جشن های ایتالیا؛ فستیوال هایی به سبک ایتالیایی

4.3
از 18 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
هیجان‌انگیز‌ترین جشن‌ها و فستیوال‌های ایتالیا
16 آبان 1402 08:00
11

ایتالیایی‌ها به لذت بردن از تک‌تک لحظات زندگی شهرت دارند و این سبک زندگی را در فستیوال‌ها و جشن های ایتالیا می‌توان به‌وضوح دید. در هریک از این جشن‌‌ها، می‌توان نمادهایی از فرهنگ،‌ تاریخ، آداب‌و‌رسوم و سبک زندگی مردمان ایتالیا را دید. اگر عزم سفر به ایتالیا کرده‌اید و آشنایی با جشن های ایتالیا برای شما جذاب است، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند با ما همراه باشید؛ چون قرار است تعدادی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین فستیوال های ایتالیا را معرفی کنیم.

بهترین و معروف‌ترین فستیوال‌های ایتالیا کدام‌اند؟

کارناوال ونیز، فستیوال روز ملی ایتالیا،‌ فستیوال سن پائول، فستیوال نبرد پرتقال،‌ فستیوال انفجار ارابه، جشن گل اینفیوراتا، فستیوال پل، فستیوال اپرا، فستیوال ویارجو، فستیوال اوه بی، اوه بی و فستیوال مدونا برونا، معروف‌ترین جشن های ایتالیا هستند که ما در ادامه، هریک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم و شما را در جریان زمان و محل برگزاری آن‌ها می‌گذاریم.

کارناوال ونیز (Carnival of Venice)

کارناوال ونیز یکی از محبوب‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین جشن های ایتالیا است. شهرت و جذابیت کارناوال ونیز به‌حدی است که بسیاری از مسافران تور ونیز برنامه سفر خود را با این جشن تنظیم می‌کنند. قدمت برگزاری این جشن در ایتالیا به قرن دوازدهم میلادی برمی‌گردد و ۵۸ روز پیش‌از عید پاک مسیحیان برگزار می‌شود. در این فستیوال ایتالیا شما با سطح جدیدی از شور و هیجان روبه‌رو می‌شوید.

لباس‌های رنگارنگ، رژه نمایشی، بالماسکه، کنسرت‌های باشکوه خیابانی و رژه قایق‌ها در آب‌های ونیز، بخشی از این فستیوال ایتالیا است. استفاده از ماسک‌ هم به این خاطر است که اختلاف طبقاتی را هرچند برای زمانی کوتاه، از بین می‌برد و فرصت شوخی با مقامات بالای کشوری را فراهم می‌کند.

  • محل برگزاری کارناوال ونیز: شهر ونیز
  • زمان برگزاری کارناوال ونیز: ماه فوریه
lastsecondونیز کارناوالل.jpg
کارناوال ونیز، یکی از جشن های ایتالیا
lastsecondونیز.jpg
تصویری از کارناوال ونیز

فستیوال روز ملی ایتالیا (Festa della Repubblica)

تاریخچه این فستیوال ایتالیا به دوره حکومت دیکتاتوری، به اسم موسولینی بازمی‌گردد. مردم ایتالیا که سال‌ها زیر سایه این دیکتاتور مستبد مجبور به زندگی بودند، علیه موسولینی قیام کردند و با برگزاری یک همه‌پرسی، رأی به برقراری جمهوری در کشورشان دادند و از آن به بعد، به مناسبت این اتفاق خوب، همه‌ساله فستیوالی به نام روز ملی ایتالیا برگزار می‌شود.

این تاریخ در تقویم ایتالیا تعطیل رسمی است و این جشن در سراسر شهرهای ایتالیا برگزار می‌شود. همه‌ساله مردم در این تاریخ به شادی، جشن و پای‌کوبی می‌پردازند. از مراسم و آیین‌های جالبی که در این فستیوال ایتالیا می‌توان دید،‌ پرواز نمایشی هواپیماهای ارتش، رژه نظامی و رقص جمعی مردم ایتالیاست. 

  • محل برگزاری فستیوال روز ملی ایتالیا: تمام شهرهای کشور ایتالیا
  • زمان برگزاری فستیوال روز ملی ایتالیا: ماه ژوئن
lastsecondروز ملی ایتالیا.jpg
رژه ارتش به مناسبت روز ملی ایتالیا
lastsecondروز ملی.jpg
پرواز هواپیماها به مناسبت جشن روز ملی ایتالیا

فستیوال سن پائول ایتالیا (Palio di siena)

فستیوال سن پائول ایتالیا یکی از خارق‌العاده‌ترین و کم‌نظیرترین جشن‌ های ایتالیا است که هر مسافری را می‌تواند مبهوت و شیفته کند. در این مسابقه سراسر هیجان، 17 سوارکار از مناطق مختلف در مسابقه اسب‌سواری با هم رقابت می‌کنند. اگر از آن دسته افراد عاشق هیجان هستید، این فستیوال می‌تواند برای شما بسیار دیدنی باشد. علاوه‌بر مسابقه اسب‌سواری، در حاشیه این فستیوال ایتالیا انواع‌و‌اقسام غذاها و خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه ایتالیایی هم سرو می‌شود که لذت این جشن را برای شرکت‌کنندگان دوچندان می‌کند.

  • محل برگزاری فستیوال سن پائول ایتالیا: شهرهای توسکانا و سیه‌نا
  • زمان برگزاری فستیوال سن پائول ایتالیا: ماه‌های جولای و آگوست
lastsecondسن.jpg
فستیوال سن پائول ایتالیا
lastsecondسنسن.jpg
اسب‌سواری در فستیوال سن پائول ایتالیا

فستیوال نبرد پرتقال (Orange Warsaw festival)

یکی دیگر از جالب‌ترین جشن های ایتالیا، نبرد پرتقال‌ نام دارد و به‌تنهایی به یک جاذبه گردشگری برای مسافران تور اروپا تبدیل شده است. ریشه این فستیوال ایتالیا به قرن دوازدهم بازمی‌گردد و روایت شده که پادشاه ظالمی در ایتالیا حاکم بوده و قصد تعرض به دختران جوان و مجرد شهر را داشته که یکی از این دختران مقاومت می‌کند و در نهایت، کشته می‌شود و درگیری‌های زیادی بین مردم و حکومت بر سر این اتفاق شکل می‌گیرد.

از تاریخچه این جشن که بگذریم، نحوه برگزاری‌اش بسیار اعجاب‌آور و جالب است. جشن با نواختن طبل شروع می‌شود و بعد از آن، گروه‌های شرکت‌کننده با پرتاب پرتقال به سمت هم، آغاز نبرد را اعلام می‌کنند. البته گفتنی است که در این فستیوال ایتالیا، احتمال آسیب برای شرکت‌کنندگان وجود دارد.

  • محل برگزاری فستیوال نبرد پرتقال: شهر ایویریا
  • زمان برگزاری فستیوال نبرد پرتقال: ماه فوریه
lastsecondپرتغال.jpg
نبرد پرتقال، یکی از فستیوال های ایتالیا
lastsecondپرتغالی.jpg
تصاویری از نبرد پرتقال، یکی از جشن های ایتالیا

فستیوال انفجار ارابه (Scoppio del carro)

هر‌ساله در یکشنبه عید پاک، فستیوالی به اسم انفجار ارابه در فلورانس برگزار می‌شود. در این جشن، طبق یک سنت چندصدساله، ارابه‌ای که با گل و روبان تزیین شده است، در مقابل کلیسای فلورانس می‌ایستد و مراسم آتش‌بازی انجام می‌شود. سپس کبوترهایی از کلیسا به سمت آسمان به پرواز درمی‌آیند و مردم به جشن و پای‌کوبی مشغول می‌شوند.

  • محل برگزاری فستیوال انفجار ارابه: شهر فلورانس
  • زمان برگزاری فستیوال انفجار ارابه: ماه مارس
lastsecondانفجاررر.jpg
تصاویری از فستیوال انفجار ارابه در ایتالیا
lastsecondارابه انفجار.jpg
فستیوال انفجار ارابه، یکی از فستیوال های ایتالیا

فستیوال گل اینفیوراتا (Infiorata Festival)

هم‌زمان با آغاز بهار و شکوفه کردن گل‌ها و درختان، یکی از جذاب‌ترین و زیباترین جشن های ایتالیا آغاز می‌شود. سنت جالبی که در این فستیوال ایتالیا وجود دارد، ساخت فرش‌هایی از جنس گل‌های رنگارنگ است. اگر سفر شما هم‌زمان با بهار و جشن گل در ایتالیا باشد، این فرصت را دارید که شاهد خلاقانه‌ترین دست‌سازه‌ها از جنس گل باشید و از این‌همه زیبایی شگفت‌زده شوید.

  • محل برگزاری فستیوال گل اینفیوراتا: شهرهای نوتو و بولسنا
  • زمان برگزاری فستیوال گل اینفیوراتا: ماه‌های می و ژوئن
lastsecondاینفیوراتا.jpg
فرش‌هایی ساخته‌شده از گل در فستیوال اینفیوراتا

فستیوال ویارجو (Viareggio Festival)

همه‌ساله در زمستان، فستیوالی در ایتالیا برگزار می‌شود که پر از شور، هیجان و شادی است. در این فستیوال مردم ایتالیا عروسک‌های کوچک و بزرگی از جنس کاغذ می‌سازند و با این عروسک‌ها در رژه‌ای عمومی حاضر می‌شوند تا کمی از رخوت و سردی زمستان اروپا بکاهند و شادی کنند. قدمت این فستیوال ایتالیا حدود ۱۵۰ سال است و عروسک‌های عظیم‌الجثه‌ای برای این برنامه ساخته می‌شود که گاه ارتفاعی به‌اندازه ارتفاع یک ساختمان دارند! هم‌زمان با رژه این عروسک‌ها، موسیقی نواخته می‌شود و مردم به شادی و رقص مشغول می‌شوند. توصیه می‌کنیم اگر از مسافران تور رم هستید، شرکت در این فستیوال را در برنامه سفر خود بگنجانید و لذت سفرتان را دوچندان کنید.

  • محل برگزاری فستیوال ویارجو: شهر توسکانی
  • زمان برگزاری فستیوال ویارجو: ماه فوریه
lastsecondویارررر.jpg
ویارجو، یکی از فستیوال‌های جذاب در ایتالیا
lastsecondویارجج.jpg
ویارجو، یکی از جشن های ایتالیا

فستیوال پل (Bridge festival)

یکی از جشن‌ها و فستیوال‌های هیجان‌انگیز ایتالیا، فستیوال پل است که همه‌ساله در آخرین یکشنبه ماه ژوئن برگزار می‌شود. در این فستیوال ایتالیا، مردم به دو گروه 20 نفره تقسیم می‌شوند و روی پل پونته دی مزو قرار می‌گیرند. در این مسابقه، این دو گروه بر سر راندن و هل دادن ارابه به سمت طرف مقابل با هم رقابت و زورآزمایی می‌کنند. این مسابقه سراسر هیجان و شور است و تقریباً تمام افراد ساکن در شهر برای تماشای این فستیوال مهیج به خیابان می‌آیند.

  • محل برگزاری فستیوال پل: شهر پیزا
  • زمان برگزاری فستیوال پل: ماه ژوئن
lastsecondپپپل.jpg
فستیوال پل، یکی از جشن های ایتالیا

فستیوال اپرا (Opera festival)

یکی دیگر از جشن های ایتالیا، فستیوال اپراست که هر‌ساله در اواخر تابستان برگزار می‌شود. این جشن باشکوه در آمفی‌تئاتر شهر ورونا برگزار می‌شود که این آمفی‌تئاتر از جاهای دیدنی ایتالیا محسوب می‌شود و یادگاری از دوران باستان است. اگر از علاقه‌مندان به موسیقی، آواز و رقص باله هستید، این فستیوال از بین تمام فستیوال های ایتالیا مناسب‌ترین گزینه برای شماست؛ چراکه محوریتش موسیقی و رقص است.

  • محل برگزاری فستیوال اپرا: شهر ورونا
  • زمان برگزاری فستیوال اپرا: ماه ژوئن
lastsecondاپپپپ.jpg
فستیوال اپرا، یکی از باشکوه‌ترین جشن های ایتالیا
lastsecondاپرا.jpg
فستیوال اپرای ایتالیا

فستیوال مدونا برونا (Madonna Bruna)

مدونا برونا یکی دیگر از فستیوال های ایتالیا است که ریشه در عقاید مذهبی دارد. مردم در این فستیوال، ارابه‌ای را که روی آن مجسمه‌ای از مریم مقدس قرار گرفته است، به شهر می‌آورند؛ در‌حالی‌که چندین شوالیه این ارابه را همراهی می‌کنند و سراسرش با پارچه‌های رنگارنگ تزیین شده است. در پایان این فستیوال ایتالیا هم مقامات کلیسا رژه می‌روند و فستیوال با آتش‌بازی و جشن خاتمه پیدا می‌کند.

  • محل برگزاری فستیوال مدونا برونا: شهر ماترا
  • زمان برگزاری فستیوال مدونا برونا: ماه جولای
lastsecondمدونا.jpg
مدونا برونا، یکی از جشن های ایتالیا

فستیوال اوه بی اوه بی (Oh bej Oh bej)

فستیوال اوه بی اوه بی به‌معنای «آه چه زیباست!»، یکی از قدیمی‌ترین فستیوال های ایتالیا محسوب می‌شود. اگر از مسافران تور میلان هستید، باید این نوید را به شما بدهیم که این فستیوال جذاب را می‌توانید در شهر میلان ببینید و در آن شرکت کنید. در این فستیوال، فروشندگان و دست‌فروشان زیادی گرد هم می‌آیند و اجناس جالبی مثل اسباب‌بازی، گل، صنایع‌دستی، شیرینی و خوراکی را برای فروش به مردم عرضه می‌کنند. شور و حرارت و البته رقص و موسیقی، این فستیوال را به یکی از محبوب‌ترین فستیوال های ایتالیا تبدیل کرده است. اگر در سفر خود به‌دنبال فرصتی برای خرید سوغاتی های ایتالیا هستید، اینجا بهترین فرصت برای خرید است.

  •  محل برگزاری فستیوال اوه بی اوه بی: شهر میلان
  • زمان برگزاری فستیوال اوه بی اوه بی: ماه دسامبر
lastsecondاوه بج.jpg
فستیوال اوه بی اوه بی ایتالیا
lastsecondاوه اوه.jpg
اوه بی اوه بی، یکی از جذاب‌ترین جشن های ایتالیا

سفر با تور به ایتالیا

اگر قصد سفر به ایتالیا را داشتید و با خواندن این مطلب دیگر عزمتان را برای این سفر جزم کرده‌اید، می‌توانید در سایت لست‌سکند وارد بخش تور ایتالیا شوید و فهرستی از تمام تورهای ایتالیا که فعال هستند را ببینید. در این صفحه می‌توانید از بین آن‌ها، مقایسه کنید و تصمیم به انتخاب بگیرید. با وجود اینکه تورهای اروپا گران هستند، ولی در میان تورهای لست‌سکند می‌توانید بهترین نرخ تورهای ایتالیا را از آژانس‌های معتبر بیابید.

البته اگر پرداخت هزینه یکجای تور برایتان دشوار است، می‌توانید با خرید تور اقساطی، هزینه‌های سفرتان را بهتر مدیریت کنید و مابقی هزینه تور را طی مدت مشخصی پرداخت کنید. با کلیک روی لینک می‌توانید تورهای اقساطی به مقاصد مختلف را ببینید.

سخن آخر

حدود 10 فستیوالی که در این مطلب معرفی کردیم، معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جشن های ایتالیا بودند؛ ولی این کشور زیبا و تاریخی پر از جشن‌ها و فستیوال‌های جذاب است که هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند از حضور در آن‌ها لذت ببرد. بی‌دلیل نیست که ایتالیا را کشور شادی و شور و عشق معرفی می‌کنند و مسافران بعد از سفر به این کشور، شیفته حال‌و‌هوا و مردم خون‌گرمش می‌شوند. شما تجربه‌ای از سفر به ایتالیا و شرکت در فستیوال‌های این کشور داشته‌اید؟ اگر جوابتان به این سؤال مثبت است،‌ می‌توانید تجربه‌ شخصی‌تان را با ما و دیگر خوانندگان لست‌سکند به اشتراک بگذارید.

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.