چهارده ساعت در مسقط (سفرنامه عمان)

جواهری که در آن سوی خلیج فارس می‌درخشد! +تصاویر

مسقط! شاید کمتر کسی به فکر سفر به مسقط بیفتد اما گاهی باید فرصتها را غنیمت شمرد. ماجرا از اینجا شروع شد که برای سفر به ویتنام بدنبال بلیطی ارزان بودیم. عمان ایر نرخهای پروازی خیلی خوبی داشت. فقط مشکل اینجا بود که 14 ساعت در مسقط توقف داشتیم. بعد از کمی تحقیق متوجه شدم که ویزای عمان برای ایرانیان فرودگاهی است. فرصت خوبی بود تا بازدید یک روزه ای از مسقط هم داشته باشیم. پس، تردید را کنار گذاشتم و بلیت را خریدم. جزئیات خرید بلیت و سایر مراحل سفر را در سفرنامه ویتنام به تفصیل توضیح خواهم داد. در این سفرنامه کوتاه قصد دارم شما را به گشتی یک روزه در مسقط ببرم و با حال وهوای این کشور کوچک عربی آشنا شویم.

شهر سفیدپوش مسقط

عمان کشوری پادشاهی در جنوب دریای عمان است که مسقط پایتخت آن میباشد. جمعیت این کشور کوچک در حدود 2.6 میلیون نفر است. همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس منبع اصلی درآمد کشور، نفت است. هر چند نسبت به سایر همسایگان، این کشور تولیدکننده متوسطی است  و کشاورزی و ماهیگیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند.

عمان تاریخ دور و درازی دارد اما در قرن 17 م بود که با بیرون راندن پرتغالیها ، پادشاهی مستقل عمان شکل گرفت.

مسقط بزرگترین شهر عمان و مرکز استان  مسقط است که حدود 800 هزار نفر جمعیت دارد. مسقط در زبان عربی به معنای محل سقوط است که احتمالا به معنای پهلو گرفتن کشتی‌ها یا افتادن لنگر میباشد.

پادشاه عمان سلطان قابوس میباشد. اندکی پس از به قدرت رسیدن قابوس، او با شورش گروهی چپگرا در ایالت استان ظفار مواجه شد ولی توانست با حمایت محمدرضا شاه پهلوی و ارتش ایران بر آن‌ها غلبه کند. از همین رو، او بقای تخت و تاج خود را تا حد زیادی مدیون ایران می‌داند. این دلیل قدیمی و سایر دلایل اقتصادی و سیاسی باعث شده است تا عمان با ایران روابط خوبی داشته باشد که این امر در رفتار مردم عمان نیز کاملا مشهود بود.  در واقع در فرودگاه عمان برای اولین بار بود که ما در یک فرودگاه خارجی  احساس راحتی داشتیم و با دیدن پاسپورت ایرانی با لبخند دوستانه و محترمانه ای از ما استقبال میشد! در سطح شهر نیز رفتار مردم بسیار خوب و مهمان نوازانه بود.

سلطان قابوس

بلیتی که من خریداری کرده بودم دارای دو توقف و مربوط به دو هواپیمایی مختلف بود، بنابراین من ابهامات و سوالات زیادی در مورد ترانزیتها و انتقال بار داشتم که پاسخ برخی از این سوالات را تلفنی از دفتر عمان ایر در تهران گرفتم ولی در برخی موارد دفتر تهران نیز جواب درستی نداشتند.

معمولا برای پروازهایی که بیش از 8 ساعت تراتزیت دارند، شرکت هواپیمایی به مسافران خود خدماتی مانند ویزا، هتل، اتاق استراحت، وعده غذایی و ... ارائه میدهد. البته این موضوع قطعیت ندارد و به مواردی مثل مبدا و مقصد پرواز، نرخ بلیت خریداری شده، عدم وجود پروازی با ساعت ترانزیت کمتر و ... بستگی دارد. ما بلیت را با کمترین نرخ موجود خریده بودیم اما ترنسفر کوتاهتری در آن روز و در آن مسیر وجود نداشت، با این حال دفتر عمان ایر در تهران گفتند که به شما امکاناتی تعلق نخواهد گرفت.

گشتی هم در سایت عمان ایر زدم که مشخصا نوشته بود در مسیر برگشت این خدمات قطعا ارائه خواهد شد اما برای مسیر رفت اما و اگرهایی وجود داشت. در نهایت تصمیم گرفتیم خود را به دست سرنوشت بسپاریم، 25 ریال عمان به نرخ هر ریال معادل 29500 تومان! تهیه کردیم و راهی شدیم.

ریال واحد پول باارزش عمان

حدود ساعت 12 شب عازم فرودگاه شدیم و پرواز عمان ایر بدون تاخیر راس ساعت 5:30 صبح حرکت کرد. طول پرواز کوتاه و در حدود 1:30 ساعت بود. در پرواز با یک وعده غذای گرم از ما پذیرایی شد که بیشتر به نهار شباهت داشت تا صبحانه! کیفیت و طعم غذا خوب و ادویه دار بود.

صبحانه-نهار عمان ایر

در فرودگاه باجه ای برای صدور ویزای فرودگاهی وجود داشت. طبق اطلاعاتی که من کسب کرده بودم افراد تبعه کشورهای پیرامون خلیج فارس میتوانند ویزای فرودگاهی عمان را دریافت کنند که خوشبختانه ایران نیز یکی از آنهاست. هزینه ویزای فرودگاهی 10 روزه 6 ریال و ویزای یک ماهه 20 ریال است. برای دریافت ویزا نیز حتما باید ریال عمان به همراه داشته باشید.

با توجه به اطلاعات فعلی که در اینترنت وجود دارد به نظر میرسد عمان ترجیح میدهد به جای ویزای فرودگاهی ویزای اینترنتی را جایگزین نماید و ممکن است این روال تغییر کند، لذا توصیه میکنم قبل از سفر به عمان از آخرین شیوه اخذ ویزا اطلاعات لازم را کسب کنید.

ساعت 7:30 به وقت عمان به مسقط رسیدیم و برای امتحان شانسمان به دفتر خدمات مشتریان سر زدیم. بلیت را ارائه کردیم و از شنیدن پاسخ مسئول گیشه خوشحال شدیم. فرم ویزا را پر کردیم و یک ووچر هتل که شامل نهار و شام نیز میشد دریافت کردیم. این خدمات که شامل ویزا، هتل، نهار و شام و ترنسفر تا هتل بود برای مسیر پروازی ما (تهران-بانکوک) رایگان بود و ما برای این خدمات مبلغی پرداخت نکردیم. با مسئول مربوطه عازم کانتر هتل شدیم. مسئول هتل گفت که برای ترنسفر باید یک ساعتی صبر کنید و یا با تاکسی بروید. قطعا ما قصد گرفتن تاکسی در کشور گرانی مثل عمان را نداشتیم. با چک کردن موقعیت هتل متوجه شدیم هتل از مرکز شهر فاصله زیادی دارد و در کنار ساحل قرار دارد.

برنامه بازدید ما فشرده بود و از ابتدا نیز قصد اقامت در هتل را نداشتیم پس در نهایت قید استراحت یکی دو ساعته در هتل را زدیم و عازم مرکز شهر شدیم.

برای رفتن به مرکز شهر دو راه وجود دارد:

راه اول تاکسیهایی که در بیرون فرودگاه قرار دارند و کرایه آن در حدود 7 ریال است.

راه ارزانتر استفاده از اتوبوس است. شرکت اتوبوس رانی مواصلات که به اتوبوسهای قرمز معروف هستند از فرودگاه تا مرکز شهر و تعداد زیادی از دیدنیهای شهر سرویس دهی دارد. اتوبوسها بسیار نو، تمیز و به موقع بودند. معمولا اتوبوسها بسیار خلوت هستند و تنها توسط مهاجرها استفاده میشدند و خود مردم مسقط با ماشین شخصی و یا تاکسی تردد میکردند. ایستگاه این اتوبوسها درست در بیرون فرودگاه و در سکوی B1 قرار دارد.

در ایستگاه اتوبوس با مسئول خط خوش و بش کردیم و ایشان که مرد خوشرویی بود،  نقشه مسیر اتوبوسها و راهنمایی های لازم جهت رفتن به مرکز شهر را به ما داد. مسیر حرکت اتوبوسها را میتوانید در سایت www.mwasalat.com ببینید.

اگر بخواهید مستقیم به مرکز شهر بروید باید سوار خط B1 شوید. اما اولین مقصد ما مسجد سلطان قابوس بود. پس با خط 08 به قیمت 300 بیسه عازم مسجد سلطان قابوس شدیم . هر ریال عمان 1000 بیسه میباشد که 300 بیسه تقریبا معادل 9هزار تومان است. راننده هنگام سوار شدن پول نقد را تحویل میگیرد و بلیت کاغذی به شما ارائه میدهد.

بازدید از مسجد سلطان قابوس همه روزه به جز روزهای جمعه از ساعت 8 الی 11 صبح بصورت رایگان ممکن است ساخت این مسجد بدستور سلطان قابوس بعد از 6 سال کار در سال 2001 به اتمام رسید، ظرفیت 20 هزار نمازگزار را داشته و بزرگ‌ترین مسجد کشور عمان به شمار می‌رود.

برای بازدید از این مسجد لازم است لباس پوشیده و مناسب داشته باشید. پوشاندن موی سر نیز برای خانمها الزامی است.

مسجد بزرگ سلطان قابوس

فضای مسجد بسیار زیبا و چشم نواز بود و با سنگ های سفید زیبایی تزیین شده بود.

محوطه سفید مسجد

سپس وارد سالن نماز مردان شدیم لوستر با شکوهی در مرکز سالن آویزان است. این لوستر با 8.5 تن وزن دومین لوستر بزرگ جهان پس از مسجد شیخ زاید در ابوظبی است. باورکردنی نیست که 600 هزار کریستال درخشنده دارد و 4 سال برای ساخت آن وقت صرف شده است.

لوستر باشکوه مسجد سلطان قابوس

سالن نمازگزاران

محراب مسجد

فرش مسجد نیز اثر هنرمندان ایرانی از نیشابور است که بسیار چشم نواز بوده و در حدود ۵ هزار متر مربع مساحت دارد و از اتصال ۴۸ قطعه کوچک و بزرگ به یکدیگر تشکیل شده است. این فرش از نقشه گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان و ترکیب طرح افشان شاه عباسی و سایر نگاره‌های تزیینی ایرانی و اسلامی الهام گرفته‌ است .

فرش ایرانی مسجد

این مسجد واقعا باشکوه بود و حال و هوای خوبی داشت. داخل سالن میشد دقایقی نشست و چشم به زیباییها و ریزه کاریها دوخت.

محوطه مسجد

پس از بازدید از مسجد مجددا با اتوبوس خط 1 عازم مرکز شهر شدیم. برای اینکار بایستی به ایستگاه Ruwi بروید و سپس با خط 4 به مرکز شهر بروید. هزینه این مسیر در مجموع نفری 500 بیسه شد.

برای من که تا کنون تجربه سفر به یک کشور عربی را نداشتم کلا فضای خاصی بود. گرم و سوزان، خلوت و تمیز، خانه های سفید و خیابانهای منظم. آرامش بی اندازه ای که کمی کسالت بار بود.

در نزدیکی بازار ماهی پیاده شدیم. بازار ماهی مسقط تا حدودی شبیه بازار ماهی بندرعباس بود. محلیها در بازار مشغول خرید بودند و تک و توک توریستهای اروپایی که مشغول عکاسی از ماهیها بودند.

بازار ماهی

سپس به سمت بازار مطرح به راه افتادیم. با پیاده روی در امتداد اسکله به بازار خواهید رسید. چندین کشتی کروز نیز در اسکله لنگر انداخته بودند که گفته میشود متعلق به سلطان هستند.

اسکله مسقط

بازار یا به زبان محلی سوق مطرح یکی از دیدنیهای مسقط است. این بازار شبیه بازار مکاره است و حال و هوای خاصی دارد. بوی بخور و کندور و چراغ علاءالدین و ریسمانهای رنگ و وارنگ فضای خاصی ایجاد کرده است.

سوق مطرح

در بازار گشتی زدیم و عکاسی کردیم و به رسم یادگاری یک مگنت به قیمت 1 ریال نیز برای کلکسیون مگنتهایمان خریدیم. احتمالا به زودی بایستی یک یخچال اضافه برای نصب مگنتها بخریم!!!

پس از بازدید از بازار به فکر نهار افتادیم. با توجه به ارزش کم پول ملی مان، هزینه غذا در مسقط بسیار بالا بود اما از انجا که ما برای ویزا مبلغی پرداخت نکرده بودیم تصمیم گرفتیم خودمان را به یک نهار عربی مهمان کنیم! برای نهار عازم رستوران بیت اللبان شدیم که طبق نظرات تریپ ادوایزر از رستورانهای خوب مسقط است.

رستوران بیت اللبان در طبقه دوم

غذای معروف این رستوران شوا نام دارد که در واقع گوشتی است که زیر خاکستر به مدت زیادی پخته میشود. گوشت میتواند شتر یا گوسفند باشد. هنگام مراجعه ما به رستوران گوشت شتر موجود نبود. برنج نیز میتوانست ساده و یا مخلوط با سبزیجات و یا گوشت انتخاب شود.

شوا

حجم غذا زیاد بود، بسیار خوشمزه و خوش طعم بود که در کنار ماست چکیده بهتر هم میشد. اما با توجه به ارزش پول عمان هزینه یک پرس غذا و یک عدد نوشابه 7.6 ریال عمان یعنی تقریبا 230 هزار تومان شد. البته این غذا تقریبا گرانترین غذای منو بود. در انتها با خرما و قهوه عربی رایگان نیز از ما پذیرایی کردند. این رستوران دارای بالکن و فضای داخلی سنتی است و در مجاور بازار ماهی مسقط قرار دارد. نقد و بررسی رستوران را میتوانید در سایت ببینید.

نمایی از اسکله از بالکن رستوران

بافت قدیمی مسقط در پشت بازار مطرح قرار دارد و دیدن آن خالی از لطف نیست. اما ما توانی برای پیاده روی بیشتر نداشتیم. تصمیم داشتیم کمی در امتداد اسکله پیاده روی کنیم اما هوا خیلی گرم و شرجی بود و بی خوابی شب قبل هم کم کم داشت اثر خودش را میگذاشت. پس قید پیاده روی را زدیم و با اتوبوس عازم قصر سلطان قابوس شدیم. ایستگاه اتوبوس مواصلات دقیقا در جلوی بازار قرار دارد.

این مسیر ساحلی بسیار زیبا و چشم نواز است. در این مسیر پارک ریام نیز قرار دارد که نمای زیبایی از اسکله از آن قابل دیدن است. همچنین قلعه های الجلالی و المیرانی نیز که خرابه هایی از آن باقی است به چشم میخورد که یادگارهایی از قرن 16 م و حمله پرتغالیها هستند.

بقایای قلعه تاریخی بر روی کوه

در نزدیکی قصر پیاده شدیم. قیمت بلیت برای این مسیر نفری 200 بیسه بود. قصر العالم در سال ۱۹۷۲ ساخته شد و یکی از بهترین نمونه‌های معماری مدرن اسلامی به شمار می‌رود. اینجا اقامتگاه رسمی سلطان عمان محسوب می‌شود و اغلب برای پذیرایی از مهمانان سرشناس کشور از آن استفاده می‌کنند. جالب است که دراین محوطه هیچ سربازی وجود نداشت و به راحتی میشد تا نزدیکی قصر رفت.

محوطه ورودی قصر

قصر سلطان

موزه ملی عمان نیز در همین نزدیکی قرار دارد و ورودی آن برای توریستها 5 ریال عمان میباشد و همه روزه از ساعت 10 الی 17 (جمعه ها 14 الی 16) قابل بازدید است. همچنین موزه بیت الذوبیر نیز در همین نزدیکی است.

ساختمان موزه ملی در انتهای مسیر

در زمان سفر از وجود این موزه در آن محل خبر نداشتیم وگرنه حتما از ان بازدید میکردیم. حدود ساعت 15 بود که تصمیم گرفتیم به هتل برویم و کمی استراحت کنیم. اما روی ووچر هتل، اسم و آدرسی وجود نداشت. لذا از رفتن به هتل منصرف شدیم و با اتوبوس به فرودگاه برگشتیم( ابتدا با خط 4 به ایستگاه Ruwi رفته و از آنجا با خط B1 به فرودگاه رسیدیم). این مسیر حدود یک ساعت طول کشید.

دو سه ساعتی تا پرواز وقت داشتیم از گیت رد شدیم و مهر خروج بر ویزای یک روزه مان خورد.

مهر ورود و خروج در یک روز!

کمی در فری شاپ فرودگاه گشتیم که همه چیز بسیار گران و دور از دسترس بود.

چراغ جادو یکی از نمادهای عمان!

سری به فود کورت فرودگاه زدیم که شامل چندین غرفه از جمله مک دونالد، کی اف سی و رستورانهای محلی بود. قیمت غذاها در مجموع بالا بود. ما از کی اف سی یک پکیج ساندویچ مرغ و سیب زمینی گرفتیم که تقریبا ارزانترین غذای منو بود که 2.4 ریال شد. غذا بد نبود اما نسبت به قیمت بالای آن اصلا نمی ارزید و وقتی چشممان به غرفه غذاهای محلی و سمبوسه ها افتاد از خریدمان پشیمان شدیم!

فرودگاه مسقط خیلی بزرگ نیست اما قدم زدن در فری شاپ فرودگاه، لم دادن روی مبلهای راحت آن و استفاده از اینترنت رایگان و پرسرعت فرودگاه شما را چند ساعتی سرگرم خواهد کرد. برای استفاده از اینترنت بایستی پاسپورت خود را روی دستگاه هایی که در فرودگاه هستند اسکن کنید و یک کد تحویل بگیرید. با استفاده از آن کد امکان استفاده از اینترنت را خواهید داشت.

کم کم زمان پرواز فرا رسید و هواپیما بدون کمترین تاخیری مسقط را ترک کرد. سفر ما به مسقط پایان یافت و در واقع سفر اصلی ما آغاز شد!