جاهای دیدنی شهر باستانی آسپندوس آنتالیا ‏‏‏‏+ عکس

4.6
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آسپندوس، یونانی کوچک در آنتالیا
09 مرداد 1401 08:00
0

 تا به حال نام آسپندوس آنتالیا به گوشتان خورده است؟ البته کمی طبیعی است که تاکنون درمورد این شهر تاریخی چیزی نشنیده باشید. آنتالیا در میان ایرانیان آن‌قدر به ساحل‌های جذاب و هتل‌هایی با انواع اقسام تفریحات شناخته شده که گاهی فراموش می‌کنیم نه فقط آنتالیا، بلکه تمام ترکیه مانند ایران، تاریخی عظیم با شهرهای باستانی دارد.

به همین دلیل این بار به سراغ شهر باستانی آسپندوس می‌رویم تا اگر با تور آنتالیا به این منطقه سفر کردید، از این منطقه هم بازدید کنید. در این متن از مجله لست سکند جاهای دیدنی آسپندوس آنتالیا را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا شناخت بهتری نسبت به جاذبه‌های آن پیدا کنید.

شهر تاریخی آسپندوس ‏‎(Aspendos) کجاست؟

شهر آسپندوس در 50 کیلومتری شرق آنتالیا قرار گرفته است. هرچند که آسپندوس آنتالیا یک شهر و مجموعه‌ای از بناهای تاریخی است، اما دلیل عمده شهرتش، وجود یک سالن تئاتر به سبک رومی است. سالن تئاتری که طی قرن‌ها به شکلی شگفت‌انگیز به‌قدری سالم مانده است. هنوز هم در فصل تابستان برنامه‌های متنوعی در آن برگزار می‌شود. شما هم اگر دوست دارید شاهد یک اجرای باله یا اپرا درست وسط تاریخ باشید، بد نیست پیش از سفر به ترکیه برنامه‌های هنری که در آسپندوس برگزار می‌شود را یک‌بار مرور کنید. 

موقعیت دقیق آسپندوس آنتالیا

Feature-image-Aspendos-Roman-Amphitheater-near-Serik-Turkey.jpg
آسپندوس آنتالیا

‏تاریخچه شهر باستانی آسپندوس

شهر آسپندوس آنتالیا در واقع خرابه‌های شهری از بخش‌های باستانی پامفیلیا است. به دلیل شهرت تئاتر رومی آسپندوس، اغلب مردم آن را به نام شهر آسپندوس می‌شناسند. این شهر در قرن چهارم پیش از میلاد ساخته شد و به سرعت به شهری مهم تبدیل شد، چرا که هم به میزان کافی به آب دسترسی داشت، هم در آن سکه ضرب می‌شده است. این اتفاق شهر آسپندوس یا همان پامفیلیا را به یک مرکز مهم تجاری در منطقه تبدیل کرد. اما در 333 سال پیش از میلاد، شهر با سرباز زدن از پرداخت خراج به پادشاه مقدونیه، باعث تصرف شهر توسط اسکندر شد.

اما اتفاقات جالب آسپندوس آنتالیا به همین‌جا ختم نمی‌شود. 133 سال پیش از میلاد مسیح شهر باستانی آسپندوس با روم متحد می‌شوند که برایشان فواید بسیاری داشت. آن‌ها همچنان سکه ضرب می‌کردند و بیش از پیش زیرساخت‌های بندر و رودخانه را برای تجارت گسترده کردند.

بد نیست بدانید باستان‌شناسان آثاری از سکونت در ‏این منطقه در دوران هیتی‌ها (800 پیش از میلاد مسیح) یافته‌اند. همین مسئله قدمت این منطقه را بسیار بالاتر می‌برد، مانند شهرهای اطراف پرج و سیده، سقوط و انحطاط این شهر نیز در اثر رسوب کردن بندر و سیاست‌های متمرکز ‏امپراطوری بیزانس بوده است.

در طول تاریخ و پس از دوره‌های طولانی، شهر در نهایت به دست سلجوقیان که از تئاتر آسپندوس در آنتالیا به عنوان کاروانسرا استفاده می‌کردند، تعمیر شد و سپس به کاخ تبدیل شد.

acanthus-about-city-aspendos-01.jpg
نمایی از آسپندوس آنتالیا

تئاتر آسپندوس

مشهورترین سازه در محوطه تاریخی که احتمالاً شما و بیشتر بازدیدکنندگان برای دیدن آن می‌روید، تئاتر آسپندوس است. این تئاتر توسط معمار رومی Zeno طراحی شده است و به‌ افتخار امپراتور معروف مارکوس اورلیوس که از سال 161 تا 180 پس از میلاد حکومت می‌کرد، ساخته شد. این تئاتر یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های تئاتر ساخته شده توسط رومیان در آسیای صغیر (ترکیه امروز) بود. امروزه، یکی از ‏بهترین نمونه‌های این نوع معماری رومی است که به‌خوبی از آن محافظت شده. سالن تئاتر از سنگ آهکی ساخته شد و بعدها آجر به آن افزوده شد.

تئاتر در قسمت پایین‌تر منطقه قرار ‏دارد. آسپندوس در واقع می‌تواند حدود 20000 تماشاگر را در خود جای دهد. هرچند امروزه بازسازی‌هایی روی آن انجام شده است، اما به‌صورت کلی تئاتر شهر باستانی آسپندوس، یک تالار نیم‌دایره دارد. در اصل این مجموعه به دو بخش تقسیم می‌شود؛ راهرویی که برای عبور و مرور ساخته شده است و 39 ردیف صندلی ‏که به‌صورت پلکانی قرار گرفته‌اند.‏

تئاتر آسپندوس آنتالیا به لحاظ آکوستیکی یکی از بهترین سازه‌ها در جهان است و به همین دلیل همه‌ساله میزبان اجراها و نمایش‌های بسیاری است. جشنواره اپرا و باله آسپندوس، هرسال از اواسط ژوئن (خردادماه) تا اوت (مهرماه) در این تئاتر برگزار می‌شود.

aspendos-theatre-antalya.jpg
زاویه‌ای دیگر از تئاتر آسپندوس آنتالیا
Perge-Aspendos-03.jpg
پلکان تئاتر آسپندوس
Aspendos-Amphitheater-in-Antalya-a-mixture-of-civilizations-in-one-place5.jpg
نمایی از تئاتر آسپندوس

آکروپلیس

بله درست خواندید، آکروپولیس، همان بنای مشهور یونان! اما باید بدانید تنها یک آکروپلیس در جهان وجود ندارد، آکروپلیس، از دو کلمه آکرو به معنای بیشترین و نهایت و پلیس به معنای شهر تشکیل شده است، یعنی شهری روی بلندی. در آکروپلیس تعدادی معبد ساخته گرفته یا مراسم مهم دسته جمعی برگزار می‌شود.

‏در آسپندوس آنتالیا هم یک آکروپولیس ساخته شده است. هرچند اغلب افراد برای دیدن سالن تئاتر به آسپندوس می‌آیند، اما بهتر است اگر فرصت این را دارید که کمی بیشتر در این ‏منطقه وقت بگذرانید از جاهای دیدنی آسپندوس آنتالیا نیز بازدید کنید. با کمی فاصله از قسمت پایینی شهر آسپندوس آنتالیا، یک تپه به ارتفاع ‏‏40 متر قرار دارد. روی تپه سازه‌ای تاریخی و نیمه ویرانه جای گرفته است. به این تپه آکروپولیس می‌گویند. شما در آن می‌توانید یک ‏معبد کوچک، بازار قدیمی شهر و یک محراب فواره‌ای ببینید. در گذشته دو ستون هم در کناره‌های محراب قرار داشته امّا ‏امروز فقط یک دیوار 32 متری از آن باقی‌مانده است. 

aspendos_lead.jpg
آکروپولیس از جاهای دیدنی آسپندوس آنتالیا

قنات

‏ با کمی فاصله در شمال آکروپولیس، می‌توانید ویرانه‌های باقیمانده از یک قنات قدیمی را ببینید. این قنات دو برج متصل به هم برای جمع ‏آوری آب دارد. از این قنات در گذشته برای تامین آب شهر استفاده می‌شده است.

احتمالاً باید نکته را بدانید که ساخت قنات از ابداعات مهم بشر برای تأمین آب زمین‌های کشاورزی و شهرها بوده است. ایرانی ها برای ساخت قنات در طول تاریخ از روش‌های خاص و پیشرفته‌ای استفاده می‌کردند. در کشور ما قنات به‌عنوان اختراع باستانی ایرانیان شناخته می‌شود. حتی برخی از این قنات‌های چندهزارساله در لیست میراث جهانی ایران ثبت شده‌اند. 

100p0z000000nc8udA5AF.jpg
جاهای دیدنی آسپندوس آنتالیا

‏ چطور به آسپندوس برویم؟

برای رفتن به شهر تاریخی آسپندوس باید اول به آنتالیا بروید،‌ پس بهترین انتخاب این است که شما برنامه چند روزه ای برای سفر به آنتالیا داشته باشید و یک روز آن را به آسپندوس اختصاص دهید. از شهر آنتالیا اما انتخاب های گوناگونی پیش روی شماست‌؛ هواپیما، اتوبوس،‌ تاکسی و خودروی شخصی که با توجه به شرایط سفرتان می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. پس می‌توانید در تور آنتالیا، برنامه آسپندوس را هم در بازدیدهایتان بگنجانید.

مشاهده قیمت تورهای آنتالیا

هواپیما

‏ نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر تاریخی فرودگاه آنتالیا است که 45 کیلومتری آسپندوس قرار دارد. این فرودگاه هم‌ پروازهای ‏داخلی دارد، هم بین‌المللی؛ بنابراین اگر در شهر دیگری غیر از آنتالیا مستقر باشید نیز می‌توانید با یک پرواز داخلی به آنتالیا از ‏فرودگاه به آسپندوس بروید، فقط فاصله آنتالیا تا شهرهای دیگر را بررسی کنید.

اتوبوس

اتوبوس یکی از ارزان ترین و بهترین روش‌ها برای رسیدن به آسپندوس است. هزینه اتوبوس به آسپندوس به دلار حدود 8-5 دلار خواهد بود. برای رسیدن به این سایت تاریخی با اتوبوس، شما تنها یک ساعت در راه خواهید بود. البته اگر علاقه دارید هزینه سفر خود را بیش از این هم کاهش دهید، میتوانید سراغ اتوبوس‌های سریک بروید، سپس از سریک با تاکسی به آسپندوس خواهید رسید.

تاکسی

تاکسی هزینه بیشتری نسبت به اتوبوس برای شما خواهد داشت، اما نمی توان رفاه بیشتری را هم که به دنبال دارد، در نظر نگرفت. هزینه تاکسی های آنتالیا به آسپندوس حدود ۱۳ تا ۱۷ دلار است، اما در زمانی به مراتب کوتاه‌تر به مقصد خواهید رسید و تنها نیم ساعت در راه هستید.

اتومبیل شخصی

در نهایت اگر بخواهید، می‌توانید با خودروی شخصی هم به آسپندوس بروید. در آنتالیا به سادگی امکان کرایه خودرو به صورت روزانه وجود دارد. هزینه این کار به دلیل وجود مراکز مختلف با امکانات گوناگونی که ارائه می دهند، مشخص نیست.

سخن آخر

برای سفر به ترکیه به‌ویژه منطقه آنتالیا، افراد برنامه‌های گوناگونی دارند، مثل، شرکت در برنامه‌های تفریحی هتل‌ها و کنسرت‌ها، استفاده از سواحل زیبا و دیدنی آن. اما جاهای دیدنی آنتالیا به همین‌جا ختم نمی‌شود. طبیعت بکر، جنگل و کوهستانی دیدنی به شما فرصت انواع ماجراجویی‌ها در طبیعت را می‌دهد. از طرف دیگر ترکیه به‌عنوان یک کشور تاریخی هم مورد توجه است. استفاده بهینه از فضاهای تاریخی مانند برگزاری برنامه‌های هنری در شهر باستانی آسپندوس نه فقط برای علاقه‌مندان، به تاریخ بلکه برای همه می‌تواند جذاب باشد؛ بنابراین فرصت را از دست ندهید و به‌عنوان یک ماجراجویی جدید از آسپندوس آنتالیا هم دیدن کنید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.