سفری به شهر شب های سفید+تصاویر

در ابتدای سفرنامه سلامی گرم دارم بر تمامی لست سکندی های عزیز و دوستانی که این سفرنامه رو میخونن. امیدوارم که در تمامی مراحل زندگی همواره پایدار و سربلند باشید. من علی عباسی هستم، مهندس کامپیوتر و کارشناس مارکتینگ و اهل ارومیه و دوستدار سفر. اواخر اردیبهشت ماه بود که یکی از همکاران تهران تماسی با من گرفت و از من خواست برای یک سفر کاری-گردشی بریم روسیه. از بعد کاری باید یک سری مذاکراتی را هم در مسکو و هم در سنت پترزبورگ با چندین شرکت در زمینه صنعتی انجام می دادیم  و  از حیث گردشی نیز چون مصادف با شب های سفید در روسیه بود، ترجیحمون این بود که در طول مدت اقامتمون از حداکثر امکانات ممکن برای بازدید از جاذبه های دیدنی روسیه استفاده کنیم.  از اونجایی که شهر های هدف،  مسکو و سنت پترزبورگ بودند، تصمیم گرفتیم که بوسیله تور عازم این دو شهر بشیم. تاریخ رفتنمون هم یازده خرداد ( برای 3 شب مسکو و 4 شب سنت پترزبورگ با پرواز نوردویند) تعیین شد. پاسپورت های امضا شده رو به همراه یک قطعه عکس سه در چهار به آژانس فرستادیم. یک روز قبل از سفر نیز پاسپورت ها رو تحویل گرفتیم. ( پسر عمه من که ساکن تهران هست، زحمت این کار رو کشید). قیمت تور نیز در تاریخی که ما می رفتیم برای هتل 4 ستاره در مسکو و 3 ستاره در سنت پترزبورگ، حدود 4700000 تومان بود که البته این هزینه از طرف مجموعه کاری تقبل شده بود.

ایرلاین روسی نوردویند که قرار بود با اون عازم روسیه بشیم

پروزامون قرار بود در ساعت 4:30 عصر روز یازدهم خرداد ماه انجام بشه. من هم چون قرار بود از ارومیه راهی بشم،  صبح همون روز با پرواز آسمان به تهران رفتم. پرواز خیلی خوب و راحتی بود و درست سر وقت انجام شد. در کمال آرامش حوالی ساعت 12:40 دقیقه ( با خودروی دوستم) به سمت فرودگاه امام راه افتادیم. به خاطر ترافیکی که در مسیر بود، حوالی ساعت 2:00 بعد از ظهر به پارکینگ فرودگاه امام رسیدیم.

ما که با اون آرامش سفرمون رو شروع کرده بودیم، اصلا نمیدونستیم که چند لحظه بعد چه فشار روانی و استرسی رو باید تحمل کنیم. علی ای حال به سمت فرودگاه رفتیم. حوالی ساعت 2:15  وارد سالن شدیم و بلافاصله رفتیم به سمت صف ورودی سالن تا وارد سالن اصلی بشیم. فرودگاه هم به شدت شلوغ بود و خودم هم اصلا انتظار این همه شلوغی در اون ساعت رو نداشتم. صف به قدری طولانی بود که تقریبا 20 دقیقه تو صف بودیم. حوالی ساعت 2:35 دقیقه بود که تونستیم وارد سالن بشیم و تو تابلو اعلانات دنبال گیت های مربوطه برای پذیرش بار و تحویل کارت پرواز گشتیم. در همون لحظه چنان شوکی به ما وارد شد که شاید نشه به همین راحتی در قالب کلمات بیان کرد. تابلو اعلانات بسته شدن گیت پرواز نوردویند ما رو نشون میداد! ما که در شوک بودیم و انگشت حیرت به دهان، دیدیم که ساعت پرواز ما از ساعت 4:30 عصر به 3:05 دقیقه عصر تغییر پیدا کرده و تقریبا یک و نیم ساعت زودتر قرار بوده انجام بشه. برا همون تحویل بار و صدور کارت پرواز هم بسته شده بود (مراجعه حضوری به مسئولین امر هم فایده نداشت) و در اون لحظه هواپیما داشت مسافر گیری میکرد! خدا این روز رو نیاره که اصلا حس خوبی نداره! کلی برنامه ریزی کاری، هماهنگی جلسات، برنامه سفر و خداحافظی با خانواده و ... در عرض چند دقیقه به باد رفت. تنها چیزی که یادم میاد اینه که رفتیم و نشستیم رو صندلی. به همین سادگی از پرواز جا موندیم! همین!

سفری به شهر شب های سفید

چند دقیقه ایی تو شوک بودیم و اینکه اصلا مگه ممکنه چنین اشتباهی رو آدم مرتکب بشه و چطوری شده که این اتفاق برا ما افتاده. تا اینکه به آژانسی که تور رو ازش خریده بودیم زنگ زدیم و جریان رو گفتیم. همون لحظه مسئول تور بهمون گفت که مگه به شما زنگ نزدن تا تغییر ساعت پرواز رو بگن؟ ما که اصلا روحمون از این قضیه خبر نداشت، توسط مسئول تور متوجه شدیم که به محض اینکه آژانس از تغییر برنامه پروازی خبردار شده، بلافاصله به همه مسافران به صورت تلفنی اطلاع دادن؛ به استثنای 5 نفر که به کل فراموش شده بود. با چک کردن اسم ما متوجه شدن که ما از قلم افتادیم. خوشبختانه آژانس مسئولیت این امر رو پذیرفت و به ما گفت که تو فرودگاه منتظر باشیم و از اونجا خارج نشیم تا بررسی کنند پرواز بعدی کی هستش و برامون بلیط جایگزین تهیه کنند. یک ساعت بعد از آژانس زنگ زدند و گفتند که برامون از ایرلاین ایرفلوت، برای ساعت 3:30 صبح بلیط خریداری شده و باید با اون پرواز عازم مسکو بشیم.

ایرلاین جایگزین ما

کمی با شنیدن این خبر حالمون بهتر شد. ما هم که ساعت 4:30 بعد از ظهر بود و تو فرودگاه نشسته بودیم، هر جور حساب کردیم که برگردیم به تهران و شبش دوباره برگردیم فرودگاه، دیدیم که تقریبا به مصلحت نیست. اتفاقی هم که برامون افتاده بود مدام جلو چشممون تکرار می شد و یه جورایی مانع از ترک فرودگاه میشد.  از طرفی انتظار تقریبا 11 ساعته نیز کار آسونی نبود. رفتیم یه ناهاری تو فرودگاه خوردیم و در یه لحظه چشمم به هتل نووتل و ایبیس در روبروی فرودگاه امام افتاد. اینجا بود که جرقه رفتن به هتل فرودگاه به ذهنم زد. با دوستم بلافاصله راهی هتل شدیم تا از شرایط اقامتش بپرسیم. وقتی وارد لابی شدیم، بلافاصله سراغ رسپشن رفتیم و  هزینه و شرایط رو پرسیدیم. خانومی که در رسپشن بودن گفتن که برای هر 6 ساعت اقامت، هزینه اقامت در هتل نووتل ( 5 ستاره)، 220 هزار تومان و هتل ایبیس ( 4ستاره)، 200 هزارتومان می باشد. البته هتل ایبیس لابی دیگری داشت ولی چون مدیریت مجموعه یکسان بود، می شد از هر لابی و رسپشن، اون یکی هتل رو رزرو کرد. با شنیدن این خبر، بدون درنگ اتاق دو تخته هتل 5 ستاره نووتل رو برای 6 ساعت و با مبلغ 220 هزارتومان و تا ساعت 12 نیمه شب رزرو کردیم.

موقعیت هتل نووتل

هتل های فرودگاهی نووتل و ایبیس در مقابل فرودگاه امام خمینی

اتاق ما

لابی هتل نووتل

وارد اتاق شدیم و کمی خوابیدیم و استراحت کردیم و سعی کردیم آرامش از دست رفته مون رو دوباره به دست بیاریم. انصافا آژانس نیز در این زمینه نهایت همکاری رو داشت و  چندین بار زنگ زد و پیگیر شد. ساعت 12 نیمه شب اتاق رو تحویل دادیم و به سمت فرودگاه رفتیم. زمان خیلی سریع گذشت و وارد سالن مسافرگیری شدیم. هواپیمای ایرباس 321 ایرفلوت سر موقع پروازش رو انجام داد و ما هم کمی خیالمون راحت شد که بالاخره این سفر انجام شد. در طول پرواز پذیرایی و همه چی به طور مرتب انجام شد. سه و نیم ساعت بعد در حالی وارد فرودگاه شرمتیوو مسکو شدیم که ساعت 5:30  صبح به وقت مسکو رو نشون میداد.

در عرض نیم ساعت مهر ورود تو پاسپورتمون ثبت شد و به صورت رسمی به سرزمین تزار ها وارد شدیم. چمدونمون رو گرفتیم و رفتیم به سمت تاکسی گرفتن. چون از تور و پرواز جا مونده بودیم، قطعا باید خودمون به هتل می رفتیم و خبری از ترنسفر نبود. قبلا تو سفرنامه ها و جاهای دیگه خونده بودم که موقع تاکسی گرفتن چونه زدن رو  نباید فراموش کرد. یه راننده اومد به سمتون و چون خسته بودیم، دوستم بلافاصله گفت که با اون بریم. خیلی به صورت شکسته به ما حالی کرد که با 2000 روبل ما رو میرسونه به هتل. من به انگلیسی جواب دادم که متوجه نشد. تا اینکه یک نفر که از همکارای این راننده تاکسی بود، به زبان ترکی چیزی گفت و من جواب دادم و به این ترتیب مشکل ارتباطیمون حل شد. خلاصله روی 1500  روبل توافق کردیم و رهسپار هتل چهارستاره ایزیمایلو مسکو شدیم.

بعد از حدود یک ساعت به هتل رسیدیم. از همون بدو ورود، خیل بی شمار چینی ها به شدت به چشم می زد و لابی هتل پر بود از چینی هایی که با سر و صدای بلند حرف می زدند و حداقل برای من آزاردهنده بود. خیلی سریع پذیرش شدیم و اتاق رو تحویل گرفتیم. ساعت حوالی 7:30 بود که اطلاع کسب کردیم برنامه گشت شهری تور قرار هستش ساعت 9 برگزار بشه. از طرفی هم ساعت 4 عصر جلسه کاری که براش اومده بودیم رو داشتیم. تصمیم گرفتیم که از گشت شهری با وجود خستگی استفاده کنیم.

موقعیت هتل ایزیمایلو در مسکو

لابی هتل

اتاق ما

نیم ساعت استراحت کردیم و رفتیم تا صبحانه بخوریم و از گشت شهری استفاده کنیم. صبحانه هتل در حد قابل قبولی بود و تقریبا رضایت بخش بود. برنامه های امروزمون رو مرتب کردیم و در اون فرصت کوتاه، جلسه عصرمون رو هم مرور کردیم.

ساعت نه، تور لیدر اومد دنبال گروه و ما که دیروز موفق به دیدن گروه و  تور لیدر نشده بودیم،  امروز گروه رو شناختیم. سوار اتوبوس شدیم و گشت شهری شروع شد. مقصد اول ما بازدید از دانشگاه دولتی مسکو بود و یکی از هفت خواهران استالینی.

اما هفت خواهران مسکو یا استالینی دقیقا چی هستند؟

در شهر مسکو هفت سازه معماری بلندمرتبه مشهور به هفت ‌خواهران استالین وجود دارد که از لحاظ فرم و شکل ظاهری شبیه به هم ساخته شده‌اند. روس‌ها خود این ۷ سازه را  –آسمان‌خراش‌های استالینی- می‌خوانند. بنا به پیشنهاد استالین در تاریخ ۱۳ ژانویه ۱۹۴۷ شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی طرح ساخت آسمان‌خراش‌ها را در مسکو به تصویب رساند. در این طرح احداث ۸ آسمان‌خراش به مناسبت جشن هشت‌صدمین سال احداث مسکو که در سال ۱۹۴۷ جشن گرفته شده بود، منظور شده بود؛ اما ساخت یکی از ساختمان‌ها که در محله کیتای گوراد در حال انجام بود پس از مرگ استالین در سال ۱۹۵۳ متوقف شد. این ساختمان‌های ۷ گانه عبارت‌اند از:

1. ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو

1. مجتمع مسکونی در بلوار کاتلنیچسکایا

1. هتل اوکراین

1. ساختمان وزارت خارجه روسیه

1. مجتمع مسکونی در میدان کودرینسکایا

1. ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین نزدیک دروازه‌های سرخ

1. هتل هیلتون لنین‌گراد

سفری به شهر شب های سفید

ذکر این نکته ضروری است که توضیح هفت خواهران استالینی از اینترنت و از سایت  عصر ایران برداشته شده است.

ادامه...

در مقصد اول ابهت و زیبایی دانشگاه لومونسوف مسکو که در بالای تپه گنجشکان و روبروی بام مسکو واقع شده است، خودنمایی می کرد. هوا کمی سرد بود ( 3 الی 5 درجه) و این نشون میداد پیش بینی هامون در مورد هواشناسی زیاد دقیق از آب در نیومده. در محوطه دانشگاه لومونسوف که یکی از زیباترین و با عظمت ترین دانشگاه های دنیا محسوب میشه پیاده شدیم. کمی عکس گرفتیم و از محوطه زیبایش دیدن کردیم.

موقعیت دانشگاه لومونسوف

نمایی از دانشگاه مسکو

درست در مقابل دانشگاه مجسمه میخاییل لومونسوف رو می توانید ببینید که دانشگاه نیز به نام ایشان نامگذاری شده است. لومونسوف یکی از دانشمندان و نویسندگان به نام روسی بوده است که شخصیتی بسیار قابل احترام در تاریخ روسیه به شمار می آید.

مجسمه لومونسوف در مقابل دانشگاه

در مسیر گشتمون، کمی هم روی بام مسکو که دیدی پانوراما از شهر داشت ایستادیم. نمای زیبایی از دانشگاه نیز از اینجا وجود داشت. من دقیقا همین جا یکی از اتوبوس های هاپ آن هاپ آف رو دیدم و بلافاصله در مورد قیمت ها و شرایط تور ازش سوال کردم و دفترچه راهنما رو ازش گرفتم تا برای روز بعد در صورت امکان استفاده کنیم. همچنین این مکان به عنوان آتلیه عروس و داماد ها هم استفاده می شود و در طول روز، زوج های زیادی را میبینید که برای عکس گرفتن به این مکان می آیند.

بر فراز بام مسکو

نمایی  از استادیوم Luzhniki

دانشگاه مسکو از نمایی دیگر

سرویس های بهداشتی پولی که تقریبا در همه جای اماکن توریستی وجود داره

بعد از مدتی به سمت مقصد بعدی که پارک پیروزی مسکو بود، حرکت کردیم. هوا هم نیمه ابری بود و یک سوز سردی داشت. وقتی ابری میشد سرما اذیت کننده میشد، ولی وقتی آفتاب از پشت ابرها بیرون می آمد، شرایط خیلی متفاوت میشد. ( البته من خودم چون از خطه آذربایجان و منطقه سردسیر هستم به سرما عادت دارم، ولی این سرما در خرداد ماه که ماه گرمی هستش، کمی اذیت کننده به نظر میاد؛ حداقل برای من  اینطور بود)

موقعیت پارک پیروزی

نقشه پارک پیروزی

محوطه پارک پیروزی

پارک پیروزی در تپه پوکلونایا واقع شده است و یکی از پارک های بسیار مهم مسکو محسوب می شود. این پارک با خاطرات جنگ جهانی دوم ارتباط مستقیمی دارد و برای مردم روسیه یادآور دلاوری ها و مردانگی و ایستادگی در مقابله جبهه غرب است.  در این مکان بود که شوروی سابق توانست بر غرب در جنگ جهانی دوم پیروز شود. درست در وسط پارک پیروزی میدان فاتحان وجود دارد که که یک ستون سنگی با ارتفاع تقریبی 141 متری در آن واقع شده است. به گفته بسیاری در انتهای این ستون سنگی الهه پیروزی در یونان قدیم قرار دارد. در محوطه این پارک، موزه جنگ جهانی دوم، یک مسجد و کلیسا نیز وجود دارند که می توانید از آنها دیدن کنید. دوستان عزیز لازم به ذکر است که طاق پیروزی که در انتهای این پارک واقع شده است، به نشانه غلبه نیروهای روسیه بر سپاه ناپلئون می باشد.

میدان فاتحان و ستون 141 متری

ورودی کلیسای پارک پیروزی

یکی از فروشگاه ها و کافه های پارک پیروزی

طاق پیروزی – عکس شخصی نیست

بعد از اینکه گشتی در این پارک زدیم، بارش شدید تگرگ مانع از اون شد که بتونیم بقیه جاهای پارک رو به دقت بگردیم. از این رو نتونستیم از موزه هاش دیدن کنیم و یا از سایر قسمت های پارک بیشتر از این بازدید داشته باشیم.

در زیر به تماشای کلیپی کوتاه از آنچه تاکنون دیده ایم می پردازیم:

بعد از پارک پیروزی، مقصد هیجان انگیزی منتظرمون بود. جایی که همگیمون برای دیدنش لحظه شماری میکردیم. کرملین معروف و نمادهای رنگارنگش درست در کنار میدان سرخ، جایی بود که باید میرفتیم.

موقعیت مجموعه کرملین

سفری به شهر شب های سفید

حوالی ساعت 12:30 بود که در محوطه ی ورودی کرملین پیاده شدیم. دیوار ها و دژ قرمز رنگ کرملین، نوید یک جای زیبا رو برامون میداد. هوای نیمه ابری و سرد که در برخی اوقات آفتابی هم می شد، نمی تونست عاملی برای عدم بازدید از این بنای زیبا باشه. هر چند که نم نم بارون هم بعضی وقتا زینت بخش صورتمون می شد، ولی عزممون رو جزم کرده بودیم تا این بنا که متشکل از چهار کلیسا، برج های کرملین، و دیوارش هست رو ببینیم. این بنا از یک طرف به میدان سرخ و از طرفی دیگر نیز به باغ الکساندر مشرف است. در صورتیکه از گشت های رودخانه مسکوا نیز استفاده کنید، خواهید دید که بنای عظیم کرملین از یک طرف نیز به این رودخانه راه دارد.

نقشه کرملین

برای وارد شدن به این بنای زیبا که روزگارها در تاریخ سپری کرده است، به وسیله دسته جمعی و با تور و از طریق ورودی باغ الکساندروفسکی وارد شدیم. این بنا ورودی دارد و ورودی آن بر عهده تور بود. از گیت های بازرسی رد شدیم و بنای سرخ گون کرملین رو جلو خودمون دیدیم. نکته ایی که باید بهش توجه کرد این هستش که در گیت های بازرسی اجازه بردن کیف و ساک های بزرگ رو به داخل مجموعه کرملین نمیدن، و باید تحویل قسمت مربوطه بدین.

برج The Trinity  که روبروی ما خودنمایی میکرد

محل تحویل دادن کیف های بزرگ

هنگامی که با تور وارد مجموعه میشوید، لیدر گروه بین تمامی اعضا گوشی هایی مخصوص این کار توزیع می کند که می توانید به صحبت های لیدر از طریق گوشی گوش کنید. هوا هم در لحظاتی بارانی و در لحظاتی آفتابی می شد. هیچ وقت آفتاب رو به این اندازه دوست نداشتم. شاید اگر بگم که دمای هوا در حالت آفتابی با حالت ابری (از نظر تجربی من)، 5 درجه اختلاف داشت، باور نکنین!

ساختمان Arsenal

سفری به شهر شب های سفید

از جلو اتاق زره گذشتیم و فرصت نداشتیم تا از اون و صندوق الماس دیدن کنیم. مسیر رو ادامه دادیم و از روبروی محل اقامت ریس جمهوری روسیه و همچنین توپخانه و ناقوس تزار نیز عبور کردیم.

دفتر کار رئیس جمهور روسیه

شاه توپ

سفری به شهر شب های سفید

مقصد بعدی کلیسای جامع بود که محلی مقدس برای اهل روسیه به شمار می آید. به گفته راهنما بسیاری از پادشاهان روس در این کلیسا تاجگذاری کرده اند. برای رفتن به این کلیسا از روبروی برج ناقوس که متشکل از 21 ناقوس هست، گذر کردیم. به گفته راهنمای تور این برج،  بلندترین ساختمان کرملین می باشد. بعد از دو ساعت بازدید از کرملین، در حالی که بارون شدیدی را هم در لحظاتی تجربه می کردیم، ار کرملین خارج شدیم.

کلیسای Archangel

تصاویری از برج ناقوس ایوان مخوف

ناقوس تزار

کلیسای Annunciation

برج ناقوس ایوان مخوف

کلیسای Assumption

ساعت تقریبا 2 بعد از ظهر رو نشون میداد و ما ساعت 4 قرار بود که در اولین جلسه کاری که براش اومدیم شرکت کنیم. سریع از گروه جدا شدیم تا اینکه بریم هتل و کیف و دوربین رو بذاریم اتاق و آماده جلسه بشیم.  چون خیلی دیر شده بود، دیگه فرصت خوردن ناهار رو پیدا نکردیم. سر ساعت 4 به محل شرکت مربوطه رسیدیم و یک جلسه 4 ساعته رو طی کردیم که جلسه نه کاملا ولی تقریبا مثبتی بود. در همون جلسه به رفتار دوستانه روسی ها دقت کردم و از اونجایی که قبلا خونده بودم روس ها خیلی خشک هستند و بداخلاق، چنین چیزی رو به هیچ وجه ازشون ندیدم. ساعت 8 رو چند دقیقه ایی گذشته بود که از اونجا در اومدیم و رفتیم به سمت هتل. کنار هتل در کنار ایستگاه مترو، در برگر کینگ چیزی خوردیم و بلافاصله رفتیم تا وسایل و دوربین مون رو برداریم و بریم به سمت میدان سرخ.

باوجود  اینکه بسیار خسته بودیم و شب هم که درست و حسابی نخوابیده بودیم و ناهار رو هم خیلی دیر خوردیم، بسیار مصمم بودیم تا از زمانی که در مسکو هستیم نهایت استفاده رو بکنیم. چون فردا روز آخرمون در مسکو بود و نباید هیچ فرصتی رو از دست می دادیم. راهی میدان سرخ شدیم. ساعت تقریبا 9:20 دقیقه بود که از مترو خارج شدیم. درست در خارج از ایستگاه مترو یک شهربازی خیلی کوچکی هم وجود داشت. از طریق گوگل مپ، مسیر رو پیدا کردیم و به راهمون ادامه دادیم. مرکز خرید Gum  رو دیدیم. بلافاصله در ورودی این مرکز خرید، به ساعات کاری آن دقت کردم و متوجه شدم که ساعت 10 این مرکز خرید تعطیل می شود. فرصت رو مغتنم شمردیم و چرخی را در این مرکز خرید لوکس و زیبا زدیم.

نقشه جامع مترو مسکو

برای رفتن از هتل به میدان سرخ و از طریق مترو باید از خط 3 مترو استفاده کرد. باید از ایستگاه نزدیک هتل ایزیمایلو دلتا یعنی PARTIZANSKAYA سوار بشین و در ایستگاه مترو میدان سرخ یعنی PLOSHCAHD REVOLYUTSII پیاده بشین.

نحوه رفتن از طریق مترو و از هتل به میدان سرخ

شهربازی کوچک در مقابل یکی از خروجی های مترو میدان سرخ

نحوه رفتن از ایستگاه مترو به میدان سرخ

خیابان زیبای Nikolskaya

مغازه زیبای سوغاتی و کادو فروشی و گران قیمت در خیابان Nikolskaya

دونات خوشمزه و رایگانی که یک مغازه شیرینی فروشی در این خیابان توزیع می کرد

مرکز خرید Gum

بعد از نیم ساعت به سمت میدان سرخ و کلیسای سنت باسیل حرکت کردیم.  باید اضافه کرد که کلیسای جامع «سنت باسیل» یکی از نماد‌های کشور روسیه به حساب می‌آید. این کلیسا با قدمتی بالغ بر ۴۵۰ سال، در میدان سرخ مسکو واقع شده است و به‌ عنوان یکی از برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی روسیه، به دستور «ایوان چهارم» مشهور به «ایوان مخوف» ساخته شد. این کلیسا در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب روسیه نامگذاری شد. متاسفانه در زمانی که ما اونجا بودیم یک نمایشگاه فرهنگی در جریان بود و همین امر باعث شده بود که میدان سرخ نمای زیبایی نداشته باشد. شاید کافه رستوران های مرکز خرید گوم که با گل آراسته شده بودند، زیبایی بیشتری داشت. کمی عکس گرفتیم و چرخی در اون مکان زدیم. ساعت 11:30 شب بود و دیگه انرژی نداشتیم. در اون حال در سایت تریپ ادوایزر به یک رستوران خوب در روسیه که در اون حوالی بود برخورد کرده بودیم و در تلاش بودیم که خانه استیک روسیه که جزء رستوران های خیلی خوب در سایت تریپ ادوایزر هست رو پیدا کنیم. هر چقدر از روی نقشه رفتیم پیداش نکردیم. یعنی محل دقیق رو که میرفتیم، یه رستوران دیگه بود. خلاصه همون جا شاممون رو خوردیم و برگشتیم به سمت هتل تا بخوابیم و کمی تا قسمتی کم خوابی و خستگی روز اول رو جبران کنیم.

نقشه میدان سرخ مسکو

کلیسای کازان مسکو

کلیسای سنت باسیل

کافه رستوران های مرکز خرید Gum

برج Spasskaya در روبروی کلیسای سنت باسیل

رستورانی که شب قبل در اون شام خوردیم

هزینه های روز اول را در زیر می توانید ببینید:

کلیپی کوتاه از میدان سرخ ،کرملین و اطراف آن را در زیر می توانید ببینید:

در روز اول چند دانستی جالب درباره روسیه یاد گرفتیم که شاید دونستن آنها خالی از لطف نباشه.

1. زبان رسمی این کشور یکی از ۵ زبان دنیاست که بیشترین استفاده را دارد.
  2. روسیه با تاریخ ۱۱۵۰ ساله خود در بیش از ۱۰۰ جنگ شرکت کرده و با بیش از ۱۲۰ رهبر اداره شده است.
  3. این کشور بزرگ‌ترین راه آهن جهان را ساخته و اولین کشوری بوده که انسان‌ها را به فضا فرستاده است.
  4. روسیه با وسعت ۱۷ میلیون کیلومتر مربع بزرگ‌ترین کشور جهان است.
  5. این کشور ۲۲ منبع آبی و ۱۲ دریا دارد.
  6. روسیه ۱۴۵ میلیون جمعیت دارد که ۸۰ درصد آن‌ها در غرب روسیه زندگی می‌کنند.

روز دوم خیلی زود از خواب پاشدیم. چون فقط امروز رو تو مسکو بودیم، و هوا هم خیلی مساعد نبود، بهترین روشی که می توانستیم جاهای بیشتری از مسکو رو ببینیم، استفاده از اتوبوس های هاپ آن و هاپ آف بود. روز قبل در بام مسکو هم نقشه گردشگری و ایستگاه های این اتوبوس ها رو گرفته بودیم. برای همین منظور به سمت میدان سرخ حرکت کردیم. نمایشگاه فرهنگی شروع شده بود و لحظاتی رو به بازدید از اون گذروندیم. یکی از ایستگاه های هاپ آن هاپ آف، درست در کنار کلیسای سنت باسیل بود. ما هم رفتیم و سوار اتوبوس شدیم.

میدان سرخ مسکو

هنگام سوار شدن به اتوبوس، متصدی این کار ابتدا هزینه 1500 روبلی و 2400 روبلی  اتوبوس رو بهمون گفت و اضافه کرد که این بلیط ها برای 2 روز اعتبار دارند و می توانید تا دو روز بی نهایت بار در ایستگاه های مربوطه سوار و یا پیاده شوید. اما هزینه 2400 روبلی برای استفاده از گشت های رودخانه های مسکو بود که ما تصمیم گرفتیم حتما از گشت رودخانه نیز استفاده کنیم. همچنین باید اضافه کنم که اتوبوس های هاپ آن هاپ آف در مسکو دارای دو خط قرمز (اتوبوس های قرمز و سفید و یا کلا قرمز) و خط سبز (اتوبوس های سبز و سفید و یا کلا سبز) هستند. خط قرمز دارای 18 ایستگاه هستند که کاخ کرملین و کلیسای سنت باسیل، در محدوده خط قرمز قرار دارند. خط سبز نیز دارای 28 ایستگاه هست که بام مسکو، دانشگاه مسکو و ... رو باید با این اتوبوس ها رفت. البته در نقشه در یک سری ایستگاه ها می توانید از خطوط قرمز پیاده شده و از اتوبوس های خطوط سبز استفاده کنید.

سفری به شهر شب های سفید

نقشه مسیر اتوبوس های هاپ آن هاپ آف – خط قرمز  ( 2 ایستگاه جدید افزوده شده است)

اتوبوس های هاپ آن هاپ آف

ایستگاه های خط قرمز

بعد از اینکه سوار اتوبوس شدیم، از محوطه کرملین گذشتیم و رفتیم به سمت ایستگاه های بعدی. در امتداد خیابان Mokhovaya   که یکی از مهمترین خیابان های روسیه محسوب میشه، به راه خودمون ادامه دادیم. از جلوی تئاتر بولشوی و ساختمان KGB، سیستم ضد جاسوسی روسیه و ... گذر کردیم و به راه خودمون ادامه دادیم.

هتل فورسیزنز و چشم انداز اتاق های آن به میدان سرخ و کرملین

سفری به شهر شب های سفید

ساختمان دوما ( مجلس روسیه)

ساختمان تئاتر بولشوی

مجسمه Karl Marx در میدان تئاتر مسکو

ساختمان KGB

دیدی پانوراما از پل رودخانه مسکوا ( Bolshoy Moskvoretsky)

در فرصتی که داشتیم سعیمون بر  این بود که گشت رودخانه رو حتما بریم. برای همین منظور در ایستگاه شماره سه پیاده شدیم. درست در روبروی این ایستگاه پارکی وجود داره که محلی برای عکاسی زوج های جوان بود و شاید بیش از 5 زوج رو در آن مشاهده کردیم. این رو اضافه کنم که در طول این یک و نیم روزی که در مسکو بودم بسیار مشاهده کردم که زوج هایی که روز عروسی شون بود، خیلی ساده میومدن پارک و عکاس چند تا عکس ازشون می گرفت و بعد می رفتن به سمت کلیسا و مراسم عروسی. در عین سادگی خیلی زیبا بود این کارشون.

مجسمه Repin

پارک پر بود از زوج هایی که در کمال سادگی و آراستگی، عکس عروسی می گرفتند

پارک رو رد کردیم و رفتیم به سمت پل Luzhkov که به نام پل عشق مشهور است. ایستگاه گشت رودخانه هاپ آن هاپ آف نیز همین جا بود. روی این پل درخت های مصنوعی وجود دارند که روی آن ها قفل هایی به نشانه عشق و به شکل قلب نصب شده اند. اولین درخت عشق بر روی این پل در سال 2007 ساخته شده است. اینجا مکانی است که زوجین می توانند نامشون رو روی قفل ها و درخت ها بزنند و این کار رو به نشانه عشق و زندگی پایدار انجام می دهند در واقع هنگامی که یک زوج ازدواج می کنند، نام خودشون رو بر روی یکی از این قفل ها ( که خریده می شود) می نویسند و آن قفل رو به درخت فلزی آویزان می کنند؛ سپس کلید قفل را به داخل رودخانه می اندازند تا عشقی پایدار را تجربه کنند. در انتهای پل نیز محلی زیبا برای زوجین در نظر گرفته شده که به شکل یک قلب است و می توان روی آن عکس گرفت. کمتر زوجی هست که به این پل برود و در این فریم قلب عکس نگیرد.

پل Luzhkov

هزینه استفاده از خدمات هاپ آن هاپ آف

نقشه گردش اتوبوس ها و گشت رودخانه هاپ آن هاپ آف

درختان فلزی نماد عشق پایدار بر روی پل عشق

سفری به شهر شب های سفید

محلی زیبا که در پایین پل برای عکس گرفتن ساخته شده است.

گشت های رودخانه هاپ آن هاپ آف بر اساس ساعت مشخصی ارائه می شوند. ما منتظر بودیم تا ساعت 11:15 بشه و وارد قایق مخصوص این کار بشیم. زمان موعود رسید و ما سوار قایق شدیم. قایق به دو قسمت رو باز و رو بسته تمام سقف شیشه ایی تقسیم شده بود. چنانچه هوا سرد باشه یا کسی نخواد تو فضای باز بشینه، میتونه در فضای داخلی قایق بشینه. قایق هاشون واقعا مجهز بودند و حتی سرویس بهداشتی هم داشتند. از شانس ما دو تا از عروس و داماد ها هم با ما وارد کشتی شدند و فضای جالبی پیش اومد. مسافرا فقط من و دوستم و دو خانواده عروس و داماد (2 زوج مختلف) که عروسی شون بود بودیم. صحنه خیلی جالبی بود و قایق تبدیل به آتلیه شده بود و البته روس ها بسیار مهربان بودند و به هیچ  عنوان مزاحمتی ایجاد نمیکردند و خیلی راحت در کنار ما عکس میگرفتند. در حالی که ما عادت داریم بک گراند عکس هامون اونی که ما میخوایم باشه و خالی و هیچ کس دیگه ایی نباشه، ولی روس ها اینطوری نیستند و معتقد هستند افراد در عکس، جزئی از اتفاق روز ازدواج هستند و اصلا مشکلی از این بابت نیست و جزئی از خاطرات روز عروسی شما محسوب می شوند.

برنامه حرکت قایق ها از روی پل عشق

مسیر حرکت ما بر روی رودخانه

قایقی که با آن گشت رودخانه انجام میشه

دو زوجی که با ما همراه بودند

مسیر رو ادامه دادیم و به سمت مجسمه پتر کبیر رسیدیم که در محل تلاقی رودخانه مسکو و کانال وودوتودنی واقع شده است. این مجسمه با ارتفاع 98 متری یکی از بحث بر انگیزترین مجسمه های مسکو به حساب می آید.

مجسمه پتر کبیر

همین طور مسیر را ادامه دادیم و از کنار کلیسای عیسی منجی نیز رد شدیم که در کنار رودخانه خودنمایی می کرد. در ادامه کاخ کرملین در مسیرمون قرار داشت که نمای جالبی رو میشد از رودخانه دید و عکس های خوبی رو گرفت. در ادامه هتل اکراین و سایر ساختمان های مسکو رو می تونستیم ببینیم. چنانچه افرادی که در محوطه باز قایق بودند، احساس سرما می کردند، بهشون پتو می دادند تا هم سردشون نشه و هم از بودن در فضای آزاد استفاده کافی رو ببرند.

کلیسای عیسی منجی

نمایی از کرملین از درون قایق

ساختمان Kotelnicheskaya Embankment

شاه داماد همراه ما در گشت رودخانه

نقشه های هاپ آن  هاپ آف

بعد از یک ساعت گردش در رودخانه مسکو و کانال های اون، تصمیم گرفتیم از ایستگاهی که اومده بودیم، سوار اتوبوس های خط سبز بشیم. حدود نیم ساعت منتظر بودیم تا اینکه حوالی ساعت 2:00 سوار اتوبوس شدیم. اتوبوس مسیر خودش رو طی کرد و به سمت دانشگاه مسکو و بام مسکو که ما روز قبل رفته بودیم رفت. هوا هم دوباره ابری شده بود و سوز سردی داشت. بعد یک ساعت در حالی که گرسنه بودیم، در ایستگاه Kievskaya و درست در روبروی یکی از مهمترین مراکز خرید مسکو یعنی European Mall  پیاده شدیم. دیگه واقعا گرسنه بودیم و تصمیم گرفتیم که در فود کورت این مرکز خرید ناهار بخوریم.به همین منظور به طبقه آخر این مرکز خرید رفتیم. فوت کورت این مرکز خرید به جرات می تونم بگم که جزء یکی از بهترین فود کورت هایی بود که تا حالا دیده بودیم. بسیار تکمیل و فوق العاده با قیمت مناسب و یک سالن بسیار زیبا با طراحی منحصر به فرد. تنوع غذایی واقعا عالی بود و هر نوع غذای روسی و بین الملل رو میشد در آن با قیمت مناسب یافت. حتی خدمات سلف سرویس هم داشت که در نوع خودش عالی بود.

مرکز خرید European Mall

فود کورت مرکز خرید European Mall

حدود یک ساعت و نیم در این مرکز خرید بودیم و حوالی ساعت 4 بود که از این مرکز خرید خارج شدیم. واقعا خسته شده بودیم. تصمیمون برگشتن به هتل بود و بازدید از پارک ایزیمایلو که در نزدیکی هتل هستش. دلیل این امر هم این بود که چون پرواز فردامون ساعت 8 صبح بود، باید از ساعت 4:30 صبح از هتل در میومدیم و دیگه فرصتی برای بازدید پارک ایزیمایلو نداشتیم. برای همین تصمیم گرفتیم که به هتل برگردیم. قبل اینکه وارد هتل بشیم، از بازار محلی ایزیمایلو و پارک ایزیمایلو دیدن کردیم. و من نماد های شهر مسکو شامل کرملین و کلیسای سنت باسیل را خریدم. نکته مهم این هستش که این بازار محلی از نظر قیمتی ارزان ترین جایی بود که برای خرید نماد و سوغاتی دیده بودیم. یعنی همون نمادی که در میدان سرخ و یا بام مسکو به قیمت 1500 و حتی 2000 روبل فروخته می شد رو اینجا به قیمت 400 روبل خریدم. و بسیار راضی بودم از این خرید.

هتل ایزیمایلو دلتا

پارک ایزیمایلو

بازار محلی در کنار پارک ایزیمایلو

نمادهایی که از بازار محلی به قیمت مناسب خریدم

حوالی ساعت 6 به هتل برگشتیم تا کمی استراحت کنیم. برنامه مون برای ساعات باقیمانده بازدید از خیابان آربات مسکو بود. و چون صبح باید 4:30 از هتل در میومدیم، باید شب هم به موقع می خوابیدیم. کمی استراحت کردیم و دوباره از هتل رفتیم بیرون تا به سمت خیابان آربات حرکت کنیم. حوالی ساعت 8:30 در ایستگاه مترو آربات پیاده شدیم و وقتی از یک زوج در مورد آدرس دقیق این خیابان سوال کردیم، به ما گفتن که اون ها هم دارن میرن اونجا و از ما خواستند که با اونها همراه بشیم. یک زوج روسی جوان و پر انرژی و در عین حال بسیار مهربان که مارو همراهی کردند. حتی شام رو هم با هم در یکی از کافه رستوران های خیابان آربات خوردیم و کمی در این خیابان گشتیم. وجود گروه های موسیقی که در هر گوشه از این خیابان موسیقی می نواختند و مردم به تماشای آنها می ایستادند، قابل توجه بود. این خیابان به طول ۱ کیلومتر و بین ۲ ایستگاه Smolenskaya  و  Arbataskaya  در خط سوم متروی این شهر کشیده شده است. شما هر نوع رستورانی که فکر کنید را در این خیابان می‌توانید پیدا کنید. از اواخر بهار تا اوایل پاییز این خیابان واقعا دیدنی می‌شود. همچنین از کاخ کرملین تا این خیابان فقط نیم ساعت با پای پیاده فاصله است و شما می توانید از دیدنی های بین این دو جاذبه نیز نهایت استفاده را ببرید.

مسیر کرملین تا خیابان آربات

خیابان آربات

ایستگاه اتوبوس هاپ آن هاپ آف

در نهایت ساعت 10:30 شب بود که تصمیم گرفتیم به هتل برگردیم و چمدون هامون رو ببندیم و آماده سفر به سنت پترزبورگ بشیم تا برای عصر روز یکشنبه، یعنی اولین روزی که به سنت پترزبورگ می رسیم یک جلسه کاری در این شهر داشته باشیم. برای همین امر، شب کمی موارد مربوط به جلسه رو هم مرور کردیم که فردا مشکلی نداشته باشیم. به این ترتیب سفر 2 روزه ما به مسکو به اتمام رسید.

هزینه های روز دوم رو می توانید در زیر ببینید:

کلیپی کوتاه از خلاصه روز دوم سفر را در زیر می توانید تماشا کنید:

چند تا نکته هست که با شما دوستان عزیز به اشتراک می گذارم و امیدوارم مفید باشند.

نکته یک – ایستگاه های مترو

ما در این مدت دو روز به استثنای نیم روز اول که با تور بودیم، همه جا رو با مترو رفتیم و از دیدن ایستگاه های مترو مسکو نهایت لذت رو بردیم  و  دور از واقعیت نخواهد بود اگر مسکو را دارای زیباترین ایستگاه های مترو در دنیا بنامیم.  درسته که نام ایستگاه ها در مسکو به زبان روسی نوشته شده و شما باید اون رو از طریق برنامه Yandex تطبیق بدین، ولی به هیچ  عنوان مشکلی نخواهید داشت. ورودی هر مسیر مترو 55 روبل هستش و بلیط ها به صورت کاغذی می باشند. در صورتیکه در طول مدت اقامت خود، اکثر سفرهای خود را با مترو انجام خواهید داد، پیشنهاد میکنم از کارت های تخفیف دار مترو استفاده کنید. در طول مدت اقامت تقریبا دو روزمون از این ایستگاه های مترو بازدید کردیم.

ایستگاه مترو PARTIZANSKAYA ، نزدیکترین ایستگاه مترو به هتل ایزیمایلو دلتا

ایستگاه مترو  ARBATSKAYA ، ایستگاه خیابان معروف آربات مسکو

موقعیت مترو ARBATSKAYA

عکس شخصی نیست

یکی از ایستگاه های زیبای مترو مسکو، ایستگاه KOMSOMOLSKAYA هستش، که متاسفانه ما فرصت نداشتیم ازش دیدن کنیم، ولی برای معرفی اینجا میذارم که قطعا ارزش دیدن داره و خیلی زیباست و سایر دوستانی که وقت کافی دارن، میتونن در برنامه بازدیدشون قرار بدن.

موقعیت مترو KOMSOMOLSKAYA

عکس ها شخصی نیستند

نکته دو – جاذبه های دیگر مسکو

مسکو دارای جاذبه های خیلی زیادی هستش که نباید دیدن اون ها رو به این راحتی از دست داد. سعی کنید از ساختمان های نظامی و دولتی عکس نگیرید و به علائم عدم گرفتن عکس دقت کنید. چون سفر ما  کاری بود و باید در روزی مشخص اونجا می بودیم، به ناچار برنامه ایی تنظیم شده بود که کمتر در مسکو باشیم. پیشنهاد من این هستش که حداقل ( در بدترین شرایط ممکن) 3 روز کامل در مسکو حضور داشته باشین. مسکو بی شک دارای جاذبه های خیلی زیادی هست که باید برای آن ها وقت گذاشت و با حوصله از آن ها دیدن کرد.  جاهایی که ما فرصت بازدید از اون ها رو نداشتیم ولی خیلی دوست داشتیم که سری به اونها می زدیم عبارتند از:

1. باغ وحش مسکو و بوتانیکال گاردن Aptekarskiy Ogorod و پارک Gorky به همراه Moskvarium

باغ وحش مسکو

بوتانیکال گاردن مسکو

1. تئاتر بولشوی، موزه های پوشکین، موزه زره، گالری Tretyakov، موزه هوافضا و موزه هنر به همراه موزه خودروهای قدیمی، موزه جنگ سرد

موزه خودروهای قدیمی

موزه هوایی Monino در 40 کیلومتری مسکو

نکته سه - سوغاتی

در صورتی که اهل خرید سوغاتی و نماد های خاصی از مسکو هستید، بهترین مکان برای  این امر با بهترین و ارزان ترین قیمت، بازار محلی ایزیمایلو هستش. در ضمن هنگام خرید چونه زدن رو هم فراموش نکنید.

نکته چهار – بازدید از داخل کلیساها

ما به دلیل کمبود وقتی که داشتیم نتونستیم از داخل کلیساهای سنت باسیل، عیسی منجی و کازان دیدن کنیم. برای دیدن کامل کرملین و میدان سرخ، مقبره لنین و اطراف میدان سرخ،  شاید یک روز کامل وقت لازم باشه. پس در برنامه ریزی خودتون در مسکو نهایت دقت رو داشته باشین.

نکته پنج – اتوبوس های هاپ آن هاپ آف

استفاده از اتوبوس های هاپ آن هاپ آف رو به شدت در سفر مسکو توصیه می کنم و با توجه به اینکه پکیج کومبو این تور ها ( هر دو مسیر قرمز و سبز به همراه گشت رودخانه در دو مسیر به قیمت 2400 روبل) دو روز اعتبار دارد، می توانید با یک تقسیم بندی مناسب زمان، اکثر جاذبه های مسکو رو با این اتوبوس ها ببینید و نهایت لذت را ببرید. در صورتیکه خودتون بخواهید به صورت مجزا همه این جاذبه ها رو برین، هزینه ایی به مراتب خیلی بیشتر از 2400 روبل باید پرداخت کنید. در ضمن اتوبوس های هاپ آن و هاپ آف، تمامی توضیحات  مربوطه را به چندین زبان در گوشی برای شما توضیح می دهند که بسیار مفید خواهد بود.

نکته شش – سیم کارت بین المللی

خرید سیم کارت یکی از ملزومات هر سفر خارجی می باشد. در برخی موارد و در سفر های خارجی، سیم کارت یکی از آپشن های توری هست که خریداری می کنید. ولی این امر در تورهای روسیه به شدت کاهش پیدا کرده و دلیل اون این هست که دولت روسیه استفاده از سیم کارت های بی نام ( Anonymous) رو ممنوع کرده و برای هر گونه استفاده باید مشخصات شما ثبت شود. شما می توانید سیم کارت روسی رو در سفر به مسکو به قیمت بسیار مناسب 35000 تومان و با بسته اینترنت کافی خریداری کنید. در صورتی که اهل سفر هستید، من پیشنهادم خرید سیم کارت بین المللی هستش. این سیم کارت ها با هزینه بسیار معقول و منطقی و همچنین کارکردی مناسب، تمام موارد مورد نیاز شما رو پوشش می دهند. یکی از این سیم کارت ها، سیم کارت های 2slink  هستند که می توانید در ایران تهیه کنید. با این سیم کارت ها می توانید در 200 کشور دنیا با داشتن دو شماره استونی و انگلستان، با دوستانتون ارتباط برقرار کنید و کلی در هزینه هاتون صرفه جویی کنید. سیم کارت های Worldsim نیز یکی دیگر از سیم کارت های بین المللی فعال در  ایران هستند که می توان از آنها بهره جست.

نکته هفت – مشکل زبان روسی در ایستگاه های مترو

با وجود اینکه خیلی کم تابلوی  راهنما در اماکن عمومی و ایستگاه های مترو در مسکو ( سنت پترزبورگ این گونه نیست و دو زبانه هستند) به زبان انگلیسی می بینید، ما به هیچ عنوان مشکل زبان نداشتیم. قبلا در سفرنامه ها خوانده بودم که با این قضیه به شدت به مشکل برخواهیم خورد، ولی خدارو شکر مشکلی نبود. از هر کسی هم که به انگلیسی سوال کردیم، تمام توانش رو به صورت دست و پا شکسته انجام داد و کمکمون کرد. برای حل مشکل در ایستگاه های مترو، به همراه داشتن یک نقشه دو زبانه مترو از طریق برنامه Yandex و یا سایر برنامه ها کافیست و می توانید از طریق تطبیق دادن آن ها به مقصد مورد نظر برسید. برخی از قطارهای شهری و مترو نیز در داخل راهنمای دو زبانه دارند و مشکل شما برطرف خواهد شد.

نکته هشت – فلش های راهنما در ایستگاه های مترو

یک ضرب المثل نیویورکی هست با این مضمون که نیویورکی ها هیچ وقت در شهر بالا رو نگاه نمی کنند، فقط توریست ها این کار رو انجام می دهند. معنی آن این است که چون توریست ها وارد یک شهر می شوند، همیشه نگاهشان به بالا و ساختمان های اطراف و تابلوهاست و این یکی از راه هایی است که مردم عادی توریست ها را تشخیص می دهند. در مسکو در ایستگاه های مترو، در کف سالن و هنگام خروج از مترو، راهنما های دو زبانه با جهت یابی وجود دارند که راهنمای بسیار خوبی هستند. ولی چون توریست ها بیشتر بالا و تابلو ها رو نگاه می کنند، این  فلش های راهنما را نمی بینند.

فلش های راهنما در کف ایستگاه های مترو

نکته نه – معرفی نرم افزار Triposo

یکی از نرم افزاری های جامع و کاربردی که می توان برای سفر استفاده کرد، نرم افزار Triposo  می باشد. این نرم افزار هم برنامه ریزی سفر انجام می دهد و هم معرفی جاذبه ها و اماکن مقصد مورد نظر. همچنین برای دوستانی که می خواهند چند کلمه، از زبان کشور مقصد را نیز یاد بگیرند، این نرم افزار، قسمت واژگان مربوط و ضروری در سفر دارد که بسیار مفید می باشد.

نرم افزار Triposo

نکته ده– خرید در مسکو

خاطرتان باشد که مسکو از شهر های گران جهان است و کمتر کسی را می توان یافت که به قصد خرید به مسکو سفر کند، ولی اگر خرید قسمتی از سفر شما را تشکیل می دهد، به گفته بسیاری، بازار محلی ایزیمایلو، بهترین محل برای خرید نماد و سوغاتی های کوچک از نظر قیمتی می باشد. برای خرید سایر موارد، از نظر قیمتی، مرکز خرید AST Torgoviy Kompleks درکنار هتل ایزیمایلو مناسب می باشد. سایر مراکز خرید مهم مسکو عبارتند از GUM ( بسیار لوکس و گران قیمت)، مرکز خرید Metroplis، مرکز خرید European Mall، مرکز خرید Avia Park، مرکز خرید Afimal City و ... می باشند.

در انتها باید اضافه کنم که با توجه به اینکه سفر ما به مسکو بسیار کوتاه بود، ولی همواره سعیم بر این بود که اطلاعات مفیدی برای خوانندگان مهیا بشه و امیدوار هستم که اینطور بوده باشه. از سایر دوستان که تجربه سفر به این شهر رو داشتند، هر جا که نیاز بود، میتونن اطلاعات جدیدی را اضافه کنند و بسیار قدردان این دوستان بزرگوار خواهم بود. سفرنامه سنت پترزبورگ نیز به زودی در سایت قرار خواهد گرفت و انشالله مفید واقع خواهد شد. در پناه لطف حق پایدار باشید و جاودان و ممنونم از اینکه برای این سفرنامه وقت گذاشتید.

نویسنده : علی عباسی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.