ایران پنجمین کشور سختگیر دنیا برای صدور ویزا

5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
18 شهریور 1394 10:29
0

به رغم تاکید دولت یازدهم بر سیاست «روان سازی سفر اتباع خارجی به ایران»‌، روزنامه «تلگراف» انگلیس، ایران را در لیست 10 کشور پر مانع برای صدور ویزا و سفر گردشگران خارجی قرار داده است.

ایران از جمله کشورهایی است که در دو سال گذشته در راستای تسهیل مراحل صدور ویزا قدم برداشته و سعی کرده با برداشتن برخی موانع دست و پا گیر گردشگران خارجی را برای سفر به خاک خود تشویق کند؛ پرونده تسهیل صدور و لغو ویزای ایران هر چند از دولت گذشته آغاز شده بود اما این اقدام با آغاز به کار دولت حسن روحانی رسما کلید خورد چرا که یکی از شعارهای اولیه رئیس جمهور، رشد گردشگری خارجی کشور بود؛ در نتیجه در همان ماه های آغاز به کار دولت یازدهم، بسته پیشنهادی لغو روادید روی میز رئیس جمهور قرار گرفت تا شرایط برای ورود آسان گردشگران خارجی فراهم شود. حالا تقریبا دو سال گذشته و هنوز از سرانجام این بسته و تاثیری که اجرای آن می توانست بر آمار و ارقام گردشگری کشور بگذارد خبری نیست.

هر چند بسیاری اعتقاد دارند که گرفتن ویزای ایران در مقابل هفت خوان رستم صدور ویزای برخی کشورها برای شهروندان ایرانی مانند آب خوردن است با این حال، اخذ ویزای ایران هنوز هم برای گردشگران بسیاری از کشورها سخت است؛ به خصوص که ایران داعیه پرچمداری گردشگری در منطقه است و می خواهد به آمار جذب سالانه 20 میلیون گردشگر خارجی تا سال 1404 برسد؛ همین مقدار دشواری کافی است تا روزنامه «‌تلگراف»، ایران را در لیست 10 کشور پر مانع برای ورود گردشگران خارجی قرار دهد.

بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، کشورهای کره شمالی، روسیه، جمهوری دموکرات کنگو ، آنگولا، ایران، سوریه، عربستان سعودی، سائوتومه و پرینسیپ، ایالات متحده آمریکا و سودان به ترتیب پر مانع ترین مقاصد برای اخذ ویزا و سفر هستند. بیشتر این کشورها یا دیپلماسی سختگیرانه ای را در قبال سفر اتباع برخی کشورهای خارجی اتخاذ کرده اند و یا مراحل دشوار صدور ویزا را پیش روی گردشگران گذاشته اند.

این روزنامه درباره دشواری های اخذ ویزای سفر به ایران نوشته است:‌ «تمام ویزاها نیاز به تاییدیه وزارت امور خارجه ایران در تهران دارند که می تواند فرآیندی طولانی و زمانبر باشد؛ در طول مدت زمانی که منتظر طی شدن این مراحل هستید کمتر درباره دلایل معطلی فرایند کارتان مطلع خواهید شد؛ دارندگان پاسپورت های انگلیسی و آمریکایی باید به محض ورود به ایران، انگشت نگاری شوند.»

در این لیست، کره شمالی به عنوان دشوارترین و سختگیرترین کشور از نظر مراحل صدور ویزا و شرایط سفر گردشگران خارجی معرفی شده است؛ کشوری مرموز که برای صدور ویزا، مراحل دشواری را پیش روی گردشگران اسرائیلی، آمریکایی و ژاپنی می گذارد و در خاک خود بدون استثنا و به شکلی الزامی یک راهنمای بومی را مسئول همراهی و اسکورت تمام گردشگران خارجی از ملیت های مختلف می کند.


منبع: دنیای سفر

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.