ولز کجاست و آیا جزو انگستان است؟ + نکات جالب

4.3
از 64 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سوالاتی که احتمالا درباره ولز بپرسید!
03 خرداد 1401 08:00
15

ولز از جمله کشورهایی است که شاید کمتر نام آن را در خبرهای مربوط به گردشگری بشنوید، شاید کمتر کسی در ایران حتی فکر سفر به این کشور را کرده باشد. اما باید بدانیم که ناشناخته بودن یک کشور و یک منطقه دلیل قانع کننده‌ای برای عدم برخورداری آن از جاذبه‌های گردشگری نیست. سواحل صخره‌ای، کوه‌های زیبا و قلعه‌های بی‌شمار، ولز را به یک جاذبه گردشگری ایده‌آل در انگلستان تبدیل کرده است. در این مطلب از لست سکند قرار است ولز انگلستان را تمام و کمال به شما معرفی کنیم. 

01.jpg

ولز کجاست؟

اولین سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که ولز کجاست. ولز یک کشور مستقل در جنوب غربی بریتانیای کبیر است. در واقع ولز انگلیس، بخشی متمایز است که فرهنگ، سبک زندگی و ویژگی‌های جداگانه خود را دارد. کشور ولز از شرق با انگلستان هم مرز است و شمال و غرب آن به دریای ایرلند منتهی می‌شود. شهر کاردیف پایتخت و بزرگترین شهر ولز است که در بخش شهری جنوب شرقی این کشور واقع شده است. 25درصد از کل وسعت ولز را جاذبه‌های طبیعی تشکیل می‌دهند که شامل سه پارک ملی و پنج ناحیه طبیعی می‌شود. در بیش از 80درصد ولز، فعالیت‌هایی چون کشاورزی انجام می‌شود.

آیا ولز جزو انگلستان است؟

حتما تاکنون عبارات رایجی همچون «ولز انگلیس» را شنیده‌اید، اما این عبارت به معنای یکی بودن ولز و انگلستان نیست. ولز کشوری است که قانون اساسی، دولت، فرهنگ و زبان و حتی تیم‌های ورزشی مربوط به خود را دارد و نمی‌توان آن را با انگلیس یکی دانست. شاید دلیل اینکه عده‌ای به اشتباه ولز را جزوی از انگلستان می‌دانند این است که تفاوت بین سه عبارت انگلیس، بریتانیای کبیر و پادشاهی بریتانیای کبیر را نمی‌دانند! تعریف هر کدام از این موارد به شرح زیر است:

  • بریتانیای کبیر: مجموع سه کشور انگلیس، ولز و اسکاتلند، بریتانیای کبیر هستند.
  • پادشاهی متحد بریتانیای کبیر: علاوه بر سه کشور تشکیل دهنده بریتانیای کبیر، ایرلند شمالی نیز شامل پادشاهی بریتانیای کبیر (UK) می‌شود.
  • انگلستان: انگلستان وسیع‌ترین و ثروتمندترین و مشهورترین کشور در بریتانیا است.

در داخل کشور انگلیس یک شهر کوچک به‌نام ولز (Wells) وجود دارد. که به دلیل دیکته یکسان با (wales) در فارسی ممکن است این دو با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. شهر ولز جزو 10 شهر برتر بریتانیا است که بخشی از انگلیس است.

ezgif.com-gif-maker (1).jpg
مرز ولز با انگلیس

حقایقی جالب در مورد ولز

اگرچه ولز در نگاه اول کمی ناشناخته به نظر می‌رسد، اما حقیقت این است که این کشور ویژگی‌ها و حقایق منحصر به فردی دارد که آن را از سایر کشورهای جهان متمایز می‌کند. برخی از حقایق جذاب ولز به شرح زیر هستند:

  • ولز در کل جهان بیش‌ترین تعداد قلعه را نسبت به وسعت خود دارد. دومین قلعه بزرگ اروپا نیز در این کشور است.
  • دومین نام طولانی مکان به یک روستا در ولز تعلق دارد. نام لاتین این روستا از 58 حرف تشکیل شده است!
  • کوه اورست به نام سر جرج اورست از کشور ولز نام‌گذاری شده است. او اولین نقشه‌بردار هیمالیا بود.
  • آبشارهای سوالو در ولز با ارتفاع 42 متر، بیش‌ترین آمار بازدید از آبشار را در کل پادشاهی انگلستان به خود اختصاص داده‌اند.
  • غار «دان ار اگف» عمیق‌ترین غار بریتانیای کبیر است که عمق آن به 308 متر می‌رسد. این غار سومین شبکه طولانی در انگلستان است.
  • پل معلق «مِنای» در ولز، اولین پل معلق جاده‌ای در جهان است. این پل در سال 1826 ساخته شد که در زمان خود طولانی‌ترین پل جهان بود؛ طول این پل به 386 متر می‌رسد.
  • بیل فراست یک مخترع در ولز بود که احتمال می‌رود هشت سال قبل از برادران رایت پرواز کرده باشد، او در سال 1895 یک ماشین پرواز طراحی کرد و همین اختراع باعث شد که زندگی او با تصادف با یک درخت به پایان برسد.
  • یک چاه غنی از گوگرد در منطقه پویز ولز وجود دارد. یک تاریخ‌شناس به نام تئوفیلوس ایوانز در نوشته‌های خود در مورد شفابخش بودن آب این چاه سخن گفته است.
  • خاندان سلطنتی انگلیس همیشه در مراسم‌ عروسی خود از طلای کشور ولز استفاده می‌کنند. این سنت قدیمی تا ازدواج شاهزاده هری و مگان مارکل در سال 2018 ادامه داشته است.
  • جمعیت کشور ولز حدود 3.1 میلیون است. خوب است بدانید تعداد گوسفندهای این کشور به بیش از 10 میلیون می‌رسد! به همین دلیل اقتصاد این کشور وابستگی زیادی به پرورش گوسفند دارد.
  • پایتخت ولز جوان‌ترین پایتخت در تمام اروپا است. این شهر در سال 1955 پایتخت ولز نام گرفت.

آب و هوای ولز

ولز تابستان‌های کوتاهی دارد که در آن هوا عموما نیمه‌ابری است. زمستان‌های ولز سرد هستند و نسبت به تابستان طولانی‌ترند و بیشتر شامل باد و باران می‌شوند. آب و هوای ولز اصولا در دسته آب و هوای معتدل اقیانوسی به شمار می‌رود. درست مانند سایر نقاط انگلستان رطوبت در این کشور بالاست و بیشتر روزهای سال شامل بارش باران، مه و هوای ابری می‌شود.

پرچم ولز

یکی از موضوعات مربوط به ولز که ممکن است در نگاه اول توجه شما را جلب کند، پرچم جالب این کشور است. پرچم ولز از سه رنگ تشکیل شده است که در آن یک اژدهای قرمز رنگ در زمینه‌ای ساده از رنگ‌های سفید و سبز دیده می‌شود. اگرچه در گذشته اژدها در پرچم کشورهای گوناگونی دیده می‌شد، اما امروزه تنها سه کشور ولز، بوتان و مالت در پرچم خود تصویر اژدها دارند. اژدها قرن‌هاست که نماد کشور ولز است، اما در سال 1959 تصویر آن در پرچم این کشور نقش بست. پرچم پادشاهی متحد بریتانیا (UK) در واقع ترکیبی از پرچم تمام کشورهای ایرلند شمالی، اسکاتلند و انگلیس است و هیچ اثری از پرچم ولز در آن دیده نمی‌شود و دلیل آن این است که به هنگام طراحی پرچم پادشاهی بریتانیای کبیر، ولز و انگلیس یک کشور محسوب می‌شدند. 

flag of wales.jpg
پرچم ولز

فرهنگ ولز

مردم ولز، کشور خود را کاملا جدا از انگلستان می‌دانند و اصلا مایل نیستند که آن‌ها را انگلیسی صدا بزنید. ولزی‌ها عموما افرادی خون‌گرم و مهربان هستند و از بروز احساسات خود دریغ نمی‌کنند. برای مثال گریه کردن یک مرد برای باخت در مسابقات ورزشی امری کاملا عادی در بین مردم است. از آنجایی که کشور ولز در تاریخ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، موزه‌ها‌، تئاترها و مراکز فرهنگی بسیاری در سطح آن دیده می‌شوند. یکی از جالب‌ترین رسوم مردم ولز، هدیه دادن قاشق عشق به افرادی است که دوستشان دارند. بر این قاشق چوبی، یک قلب نقش بسته است. از نکات مهم در مورد فرهنگ ولز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مذهب پروتستان که از سال 1642 در ولز رواج یافت تأثیر زیادی در شکل‌دهی فرهنگ این کشور ایفا کرده است.
  • شعر و ادبیات در تاریخ و زبان ولز اهمیت بسیاری دارند. حماسه‌ها و اسطوره‌های بسیاری در بین نسل‌های این کشور سینه‌به‌سینه نقل شده و باقی ماندند.
  • خوانندگی مهم‌ترین هنر اجرایی در ولز است که در سنت‌های باستانی این کشور ریشه دارد. اوپرای ملی ولز در بریتانیا شهرت بسیاری دارد.

زبان مردم ولز

بیشتر مردم ولز به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و تنها 20 درصد آن‌ها به زبان ولزی یا «ولش» صحبت می‌کنند و جمعیت تمام افرادی که زبان ولزی را می‌فهمند، تقریبا به 500،000 نفر می‌رسد؛ اما این آمار رو به کاهش است. ریشه زبان ولزی به زبان «سلطی» باز می‌گردد.

ورزش در ولز

ولز فرهنگ ورزشی خاص خود را دارد و تیم‌های ورزشی این کشور در بسیاری از رقابت‌های جهانی شرکت کرده‌اند. ورزش کاناپان نوعی فوتبال در قرون وسطی است که بعدها به راگبی تبدیل شد. مردم کشور ولز دیوانه راگبی هستند، اولین مسابقه راگبی بین‌المللی بین کشور انگلستان و ولز در سال 1881 رخ داد. از آن سال تاکنون این دو کشور رقبای سرسخت یکدیگر هستند، به‌طوری که مردم هر سال تاریخ برد‌های فاخر ولز در مسابقات با انگلیس را جشن می‌گیرند. از برخی از آمار مربوط به المپیک کشور ولز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ولز 22 مدال طلا در المپیک دارد.
  • تعداد مدال‌های نقره و برنز ولز در المپیک به ترتیب 21 و 19 عدد است.
  • موفق‌ترین ورزشکار المپیکی ولز «پائولو رادمیروویک» است که در ورزش واترپلو فعالیت داشته است.
  • موفقیت‌آمیز‌ترین بازی‌های المپیک برای کشور ولز، بازی‌های ریو در سال 2016 بوده است که ولز در آن 4 طلا و 7 نقره کسب کرد.
sport in wales.jpg
تیم ورزشی ولز

فرهنگ غذایی مردم ولز

اهمیت کشاورزی و تولیدات محلی مردم در اقتصاد ولز، باعث بالاتر رفتن استانداردهای غذایی مردم این کشور شده است؛ به‌طوری که رژیم غذایی مردم بر پایه غذای تازه و طبیعی استوار است. وجود سواحل و ماهیگیری در ولز نیز علاوه بر تأثیر در اقتصاد، نقش مهمی را در فرهنگ غذایی این کشور ایفا می‌کند. به‌طور کلی غذای مردم ولز شبیه به غذای انگلیسی‌ها است اما در برخی شرایط ممکن است با بعضی از تفاوت‌های فرهنگی و قومی همراه شود. از نکات مربوط به غذا در ولز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پنیر و گوشت قرمز تولید شده در ولز شهرت بسیاری دارد.
  • کیک‌های سنتی بسیاری در ولز وجود دارند که برای مراسم خاص پخته می‌شوند.
  • ولش ربیت یک غذای محبوب ولزی است که به همراه پنیر، شیر، انواع ادویه و تست سرو می‌شود، این غذا از قرن 18 محبوب بوده است.

جاهای دیدنی در ولز

با وجود تمام زیبایی‌های ولز، این کشور در بین گردشگران کمتر شناخته شده است. چه طرفدار جاذبه‌های تاریخی باشید و چه طرفدار جاذبه‌های طبیعی، ولز برای شما یک بهشت است. در ولز بیش از 400 قلعه وجود دارد که با باغ‌ها و مناظر بسیار زیبایی همراه شده‌اند. یک شبکه راه‌آهن تاریخی، بیشتر نقاط این کشور را به هم متصل می‌کند. کوه‌های خوش‌منظره و دره‌های حیرت‌انگیز و سواحل دلربای ولز انگلیس، به معنای واقعی فریبنده هستند. از مهم‌ترین مراکز گشت‌وگذار در ولز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

پارک ملی اسنودونیا در ولز (Snowdonia National Park)

بلندترین کوه ولز با نام کوه اسنودون (Snowdon) شناخته شده است که 1080 متر ارتفاع دارد. این کوه، مقصد محبوب گردشگرانی است که به کوهنوردی، دوچرخه‌سواری در میان کوه‌ها و حتی پیاده‌روی علاقه‌مند هستند. سالانه هزاران نفر در فصل تابستان برای کوهنوردی به این منطقه زیبا و رویایی می‌آیند. این کوه در پارک ملی اسنودونیا واقع شده است. اسنودونیا به خودی خود طبیعتی بکر و جادویی دارد. همچنین چند دهکده کوچک جذاب، منطقه تاریخی و حوضچه‌های طبیعی عمیق و زیبا نیز در این پارک ملی وسیع وجود دارد که این منطقه را به یک مقصد محبوب و دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است.

Mount-Snowdon-snowdonia-wales-shutterstock_1583899579_6491c551dc.jpg
طبیعت زیبای پارک ملی اسنودونیا در ولز

قلعه کانوی (Conwy Castle) و سایر قلعه‌های ولز

قلعه کانوی یک شاهکار شناخته شده از معماری قرون وسطی است که ساخت آن توسط 2000 کارگر بین سال‌های 1283 الی 1289 صورت گرفته است. این قلعه یکی از جذاب‌ترین و خوش‌منظره‌ترین قلعه‌ها و دژها به شمار می‌رود. علاوه بر این‌ها، به‌خاطر قرار گرفتن این قلعه در سطحی بالاتر از سطح شهر، از بالای دیوارهای آن به خوبی می‌توان چشم‌اندازی از شهر را دید. از سایر قلعه‌های معروف در ولز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قلعه کاردیف: یک قلعه قرون وسطایی که در مرکز شهر کاردیف واقع شده است.
  • قلعه کارنارفورن: تاریخچه این قلعه به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد و برج‌های چندضلعی باشکوهی دارد.
  • قلعه راگلان: این قلعه یکی از سنگرگاه‌های برجسته جنگ داخلی بوده است که همچنان مناظر برخی از خرابه‌های آن دیدنی است.
  • قلعه کارفیلی: وجود خندق در اطراف این قلعه باشکوه آن را تسخیرناپذیر نشان می‌دهد. این قلعه بزرگ‌ترین قلعه در ولز و دومین قلعه بزرگ در بریتانیا است.

 

قلعه Conwy Castle.jpg
قلعه کانوی ولز

پورتماداگ (Porthmadog)

پورتماداگ یک شهر بندری و ساحلی است که در کنار رودخانه گلسلین (Glaslyn) واقع شده است. این شهر و شهر ترماداگ (Tremadog) دو شهر صنعتی هستند که به‌خاطر بندرگاهی که دارند شناخته شده‌اند. به این دو شهر که در کنار هم واقع شده‌اند، شهرهای دوقلو گفته می‌شود. این دو، امروزه به ریزورت‌های کنار دریا تبدیل شده‌اند که برای گردشگرانی که علاقه‌مند به دریا و گذراندن اوقاتشان کنار ساحل هستند بسیار مناسب هستند، به‌خصوص مناظر طبیعی زیبا و بی‌نظیری که دارد، تفاوت آن را با ریزورت‌های ساحلی دیگر به خوبی نشان می‌دهد.

پارک ملی پمبروکشیر (Pembrokeshire) در ولز

پارک ملی پمبروکشیر یک پارک ملی ساحلی زیبا در جنوب شرقی ولز است که مساحت حدودی آن 582 کیلومتر مربع است. این پارک ملی شامل ساحل پمروکشیر و جزایر و مرداب‌های آن است. این سواحل صخره‌ای خانه پرندگان آبی بسیاری هستند. پمبروکشیر برای افرادی که به تماشای پرندگان و صخره‌نوردی علاقه‌مند هستند، حکم بهشت را دارد.

Pembrokeshire b.jpg
زیبایی پارک ملی پمبروکشیر

سخن آخر

کشورهای زیادی در دنیا هستند که در دل خود دنیایی از ماجرا، فرهنگ، تاریخ، جاذبه‌های دیدنی و غیره را دارند. ولز نیز از این دسته کشورها به شمار می‌رود. در این مطلب از لست سکند سعی داشتیم بسیاری از ویژگی‌ها، حقایق و آمار جالب مربوط به ولز را برای شما شرح دهیم. اگر نکته خاصی در مورد کشور ولز شنیده یا تجربه سفر به این کشور را داشته‌اید، می‌توانید آن را از طریق قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

منبع : Youramazingplaces

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.