31 خرداد 1396 09:00

با سلام خدمت تمامی همراهان خوب لست سکند و تشکر ویژه از عوامل این سایت وزین که اینجانب اطلاعات خیلی زیادی در زمینه سفر به نقاط مختلف به دست آوردم. برای اولین بار است که سفرنامه می نویسم، قبلا به دو کشور ترکیه (شهر استانبول) و امارات (شهر دبی) سفر نموده ام، پارسال اواخر آبان ماه به دوبی سفر کردیم بعد از گذشت چند ماه تصمیم به سفر دیگری گرفتیم ،از اواخر اسفند ماه تو اینترنت دنبال گزینه های سفر بودیم و اطلاعات جمع می کردیم، ابتدا تصمیم گرفتیم به مالزی سفر کنیم اما همسرم به خاطر دوری مسیر و اینکه با دو بچه کوچک سه و نیم ساله و هجده ماهه این مسیر طولانی باعث خستگی کوچولوها می شود با این سفر مخالفت کرد و این سفر را به آینده موکول کردیم، گزینه بعدی باکو بود که هم نزدیک بود هم از نظر فرهنگ غذایی به ما شباهت زیادی داشتند،بنابراین شروع به جمع آوری اطلاعات نمودم از جمله از سایت لست سکند،اما دو دل بودیم که نکنه خوش نگذره و شهر قشنگی نباشه و پولمون هدر بشه و... بالاخره با دیدن فیلم ها و عکس ها و کامنت های مثبت دوستانی که به این شهر سفر کرده بودند ،تصمیم نهایی گرفته شد که به باکو سفر کنیم،اول تاریخ سفر را باید معین میکردم ،شد بین سیزدهم تا هجدهم اردیبهشت ،بعد باید دنبال پرواز و توری می گشتم که تو این تاریخ باشه، تورهای باکو هم 3 شب بود و هم 4 شب و با سه پرواز مختلف آتا و ماهان و آذال ایر انجام می شد در ساعتهای مختلف ،دنبال ساعت خوب بودم ساعتی که تایم زیادی تو باکو باشیم و سه شب و چهار روز باشه،بهترین ساعت مختص پرواز آذال ایر بود رفت ساعت 14:30 و برگشت ساعت 22:00،این ساعت پروازی دو مزیت داشت ،به محض رسیدن به هتل اتاقها تحویل داده می شد (لازم به ذکر است که در سفر ما به دبی ساعت 10صبح به هتل رسیدیم ،و تا ساعت 14:30با دو تا بچه کوچک با خستگی زیاد در لابی هتل منتظر تحویل گرفتن اتاق بودیم ،که واقعآ خسته کننده بود و حسابی کلافه شدیم) این تجربه ای شده بود که ساعتی که نزدیک به check in هتل باشه رو انتخاب کنیم،مورد بعدی پیدا کردن هتل بود ،دنبال هتل های چهار ستاره تو سایت بوکینگ رفتم،هتل انتخابی من قفقاز باکو سیتی بود ،هتل شیشه ای معروف در باکو با قیمت یک میلیون و پانصد و هشتاد هزار تومان برای بزرگسال و هشتصد و پنجاه هزار تومان برای بچه سه و نیم ساله و سیصد هزار برای بچه زیر دو سال،مدارک رو برای اخذ ویزا به شرکت تحویل دادیم و قرار شد به محض حاضر شدن ویزا با ما تماس بگیرن،چند روز بعد از شرکت تماس گرفتن که متاسفانه این هتل پذیرش نداده و باید هتل دیگری رو انتخاب کنیم،دو تا هتل هم سطح قفقاز باکو سیتی رو پیشنهاد دادن ،که با مطالعه شرایط اونها تو سایت بوکینگ ،در نهایت هتل Days رو انتخاب کردم،این هتل در خیابان بابک قرار داشت و حدود 23 کیلومتر با فرودگاه فاصله داشت و از مرکز شهر حدود 8 کیلومتر فاصله داشت،در ادامه راجع به این هتل بیشتر صحبت خواهم کرد،پرواز ما روز چهارده اردیبهشت بود ساعت 14:30،من قبلا عوارض خروج از کشور رو تو بانک ملی شهرمون پرداخت کردم و حواله ارز دولتی رو از بانک سامان گرفتم،ساعت 8 صبح از همدان به طرف فرودگاه امام حرکت نمودیم ،ساعت 11:30 به فرودگاه رسیدیم و خودرو رو در پارکینگ شماره 3 پارک کردم ،مراحل گرفتن کارت پرواز و تحویل بار انجام شد و ارز مسافرتی رو از شعبه بانک سامان گرفتم و در گیت نیم ساعتی منتظر پرواز بودیم،پرواز در ساعت 14:30انجام شد و پذیرایی مختصری انجام شد و بعد از گذشت یک ساعت به باکو رسیدیم ،قسمتی از پروازمون از روی دریای خزر بود که خیلی تماشایی بود،فرودگاه حیدر علی اف واقعا زیبا و تمیز بود،بعد از پیدا کردن تور لیدر به سمت هتل حرکت کردیم. باکو حدود دو و نیم میلیون جمعیت داره و بزرگترین شهر قفقاز می باشد.در سالهای اخیر به واسطه فروش نفت و برنامه ریزی درست به شدت در حال رشد و ترقی می باشد،در زمینه جذب توریست اقدامات و سرمایه گذاری زیادی انجام شده است .

فرودگاه حیدر علی اف

ساعت آذربایجان نیم ساعت از ساعت ایران عقب بود ،در طول مسیر تا هتل ،تور لیدر توضیحات مختصری در خصوص باکو و تورها داد ،ساعت حدود چهار بعد از ظهر به هتل رسیدیم و سریع کارهای پذیرش انجام شد و اتاق رو تحویل دادند،Days Hotel هتل تمیز و بسیار آرامی بود،6 طبقه بود طبقه دوم رستوران بود و زیر زمین سالن اسپا،اتاق ما طبقه ششم بود ،که یک اتاق بزرگ بود با یک حمام و سرویس بزرگ ،نکته خیلی مثبت هتل آرامش عجیب اون بود و نکته منفی یه کمی دوری از مرکز شهر بود.

نمای بیرونی Days Hotel

راهرو هتل

اتاق ما در هتل Days

چون قبل از سفر به باکو ،اطلاعات خوبی از اینترنت به دست آورده بودم ،تصمیم داشتم خودم بدون تور به اماکن دیدنی باکو سر بزنم بوسیله تاکسی یا مترو، چون این روش چند تا مزیت داره، هم زبانی مردم باکو با ما که مشکلی در برقراری ارتباط وجود نداشت ، قیمت بالای تورها در حالی که با هزینه خیلی کم می شد همه اماکن دیدنی باکو رو گشت، به خاطر بچه کوچک خودمون برنامه ریزی می کردیم تا اونها خسته نشوند، و ارتباط نزدیک با مردم کشوری دیگر که واقعا لذت بخش هست.

بعد از کمی استراحت و گرفتن دوش و فعال کردن اینترنت گوشی، به لابی رفتیم و درخواست تاکسی کردیم ،اولین مقصد فونیکلار یا همون بام باکو بود ،با 5 منات ،هر منات باکو زمان سفر ما 2200تومان بود و اکثر مسیرها 5 منات بود مگر اینکه شما مسیر دورتری رو انتخاب می کردین که قیمت بالا می رفت،از قسمت مدرن و مرکز باکو عبور کردیم که واقعا دارای خیابانها و بلوارها و ساختمان ها و آسمان خراشهای زیبا و چشم نواز بود،فکر نمیکردیم باکو اینقدر زیبا باشه، بیشتر ساختمونها دارای نمای یک شکل رومی با نورپردازی خیلی زیبا بود، خیابان ها پهن و بدون ترافیک بودن.

نمای شهر از طبقه ششم هتل دیز

لابی هتل

تاکسی باکو

50 منات آذربایجان

به فونیکلار رسیدیم و با یک پیاده روی به بالای تپه رسیدیم ،بسیار بسیار زیبا بود ،دریا رو به رو بود قسمت مدرن شهر سمت چپ ما بود و برجهای شعله پشت سر ما،نمی توان اون منظره رو با کلمات توصیف کرد ،فقط باید اونجا باشی ،میدان زیبای بیرق (پرچم) که یکی از بزرگترین پرچم های دنیا داخل اون تو یک سکو قرار گرفته ،در سمت راست خودنمایی میکرد،فضای خیلی رمانتیکی بود و هوا هم خیلی مطبوع،یک ساعتی اونجا قدم زدیم و عکس گرفتیم و تصمکیم گرفتیم اگر وقت شد دوباره به این مکان سر بزنیم که متاسفانه نشد،تاکسی گرفتیم با 5 منات به سمت پارک بلوار حرکت کردیم.

دریای خزر از بام باکو

در طول مسیر از کنار کاخ ریاست جمهوری و ساختمان اپرا عبور کردیم و همین طور خیره به زیبایی باکو بودیم که تاکسی ما رو جلو ی مرکز خرید پارک بلوار پیاده کرد،پارک بلوار فضای سبز و سنگفرشی شده حاشیه دریای خزر هست که در امتداد دریا کشیده شده است و فوق العاده زیبا است ،با دیدن این پارک ساحلی ، یاد سواحل خودمون در کنار ساحل خزر افتادم که چقدر کثیف هستن و قبطه خوردم، مردم باکو از این فضا برای پیاده روی و گشت و گذار استفاده می کنند، پر از رستوران و کافه و شهر بازی است، مرکز خرید مدرن پارک بلوار هم در قسمتی از این پارک است که دارای برندهای معروفی هست ،پارک بلوار واقعا مکان دوست داشتنی بود ،هوا هم اون شب دلچسب بود،ساعتی اونجا قدم زدیم ،بستنی خوردیم و برای کوچولوها پفیلای شیرین داغ گرفتیم.

پارک بلوار باکو

به سمت مرکز خرید رفتیم ، مرکز خرید پارک بلوار با ظاهر تخم مرغی خودش دارای 4 طبقه هست ،طبقه سوم فود کورت و شهر بازی است ،مارکهای معروف اونجا شعبه دارند و گران هم هستند،چرخی زدیم و موقع شام بود و گرسنه بودیم،برای صرف شام رفتیم طبقه سوم و 2 عدد کوفته و 2 عدد کباب لوله که همون کباب کوبیده خودمون بود ،و یک خورشت مرغ و نوشابه و سالاد و برنج سفارش دادیم ، که 40 منات شد و خیلی هم خوشمزه بود، بعد از خوردن غذا با تاکسی و 5 منات کرایه به سمت هتل حرکت کردیم ، نیمه های شب بود و نیاز به استراحت داشتیم، بنابراین روز اول سفر ما به باکو تمام شد که روز خیلی خوبی بود.

ساعت هشت و نیم از خواب بیدار شدیم و برای صرف صبحانه رفتیم طبقه دوم، صبحانه هتل خوب بود ولی به صبحانه هتل های ترکیه نمی رسید، روز دوم برنامه ما رفتن به خیابان سنگفرش شده تارگوی بود ،خیابانی زیبا در قلب باکو،با شاتل رایگان هتل به سمت پارک بلوار حرکت کردیم،تارگوی،پارک بلوار،ایچری شهر،فونیکلار ،همه اینها نزدیک هم قرار دارند،پارک بلوار پیاده شدیم و گشت و گذاری در کنار ساحل انجام دادیم کلی عکس گرفتیم،میان وعده چای و شیرینی از کافه گرفتیم و خیلی خوش گذشت،بچه ها رو به شهر بازی بردیم و حسابی بهشون خوش گذشت.

نمای برجهای شعله از پارک بلوار

بخاطر برگزاری مسابقات فرمول 1 در تابستان امسال در باکو، در سطح شهر بنرهای تبلیغی این مسابقات به چشم می خورد.

زیر گذری بود که پارک بلوار رو به خیابان تارگوی وصل می کرد، خیابان تارگوی ، خیابانی بزرگ و سنگفرش شده است ،پر از کافه و رستوران و فست فود و مغازه های برندهای معروف ،بعد از کمی پیاده روی و گرفتن عکس و فیلم با همسرم تصمیم گرفتیم که امشب دوباره به تارگوی سر بزنیم که شب تارگوی دیدنی می شود.

خیابان تارگوی در روز

خیابان تارگوی

میدان فواره ها

واقعا این خیابون دوست داشتنی بود و قدم زدن در اونجا ،حس خوبی به آدم دست می داد،ما تو ایران هیچ جا چنین خیابونی رو نداریم، نزدیک خیابان تارگوی ، ایچری شهر بود که با کمی پیاده روی وارد این شهر قدیمی شدیم،یک شهر قدیمی با کوجه های سنگفرشی ،محیط دوست داشتنی بود،ورود به شهر نیازی به بلیط نداره اما برای دیدن کاخ شروانشاه و قیز قلعه سی (قلعه دختر) باید بلیط تهیه کنید،بعد از گرفتن عکس از قسمتهای مختلف شهر ،به علت خسته شدن همسرم فقط من برای دیدن قلعه دختر بلیط گرفتم ،قیمت بلیط 10منات بود، دارای پله های زیادی بود و هر طبقه موزه کوچکی بود ،در بالای قلعه کل شهر باکو دیدنی بود.

ایچری شهر

قیز قلعه سی (قلعه دختر)

قلعه دختر

تو رستوران کاروانسرای ایچری شهر نهار خوردیم ،و به علت خستگی زیاد با تاکسی به هتل رفتیم، چند ساعتی به علت خستگی خیلی زیاد خوابیدیم ،و برنامه بعدی دیدن شب تارگوی بود،طبق پیش بینی ما ،شب تارگوی خیلی تماشایی تر از روز بود ،شلوغ و پرجنب و جوش بود، لوسترهای خیلی بزرگی از بالای خیابان آویزان بود ،مقداری پیاده روی کردیم و برای شام به شعبه KFC رفتیم ، سفارش پیتزا سبزیجات و سیب زمینی سرخ شده برای کوچولو و سالاد دادیم که حدود 25 منات شد.

خیابان تارگوی در شب

دیگه آخرای شب بود با تاکسی و پرداخت 5 منات به هتل رفتیم،روز دوم به پایان رسید روز خیلی خوبی بود.

صبح بعد از خوردن صبحانه ،برنامه ما دیدار از مرکز فرهنگی حیدر علی اف بود، مرکز نزدییک هتل ما بود و با پرداخت 3 منات تاکسی ما رو اونجا برد، سازه حیرت انگیزی بود، این سازه که از روی امضای حیدر علی اف توسط زاها حدید معمار معروف بریتانیایی-عراقی طراحی شده دارای 3 طبقه و همکف و زیز زمین بود، دور تا دور این مرکز فضای سبز خیلی زیبایی بود با المان های مختلف.

نمای بیرونی مرکز فرهنگی حیدر علی اف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

داخل مرکز فرهنگی حیدر علی اف

نمای شهر باکو از طبقه سوم مرکز فرهنگی علی اف

داخل این مرکز فرهنگی فوق العاده زیبا و خیره کننده بود و طراحی عجیبی داشت،توصیه می کنم حتما دیدن فرمایید،هر طبقه اون دارای موزه مخصوصی بود از جمله موزه خودروهای علی اف،موزه تاریخ آذربایجان،موزه زندگینامه علی اف از تولد تا مرگ ،موزه هدایای اهدایی به علی اف،طبقه زیز زمین موزه بزرگ خودروهای کلاسیک بود،برای دیدن همه این موزه ها باید دو بلیط تهیه کنید قیمت هر بلیط 20 منات بود،یکی برای موزه خودرو های کلاسیک و اون یکی برای بقیه موزه،روزی که ما اونجا رفتیم ،دانشجویان جوان دانشکده افسری باکو برای دیدن موزه آمده بودن با لباسهای متحد الشکل و برای همین اونجا خیلی شلوغ بود.

المان باکو در اطراف مرکز فرهنگی

موزه خودرو های کلاسیک

اطراف مرکز فرهنگی حیدر علی اف

برای نهار به فود کورت مرکز خرید پارک بلوار رفتیم ،بعد از نهار بچه ها رو به شهر بازی مرکز خرید بردیم،حالا خسته شده بودیم و با 5 منات با تاکسی به هتل رفتیم.

بعد از استراحت و خواب ،تصمیم گرفتیم شب به ساحل بریم ،یکی از نزدیک ترین ساحل های اطراف باکو ،ساحل بی بی هیبت است با 10منات تاکسی ما رو اونجا برد،ساعت 9 شب رسیدیم ساحل،ساحل خیلی زیبایی بود دارای رستوران و کافه و شهر بازی و فضای سبز بود،تو رستورا نها ماهی سرو می شد،بی بی هیبت امامزاده ای است که در ورودی باکو از سمت آستارا قرار دارد و زیارتگاه شیعیان این کشور می باشد،ما شام ماهی خوردیم و تو یه کافه ساحلی چایی نوشیدیم،مکان آروم و دنجی بود و خیلی خوش گذشت،و حدود ساعت یازده و نیم شب بود که با تاکسی به سمت هتل حرکت کردیم.

صبح بعد از خوردن صبحانه،برنامه ما رفتن به سواحل اطراف باکو بود به اضافه دیدن از یانار داغ (کوهی که همیشه در حال سوختن است)، باکو دو تا ساحل معروف داره که حدود 20 کیلومتری از شهر فاصله داره ،مردکان و آمبوران، چون روز آخر بود و ترانسفر طبق هماهنگی قبلی قرار بود ساعت 6 عصر بیاد دنبالمون ،بنابراین چمدونها رو تحویل رسپشن دادیم و check out انجام شد،یک تاکسی اجاره کردیم که ما رو به این دو ساحل ببره به اضافه یانار داغ، ابتدا به ساحل مردکان رفتیم ساحل بدی نبود، دارای یک پارک آبی بود که متاسفانه هنوز بازگشایی نشده بود و خرداد ماه راه اندازی می شد، ساحل خلوتی بود گشتی زدیم و به سمت ،ساحل آمبوران حرکت کردیم

ساحل مردکان

آمبوران در منطقه ای به اسم بیلگاه قرار داشت،ساحلی خیلی تمیزتر و زیباتر از مردکان، دارای رستوران و پارک آبی و شهر بازی کوچک و فضای سبز خیلی خوب، ساحل قشنگی داشت، حسابی در این ساحل به ما خوش گذشت، توصیه می کنم حتما به این ساحل سر بزنید.

ساحل زیبای آمبوران

گرسنه بودیم بنابراین از راننده تاکسی خواهش کردیم ما رو به یک رستوران ببره، رستورانی که خودش تعریف میکرد رفتیم ، یک باغ رستوران خیلی قشنگی بود در اطراف ساحل آمبوران، سفارش بادمجون کبابی و شیشلیک و کوبیده و سالاد کردیم، غذا خیلی خوشمزه بود ،بعد از خوردن نهار به ساعت نگاه کردم ،وای ساعت چهار و نیم بعد از ظهر بود و قرار بود ترانسفر ساعت 18 بیاد دنبالمون ،پس وقتی برای رفتن به یانار داغ نمونده بود،از راننده تاکسی درخواست کردم به سمت هتل بریم ،ساعت پنج و نیم رسیدیم هتل چمدونها رو از رسپشن تحویل گرفتیم و درست ساعت 6 ترانسفر اومد دنیالمون و به سمت فرودگاه رفتیم.

یانار داغ-عکس از اینترنت

پرواز سر وقت انجام شد و با یک پرواز خوب و آرام به فرودگاه تهران رسیدیم،باکو مکانهای دیدنی زیادی داره که متاسفانه ما وقت نکردیم به اونجا بریم از جمله:یانار داغ،پارک مفاخر،اپرا،شهر گنجه و لریک و شکی و...

فرودگاه زیبای حیدر علی اف

آسمان تهران در شب

موفق باشید

نویسنده : علی پویان

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.