سفر به قلب تپنده روسیه

سفر به قلب تپنده روسیه+ تصاویر

سفر به قلب تپنده روسیه

سلام بر تمامی دوستان و بزرگوارانی که این سفرنامه رو میخونن و پیشاپیش تشکر میکنم به خاطر وقتی که برای این سفرنامه خواهید گذاشت. سفر سنت پترزبورگ من در ادامه سفر مسکو هست که قبلا سفرنامه مسکو در سایت آپلود شده و امیدوارم که مفید بوده باشه.

سفر ما از مسکو به سنت پترزبورگ، صبح روز چهاردهم خرداد ماه سال جاری، سر ساعت هشت صبح با پرواز نورد ویند  انجام شد. مدت زمان پرواز یک ساعت و ده دقیقه بود و همه چی به طور منظم انجام پذیرفت. قرار بود عصر آنروز جلسه کاری که به خاطرش اومده بودیم رو داشته باشیم. ( در ابتدای سفرنامه مسکو به این مورد اشاره شد که این سفر یک سفر کاری بود که هزینه اون از طرف مجموعه کاری پرداخت شده بود و با توجه به اینکه به هر دو شهر مسکو و سنت پترزبورگ سفر داشتیم، سعی کردیم از تمام فرصتی که داشتیم نهایت استفاده را بکنیم و از جاذبه های آنها دیدن کنیم).

یک توضیح خیلی مختصر در مورد سنت پترزبورگ بدم که شاید براتون جالب باشه. مترو های شهر سنت پترزبورگ جزء عمیق ترین مترو های دنیا هستند و خط مترو Admiralteyskaya در این شهر با عمق 86 متر به عنوان عمیق ترین خط مترو روسیه و دومین خط مترو عمیق دنیا بعد از ایستگاه آرسنالنای شهر کیف با عمق 105 متر می باشد. این شهر که دومین شهر بزرگ روسیه بعد از مسکو به شمار می آید به شکل U  و یا نعل اسب ساخته شده است. این شهر در ابتدا بر روی 100 جزیره که توسط 500 پل به هم وصل شده بودند ساخته شده بود. امروزه با دخالت های مهندسی تعداد این جزایر به 42 تا کاهش پیدا کرده است. همچنین این شهر به ونیز روسیه نیز شهرت دارد.  لازم به ذکر است که تمام هزینه های پزشکی و دندانپزشکی ( به غیر از زیبایی) در این شهر رایگان است. تمامی شهروندان بیمه درمانی هستند و کسی که مریض می شود با یک تلفن، دکتر به خانه او می آید، حتی برای یک تب کردن! و درست به همین دلیل است که کلینیک شبانه روزی در این شهر وجود ندارد. چون افراد به دکتر مراجعه نمی کنند و این دکتر ها هستند که به خانه می آیند!

در ادامه...

تقریبا ساعت 9:30 بود که چمدون هامون رو گرفتیم و به سمت در خروجی رفتیم که تور لیدر منتظرمون بود. پس از مدت کوتاهی، اعضای گروه و تور نیز جمع شدند و سر ساعت 10:15 به سمت شهر سنت پترزبورگ حرکت کردیم.

فرودگاه Pulkovo سنت پترزبورگ

در ابتدای مسیر، لیدر گروه که خانمی پر انرژی بود، بهمون گفت که چون هتل های سنت پترزبورگ، زودتر از ساعت 2 اتاق تحویل نمیدن، به همین دلیل برنامه بازدید از مرکز خرید گالریا که مهمترین مرکز خرید سنت پترزبورگ هستش در نظر گرفته شده تا هم گذران وقت بشه و هم بازدید و خریدی از مرکز خرید گالریا داشته باشیم. تقریبا  یک ربع به ساعت یازده مونده بود که جلوی مرکز خرید گالریا پیاده شدیم و تا ساعت یک و نیم فرصت داشتیم تا از این مرکز خرید دیدن کنیم.

فاصله فرودگاه سنت پترزبورگ تا مرکز خرید گالریا

مرکز خرید گالریا در قلب سنت پترزبورگ و در تقاطع دو خیابان اصلی این شهر یعنی Nevsky  و Ligovsky واقع شده است. این مرکز خرید مشهور در پنج طبقه و با بیش از 300 مغازه با برندهای مختلف هر خریداری را راضی می کند. بیش از 28 کافه رستوران در این مرکز خرید وجود دارند که طبقه آخر آن به فود کورت اختصاص یافته است. برندهای معروفی مثل H&M، Zara، Armani، Pinko و ... به همراه برندهای ترک مانند کوتون در این مرکز خرید شعبه دارند.

مرکز خرید گالریا

پس از کمی چرخ زدن و خریدی مختصر در این مرکز خرید، و با توجه به اینکه عصر هم جلسه داشتیم، تصمیم گرفتیم که ناهار رو هم در فود کورت طبقه آخر این مرکز خرید بخوریم.  ناخودآگاه تصویر یک غذا در جلوی یکی از رستوران ها توجهمون رو به خودش جلب کرد. داخل رفتیم و سفارش دادیم. انصافا هم خود غذا بسیار شبیه  عکسش بود. کیفیت غذا و قیمتش هم کاملا منطقی بود و راضی بودیم.

ناهار ما

تقریبا ساعت یک و نیم بود که حرکت کردیم به سمت هتل آپارتمان ورتیکال. این اولین باری بود که تجربه اقامت در هتل آپارتمان رو داشتیم. لابی هتل کوچک بود و بیش از 10 نفر در آن جا نمی شدند. در زمان کوتاهی پذیرش شدیم و اتاق ما رو در طبقه چهارم این هتل بهمون تحویل دادند. وقتی که وارد اتاق شدیم، در همون ابتدا کمی شوکه شدیم. به جای اتاق توئین، به ما اتاق دبل داده بودند. بلافاصله موضوع رو با رسپشن و تور لیدر که اونجا بود در میان گذاشتیم. با توجه به اینکه اتاق های توئین پر بودند، به ناچار یک تخت اضافه آوردند و گفتند که از اون استفاده کنیم. اما اتاق ما در این هتل آپارتمان واقعا مجهز به همه امکانات رفاهی لازم بود. از وسایل پخت و پز گرفته تا ماشین ظرف شویی و سرعت  اینترنت فوق العاده که در نوع خود عالی بود. تنها مشکل ما با این اتاق، نداشتن سیستم تهویه در سرویس بهداشتی بود که ناراحت کننده بود. حتی زمان دوش گرفتن، به دلیل نبود سیستم تهویه، همه جا پر از بخار میشد و در کل زیاد جالب نبود.

اتاق ما در هتل آپارتمان ورتیکال

به هر حال، نیم ساعت استراحت کردیم و چون شناخت چندانی از سنت پترزبورگ نداشتیم، همکارم از طریق برنامه Uber یک تاکسی گرفت تا ما رو به جلسه کاریمون برسونه. بعد از حدود 3 ساعت جلسه کاری، حدود ساعت 6 بود که به هتل برگشتیم. کمی استراحت کردیم و حوالی ساعت 7 بود که رفتیم تا سنت پترزبورگ رو کشف کنیم. خوشبختانه اینجا فرصت کافی برای بازدید از اکثر جاذبه ها رو داشتیم و این یک نکته مثبت برای ما محسوب می شد.

بعد از اینکه از هتل رفتیم بیرون، از همون خیابان ها و ایستگاه های مختلف میشد تفاوت اصلی سنت پترزبورگ با مسکو رو متوجه شد. اینجا شهری دو زبانه بود! یعنی در تمامی ایستگاه های مختلف، زبان انگلیسی هم وجود داشت و این کمک شایانی به گردشگران می کرد و نکته ایی بسیار مهم تلقی می شد. همچنین هوای سنت پترزبورگ نسبت به مسکو واقعا دلپذیرتر و گرم تر بود و ایده آل گردش به حساب می آمد.

خیابان Moskovsky که هتل ورتیکال در آن واقع است

5xnHKveoGuu8rM9ClxoFo2n5XTeY49zihajAJfTy.jpeg  دوزبانه بودن ایستگاه های مترو

چرخی کوتاه در اطراف هتل زدیم و به سمت ایستگاه مترو Frunzeskaya  که در نزدیکی هتل بود و فقط دو دقیقه با هتل فاصله داشت، رفتیم. برنامه مون بازدید از خیابان نوسکی و جاذبه های اطراف اون خیابون بود. همانطوری که در بالا اشاره کردم، مترو های سنت پترزبورگ جزء عمیق ترین متروهای دنیا به حساب می آیند و در عمقی نزدیک به 100 متر زیر زمین ساخته شده اند که در نوع خودش یک شاهکار به حساب می آید. به دلیل اینکه تابلو های راهنما انگلیسی بودند، مشکلی از این امر وجود نداشت. تفاوتی که بین بلیط های مسکو و سنت پترزبورگ وجود داشت این بود که بلیط مترو های مسکو، به صورت کاغذی و مانند بلیط های تهران بود، در صورتیکه بلیط مترو های سنت پترزبورگ به صورت سکه بود و با قیمت 45 روبلی، در رتبه ایی ارزان تر نسبت به مسکو ایستاده بود.

بلیط سکه ایی مترو

نحوه رفتن به خیابان نوسکی از طریق مترو

در ایستگاه مترو Nevsky Prospekt پیاده شدیم و وارد خیابان نوسکی سنت پترزبورگ شدیم. مقصدمون کلیسای کازان، کلیسای منجی بر خون ریخته شده، و اطراف این جاذبه ها بود. میخواستیم به مانند مسکو از فرصتی که داریم به صورت حداکثری استفاده کنیم و اکثر جاذبه های این شهر رو ببینیم. در خیابان نوسکی به سمت کلیسای کازان حرکت کردیم. هوای دلپذیر این شهر در کنار شادابی خاص خیابان نوسکی، هر جور خستگی رو از آدم دور میکرد. در مسیرمون از چند فروشگاه سوغات فروشی نیز دیدن کردیم و قیمت های آنها رو مقایسه کردیم. در کل این فروشگاه ها به دلیل قیمت بالا جای خرید نیستند. وجود گروه های موسیقی نیز در مشهورترین خیابان سنت پترزبورگ خودنمایی می کرد.

سوغاتی فروشی خیابان نوسکی

یکی از گروه های موسیقی که همه جا بودند

فاصله مترو نوسکی تا کلیسای کازان

در ادامه مسیر، هنگامی که به کانال آب Griboyedov Canal رسیدیم، در سمت چپ، کلیسای کازان و در سمت راست، کلیسای منجی بر خون ریخته شده، منظره چشم نوازی را ایجاد کرده بودند و انرژی مثبتی را به هر گردشگری که اینها را میدید، می دادند. کمی در محوطه کلیسای کازان چرخ زدیم و عکس گرفتیم. کلیسای جامع کازان یک کلیسای ارتودوکس است که طرح آن از کلیسای جامع سنت پیتر رم گرفته شده است.  چون ساعت از هشت گذشته بود، نمی تونستیم از داخل آن بازدیدی داشته باشیم. به همین دلیل به عکس گرفتن اکتفا کردیم و رفتیم به سمت کلیسای بر خون ریخته شده.

ZM4WDEw6l9F7EpC6aTRlH8upWS1buMeIyJi3jufr.jpeg کلیسای کازان

هر چقدر در مسیر مربوطه پیش می رفتیم، هیجان و زندگی بیشتری رو در شهر سنت پترزبورگ شاهد بودیم. مسیر پر است از کافه رستوران هایی که می توانید در آن ها استراحت بکنید، از فضای آنها لذت ببرید و نوشیدنی مورد علاقه خود را بنوشید. در امتداد کانال Griboyedov Canal به سمت کلیسای منجی بر خون ریخته شده حرکت کردیم. وجود گروه های محلی موسیقی و همچنین دکه های سوغاتی فروشی مشهود بود. از دور دیدیم که نزدیک 20 نفر شاهد اتفاقی هستند و برخی دارند فیلم می گیرند. ناخودآگاه کنجکاو شدیم تا بفهمیم چه خبر است. وقتی نزدیکتر شدیم، هنرمندی رو دیدیم که به شکل فوق العاده ماهرانه ایی در حال انجام نقاشی با اسپری رنگ بود. واقعا حیرت انگیز بود. جوری با اسپری رنگ آمیزی میکرد و صحنه هایی خلق می کرد که به سختی در مخیله آدمی می گنجد.

نقاشی کنار خیابان با اسپری

در مسیر کلیسا

در زیر از هنر نقاشی با اسپری کلیپی تهیه شده که میتونید ببینید.

مسیر رو به سمت کلیسای مربوطه طی کردیم. وقتی به محوطه باز این کلیسا رسیدیم، مبهوت زیبایی آن  و کاشی و موزائیک کاری های منحصر به فرد آن شدیم. واقعا زیبا بود. کمی اینجا توقف کردیم و با آرامش هر چه تمامتر به زیبایی آن خیره شدیم و عکس گرفتیم. این کلیسا در اوایل قرن بیستم به سبک معماری قرون وسطی روس ها ساخته شده است و به خاطر کشته شدن امپراطور الکساندر دوم در داخل همین کلیسا به نام خون ریخته شده شهرت دارد.

کلیسای در خون ریخته شده

درست در روبروی این کلیسا باغ Mikhailovsky  قرار داشت که سری به آن زدیم. نام اصلی این مکان، باغ Michael  است. قدمت این باغ به سال 1820 باز می گردد و مشرف به موزه روسیه سنت پترزبورگ از یک طرف و رودخانه Moyka از طرف دیگر می باشد. هوای ایده آل بهاری سنت پترزبورگ و محیط سرسبز این مکان ( پارک و کلیسا) هر فردی رو برای گردش بیشتر وسوسه می کرد. فضای سرسبز این پارک در کنار درختان بلند و پرقامت آن، خیلی دلپذیر و آرامش بخش بود. گشتی در پارک زدیم و کم کم ساعتمون، 10 شب رو نشون میداد در حالی که هنوز آفتاب غروب نکرده بود.

باغ میخایلووسکی

از روی گوگل مپ، باغ تابستانی و موزه تاریخ رو در نزدیکی خودمون یافتیم و تصمیم گرفتیم که پیاده به این مکانها بریم. مسیری بسیار زیبا و سرسبز رو طی کردیم تا به اینجا رسیدیم. ولی متاسفانه به دلیل دیروقت بودن، بسته بود و فقط از بیرون تونستیم اون رو ببینیم. قدم زنان در امتداد یکی دیگر از کانال های این شهر ( رودخانه Fotnanka)، به سمت خیابان نوسکی حرکت کردیم. در مسیر از ساختمان های زیبای این شهر عکس گرفتیم. در ادامه در یکی از ایستگاه های اتوبوس، پوستر یک سیرک توجهمون رو به خودش جلب کرد. ولی متاسفانه چون به زبان روسی بود، چیزی ازش سر در نیاوردیم ولی کنجکاو بودیم که در این سیرک شرکت کنیم. عکسش رو گرفتم تا روز بعد از تور لیدرمون بخوام که برام ترجمه کنه. (متاسفانه در روز بعد وقتی تور لیدر به عکس نگاه کرد و تاریخ رو گفت، دیدم که برنامه این سیرک برای دو روز بعد از ترک سنت پترزبورگ هست و نمیتونیم در اون شرکت کنیم.)

در مسیر باغ تابستانی

کنار باغ تابستانی

به سوی خیابان نوسکی و ساختمان های رنگارنگ زیبا

عکس نمایش سیرک که توجهمون رو به خودش جلب کرد

به سمت خیابان نوسکی حرکت کردیم و در ادامه از قیمت های تورهای رودخانه نیز مطلع شدیم که بین 500 تا 850 روبل بسته به ساعت گردش، متفاوت بودند. ساعت از یازده گذشته بود و گرسنه بودیم. به همین دلیل به رستورانی به نام Jagger House که در خیابان نوسکی  قرار داشت رفتیم. در تمام مدت اقامت علاقه مند به امتحان کردن غذاهای روسی بودم و اینجا نیز یکی از غذاهای روسی رستوران به نام گوشت دودی رو به همراه سوپ روسی امتحان کردیم که هیچ کدامشان چنگی به دلم نزد. ولی ناراحت نبودم چون در سفرهام سعی بر امتحان غذاهای محلی مقصد رو دارم و این امری طبیعی هست که از غذا خوشمون نیاد. بعد از اینکه شام خوردیم قدم زنان در خیابان نوسکی به سمت میدان قیام یا Ploshchad Vosstaniya حرکت کردیم و شب های معروف ترین خیابان سنت پترزبورگ رو تجربه کردیم. حوالی ساعت 12 بود که برگشتیم به هتل و برای فردا که بازدید از باغ پترهوف رو در برنامه داشتیم آماده شدیم.

خیابان نوسکی

رستورانی که در آن شام خوردیم

شام ما

شب های خیابان نوسکی

میدان قیام سنت پترزبورگ   - عکس شخصی نیست

هزینه های روز اول:

خلاصه روز اول رو میتونین در کلیپ زیر  تماشا کنید:

روز دوم من زود از خواب پا شدم. دوش گرفتم و برای صبحانه به غذاخوری هتل رفتم. غذای هتل محدود بود ولی نیاز رو برطرف می کرد. هر روز صبح هم یک غذای گرم از قبیل نیمرو، سوسیس و ... سرو می شد.

rThX5MbXveE3cdr4oFsaJLmRXDoTzobr1tea5Mxv.jpegOLb6uIcV6OOFX04hFEnjxo5dJ9R48fSIUzn0EkkB.jpeg

صبحانه هتل

برنامه امروز بازدید از باغ پترهوف بود و از خدمات تور محسوب می شد. قبلا در مورد باغ پترهوف مطالعه داشتم و کنجکاو بودم که هر چه سریع تر از این باغ دیدن کنم. سر ساعت 10 اتوبوس اومد دنبالمون و به سمت این باغ که خارج از شهر بود و تقریبا 40 دقیقه با هتل فاصله داشت، حرکت کردیم. حوالی ساعت 11 به محل مورد نظر رسیدیم. در ابتدا یک گروه موسیقی رو دیدیم که آهنگ ای ایران رو برامون اجرا کردند که شور خاصی به گروه بخشیدند. به کمک تور لیدر و با بلیط هایی که برای گروه تهیه شده بود، وارد این باغ شدیم و دو ساعت فرصت داشتیم تا از این باغ دیدن کنیم. واقعا محیطی زیبا داشت و مجسمه های طلایی،  از مناظر چشم نواز این باغ محسوب می شدند.  این کاخ به فرمان پتر کبیر ساخته شده است و طراح اصلی فواره های آن آقای راسترلی، خالق موزه هرمیتاژ است. این مجموعه به دو بخش باغ بالا و باغ پایین تقسیم شده است که ارتفاع بین این دو حدود 14 متر است و ساختمان اصلی بین این دو قرار گرفته است. البته ما فرصت بازدید از باغ بالا رو متاسفانه پیدا نکردیم. همچنین لازم به ذکر هست که این کاخ به نام کاخ ورسای روسیه هم معروف است.

باغ بالا در پشت سر ساختمان اصلی و باغ پایین روبروی ساختمان اصلی – عکس شخصی نیست

N4fG5F8Na6YiopNANiM1ZrYGwF2nd1OIWJEkhnjR.jpeg  نقشه باغ پترهوف

موزه جواهرات باغ پترهوف

آب نماهای شمالی کاخ و مجسمه های برنزی آن

کاخ پترهوف

این وسایل نقلیه با هزینه 700 روبل به مدت 35 دقیقه  تمامی باغ ها را به شما نشان می دهند

دکه های ساندویچ فروشی در محیط باغ

تابلو های راهنما

CgiWxK6zKMkXjyUVxMho9duHNpxifzVEFAlz061K.jpeg  خلیج فنلاند

هزینه گشت دریایی

در کنار فواره های رومی

بعد  از دوساعت و بعد از اینکه گروه جمع شد، به سمت شهر حرکت کردیم. قرار بود ناهار رو در یک رستوران روسی با غذاهای روسی صرف کنیم. وقتی که وارد رستوران شدیم، همه چی آماده بود و غذاها یکی پس از دیگری می رسید. ابتدا سوپ بورش که سوپ مخصوص روس هاست رو امتحان کردیم که چنگی به دل نمیزد. در ادامه غذای اصلی رسید که ترکیبی از سیب زمینی و گوشت بود و بد نبود. ساعت تقریبا 3 بعد از ظهر بود که من تصمیم گرفتم از گروه جدا بشم و برم به سمت هتل. از طریق مترو در کمتر از نیم ساعت به هتل برگشتم تا هم گزارش های کاریم رو آماده کنم و هم کمی استراحت کنم و انرژی دوباره بگیرم. همکارم هم بعد ناهار از گروه جدا شد و به همراه یکی از دوستانش رفت. در مسیر برگشت به هتل، در روبروی ایستگاه Frunzeskaya (ایستگاه نزدیک هتل) کمی میوه و توت فرنگی به قیمت مناسب خریدم و بردم اتاق. حدود 2 ساعت استراحت و تهیه گزارش طول کشید. متاسفانه هوا برخلاف روز قبل دیگه به شدت بارونی شده بود و نمیشد به راحتی بیرون رفت. کمی صبر کردم تا هوا بهتر بشه ولی چون بهتر نشد،  عزم خودم رو برای رفتن به موزه مینیاتوری سنت پترزبورگ که بزرگترین موزه مینیاتوری روسیه و دومین موزه مینیاتوری دنیا محسوب میشه جزم کردم.

ناهار ما

از طریق ایستگاه مترو به سمت جاذبه فوق حرکت کردم. در ایستگاه مترو Moskovskie پیاده شدم و بقیه مسیر را از طریق گوگل مپ و مسیری که بهم نشون میداد در هوای بارونی به سمت موزه طی کردم. حدود ساعت 7:30 به موزه رسیدم و وقتی خواستم برم تو، بهم گفتن که موزه ساعت 8 میبنده و دیگه فرصتی نمونده. کمی اصرار کردم و گفتم که من سعی میکنم تا ساعت 8 موزه رو ببینم و یکی از خانوم هایی که اونجا کار میکرد، من رو به سمت داخل راهنمایی کرد و بلافاصله بلیط 480 روبلی رو گرفتم و زود رفتم داخل. دنیایی بود  این موزه و واقعا خوشحال بودم از اینکه تونسته بودم واردش بشم و ازش دیدن کنم. این موزه در سال 2016 جزء منتخبان سایت تریپ ادویزر قرار داشت. همچنین بیش از 500000 چراغ ال ای دی در این موزه استفاده شده است تا شرایط مختلف روز و شب را به نمایش بگذارند. هر روز 13 دقیقه و هر شب 2 دقیقه در این موزه طول می کشد و پس از 2 دقیقه دوباره روز می شود. این موزه دارای قسمت های مختلف آب و هوایی نیز می باشد. به گونه ایی که در قسمتی پاییز و زمستان و در قسمتی بهار است.

در یک ایستگاه بالاتر باید پیاده شد

نحوه رفتن از ایستگاه مترو به موزه مینیاتوری

بعد از نیم ساعت بازدید، از موزه در اومدم و به سمت ایستگاه مترویی که باهاش اومده بودم برگشتم. در مسیر بارون واقعا شدید شده بود و نمیشد به راحتی همه جا رفت. در مسیر برگشت به زحمت از دروازه پیروزی دیدن کردم و رفتم به سمت ایستگاه مترو. با توجه به شرایط آب و هوایی ترجیحم این بود که جایی برم که محیط سربسته باشه و از بارون در امان بمونم. برای همین امر، مرکز خرید Warshavsky Express رو انتخاب کردم و از طریق ایستگاه مترو به اون سمت رفتم که هم مرکز خرید رو ببینم و هم از بارون در امان باشم.  برای رفتن به این مرکز خرید باید در ایستگاه مترو Baltiskaya در خط یک مترو پیاده شوید.  این مرکز خرید از نظر قیمتی در رده مناسبی قرار داشت و گران قیمت نبود. طبقه پایین آن یک هایپر مارکت بسیار بزرگ بود و در طبقه آخر آن فود کورت قرار داشت. تا ساعت 10 در این مرکز خرید بودم. شام را هم در این مرکز خرید و در KFC خوردم. بعد رفتم به سمت هتل. بارون همچنان می بارید و بهترین کار ممکن حرکت به سمت هتل بود.

دروازه پیروزی

نحوه رفتن به این مرکز خرید

مرکز خرید Warshavsky Express

هزینه های روز دوم:

در کلیپ زیر خلاصه روز دوم رو میتوانید ببینید.

صبح روز بعد با کلی برنامه و به امید هوای بهتر از روز قبل بیدار شدیم. شب که زود رسیده بودم هتل کمی در مورد سنت پترزبورگ در اینترنت تحقیق کردم و متوجه شدم که این شهر یکی از قطب های شیرینی (و شیرینی پزی) روسیه به حساب میاد و به همین دلیل تورهای چند ساعته بازدید از کارگاه های شیرینی پزی و همچنین پخت شیرینی برگزار میشه. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که از یکی از شیرینی فروش های مشهور خیابان نوسکی دیدن کنیم و در کافه اون نیز از شیرینی های خوشمزه این شهر امتحان کنیم.

دوباره از طریق مترو  عازم خیابان نوسکی و شیرینی فروشی مشهور این خیابان شدیم. این شیرینی فروشی درست در مقابل مقبره کاترین کبیر در خیابان نوسکی قرار دارد.  از همون ابتدا، رنگ های زیبا و طرح های بی نظیر شیرینی قند رو تو دل آدمی آب می کرد. کمی تو کافه این شیرینی فروشی زیبا و خوشمزه نشستیم و بعد رهسپار مقصد بعدی شدیم.

مقبره کاترین کبیر که مغازه معروف شیرینی سنت پترزبورگ روبروی آن است

RvmiA2CSrGf350pjwyKFKTgj7IzZGPbadzrXkg2j.jpeg  شیرینی فروشی

JPVJSzhRnSKmIgng3xL5uHNCVnGAVxFmDMJp6w2j.jpeg  خیابان Malaya Sadovaya که شیرینی فروشی در نبش این خیابان و نوسکی واقع شده است

a4hZttFxu2YWh7MsRlJq9FiEwDPthuTi0cAiO9l9.jpeg  شیرینی های خوشمزه که با آدم حرف می زنند

محل نشستن و شیرینی خوردن

برنامه مون تا ظهر گردش کامل در خیابان نوسکی، کلیساها و بناهای این خیابان معروف و همچنین کلیسای اسحاق بود.  نام خیابان نوسکی از قهرمان قرن سیزدهمی گرفته شده که ارتش‌های آلمانی و سوئدی‌ را که به کشور حمله کرده بودند شکست داد. او بعدها در زمره قدیسین قرار گرفت و پیکرش در صومعه‌ای که در انتهای این خیابان قرار دارد دفن شده است. خیابان نوسکی به مرور زمان تبدیل به جایی شد که افراد متمول و شناخته شده در آن زندگی می‌کردند. چهره‌های شناخته شده‌ای مانند «چایکوفسکی»، «نیکولای کورساکوف» و «نیکولای گوگول» نویسنده شهیر روسی از این دست افراد بودند. ( منبع: اینترنت) این خیابان که به عنوان شانزه لیزه سنت پترزبورگ شهرت داره، همواره دارای مراکز خرید و مغازه های لوکس می باشد. کافه رستوران های بسیار زیبایی دارد و مکانی ایده آل برای پیاده روی و بازدید به حساب میاد. همکارم در مسیر از صرافی خیابان نوسکی پول چنج کرد و به مسیر ادامه دادیم.

صرافی

در ادامه از دو مرکز خریدی که در این خیابان بود نیز بازدید کردیم. مراکز خرید گران قیمت و لوکسی محسوب می شدند و در عین حال ارزش دیدن رو داشتن. ابتدا مرکز خرید Passazh  رو در خیابان نوسکی دیدیم که زیبا و لوکس بود.

مرکز خرید Passazh

مرکز خرید Gostiny Dvor

همینطوری که مسیر رو ادامه می دادیم، یک بنای آبی رنگ زیبا در داخل کوچه توجهمون رو به خودش جلب کرد. نزدیکتر رفتیم و متوجه شدیم که یک کلیساست. کنجکاو بودیم و به همین دلیل از داخل آن نیز بازدید کردیم. کسی داخل نبود و بازدید نیز رایگان بود.  نام این کلیسا American Apostolic Church of St. Catherine بود.

کلیسای Americal Apostolic

دوباره مسیر رو با پای پیاده ادامه دادیم. وجود نقاشان خیابانی و دکه های عکس فروشی توجهمون رو جلوی یک ساختمان بزرگ به خودش جلب کرد. نزدیکتر که رفتیم متوجه شدیم که اینجا کلیسای کاتولیک سنت پترزبورگ و از بناهای مهم آن است. دوباره داخل این کلیسا نیز رفتیم و بازدید که به صورت رایگان بود رو انجام دادیم و عکس گرفتیم. تجربه جالبی بود و توصیه میکنم که حتما از این کلیساهای خیابانی بازدید کنید.

دکه های عکس فروشی و نقاشی روبروی کلیسا

tUQemR25Fk9GgRNuLFnxu8oj2KzjYwm2lGURJxny.jpeg Catholic Churche of St. Catherine

در ادامه مسیر رسیدیم به روبروی کلیسای کازان و ساختمان سینگر که یکی از جاذبه های شهر سنت پترزبورگ به حساب می آید. طبقه پایین این ساختمان متشکل از یک کتاب فروشی بسیار بزرگ و همچنین سوغاتی فروشی می باشد. طبقه دوم این ساختمان زیبا کافه سینگر است که دیدی زیبا و پانوراما به کلیسای کازان دارد و می توانید عکس های بی نظیری از این کلیسا ثبت کنید. نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه رو حتما در این کافه به تمامی دوستان عزیز پیشنهاد میکنم.

ساختمان Singer

داخل ساختمان Singer

کلیسای کازان از روبروی Singer

کافه رستوران های خیابان نوسکی نیز از زیبایی و طراوت خاصی برخوردار هستند و معمولا قسمتی از آنها در محیط باز خیابانی و آراسته به گل و گیاه است که جذابیت خاصی به آنها بخشیده است.

کافه رستوران های خیابان نوسکی

مسیر رو به سمت کلیسای اسحاق سنت پترزبورگ از طریق گوگل مپ ادامه دادیم و بعد از چند دقیقه به این کلیسای جامع و عظیم رسیدیم. ابهت این کلیسای زیبا هر توریستی رو مبهوت خودش میکنه.تندیس های مختلف فرشته دورادور این کلیسا در بالا نصب شده اند که می توانید ببینید.  چند دقیقه از زوایای بیرونی این کلیسای بزرگ عکس گرفتیم و من راه خودم رو به سمت پارک خیلی کوچک روبروی این کلیسای که بیشتر برای عکس گرفتن از این کلیسا ساخته شده جدا کردم. حدود نیم ساعت در این پارک نشستم و کمی استراحت کردم و عکس گرفتم و هم از دور به افرادی که در بالای کلیسا در حال حرکت بودند نگاه کردم و با خودم می پرسیدم که اینها چطوری رفتن اون بالا؟

نقش های روی کلیسای اسحاق

مکانی برای گرفتن عکس درست در کنار ورودی کلیسای اسحاق

درست در روبروی پارک ( در این طرف پارک – روبروی کلیسا) یادبود نیکولاس قرار داشت که سری به اون زدیم و از اون نیز بازدید کردیم. در کنار این بنا، افرادی با لباس محلی بودند که میتونستین با اونها عکس بگیرین که در عین حال میتونست تجربه جالبی هم باشه.

یادبود نیکولاس

افرادی با لباس محلی که میتونستین باهاشون عکس بگیرین

هتل پنج ستاره Astoria که یکی از هتل های تاپ و لوکس سنت پترزبورگ محسوب می شود نیز درست در نزدیکی کلیسای سنت اسحاق و  یادبود نیکولاس قرار دارد که دارای چشم اندازی بسیار زیبا به کلیسا می باشد.

هتل آستوریا

اینجا به اتفاق همکارم (دوباره بعد از نیم ساعت با هم بودیم) تصمیم گرفتیم که بریم و از داخل کلیسا نیز بازدید کنیم. دلیل این امر هم این بود که قبلا در اینترنت خونده بودم که داخل این کلیسا واقعا زیباست و ارزش بازدید را دارد. از طرفی نیز دیدن افرادی که بالای کلیسا بودن ما رو ترغیب می کرد که ما هم این تجربه رو داشته باشیم. به سمت باجه های بلیط فروشی رفتیم و بلیط ورودی کلیسا رو به مبلغ 250 روبل گرفتیم. وقتی وارد کلیسا شدیم، زیبایی چشم نواز و منحصر به فرد این کلیسا، هوش از سر هر انسانی می برد. هر چقدر از زیبایی این کلیسا بگم کم گفتم، به راستی نمیشه در قالب کلمات به راحتی بیان کرد.

داخل کلیسای اسحاق

حدود نیم ساعت داخل کلیسا بودیم و بعد تصمیم گرفتیم که به سمت بالای کلیسا بریم. دوباره به سمت باجه های بلیط فروشی رفتیم و بلیط 200 روبلی رو برای رفتن به بالای کلیسا گرفتیم. به زحمت خودمون رو به بالای پله ها رسوندیم و همون موقع فهمیدیم که چندان ارزشش رو نداشت تا این همه پله ( 200 پله) رو بالا بیایم. انتظار خیلی بهتری از این امر داشتیم.

پارک کوچک روبروی کلیسا، یادبود نیکولاس و هتل آستوریا

موزه هرمیتاژ از بالای کلیسای اسحاق

مقصد بعدیمون مجسمه سوار برنزی بود که باید از قسمت پشتی کلیسای سنت اسحاق می رفتیم. از داخل یک پارک گذشتیم و رسیدیم به مجسمه برنزی. چند دقیقه ایی رو اونجا بودیم و از تماشای رودخانه r.Neva و ساختمان های اطراف اون لذت می بردیم. کتابخانه ملی نیز درست در کنار پارک سوار برنزی بود که نمای زرد رنگ آن جلب توجه می کرد.  آروم آروم دیگه ساعت داشت 2 بعد از ظهر رو نشون می داد که تصمیم گرفتیم به سمت محوطه موزه هرمیتاژ حرکت کنیم و نهار بخوریم. ناهار رو در دکه های هات داگ موزه هرمیتاژ خوردیم که تجربه جدید و خوبی بود. اینجا از همکارم جدا شدم. من حدود نیم ساعت در حیاط موزه هرمیتاژ بودم و از بودن در این محیط لذت می بردم.

نمایی از پارک روبروی کلیسا

سوار برنزی

vU0hQiXaJddGTQIUPVMN8WOP84nX8QJp9wHPEXMb.jpeg  کتابخانه ملی

دکه های هات داگ فروشی که ناهارمون رو خوردیم

تاکسی جالب در محوطه هرمیتاژ برای بازدید از چندین نقطه سنت پترزبورگ

ساختمان افسران عمومی

ستون الکساندر

برنامه  من برگشت به هتل و استراحت بود. در مسیر برگشتم سری به موزه شکلات در خیابان نوسکی زدم. انتظار بهتری از اینجا که اسم موزه شکلات رو یدک می کشید داشتم. بیشتر شبیه یک فروشگاه شکلات بود تا موزه شکلات. همین. چیز خیلی خاصی نداشت.

موزه شکلات

کمی بالاتر از موزه شکلات ساختمان بزرگ Zara  قرار داشت. خیلی سریع بهش سر زدم و قیمت هاش رو دیدم. قیمت هاش در حد معمولی بود و میشد ازش خرید کرد. بعد ها از هم هتلی ها شنیدم که محل خوبی برای خرید مانتو بود. به هر حال به هتل برگشتم و کمی استراحت کردم. بعد از یک ساعت استراحت در هتل، برای رفتن به کاخ کاترین آماده شدم.

برای رفتن به کاخ کاترین سوار خط آبی در ایستگاه نزدیک هتل یعنی Frunzeskaya شدم. در آخرین ایستگاه خط آبی یعنی Kupchino پیاده شدم. درست در روبروی ایستگاه مترو، ایستگاه اتوبوس سنت پترزبورگ وجود داره که خط های شماره 286و 371 و 287 و 347 با نوشته بزرگ Catherine Palace با هزینه 45 روبلی شما رو به این مکان می برند.  نام روسی این کاخ Tsarskoye Selo  هست که روی برخی اتوبوس ها وجود داره. حدود 40 دقیقه در راه بودم تا اینکه به مقصد رسیدم. وقتی که اینجا رسیدم ساعت 5 عصر بود و کانتر مربوطه خرید بلیط گفت که چون امروز سه شنبه هست، داخل موزه بسته است. ( روز سه شنبه داخل موزه کاترین بسته است). زیاد از این موضوع ناراحت نشدم، بلیط داخلی پارک کاترین رو گرفتم و رفتم به سوی کشف این پارک بسیار زیبا و بزرگ. حدود 2.5 ساعت در این پارک بودم و شدیدا احساس می کردم که وقت کافی برای بازدید از تمام نقاط این پارک رو ندارم و دقیقا هم اینطور بود. در صورتی که بخواین پارک کاترین رو کامل بگردین و از موزه داخلی اون هم بازدید کنین، حداقل به 6 ساعت زمان نیاز دارید. این مجموعه بسیار زیبا و دیدنی در سال 1717 به دستور بانو کاترین و توسط معمار نامی آلمانی، فردریش برانشتین، ساخته شد. کاترین یکم، همسر دوم پتر کبیر بود که از زمان مرگ پتر در سال ۱۷۲۵ تا پایان عمر به عنوان تزار بر روسیه حکومت کرد.

نحوه رفتن به کاخ کاترین

مجموعه پارک کاترین که کاخ کاترین نیز در آن واقع است، دارای قسمت های مختلفی می باشد. این پارک به دو قسمت قدیمی و انگلیسی تقسیم می شود. در این پارک بناهای متعددی از قبیل هرمیتاژ ( کوچک)، گاری کامرون، حمام، موزه هرمیتاژ، گروتو، پل مرمری، حمام ترکی و ... وجود دارند که همگی زیبایی منحصر به فردی به این پارک و مجموعه بخشیده اند.

هرمیتاژ کوچک

همچنین این پارک دارای یک دریاچه کوچک و بسیار زیبا می باشد که می توانید از زیبایی های آن لذت ببرید و به تماشای مناظر زیبا و شنای اردک ها بنشینید. ساختمان های متعددی از قبیل Grotto، پل مرمر، هال مخصوص در جزیره وسط دریاچه و چند ساختمان دیگر در کنار این دریاچه واقع شده اند.

حدود ساعت هشت و نیم  بود که از همون مسیری که اومده بودم سوار اتوبوس شدم و برگشتم. در مسیر برگشت چون نمیدونستم ایستگاه برگشت کجاست (کسی هم در ایستگاه نبود تا بپرسم)، در همون جایی که پیاده شده بودم، سوار شدم با علم بر این موضوع که در نهایت اتوبوس از ایستگاه آخر دوباره به همون مسیر بر می گردد. در طول مسیر هم متوجه شدم که ایستگاه برگشت از کاخ کاترین، یک خیابان بالاتر از ایستگاهی هست که پیاده شده بودم. به هر حال این امر باعث شد برگشت من حدود یک ساعت و ربع طول بکشد. تقریبا چند دقیقه ایی به ساعت 10 شب مونده بود که به ایستگاه اتوبوسی (آخرین ایستگاه مترو) که هنگام رفتن سوار شده بودم رسیدم. برنامه بعدیم گشت رودخانه نوا در شب بود.  به همین منظور برگشتم به خیابان نوسکی و  در کنار رودخانه Fotnanka سوار کشتی شدم. هزینه بلیط 800 روبل بود. تجربه خوبی بود . چندان علاقه خاصی برای دیدن باز شدن پل ها نداشتم ولی تماشای ساختمان ها و دور زدن در شهر و رودخانه در شب، و دیدن نورپردازی های زیبا برایم لذت بخش بود.  به همین ترتیب برنامه امروز در سنت پترزبورگ نیز به پایان خودش رسید.

هزینه های روز سوم:

کلیپی از روز سوم سفر رو در زیر می توانید ببینید:

روز آخرسفرمون به سنت پترزبورگ به سه قسمت تقسیم می شد. تا ظهر من برنامم بازدید از قلعه(کلیسای) Peter and Paul و موزه نظامی روسیه بود. بعد از ناهار ساعت 4 بازدید از موزه هرمیتاژ رو داشتیم و بعد اون تور گشت شهری داشتیم که من باید در دومین جلسه کاری در سنت پترزبورگ شرکت می کردم.

صبح زود از خواب پاشدم و بعد از صرف صبحانه رهسپار قلعه Peter and Paul  شدم. برای رفتن به این قلعه باید از خط دوم مترو استفاده کنید و در ایستگاه Gorkovskaya  پیاده شوید.

نحوه رفتن به کلیسای Peter and Paul

حدود ساعت 10 به این قلعه رسیدم. این قلعه(کلیسا) در آن سوی رودخانه نوا قرار دارد و در نقطه مقابل آن موزه هرمیتاژ و کلیسای اسحاق واقع شده است. وجود تابلوهای راهنمای انگلیسی در سرتاسر مسیر کمک شایانی را به گردشگران می کند. از محوطه سرسبز این قلعه رد شدم و به ساختمان اصلی رسیدم. برای ورود به این کلیسا بلیط 450 روبلی رو تهیه کردم و وارد مجموعه شدم. درون این کلیسا نیز از زیبایی خاصی برخوردار بود و بازدید از آن را به تمامی دوستان پیشنهاد می کنم.

تابلو های راهنما در سرتاسر مسیر

در ادامه بازدید از این مجموعه به موزه تاریخی مجسمه های مومی رفتم. این موزه شخصیتهای مهم روس رو بازسازی کرده که میتونین از اونها عکس بگیرید. البته من زیاد خوشم نیومد چون به زبان روسی شخصیت ها رو معرفی کرده بود و من نمیتونستم دقیقا بفهمم که این شخصیت ها کی هستن. البته ورودی رایگان نبود و باید بلیط 120 روبلی رو تهیه می کردین.

در ادامه همانطوری که برنامه ریزی کرده بودم به سمت موزه نظامی (جنگ) روسیه رفتم که کمی آنطرف قلعه پیتر و پل قرار داشت. بازدید رو انجام دادم. تا اونجایی که در سایت شهر سنت پترزبورگ هستش ورودی موزه شامل پرداخت ورودی هستش. ولی در روزی که من اونجا بودم رایگان بود. حالا نمیدونم کلا رایگان شده یا به خاطر مناسبت خاصی بود.

فاصله قلعه پیتر از موزه جنگ

موزه نظامی(جنگ) روسیه

با توجه به اینکه ساعت از 13 گذشته بود، در مسیرم دنبال یک رستوران محلی بودم تا ناهار بخورم. در مسیرم به سمت رستوران و ایستگاه مترو، به مسجد سنت پترزبورگ رسیدم که خودنمایی می کرد.

ناهار رو در یک رستوران محلی و در روبروی ایستگاه مترو Gorkovskaya خوردم. نام غذا شاورما ( نه به زبان روسی) بود که اصالتا یک غذای روسی نیست و سوری است. ولی غذای پرطرفداری در روسیه محسوب میشه. این غذا ترکیبی از گوشت مرغ (مثل دنر) به همراه ماست خامه ایی با پودر سیر و همچنین سایر مخلفات هست که واقعا طعم خوبی داشت.

رستوران مربوطه

نمایی از مسجد سنت پترزبورگ

بعد از صرف ناهار به هتل رفتم و تا ساعت سه و نیم استراحت کردم. ساعت 4 بازدید موزه هرمیتاژ داشتیم. به همین دلیل ساعت 3:50 به موزه رسیدم و به گروه ملحق شدم. بعید میدونم کسی مسافر سنت پترزبورگ باشد و برنامه ایی برای بازدید از این موزه و شاهکار بی نظیر نداشته باشد. موزه ایی که همواره جزء برترین موزه های دنیا محسوب می شود. شهرت این موزه به دلیل نمایش تعداد بسیاری از آثار فرهنگی و هنری بازمانده از دوران مختلف در آن است. این موزه دارای شعبه‌هایی در شهر لندن، آمستردام و لاس وگاس نیز هست. در موزه هرمیتاژ آثار هنرمندان و نقاشان معروفی مانند میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، ون گوگ، گوگن و پیکاسو به نمایش گذاشته شده‌اند. متاسفانه بازدیدمون خیلی کوتاه بود و فقط 2 ساعت طول کشید. ای کاش فرصت بیشتری برای بازدید از این موزه داشتیم و میتونستیم قسمت های مختلفی رو ببینیم. این موزه بیش از 3 میلیون اثر هنری را در خود جای داده است و همواره جزء یکی از جاذبه های بسیار شلوغ سنت پترزبورگ به حساب می آید. بسیاری این موزه زیبا که دارای 460 اتاق می باشد را فقط با موزه لوور پاریس و گالری هنر ملی بریتانیا قابل مقایسه می دانند.

بعد از بازدید موزه، گروه به سمت گشت شهری حرکت کرد. من هم به اتفاق همکارم که بهم ملحق شده بود، به سمت جلسه کاریمون حرکت کردیم. جلسه کاریمون که با شام همراه بود در هتل Park Inn برگزار شد. شام رو میهمان دوستان روسی بودیم و غذاهای لذیذی که سفارش داده بودند، جلسه رو بیش از پیش گرمتر کرده بود. در نهایت ساعت 11 توسط گروه روسی در روبروی کلیسای کازان و خیابان نوسکی پیاده شدیم و گردش آخرمون رو در این خیابان انجام دادیم.

اون غذای گل مانند اسمش Khinkali هستش و توش گوشت چرخ شده داره

هزینه های روز آخر هم به شرح زیر است:

صبح روز بعد خیلی سریع اتاق رو تحویل دادیم و عازم فرودگاه شدیم. هنگامی که به فرودگاه رسیدیم، دیدیم که پروازمون حدود یک ساعت و نیم تاخیر دارد. به هرحال بعد از طی زمان مربوطه سوار هواپیما شدیم و سنت پترزبورگ رو به مقصد تهران ترک کردیم و اینجا بود که سفر ما به روسیه به پایان خودش رسید.

چند نکته در مورد سنت پترزبورگ هست که امیدوارم برای دوستان مفید واقع بشه.

نکته یک – بسته بودن تعدادی از جاذبه های سنت پترزبورگ

دوستان بزرگوارم، در سنت پترزبورگ تعدادی از جاذبه های این شهر از قبیل کلیساها، موزه ها و یا پارک ها،یک روز در هفته تعطیل هستند. علم داشتن به این موضوع میتونه از تلف کردن وقتتون در این شهر جلوگیری کنه. در زیر جدولی تهیه کردم که امیدوارم به دردتون بخوره.

نکته دو – ورودی های تعدادی از اماکن مهم سنت پترزبورگ

دوستان عزیز تمامی ورودی ها از سایت رسمی خود شهر سنت پترزبورگ جمع آوری شده است. برای مشاهده سایر ورودی ها و اماکن دیگه میتونین از سایت زیر استفاده کنید. همچنین نرخ های زیر برای یک نفر بزرگسال می باشند و نرخ های کودکان و دانشجویان و ... رو میتونین از طریق لینک های زیر ببینید.

لینک سایت رسمی شهر سنت پترزبورگ

لینک ورودی موزه های معروف سنت پترزبورگ

نکته سه – زمان باز شدن پل ها بر روی رودخانه های مختلف

در صورتی که علاقه مند به باز شدن پل ها باشید و بخواهید از این صحنه ها عکس و یا فیلم بگیرید، دونستن زمان باز شدن پل ها میتونه کمک بزرگی بهتون بکنه. برنامه باز شدن پل ها رو در زیر میتونید ببینید.

نکته چهار – بهترین زمان شب های سفید

بهترین زمان شب های سفید در این شهر بین یازدهم ژوئن تا دوم جولای هر سال می باشد.

نکته پنج – حمل و نقل در سنت پترزبورگ

از ابتدای سال 2017، هزینه حمل و نقل اتوبوس و همچنین مترو در شهر سنت پترزبورگ یکسان است و مسافران می توانند بسته به مقصد و علاقه و همچنین زمان خود، یکی از این دو نوع را انتخاب نمایند.

نکته شش – کارت سنت پترزبورگ

یکی از راه هایی که می توان به شدت در هزینه های ورودی ها در سنت پترزبورگ صرفه جویی کرد، استفاده از کارت سنت پترزبورگ می باشد. با این کارت می توانید به بیش از 60 موزه در این شهر به طور رایگان وارد شوید. برای یک سری نقاط دیدنی تخفیف دارد و همچنین قابل شارژ نیز می باشد. همچنین برای حمل و نقل نیز می توانید استفاده کنید.

هزینه دو روزه این کارت 3500 روبل و 3 روزه آن 4700 روبل می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نام موزه ها و سایر موارد می توانید به سایت زیر مراجعه کنید.

نکته هفت – برگه مایگریشن یا میگراسیون

هنگام ورود به روسیه در قسمت کنترل پاسپورت برگه ایی با عنوان مایگریشن (Migration Card) به شما تحویل می دهند که باید تا روز آخر سفر در حفظ و نگه داری آن کوشا باشید. در صورتیکه این برگه رو گم کنید، باید مجددا به اداره پلیس برین و فرم مخصوص رو پر کنید و برگه المثنی بگیرین و گرنه هنگام خروج از کشور به مشکل خواهید خورد.

نکته هشت – ایستگاه های مترو سنت پترزبورگ

همانطوری که ایستگاه های مترو در مسکو زیبایی منحصر به فردی دارند و یکی از جاذبه های اصلی این شهر به حساب می آیند، در سنت پترزبورگ نیز ایستگاه های مترو حرف های زیادی برای گفتن دارند. پیشنهاد میکنم حتما از ایستگاه های مترو این شهر نیز دیدن کنید. در زیر چند تا از زیباترین ایستگاه های مترو رو معرفی می کنم.  عکس های زیر شخصی نیستند.

ایستگاه مترو Pushkinskaya

موقعیت این ایستگاه رو در زیر می توانید ببینید.

ایستگاه مترو Kirovsky Zavod

ایستگاه مترو Avtovo

نکته نه – اتوبوس های هاپ آن – هاپ آف

هر چقدر استفاده از این اتوبوس ها رو در سفر مسکو پیشنهاد میکردم، در سنت پترزبورگ پیشنهادم بر استفاده نکردن از این اتوبوس هاست. البته این یک موضوع کاملا شخصی است ولی دلیل من بر این امر این هستش که با توجه به نقشه حرکت این اتوبوس ها و با توجه به این که جاذبه های اصلی سنت پترزبورگ متراکم و در کنار یک دیگر هستند، شما می توانید با پیاده روی، اکثر جاذبه های این شهر از قبیل خیابان نوسکی، کلیسای کازان، کافه سینگر، کلیسای منجی بر خون ریخته شده، موزه هرمیتاژ، کیسای اسحاق، یادبود نیکولاس، سوار برنزی و ... رو ببینید. دقت کنید که این اتوبوس ها جاذبه های خارج از شهر مثل باغ پترهوف و یا کاترین را پوشش نمی دهند.  هزینه بلیط 24 ساعته این اتوبوس ها 1200 روبل و 48 ساعته آن، 1400 روبل می باشد.

نقشه مسیر اتوبوس های هاپ آن هاپ آف

هزینه استفاده از این اتوبوس ها

نکته ده – رستوران های روسی

در صورتیکه دوست داشته باشین از غذاهای روسی امتحان کنید، در زیر چند نمونه از این رستوران ها رو در شهر سنت پترزبورگ معرفی میکنم. به نظرم یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر، تجربه غذاهای کشور مقصد هست و روسیه هم از این قضیه مستثنی نیست.

رستوران Banschiki، رستوران Prospekt در کنار کلیسای اسحاق، رستوران Moroshka For Pushkin و رستوران F.M Dostoevky از رستوران های به نام این شهر هستند که می توانید غذاهای روسی رو با شرایطی مناسب امتحان کنید.

توصیه دوستانه آخر

دوستان نازنینم، امیدوارم هر جایی که هستین همواره سفر جزئی از زندگی تون باشه و بتونین تجربه های خیلی متفاوتی رو داشته باشین. پیشنهادم این هست که همواره در سفرهاتون استراحت ظهر رو فراموش نکنید. اکثر هم گروهی های ما صبح زود از هتل میرفتن بیرون و شب بر می گشتند. ولی به قول خودشون، به خاطر شدت خستگی،  مجبور بودن از ساعت 9 بیان هتل چون دیگه خستگی اجازه لذت بیشتر رو نمیداد. به نظر من در سفر در تک  تک لحظات باید لذت برد. این لذت میسر نمی شود مگر اینکه استراحتی ولو کوتاه، بین روز داشته باشین. اینطوری با انرژی بسیار بیشتر در عصر گردشتون رو انجام خواهید داد و لذت بیشتری  در نیم روز دوم (عصر) خواهید برد.

در نهایت امیدوارم که این سفرنامه برای شما عزیزان مفید واقع شده باشه. از تک تک شما بزرگواران که برای این سفرنامه وقت گذاشتین سپاس فراوان دارم و براتون بهترین ها رو آرزومندم. اگر در جایی اشتباهی بود، خوشحال خواهم شد که سایر بزرگواران تصحیح کنند. روزهایتان زیبا و سفرهاتون تابستونی...

نویسنده : علی عباسی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.