قدرتمندترین پاسپورت جهان متعلق به کدام کشور است؟ ‏

4.6
از 72 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کدام کشورها قدرتمندترین پاسپورت ها را دارند؟
12 آذر 1400 08:00
150

احتمالا میان خبرها شنیده‌اید که از سقوط یا افزایش قدرت پاسپورت کشورها صحبت‌هایی می‌شود، اما تا به حال فکر کرده‌اید منظور از قدرت پاسپورت چیست و قدرتمندترین پاسپورت جهان متعلق به کدام کشور یا کشورها است؟ در این متن از لست سکند قرار است لیستی از 10 رتبه اول معتبرترین پاسپورت جهان را معرفی کنیم، امّا پیش از نگاه به این لیست توضیحاتی لازم است.

11.jpg

منظور از قدرت پاسپورت این است که شهروندان آن کشور با توجه به روابط بین‌المللی که کشورشان دارد، به کدام کشورها می‌توانند بدون ویزا سفر کنند. هر چقدر کشور قدرتمندتر با روابط گسترده‌تر باشد، شهروندان آن نیاز کمتری به درخواست ویزا دارند. 

همانطور که می‌دانید مسافران برای سفر به یک کشور خارجی با سه حالت مواجه می‌شوند:

  1. بدون نیاز به درخواست ویزا و تنها با پاسپورت سفر می‌کنند. 
  2. در بدو ورود خود به کشور مقصد ویزای فرودگاهی دریافت می‌کنند. 
  3. پیش از سفر و باتوجه به هدف مسافرت‌شان درخواست ویزا می‌دهند.

حالا در این مطلب با مراجعه به پاسپورت ایندکس (Passport Index) رتبه هر کدام از کشورها در دریافت ویزا به این سه حالتی که توضیح دادیم ارائه شده است که در عکس‌ها، رنگ زرشکی تعداد کشورهایی هستند که به ویزا نیاز دارند، رنگ بژ ویزاهای فرودگاهی هستند و رنگ کرم  هم تعداد کشورهایی را نشان می‌دهد که برای سفر به آن‌ها درخواست ویزا لازم نیست. قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال 2021 از آخر به اول مرتب شده‌اند. این مطلب به طور مستمر در حال به روز رسانی است و آنچه که در ادامه می‌خوانید آخرین وضعیت از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان است. آخرین به روز رسانی این مطلب در تاریخ 9 آذر 1400 انجام شده است. 

رتبه‌بندی قدرتمندترین پاسپورت جهان

10. در رتبه دهم از قدرتمندترین پاسپورت های جهان، کشورهای قبرس، کرواسی و بلغارستان قرار دارند. دارندگان پاسپورت‌ این کشورها تنها برای ورود به 54 کشور نیاز درخواست ویزا دارند و مجموعا برای سفر به 144 کشور دیگر یا نیازی به درخواست ویزا ندارند یا هنگام ورود به کشور مقصد باید ویزای فرودگاهی دریافت کنند. 

دهمین پاسپورت قدرتمند در جهان lastsecond.ir.jpg
دهمین پاسپورت قدرتمند دنیا

 

9. رتبه نهم قدرتمندترین پاسپورت جهان را در حال حاضر کشورهای اسلوونی، استونی، لیتوانی، لتونی، لیختن اشتاین و ژاپن از آن خود کرده‌اند که روی هم رفته می‌توانند به 146 کشور مختلف بدون ویزا یا با اخذ ویزای فرودگاهی سفر کنند. 

نهمین پاسپورت قدرتمند در جهان lastsecond.ir.jpg
نهمین پاسپورت قدرتمند دنیا 

 

8. هشتمین پاسپورت قدرتمند جهان به طور مشترک به ایسلند و اسلواکی تعلق پیدا میکند. دارندگان پاسپورت‌های این دو کشور می‌توانند بدون درخواست ویزا یا تنها با دریافت ویزای فرودگاهی به 147 کشور مختلف دنیا سفر کنند. 

هشتمین پاسپورت قدرتمند جهان lastsecond.ir.jpg
هشتمین کشورها در قوی ترین پاسپورت های جهان

 

 7. رتبه هفتم از معتبرترین پاسپورت جهان به کشور کانادا تعلق پیدا می‌کند که دارندگان پاسپورت آن می‌توانند به 102 کشور بدون ویزا و 44 کشور با ویزای فرودگاهی سفر کنند. 

هفتمین پاسپورت قدرتمند جهان lastsecond.ir.jpg
هفتمین پاسپورت قدرتمند جهان 

 

6. در حال حاضر ششمین پاسپورت قدرتمند جهان به 8 کشور سنگاپور، مالت، جمهوری چک، یونان، نروژ، لهستان، مجارستان و بریتانیا تعلق پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که دارندگان پاسپورت هر کدام از این کشورها می‌توانند بدون نیاز به ویزا یا از طریق ویزای فرودگاهی به 149 کشور سفر کنند.

ششمین پاسپورت قدرتمند جهان.jpg
ششمین پاسپورت قدرتمند دنیا 

 

5. در رتبه پنجمین پاسپورت قدرتمند جهان 6 کشور فرانسه، سوئد، بلژیک، پرتغال، ایرلند و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته‌اند که به طور مشترک دارندگان این پاسپورت‌ها می‌توانند به 150 کشور بدون نیاز یا ویزای فرودگاهی سفر کنند. 

پنجمین پاسپورت قدرتمند دنیا.jpg
پنجمین پاسپورت قدرتمند دنیا 

 

4. در رتبه چهارم از قدرتمندترین پاسپورت‌ های جهان کشورهای هلند، دانمارک، اتریش و لوکزامبورگ قرار می‌گیرند که دارندگان پاسپورت این کشورها تنها برای 47 کشور در دنیا نیاز به اخذ ویزا دارند.

چهارمین پاسپورت قدرتمند جهان lastsecond.ir.jpg
چهارمین پاسپورت قدرتمند جهان 

 

3. در رتبه سوم قدرتمندترین پاسپورت جهان، 7 کشور آلمان، فنلاند، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، کره جنوبی و استرالیا قرار دارند که می‌توانند بدون درخواست ویزای قبلی به 152 کشور مختلف سفر کنند. 

سومین پاسپورت قدرتمند دنیا.jpg
سومین پاسپورت قدرتمند در جهان

 

2. دومین پاسپورت قدرتمند جهان به نیوزلند تعلق می‌گیرد، کشوری که در اغلب اوقات یکی از 5 پاسپورت معتبر جهان را داراست و دارندگان آن می‌توانند به 102 کشور بدون ویزا، 51 کشور با دریافت ویزای فرودگاهی و 45 کشور با درخواست ویزای قبلی سفر کنند.

در ضمن اگر توجه کرده باشید پاسپورت نیوزلند رنگ نسبتا متفاوتی با دیگر پاسپورت‌های این فهرست دارد. اگر کنجکاو هستید که رنگ جلد پاسپورت‌های هر کشور چگونه انتخاب شده است نگاهی به مطلب انواع رنگبندی پاسپورت‌های دنیا داشته باشید. 

 

دومین پاسپورت قدرتمند دنیا lastsecond.ir.jpg
دومین پاسپورت قدرتمند جهان

 

1. اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید، قدرتمندترین پاسپورت جهان را امارات متحده عربی دارد. کشوری که برای سومین بار در تاریخ مالک معتبرترین پاسپورت جهان شده است و دارندگان آن می‌توانند تنها با داشتن پاسپورت معتبر به 104 کشور بدون ویزا و 56 کشور با ویزای فرودگاهی سفر کنند. پیش‌تر در بازه‌ای از سال‌های 2019 و 2018 امارت صاحب قوی ترین پاسپورت‌های جهان شده بود. 

lastsecond.ir قدرتمندترین پاسپورت جهان.jpg
امارات دارنده قدرتمندترین پاسپورت جهان 
پاسپورت امارات قدرتمندترین پاسپورت جهان lastsecond.ir.jpg
پاسپورت امارات، بهترین پاسپورت جهان

 

سخن آخر

در سوی دیگر این لیست، پاسپورت‌هایی را داریم که با بیشترین محدودیت‌ها مواجه هستند. در انتهای این لیست کشورهای افغانستان و عراق قرار دارد که شهروندان آن می‌توانند فقط به 4 کشور بدون نیاز به ویزا و 30 کشور با ویزای فرودگاهی سفر کنند. 

کشور ایران با اجازه ورود به 8 کشور بدون نیاز به ویزا در رتبه 85 این لیست (از 89) در کنار فلسطین و میانمار قرار گرفته است. البته رتبه‌هایی که اعلام می‌شود با توجه به سیاست‌های کشورها در حوزه بین‌الملل و روابط بین‌المللی‌شان ممکن است تغییر کند. بنابراین ضعیف‌ترین یا قویترین پاسپورت جهان همیشه یک کشور ثابت نیست.

 

 

منبع: passportindex

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.