خوشمزه ترین و معروفترین شیرینی های گرجستان

4.7
از 19 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دسرهای لذیذ و متنوع گرجستان چیست؟
11 شهریور 1402 08:00
0

اگر چشیدن طعم‌ها و مزه‌های جدید و ماجراجویی در فرهنگ غذایی کشورها بخشی جدانشدنی از سفر شماست، پس تا پایان این مطلب لست‌‎سکند همراه ما باشید؛ این بار به سراغ معرفی شیرینی های گرجستان رفته‌ایم. فرهنگ غذایی گرجستان متنوع، جذاب و از‌قضا، نزدیک به فرهنگ غذایی کشور ماست و شما می‌توانید، ردپای آشپزی ایرانی، ترکی، یونانی و مغولی را در غذاها و دسرهای گرجستان ببینید و حتی در این فهرست مواردی را از بین تنقلات گرجستان پیدا کنید که عیناً در تنقلات ما هم وجود دارد. اگر عزم سفر به گرجستان را دارید، لزوم خواندن از دسرهای گرجستان برای شما دوچندان می‌شود؛ چراکه دیگر وقتی منوی رستوران یا هتل را باز کنید با اسامی غریبه و ناشناخته‌ رو‌به‌رو نیستید و خیلی راحت می‌توانید دسر گرجی مناسب با ذائقه و سلیقه خودتان را انتخاب کنید.

بهترین و معروف‌ترین تنقلات و شیرینی های گرجستان کدام‌اند؟

پلاموشی، کورکوتی، مدوکی، چورچخلا، کاکلوچا، گوزیناکی، پخلوا، کادا، خلوا، نازوکی، پاسکا، پونچیکی، ماچکاتبی، بستنی سوخومی، چیری، تکلاپی و مربا معروف‌ترین تنقلات و شیرینی های گرجستان هستند.  

پلاموشی (Pelamushi)

پلاموشی یکی از دسرهای گرجستان است که در قسمت غربی کشور، با نام پلاموشی و در قسمت شرقی گرجستان، با نام تاتارا معروف است. این دسر از ماده اولیه‌ای به اسم باداگی تهیه می‌شود. باداگی، آب‌انگور غلیظ است و از حدود 6 کیلو آب‌انگور، 2 لیتر باداگی به‌ دست می‌‎آید. باداگی را با آرد ذرت الک‌شده ترکیب می‌کنند و روی حرارت مدام مخلوط می‌کنند تا یکدست شود و سپس مایع  به‌دست‌آمده را در قالب می‌ریزند. بعد‌از سرد شدن و قوام گرفتن، پلاموشی آماده سرو است.

LASTSECONDPELAMOOSHI.jpg
پلاموشی، یکی از دسرهای معروف گرجی

کورکوتی (Korkoti)

کورکوتی، یکی از شیرینی های گرجستان است که بیشتر در مراسم‌ ختم و جشن عید پاک تهیه و سرو می‌شود. ماده اصلی این دسر گرجی را دانه‌ گندم تشکیل می‌دهد. برای تهیه کورکوتی، گندم را چند ساعت خیس می‌کنند و بعداز آن می‌پزند تا حسابی نرم شود و بافتی فرنی‌مانند پیدا کند. با اضافه کردن گردو، کشمش، عسل و شکر، فرآیند تهیه این دسر گرجی کامل می‌شود و آماده سرو است.

kukuti.jpg
کورکوتی، دسر گرجی

مدوکی (Medoki)

مدوکی یکی از شیرینی های گرجستان است، اما باید بدانیم که این دسر لذیذ از فرهنگ غذایی روسیه وارد گرجستان شده و با تغییراتی در دستور پخت به یکی از محبوب‌ترین شیرینی های گرجستان تبدیل شده است. مدوکی کیکی لایه‌لایه است. کیک اسفنجی، خامه و عسل، محتویات لایه‌های این دسر خوش‌مزه را تشکیل می‌دهند.

lastsecondMedok.jpg
مدوکی، دسر گرجی

چورچخلا (Churchkhela)

چورچخلا بدون شک یکی از معروفترین شیرینی های گرجستان است که آن را با نام اسنیکرز گرجی هم می‌شناسند. چورچخلا از فروبردن مغزی‌جات و آجیل‌هایی مثل فندق و گردو در مایعی از آب‌انگور و آرد تهیه می‌شود. این شیرینی گرجستانی در‌ گذشته قوت غالب و غذای رایج سربازان بوده است، چرا‌که ماندگاری چورچخلا چندین ماه است و علاوه‌بر این بسیار هم مقوی است. این دسر گرجی در سال 2015 به‌عنوان میراث ناملموس کشور گرجستان به ثبت یونسکو رسید. چورچخلا به‌دلیل ماندگاری بالا و شهرتی که دارد، انتخاب خوبی به‌عنوان سوغات گرجستان است. 

lastsecondChurchkhela.jpg
چورچخلا از تنقلات معروف گرجستان 

کاکلوچا (Kakluchau)

کاکلوچا یکی از تنقلات گرجستان است که آن را با نام آب‌نبات سلطنتی هم می‌شناسند. کاکلوچا را فقط از ترکیب دو ماده اولیه می‌سازند؛ شکر و گردو. اما در عین سادگی این آب‌نبات طعمی بی‌نظیر دارد. فرآیند تهیه این دسر کار هر‌کسی نیست، چرا‌که درست کردنش دقت، مهارت و ظرافت زیادی می‌طلبد و به همین دلیل هم هست که امروز پیدا کردن کاکلوچا در گرجستان به‌سادگی قبل نیست.

1.jpg
کاکلوچا، آب‌نبات گرجی

گوزیناکی (Gozinaki)

گوزیناکی یکی از تنقلات گرجستان است که شهرت زیادی دارد و آن را از ترکیب گردو یا بادام با عسل طبیعی تهیه می‌کنند. خوش‌مزه‌ترین نوع این شیرینی گرجی، نوعی است که با عسل طبیعی درست شده باشد، آن هم عسل کوهی که از گل‌های وحشی عمل آمده باشد. گوزیناکی، یکی از شیرینی های گرجستان است که به‌راحتی می‌توانید آن را در کافه‌ها میل کنید؛ خصوصاً اگر با تور باتومی سفر می‌کنید، چون باتومی به کافه‌های متنوع و جذابش شهرت دارد.

gozinaki.jpg
گوزیناکی یکی از معروف‌ترین دسرهای گرجستان

پخلوا (Pakhlava)

پخلوا در واقع همان باقلواست، اما با تلفظ گرجی. اساساً باقلوا دسری محبوب در تمام خاورمیانه است و ادعاهای زیادی هم بر سر حق مالکیت آن مطرح می‌شود، اما به‌احتمال قریب‌به‌یقین این دسر ابداعی در دوره امپراتوری عثمانی بوده و از آنجا در تمام منطقه همه‌گیر و محبوب شده است. اما باقلوای گرجی تفاوت‌های عمده‌ای با سایر باقلواها مثل باقلوای ترکی دارد. در باقلوای گرجی هم از خمیر و آجیل خرد‌شده استفاده می‌شود، اما علاوه‌بر آجیل و مغزی‌جات، میوه‌های خشک هم در آن می‌ریزند؛ اما پخلوا آن شربت و شهد شیرین باقلواهای رایج را ندارد. توصیه می‌کنیم این مدل از باقلوا، یا به قول گرجی‌ها پخلوا را هم در سفر خود امتحان کنید تا لذت چشیدن انواع‌و‌اقسام شیرینی های گرجستان را برای خود کامل کنید.

pakhlava.jpg
پخلوا، باقلوای گرجی

کادا (Kada)

کادا یا قادا، یکی از دسرهای گرجستان است که در دسته پای‌ها طبقه‌بندی می‌شود. کادا را به دو شکل مختلف شور و شیرین طبخ می‌کنند. در نوع شور آن گوشت در میان خمیر قرار می‌گیرد و در نوع شیرین کادا، آجیل و مغزی‌جات جای گوشت را می‌گیرند. نوع شور کادا جزو غذاهای مخصوص و ویژه مراسم‌های ترحیم در گرجستان است.

kada.jpg
کادا، نان مغزدار گرجی

خلوا (Khalva)

خلوا هم یکی از دسرهای گرجستان است که برای ما ایرانی‌ها آشناست؛ چرا‌که در واقع همان حلوای ماست و چه از حیث اسم و چه از‌نظر ترکیب مواد اولیه و طرز پخت، با آن کاملاً یکسان است.

khalva.jpg
خلوا، حلوای گرجستانی

نازوکی (Nazuki)

اگر سری به گرجستان زدید، از خیر چشیدن نازوکی به‌راحتی نگذرید. نازوکی یکی از شیرینی های گرجستان است که طعم لذیذ و خوبی دارد و با ذائقه ایرانی‌ها هم بسیار آشنا و سازگار است. نازوکی نوعی نان است که در دل آن ترکیبی از شکر، دارچین و کشمش قرار می‌گیرد. اگر از مسافران تور تفلیس هستید، می‌توانید برای چشیدن نازوکی به نانوایی‌های اطراف متروی آولاباری تفلیس بروید.

lastnazuki.jpg
نازوکی از دسرهای گرجی

پاسکا (Paska)

پاسکا نوعی کیک سنتی گرجی است که در مراسم‌های خاص مثل عید پاک، تهیه و سرو می‌شود. پاسکا را در اندازه‌های متفاوتی می‌پزند و شکلی تپه‌‌مانند دارد. پاسکاهای کوچک را در هر جایی حتی سوپر‌مارکت‌ها به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید، اما وقتی این شیرینی در اوقات خاص و اعیاد ویژه تهیه می‌شود، کاملاً اندازه‌اش متفاوت از مینی پاسکا است. پیشکش کردن پاسکا به مردگان هم از رسومات ویژه گرجی‌هاست و نشان از اهمیت و ارج‌و‌قرب این شیرینی دارد.

paska.jpg
پاسکا، یکی از شیرینی های گرجستان

پونچیکی (Ponchiki)

پونچیکی یکی از دسرهای گرجستان است که امروز در تمام کشورهایی که زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند، می‌توان آن را پیدا کرد. پونچیکی چیزی شبیه به دونات سرخ‌شده است که می‌تواند با انواع مربا، شکلات یا خامه پر شده باشد یا به‌شکل ساده سرو شود. این دسر گرجی را در هر کافه و رستورانی به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید و بچشید.

pirash.jpg
پونچیکی، دسر گرجی

ماچکاتبی (Machkatebi)

ماچکاتبی را اگر بخواهیم به چیزی تشبیه کنیم، نزدیک‌ترین مثال پنکیک است. ترکیبی از آرد، شیر، نمک، شکر و تخم‌مرغ و سرخ کردنش در تابه، ماچکاتبی را می‌سازد. این شیرینی کمی ضخیم‌تر از پنکیک‌های رایج است و معمولاً گرم سرو می‌شود و جزو معروفترین شیرینی های گرجستان است که هم در خانواده‌های گرجی خیلی طرف‌دار دارد و هم در اغلب کافه‌های گرجستان سرو می‌شود.

pan.jpg
ماچکاتبی، پنکیک گرجی

بستنی سوخومی (Sokhumi ice cream)

بستنی سوخومی یکی از دسرهای گرجستان است که شاید هر جایی نتوانید آن را پیدا کنید و بچشید، اما اگر خوش‌شانس باشید و این بستنی را امتحان کنید، طعم بی‎‌نظیر آن می‌تواند تبدیل به یکی از بهترین خاطرات شما از سفرتان شود. سوخومی در واقع نوعی بستنی وانیلی است که آن را با مربای نارنگی و مربای زنجبیلی و آجیل خرد‌شده سرو می‌کنند.

icecream.jpg
بستنی سوخومی

چیری (Chiri)

چیری را می‌توان در دسته تنقلات گرجستان قرار داد؛ میوه‌های خشک و شیرین‌شده‌ای که به‌عنوان میان‌وعده مصرف می‌شوند. خرمالو، زردآلو، سیب، انجیر، آلو، کیوی، گلابی و تقریباً هر میوه‌ای را مادربزرگ‌های گرجی خشک کرده و با شکر شیرین می‌کنند. چیری از آن دسته تنقلات گرجستان است که در مراسمی مثل کریسمس جایگاه خاصی دارد و حتماً مصرف می‌شود.

chiri.jpg
چیری، از تنقلات معروف گرجستان

تکلاپی (Tklapi)

بسیاری از تنقلات گرجستان نمونه و مشابه ایرانی دارد و تکلاپی هم یکی از آن‌هاست. لایه‌های نازکی از پوره میوه که در مقابل آفتاب خشک می‌شود و ظاهری شبیه به لایه‌های چرم پیدا می‌کند. اگر این توصیفات شما را به یاد لواشک انداخت، کاملاً درست است. تکلاپی معمولاً از میوه‌های شیرین تهیه می‌شود، پوره انگور، پوره هلو و زردآلو؛ اما نوع ترشی هم دارد که از آلوهای جنگلی آن را تهیه می‌کنند.

lastsecondteklapi.jpg
تکلاپی از تنقلات شناخته‌شده گرجی

مربا (Muraba)

حسن‌ختام شیرینی های گرجستان، مرباست که باز هم برای ما ایرانی‌ها طعمی کاملاً آشنا محسوب می‌شود. طرز تهیه مرباهای گرجی دقیقاً مشابه مرباهای ماست و گرجی‌‌ها معمولاً موقع عصر همراه با چای مربا را مصرف می‌کنند. مربای گل رز و مربای گردو هم از محبوب‌ترین شیرینی های گرجستان هستند.

moraba.jpg
مربا، از دسرهای گرجستان

سفر به گرجستان با تور

اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، با وارد شدن به قسمت تورها در سایت لست‌سکند، می‌توانید انواع‌و‌اقسام تورها ازجمله تور گرجستان را ببینید، مقایسه و خرید کنید. اگر هم که زمان و بودجه خاصی در ذهن دارید و تور متناسب با آن را پیدا نمی‌کنید، می‌توانید وارد قسمت سفرساز در سایت شوید و سفر دل‌خواه خود را بسازید.

سخن آخر

بعداز مرور کردن فهرست دسرهای گرجستان می‌توان با قطعیت زیادی گفت که احتمالاً کمتر مسافری باشد که از چشیدن شیرینی های گرجستان احساس پشیمانی و خسران کند. اگر در موضوع غذا محافظه‌کار هستید، جای نگرانی نیست؛ چراکه غذاها و دسرهای گرجستان از نظر ترکیبات، با ذائقه ایرانی‌ها هم‌خوانی دارد و نیاز نیست ریسک‌پذیری زیادی داشته باشید. تجربه‌ شما از چشیدن تنقلات گرجستان چطور بوده است؟

 

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.