جاهای دیدنی بدروم؛ 13 مکان دیدنی در بدروم ترکیه

4.8
از 24 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
در بدروم چه جاذبه هایی را نباید از دست بدهید!
28 فروردین 1402 07:00
3

جاهای دیدنی بدروم، بیشتر مسافران را غافلگیر می‌کند چون فراتر از تصوراتشان است. بدروم پرجنب‌و‌جوش‌ترین ساحل فیروزه‌ای ترکیه محسوب می‌شود. این شهر یک مقصد عالی تابستانی برای گردشگرانی است که قصد دارند از تعطیلاتشان نهایت لذت را ببرند. بدروم به دلیل وجود اسکله‌ای مملو از قایق‌های بادبانی‌ در کنار دریای اژه هم معروف است. این شهر که پر از خانه‌های سفید رنگ و قدیمی است، به دلیل تاریخی غنی، بناهای باستانی و تاریخی متعددی دارد که در سفرتان باید از آن‌ها دیدن کنید.

معمولا مسافرینی که تور بدروم را انتخاب می‌کنند، به‌دنبال یافتن اطلاعات اماکن گردشگری آن هستند تا از زمان سفرشان بهترین استفاده را ببرند. در نتیجه، برای اینکه برنامه‌ریزی بهتری برای مدت اقامتتان در این شهر داشته باشید و بتوانید از بهترین دیدنی های بدروم بازدید کنید، در این مطلب از بلاگ لست‌سکند، جاذبه های گردشگری بدروم را به همراه اطلاعاتشان در اختیارتان قرار خواهیم داد. 

جاهای دیدنی تاریخی بدروم

بدروم در دوران باستان به هالیکارناسوس معروف بود و البته به دلیل موقعیت مهمش مورد توجه امپراتوری‌هایی بود که بر این منطقه حکومت می‌کردند. این شهر باستانی، مملو از آثاری است که از گذشته‌های دور به یادگار مانده‌اند و اکنون به جاهای دیدنی بدروم ترکیه تبدیل شده‌اند و مورد توجه گردشگران تور ترکیه قرار گرفته‌اند. در ادامه جاذبه‌های تاریخی بدروم را معرفی می‌کنیم.

قلعه بدروم (قلعه سنت پیتر)

قلعه سنت پیتر که به قلعه بدروم نیز معروف است، نمادی از این شهر به‌شمار می‌آید. شوالیه‌های هاسپیتالر این قلعه را در آغاز قرن پانزدهم ساختند و تا 120 سال بعد، از آن به عنوان پناهگاه مسیحیان آسیای صغیر استفاده کرده‌اند. همچنین از این سازه به عنوان قلعه‌ای برای محافظت در برابر تهاجمات امپراتوری عثمانی استفاده می‌شد. جدا از تاریخ پرتلاطم آن، جذاب‌ترین جنبه‌های قلعه در معماری آن نهفته است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، برخی از مصالحی که در ساخت این قلعه استفاده شده، از مقبره هالیکارناسوس استخراج شده است. امروزه، این قلعه خانه موزه باستان‌شناسی زیر آب بدروم  و از جذاب‌ترین دیدنی های بدروم است.

  • آدرس قلعه سنت پیتر بدروم: بدروم، موغلا، چارشی، خیابان کاله 
  • ساعت کاری قلعه سنت پیتر بدروم: 8:30 صبح تا 23:00
  • هزینه بازدید از قلعه سنت پیتر بدروم: بازدید از این قلعه برای کودکان زیر 18 سال، معلمان ترک و کسانی که کارت موزه دارند رایگان و برای گردشگران 65 لیر است.

‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏ ‏ ‏

موقعیت قلعه بدروم

lastsecond.ir-bodrum-attractions.jpg
قلعه بدروم، از مکان های دیدنی بدروم
lastsecond.ir-bodrum-attractions 2.jpg
قلعه سنت پیتر بدروم

دروازه میندوس 

بدروم که زمانی به عنوان شهر یونانی هالیکارناسوس شناخته می‌شد، قبل از تبدیل شدن به بخشی از ترکیه مدرن، خانه کاریان‌ها، یونانی‌ها و عثمانی‌ها بود. این شهر ویرانه‌های باستانی بسیاری دارد که ارزش بسیاری برای بازدید دارند. یکی از این ویرانه‌ها که اکنون از جاهای دیدنی بدروم محسوب می‌شود، دروازه میندوس است که در غرب مرکز شهر بدروم قرار دارد. این بنای تاریخی در قرن چهارم قبل از میلاد ساخته شده است و دروازه عظیمی است که زمانی بخشی از دیوار شهر باستانی را تشکیل می‌داد و هالیکارناسوس را احاطه می‌کرد. 

  • آدرس دروازه میندوس: بدروم، موغلا، اسکی چشمه
  • ساعت کاری دروازه میندوس: 24 ساعته
  • هزیه بازدید از دروازه میندوس: رایگان

موقعیت دروازه میندوس

lastsecond.ir-bodrum-attractions 3.jpg
دروازه میندوس، از جاهای دیدنی بدروم

مقبره هالیکارناسوس

مدت‌ها قبل از اینکه مردم برای گذراندن تعطیلات تابستانی به سواحل شنی سفید بدروم هجوم بیاورند، برای دیدن مقبره هالیکارناسوس به این شهر سفر می‌کردند. اگرچه اکنون مقدار کمی از ساختار اصلی آن باقی مانده است، اما هنوز هم برای جذب ده‌ها هزار گردشگر به طور سالانه، کافی است. مقبره هالیکارناسوس آرامگاهی متعلق به قرن چهارم قبل از میلاد است که به افتخار ماوسولوس ساتراپ ایرانی، توسط بهترین معماران و هنرمندان زمان خود طراحی و تکمیل شده است. این معماران آنقدر حرفه‌ای بودند که مقبره در زمان تکمیل آن یکی از باشکوه‌ترین سازه‌های دنیای باستان بود و در لیست عجایب هفتگانه جهان باستان قرار گرفت. این مقبره از مهم‌ترین جاهای دیدنی بدروم محسوب می‌شود.

  • آدرس مقبره هالیکارناسوس: بدروم، موغلا، تپه جیک، خیابان تورگات رئیس، پلاک 93
  • ساعت کاری مقبره هالیکارناسوس: 8:00 صبح تا 17:00، دوشنبه‌ها تعطیل
  • هزینه بازدید از مقبره هالیکارناسوس: 14 لیر

موقعیت مقبره هالیکارناسوس

lastsecond.ir-bodrum-attractions 55.jpg
ککمقبره هالیکارناسوس، از جاهای دیدنی بدروم

تئاتر هالیکارناسوس

مقبره تنها بنای باشکوه بدروم باستان نیست، درست چند خیابان دورتر از مقبره، تئاتر هالیکارناسوس قرار دارد که یکی از بهترین جاهای دیدنی بدروم به‌شمار می‌آید. این سازه باورنکردنی در قرن چهارم قبل از میلاد در زمان سلطنت ساتراپ معروف برای سرگرمی مردم ساخته شد. شش قرن بعد، رومی‌ها تئاتر را بازسازی کردند و ترکیبی شگفت‌انگیز از معماری یونانی و رومی را ایجاد کردند که هنوز هم تا به امروز مشهود است. این تئاتر می‌تواند تا 13000 نفر را در خود جای دهد؛ اما این ظرفیت عجیب، تنها ویژگی تئاتر هالیکارناسوس نیست. موقعیت مکانی این تئاتر به صورتی است که امکان مشاهده مناظر دیدنی دریای اژه را برای گردشگران فراهم می‌کند.

  • آدرس تئاتر هالیکارناسوس: بدروم، موغلا، ینی کوی، خیابان کیبریس شهیتلری
  • ساعت کاری تئاتر هالیکارناسوس: 9:00 صبح تا 17:00، دوشنبه‌ها تعطیل
  • هزینه بازدید از تئاتر هالیکارناسوس: رایگان

موقعیت تئاتر هالیکارناسوس 

lastsecond.ir-bodrum-attractions 20.jpg
 تئاتر هالیکارناسوس، از جاهای دیدنی بدروم
lastsecond.ir-bodrum-attractions 90.jpg
 تئاتر هالیکارناسوس

شهر قدیمی بدروم 

شهر بدروم، دوره رنسانس را پشت سر گذاشته تا به یک شهر تفریحی مدرن و با امکانات در سطح جهانی تبدیل شود. در دل این شهر، برخی از بناهای قدیمی اصالت خود را حفظ کرده است و منطقه‌ای را به وجود آورده‍اند که اکنون از جاهای دیدنی بدروم ترکیه است. شهر قدیمی بدروم، خانه‌های سفید پوشیده از تاک و گل کاغذی دارد که با کوچه‌های سنگ‌فرش تمیز و باریک از هم جدا شده‌اند. در مقایسه با ساحل و بندر، این بخش از شهر، آرام‌ترین بخش است. همچنین این مکان کاملاً فتوژنیک است، چون هنوز هم با کاوش در این منطقه، می‌توانید ماهیت دهکده ماهیگیری کوچکی را که اکنون مدرنیته آن را بلعیده است، مشاهده کنید. در اطراف شهر قدیمی، کافه‌های کوچک و رستوران‌های جذابی را پیدا خواهید کرد که می‌توانید در آن‌ها مدتی را استراحت کنید. علاوه بر این، چندین رویداد و نمایشگاه هنری به طور منظم در شهر قدیمی برگزار می‌شود.

  • آدرس شهر قدیمی بدروم: بدروم، پشت قلعه سنت پیتر

موقعیت حدودی شهر قدیمی بدروم

lastsecond.ir-bodrum-attractions 75.jpg
شهر قدیمی بدروم
lastsecond.ir-bodrum-attractions 19.jpg
شهر قدیمی، از دیدنی های بدروم 

ویرانه‌های باستانی پداسا

اگر با یک کوهنوردی ساده مشکلی ندارید، از ویرانه‌های پداسا که از دیدنی های بدروم است، بازدید کنید. این مکان، بقایای سکونتگاه‌های باستانی کاریانی است که قدمت آنها به قرن 11 و 6 قبل از میلاد باز می‌گردد. حفاری‌های اخیر در این ویرانه‌ها، منجر به کشف معبدی شده که گمان می‌رود مربوط به آتنا باشد. اگر می‌خواهید از خیابان‌های شلوغ و بندر بدروم دور شوید، پیاده‌روی در پداسا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. جنگل‌های کاج، سرو، کاج اروپایی و درختچه‌هایی که در اطراف مسیر رشد کرده‌اند، می‌توانند برای شما جذاب و دیدنی باشند.

  • آدرس ویرانه‌های باستانی پداسا: بدروم، موغلا، توربا
  •  ساعت کاری ویرانه‌های باستانی پداسا: 24 ساعته
  • هزینه بازدید از ویرانه‌های باستانی پداسا: رایگان

 

موقعیت ویرانه‌های باستانی پداسا

lastsecond.ir-bodrum-attractions 99jpg.jpg
ویرانه‌های باستانی پداسا، از جاهای دیدنی بدروم ترکیه

آسیاب‌های بادی بدروم

شهر بدروم مملو از آسیاب‌های بادی مربوط به قرن هفدهم است. مدت‌ها قبل از اینکه شبه جزیره به یک مقصد توریستی تبدیل شود، این سازه‌های تاریخی با دقت بازسازی شده‌اند و منظره‌ای را به وجود آورده‌اند که یادآوری جذاب از دوران گذشته شهر بدروم و منطقه ماهیگیری و کشاورزی آن است. محبوب‌ترین آسیاب‌های بادی، گروهی 8 عددی است که در یک ردیف بین شهرهای بدروم و گامبت قرار گرفته‌اند. ایستادن در این منطقه به شما امکان تماشای مناظر پانوراما از خلیج، شهر بدروم و تپه‌های اطراف را می‌دهد. این آسیاب‌های بادی از جاذبه های بدروم هستند و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

  • آدرس آسیاب‌های بادی بدروم: بدروم، موغلا، دابلن
  • ساعت کاری آسیاب‌های بادی بدروم: 24 ساعته
  • هزینه بازدید از آسیاب‌های بادی بدروم: رایگان

 

موقعیت آسیاب‌های بادی بدروم

lastsecond.ir-bodrum-attractions 78.jpg
آسیاب‌های بادی بدروم
lastsecond.ir-bodrum-attractions 100.jpg
آسیاب‌های بادی از جاهای دیدنی بدروم

موزه‌های بدروم

مانند تمام شهرهای توریستی جهان، بدروم نیز موزه‌های متعددی دارد که گردشگران می‌توانند با توجه به علایقشان از آن‌ها بازدید کنند. برخی از این موزه‌ها نیازمند ساعت‌ها گشت‌و‌گذار هستند و تا حد زیادی در سفرتان به این شهر تاثیرگذار خواهند بود. برای علاقه‌مندان به آشنایی بیشتر با فرهنگ، تاریخ و آداب‌و‌رسوم بدروم، این موزه‌ها یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بدروم محسوب می‌شوند که در ادامه معرفی خواهند شد. 

موزه باستان شناسی زیر آب بدروم

قلعه بدروم، موزه‌ای دارد که آثار باستانی شگفت‌انگیزی را که از دریای اژه ترکیه پیدا شده‌اند، در خود جای داده است. این مجموعه به عنوان موزه باستان شناسی زیر آب بدروم شناخته می‌شود و یکی از جاذبه های بدروم است. این موزه که در دهه 60 افتتاح شد، صدها اثر هنری دیدنی از سراسر جهان باستان را به نمایش می‌گذارد که شامل شمش‌ها و گلدان‌های مسی از Mycenae باستان و مهرها و جواهرات مصر باستان است. در این میان یک وسیله جذاب نیز وجود دارد که ممکن است متعلق به نفرتیتی ملکه مصر باشد. گلدان‌های رومی و ظروف شیشه‌ای دوران عثمانی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است. اما میان تمام اشیای موجود در این موزه، کشتی‌های غرق شده بازسازی شده که در دو تالار موزه قرار دارند، محبوبیت ویژه‌ای دارند. جالب‌تر این است که یکی از این کشتی‌ها، در حال حاضر قدیمی‌ترین کشتی غرق شده در جهان است.

  • آدرس موزه باستان شناسی زیر آب بدروم: بدروم، موغلا، محله چارشی، قلعه بدروم
  • ساعت کاری موزه باستان شناسی زیر آب بدروم: 8:30 تا 17:00
  • هزینه بازدید از موزه باستان شناسی زیر آب بدروم: هزینه موزه در بلیط قلعه بدروم گنجانده شده است و 65 لیر است.

 

موقعیت موزه باستان شناسی زیر آب بدروم

lastsecond.ir-bodrum-attractions 784.jpg
موزه باستان شناسی زیر آب بدروم، از جاهای دیدنی بدروم
lastsecond.ir-bodrum-attractions 456789.jpg
موزه باستان شناسی زیر آب بدروم

موزه هنر زکی مورن

یکی از هنرمندان مشهور ترکیه که با بازی و صدای فوق‌العاده خود قلب بسیاری را تسخیر کرد، زکی مورن نام داشت. زکی مورن در طول زندگی 65 ساله خود بیش از 30 آلبوم ضبط کرد و همزمان در ده‌ها فیلم بازی کرد. زکی مورن در زمان مرگش به نماد موسیقی پاپ ترکیه تبدیل شده بود. او بخش اعظم زندگی خود، از جمله چند سال اخیر عمرش را در بدروم گذراند، بنابراین اکنون، خانه او به یک موزه هنری تبدیل شده است که ده‌ها عکس، نقاشی و لباس صحنه نمایش او در این موزه برای مردم قابل بازدید است. این موزه یکی از جاذبه های گردشگری بدروم محسوب می‌شود که علاقه‌مندان به هنر را جذب خود می‌کند.

  • آدرس موزه هنر زکی مورن: بدروم، موغلا، کومباهچه، خیابان زکی مورن، پلاک 11
  • ساعت بازدید موزه هنر زکی مورن: 9:00 صبح تا 19:30، دوشنبه‌ها تعطیل است.
  • هزینه بازدید از موزه هنر زکی مورن: 20 لیر

 

موقعیت موزه هنر زکی مورن

lastsecond.ir-bodrum-attractions 789.jpg
موزه هنر زکی مورن، از جاهای دیدنی بدروم ترکیه
lastsecond.ir-bodrum-attractions 8752.jpg
موزه هنر زکی مورن

موزه دریایی بدروم

بدروم به دلیل موقعیتش، در طول تاریخ ارتباط نزدیکی با دریا داشته است. از دوران باستان، ساکنان این شهر به کشتی‌سازی مشغول بوده‌اند و این صنعت در اواخر دوره عثمانی که بدروم به عنوان پایگاهی برای کشتی های جنگی استفاده میشد، به اوج خود رسید. پس از آن، صنعت کشتی سازی جای خود را به صنعت ساخت اسکله برای ماهیگیری و تجارت داد. امروزه تمام این تاریخ در موزه دریایی بدروم که در ساختمان قدیمی بازار قرار دارد، به نمایش گذاشته شده است. اقلام به نمایش درآمده، شامل مدل‌هایی از انواع مختلف قایق‌های چوبی ساخته شده در شهر هستند. این موزه یکی از جاذبه های گردشگری بدروم است.

  • آدرس موزه دریایی بدروم: بدروم، موغلا، محله چارشی، خیابان نظیم حکمت، پلاک 4
  • ساعت کاری موزه دریایی بدروم: 9:00 تا 17:30، دوشنبه تعطیل.
  • هزینه بازدید از موزه دریایی بدروم: 30 لیر

موقعیت موزه دریایی بدروم

lastsecond.ir-bodrum-attractions 99.jpg
موزه دریایی بدروم
lastsecond.ir-bodrum-attractions 15.jpg
موزه دریایی از  جاهای دیدنی بدروم ترکیه

جاهای دیدنی شهری بدروم

شهر بدروم علاه بر جاذبه‌های تاریخی، تعداد زیادی جاذبه‌ دیدنی نیز دارد که بازدید از آن‌ها باعث می‌شود از سفرتان نهایت لذت را ببرید. این جاذبه‌های متنوع و البته متعدد، در سراسر شهر بدروم پراکنده‌اند و هر گردشگری با توجه به علایقش می‌تواند از هر کدام دیدن کند. در ادامه این جاذبه‌های شهری را معرفی می‌کنیم.

بدروم مارینا

مارینا بدروم، یکی از بهترین جاهای دیدنی بدروم ترکیه است. این محل ممکن است به بیان ساده‌تر، به‌عنوان «جایی که قایق‌ها پهلو می‌گیرند» توصیف شود، اما برخی از قایق‌های تفریحی این منطقه بسیار دیدنی هستند. مارینا بدروم به مرکز گردشگری دریایی این منطقه تبدیل شده است. کشتی گردشگران تورهای کروز در دریای اژه، اغلب در ابتدا یا در طول سفر خود در امتداد ساحل مارینا بدروم پهلو می‌گیرند، پس اگر به تماشای کشتی‌های غول‌پیکر و قایق‌های رنگارنگ علاقه دارید، بدروم مارینا می‌تواند برایتان جذاب و دیدنی باشد.

  • آدرس بدروم مارینا: بدروم، موغلا، خیابان بدروم نیزن توفیک
  • ساعت کاری بدروم مارینا: 24 ساعته
  • هزینه بازدید از بدروم مارینا: رایگان

 

موقعیت بدروم مارینا

lastsecond.ir-bodrum-attractions 85.jpg
موقعیت مارینا بدروم
lastsecond.ir-bodrum-attractions 77jpg.jpg
مارینا بدروم، از جاذبه های گردشگری بدروم

سواحل بدروم 

وقتی از کنکاش در گنجینه‌های تاریخی بدروم خسته شدید، مراجعه به اسکله بدروم یا یکی از سواحل این شبه جزیره، می‌تواند خستگی را از تنتان بیرون کند. این کار به ویژه در اوج تابستان (ماه‌های ژوئن تا آگوست) که سواحل بدروم به یکی از پربازدیدترین مکان‌های ترکیه تبدیل می‌شود، از اصلی‌ترین برنامه‌های سفرتان خواهد بود. به دلیل موقعیت بدروم، سواحل مختلفی برای انتخاب وجود دارد که برخی از محبوب‌ترین آن‌ها، سواحل منطقه Bitez ،Turgutreis ،Ortakent و Gumbet هستند. شهر بدروم همچنین دو ساحل دارد که فاصله چندانی با مرکز شهر ندارند.

lastsecond.ir-bodrum-attractions 7814.jpg
سواحل بدروم، جایی برای آرامش
lastsecond.ir-bodrum-attractions 89.jpg
ساحل اورتاکنت، از جاهای دیدنی بدروم ترکیه

بازار بزرگ بدروم 

بازار بزرگ بدروم یکی از مراکز خرید اصلی این شهر به‌شمار می‌آید. غرفه‌ها و مغازه‌ها در این منطقه پر جنب‌و‌جوش و شلوغ شهر بدروم، طیف وسیعی کالا، از منسوجات و جواهرات گرفته تا ادویه‌جات و سفال را به فروش می‌رسانند. مانند باقی شهرهای ترکیه، بدروم نیز یک بازار سنتی و زیبا دارد که برای علاقه‌مندان به گردش و خرید، یک جای دیدنی بدروم محسوب می‌شود. در این بازار می‌توانید انواع سوغات ترکیه را بیابید و در رستوران‌هایش بهترین غذاهای محلی این کشور را امتحان کنید، اما توجه داشته باشید قبل از این کار در مورد قیمت غذا در ترکیه اطلاعات کافی را داشته باشید تا با کمبود بودجه مواجه نشوید. منطقه بازار و خیابان‌های اطراف آن، از مناطق دیدنی بدروم ترکیه هستند.

  • آدرس بازار بزرگ بدروم: بدروم، موغلا، چارشی، خیابان کولجو
  • ساعت کاری بازار بزرگ بدروم: 10:00 صبح تا 22:00

موقعیت بازار بدروم

lastsecond.ir-bodrum-attractions 00.jpg
بازار بدروم

سخن آخر

در انتها، اگر‌چه بدروم به عنوان یک استراحتگاه ساحلی در نظر گرفته می‌شود و مسافران این شهر معمولا قصد دارند در هتل‌های آل یا یوآل آن اقامت داشته باشند و از تعطیلاتشان لذت ببرند، اما شناخت جاهای دیدنی بدروم می‌تواند برای افرادی که علاقه به گشت‌و‌گذار در شهر دارند، جذاب باشد. این جاهای دیدنی که اطلاعاتشان را در بالا شرح دادیم، شما را با فرهنگ، تاریخ و زیبایی‌های شهر بدروم آشنا می‌کنند. اگر این شهر را برای سفرتان انتخاب کردید، از دیدن مراکز گردشگری آن غافل نشوید، زیرا این مراکز می‌تواند خاطره‌ای خوش را در ذهنتان ماندگار کنند و تجربه‌ای بهتر از سفر را در اختیارتان قرار دهند.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.