در جشن آبپاشی سونگکران تایلند چه خبر است؟ + عکس

3.9
از 21 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جشنی مخصوص آب پاشی در تایلند + عکس
04 اردیبهشت 1401 08:00
7

 سونگکران جشن سال نو تايلندی‎ و جشن آب پاشی تایلند یکی از بهترین جشن های تایلند است که گردشگران زیادی برای تجربه کردن یک جشن آب پاشی بی‌نظیر به تایلند سفر می کنند. این جشن در گرم ترین ماه سال تایلند، یعنی آوریل برگزار می شود و از افراد مسن گرفته تا بچه‌های کوچک به مدت سه روز روی همدیگر آب می‌پاشند تا بدیمنی‌ها و بدشانسی‌های سال قبل را بشویند و سال جدید را با پاکیزگی و طراوت شروع کنند.

شاید از دور به نظر برسد که جشن آب پاشی تایلند صرفا سرگرمی و تفریح است، امّا واقعیت این است که این فستیوال، یک رسم تمام و کمال برای تایلندی‌هاست و دیدنش شما را به وجد خواهد آورد. از این جهت در این مجله گردشگری لست سکند، به معرفی کامل فستیوال سونگکران تایلند می‌پردازیم.

01.jpg

سونگکران یعنی چه؟

شاید اولین سوالی که درباره این جشن ذهن شما را درگیر کند، نام سخت آن باشد. کلمه سونگکران Songkran از زبان سانسکریت گرفته شده است و به معنای «حرکت به داخل» است که به مدار حرکت خورشید در هر یک از خانه‌های زودیاک اشاره دارد. در تایلند، کلمه Songkran به طور خاص با حرکت خورشید به  ماه حمل در آوریل که پایان یک چرخه 12 ماهه و آغاز سال جدید خورشیدی است، اشاره دارد.

bangkok-songkran.jpg
مردم در جشن سونگکران

تاریخ دقیق جشن آب پاشی تایلند

جشن آب پاشی سونگکران در تاریخ معیّنی هر سال برگزار می‌شود. تاریخ دقیق جشن آب پاشی تایلند 13 تا 15 آوریل است که این تاریخ‌ها در تایلند تعطیل رسمی است. این جشن با آمدن بهار در تایلند شروع می‌شود و به مدت سه روز با آداب و رسوم منحصر به فرد خود ادامه پیدا می کند.

songkranscene.jpg
سونگکران از جشن های مهم تایلند

چرا در جشن سونگکران مردم روی هم آب می پاشند؟

در زبان انگلیسی ضرب المثلی وجود دارد که می گوید «باران‌های ماه آوریل به وجود آورنده گل‌های ماه مه هستند.». این ضرب المثل فقط در اروپا کاربرد ندارد و در تایلند هم با برگزاری فستیوال آب سونگکران، فرا رسیدن ماه باران و پایان فصل خشک را جشن می‌گیرند. جشن آب پاشی تایلند که به سونگکران معروف است، یک رویداد آغشته به سنت و معنی‌دار برای بوداییان تایلندی است و همزمان با جشن سال نو در تایلند برگزار می شود.

آب، معانی مختلفی در جشن آب پاشی تایلند دارد. آب ریخته می‌شود تا تمام بیماری‌ها، بدشانسی ها و بیماری‌های سال قبل را پاک کند و بدین ترتیب برای سال جدید، لوح پاکی را فراهم می‌کند. پرتاب آب در طول سونگکران نیز با باروری همراه است. این موقع از سال، مطابق با زمانی است که مردم تایلند به طور سنتی منتظر باریدن باران برای کشت برنج و اطمینان از برداشت موفق و پربار بودند.

songkran-textimage_309126046_4x3.jpg
نقش مهم آب در جشن سونگکران
Songkran-2-2017-e1492156023723.jpg
سونگکران یا جشن آب پاشی تایلند

 مراسم جشن آبپاشی سونگکران چطور برگزار می‌شود؟

فستیوال آب تایلند یک جشن جدی و جذاب را برای مسافران تور تایلند خلق می کند. با شروع جنگ و نبرد آبی، شما به مدت سه روز خشک نمی‌شوید؛ زیرا چه برای خرید بیرون بروید، چه زمانی که برای ورزش صبحگاهی بیرون می‌روید، چه زمانی که قصد پیاده‌روی دارید و حتی زمانی که به دیدن جاذبه‌ها می‌روید، مطمئن باشید که یک نفر قرار است روی شما آب بپاشد.

تایلندی‌ها اغلب اولین روز جشن آب پاشی تایلند را با خانه تکانی شروع می‌کنند تا بدشانسی‌های سال قبل را بشویند و سال جدید را با خوش شانسی شروع کنند. یکی دیگر از آداب و رسوم این جشن، ریختن آبی معطر روی مجسمه مقدس بودای معبد است که به آن Song Nam Phra می‌گویند است. برای این کار، آب روی تنه و بدن مجسمه ریخته می‌شود نه روی سر تندیس. علاوه بر نظافت، هر چیزی که کهنه و بی‌فایده باشد را دور می‌ریزند و تمام انرژی‌های منفی را از زندگیشان دور می‌کنند.

روز دوم جشن آب پاشی تایلند به نام روز خانواده یا Wan Nao نام گذاری شده است. در این روز، معمولا خانواده‌ها یا به مسافرت می‌روند یا با همدیگر به بیرون از خانه می‌روند و روی همدیگر و دیگران آب می‌ریزند. یکی از سنت‌های با ارزش برای جوانان تایلندی، ریختن آب پر برکت nam ob روی دست بزرگان به منظور بزرگداشت و تقدیر و آرزوی سلامتی و ماندگاری برای آنان است و والدین در ازای آن، معمولاً با یک گلدسته گل یاس، به فرزندان برکت می‌دهند.

روز سوم جشن آب پاشی تایلند به Wan Payawan معروف است , اغلب روز پایان جشن آب تایلند محسوب می‌شود. در این روز مردم با بازدید از معابد محلی و با بخشیدن غذا و لباس به راهبان برای آنان دعا می‌کنند، سپس به ساحل می‌روند و با درست کردن سازه‌های شنی عظیم و با شکوه، آخرین روز جشن آب پاشی تایلند را جشن می‌گیرند.

با وجود تجربه متمایزی که جشن آب پاشی سونگکران تایلند برای گردشگران ایجاد می‌کند، امّا متاسفانه قسمت بد این فستیول این است که سالانه صدها نفر در اثر تصادفات جاده‌ای در تعطیلات سونگکران کشته و هزاران نفر مجروح می‌شوند. بسیاری از مرگ و میرها ناشی از رانندگی در حالت مستی و سرعت غیرمجاز است. برخی از تصادفات نیز ناشی از پرتاب سطل‌های آب به سمت موتورسیکلت‌ها است.

5e47dd42-cafa-4153-b821-3b11f8ef1bcf.jpg
آب پاشی مردم در جشن سونگکران
Where-to-Celebrate-Songkran-Top-10-Cities-iStock-929432184.jpg
شستن بودا در جشن سونگکران

لباس های مناسب جشن سونگکران

جشن آب پاشی تایلند چون یک جشن بسیار مهم برای مردم تایلند است، تایلندی‌ها شاد ترین و زیباترین لباس‌های خود را می‌پوشند. پیراهن‌های گلدار رنگی که به پیراهن‌های هاوایی معروف است، رایج‌ترین لباسی است که مردم در این جشن می‌پوشند. افرادی که پیراهن هاوایی را نمی‌پسندند، پیراهن با چاپ مربوط به مناطق گرمسیری بهترین گزینه برای آنهاست. استفاده از عینک‌های ضدآب برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم مرسوم است.

لباس‌هایی از جنس ابریشم و چرم، بدترین انتخاب برای جشن آب پاشی هستند زیرا تار و پود این لباس‌ها به دلیل تماس با آب از هم جدا می‌شوند. برای افرادی که می‌خواهند لباسشان زود خشک شود، لباس‌های ورزشی از جنس ویسکوز و پنیه ، گزینه‌های مناسبی برای این جشن هستند. معمولا به گردشگران توصیه می‌شود اگر می‌خواهند در این روز فیلم بگیرند، حتما از پوششی برای تلفن همراه خود استفاده کنند.

songkran-festival.jpg
لباس مخصوص جشن سونگکران تاسبند

غذاهای فستیوال سونگکران (جشن آبپاشی)

همیشه یکی از قسمت های اصلی هر جشنواره‌ای، غذا و خوراک‌های رنگارنگش است. غذاهای متنوعی در جشن آب پاشی تایلند برای گردشگران سرو می‌شود. در ادامه تعدادی از غذاهای جشن سونگکران را معرفی می‌کنیم:

  • خائو چائه (KHAO CHAE) یک غذای سلطنتی فصلی است که از برنج پخته شده در آب معطر گل با چاشنی‌های مختلف، تهیه شده است. برخی از چاشنی‌ها شامل توپ‌های تهیه شده از خمیر میگو، موسیر پر شده، فلفل دلمه‌ای پر شده، گوشت گاو یا گوشت خوک رنده شده، شلغم چینی شیرین سرخ شده با تخم مرغ، انبه خام، خیار تازه، زنجبیل وحشی تازه، فلفل دلمه‌ای تازه و پیاز تازه است.

  • برنج چسبنده انبه (MANGO STICKY RICE) دسر معروف تایلندی است که در جشن آب تایلند سرو می‌شود. انبه بهتر است با برنج پخته شده و با شیر نارگیل ترکیب شود تا مزه شیرینی به خود بگیرد و بافتش شبیه به پودینگ شود. برنج چسبنده معمولاً به صورت گرم همراه با برش‌های خنک انبه سرو می شود.

  • پد کی مائو تالای (PAD KEE MAO TALAY) که به عنوان نودل مست نیز شناخته می‌شود، ترکیبی عالی بین طعم‌های غربی و تایلندی است. این غذا ترکیبی از مقداری ماکارونی تند سرخ شده با غذاهای دریایی، سس صدف، برگ ریحان و فلفل قرمز است.

  • میگو پد تای (Prawn PAD THAI)  ترکیبی از نودل برنج تازه سرخ شده با طعم‌های شیرین و شور و تند، میگو تازه، مقداری چاشنی از بادام زمینی آسیاب شده، فلفل چیلی و یک تکه لیموترش است.

Farmhouse-Kitchen-Lao-Table.jpg
غذاهای جشن سونگکران تایلند

کجا جشن سونگکران (فستیوال آبپاشی) تایلند را ببینیم؟

معروفترین جشن آب تایلند، در ایالت چیانگ مای در شمال تایلند برگزار می‌شود که مردم زیادی در بازه زمانی سه روز برگزاری جشن سونگکران، از مناطق مختلف کشور برای شرکت در این جشن به چیانگ مای می‌روند. در چیانگ مای علاوه بر اسلحه‌های آب پاش و سایر ملزومات جشن، از فیل‌ها نیز برای آب پاشیدن روی مردم کمک می‌گیرند تا تجربه بی‌نظیری برای گردشگران و مردم تایلند رقم بخورد.

when-is-songkran-2014.jpg
آب پاشی فیل‌ها در جشن سونگکران

سخن آخر

جشن‌ها و جشنواره‌ها همیشه بخش جدانشدنی از فرهنگ سرزمین‌های مختلف هستند. تایلند به عنوان یک کشور غنی فرهنگی با برگزاری جشن آب پاشی سونگکران، سالانه گردشگران زیادی را به کشور خود دعوت می‌کند. آیا شما هم دوست دارید در چنین جشنی شرکت کنید یا از خیس شدن فراری هستید؟

 

تألیف: گروه نویسندگان لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.