ارگ گوگد، دومین بنای بزرگ خشتی ایران در گلپایگان و اعجازش!

4.6
از 34 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جایی در ایران که دیو و دد هم از آن فراری هستند! +تصاویر
10 مهر 1398 08:00
7

در مسیر جاده معروف ابریشم که جاده اصلی تجاری دوران قدیم بوده ارگ تاریخی قرار دارد که قدمت آن به حدود چهار قرن پیش می‌رسد. این بنا در استان اصفهان کنونی و در شهر گلپایگان قرار دارد و برای دیدن این ارگ باید سری به نصف جهان زیبا بزنید. ارگ گوگد، دومین بنای بزرگ خشت و گلی ایران است و تنها سند مکتوبی که از این بنا موجود است متعلق به حدود 130 سال پیش است.

ارگ گوگد

با توجه به اسناد بدست آمده، ارگ گوگد توسط شخصی به نام علیخان به همسرش واگذار گردید. این ارگ مربعی شکل است و 6400 متر مربع مساحت دارد و چهار برج قرینه زیبا با دیوارهایی سرخ رنگ به ارتفاع 12 متر آن را دربر گرفته است. ارگ تاریخی گوگد اکنون با دارا بودن 20 اتاق و سوئیت‌های زیبا در دو طبقه، رستوران، چایخانه سنتی و تالار پذیرایی و جاذبه‌های متنوع گردشگری به عنوان مکانی منحصر به فرد برای بازدید و استراحتگاه گردشگران شهرستان گلپایگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارگ گوگد

ارگ گوگد در زمان صلح به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می‌گرفته و با توجه به وضعیت و موقعیت خاص خود نسبت به کاروانسراهای مجاور، محل استراحت کاروان تجار سرشناس و یا حاکمان و والی‌های سایر ایالات ایران بوده است و حتی به استناد اظهارات افراد مسن شهر، آغا محمدخان قاجار نیز در لشگرکشی‌های خود چند روزی را در این محل استراحت کرده است.

ارگ گوگد

ارگ گوگد

ارگ گوگد

ارگ گوگد

ارگ گوگد

ارگ گوگد