبلی بهتر و با کیفیت تره و شکل و قیافه بهتری هم داره. روبروی هتل اینترنشنال شهر بازی گلدن سندز قرار داره که بیشتر برای بچه ها هیجان انگیزه.

برای رفتن به تور شبهای بلغاری آماده شدیم. راس ساعت اتوبوس دنبالمون اومد و ما رو به سمت روستایی سرسبز و مکانی رویایی در اطراف گلدن سندز برد، مسیر سرسبز و طبیعت بکر واقعا جلب توجه میکرد. و اما شبهای بلغاری: هنگام ورود به رستوران بنا به وجود رسمی قدیمی با نان و ادویه و نمک از شما پذیرایی میشه یا به عبارت دیگه شما رو نمک گیر می کنن و خوش آمد میگن. سپس برنامه هایی مثل رقص و آواز محلی و در ادامه پخش موزیک های بین المللی و ایرانی و اجرا میشه . حرکت بر روی آتش با پاهای برهنه هم یکی از رسوم کهن بلغارهاست که توی شبهای بلغا ری ا انجام میشه و در پایان پس از صرف شام و آواز گروهی تور شب بلغاری خاتمه پیدا می کنه .پذیرایی و شام هم کیفیت مناسبی داره.اونجا عکاس مرتب از شما عکس میگیره و بعد از پایان مراسم اگر خواستید میتونید هر کدوم از عکساتون رو خریداری کنید.

شبهای بلغاری

شام شبهای بلغاری

وقتی برگشتیم هتل یه استراحت کوتاه کردیم و طبق معمول برنامه هر شب حضور در کنار ساحل و پیاده روی و صحبت با توریست های دیگه که از جاهای مختلف اروپا مثله آلمان ، رومانی ، سوییس، اتریش و.... و شرکت در تفریحاتی که وجود داشت بود.

31 مرداد 95

امروز صبح توری نداشتیم ولی بعد از ظهر برای شرکت توی تور کشتی دزدان دریایی ثبت نام کردیم. صبح بعد از صرف صبحانه به سمت ساحل رفتیم ، امروز تصمیم داشتیم که از تفریحات آبی هم استفاده کنیم. تفریحات متنوعی کنار ساحل وجود داشت مثل: جت اسکی ،Banana Boat ، پاراسلینگ ، Big Mable ،Crazy Shark و ... ما هم تصمیم گرفتیم اول توی دریای سیاه تنی به آب بزنیم که واقعا دریا و موج های باحالی بود البته با توجه به اینکه ما خودمون از بوشهر و کنار ساحل به اونجا رفته بودیم زیاد بابتش هیجان زده نشدیم. بعد از شنا رفتیم برای تفریحات آبی . اول پاراسلینگ و بعدش Big Mable رو تجربه کردیم که با توجه به پولی که پرداخت می کنی مدت زمان زیادی رو بهت اجازه تفریح میدن برای پاراسلینگ قیمت : 1 نفره 60 لوا و 2 نفره : 80 لوا ،تقریبا 20 دقیقه هم بالا بودیم.

کنار ساحل آلاچیق های زیادی هم وجود داره که اجاره داده میشه و ساعتی نیست. از صبح تا 18 بعد از ظهر 8 لوا هست. نکته ای که باید توجه کنین اینه که اگه خواستین آلاچیق رو ترک کنین و برین به کاری برسین یا اینکه ناهار برین هتل و بعدش برگردین حتما یه حوله یا لباس رو روی تخت و زیر آلاچیق بزارین تا متصدی اونجا بفهمه که اینجا کرایه داده شده ولی اگر این کار رو نکنین اونا بحساب اینکه شما دیگه بر نمیگردین اون آلاچیق رو به کسی دیگه کرایه میدن.

ساحل و آلاچیق ها

برای ناهار برگشتیم هتل و برای تور کشتی دزدان دریایی آماده شدیم.

وعده های غذایی هتل

بخشی از سلف سرویس هتل

یکی از باحال ترین تورهای گلدن سندز هست و طرفدارای بیشماری داره. ابتدا سوار بر کشتی های تفریحی شده و به گشت زنی در خلیج وارنا می پردازین. برنامه های متنوعی بر روی عرشه برگزار میشه . نبرد با کشتی مقابل به وسیله سلاح های پیشرفته این سلاح ها شامل کیسه های پلاستیکی پر از آب بود یا دستمال کاغذی های خیس مچاله شده و تفنگ های آب پاش که کنار عرشه تعبیه شده و آب دریا رو پمپاژ میکنه و روی کشتی روبرو می پاشه استفاده میشه .

در ادامه توقفی توی دریای آزاد داشتیم. سپس صرف ماهی کباب شده بر روی عرشه و سایر برنامه ها مثل مسابقه و موسیقی به همراه. شدیدا این تور رو توصیه می کنم البته به دو شرط: یکی اینکه با تعداد زیاد شرکت کنید که شانس ما اینقدر تعداد زیاد بود که با سه کشتی رفتیم و حسابی خوش گذشت و دوم اینکه دریا آروم باشه، توی این تور هم سعی کنید یک دست لباس اضافی همراه خودتون ببرین چون مطمئنا خیس میشید .فیلمبرداری و عکاسی هم انجام میشه که میتونین خریداری کنین و اونا هم میارن و به هتل تحویل میدن که با توجه به قیمتش و کیفیت فیلمبرداری و عکسا نمیصرفه.

کشتی دزدان دریایی

1 شهریور 95

امروز قرار هست که توی تور جیپ سافاری شرکت کنیم. شروع تور از ساعت 10 صبح هستش. تور جیپ سافاری از تورهای پرطرفدار گلدن سندز محسوب میشه . تور تقریبا به مدت 6 ساعت برگزار میشه و شامل ناهار و موارد مربوط میشه . این تور با استفاده از جیپ های قدیمی برگزار میشه . جیپ شما رو جلوی درب هتل سوار می کنه و به محل تجمع بقیه جیپ ها می بره. از اینجا به بعد برنامه اصلی تور با عبور از راه های صعب العبور و جنگل و رودخانه ها شروع میشه. بعد از طی این مسیر هر از گاهی توقف هایی انجام میشه .

بازدید از خانه های روستایی پرورش زنبور عسل و تولید صنایع دستی از برنامه های تور هست. در این بخشها امکان خرید محصولات هم وجود داره . موارد دیگه ای هم وجود داره مثل تیراندازی با تفنگ بادی.در پایان هم اجرای موسیقی و آواز به همراه صرف ناهار در دل جنگل و در فضایی دنج و سرسبز انجام میشه . در آخر هم با همون جیپ شما رو جلوی هتل پیاده میکنن ( جیپی که یجایی هم ما مجبور شدیم هلش بدیم تا روشن شه)

جیپ سافاری

توقف جهت تیراندازی

پذیرایی تور جیپ سافاری

وقتی به هتل برگشتیم تصمیم گرفتیم که برای ریلکس کردن و بیرون کردن خستگی از استخر هتل استفاده کنیم، هتل Arena Mare دو تا استخر داشت و یکی رو باز و یکی دیگه سرپوشیده.استفاده از جکوزی و سالن ماساژ هم با پرداخت پول میسر بود. برای بچه ها هم کنار استخر برنامه هایی در نظر گرفته بودن. عصرونه و نوشیدنی و انواع بستنی هم کنار استخر سرو میشد.

از امشب دیگه ما از تور جدا شدیم و خودمون ادامه گشت و گذار رو انجام دادیم. امشب برنامه شب ایرانی بود که ترجیح دادیم شرکت نکنیم. شب طبق معمول برای قدم زدم به سمت ساحل رفتیم. در حال پیاده روی دیدیم که جلوی هتل اینترنشنال در حال برگزاری رقص محلی برزیل بودن که ماهم تماشا کردیم. در کنار ساحل و هتل Admiral مینی ترن هایی وجود داره که با پرداخت 4 لوا می تونین تا انتهای ساحل سواری کنین و هر ایستگاه هم که خواستین پیاده بشین.

2 شهریور 95

با توجه به اینکه یکی از همراهان گواهینامه بین المللی داشت ما از قبل از سفر برنامه ریزی کردیم که توی وارنا ماشین کرایه کنیم و خودمون لذت رانندگی و دور دور کردن توی خیابونای اروپا رو تجربه کنیم. به تورلیدر گفتیم که همچین برنامه ای داریم و خواستیم که آدرس جایی که ماشین برای کرایه دارن رو بهمون بده که دیدیم ایشون از تو کیفش یه کاتالوگ در آورد و گفت هر ماشینی که می خواین انتخاب کنین خیالتون هم بابت سایر چیزا راحت باشه. ماهم که کلا خودمون رو برای یک سری سختگیری ها و چک کردن های ماشین آماده کرده بودیم اولش دو دل شدیم ولی وقتی اصرارش رو دیدیم که مشکلی نیست و اتفاقی نمیافته قبول کردیم.

یه پژو 207 دیزلی با کرایه روزی 80 لوا انتخاب کردیم 100 لوا هم بابت ضمانت پرداخت کردیم. بابت GPS هم چیزی دریافت نشد و رایگان بود چون تورلیدر واسطه بود. ماشین بررسی شد و ما برای دو روز قرارداد نوشتیم و ماشین تحویل گرفتیم. انصافا مشکلی هم نداشتیم و همه مراحل به راحتی انجام شد. باید از آقا مهدی تورلیدرمون تشکر کنم. واقعا طوری نبود که فک کنیم میخوان سرمون کلاه بزارن و خیلی راحت پاسخگو بودن و راهنمایی های مفیدی می کردن. امروز گروه قرار هست گه تور گشت شهری رایگان بره و ناهار هم مهمان آژانس در هتل بین المللی اینترنشنال باشه.

ناهار هتل اینترنشنال

پذیرایی هتل اینترنشنال

ماشین کرایه شده

بعد از ناهار گلدن سندز رو به مقصد بالچیک و کالیاکرا ترک کردیم. شهر ساحلی بالچیک در 22 کیلومتری گلدن سندز هست شهری که به شهر سفید معروفه. در سال 1921 و در زمان تسلط رومانی بر این منطقه ملکه ماریا همسر شاه فردیناند اول پس از بازدید از بالچیک ، این منطقه رو جهت برپایی اقامتگاه تابستانی خود مناسب دید. توی بالچیک یک باغ گیاه شناسی یا "Botanical Garden" وجود داره ، باغی بزرگ با مساحتی در حدود 65000 متر مربع با بیش از 3000 گونه گیاهی مختلف که زیبایی های خاص خودش رو داره. از گونه های قابل توجه گیاهی میشه به بیش از 250 گونه کاکتوس و انواع رز اشاره کرد.

در 10 کیلومتری بالچیک، ریزورت آلبنا قرار داره که رونق و زرق و برق گلدن سندز رو نداره. برای ورود باید دو بلیط تهیه بشه یکی برای بازدید از باغ و یکی هم برای بازدید از کاخ ملکه. میان بازدید از باغ یک نوازنده توجه مارو به خودش جلب کرد و وقتی فهمید ما ایرانی هستیم با ساز خودش آهنگ تولد تولد رو برامون زد ، ماهم حسابی متعجب شده بودیم وقتی ازش پرسیدیم چجوری اینو یاد گرفتی گفت که یه ایرانی اینو به من یاد داده ومنم رفتم از اینترنت آهنگشو پیدا کردم و یاد گرفتم به هر حال ماهم انعامی بهش دادیم و از باغ خارج شدیم.

ورودی باغ بالچیک

آبشار و محوطه باغ

کاخ ملکه رومانی

باغ گلها

راهمون رو به سمت دماغه کالیاکرا در استان دوبریچ ادامه دادیم. مرکز این استان کاوارنا بود که از لحاظ توسعه شهری مثل وارنا نبود. در ادامه راه به سمت کالیاکرا از کنار مزارع گل آفتابگردان و نیروگاه های بادی گذشتیم و رفتیم به یه ساحل رسیدیم که البته خیلی معمولی بود و بومی های همون منطقه ازش استفاده میکردن، سریع ساحل رو به سمت دماغه کالیاکرا ترک کردیم. دماغه کالیاکرا شامل یک ساحل سنگی با ارتفاع ٢٠٠ متر در دریای سیاه، به احترام دختری به همین نام به عنوان نماد مردم مسیحی این منطقه که در جریان حمله مسلمانان عثمانی حاضر به تغییر دین خود نشدند و خود را از بالای این دماغه به دریا انداختند نامگذاری شده است.

بناهای دختر چهل ساله و کلیسای سنت نیکولای از بناهای مهم این قسمتند. لازم بذکر است در سال ١٩٠١ به دلیل زلزله ای شدید اکثر بناهای این منطقه شامل کلیسا و حمام رومی بطور کامل تخریب شده اند. کاشفان مقدونیه ای با انجام حفاری های مختلف اشیاء گوناگونی را پیدا نموده اند که در یک موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است. اما کالیاکرا خود نشانگر قدمت این منطقه است. این نام از دو واژه «کالیا» و «آکرا» در یونانی قدیم ساخته شده است که ترکیبی به معنای پرتگاه زیبا را می سازند. همچنین کالیاکرا محل وقوع "جنگ دریایی دماغه کالیاکرا" در 11 آگوست 1791 ( یکی از سلسله جنگ های روسیه و عثمانی 1792-1787) بوده است. کالیاکرا یک پناهگاه طبیعی و امن برای حیوانات نادر و کمیاب است. در این منطقه دولفین ها و غازهای سیاه به وفور دیده می شوند. بسیاری از پرندگان نادر و کمیاب در فصل های بهار و پاییز در منطقه کالیاکرا قابل مشاهده هستند.

وارنا، ت<span class=

تندیس ورودی کالیاکرا ( دریادار اوشاکف)

دروازه ورودی

توربین های بادی (دید از دماغه کالیاکرا)

رستوران کالیاکرا که روبروی این رستوران یک موزه هم درون یک غار قرار داشت

عروس و داماد

در راه برگشت یک عروس و داماد را نیز دیدیم که برای گرفتم عکس های مراسم خود به این منطقه اومده بودن.بعد از کالیاکرا به سمت شهر وارنا حرکت کردیم و توی شهر و پارک این شهر قدم زدیم .بعد برای خرید به سمت مرکز خرید معروف و بزرگ گرند مال Grand Mall حرکت کردیم که دقیقا روبروی آرامستان مرکزی وارنا بود .در ضمن پارکینگ این مجموعه رایگانه. اونجا همسفرامون رو دیدیم که برای گشت شهری و خرید اومده بودن. توی مرکز خرید اکثر مارک ها و برند ها مانند Adidas ، Zara ، Nike، LC Waikiki و... حضور داشتن که ما فقط مختصر خریدی انجام دادیم و برای خوردن شام به طبقه آخر و فودکورت مراجعه کردیم. فست فودهای زنجیره ای هم اونجا بودن. در کنار این مرکز خرید تاکسی جهت تردد به گلدن سندز وجود داشت و رفت و آمد رو خیلی راحت می کرد. چیزی که باعث شده بود خانما هر شب در رفت و آمد باشن.

نمای مرکز خرید

مرکز خرید Grand Mall

از خیابان کنار مرکز خرید بنام بلوار Vladislav Varnenchik وقتی حرکت کنید به نماد شهر وارنا که کلیسای جامع ارتودکس به نام Dormition of the Mother of God Cathedral هست میرسیم به ناقوس کلیسای که38 متری که به طور کامل بین سال های 1941 و 1943 توسط معمار استفان پاپوا بنا نهاده شد. یکی از ویژگی های بارز این کلیسا نقاشی ها و رنگ آمیزی های درون آن می باشد که یادآور و بازگو کننده داستانهای کتاب مقدس – انجیل – می باشد. روبروی کلیسا پارک شهر وارنا واقع شده که واقعا جای روحیه بخش و زیبایی بود.

کلیسای کتدرال

موقعیت مکانی مرکز خرید و کلیسای جامع

آخر شب به هتل برگشتیم و ماشین رو توی پارکینگ هتل پارک کردیم که البته بعدا باید پولش رو پرداخت کنیم .بابت هر شب 10 لوا. به دلیل خستگی خوابیدیم تا برای برنامه فردا آماده باشیم.

روز ششم

3 شهریور 95

صبحانه رو توی هتل خوردیم. امروز برای بازدید از جزیره زیبای نسبار (شهر چهل کلیسا) و ریزورت Sunny Beach در استان بورگاس که در فاصله 2 ساعتی وارنا بود برنامه ریزی داشتیم.البته تور این برنامه هم برگزار میشد که ما تصمیم گرفتیم خودمون بریم. واقعا جاده های بلغارستان آدم رو خسته نمیکنه و زیبایی و سرسبزی و خلوت بودن و از همه مهمتر رعایت قوانین و مقرارت باعث میشه سرحال باقی بمونی..ما قبل از ظهر به ساحل سانی بیچ رسیدیم.

صبحانه روز ششم

بزرگ ترین و مشهورترین پاتوق ساحلی دریای سیاه که در 35 کیلومتری شهر بورگاس در منطقه تاریخی نسبار واقع شده و با در برگرفتن بیش از 800 هتل سالانه میزبان هزاران توریست از سرتاسر جهان می باشد .بیشتر از 130 رستوران ، کافه و ... آماده خدمات رسانی به مهمانان پرشمارهستند . قدمت سانی بیچ به بیش از 50 سال می رسد . متاسفانه تور سانی بیچ از سمت ایران برگزار نمیشه.بعد از ساحل ما به سمت شهر تاریخی نسبار حرکت کردیم.. در انتهای سانی بیچ و کنار پارک آبی کوچک و روبروی هتل آپارتمان پارادیسو مینی ترن ها منتظر شما هستند تا از کنار ساحل زیبا شما رو به سمت شهر قدیمی نسبار ببرن..که البته ما ماشین داشتیم و خودمون از مسیر داخل شهر رفتیم.

هتل آپارتمان پارادیسو

مینی ترن ها

مسیر حرکت مینی ترن ها که با رنگ سیاه مشخص شده

نسبار دو قسمت داشت که منطقه توریستی در قسمت Old Town واقع شده بود. سفر در کنار ساحل جنوبی دریای سیاه از روستاهای زیبایی می گذرد که هر یک داستانی برای گفتن دارد. بازدید از شهر قدیمی نسبار که روی دماغه ای بیرون آمده از دریا واقع شده است ما را با مجموعه ای از کلیساهای قدیم مواجه می سازد که قدمت آن ها به قرن سیزدهم میلادی باز می گردد. مغازه ها، کوچه های باریک و ساختمان های قدیمی زمان را به گذشته و دوران یونانی ها، رومی ها و بیزانس باز می گرداند. شهر تاریخی نسبار در بلغارستان بناهایی را مانند ارگ شهری، معبد آپولو، میدان عمومی، استحکامات شهری و خانه‌های چوبی در خود جا داده است. نسبار (Nessebar) در استان بورگاس (Burgas) کشور بلغارستان روی شبه‌ جزیره‌ای سنگی در دریای سیاه واقع شده است.

این شهر تاریخی سه‌ هزار سال قدمت دارد و توسط تراسیان‌ها (Thracian) بنیان گذاشته شده است و در قرن ششم پیش از میلاد مسیح (ع)، مردمی که از یونان به منطقه مهاجرت کرده بودند، در این شهر ساکن شدند. آنچه اکنون از این شهر تاریخی باقی مانده است، ساختمان‌هایی‌اند که به دوران یونان یا هلنستیک (Hellenstic) تعلق دارند. این بناهای تاریخی شامل ارگ شهر، معبد آپولو (Apollo)، میدان عمومی و استحکام‌ های دوران تراسیان‌ها هستند. همچنین در شهر نسبار، قلعه‌ای وجود دارد که در زمان حکومت بیزانس (امپراطوری رم شرقی) بر این منطقه احداث شده است.این شهر تاریخی در زمان حاکمیت امپراطوری رم شرقی بر سواحل دریای سیاه، مهم‌ترین شهر بندری این منطقه محسوب می‌شده است. در این شهر تاریخی خانه‌های چوبی نیز وجود دارند که در قرن نوزدهم میلادی احداث شده و هر کدام از آن‌های نمونه‌ای ارزشمند از هنری معماری قرن 19 میلادی در این منطقه‌اند.

یونسکو به‌دلیل خصوصیات ویژه‌ی این شهر تاریخی و تنوع آثار موجود در آن، در سال 1983 شهر نسبار را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند. توی شهر نسبار مردی به سبک قهرمانان جنگ ستارگان لباس پوشیده بود که برای موزه اونجا تبلیغ می کرد وقتی فهمید ما ایرانی هستیم از ما خواست که اگر پول ایرانی همراه داریم برای یادگاری بهش بدیم چون کلکسیونر هستش.ماهم یه دو هزارتومنی بهش دادیم وقتی صفراش رو دید خیلی ذوق کرده بود ، بنده خدا فک می کرد مبلغ زیادی هست به پول خودشون و وقتی فهمید معادل یه سکه یک لوایی خودشون میشه خورد تو ذوقش.

رستورانی زیبا در نسبار

قدم زدن در نسبار

معماری زیبای شهر نسبار

محوطه زیبای شهر تاریخی نسبار

ناهار رو تو یکی از رستوران های ساحلی نسبار با ویو تماشایی و بی نظیر خوردیم و بعد از دیدن خیابان ها و کوچه پس کوچه های این شهر زیبا و تاریخی کم کم قصد برگشتن کردیم.

رستوران ساحلی

منوی رستوران

ناهار

کلکسیونر ذکر شده

آسیاب بادی قدیمی

دوربین سکه ای جهت دیدن ساحل

تاکسی دریایی

سپس در راه برگشت از کنار برج های دو قلوی وارنا (Varna Towers) عبور کردیم که چندان خاص نبود. وارنا تاورز از دو برج مجزا تشکیل شده که یکی به بخش اداری و تجاری و دیگری به بخش فروشگاه ها و مراکز تفریحی اختصاص داده شده است . ارتفاع هر یک از برج ها به 70 متر می رسد . در طبقه انتهایی برج شرقی تنها رستوران گردان جنوب شرقی اروپا با نام Magnito قرار گرفته است . بر روی سقف برج غربی هم باند فرود هلی کوپتر وجود داره .

برج های دوقلوی شهر وارنا

در نهایت برای صرف شام و خرید به مرکز خرید Varna Mall رفتیم ، بعد از خروج از مرکز خرید به سمت هتل وBlack sea که در مجاورت بلوار Slivnitsa که به Walking Street وارنا معروف بود رفتیم که این خیابان با خیابان واکینگ که در پاتایا قرار داره زمین تا آسمون فرق داره. توی این خیابان انواع مغازه ها، رستوران ها، کافی شاپ و ... قرار گرفتن که رستوران ها و کافه ها میز و صندلی خودشون رو کنار خیابان قرار دادن و مردم در کمال آرامش نشستن و خستگی یک روز کاری خودشون رو به در می کنن. در انتهای این خیابان سرسبز هم ساحل و مراکز تفریحی وارنا برای جوانان شهر وارنا قرار گرفته بود. جو اطراف هتل شاد بود و صدای موسیقی و تفریحات مختلف دیدنی بود.

مال وارنا

خیابان Walking Street

پارک انتهای خیابان

و بعد از پر کردن باک ماشین (چون قرار بود باک ماشین رو هر چقدر بود همونقدر تحویل بدیم) آخر شب به هتل برگشتیم.
هزینه دیزل:30 لیتر ،60 لوا(120 هزارتومن)

روز هفتم و آخر

4 شهریور 95

صبح زود بعد از صرف صبحانه و تحویل ماشین برای آخرین بار به سمت ساحل رفتیم و از کیوسک فروش تور برای بعد از ظهر تور موتور چهارچرخ گرفتیم (Quad Safari) هزینه این تور 160 لوا شد.امروز روز آخر بود و ساعت 12 باید چک اوت میکردیم پرواز هم ساعت 23:30 بود و ساعت 21 قرار بود که به سمت فرودگاه حرکت کنیم برای همین تصمیم گرفتیم که از بعد از ظهر آخر هم استفاده کنیم و این تور رو گرفتیم. تا قبل از ساعت 12 که چک اوت هتل بود تصمیم گرفتیم که از استخر هتل اینترنشنال هم استفاده که یه جای بسیار دنج روی سقف طبقه سوم هتل و رو دریا قرار داشت استفاده کنیم. استفاده از استخرهای هتل ها توی گلدن سندز آزاده و شما خیلی راحت میتونین جهت شنا و آب تنی به استخر هر هتلی که خواستیم برین.

به هر حال بعد از چک اوت و تحویل وسایل به اتاق مخصوص هتل ساعت 3 جلوی هتل سوار ماشین شدیم که دنبالمون اومده بود .فقط ما قرار بود این تور رو انجام بدیم. دو موتور دو نفره گرفته بودیم و حدود دو ساعت توی منطقه جنگلی گلدن سندز به تفریح پرداختیم. این جا هم خیلی خوش گذشت مسئول مربوطه هم سخت گیری نمیکرد و این باعث شده بود بیشتر به ما خوش بگذره. به هر حال ساعت 6 دوباره ما رو جلو هتل پیاده کرد. ما دوباره نتونستیم جلو خودمونو بگیریم و باز رفتیم سمت ساحل برای آخرین بار سوار مینی ترن هایی شدیم که در امتداد ساحل گلدن سندز تردد می کردن و یه دور زدیم و با گلدن سندز خداحافطی کردیم و اومدیم سمت هتل. هزینه این مینی ترن ها برای هر نفر 4 لوا بود.

ساحل گلدن سندز روز آخر

هتل اینترنشنال

استخر هتل اینترنشنال

Quad Safari

گلدن سندز از منطقه کوهستانی و محل تور موتور چهار چرخ

ساحل گلدن سندز از منطقه کوهستانی

توی فرودگاه هم خیلی راحت کارهامون رو انجام دادیم و وارد سالن ترانزیت شدیم. پرواز برگشت 1 ساعت تاخیر داشت و مسیر برگشت در زمان 3 ساعت انجام شد.

فرودگاه وارنا در راه برگشت

چند نکته:

-یک نکته که فراموش شد در موردش صحبت کنم پارک آبی گلدن سندز هست که برای افرادی که پارک های آبی دبی و تایلند و ترکیه رو تجربه کردن نمیتونه جذاب باشه و نباید توقع زیادی ازش داشته باشن. آکواپولیس پارک آبی نسبتا کوچکیه اما با توجه به اینکه در دل کوه و جنگل و مشرف به دریا قرار گرفته می تونه جذابیت های خودش رو داشته باشه.

-با توجه به اینکه پاسپورت شما پیش هتل به امانت میمونه سعی کنین حتما یه عکس یا اینکه کپی ازش داشته باشین چون مطمئنا به دردتون میخوره. ما خودمون با استفاده از عکس پاسپورت که توی گوشی داشتیم تونستیم کارت عضویت Skyfall که در هتل اینترنشنال قرار داشت رو بگیریم و خیلی راحت وارد بشیم و از بازی ها و پذیرایی اون استفاده کنیم و این کارت تاریخ انقضا هم نداره.

کارت عضویت

-توی گلدن سندز سوپرمارکت های زیادی وجود داره ، هم شخصی و هم زنجیره ای که معروفترین و بزرگترینشون Aldo Supermarket هست که قیمتاش نسبت به بقیه مناسب تره.
-توی مرکز خرید Grand Mall یک صرافی دولتی وجود داره که ارز شما رو به نرخ بانک ها چنج میکنه.

سوغات بلغارستان:

گل رز یکی از نمادهای اصلی کشور بلغارستان و مهم ترین محصول صادراتی آن محسوب می شود . پرورش گل رز از دیرباز در این کشور مورد توجه بوده و قدمتی بیش از 300 سال دارد. عمده مصرف گل رز استفاده در صنعت عطرسازی و ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی است . دره رز "Rose Valley" با قدمتی حدود 300 سال بزرگ ترین محل پرورش گل رز به شمار می رود . این دره 160 کیلومتر طول و 3 تا 30 کیلومتر عرض دارد . این دره حدود 150 روستا و 20/000 سکنه دارد که تقریبا شغل تمامی افراد آن در همین ارتباط است . یکی از فروشگاه هایی که حتی توی گلدن سندز به وفور وجود داره و باهاش مواجه می شید فروشگاه های محصولات آرایشی و بهداشتی از انواع گل هست که خانم ها عاشقش میشن.

مغازه عرضه سوغات بلغارستان در Grand Mall

نکات ایمنی سفر به وارنا:

• اشیای ارزشمند و پول خود را در مکان های عمومی به نمایش نگذارید.
• از پوشیدن لباس های به شدت توریستی خودداری کنید تا به راحتی توسط سارقین و کلاهبرداران شناسایی نشوید.
• جیب برها و کلاهبرداران بیشتر در منطقه کاتدرال حضور دارند.
• اگر ماشین خود را در جاهای ممنوع پارک کنید، پلیس خودروی شما را توقیف خواهد کرد و جریمه سنگینی خواهید شد.
• روشن بودن چراغ های جلو حتی در طول روز الزامی می باشد و در صورت رعایت نکردن آن ۲۵ یورو جریمه خواهید شد.
• در زمان های اضطراری می توانید با شماره ۱۱۲ تماس بگیرید و اگر نتوانستید به آن وصل شوید، با شماره ۱۶۶ برای پلیس، ۱۵۰ برای آمبولانس و ۱۶۰ برای آتش نشانی تماس بگیرید.
• بهتر است فقط از تاکسی هایی که تاکسی متر دارند برای حمل و نقل استفاده کنید، زیرا همه آنها قیمت ثابت و منصفانه ای ارائه می دهند.
• بلغارستان قوانین بسیار سختی برای مصرف مواد مخدر دارد و جریمه های سنگینی برای این جرم در نظر می گیرد. • بهتر است در سواحل دریای سیاه، مدت زمانی طولانی زیر آفتاب نمانید و از سایه بان و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
• از سال ۲۰۱۲ در بلغارستان سیگار کشیدن در مکان های سرپوشیده نظیر رستوران ها ممنوع شده است.

نکته آخر: من خیلی سعی کردم که قوانین وبسایت رو در مورد توضیح دادن رعایت کنم ، ولی دیگه نمیدونم به چه زبونی بگم که برین خوش میگذره مخصوصا از غروب آفتاب اونجا که زیباست خیلی لذت ببرید.